Followers

Wednesday, June 25, 2008

pilihanraya kali ke 2...



Kerajaan Negeri Perak dibawah pimpinan Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin telah membuat kelainan kepada rakyat Perak iaitu pemilihan ketua kampung atau tok sidang diberi kepada penduduk tempatan melalui sistem pengundian oleh penduduk kampung yang terlibat......

Mungkin pada peringkat awalnya, UMNO berharap sangat agar kerajaan
rakyat pimpinan baru di Perak ini akan memecat semua Ketua Kampung
yang ada kerana ia sudah tentu akan menjadi senjata UMNO/BN bahawa YAB Dato' Seri
Ir Mohamad Nizar bertindak zalim namun ianya tidak terjadi. Maka,
sesuatu perlu dilakukan agar kerajaan baru ini akan dicemuh oleh
rakyat Perak.

Keputusan YAB Dato' Seri Ir Mohamad Nizar menyerahkan kembali tugas melantik
Ketua Kampung kepada penduduk kampung sendiri adalah keputusan yang
tepat pada masanya. Mudah-mudahan Ketua Kampung yang dipilih sendiri
oleh penduduk kampung akan lebih adil dalam melaksanakan tugasnya
tanpa memilih bulu...

maka setelah 50 thn ketua kampung dipilih oleh parti politik UMNO...hari ini org kampung mendapat mandat memilih sendiri ketua kampung bagi kampung masing2 di Perak ni termasuklah kampung aku Kampung Parit 11...


di kampung aku ni pertandingan 3 penjuru...
proses membuang undi dimulakan jam 10.00 pagi sehingga 1.00 ptg..
antara calon2nya..

  1. Saudara Suhib B. Othman
  2. Saudara Shah Mainan B.Mat Tamat
  3. Saudara Zakaria B. Saad
pemilih yang telah keluar mengundi seramai 229 org..keputusan seperti berikut..
  • Saudara Suhib B. Othman - 106 undi
  • Saudara Shah Mainan B. Mat Tamat - 59 undi
  • Saudara Zakaria B. Saad - 63 undi
  • undi rosak - 1
Alhamdulillah..semuanya berjalan dgn baik sekali dan semua penduduk memberi kerjasama yang cukup baik tidak mengira latar belakang parti politik...


komen

Tuesday, June 24, 2008

2 kali seminggu

Go to fullsize image

akhirnya Harakah 2 kali seminggu...!!
terima kasih KDN...
berita selanjutnya disini (malaysiakini)
dan disini (harakah)

diharap ia menjadi satu permulaan untuk membuka ruang
kepada kebebasan media dan demokrasi...
jangan tarik balik permit tu pulak di kemudian hari sudah la..wallahualam
komen

Sunday, June 22, 2008

di walimah MB perak....


21 jun 2008
- saya dan beberapa muslimat dah berpakat berkonvoi utk ke kediaman MB Perak bagi menghadiri majlis walimah anak sulung beliau...itu yg dirancang tapi yang Allah rancang lain pulak...gambar di bawah ni kepunyaan salah satu kenderaan yg nak ke majlis tu...suami kepada sahabat saya pengsan tiba2 lalu masuk ke parit...alhamdulillah takde seorg pun yg cedera...cuma panik yg amat..


saya dan sahabat lain mengambil keputusan tak meneruskan perjalanan.... kami berpatah ke tempat kejadian dan tolong apa yg patut...dalam hati dah tak sedap nak drive jauh2... mengenangkan dalam kereta saya semua muslimat..so masing2 pakat balik rumah..

tapi kalau dah rezeki nak pegi tu ada...walau macamna pun tetap ada itu janji Allah..alhamdulillah ada muslimin yang baik hati menawarkan tempat utk saya dan seorang sahabat ni utk ke majlis tu...kan dah kata..kita merancang Allah yang menentukan...walaupun lambat hehehe....yang part paling best bila dapat jumpa kenkawan dari geng2 Nisa' lama...rindu tol dgn u allz....kami cam kuarga dah...(frust Umi Ainah takde..huhuhu)

dibawah ni gambar di majlis tersebut di waktu kami2 ni sampai...memang meriah ...masa kami sampai Tuan Guru Haji Hadi pulak balik ..huhuhu

apa2 pun
SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT FATIHAH AND MOHD.HAZIMIN....
semoga berbahagia sepanjang hayat di bawah limpahan kasih sayang Allah...
kepada MB dan Isteri selamat menerima menantu...

komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil