Followers

Wednesday, December 31, 2008

pengundi cina Kuala Terengganu dihujani berjuta-juta RM...!!!

Image

Akibat takut kepada bayang sendiri Umno/BN terpaksa memulakan kempen awal dengan bakal calonnya, Wan Ahmad Farid bertukar menjadi sangat mesra rakyat dan 'friendly'.

Selain itu pagi-pagi lagi di Wan Ahmad Farid dilihat masuk ke kampung bertemu rakyat di kedai-kedai kopi dan bergerak dari rumah ke rumah bertemu orang kampung. Hebat betul calon BN ini memang bekerja kuat nampaknya untuk menang.

Beliau terpaksa berlakon dan bekerja keras bagi memastikan karier politiknya tidak terbantut andai beliau kalah di Kuala Terengganu. Kalau kalah jawatan Timbalan Menteri melayang dan yang pasti kedudukan sebagai senator akan dilepaskan lebih awal. Mahu tidak mahu beliau mesti menang.
Oleh kerana BN tidak yakin akan kemampuannya sendiri, BN terpaksa berkempen habis-habisan dari awal bermula sebaik sahaja Allahyarham Dato' Razali Ismail meninggal.

Bukan setakat lakonan ala aktor Bollywood, kini wang ringgit dan habuan mula melimpah-limpah datang ke Terengganu. Wang royalti berjumlah lebih dari RM400 juta sudahpun dikembalikan kepada negeri Terengganu oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap 'Santa Klaus' kempen pilihanraya terhebat, Najib Razak.

Pengundi Cina di Kuala Terengganu menerima RM300 seorang sebagai ang pow untuk memancing mereka mengundi BN.
Hari ini Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu, Dato' Haji Mustafa Ali pula memberitahu bahawa sejumlah RM6.1 juta akan diagihkan sebagai habuan untuk pengundi Cina di sana.

Pada 27 Disember 2008 lalu, kerajaan BN meluluskan peruntukkan sebanyak RM3.3 juta untuk Dewan Perhimpunan Perhubungan Cina Terengganu di Pulau Kambing dan RM2.8 juta lagi bagi menyiapkan dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Chung Hwa Wei Sin.

Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said dipetik sebagai berkata sekiranya BN menang cemerlang dalam pilihan raya nanti pihaknya memberi 'jaminan' memastikan lebih banyak pembangunan kepada masyarakat Cina di negeri ini.
Namun dilihat kepada riak-riak awal dan 'mood' pengundi Kuala Terengganu ramai pemerhati percaya BN tersilap taktik memperbodohkan rakyat dengan duit dan projek. Rakyat Kuala Terengganu merasa terhina dengan tindakan BN ini.
Insya Allah mereka akan bangkit menumbangkan BN di Kuala Terengganu dengan kekalahan yang memalukan.

sumber http://mutaligat.blogspot.com


ummi...

fuhh....murah rezeki sungguh pengundi cina di sana....macam mana dengan orang2 melayu..?? hangpa dapat apa..?? berapa juta pulak untuk pengundi melayu.. atau hanya dapat berjuta-juta tempias ayaq liuq..?
komen

Tuesday, December 30, 2008

PLKN tersungkur di kaki Diana...



" Untungnya menjadi artis....PLKN pun boleh dikecualikan. Jika anak saya atau anak anda ponteng PLKN...siaplah masuk lokap!!"


berita seorang pelakon cantik Diana Danielle Danny Beeson, 17 tahun telah tersenarai dalam 'panggilan' wajib menyertai Program Khidmat Negara (PLKN) terbayang di fikiran che'GuBard bahawa betapa program ini akan 'di naik taraf' dan bagaimana PLKN akan mempergunakan Diana untuk mempromosikan PLKN dan menghalalkan jutaan wang rakyat untuk terus dibazirkan lantas mampu menutup cerita kesedian keluarga kehilangan anak akibat kelemahan beberapa faktor PLKN.

Namun tekaan ini nyata meleset apabila Diana telah berjaya mengenepikan 'perintah wajib' untuk menyertai PLKN kerana kononya terikat dengan kontrak berlakon. Berita ini telah disahkan oleh Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil dalam satu kenyataan tersiar dalam media arus perdana. Dalam satu kenyataan berasingan pula pihak Majlis Latihan Khidmat Negara menyatakan tidak memilih kasih dan tidak ada yang akan terkecuali dari 'perintah wajib' menyertai kecuali dengan tiga alasan. Tiga alasan itu ialah bakal pelatih berada di institusi pengajian, sedang mengambil peperiksaan yang diiktiraf kerajaan dan mempunyai kesusahan luar biasa.

Berbeza pula dengan kisah Ahmad Hafizal Ahmad Fauzi, yang berasal dari Perlis pada 2005 telah dijatuhkan hukuman penjara kerana gagal menyertai PLKN. Majistret Wan Norzanuar Wan Ahmad telah menjatuhkan hukuman penjara 14 hari kepada beliau setelah beliau gagal membayar tawaran denda sebanyak RM 600 ekoran kemiskinan yang dialami oleh beliau dan keluarga. Beliau yang pada masa itu tidak mampu untuk mencari peguam bagi mewakilinya telah dibicarakan dengan menggunakan Akta 628 Seksyen 18(1) Akta Khidmat Negara 2003;

18. (1) Mana-mana orang yang tidak menghadirkan dirinya bagi latihan khidmat negara seperti yang dikehendaki supaya dibuat olehnya menurut kuasa pemberitahuan yang dikeluarkan oleh Majlis di bawah subseksyen 17(2) melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

Dalam rayuan yang dikemukakan di mahkamah ketika itu , beliau, yang tinggal di Kampung Titi Serong, Jalan Kuala Perlis telah memaklumkan mahkamah bahawa beliau gagal hadir ke PLKN ekoran kesempitan hidup yang memaksa beliau bekerja dibendang untuk membantu menyara keluarga. Namun hakim tidak melayan hujah tersebut sebaliknya terus menjatuhkan hukuman.

Nampaknya berbeza dengan layanan JLKN terhadap Diana, seorang pelakon glamour. Pada 27 Disember 2008 jelas Pengarah JLKN dilaporkan mengatakan 'jabatan perlu melihat kepada kontrak - kontrak itu' maksudnya JLKN masih belum melihat kontrak tersebut sebaliknya Diana sudah tidak mendaftarkan diri.

Layanan 'antara dua darjat JLKN' ini amat dikecam.

Bagi che'GuBard bukan Diana sahaja tidak harus pergi tetapi semua anak Malaysia. Anak - anak Najib pergi tak PLKN....? Khabarnya bukan sahaja PLKN anak - anak Najib juga bersekolah di Sekolah Swasta......

dari blog chegubard.blogspot.com
komen

hancur kau ISRAEL LAKNATULLAH...!!!

"Saya akan bermain muzik hari ini dan merayakan apa yang dilakukan oleh tentera udara Israel".

Begitulah ucapan penuh biadap pegawai pertahanan awam entiti haram Israel bernama Ofer Shmerling..

wah..hangin betol ummi bila bukak bab ISRAEL haram jadah ni....kebinatangan ISRAEL ni mengalahkan binatang buas...memang bangsa yg dilaknat dan bangsat...geram betol..!! mendidih darah ummi bila sebut aje perkataan ISRAEL laknatullah ni...!!

bila di tv memaparkan kisah PALESTIN yg diganyang ISRAEL laknatullah ni..memang ummi tak penah nak tgk...bukan sebab apa...ummi tak sanggup tengok nyawa warga PALESTIN senang sangat direnggut...terutama kanak2 dan wanita...nak ditolong.. setakat mendoakan agar PALESTIN cepat2 bebas dari kezaliman yg berterusan dari zionis ISRAEL haram jadah tu...

Ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub untuk mengajak semua rakyat Malaysia membantah kekejaman dan sifat 'kebinatangan' Israel terhadap penduduk Palestin sekaligus memberi pengajaran kepada pengganas yang angkuh itu.

Intifadah tersebut akan diadakan hari ini (Selasa) di kedutaan Amerika 30 Disember, jam 11.00 pagi. Salahuddin mengajak semua rakyat Malaysia memastikan kehadiran mereka dalam perhimpunan Intifadah di hadapan kedutaan Amerika Syarikat di Jalan Tun Razak bagi membantah keganasan terburuk pengganas-pengganas Israel di Gaza sepanjang konflik Palestin-Israel sejak 1967.


http://inijalanku.files.wordpress.com/2008/05/ibu-4-anak-dibom2.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q168/fotokami/100306iraq.jpg

[palestin-terrorists-24.jpg]

http://www.palestinetoday.org/gallery/albums/AUGUST-2005/August_25_2005_attack_on_a_Palestinian_demonstrators_Photo_by_Nayef_Hashlamoun_001.jpg

http://creamstudents.com/images/palestinian.jpg

sekarang timbul pulak kisah wujudnya Freemason di Malaysia ...dikatakan ada kaitan dgn yahudi laknatullah....macamana perkara ni Malaysia boleh terlepas pandang..atau ada yang mengundang mereka ke mari..? bagaimana pulak dgn syarikat2 kepunyaan puak2 yahudi yg sudah bertapak disini...yang mana sebahagian hasilnya disumbangkan kepada yahudi laknatullah utk mengganyang umat Islam..!! hypersupermarket2 yang tumbuh bagaikan cendawan di bumi Malaysia ini yg belakang tabirnya yahudi laknatullah...kenapa dibiarkan subur di sini..? produk2 yang terhasil dari puak2 yahudi laknatullah ni dibiar bersepah di pasaran Malaysia..kenapa dibiarkan..??

#&*&)*@#&_&&*@#%^%(*#@ geram betol aku..!!

Desakan dan gesaan ini boleh dibaca di blog:





komen

Monday, December 29, 2008

hudud senjata umno/BN di Kuala Terengganu..berkesan ke..??

" "Permatang Pauh, isu utama BN ialah liwat dan sumpah. Kali ini Hudud jadi isu utama pilihan raya kecil Kuala Terengganu"

"Kuala Terengganu tidak boleh disamakan dengan Permatang Pauh," kata Datuk Seri Najib Tun Razak. Segalanya berbeza, kata bakal Presiden Umno itu sambil membayangkan bahawa BN akan menang mudah.

"Kita tidak mampu untuk kalah," ujar Najib. Angkuh sekali ungkapannya. Idris Jusoh, Shabery Cheek, bakal calon BN Wan Farid Wan Salleh serta lain-lain pemimpin BN senada mengulas; BN akan mempertahankan kerusi Kuala Terengganu dengan majoriti lebih besar.-Harakah "


hudud..hudud..hudud...!!

orang umno/BN paham ke apa itu hudud..? apakah hudud sesuai untuk BN jadikan senjata utk PRK di Kuala Terangganu nanti..? untuk siapa ditujukan isu hudud ini..? untuk orang Islam atau non-muslim...?

Kalau kita perhati komen dari seorang non-muslim di sini -->Forum BloggerNetwork@Malaysia kita akan tahu dimana silapnya dan siapa yang bertanggungjawab menyebabkan hudud itu nampak zalim dan tak sesuai digunapakai di Malaysia...

" by Jedyoong

Hi Ummi

Saya pun baru tahun ini atau tahun lepas baru tahu bahawa hudud adalah untuk umat Islam saja.
Bagi lebih kurang 20 tahun saya membaca akhbar Star, Utusan, dll, tidak pernah dibangkitkan perkara ni dan biasanya hudud digunakan untuk menakutkan org2 bkn Islam, khususnya org Cina.
Bagi org Cina yang mempertikaikan bahawa hukum hudud adalah "zalim", saya telah menulis satu pos mengenai hukum undang2 Cina kuno. Hukum bagi mencuri adalah memotong tangan juga.
Saya juga fahamkan bahawa hukum hudud ini sebenarnya bukan zalim tapi lebih "humane" dalam keadaan tertentu. Kawan saya menjelaskan bahawa jika seorang mencuri sebab kelaparan, dia tidak akan dipotong tangan tapi diberi bantuan.
Bagi saya, saya harap PAS ataupun siapa2 yg beragama Islam dapat menyebarkan fahaman Islam kepada org bkn Islam, terutamanya melalui media2 vernakular. "

Bukan saja non-muslim gerun dgn hukum hudud ni...orang Islam sendiri ramai yang tolak hudud disebabkan sikap tak bertanggungjawab pihak2 tertentu yang menampakkan hudud itu satu hukuman yang menggerunkan...


tapi sekarang kita lihat non-muslim sudah mula faham dan mula menerimanya...tapi kenapa umno/BN masih tak boleh nak terima dan paham dengan hukum hudud ini..? apa yang menyebabkan mereka takut untuk mengakui dan mengiktiraf hukum hudud ini..?? siapa dan apa yang menjadi batu penghalangnya..? sedangkan kuasa ada ditangan umno/BN..

ishh..ishh..ishh...siapa yang tolak hudud sebenarnya..??


komen

kerana politik..tiada yang mustahil...

Dr.Mohd Asri Zainul Abidin

kalau bab politik ni memang macam2 boleh jadi...dari yang elok boleh jadi tak elok..dari bermaruah jadi tak bermaruah..dari dihormati jadi dihina...dari molek jadi tergolek..pasal politik semua jadi hampeh....

kalau nak pilih jalan untuk berpolitik...pilih yang dapat memberi menfaat pada dunia dan akhirat...

wallahualam..

komen

azan sebagai panduan.....




sumber PakKaramu

Apabila Rohani telah di tempatkan di dalam jasad manusia semasa di dalam kandungan manusia maka apabila cukup tempuh, maka ia di lahirkan oleh seorang ibu kedunia yang fana ini iaitu tempat mempersembahkan lakunannya mengikut panduan yang di tentukan oleh Allah iaitu Al Quran sebagai HUDAN (Al Quran surah Al Baqarah ayat 2) dan di tambah lagi dengan petunjuk dari Rasul-rasul, ertinya setelah Allah jadikan kita maka Dia juga telah sediakan tempat kita di Planet bumi ini, kemudian Dia turunkan panduan iaitu Al Quran, tak cukup dengan Al Quran maka Dia utuskan pula Nabi dan Rasul, kemudia apabila nabi dan Rasul sudah tiada maka di iktiraf pula pewaris nabi dan Rasul, akan tetapi manusia terus juga sesat

MENGAPA ?

"Sebab ramai pendakwah yang menyeru manusia ke Neraka Jahannam, barangsiapa yang mengikuti mereka maka akan di lontarkan ke dalam Jahannam" (Al Hadis)

MARI KITA TINJAU SERUAN AZAN

Apabila kita di lahirkan kedunia maka kita di azankan atau di qamatkan, apa tujuan ? Supaya kita ingat akan janji kita kepada Allah semasa di alam Roh dulu yang mana kita mahu ber Tuhankan kepada Allah

Azan adalah amaran kepada kita supaya jangan lupa dengan janji, akan tetapi jarang para pendakwah yang mahu membuat liputan maksud azan itu sebagai asas dakwah, kita tidak tahu sebab apa, kepada pendakwah atau para ulamak tolong jawab

Apa maksud azan ?

Allah yang Maha besar, Allah yang Maha besar
Naik saksi aku bahawa tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah
Naik saksi aku bahawa Muhammad itu pesuruh Allah
Marilah kita bersembahyang, atau yang hidup wajib bersembahyang
Marilah kita menuju kejayaan atau hidup menuju kejayaan
Allah yang Maha besar,Allah yang Maha besar
Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah

Demikian maksud azan yang di kumandangkan setiap waktu masuknya masa untuk mengabdikan diri kepada Allah swt, dan keseluruhan maksud azan tersebut berkumpulnya ayat azan tersebut pada kalimah LA ILLAHA ILLALLAH (Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah) Apa ertinya ? Ertinya LILLAHI TA'ALA (Semata-mata kerana Allah)

Apa maksud Lillahi Ta'ala ? Maksudnya segala kerja buat kita hendaklah ikhlas, percakapan kita hendaklah ikhlas, perancangan kita hendaklah ikhlas, segala-galanya hendaklah ikhlas, jika tidak maka tidak perlu melakukan ibadat, lagi lebih baik buat kerja syaitan kerana buat tak serupa dengan apa yang kita ikrarkan, sebab itu kita lihat ada orang yang sembahyang tapi tipu Tuhan, ada orang yang puasa tapi tipu Tuhan, ada orang yang mengucap tapi tipu Tuhan, ada orang yang pergi haji tapi tipu Tuhan, ada orang yang zakat tapi tipu Tuhan dan ada orang yang mentadbir negara tapi tipu Tuhan dan sebagainya

PERKARA KEDUA TENTANG LAUNGAN AZAN

Mengapa apabila azan melaungkan hayya 'alas sholah dan hayya 'alal falah maka kita kena jawab La haula wala quwwata illah billah ? (Tiada daya dan tiada upaya melainkan keupayaan Allah!) apa rahsianya ? jutaan manusia jenis islam ini yang tidak faham, apa yang mereka faham ikut saja apa yang orang lain sebut, pada hal maksud jawapan itu adalah berkait dengan akidah, mempelajari akidah supaya jangan menyekutukan Allah, akan tetapi jika dalam sembahyang masih menyekutukan Allah apa halnya ?

Sebenarnya banyak hal yang kita buat di planet dunia ini menyimpang dengan dasar matlamat azan LA ILLAHAA ILLALLAH sebagaimana ikrar kita semasa di alam ROH (buat tak serupa kikin) hari-hari tipu dan dusta, sebab itu wujud pengundi hantu, ujud amalan rasuah dan merasuah, ujud pijak tengkok bangsa sendiri, ujud tipu agama sendiri, ujud sistem mengikut akal sendiri, ujud perancangan jahat kerana mahukan untung yang haram dan sebagainya

Apakah ini yang kita ikrarkan di hadapan Allah semasa di alam Roh ? Apakah kita fikir apabila kita mengerjakan haji di Makkah Al Mukarramah maka dosa kita telah terampun walaupun di katakan sudah mendapat haji AKBAR ? Apakah kita sudah merasa selesa mengatakan labbaikallahumma labbaik maka kita sudah mendapat nikmat iman yang sebenar daripada Allah ? Semua ini kita jawablah sendiri
komen

salam Maal Hijrah buat semua....



dari ummi sekeluarga untuk semua pengunjung
UmmiAnni Blogspot.

"Dunia dan Akhirat itu umpama rumput dan padi...
tanam padi..rumput akan tumbuh jua...
tetapi..tanam rumput..takkan tertmbuh padi...

begitu jualah dunia dan akhirat...
kejar akhirat duniakan dapat bersama...
kejar dunia..hanya dapat dunia semata-mata..."

komen

Hudud untuk umat Islam...

KOTA BHARU 28 Dis. - Kelab Penyokong Pas Kebangsaan yang mempunyai lebih 10,000 ahli tidak akan menghalang hasrat parti itu melaksanakan hudud dan qisas di negara ini selagi ia tidak mengganggu cara hidup serta budaya masyarakat bukan Islam.

Bagaimanapun kelab penyokong itu tidak yakin Pas akan dapat melaksanakan hukum tersebut dan memerintah negara ini jika berdasarkan realiti politik pada masa sekarang.

Pengerusi kelab itu, Hu Pang Chaw berkata, pelaksanaan hukum hudud dan qisas sukar dikuatkuasakan dalam tempoh terdekat kerana memerlukan pindaan Perlembagaan sedangkan Pas pula tidak mempunyai jumlah kerusi yang mencukupi di Parlimen untuk berbuat demikian.

"Kita tidak membantah jika Pas mahu melaksanakan hudud dan qisas sekiranya pakatan pembangkang menguasai kerajaan pada masa akan datang, kita memahami bahawa hukum itu hanya dilaksanakan kepada mereka yang beragama Islam sahaja.

"Orang Cina sudah faham dalam soal Islam, mereka sudah faham ia hanya untuk orang Islam dan tidak melibatkan orang bukan Islam," katanya di sini hari ini.-Pemuda kaw.Gerik



ummi..

bab hudud bagi yg dah paham memang tak mengganggu kehidupan orang bukan Islam...yg tak paham ni lah yang dok melompat2...

yang menghairankan kita.. orang yg mengaku Islam pon tak paham2 akan hudud ni...siap boleh kata ada hudud PAS pulak...so tak heran la kalau bukan Islam seriau dengan hudud ni..dah orang Islam sendiri yang mencanangkan yg hudud itu hukum yang zalim...

yang pasti hudud untuk umat Islam...bukan untuk yang kafir...jadinya..pada yang tolak hudud maka anda tolak hukum Allah..bila tolak hukum Allah maka ...... sendiri pikir la..
komen

Saturday, December 27, 2008

pinggan dah pakai...kita makan..!!


Pinggan pakai buang yang boleh dimakan, dihasilkan daripada ubi kayu.

UBI kayu memang sinonim di negara ini sebagai pengalas perut ketika Perang Dunia Kedua. Kini ia lebih popular sebagai makanan ringan seperti kerepek selain dijadikan kanji memekat kuah masakan.

Di Brazil, tepung ubi kayu digunakan dalam pelbagai jenis masakan. Ia digoreng, dipanggang dan dipercik dengan santan manakala di Amerika Syarikat pula, ubi kayu diuli kecil bersaiz dua hingga tiga milimeter (mm) untuk dijadikan perhiasan seperti mutiara.

‘Resume’ ubi kayu di seluruh dunia memang hebat. Justeru, tidak hairan apabila sebuah syarikat tempatan, Natures Harmony Industries Sdn Bhd (NHI) yang menjalankan penyelidikan selama tiga tahun berjaya menghasilkan pinggan daripada ubi kayu. Lebih unik, pinggan yang dihasilkan itu boleh dimakan.

INFO: Pinggan ubi kayu

  • Pinggan ubi dihasilkan daripada 99 peratus tepung ubi kayu

  • Prosesnya bermula dengan diformulasikan selama 20 minit sebelum diuli dengan mesin uli berbentuk kawah kecil selama 30 minit.

  • Selepas menjadi doh, ia akan dipotong-potong kecil menggunakan mesin pemotong.

  • Setiap satu doh dimasukkan ke dalam acuan membentuk pinggan.

  • Setiap satu doh akan dibakar selama 45 saat pada tahap 220 hingga 240 darjah Celsius.

  • Pinggan yang dihasilkan akan dihantar ke mesin pengukur dan pemotong berbentuk saiz pinggan bagi memastikan setiap produk memiliki ukuran standard.

  • Pinggan ubi kayu boleh menahan kepanasan hingga 180 darjah Celsius atau selama empat jam sebelum mula mengembang.

  • Bagi makanan sejuk ia boleh bertahan selama sehari.

  • Jika tidak digunakan langsung, ia boleh bertahan selama dua tahun.

  • Bagi memastikan mutu dan kualiti pinggan yang dihasilkan, hanya ubi kayu jenis KU 55 saja digunakan. Ini kerana ubi kayu jenis ini memiliki kandungan serat yang tinggi.

  • NHI kini beroperasi di Nilai dengan kapasiti pengeluaran sebanyak 1.5 juta unit sebulan. Oleh kerana sambutan sungguh menggalakkan daripada pasaran tempatan dan luar negara, NHI akan memperbesarkan saiz kilang, menambah lima buah mesin yang dibeli dari Jerman.

    Peningkatan taraf kilang dijangka mampu menghasilkan sekurang-kurangnya 48 juta unit pinggan. Untuk memenuhi permintaan dari negara luar antaranya Amerika Syarikat dan China, NHI juga mengalu-alukan mereka yang berminat untuk membuat pelaburan dan menjadi wakil pengedar.

    sumber Berita Harian


    komen

    tido.... kena pecat..!!



    BEIJING: Sebuah kerajaan tempatan di selatan China memecat enam pegawainya yang dirakam sedang tidur ketika menghadiri mesyuarat dan gambar mereka dipaparkan pula di laman web, kata media, semalam.

    Mereka termasuk pengurus syarikat dan ketua Parti Komunis pelbagai cawangan kerajaan, sedang menghadiri satu mesyuarat di bandar Hengyang di wilayah Hunan bagi membincangkan pembaharuan ekonomi selama 30 tahun, kata Beijing News.

    "Pemecatan mereka bertujuan menguatkuasakan disiplin dan menghapuskan kesan buruk terhadap masyarakat," kata akhbar memetik keputusan dibuat kerajaan bandar.

    Ketika laporan tidak mengatakan siapa yang mengambil gambar dan menghantarnya ke internet, insiden itu menjana per-bincangan hangat secara online, dengan ramai mengatakan pemecatan itu tidak adil kerana ia bukan kesilapan pegawai mesyuarat itu membosankan.

    "Dalam 99 peratus mesyuarat seperti itu isi kandungannya kosong dan stereotaip," kata seorang penghantar bernama Damocangying 2007 menulis dalam laman popular Tianya.cn.

    "Jika penonton tidur apabila anda membuat ucapan, sudah tentu ucapan itu harus dipersalahkan," kata seorang lagi bernama Cmbbs.

    Mesyuarat kerajaan di China biasanya panjang dipenuhi ucapan berjela-jela, walaupun pegawai kanan cuba mengadakan secara pendek dan berkesan. - Reuters

    sumber Berita Harian




    nasib baik la Pak Lah bukan di China..!! kalau tidak....
    hehehe


    komen

    Kemangkatan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan

    Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tunku Jaafar Tuanku Abdul Rahman mangkat di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) pada kira-kira pukul 11.45 pagi ini. Baginda berusia 86 tahun.

    Katanya jenazah Almarhum baginda akan ditempatkan di Dewan Balairong Seri, Istana Besar Seri Menanti, Kuala Pilah untuk penghormatan terakhir daripada kerabat Diraja, pemimpin dan orang ramai. Istiadat pengebumian jenazah Almarhum baginda akan diadakan pada hari Isnin selepas solat asar.

    AL-FATIHAH...



    komen

    'Mereka tidak perlu meminta-minta jika suami ada'

    Norlaila Othman (Pusat sokongan Gerakan Mansuhkan ISA) -Harakah


    "Ini anggaran yuran anak-anak.Ana harap dengan bantuan kak, dapatlah Ana bayar dengan segera.Syukran.Nursery RM100,Tadika RM280,Tahun 2 RM 510, Tahun 3 RM400 dan Tahun 4, RM400..."

    Inilah pesanan ringkas yang saya terima di telefon bimbit saya.Saya terkedu sebentar dengan permintaan ini Puan D ini. Beliau mempunyai lima orang anak berusia 3 hingga 10 tahun.

    Pendapatan beliau sebagai pembantu Tadika, pastinya jauh dari mencukupi bagi memulakan sessi persekolahan 2009 nanti.Sepatutnya bagi seorang isteri Tahanan ISA yang mempunyai 5 orang anak seperti beliau, saya dan Bendahari Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) telah peruntukkan RM1500.00 untuk beliau .

    Saya faham, jika tidak kerana terpaksa, tak mungkin beliau sanggup meminta lebih dari peruntukkan yang sepatutnya. Tetapi, inilah yang dikatakan kisah benar dalam kehidupan. Perasaan segan terpaksa di korbankan demi mendapat bantuan mencukupi buat anak-anak yang sedang membesar.

    Berikut adalah jumlah yang kami fikirkan paling sesuai diagihkan pada semua keluarga yang sedang dianiaya ini.


    1. Ibu berpendapatan kurang dari RM1,000, anak 7-10 - GMI beri RM2,000 2. Ibu berpendapatan kurang RM1,000, anak 4 -6 - RM1,500 3. Ibu berpendapatan kurang RM1,000, anak 3 - RM800.00 4. Ibu mempunyai 2 anak - RM600.00 5. Ibu dengan seorang anak - RM300.00

    Jumlah ini bagaimanapun tidaklah 'fix' kerana biasanya kami ambil kira pendapatan sampingan isteri yang diperolehi samada dari Baitulmal atau Jabatan Kebajikan Masyarakat.

    Yang jelasnya, semua bantuan itu memang jauh dari mencukupi untuk penghidupan mereka.Sekiranya suami mereka tidak ditahan dibawah ISA, sudah tentu suami mereka dboleh bekerja dan memperolehi pendapatan yang lebih besar dari jumlah itu.Dan yang paling penting, mereka tidak perlu meminta-minta pada sesiapa!!!

    Sewaktu membuat pembahagian itu, saya membayangkan suasana rumah dan keperluan anak-anak. Syukur, saya mengenali hampir 90peratus dari isteri-isteri ini dan mengetahui sejauh mana tahap kemiskinan dan kesukaran hidup mereka.Saya telah tiga kali melawat keluarga ISA di Sabah. Dan saya juga biasa menziarahi keluarga ISA di Semenanjung, baik yang tinggal di sekitar Lembah Kelang, Johor hinggalah ke Kedah.

    Pastinya, tahap kehidupan memang tidak sama. Contohnya, seorang isteri di Kuala Lumpur dengan pendapatan RM1.k setiap bulan, yang mempunyai 3 orang anak, memang terpaksa mengikat perut untuk melayakkan mereka menyewa rumah Bandaraya berharga RM300 dan memakai kereta berusia 20 tahun. Itu belum lagi termasuk perbelanjaan mereka ke Kem Kamunting!!

    Kini, masih ada lebih 40 tahanan ISA di Kem Kamunting..Ketika sessi sekolah dibuka kelak, Pengetua Sekolah, penjual buku dan unifom serta pemilik bas sekolah, tidak akan bertanya samada mereka ini anak tahanan ISA atau tidak. Semua anak-anak yang dizalimi ini terpaksa membayar semua urusan yang berkaitan dengan persekolahan.

    Bapa-bapa yang sepatutnya menjadi kepala keluarga, menjadi orang yang mencari nafkah untuk anak-anak, dikurung tanpa sebarang kerja dalam blok-blok usang di Kem Kamunting.

    Anak-anak masih kecil dan kurang memahami kenapa bapa mereka masih terus menerus di kurung di Pekan Kamunting sana..Hanya si ibulah yang pening kepala, memikirkan bagaimanakah hendak mencukupkan wang yang sedikit, bagi memenuhi keperluan yang begitu banyak��

    Siapakah yang perihatin dan simpati dengan nasib mereka..??


    komen

    lenyap sudah blog 'adibahahmad'..!!




    [comel.jpg]
    http://adibahahmad.blogspot.com/.

    tapi setakat blog aje lenyap tak guna..nanti depa buat lagi blog lain..kalau sesape boleh trace yg gatai tangan tu lagi bagus...pastu kita ketuk jari dia sampai jadi OKU...!! hampeh punya manusia..!!

    kalau nak tau cerita lebih hangat dan hangit...gi jengok kat sini -->perisik rakyat

    apa kaitannya gambar dibawah ni dgn blog 'adibahahmad'..makin menarik pulak cerita di sebalik tabir blog 'adibahahmad'..


    JANGAN BIARKAN DIRI ANDA DISELUBUNGI MISTERIII.....

    komen

    Friday, December 26, 2008

    cepat..cepat..BN nak kasi ang pau..!!

    http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/51047/2/istockphoto_51047_red_packet_2.jpg
    KUALA TERENGGANU, 26 Dis (Hrkh)- Pengundi Cina diingatkan agar tidak termakan 'umpan' dana khas kerajaan Persekutuan yang kini mula diagihkan sebagai 'Ang Pau' oleh pemimpin kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu.

    Pengerusi DAP cawangan Kuala Terengganu, Ng Chai Hing berkata pembahagian duit 'Ang Pau' yang digunakan dari peruntukkan dana khas sedang giat diagih-agihkan kepada penduduk di Bandar Kuala Terengganu.

    Katanya, pemberian tersebut berselindung atas nama sempena Tahun Baru Cina diagih-agihkan kepada penduduk berketurunan tionghua.

    Diharap rakyat terutama pengundi kaum tionghua yang akan terlibat dengan Pilihan Raya Kecil P.36 Kuala Terengganu ini tidak termakan �umpan� dana khas RM300 seorang itu.

    "Duit 'Ang Pau' dana khas itu boleh ambil sebab bukan duit peribadi pemimpin MCA-BN tetapi itu memang duit rakyat yang diambil dari royalty.


    biasa la.. suasana ini pasti berlaku bila tang pilihanraya kecik...duit memang mainan umno/BN...tapi depa lupa..pengundi sekarang bukan pengundi yang hat dulu...pengundi sekarang bijak cerdik..hangpa kasi la apa jenis sumbangan pengundi berbesar hati menerima..tapi kalau hangpa kata sumbangan tu umno/BN punya..hat yang ni depa mesti ketawakan hangpa..pasai depa tau habuan yg hangpa kasi tu milik pengundi..hangpa yang perasan tu hangpa punya..

    pemberian dana khas (Ang pau) itu sememangnya patut diberikan kepada semua rakyat yang layak...bukan bagi di kalangan pengikut serta penyokong MCA dan kerajaan BN saja...

    ikut macam TGNA kata..."Orang (BN) bagi duit ambil, orang bagi kain pakai, orang bagi gula kacau, tetapi tiba masa mengundi kita (rakyat) tolak BN undi PAS..."
    komen

    Tsunami dalam kenangan..

    26hb Disember 2004 merupakan hari yg paling trajis bagi dunia kerana ianya merupakan hari berlakunyanya Tsunami...hari ini telah mengingatkan kita kepada Tsunami yg berlaku 4 tahun lalu..Tsunami yang telah meragut ratusan ribu nyawa...semoga Allah cucuri rahmat ke atas roh mangsa2 Tsunami ini..dan ianya akan segar diingatan sebagai iktibar kepada semua umat Islam supaya sentiasa tidak lalai dan leka dengan amaran Allah dan kemurkaanNya...

    Al-Fatihah buat mangsa2 Tsunami 26 Disember 2004...

    AL-FATIHAH..!!




    komen

    P36..wa mau bulan mengambang di sana..!!

    ini pilihanlaya kecik
    sulah start lia munya engine

    ala olang sulah declare calon
    ala olang belum mau declare lagi

    satu kem munya celita
    ala olang mau ini olang jadi calon
    tapi itu olang leject ini olang
    itu olang mau pilih lain olang
    jadi olang manyak marah

    lain kem munya celita
    team a mau kasi calon
    team b mau kasi calon
    team c mau kasi calon
    sikalang masih talak tau
    mana munya calon jadi calon

    mana munya team jadi calon
    gua talak peduli
    mesti mau kasi terang bulan
    mesti mau kasi engkau laksana bulan
    mesti mau kasi hijau
    mesti mau kasi bulan bicara
    mesti mau kasi bulan ngomong
    mesti mau kasi di wajahmu ku lihat bulan

    gua LAWAN MESTI LAWAN

    TAKBIR!!!

    ini sajak wa cilok dekat de'anje munye blog..wa manyak suka lia munye isi..hahaha Kuala Telengganu..!! im coming ..!!
    komen

    siapa minah ni..???

    siapa minah ni..??? dalam blognye yang baru berusia 2 hari.. penuh dgn gambar2 yg menghina Nabi Muhammad s.a.w.

    mengikut si perisik rakyat dia dah pernah try call no minah ni tapi tak berjawab..kesimpulan ada orang nak mendajal minah ni atau minah ni bukan Islam..tu yang ummi rasa...

    bagi ummi org yg buat blog ini memang haram jadah...!!

    wallahualam..

    About me

    I am open minded, modern thinking,fun loving individual, like to challenge all the old thoughts, call me at03-5566 3800 if you are one of me.


    komen

    Debat Transformasi Politik Malaysia -Husam vs Khairy..



























    komen

    Hudud: DAP hormati PAS,bukan Islam tidak terjejas

    KUALA LUMPUR, 25 Dis (Hrkh) -Masyarakat bukan Islam di negara ini tidak akan terjejas dengan pelaksanaan hukum hudud.

    Menurut Naib Pengerusi DAP, M Kulasegaran, beliau menghormati pendirian PAS dalam pelaksanaan hukum hudud dan yakin bukan Islam di negara ini tidak akan terjejas kehidupan mereka jika ia dilaksanakan.

    Mengulas situasi dan suasana pilihan raya kecil Kuala Terengganu, Kulasegaran menambah bahawa,para pengundi Cina tidak akan terpengaruh dengan isu hudud menjelang pilihan raya kecil di sana.

    Menurutnya, mereka matang dan mampu melihat dengan lebih jelas permainan yang cuba dibawa oleh Barisan Nasional (BN).

    "Perkara ini telah didebat banyak kali.Tiada yang baru,"katanya kepada wartawan selepas perasmian pusat khidmat masyarakat Adun Jelapang (DAP),Hee Yit Foong.

    Tambahnya, dia menghormati pendirian PAS untuk melaksanakan hudud dan ia merupakan inspirasi parti tersebut.

    "Ia masih memerlukan perubahan perlembagaan persekutuan,"jelasnya sambil menegaskan PAS akan sukar mendapat majoriti untuk melakukannya.

    Pengundi-pengundi Cina dilaporkan membentuk 11 peratus dalam daftar pemilihan untuk pilihan raya kecil di Kuala Terengganu dan ia penting buat BN.

    Kulasegaran yang juga merupakan Ahli Parlimen Ipoh Barat menegaskan,seandainya hukum hudud dilaksanakan gaya hidup masyarakat bukan Islam tidak akan mendapat kesan.

    "Ia adalah pendirian PAS. Saya hormati pendirian mereka.Itu merupakan urusan mereka,"tegasnya. -


    komen

    Tuesday, December 23, 2008

    pasal blog kena gantung..!!

    http://www.innovationfactory.nl/blog/wp-content/uploads/2008/07/blogging.JPG


    Bekas ketua bahagian Datuk Ahmad Kuris Mohd Nor diberikan amaran oleh lembaga disiplin Umno kerana berkempen menggunakan blog bagi mengekalkan jawatan tersebut.

    Selain pemimpin bahagian Hulu Langat itu, Abdul Kadir Abdul Karim dan Remlah Abd Rahman, kedua-duanya dari Batu, turut diberi amaran.

    "Ahmad Kuris didapati bersalah kerana membina blog untuk berkempen bagi pemilihan parti," kata pengerusi lembaga disiplin parti Tengku Tan Sri Ahmad Rithauddeen Ismail dalam sidang media di ibu negara hari ini.- Malaysiakini

    Apa akan jadi kalau semua blogger UMNO digantung..?? seronok juga isu ni...hanya kerana kita tak tau berblog..maka arahan dikeluarkan oleh lembaga displin UMNO menggantung ahli2nya yg berblogging..apakah ianya wajar..?? macam pelik aje..dalam zaman semua orang bermaya...tiba2 kita diarah tidak boleh menggunakan alam maya...apa ke jadahnya..

    Kalau kita baca pendapat blogger Nobisha tentang isu ini dalam artikel "AYUH, TUTUP SEMUA BLOG UMNO!"memang banyak betulnya..terungkaplah 'ketenginan' lembaga displin UMNO...apakah lembaga displin ni hanya memandang pada isu yg remeh... kenapa masalah yg kronik seperti politik rasuah di parti tidak dititik beratkan...aduan rasanya banyak tapi tak ada tindakan yg dikenakan pada tertuduh..ini takat berblogging dah kena gantung bertahun2...apa barang...!! mana yang dikatakan demokrasi...bebas bersuara..??

    bagi ummi berblog adalah satu cara pemimpin atau ahli2 nak luahkan hala tuju kerja politiknya atau senang cerita misi dan visi dorang dalam berpotlitik...kalau la setiap pemimpin boleh keluar tv atau radio untuk berkempen... mungkin larangan berkempen dalam blog boleh dilaksanakan... tapi tak rasa ke macam kita ni ketinggalan zaman..?

    kalau nak ditutup semua blog UMNO..tak syiok jugak...cuba kita bayangkan dalam dunia blog ni cuma ada blog pembangkang dan pro pembangkang...rasanya macam makan nasi tak ada lauk...kerana begitu juga sebaliknya...kerana bila ada kedua2nya ianya seperti lengkap melengkapi antara satu sama lain...

    ummi tak boleh nak bayangkan kalau blog PerakBangkit takde..walaupun kadang2 ayat2 dia ganeh dan hampeh tapi sedikit sebanyak tulisannya membantu juga untuk membuat kita berfikir walaupun kadang2 tak berfakta dan perkataan2 yg digunakan menyakitkan hati...sebab dalam banyak2 blogger UMNO..PB dapat tarik minat ummi ke blog dia...walaupon nobisha membuat penilaian bahawa 'blog UMNO takde ummpphhh'..... sebenarnya banyak juga la kebaikkan yg dah dibuatnya..macam yg ummi penah komen kat blog dia..bila dia cipta satu keburukkan pembangkang..secara tak langung dia membuka banyak keburukkan UMNO itu sendiri...so kalau blog UMNO takde mau tak menarik dunia blog ni..ni pendapat ummi lah..

    ishh..ishh..ishh....baik2 le blajor berblogging weh oii..
    komen

    Monday, December 22, 2008

    apa cite ni beb...apa kanak2 ni buat..??

    sumber DPPK Kelana Jaya

    Gambar ini telah diambil semasa hari pengundian di Daerah mengundi PJS 6 Timur, DUN Seri Setia pada Pilihanraya Umum ke-12 yang lalu. Ini jelas menunjukkan Umno dan Barisan Nasional juga menggunakan kanak-kanak untuk kempen pilihanraya mereka.







    Gambar daripada arkib DPPKJ.

    Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah melahirkan rasa dukacita terhadap pihak yang sanggup mengeksploitasi kanak-kanak dalam menjalankan kempen dan aktiviti mereka.

    Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata,baginda amat mengambil berat berhubung perkara itu dan mengarahkan polis mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang melakukan perbuatan tersebut.

    Menurut Khalid, sehubungan itu, polis akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang mengeksploitasi kanak-kanak dalam sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang.

    Tegasnya, tindakan demi keamanan dan keselamatan negara akan diambil mengikut Seksyen 27 Akta Polis dan Seksyen 32 (b) Akta Kanak-kanak 2001.


    ummi...

    kata dulang paku serpih..ngata orang depa lagi lebih....so apa tindakan polis pada BN kerana menggunakan kanak2 bawah umur untuk berkempen seperti gambar di atas....

    jawab..jangan tak jawab...!!

    komen

    sedikit sedutan video wacana perdana husam vs khairy...

    komen

    Sunday, December 21, 2008

    wacana perdana..Husam vs Khairy..

    [kj-wacana+186.jpg]

    WACANA Tranformasi Politik Malaysia yang berlangsung di Balai Islam Lundang semalam seperti dijangkakan mendapat sambutan hebat. Kedua pihak nampaknya mengerah kumpulan sorak masing-masing. Paling ketara ialah dipihak Pas, di mana angkanya lebih ramai dari penyokong BN.

    Dianggarkan lebih 5,000 yang hadir memenuhi balai Islam Ludang. Satu skrin CCTV juga dipasang di luar dewan untuk memberi peluang kepada mereka yang tidak dapat masuk. Wacana itu yang diura-uarkan akan disiarkan secara langsung melalui website tidak menjadi kenyataan menyebabkan ramai yang hampa.

    Wacana itu adalah pertama kali diadakan melibatkan dua tokoh menjadi sebutan yang berlainan parti, iaitu Naib Presiden Pas, Husam Musa dan Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin.

    Seorang lagi panelis ialah Pensyarah Undang-undang yang juga pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari. Manakala pensyarah UKM, Mohamad Agus Yusuf bertindak menjadi perantaraan. Kehadiran Aziz boleh dianggap sebagai ‘penutralize’ keadaan saja dengan memberi pandangan dari konteks perundangan dan perlembagaan negara.

    Wacana bermula tepat jam 9:30 malam dengan dimulakan oleh Naib Presiden Pas, Husam Musa. Format wacana ialah setiap panel diberikan masa 15 minit untuk membentang hujah masing-masing, kemudian menjawab soalan yang dikemukakan oleh perantaran dan ketiga menjawab soalan hadirin dan kemudian menggulung.

    Beliau memulakan pembentangan hujah dan pentafsiran tajuk wacana dengan mengambil pendekatan dan stail idolanya Nik Abdul Aziz Nik Mat. Husam membaca firmah Allah swt yang menceritakan bahawa bumi ini diamanahkan kepada orang yang salih untuk mentadbirnya.

    Mesej Husam bahawa mereka yang bertakwa, tidak rasuah dan mengambil politik Islam dijamin atau berhak mentadbir bumi ini. Kemudian beliau terus memasuki ke orbit tajuk iaitu mentafsirkan transformasi politik.

    Menurut Husam tranformasi politik sesuatu yang fitrah. Maknanya tranformasi politik berlaku di dalam dan di laur mana-mana parti juga. Apa yang hendak disampaikan bahawa ahli Pas juga harus bersedia menerima perubahan itu daripada mengamalkan pendekatan lapok kepada pendekatan baru atau moden. Namun sebagai parti berideologikan Islam apa juga perubahan mestilah bertunjangkan kepada Islam.

    Dalam menghuraikan transformasi politik dari sudut mindanya ada lima (P) yang menjadi asas. Ia adalah prinsip, polisi, plan, personaliti dan parti-parti. Prinsip yang dimaksudkan ialah prinsip Islam manakala personaliti pula ialah taqwa.











    Khairy memulakan perbicaraanya dengan sesuatu yang merujakan banyak yang hadir. Sebaik Khairy memulakan dengan memberi salam sudah kedengaran suara menjerat mempersendakan Khairy; kenapa ringkas sangat! Maksudnya muqadimah Khairy tidak sehabat Husam yang membaca ayat Quran dan doa dalam bahasa Arab ala tok imam membaca khutbah.

    Namun apabila Khairy trurut membaca sepotong firmah Allah yang menceritakan tanggungjawab menjaga dan memikul amanah semua hadirin terdiam dan tidak percaya apa yang berlaku. Ternyata sekali tindakan Khairy itu mengejutkan hadirin. Sekiranya tujuan Husam membaca Quran untuk memasungkan langkah Khairy ternyata kunci itu tidak mujarab.

    Sesuai dengan tema ayat yang dibaca, Khairy mengaitan apa yang dilaksanakan oleh BN hari ini ialah kerana melaksanakan amanah yang Allah berikan. Misalnya pembentang rang undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysai,(SPRM) Suruhajaya Perlantikan Hakim (SPH) dan pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AKUKU) adalah sebagai amanah BN dan ia merupakan tranformasi politik yang telus dan terbuka.

    Katanya Pas kena ingat realiti kedudukan Pas dalam Pakatan Rakyat hari ini adalah kecil. Hujahnya kalau tahun 1999 Pas menjadi ketua Pembangkang, tetapi kali ini jawatan diambil oleh Keadilan pada tahun (2004) hanya menang satu kerusi. Begitu juga katanya Pas tidak boleh berbangga dengan peembetukan kerajaan di Perak kerana hakiaktnya DAP yang berkuasa.

    Khairy juga mempertikakan apakah perubahan mood pengundi dalam pilihan raya dulu sesuatu yang benar ataupun ianya dibuat kerana protes. Perkembangan itu katanya harus dikaji. Menurut calon Ketua Pemuda Umno itu kalau ianya protes ia akan berubah di mana bila masalah yang diprotes itu selesai pengundi akan kembali semula kepada BN.

    Aziz Bari yang tampil kemudian pada itu nampaknya bersetuju dengan pandangan Husam bahawa keputusan (tranformasi) dalam pilihan raya itu satu tranformasi. Menurutnya dalam politik tidak ada istilah protes Mengenai perubahan dalam Pas, samada ada kumpulan Erdogan ia adalah sesutau yang baik.- MSO

    Husam kata berlaku transformasi politik yang hebat pada PRU-12.

    Khairy plak jawab sebenarnya rakayt hanya memberi undi protes kepada pakatan rakyat. Undi kepada pakatan rakyat hanyalah untuk mengajar UMNO. Khairy menegaskan rakyat akan mengundi BN semula pada PRU akan datang...

    Prof Aziz plak jawab sebenarnya tidak ada istilah undi protes. Rakyat undi dengan kerelaan hati untuk mengundi pakatan rakyat. Prof juga bertanya kenapa bila orang x undi kita kita akan cakap tu sebagai protes?

    Debat semakin rancak dengan isu Negara Islam dan beberapa isu yang berbangkit di dalam kerajaan negeri selangor dan Perak.

    Ade beberapa kritikan hebat kepada suruhanjaya yang baru ditubuh kerajaan BN iaitu suruhanjaya yang berkaitan rasuah dan juga perlantikan hakim.

    Kata khairi ini adalah kejayaan UMNO melakukan transformasi dalam kes ini bagi mewujudkan keadilan.

    Husam dan Prof membidas ini hanya satu gimik politik kerana tidak berpijak di bumi yang nyata. Dalam isu perlantikan hakim PM masih mmpunyai kuasa besar dalam menentukannya. Prof Aziz selaku orang yang pakar dalam undang2 begitu hebat mengkritik suruhanjaya baru yang dibentuk ini dakwanya ini satu lagi suruhanjaya ditubuhkan oleh BN. Azam itu ada tetapi pelaksanaan bakal pincang dengan mengambil contoh kegagalan SUHAKAM dalam membawa suara2 yang teraniaya. Sudah beberapa kali SUHAKAM menyediakan laporan untuk dibawa ke parlimen tp PM buat pekak bodoh jer..kata Prof Aziz..

    Keadaan semakin panas. Sorak menyorak berlaku antara penyokong PAS dan juga penyokong UMNO. Tetapi disiplin penyokong PAS dapat mengawal keadaan walaupun penyokong PAS adalah majority di dalam Dewan Balai Islam Lundang.

    Isu perlantikan MB Perak cuba dimainkan khairy. Husam menjelaskan beliau terlibat secara langsung dalam perlantikan MB Perak dan kata Husam lagi DAP memberikan sepenuh komitmen dalam perlantikan Saudara Nizar sebagai MB Perak. Jadi tidak ada isu pertelegahan dalam isu perlantikan MB perak. Husam mengigatkan Khairy supaya jangan cuba menjadi lidah utusan.

    Isu UITM juga timbul apabila seorang penyokong UMNO bangun bertanyakan soalan kepada Husam. Belum sempat Husam ingin menjawab soalan itu dijawab oleh Prof Aziz bahawa itu adalah perkara kecil dan sudah basi. Sepatutunya soalan itu tidak ditanya lagi. Jawapan itu disambut dengan sorakan sokongan oleh penyokong2 PAS. Tambah Prof Dr Aziz lagi TPM Najib sendiri akan menghapuskan DEB. Kenapa UMNO tidak bising bila Najib nak hapuskan DEB? Hujah ini terus mendiamkan penyokong UMNO ibarat mulut mereka disumbat batu.

    Husam juga menyentuh isu IJN yang cuba diswastakan oleh BN. Ini mengambarkan betapa BN tidak memikirkan kesannya kepada rakyat.menifestasi keuntungan menyebabkan mereka cetek untuk berfikir. Tiba2 kerajaan menangguhkan penyerahan ekuiti IJN kerana perlaksanaanya belum dibuat kajian. Tengok betapa BN tidak mengkaji secara mendalam isu kepentingan rakyat. Segala keputusan dibuat secara ad-hoc ataupun secara tergesa2. bila mendapat tentangan hebat barulah kerajaan nak kaji balik.

    Khairy juga ditanyakan soalan bertalu-talu oleh Presiden kelab penyokong PAS dalam sesi soal jawab. Aku x ingat ape dah nama pak cik kita tu. Sorg berketurunan cina. Beliau mengenali konsep ketuhanan melebihi pemahaman khairy terhadap Islam. Bezanya beliau bukan Islam dan khairy adalah seorang Islam. Kalau pakcik tu masuk Islam mesti die lebih hebat daripada khairy.

    Khairy juga mengambil peluang untuk menyerang Ahli Parlimen Machang iaitu Saifuddin Nasution yang mana beliau juga hadir sebagai penonton dalam Wacana tersebut. Isu peralihan kuasa 16 sept cuba dimainkan khairy setelah diuji bertalu dengan hujah2 Husam dan juga Prof Dr Aziz Bari..aku fahami betul2 ape yang cuba dijawab oleh Husam tp susah untuk aku menulis disini dibimbangi tersalah faham. Nnt korang boleh dapatkan CD wacana ini kat mane2 kedai ceramah.

    Banyak lagi isu yang dibangkitkan oleh khairy tetapi berjaya dipatahkan oleh Husam dan juga prof Aziz. Khairy banyak disorak dan di boo oleh penonton kerana hujahnya begitu dangkal dan penuh dengan ilusi dan sedap mulut bercakap jer....

    Khairy cuba mnejerat Husam dengan isu muzakarah. Itu adalah jerat bodoh yang mengundang kemarahan penonton. Ini membuktikan rakyat sendiri menolak muzakarah antara PAS dan juga UMNO.

    Majlis itu tamat lebih kuran jam 11.45..-Pemuda Besut


    Khairy Jamaluddin akui pemimpin PAS matang berpolitik- Harakah


    Sebenarnya Khairy tidak mampu untuk menyaingi kehebatan Husam Dalam Berdebat semalam,Banyak isu-isu yang cuba dibangkitkan oleh Khairy akhirnya memakan khairy balik.Sampai ke satu tahap Khairy hanya tersengih-sengih  dengan jawapan balas dari Husam.Sudahlah acap kali di boo ditambah pula yang sebelah kanannya turut sama menghentamnya.Khairy bukannya lawan untuk digandingkan secara terbuka bersama Husam dalam suasan bebas seperti semalam.Cuma yang kita kagumnya adalah keberanian Khairy datang ke lubuk Pas Dan berdepan pula dengan bukan lawannya.

    Sebenarnya Khairy tidak mampu langsung untuk menyaingi kehebatan Husam dalam Suasana terbuka semalam,Mungkin khairy ingat macam dalam TV kot.Banyak isu-isu yang cuba dibangkitkan oleh Khairy akhirnya memakan khairy balik.Sampai ke satu tahap Khairy hanya tersengih-sengih dengan jawapan balas dari Husam.Sudahlah acap kali di boo oleh penonton ditambah pula yang sebelah kanannya turut sama menghentamnya.Khairy bukannya lawan untuk digandingkan secara terbuka bersama Husam dalam suasan bebas seperti semalam.Cuma yang kita kagumnya adalah keberanian Khairy datang ke lubuk Pas Dan berdepan pula dengan bukan lawannya.

    komen

    tangguh sat saja..nanti hang ambik la...



    Apa akan jadi kalau IJN diswastakan...?? Najib kata cadangan pengambilalihan Institut Jantung Negara (IJN) oleh Sime Darby Bhd akan ditangguhkan..maknanya ia tetap juga akan berlaku..cuma dilewatkan aje .. korang kena faham ditangguhkan bukan dimansuhkan...

    hmm makin tercekik la rakyat Malaysia ni...bukan la nak kata penswastaan ni tak ada kesan positif... terutamanya di dalam memacu pertumbuhan ekonomi... namun tanpa garis panduan jelas seperti pertanggungjawaban dan ketelusan apatah lagi ketirisan masih leluasa..takut2 nanti yg dikedung berciciran..yang dikejar tak dapat...mangsanya tak lain rakyat jugak...

    kita lihat saja apa yang berlaku dengan Telekom Berhad dan Pembekal Tenaga Bebas(IPP), penswastaan tidak menjamin peningkatan kecekapan dan keupayaan... selagi penyakit kronisme dan pengambilan komisen berbillion ringgit dari tender kerajaan masih berlaku..

    semakin hari semakin membimbangkan dengan keadaan ekonomi rakyat Malaysia ni...yg kayo bertambah kayo...yang miskin bertambah susah...ni yang baru nak senang pulak..sedang menuju ke paras nak susah...inflasi takyah cite la..makin bertambah...

    ishh..ishh..ishh...bila la nak selesa ni...??


    komen

    Saturday, December 20, 2008

    Wan Ahmad Farid Salleh calon BN..

    kuala terengganu by election wan farid bn candidate 031208Timbalan Menteri Dalam Negeri, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Salleh diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan.

    Wan Ahmad Farid, 46 - bekas peguam lulusan Universiti Thames Valley, London - merupakan anak jati Kuala Terengganu.

    PAS pula akan mengumumkan calonnya esok. Antara nama yang disebut-sebut sebagai calon PAS ialah Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu; Ahli Dewan Undangan Negeri Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi; Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mustafa Ali; Timbalannya, Datuk Wan Mutalib Embong dan tokoh korporat, Mohd Khazani Abdullah.

    Selain itu, Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) telah menyatakan minat untuk bertanding. Tiga orang lagi telah menyatakan minat mereka untuk bertanding sebagai calon bebas.

    Mereka ialah Maimun Yusuf yang bertanding dalam pilihanraya umum lalu dan dua orang lagi ialah usahawan, Mohd Azlan Ismail dan Isma Airfath Hassanuddin dari Rantau Panjang, Kelantan.- Malaysiakini
    komen

    ke mana perginya wang Balkis..??

    Jawatankuasa pilihan khas Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor kini sedang menyiasat pemborosan semua wakil rakyat BN sebanyak RM26.6 juta dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini.

    jawatankuasa itu dianggotai lima lagi ahli DUN – Mohamed Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa), Saari Sungib (PAS-Hulu Kelang), Edward Lee Poh Lin (DAP-Bukit Gasing), Sulaiman Abdul Razak (BN-Permatang) dan Ismail Sani (BN-Dusun Tua). berita penuh di sini -->Malaysiakini
    bm version selangor state expenditure 26 million gone in two months 161208

    Menurut seorang anggota Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat), siasatan terhadap perbelanjaan besar ini antara dua kes yang dijalankan olehnya.

    Satu lagi kes, yang sudah siap siasatan awal, melibatkan sumbangan jutaan ringgit kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis) yang disalurkan oleh enam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri sejak penubuhannya pada 1985.

    Bekas ahli jawatankuasa (AJK) Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis) bersedia tampil secara sukarela memberi keterangan dalam siasatan awam berhubung jutaan ringgit dana badan tersebut.

    Siasatan awam tersebut diadakan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, dijadualkan tahun depan.

    Isu Balkis mencetuskan kontroversi apabila wang milik badan itu, dilapor dipindahkan ke satu akaun lain sebaik sahaja negeri itu jatuh ke tangan Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum 8 Mac lepas.

    Yang dipertuanya Zaharah Kechik, yang juga isteri bekas menteri besar Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo , telah memanggil mesyuarat tergempar Balkis pada 11 Mac untuk membubarkannya dan menutup akaun sehari kemudian.

    Wang yang berjumlah RM9.9 juta, disalurkan ke akaun lain sebelum diserahkan kepada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri (Bakti)

    terdapat sumbangan yang perlu disiasat seperti peruntukan membeli pakaian, pakaian sukan dan "hadiah yang mahal-mahal".....siasatan itu dijangka diadakan awal tahun depan atau paling lewat sebelum pertengahan 2009.

    ishh..ishh..ishh...banyak rupanya tuyul2 kat Selangor ye...
    komen

    Thursday, December 18, 2008

    demi ketuanan melayu..adun2 UMNO Perak mesti masuk PAS...

    hahaha...tgk entry ciberboron yg dikatakan di'tengin'kan dek PerakBangkit..ummi gelak tak sudah2...mana idaknye..ciberboron buat soklan sedap...bagi ummi la..tapi dah pasti bagi PerakBangkit dia terbakor...tu pasal di'tengin'kan mike..hahaha

    meh sini kita tgok sape yg 'tengin' antara dema berdua ni....

    cucu janggut merah said...

    agak2nye sape la yg buleh kite harapkan untuk jadi kerajaan ye? nak bagi PR, cina pulak yg berkuase. nak bagi BN, lebih kurang itu juge.

    PB punye pendapat cemane ye?

    nak bagi pade selain BN & PR, tak ade pulak parti-parti lain yang buleh menang. penin .. penin!

    Jawapan PB

    Pertama, jangan penin dan kurangkan tengin.

    Kedua, cuba buat anjakan paradigma di kotak pemikiran.

    Ketiga, Masih ingat tak tawaran Bang Tajol dahulu?

    PAS boleh lenyek DAP dan masih lagi jadi MB di Perak. Boleh begitu. Tapi PAS tak nak. Sebab apa tak nak? Dulu Perak diperintah oleh BN dan diterajui UMNO. Kini Perak diterajui DAP.

    Nampak lagi ke tak?
    Perak diterajui DAP. D.A.P.

    Maknanya, sekarang arak, seks, judi dan babi akan bertambah beribu-ribu lemon. Dulu memang Cina dapat jugak kek tapi sekarang depa dapat beribu-ribu lagi kek. Macam-macam nak disapunya.

    Itulah yang membuatkan Melayu lagi nak Marah! Hangin la satu badan tengok tingkah buruk DAP tu! Takkan inipun susah nak paham!

    Boleh tak buang DAP. Jawapanya boleh! Sekarang pun boleh! Cara nak didik UMNO dan PAS ialah kedua-duanya mesti duduk dalam satu kerajaan. Boleh ker tak boleh? Sudah tentu boleh! Sekarang boleh! Sekarang dah logik!

    Tapi PAS sombong! Dulu kenapa tak ajak? PRU lepas PAS mana ada kerusi camna nak ajak. 99 dulu? PAS pun tak nak.

    Aku akan lebih respek Nik Aziz kalau dia nampak benda ni. Tapi sungguh kecewa aku, dia pun tengin sama. Memang dia ada sedikit kelebihan ilmu agama, tapi ilmu siasah taklah cekap sangat. Mufti Perak lagi bagus pandangan siasahnya.

    Tak payah pun tunggu PRU13, Muslimin boleh jadi tuan. Boleh pun. Nizar boleh jadi MB. Dan Tajol boleh jadi Abang kpd Nizar menasihatinya? Kecewa aku sungguh-sungguh. Kenapa tak buat juga?

    Rumusan aku satu saja. PAS terlalu sombong dan belagak nak mampus. Bukalah mata dan bukalah hati anda. Ubah cara pemikiran sikit. Jangan ingat bila orang tak suka PR tu semuanya UMNO belaka.

    Nasihat kepada penyokong PR. Kuasa ini Allah yang punya.


    Lepas tu aku pun gatal tangan menaip komen ini :

    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    agak2nye sape la yg buleh kite harapkan untuk jadi kerajaan ye? nak bagi PR, cina pulak yg berkuase. nak bagi BN, lebih kurang itu juge.

    PB punye pendapat cemane ye?

    nak bagi pade selain BN & PR, tak ade pulak parti-parti lain yang buleh menang. penin .. penin!

    agak2 PB kalau menang balik BN pada PRU 13 nanti, buleh ke tak ade kandang babi di Perak ni. kalu tak silap teman, kandang babi yg bersepah sekarang ni pun, wujudnye pada masa kerajaan BN.

    agak2 PB kalau kite dapat ngalahkan PR ni, buleh ke tak ade arak merate kedai. kalu tak silap teman, kedai arak merate2 sekarang ni, wujudnya masa zaman kite merintah dulu. cemane ye?

    agak2 PB kalau kite dapat merintah balik, buleh ke kite ambik balik tanah beratus ribu ekar yang kite dah luluskan pada tokeh cine utk buat macam2 selame kite ade kuase dulu.

    buleh ke gamaknye, kite tukorkan bandor dan pekan di perak kite ni, jadi kedai2nye milik orang melayu belake. teman teringin benor nak tengok kite orang melayu ni menguasai premis2 perniagaan.

    bile teman tanye orang, tau le teman, rope2nye lebih kurang 90 persen kolam udang yg ade sekarang ni - cina yg punye. Bos2 UMNO kite le yg meluluskannye masa kite ade kuase dulu. rasuah tak rasuah teman tak tau le.

    harap2 bile kite dapat merintah balik besok, dapat le kite melayu kan balik harte bende perak yang udoh kite beri pada cina sepanjang 50 tahun dulu.


    penat dah dengar amno asik ngatakan yg PAS ni jadi tunggangan DAP...bukan penat apa pon yg lebihnya kesian nengokkan...dari start Perak ni ditangan PR tak sudah2 pihak amno canangkan benda yang sama ni..

    org amno marah sgt bila MB Nizar yang diangkat oleh Sultan Perak ni dikatakan tak mejaga melayu..asik2 bela cina kata dema...betol ke..camane lak dengan amno/BN yg dah 50 tahun dibagi peluang memerintah..idak ke cina yang dibela..ada projek cari cina dulu...ada peluang cari cina dulu...pasalnye senang nak penuhkan poket...

    kalau kita tgk kerusi di Perak ni..DAP 18..PKR 7 dan PAS 6..manakala amno 27..oppss BN bukan amno...BN ni terdiri UMNO.. MIC dan MCA..

    amno kecoh2 sgt kat Perak ni kata PAS taknak kerjasama dgn amno apa ke hey nye...bukan taknak..tapi pengalaman telah mengajar supaya PAS lebih berhati2...tapi ummi nampak ada kesungguhan dalam usaha dema ni nak PAS dgn UMNO ni bersatu...BOLEH aje sape kata tak boleh...

    dema kata PAS sombong tak mahu join amno..apa kata ummi sarankan UMNO lak join PAS..amno taknak PKR kan...so join jek PAS...mesti gempaknye masa tu...pasal dah tentu bila org melayu bersatu mesti org melayu lebih ramai dari kaum lain kan....masa tu kerusi exco kita rombak...exco melayu mesti lebih punya masa tu..

    disebabkan di Perak ni unik sangat...so kita mintak amno Perak join PAS bersama2 MB Nizar berkerjasama memerintah Perak..tak payah kira sangat parti politik..kira kita sama2 melayu...so YB2 amno leh la mulakan langkah bersama PAS menerajui Perak ni..MB Nizar yang memperkenankannya pon ialah Sultan..bukan calang2 orang yang bagi kuasa kat Nizar ni...so sepatutnya amno la kena join PAS..bukan PAS patut join amno..

    amacam agak2 ok tak saranan ummi ni...kalau ok kita mintak PerakBangkit buat usul ni pada pimpinan amno Perak...marilah wahai sahabat amno..berbondong2 lah kalian datang untuk join PAS memerintah Perak ni...negeri lain gasak pi la...kita start hat Perak dulu...amacam ada berani ke...jangan asik nak suruh PAS jek join amno...la ni try amno lak join PAS...gerenti melayu akan di atas...takkan ada istilah diperkudakan lagi selepas tu..

    PAS sombong ye.. taknak bersama amno..tapi kita tau amno tak sombong..apa lagi amno la kena join PAS..sama kaedahnye macam orang yg mula nak memikat ..masing2 tunjuk ego...dah si lelaki sombong benor...tak salah kalau si ppuan ngorat dulu..ni tidak ..dari jauh terjeling2 terjenguk2..masing2 segan nak mulakan 1st step...ni yang dikatakan malu tapi mau...

    moh le join PAS..!!!
    komen

    Wednesday, December 17, 2008

    7 pilihan utk PPSMI..


    TIMBALAN Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong (kanan), mempengerusikan Mesyuarat Terbuka Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dan Bahasa Inggeris di PICC, Putra Jaya, semalam. Hadir sama Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom. - Foto Izhari Ariffin

    PUTRAJAYA(Berita Harian): Persidangan Meja Bulat Pengajaran dan Pembelajaran Sains serta Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) yang berakhir di sini semalam, merumuskan tujuh pilihan untuk dipertimbangkan kerajaan dalam membuat keputusan mengenai masa depan PPSMI.

    Pilihan itu ialah:

  • Meneruskan PPSMI seperti sedia ada.

  • Menggunakan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di peringkat sekolah rendah tetapi meneruskan PPSMI di sekolah menengah.

  • Memulakan PPSMI dari Tahun Empat hingga sekolah menengah.

  • Menggunakan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di sekolah rendah dan digunakan sepenuhnya di sekolah menengah.

  • Penggunaan bahasa pengantar untuk Sains dan Matematik ditentukan oleh sekolah.

  • Penggunaan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di Tahun Satu hingga Tiga, diikuti dwibahasa pada Tahun Empat hingga Enam dan penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya di sekolah menengah, dan

  • Memansuhkan mata pelajaran Sains di Tahun Satu hingga Tiga, tetapi mengajar ilmu Sains dalam mata pelajaran lain.

    Pilihan itu dirumuskan selepas lima sesi Persidangan Meja Bulat PPSMI diadakan, yang disertai tokoh akademik, penyelidik, parti politik dan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

    Pakar dari Lembaga Pentaksiran dan Kurikulum Victoria, Australia (VCAA), William Perrin, turut menyertai persidangan semalam.

  • Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong, pada sidang media selepas mempengerusikan persidangan itu, berkata laporan rumusan berkenaan akan dikemukakan kepada Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, secepat mungkin sebelum dibentang kepada Jemaah Menteri.

    "Ini penting supaya pelajar dapat memahami sepenuhnya konsep pembelajaran Sains dan Matematik, sekali gus meningkatkan kebolehan mereka berfikir dengan lebih kreatif dan inovatif.

    "Penggunaan bahasa Melayu sudah terbukti mampu melahirkan ramai golongan profesional dan saintis sebelum diperkenalkan PPSMI. Di negara maju, contohnya Jepun, Perancis dan Korea, mereka tetap boleh membangun walaupun menggunakan bahasa ibunda masing-masing," katanya kepada Berita Harian.

    Beliau berkata, pembelajaran dan pengajaran bahasa Inggeris pula boleh terus dipertingkatkan menerusi pendekatan lain, seperti penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), selain memantapkan penguasaan bahasa itu oleh tenaga pengajar.

    ummi..

    yang ini ummi sokong..dari yg merapu2 nak tambah subjek tarian dan drama tu..biar la diperelokkan yg dah sedia ada..jangan la tambahkan pening kepala para mak bapak...tak larat le asik telan panadol...bukan ummi la..kot2 orang lain..hehehe
    komen

    adakah kau kenal siapa dirimu..??


    sumber PakKaramu

    Assalamu'alaikum Wr,Wb

    ASAL USUL

    Asal tanah daripada air
    Asal air daripada angin
    Asal angin daripada api
    Asal api daripada satu rahsia

    Tanah yang tersenarai di atas asal usulnya berbentuk kandungan molikuk,atom, elektron, neitron, proton,nuclius (Jauharul fardhi) yang mengandungi Nur, ertinya Tanah nurani, Air nurani, Angin nurani dan Api nurul Adhom, empat anasir ini tidak dapat di pisah-pisahkan

    Setiap anasir di atas jangan kita bayangkan tanah yang dapat kita lihat sekarang, ia tidak berbentuk demikian, demikian juga api, angin dan air, demikian kekuasaan Allah menjadikan anasir tersebut untuk Dia menjadikan alam yang nyata ini, adapun jauhal fardhi tersebut di jadikan Tuhan sebelum planet yang ada sekarang di jadikan

    Apabila anasir di atas telah tersedia maka Allah memerintahkan kepada Nur Muhammad mengunjungi ke empat-empat anasir tersebut, mula-mula Nur Muhammad mengunjungi Tanah dan memberi salam, Nur Muhammad mendapati tanah bersikap tenang dan aman, ia tidak bersikap sombong dan bongkak, ia tidak menderhakai Allah, tidak meninggikan diri, tidak suka bantah-membantah, dia bersikap terbuka dalam semua perkara, suka berterus terang dan bertanggungjawab, tarafnya berhawakan muthmainnah (tenang)

    Kemudian Nur Muhammad mengunjungi Air dan memberikan salam, pada air ini Nur Muhammad mendapati sikap air ini suka menunjuk-nunjuk dan memanggakan diri sendiri, tidak suka di tegur tapi suka di puji, suka memuji diri sendiri, kadangkala ia suka menolong dan bertolak ansur namun ia suka pula melakukan penderaan, sikap ini adalah taraf berhawakan Al Lawamah

    Selepas Nur Muhammad mengunjungi air maka Nur Muhammad pergi pula mengunjungi Api, di dapati api bersikap tidak suka menolong, suka buat fitnah serta menginaya orang lain, selain itu ia memiliki sifat sombong dan bongkak dan tidak bersabar, suka menggelabah, tergesa-gesa, putus asa dan suka merangcang untuk cetuskan huruhara, sifat nafsu ini adalah berhawakan natiqah dan Ammarah

    Dan akhirnya Nur Muhammad di perintahkan mengunjungi Angin, Nur Muhammad mendapati angin bersikap tidak bertimbang rasa terhadap yang lain, dia bersikap gelojoh, tidak berfikir panjang, tidak suka mencari masalah punca sesuatu yang di anggap membuang masa, suka bercakap lepas dan tidak pedulikan akibat yang akan menimpa, suka kepada merosakkan kepentingan orang lain dan suka mengampu, hawa nafsunya bertaraf berhawakan Lawamah dan Natiqah

    Anasir yang di atas bererti setiap tanah, air, api dan angin mereka ini memiliki perangai masing-masing, sebagai fitrah yang Allah cipta untuk Dia menjadikan alam semesta ini dan Allah jadikan demikian adalah dengan hikmah yang tertentu, yang kita manusia menilainya dengan menggunakan akal, dan semua sikap ini telahpun di jadikan oleh Allah lebih awal terhadap Rohani, yang mana ia di lokasikan oleh Allah pada hawa nafsu, ini bererti apa yang ada pada Rohani maka ia ada pula kepada tanah,air,api dan angin.


    Sebagaimana kita maklum bahawa sifat hawa nafsu yang ada pada Rohani ada pula pada jasmai dan sifat anasir jasmani ada pula pada Rohani, sifat-sifat ini membolehkan Rohani tinggal dalam jasmani dan jasmani pula mampu menampung kehadiran Rohani, ini menunjukkan pada jasmani itu ada kesesuaian dengan Rohani jika tidak maka di antara satu dengan yang lainnya akan hancur terutama pada jasmani sebab itu di katakan bahawa pada jasmani itu ada alat seolah-olah cooling sistem untuknya berdaya tahan

    Daripada empat anasir (tanah, air, api dan angin) itulah Allah membentuk khalifah yang pertama iaitu nabi Adam a.s, setelah nabi Adam terbentuk sebagai patung yang berupa patung tembikar mala apabila cukup tempuh ia hendak di sempurnakan maka Allah meniupkan Rohani kedalam jasad Adam itu lalu Adampun bangun sebagai manisia yang sempurna yang tingginya 60 hasta bersamaan 90 kaki tinggi

    Setelah Adam hidup sebagai manusia yang biasa maka Adam di perintahkan oleh Allah berjalan-jalan dan memakan buah yang ada di dalam syurga Khuld, maka di syurga inilah Adam bertemu dengan Hawa sebaik dia terjaga dari tidur kerana keletihan, pertemuan ini membuahkan terjalinnya perhubungan di antara Adam dan Hawa dan akhirnya mereka menjadi suami isteri

    Adam dan Hawa di perintah turun kebumi bersama dengan Azazil yang telah melanggar perintah Allah kerana tidak mengindahkan larangan daripada Allah. Apabila Adam dan Hawa telah berada di bumi maka bermulalah sejarah pembiakan manusia di bumi, maka bermulalah sejarah asal kejadian manusia selepas Adam a.s yang anasir kejadiannya dari sari pati air benih yang di kandung oleh Adam dan juga Hawa sehingga ke hari ini, cerita ini adalah secara rengkas sahaja kerana untuk menceritakan asal usul kejadian manusia (secret of birth)

    1. Tetekala perasaan bapa di dalam pengetahuan Allah, benih manusia di namakan Nalnamah

    2. Tetekala rahsia turun ke ubun-ubun bapa, ia di namakan ghalib

    3. Tetekala rahsia benih hampir turun ke ubun-ubun bapa, benih bernama 'Asyuratullah

    4. Tetekala rahsia benih turun dan nyata di ubun-ubun bapa, maka ia di namakan Qiblatul awal

    5. Tetekala benih di dalam pengetahuan otak bapa, ia di namakan kun zun

    6. Tetekala rahsia benih berada ketahap dada bapa, ia bernama mamsakul hal

    7. Tetekala rahsia benih pada pusat bapa, ia di namakan idam-idaman, ketika ini bapa mengidam

    8. Tetekala rahsia benih berada pada pinggang bapa, benih bernama wadi

    9. Tetekala rahsia benih berada pada zakar bapa. ia bernama mani

    10. Tetekala bapa timbul berahi, benih di namakan junub

    11. Tetekala bapa melakukan persenyawaan dengan ibu, maka benih yang bakal menjadi manusia, maka benih yang tergantung pada hujung zakar itu di namakan tekah (alam) Tekah di kandung bapa selama 40 hari itu di namakan Tanafas

    12. Tetekala menitik air mani bapa kedalam rahim ibu yang mengandungi tekah, maka benih itu di namakan air zapitah, maksud firman Allah: Bukankah asalnya dari setitik mani yang di pancutkan ? Al Qiyamah 37

    13. Tetekala air benih bapa bercampur dengan air benih ibu (maknikam) ia di namakan wahdatul jama'ah (persenyawaan)

    14. Tetekala berpindah mani yang mengandungi tekah ke dalam rahim ibu, ia di namakan maknikam

    15. Tetekala benih (zigot) berada sehari di dalam rahim ibu, ia di namakan hayatullah

    16. Tetekala benih (zigot) berada 7 hari di dalam rahim ibu, ia bernama shuhud

    17. Tetekala benih berada selama 14 hari di dalam rahim ibu, ia bernama nuthfah

    18, Tetekala ia berada 30 hari di dalam rahim ibu atau masuk 31 hari, kita berupa c

    19. Tetekala ia berusia di antara sekitar 40 hari, ia masih bernama nuthfah

    20. Tetekala benih berada dalam kandungan ibu dari 40 hingga 80 hari, kandungan itu bernama 'alaqah, semasa itu nyawa bertasbih pada mata, ketika peringkat inilah ibu mula tahu ia sudah mengandung dan ia mula merasa mengidam, pada peringkat ini juga di kenali sebagai masa berkhalwat pada Allah dengan nama ma'ul hayat dan rupa kita sudah berbentuk sebagai macam manusia, masa itu ia berdoa dengan istilah mukholaqah (surah luqman ayat 14)

    21. Tetekala kita berada di dalam rahim ibu antara 81 hingga 119 hari kita di namakan Mokholaqah

    22. Apabila kita genap di dalam kandungan ibu 120 hari, maka kita di namakan Barzah (ertinya sidrah, jalan hidup)

    23. Apabila kita genap 160 hari dalam kandungan ibu maka kita di namakan Izaman

    24. Apabila kita genap 200 hari dalam kandungan ibu maka kita di namakan Lahman, (Al Mukmin ayat 14)

    25. Apabila kita berada di dalam kandungan ibu 240 hari, maka kita bernama shal-shal

    26. Apabila kita berada di dalam kandungan ibu 270 hari dan di lengkapkan uri,temuni, bali dan mentuban (tetuban) dan atas qudrat dan iradat Tuhan maka lahirlah ilmu awal daripada Tuhan iaitu ilmu La Illaha Illallah di dalam kandungan tersebut, dan apabila sudah mencukupi 9 bulan 10 hari mengikut adat maka kita di namakan tanafas, saat ini hanya menunggu untuk lahir sahaja kedunia ini dengan nama Ibnu Minassholihin

    27. Ketika kita sudah lahir maka kita boleh ketawa maka kita bernama Shomad

    28. Ketika kita sudah berjalan jatuh, maka kita bernama muhammad Yatim

    29. Ketika kita sudah mula bercakap maka nama kita Rahmat Allah

    30. Apabila kita sudah akhir baligh maka kita di amanahkan melaksanakan amanah Tuhan semasa di alam Roh dulu iaitu amanah La Illaha Illallah


    LURUTAN PERKEMBANGAN MANUSIA SELEPAS ADAM

    Di dalam Al Quran Allah berfirman yang bermaksud:

    " Tuhan jadikan kamu dari diri yang satu (Adam) Dia jadikan kamu berpasangan (lelaki & Perempuan) supaya kamu berasa aman, ketika ia di sentuh (isteri) maka mengandunglah ia, satu kandungan yang rengan, apabila kandungan telah berat, kedua-duanya berdo'a kepada Tuhan " (Al A'araf 187)

    Firman Allah di atas menceritakan bahawa apabila kita masih TEKAH (benih) di dada bapa, maka Tuhan berikan perasaan berahi yang sangat kepada ibu, maka bapa juga demikian, maka berahi itu adalah di sebabkan adanya Tekah, lalu berlakulah penyatuan ibu dan bapa (bersatu kita bersatu)

    Hasil bersatu kita bersatu itu maka berpindahlah tekah yang ada pada bapa kepada ibu dengan nama Nuthfah sebagai mana firman Allah yang bermaksud:

    " Isteri kamu itu adalah ladang kamu, oleh sebab itu datangilah ladang kamu sebagaimana yang kamu kehendaki" (Al Baqarah 223)

    ayat yang di atas jelas menerangkan bahawa isteri kita di ibaratkan ladang, dan suami sebagai Pak Tani, maka Pak Tanilah lah mencucuk tanam, bukannya isteri yang bercucuk tanam, maka tanamlah sebagaimana yang kamu kehendaki (mengikut adab) Dan Pak Tani kenalah pelihara ladangnya jangan sampai semak dan samun

    Kemudian Allah berfirman lagi yang bermaksud:

    " Bukankah asalnya ia setitik dari mani yang di pancutkan? (Al Qiyamah 37)

    Ayat yang di atas menceritakan bagaimana asal kejadian manusia dengan suami memancutkan benih kedalam rahim ibu? Dan ini harus kita sedar bahawa kejadian ini adalah untuk persediaan membentuk jasmani, iaitu membentuk rumah kepada Rohani (Rohani ceritanya ada pada ruang umarak Dagang)

    Kemudian Allah berfirman lagi yang bermaksud:

    " Kemudian Kami jadikan dia setitik mani yang di tempatkan di tempat yang terpelihara kokoh " (Al Mukmin 13)

    Ayat ini pula menceritakan bahawa benih bapa yang di pancutkan ke dalam rahim ibu yang bernama Nuthfah adalah terpelihara dari sebarang gangguan, dan Allah pula membentuknya dari satu peringkat ke satu peringkat (Embrioloji)

    Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

    "Mengapa kamu tidak mahu menghormati setinggi-tingginya kepada Allah, pada hal Dialah yang menjadikan kamu perengkat demi peringkat" (An Nur 13,14)

    Nuthfah yang berada di dalam kandungan ibu ia merupakan biji mata, itulah yang di namakan berkhalwat di sisi Allah swt (shuhudul kasrah fil Wahdah, suhudul wahdah fil kasrah) dan memohonlah ia kepada Allah supaya lengkap menjadi manusia iaitu rupa Adam yang awal (kholaqollahu adama 'ala shurotihi)

    Semasa kita masih di anggap benih dan melakukan khalwat di dalam sebutir telur dalam perut ibu, maka kita bernama marundik dan di sana kita mula belajar ilmu menghisap jari (tanda belajar menyusu dan makan) ertinya ada dua pelajaran yang kita perolehi semasa dalam kandungan ibu sebagai suatu fitrah hidup

    Semasa kita berusia 4 bulan 25 hari di dalam kandungan ibu maka datanglah Malaikat Jibril membawa sifat yang 13 iaitu sifat yang menggerakkan nyawa bagi pengabdian diri kepadaNya iaitu solat atau kerja buat ikrar dan ketentuan rezeki, ajal, tanah kubur dan bahagia atau celaka, maka takrif rezeki itu ialah anak-anak dan isteri-isteri atau suami yang di katakan jodoh pertemuan

    Ketika ini juga jasmani sudah cukup matang untuk Rohani di tiupkan kedalam jasad bayi dengan membawa ikrarnya semasa di alam Roh dulu iaitu kalimah la illaha illallah iaitu ilmu yang datang daripada Allah dan tiupan Rohani kedalam jasad itu di namakan salam zaman iaitu La Illaha Illallah, dan ketika ini juga kita sudah tidak lagi berpesenyawaan dengan nyawa ibu.


    Ingatan: Bab ini hanya untuk embriologi jasmani, pada Rohani klik Umarak Dagang

    Setelah kita lengkap di dalam perut Ibu dan sudah ada Rohani di tiupkan bersama-sama ilmu ikrar amanah, maka baru kita sedar bahawa kita dalam keadaan huru ALIF yang sempurna (Insan Kamil) Dan kita adalah ibarat cabang pengembang benih manusia yang akan terus berkembang, ketika ini kita bernama alam saghir atau alam Basyariyah

    Pada ketika ini baru kita faham bahawa diri kita terdiri daripada dua unsur iaitu unsur jasmani dan Rohani, jasmani alam saghir (alam kecil) dan Rohani alam Kabir (alam besar) inilah juga pegangan Dr Yusuf Al Qardawi yang di ambil dari Saidina Ali r.a (pandangan ulamak terkini) sia rujuk Khutbah Yusuf Qardawi

    Adapun alam kabir itu adalah alam diri yang lengkap dan tangga kita untuk mengenal diri dan mengenal Allah (Man 'arofa nafsahu faqod 'arofa Rabbahu) maksudnya "Barang siapa yang mengenal dirinya maka ia mengenal Tuhannya" di sini harus berhati-hati kerana Rohani itu terdiri dari dua istilah diri iaitu diri sebenar diri dan juga diri terperi. iaitu Ruhul Hayat dan Ruhul Yaqazah

    Setelah kita mengenal dan memahami Nafsahu (Ruhul hayat) maka terjawablah sudah pertanyaan Allah: "fal yan zuril insanu mimma khuliq" At Thaariq ayat 5

    Baru kita tahu bahawa kita adalah daripada Allah dan akan di kembalikan kepadaNya, (Inna lillahi wa inna ilaihi raji'uun) "daripada Allah kamu datang dan kepadaNya kamu akan di kembalikan" (iaitu Rohani)

    Adapun alam saghir itu adalah alam kecil iaitu alam jasmani, yang berasal dari: " Yakhruju min baini shulbi wat taroif" At Thariq ayat 7 , yang bermaksud: Yang keluar dari shulbi bapa dan Tha ro if ibu

    Adapun anak lelaki itu berasal dari ibu dan anak perempuan itu berasal daripada bapa, iaitu apabila telur ibu keluar (maknikam) menyambut Tekah terlebih dahulu maka anak itu akan jadi anak lelaki, dan jika Tekah (benih lelaki) keluar dahulu daripada bapa maka dapat anak perempuan

    Apapun nyawa Tekah itu sama ia seperti Roh iaitu tidak lelaki dan tidak perempuan, yang dapat di kenali hanya kepada jasmani sama ada lelaki ataupun perempuan pada jantinanya

    Perkembangan (embrio) melengkapkan anggota jasmani sebelum Rohani di tiupkan bermula dalam tempuh kandungan 4 bulan 10 hari iaitu perkembangan terjadinya telunjuk kanan pada jari kanan iaitu menunjukkan awal lahirnya ilmu La Illaha Illallah

    Semasa umur jasmani 4 bulan 11 hari zahirlah kepalanya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 12 hari maka zahirlah dua tangannya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 13 hari maka zahirlah dua kaki

    Semasa umur jasmani 4 bulan 14 hari maka zahirlah 360 tulang

    Semasa umur jasmani 4 bulan 15 hari maka zahirlah 248 sendi

    Semasa umur jasmani 4 bulan 16 hari maka zahirlah urat besarnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 17 hari maka zahir perkembangan dagingnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 18 hari maka zahir perkembangan kulitnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 19 hari maka bertambah rambutnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 20 hari maka bertambah kukunya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 21 hari maka berkembang hidungnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 22 hari maka berkembang mulutnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 23 hari maka di jadikan lidahnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 24 hari maka di jadikan dua telinga dan rongganya, rongga mulut dan duburnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 25 hari maka Rohani di tiupkan ke dalam jasad bayi (kita) peristiwa ini di sebut sebagai Salam Zaman, iaitu salam La Illaha Illallah sebagai ilmunya

    Apabila Rohani sudah berada di dalam tubuh bayi, maka bayipun mulalah bergerak kali pertama selepas ada sumber nyawa sendiri Roh sendiri, Akal sendiri dan nafsu sendiri, maka rahsia gerak itulah yang di namakan gerak dari La Illaha Illallah, maka si ibu dan bapapun jatuh kasih sayangnya, ERTINYA KASIH SAYANG KEDUA IBU DAN BAPA KEPADA KITA LAHIR SEJAK DARI KANDUNGAN IBU LAGI

    Selepas cukup tempuh matang kita di dalam kandungan ibu iaitu 9 bulan dan 10 hari maka dengan izin Tuhan lahirlah kita di dunia fana tempat kita bertugas sebagai khalifah Allah dengan di perdengarkan balik kalimah amanah tersebut dengan mengingatkan kita dengan maksud azan ataupun qamat

    Apakah janji kita di ingatkan ?

    Allahu Akbar
    Naik saksi aku bahawa tiada Tuhan melainkan Allah
    Naik saksi aku bahawa Muhammad itu pesuruh Allah
    Hidup itu beribadat atau marilah kita beribadat (mengabdikan diri pada Tuhan)
    Hidup menuju kepada kejayaan
    Allah yang Maha besar
    Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah (ertinya lillahi Ta'ala)

    Itulah kita di ingatkan kembali ikrar kita semasa di alam Roh dulu melalui azan atau qamat, bagaimana dengan kita ? sudah ingat ? atau sudah lupa ? Ertinya jalan hidup kita sering di ingatkan melalui laungan azan dan mempraktikkannya melalui solat menandakan kita akur atas seruan azan tersebut so bagaimana ? Dalam surah Al A'araf ayat 172 Allah menyatakan " Jangan ingat Kami lalai tentang hakikat tauhid itu dan jangan ingat kamu tidak di berikan peringatan"
    Al Quran pimpinan Ar Rahman muka surat 314
    komen

    dari mane..


    translator..

    English French German Spain Italian Dutch

    Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
    by : BTF

    Fakta Perak

    Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
    • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
      5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
    • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
    • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
    • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
    • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
    • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
    • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
    • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
    • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
    • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
    • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
    • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
    • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
      Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
    • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

    Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil