Followers

Friday, May 08, 2009

Ibuku sebelah mata...

sempena kita bakal menyambut hari ibu..ummi ingin menucapkan Selamat Hari Ibu kepada semua ibu..mama..ummi..ummu..mami..mak..bonda..dan semua wanita/muslimah di mana saja anda berada..

Semoga anda sentiasa dibawah payung kerahmatan Allah...dan berbahagia ke akhir hayat..


كان لأمي عين واحدة... وقد كرهتها... لأنها كانت تسبب لي الإحراج

Ibuku buta sebelah mata.

Aku benci ibuku… dia amat memalukan saya

وكانت تعمل طاهية في المدرسة التي أتعلم فيها لتعيل العائلة

Tugas harian dia ialah memasak untuk pelajar dan guru untuk menyara keluarga kami.

ذات يوم...في المرحلة الابتدائية جاءت لتطمئن عَلي

Pada suatu hari semasa di sekolah rendah ibu ku datang ke sekolah untuk bertanya khabar.

أحسست بالإحراج فعلاً ... كيف فعلت هذا بي؟!

Aku sungguh malu. Mengapa dia sanggup melakukan ini kepada ku?

تجاهلتها, ورميتها بنظرة مليئة بالكره.

Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci kepadanya dan terus lari.

وفي اليوم التالي قال أحد التلامذة ...

أمك بعين واحده ... أووووه

Keesokkan harinya salah seorang rakan darjah berkata,
“EEEE, ibumu hanya ada one mata!"

وحينها تمنيت أن أدفن نفسي
وأن تختفي امي من حياتي.

Ketika itu aku hanya ingin membenamkan diriku.
Aku juga mahu ibuku hilang dari hidupku

في اليوم التالي واجهتها :
لقد جعلتِ مني أضحوكة, لِم لا تموتين

Oleh itu aku berjumpa dengannya dan berkata, “Jika engkau hanya mahu menjadikan diriku bahan ketawa, akan lebih baik awak mati saja?!!!"

ولكنها لم تُجب!!!

Ibuku hanya berdiam diri!!!

لم أكن متردداً فيما قلت ولم أفكر بكلامي لأني كنت غاضباً جداً .

Aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir akan apa yang telah aku katakan kepadanya kerana aku tengan marah ketika itu.

ولم أبالي لمشاعرها ...

Aku langsung tidak perdulikan akan perasaannya…

وأردت مغادرة المكان..

Aku ingin keluar dari rumah itu…

درست بجد وحصلتُ على منحة للدراسة في سنغافورة.

Oleh itu aku belajar bersungguh-sungguh dan akhirnya dapat

melanjutkan pelajaran ke Singapura.

وفعلاً.. ذهبت .. ودرست .. ثم تزوجت .. واشتريت بيتاً .. وأنجبت أولاداً وكنت سعيداً ومرتاحاً في حياتي.

Kemudian aku berkahwin. Aku membeli rumah sendiri dan medapat anak. Aku amat gembira dengan kehidupan ku.

وفي يوم من الأيام ..أتت أمي لزيارتي ولم تكن قد رأتني منذ سنوات ولم ترى أحفادها أبداً

Suatu hari ibuku datang menziarahi ku. Sudah lama dia tidak berjumpa ku dan tidak pernah berjumpa cucunya!.

...وقفت على الباب وأخذ أولادي يضحكون

Bila dia berdiri depan pintu anakku ketawa kepadanya.

صرخت: كيف تجرأتِ وأتيت لتخيفي اطفالي؟.. اخرجي حال!!!اً

Aku menjerit kepadanya, “Sanggup engkau datang kesini dan menakutkan anakku!

"KELUAR DARI SINI SEKARANG!!!”

أجابت بهدوء: (آسفة .. أخطأتٌ العنوان على ما يبدو).. واختفت....

Dengan pantas ibuku memjawap”Maaf, Saya tersilap alamat” dan terus menghilangkan diri.

وذات يوم وصلتني رسالة من المدرسة تدعوني لجمع الشمل العائلي.

Satu hari surat jemputan untuk perjumpaan pelajar-pelajar lama sampai ke rumah ku.

فكذبت على زوجتي وأخبرتها أنني سأذهب في رحلة عمل...

Oleh itu saya telah memberitahu isteriku yang aku akan pergi untuk urusan perniagaan…

بعد الاجتماع ذهبت الى البيت القديم الذي كنا نعيش فيه, للفضول فقط!!!.

Selepas perjumpaan itu, saya telah pergi kerumah usang ibuku hanya untuk ingin tahu!!!.

أخبرني الجيران أن أمي.... توفيت.

Jiran memberitahu ku yang ibuku telah meninggal.

لم أذرف ولو دمعة واحدة !!

Aku tidak menitis setitik airmata pun!!

قاموا بتسليمي رسالة من أمي ....

Jiran itu telah menyerahkan kepada aku sepucuk surat yang ibuku ingin aku membacanya…

ابني الحبيب.. لطالما فكرت بك..

“Anakku yang dikasihi, Ibu selalu teringatkan kamu setiap masa..

آسفة لمجيئي إلى سنغافورة وإخافة أولادك.

Aku minta maaf kerana datang ke Singapura dan telah menakutkan anakmu.

كنت سعيدة جداً عندما سمعتُ أنك سوف تأتي للاجتماع.

Saya gembira kerana kamu akan datang ke perjumpaan pelajar-pelajar lama

ولكني قد لا أستطيع مغادرة السرير لرؤيتك.

Tetapi ibu mungkin tidak dapat bangun untuk berjumpa dengan mu.

آسفة لأنني سببت لك الإحراج مراتٍ ومرات في حياتك.

Ibu minta maaf kerana sentiasa memalukan kamu

semasa kamu sedang membesar.

هل تعلم... لقد تعرضتَ لحادثٍ عندما كنت صغيراً وقد فقدتَ عينك.

Kamu mungkin tidak tahu….semasa kamu masih kecil, kamu telah mendapat kemalangan dan hilang satu mata........

وكأي أم, لم استطع أن أتركك تكبر بعينٍ واحدةٍ...

Sebagai ibu, aku tidak sanggup melihat anaknya membesar dengan satu mata..

ولِذا... أعطيتكَ عيني .....

Oleh itu …aku memberi salah satu mata ku kepada kamu….

وكنتُ سعيدة وفخورة جداً لأن ابني يستطيع رؤية العالم بعيني.

Aku amat berbangga kerana anak lelaki ku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu ini.

.....مع حبي.....

…Dengan kasih kepada mu…

.....أمــــــــــــك.....

…IBU KAMU…

Rasulullah s.aw. Bersabda, Dia memberitahu kamu supaya taat kepada Allah dan rasulNya sentiasa. Selepas itu taatlah kepada ibumu kemudian ibumu kemudian ibumu kemudian ayahmu





omy - Ahmed Bukhatir

ucapan untuk mak ummi juga...sayang mak..!!

1 comment:

Perlindungan - Keluarga - Manfaat said...

Assalamu'alaikum...syukran.ana benar2 terkilan selepas baca artikal mengenai ibu sebelah mata..
mudah-mudahan pada mereka yang masih mempunyai ibu..ana harapkan,jagalah hati ibu kamu betul2..sebelum dia pergi meninggalkan kamu untuk selama-lamnya didunia ini..

translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil