Followers

Wednesday, December 26, 2012

ke mana UMNO nak bawak melayu..??

Semalam ummi menghadiri walimah di Putrajaya...dalam kereta ummi berlabon dengan abang ummi pasal pertemuan dia dengan bekas exco Perak masa raya dulu..

Macam2 deme borakkan..dari hal bersoreh bab keluarga..sampai la hal politik.. bekas exco tu belabon pasal bagusnye umno..pencapaian umno..kebolehan umno selama memerintah ni..

"kome orang2 muda kena sokong umno..tengok apa umno dah bagi kat melayu..kita hidup selesa kan.."

"saya ni idak condong mana2..dalam keluarga saya boleh kata pembangkang..tapi saya idak mana2..pasal saya nampak yang sana ke..yang sini ke..lebih kurang jek..belom ada yang puaskan hati saya..yang ini udah lama memerintah tapi hidup makin sesak..yang itu baru beno tak nampak no hasilnye lagi.."

"apa yang lebih kurang...mana samanye..umno udah memerintah lama..pembangkang mana ada ponah memerintah..yang banyak buat pembangunan..jasa pada rakyat umno le.."

"betoi le umno udah memerintah lama..pembangkang baru memerintah 2 3 negeri...tapi dari situ saya nampak perbezaannye.."

"macamana pon kome orang muda kena la sokong umno...umno banyak tolong orang melayu"

"sekarang ni pakcik..ramai orang muda nak tau..ke mana umno nak bawak orang melayu ni..?? kedai2 besor banyak yang meniaga bukan orang melayu..bape kerat beno le orang melayu yang berjaya..?? nak mintak bantuan pon susah bebeno..banyak no tapisan2nye...penyudahnye udah berbulan2 menunggu dapat jawapan  'ANDA TIDAK BERJAYA'..macam ni penat.. "

"errr..betoi le tu..tapi yang banyak membela melayu umno.."

" sekarang ni pakcik..saya nak kerajaan yang boleh meyakinkan saya..kerajaan yang boleh menyenangkan saya dan keluarga saya..kerajaan yang boleh memberi jaminan yang selesa untuk anak2 saya..menjamin keselamatan keluarga saya terjaga..udah lama umno jadi pemerintah..saya rasa nak dapat keje makin susah..barang keperluan harian semua naik..hidup tambah susah...masuk tak seberapa keluar yang banyak..jadi macamana orang macam saya ni memilih umno..? "

" err... "

"kalau dulu pakcik ngajak sokong umno..mungkin saya boleh lagi tertarik..tapi sekarang ahli2 umno udah banyak yang perangai macam gangster..gertak sana gertak sini..janji sebelum mengundi berbuih2..lepas ngundi bayang pon tak mandang...bila nak ngundi baru la kelam kabut nak tampe jalan..baru la nak betoikan surau..baru la nak jenguk orang kampong..ate camne nak sokong umno.? yang saya nampak sekarang umno lahirkan melayu kurang ajor..melayu samseng..melayu rasuah..takkan saya nak serahkan masa depan keluarga saya pada pemimpin dari kalangan yang bermasalah..?? "

"betoi kata kamu..umno sekarang tak macam umno dulu..ate macamana ke kita nak buat..??

"kalau pakcik tanye saya..saya akan cari kerajaan yang macam saya nak tu le..sape tawarkan jaminan hidup selesa..saya pilih la yg itu...umno ni idak le saya nak pilih lagi..hehehe umno udah 54 tahun memerintah..takkan tak pandai2 lagi..? "

Abang ummi terhenti labonnye setakat itu aje pasal deme memasing nak balik..dia kata banyak soalan yang ditanya tak berjawab...yang pasti bekas exco tu pon udah penin dengan masalah displin ahli2 deme..

Moh kita nengok produk hasil dari tarbiyyah umnuuu..














komen

Saturday, December 15, 2012

Kerajaan Pulau Pinang bagi rumah nilai RM500K..kerajaan BN..??


https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s480x480/73006_10151280050984334_1676525161_n.jpg

Seramai 24 penduduk Kampung Buah Pala menerima rumah teres dua tingkat yang bernilai kira-kira RM500,000 selepas kemelut yang melanda kampung itu dua tahun lalu. 
Lim Guan Eng berkata, pemberian itu adalah hasil kerja keras banyak pihak termasuk Kerajaan Negeri yang sentiasa prihatin terhadap hak penduduk kampung berkenaan. 
seorang penduduk, Annie Rose Micheal, 75, berkata, dia lega penantian selama dua tahun akhirnya berbaloi apabila diberikan sebuah rumah teres dua tingkat yang selesa untuk didiami bersama anak-anak. 
“Selama ini saya hanya menyewa di sebuah rumah berdekatan kawasan ini selepas rumah saya dirobohkan dua tahun lalu,. Saya gembira dengan pemberian ini,” katanya.

Tahniah la penduduk Buah Pala..tak sia2 berkorban masa dan mengharap pada yang benar...berbaloi dengan menanti kerana bukan semua orang boleh dapat rumah nilai RM500K..kalau mengharap pada kerajaan Be End belum tentu dapat rumah yang harga RM500K ni..

Berapa paling hebat kerajaan Be End boleh bagi kat rakyat ..??  rumah PPRT paling mahal RM50K - RM70K..?? kalau rumah PPRT kat kampong ummi ni nilai RM40K jek...tak tau la kat tempat korang..nak dapat nilai RM100K ni hagham mandang le..

Kalau kerajaan Be End nak bangunkan rumah setinggan pon ganti dengan rumah pangsa..rakyat kena bayor bulan2 lagi..mana ke slogan rakyat didahulukan..??


komen

Wednesday, December 05, 2012

kena doa BN K.O kecoh..tikam orang senyap..??



GOMBAK 5 DISEMBER: Seorang penyokong Pakatan Rakyat cedera ditikam samseng Umno dalam program Jelajah Merdeka Rakyat di Parlimen Gombak malam tadi.

Mengulas kejadian itu ketika berpidato, Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengecam keras perbuatan zalim itu.
“Ikut sejarah Islam, yang baling batu ini siapa? Puak Jahiliyah!” katanya yang turut mendesak polis menjalankan siasatan sehingga pihak bertanggungjawab dikenakan tindakan.

“Kalau tak ambil tindakan, saya sendiri datang cari Ketua Polis (Daerah) Gombak,” katanya dengan nada tegas.

Beliau juga meminta penyokong Pakatan tidak membalas kezaliman itu, sebaliknya menjaga akhlak dan istiqamah dalam perjuangan.

“Kalau kita pun balas baling batu, kita sama dengan mereka. Kita nak menang jaga akhlak, Kita nak menang pertahan Semangat Perlembagaan” katanya.KD


lihat dengan teliti..objek terbang yang dari pihak mana yang mula terbang dulu..






belom kalah lagi..dah camni perangai umngok..bayangkan kalau kalah..
Na'uzubillah..!!


komen

Monday, December 03, 2012

Kuasa melayu UMNUU ibarat telor di telapak kaki lembu..


Dengan tajuk “Politik Kebencian Dan Ketakutan Najib Dan Umno” itu, Anwar menegaskan bahawa tindakan menyeru kembali ‘hantu’ 13 Mei itu adalah untuk menimbulkan kebencian antara masyarakat Melayu dengan bukan Melayu, seterusnya menyemai budaya ketakutan dalam kalangan rakyat bahawa pertumpahan darah akan berlaku sekiranya Umno kehilangan kuasa.
Tambah Anwar lagi, hujah tersebut bukan sahaja biadap, malah boleh dianggap sebagai hasutan dan dikategorikan sebagai satu jenayah.
Ikuti keseluruhan kandungan sidang media yang diadakan di ibu pejabat parti tersebut di Merchant Square, Petaling Jaya.


Dalam tempoh PRU13 yang kian hampir, UMNO telah menunjukkan tanda-tanda ketidakyakinan dalam mempertahankan kuasa mereka. Jelas mereka tidak mampu untuk menangkis setiap idea dan dasar kami; lantas menyerang dengan membenih politik kebencian dan ketakutan. Dengan media arus perdana yang semakin ketandusan isu, UMNO sedang memaksimakan setiap helah yang ada untuk memasung agenda perkauman dan ketakutan dalam kalangan rakyat demi mengelak balasan yang bakal menimpa mereka jika Pakatan Rakyat berkuasa kelak.

Perhimpunan Agung UMNO yang baru selesai itu adalah pelantar untuk meningkatkan lagi serangan yang berbentuk penipuan dan penghinaan diketuai oleh Perdana Menteri iaitu Presiden UMNO sendiri, Dato’ Seri Najib Razak. Kami mengecam kenyataan tidak bertanggungjawab beliau bahawa Malaysia akan hilang kedaulatannya dalam tiga tahun pertama Pakatan Rakyat memerintah. Ideanya mudah; memperbodoh-bodohkan rakyat dengan menyuburkan idea bahawa pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat adalah pengkhianat yang akan menggadaikan maruah negara demi kepentingan politik. Malah lebih malang lagi apabila idea itu tidak disokong dengan fakta dan hujah yang empirikal, kenyataan Najib adalah kenyataan yang tidak masuk akal dan hanya dibuat oleh orang yang tidak punya maruah dan moral sama sekali.

Senario simptom ketakutan hilang kuasa ini dimulakan momokkan insiden 13 Mei sekiranya Pakatan Rakyat memegang tampuk pemerintahan. Kami mengerti bahawa Ketua Wanita UMNO cuba untuk menghidupkan semula kareer politik beliau yang telah pupus akibat didesak untuk meletakkan jawatan dalam skandal ratusan juta NFC. Tetapi dengan menggunakan hujah picisan sebegitu adalah tidak munasabah. Tindakan menyeru kembali ‘hantu’ 13 Mei itu adalah untuk menimbulkan kebencian antara masyarakat Melayu dengan bukan Melayu, seterusnya menyemai budaya ketakutan dalam kalangan rakyat bahawa pertumpahan darah akan berlaku sekiranya UMNO kehilangan kuasa. Hujah tersebut bukan sahaja biadap, malah boleh dianggap sebagai hasutan dan dikategorikan sebagai satu jenayah.

Jelas sekali bahawa Pakatan Rakyat telah muncul sebagai ancaman utama kepada hegemoni UMNO-Barisan Nasional, dan ini menyebabkan mereka melancarkan tuduhan liar tentang pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, terutamanya saya sebagai proksi kepada kedua-dua kuasa asing Amerika Syarikat dan China dalam satu masa! Kenyataan tidak masuk akal itu mungkin lucu, tetapi dengan pengawalan sepenuhnya media cetak dan elektronik, UMNO sedang menyebarkan agenda penipuan yang mampu membanggakan Goebbels. Menggunapakai taktik pengulangan ‘penipuan besar’ ini, media mereka bertujuan untuk menggambarkan kewangan atau perberhandaraan negara mungkin dikawal oleh kuasa luar sekiranya Pakatan Rakyat memerintah.

Media UMNO juga keterlaluan dengan membakar api perkauman dan agama dengan menyiarkan kenyataan-kenyataan berbaur ekstremis dan rasis daripada perwakilan. Menurut UMNO, hanya mereka sahaja yang mampu menjuarai Islam; bukan KEADILAN mahupun PAS. Justeru itu mereka berhujah bahawa gejala murtad akan dilestarikan dan Malaysia akan ditransformasikan menjadi negara Kristian jika UMNO pupus pada pilihanraya akan datang.

Ucapan pembukaan Najib dalam Perhimpunan Agung UMNO dipenuhi dengan serangan terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, terutamanya ke atas saya dan di dalam gaya bahasa yang tidak sewajarnya dilafazkan oleh seorang yang negarawan. Adakah wajar bagi rakyat untuk terus mempertahankan pemimpin yang tidak mempunyai kaliber seperti itu? Apakah dasar baru yang dibentangkan demi kemajuan negara? Mana idea untuk ekonomi dan keadilan sosial, kesihatan, perumahan dan pendidikan? Jikalau beliau punyai alasan yang kukuh untuk menyaingi Pakatan Rakyat, beliau sepatutnya menyahut cabaran saya untuk bersemuka dan berbahas, supaya rakyat dapat menilai dengan sebaiknya siapa yang bercakap benar dan siapa yang gemar menipu. Janganlah berselindung di sebalik jentera propaganda murahan kamu dan jadilah anak jantan sebenar sebagai Perdana Menteri dan turun berdebat dengan saya di dalam gelanggang!

ANWAR IBRAHIM


komen

Friday, November 23, 2012

'Penggila' Justin Bieber yang beragama Islam wajib tahu ini..



Para remaja memang gila beno dengan mamat ni..termasuklah remaja Islam di seluruh negara..tapi setelah dia mempamerkan sokongannya kepada pembunuh Islam..adakah kita akan biarkan remaja Islam kita terus menggilai mamat ni..

Wahai anak remaja..kemanakah naluri kasih sayang kamu terhadap Islam dan saudara seIslam mu..??
komen

Thursday, November 22, 2012

rintihan gadis cilik Palestin..

if you can hear me..you are not crazy..
but you are really crazy..

i do not want to go..
just you...want to go from my space..

I want justice...
why do you come in the night..??
I cant sleep in the night..

that all night..
you are coming..and coming..and coming..
why do you coming..
why you coming..

In his eyes.. I see the sun..
In his smile.. I see the moon..
And I wonder.. I only wonder...
Who is weak.. and who is strong..?
Who is right... and who is wrong...?
And I wish... I only wish That the truth has a tongue...

komen

Thursday, October 18, 2012

PKR serah kerusi kepada PAS


Sumber: Pas Pasir Salak

16 Oktober 2012, tercatat suatu deklarasi bersejarah buat seluruh warga Parti Islam Semalaysia (PAS), Kawasan, Negeri dan Pusat apabila persetujuan Parlimen Pasir Salak kini milik PAS dicapai daripada JK Tertinggi Cabang PKR Pasir Salak. Persetujuan ini berlaku sekaligus menjadikan tambahan kerusi parlimen yang dipertandingan menerusi PAS kini bertambah satu lagi.
Sambut baik serahan PKR  kepada PAS Kawasan
Syukur Alhamdulillah dan terima kasih buat barisan kepimpinan parti PKR khususnya yang menjadi Hero dalam Redho untuk bertindak sedemikian. Sesungguhnya persepakatan sebegini menunjukkan bahawa segala-galanya boleh berlaku dan terjadi asal dengan ada kerjasama dan permuafakatan erat antara Pakatan Rakyat kini dan selama-lamanya.
“Saya redho menyerahkan kerusi ini kepada sahabat saya PAS” inilah ungkapan Tn Hj Osman b. Abdul Rahman selaku Ketua Cabang PKR Pasir Salak sewaktu pertemuan tertutup anggota tertinggi kawasan dan cabang baru-baru ini. Rentetan persetujuan tersebut maka, suatu surat rasmi dan deklarasi telah dibuat dengan ditandatangani oleh semua Jawatankuasa Cabang PKR Pasir Salak dan JK Pas Kawasan Pasir Salak.

Berita yang ditunggu-tunggukan ini telah menaikkan semangat rakyat marhain Parlimen Pasir Salak untuk terus menerus berkerja dan berusaha melaksanakan tanggungjawab memenangkan Pakatan Rakyat menerusi PAS yang bertanding.
Untuk perhatian bahawa Parlimen Pasir Salak mempunyai 2 Kerusi Dewan Undangan Negeri iaitu N48 Sungai Manik & N49 Kampong Gajah. Menerusi catatan surat berkenaan yang ditujukan kepada Pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat Pusat menyatakan dengan jelas sepertimana berikut :-

3.1. PKR bertanding di N48 Sungai Manik pada PRU-13
3.2. PAS bertanding di P073 Parlimen Sungai Manik pada PRU-13
3.3. PAS bertanding di N49 Kampong Gajah pada PRU-13

Persetjuan tanpa bantahan
Persefahaman dan tolak ansur yang hebat penuh bersejarah ini disambut dengan laungan Allahu Akbar!!! dan ikrar untuk berkerja keras memastikan calon bagi kesemua yang bertanding kelak akan memperolehi kemenangan mutlak demi merealisasikan ‘Hijau ke Putrajaya’. Ikrar ini biarlah diterjemahkan kepada semangat berkerja berpasukan yang sedia ada dari semua pihak termasuk ahli-ahli PAS dan PKR sendiri. Tanpa kerjasama tersebut maka impian kelak akan bertukar igauan. Namun keyakinan dan semangat malam ini membuktikan bahawa musuh dihadapan perlu diganyang habis-habisan.
---
UmmiAnni - hubungan macam ini le yang kita nak tengok dalam Pakatan Rakyat..agak2 tak mampu.. beri pada yang berkemampuan..janji Pakatan Rakyat yang menang..barulah nak berkerjasama pon hati jadi ikhlas..

komen

Monday, October 15, 2012

AWAS..!!! Toyol berkeliaran di jalanan...

Kebaikan AES terhadap rakyat yang telah dikenalpasti..Sumber dari blogger UMNO


1 – AES dapat mendidik rakyat supaya berkerja dengan lebih tekun lagi untuk membayar saman yang dikeluarkan kepada mereka..

2 – AES dapat memupuk ‘hubungan mesra’ diantara rakyat dan juga kerajaan serta menambahkan ingatan yang tulus ikhlas terhadap kerajaan sepanjang masa..
3 – Sistem baru ni juga akan memastikan kerajaan dilihat sebagai prihatin kerana sentiasa mengambil berat kepada keselamatan rakyat walaupun dijalan yang tak berbahaya..
4 – AES juga menunjukkan bahawa kerajaan sangat bijak.. Dulu rakyat marah pada Polis dan JPJ jika dapat saman.. Sekarang ni rakyat marah pulak pada kerajaan.. Tak bijak ke tu beb?
5 – Rakyat dapat membantu menambah pendapatan negara dengan menyumbang kepada AES.. Lepas ni, tak wujud lagi persoalan tentang apa sumbangan rakyat pada kerajaan..
6 – Negara akan lebih aman dan makmur kerana AES.. Korang bayangkan semua kenderaan pandu perlahan di jalanraya termasuklah Kereta Menteri, Timbalan Menteri, Raja, Para Kenamaan, Ambulan, Kereta Peronda dan penguatkuasa, dan juga yang sewaktu dengannya.. Tak ke aman jalanraya di negara kita beb..?
7 – AES juga dapat memupuk semangat menabung dikalangan rakyat.. So lepas ni, sapa yang nak memandu kereta, dorang mesti berjimat cermat untuk bayar saman yang dikeluarkan..
8 – AES ni dapat meringankan beban subsidi yang ditanggung oleh kerajaan.. Lagi banyak duit yang dikutip menerusi AES, lagi mahsyukk la duit di perbendaharaan negara beb… Bukan ke ini baik untuk pertumbuhan ekonomi negara?
9 – Sistem baru ni jugak akan mengeratkan silaturahim diantara pemandu kenderaan.. Korang fikir ye.., bila musim perayaan, semua pemandu akan berpeluang bersembang antara satu sama lain kerana jalan jem teruk akibat semua bawak slow takut kena saman..

10 – AES sekarang ni membuatkan kerajaan jadi sangat popular sebab semua rakyat tengah ‘memuji-muji’ sistem tersebut.. Tak kira dikedai kopi, di surau, di pasar, di rumah kenduri, di stesyen teksi, ataupun di dalam Parlimen sekalipun, AES tetap jadi tajuk utama.. Popular lah tu beb…
Jom layan lagu toyol ..lepeh tu baru tengok tang mane dia dilepehkan...



Moh kite kenali toyol yang bernama AES..dan tang mana dia bersembunyi kat dalam negeri Peghak ni..Cara membaca baris no 1 ialah Bil. dan Lokasi.Baris 2 ialah Route No,Baris ke 3 ialah Daerah dan baris terakhir ialah Had Laju.Ada kolum yang mempunyai latitud dan longtidud nya Selamat Jangan Kene Saman.pandu Cermat ,Duit Selamat Kome...

NEGERI : PERAK
Region A AES Camera Locations

1.JALAN KERAMAT PULAI
A0181
Ipoh
60

2 .KM 13 JRTB GERIK - JELI
F0004
Gerik
90

3.JALAN TUNKU ABD RAHMAN
F0002
Ipoh
60

4.JALAN RAJA DR. NAZRIN SHAH
F0006
Ipoh

5KM 13.3 JALAN KUALA SEPETANG-TAIPING
F0074
Taiping
60

6.KM 73.1 JALAN IPOH KUALA LUMPUR
F0001
Tapah
101.261115
4.19731
90

7.KM 31 JLN IPOH - LUMUT
F0005
Perak Tengah
60
(Jalan ini rasanya dekat TLDM Seri Iskandar,jalan yang menaiki bukit tu kalau hendak ke Lumut.PERHATIAN untuk penguna,Jalan ni adalah MERBAHAYA ketika hujan turun .Ini adalah kerana stuktur jalan yang tidak elok yang menyebebkan air berkumpul ditengah jalan.Banyak kereta yang terbabas.Pastikan anda pandu perlahan terutama ketika hujan-Pesanan Kemasyarakatan Dari TBO.Kalau kome engkor..kome punye pasai le..hi..hi.). 

8.KM 7 JALAN MAHARAJA LELA
F0058
Hilir Perak
100.98882
3.97649
60

9.JALAN KUALA KANGSAR (PERSIARAN KLEBANG))
F0002
Ipoh
90

10.JALAN SULTAN AZLAN SHAH
F0003
Ipoh

11KM 43 JLN IPOH - LUMUT
F0005
Perak Tengah
60

12.KM 29 JRTB GERIK - JELI
F0004
Gerik
90

13KM 85.5 JALAN IPOH KUALA LUMPUR
F0001
Tapah
101.317677
3.984093
60

14.KM 31.5 JALAN IPOH-KUALA LUMPUR
F0001
Kampar
101.153526
4.324501
60

15.KM 91 JALAN IPOH-BUTTERWORTH
F0001
Kerian
90

16.KM 27 JALAN LANGKAP KE KAMPAR
F0070
Hilir Perak
30

uishh..jalan ni nak bawak keta 30km/j..??  jenuh tu..

17.KM 5.8 JALAN KUALA DIPANG-MALIM NAWAR
A0114
Kampar
90

18KM 123.5 JALAN IPOH-BUTTERWORTH
F0001
Kerian

19.KM 104 JALAN IPOH-BUTTERWORTH
F0001
Kerian
90

20KM 7 JALAN BOTA KANAN - TELUK INTAN
F0109
Perak Tengah
50

Ini ler jalan selekoh Changkat Melintang..deme udah nangkap gambor tempat lokasi..kalau kome balik dari KL..jangan ler eksen eksen nak layan lap...kat sini 50 ajer..Walau pun dikategorikan jalan yang merbahaye..tapi had laju yang diwartakan terlalu perlahan...macam saja saja jer nak cari duit..aku harap ketua kampung dan jkkknya terlebih dahulu kene saman..supaye deme sedor siapa yang mereke sanjung sanjung selama ini. 

21.KM 18 JALAN IPOH-KUALA LUMPUR
F0001
Kampar
101.136875
4.516019
60

22 KM 36 JALAN IPOH KUALA KANGSAR
F0001
Sg Siput
80

23.KM 124 JALAN IPOH KUALA LUMPUR
F0001
Slim River
101.136875
3.827259
90

24.KM 8 JALAN LUMUT - TELUK BATEK
A0186
Manjung
90

25KM 15 JALAN GERIK - LENGGONG
F0076
Gerik
90

26KM 50 JALAN IPOH - TAIPING
F0001
K Kangsar
60

27.KM 112 JALAN IPOH KUALA LUMPUR
F0001
Slim River
101.435051
3.0794373
60

28KM 8 JLN SITIAWAN IPOH
F0005
Manjung
100.718536
4.249867
90

29.KM 8 JALAN TANJUNG TUALANG-MALIM NAWAR
A0202
Kampar
101.071129
4.332033
60

30.KM 6 JALAN DAMAR LAUT-TAIPING.
F0060
Manjung
60

31.JALAN KUALA KANGSAR (KG TAWAS)
F0008
Ipoh
90

32KM 12 TELUK INTAN-KG GAJAH
F0109
Hilir Perak
60

33.KM 79.7 JALAN IPOH-BUTTERWORTH
F0001
Taiping
60

34.KM 99 JALAN IPOH KOTA BHARU
F0076
Gerik
90

35. JALAN PANTAI, TANJUNG PIANDANG
A0190
Kerian

36JALAN BEHRANG ULU-BEHRANG STATION
A0124
Slim River
101.460586
3.750395
60

37.JALAN LAHAT
A0005
Ipoh

38.KM 18.5 JALAN TELUK INTAN - BIDOR
F0058
Hilir Perak
101.047697
3.998264
90

39.KM 39 JALAN IPOH-TELUK INTAN
F0070
Kampar
101.14151
4.193372
60

40KM 8 JALAN LUMUT - KG. ACHEH
F0100
Manjung
60

41KM 8 JALAN KUALA KANGSAR - MANONG
A0003
Kuala Kangsar
50

42.KM 2 JALAN LUMUT - SITIAWAN
F0018
Manjung
100.650816
4.200477
90

43KM 24 JALAN DAMAR LAUT - TAIPING
F0060
Manjung

44.BATU 9 JALAN KERIAN
A0004
Kerian
60

45KM 17 JALAN BRUAS - PARIT - IPOH
F0073
Perak Tengah
60

46.KM 49.2 JALAN KUALA KANGSAR-GERIK
F0076
Gerik
100.963626
5.095945

47.KM 12.7 JRTB FASA II GERIK - KUPANG
F076D
Gerik
101.121941
5.545426
60

48.JALAN JELAPANG (DEPAN KILANG YEOES)
A0001
Ipoh
90

49.KM 12 JALAN GELUNG PEPUYU - BERUAS
A0127
Perak Tengah
90

50.KM 1.7 JALAN BATU KURAU-ANAK KURAU
A0137
Taiping
50

51.KM 27 JALAN KUALA KANGSAR-SAYONG-TG BELANJA
A0164
Kuala Kangsar
60

52.AYER TAWAR - BERUAS
F0071
Manjung
90

53.KM 3 JALAN CHANGKAT JERING - TAIPING
A0109
Taiping
90

54KM 25 HUTAN MELINTANG-BAGAN DATOH
F0069
Hilir Perak
90

55.JALAN GOPENG - BATU GAJAH
A0008
Batu Gajah
60

56.KM 260 LEBUH RAYA UTARA - SELATAN
E0001
Kuala Kangsar
101.022964
4.697392
110

57.KM 309 LEBUH RAYA UTARA - SELATAN
E0001
Kampar
101.14151
4.193372
110

58.KM 326 LEBUH RAYA UTARA - SELATAN
E0001
Tapah
110

59KM 205.6 LEBUH RAYA UTARA - SELATAN
E0001
Taiping
110

60.KM 229.8 LEBUH RAYA UTARA SELATAN
E0001
Taiping
110

61.KM 185 LEBUH RAYA UTARA-SELATAN
E0001
Kerian
110

62KM 367.9 LEBUH RAYA UTARA SELATAN
E0001
Slim River
110

63.KM 373.2 LEBUH RAYA UTARA SELATAN
E0001
Slim River
101.418128
3.842589
110

64KM 276 LEBUHRAYA UTARA SELATAN
E0001
Ipoh
110

info dikutip dari blog http://telokbakong.blogspot.com/

Amek kauu... !! 
Undilah Be End untuk kesejahteraan ...???? 

komen

Tuesday, September 25, 2012

misteri Sultan Perak yang sah.. (11)


Oleh: Uncleseekers 111

Untuk kesekian lamanya, manusia dikuasai oleh sekumpulan elit yang bergelar Raja atau Sultan. Untuk membezakan dua kumpulan manusia yang menguasai dan dikuasai ini, maka satu terma digunakan iaitu Raja dan rakyat. Raja adalah kumpulan yang berkuasa dan rakyat menjadi kumpulan yang dikuasai.
Raja bukan dipilih oleh rakyat tetapi berkuasa kerana ilmunya. Ilmu yang diikitiraf pada masa dulu ialah ilmu-ilmu kebatinan dan ilmu ghaib. Sesiapa yang penuh dengan ilmu didada akan cuba menguasai orang lain dengan menggunakan ilmunya.
Maka berlakulah peperangan dan pertentangan diantara mereka yang berilmu ini, dan sesiapa yang mampu mengusai jin dan makhluk ghaib yang lain, maka dialah menjadi juara. Ganjaran daripada kemenangan ini ialah kuasa yang cukup luas untuk menguasai manusia.
Rakyat menjadi takut kepada Raja kerana kuasa yang dimiliki oleh Raja. Raja pula terus berusaha untuk memastikan dia terus berkuasa.
Maka dilantiklah beberapa orang untuk mengisi jawatan sebagai cop getah, hanya untuk mengiyakan apa yang dititahkan oleh Raja. Seorang Pawang Diraja dilantik yang kononnya untuk mengesahkan keturunan diraja. Pawang diraja juga sebenarnya bukanlah orang yang berkuasa atau tinggi ilmunya, tetapi hanyalah untuk menjadi orang suruhan diraja.
Penyimpan Mohor kemudian dilantik sebagai Menteri Penerangan dan satu “kabinet” dilantik yang diberikan gelaran Raja Bergelar. Undang-Undang Tubuh diwujudkan untuk memastikan kuasa itu tidak terlepas ketangan orang lain.
Dalam masa yang sama, “rakyat” tidak berpeluang untuk menuntut ilmu yang dipelajari oleh golongan Raja ini. Rakyat perlu dibodohkan untuk memastikan tidak ada yang berani menentang kuasa diraja.
Tetapi satu kesilapan yang dilakukan oleh Raja-Raja ialah sikap leka, berpoya-poya dan malas belajar dikalangan anak-anak mereka. Anak-anak Raja tidak perlu belajar menuntut ilmu kerana merasakan bahawa masa depan mereka akan sentiasa cerah hanya kerana mereka “anak Raja”. Mereka boleh hidup dengan elaun dan pencen yang dibiayai oleh rakyat.
Inilah yang berlaku kepada Tengku Amran, Raja Ahmad Nasir, dan ramai lagi anak-anak raja di Perak. Malah keadaan ini juga sedang berlaku dibanyak negeri dimana anak-anak raja hidup dengan berpoya-poya.
Apabila British datang ke Malaya, sebahagian besar orang Melayu sedar bahawa Raja-Raja Melayu bukanlah hebat sangat. Raja Melayu hanya hebat dikalangan orang Melayu yang terus mendewakan mereka
Kuasa ghaib, kesaktian dan jin penunggu tidak mampu menewaskan British. Raja-raja Melayu yang  dianggap berkuasa dan berdaulat terpaksa tunduk kepada British dan menjadi boneka British.
Selepas merdeka dari British, sebahagian orang Melayu yang berilmu merasakan bahawa mereka boleh memerintah dengan lebih baik dari Raja-Raja atau Sultan tetapi sebahagian besar pula masih menganggap bahawa Raja dan Sultan perlu dikekalkan.
Orang-orang Melayu yang berilmu pada masa itu yang kebanyakannya menyertai Umno sedar bahawa orang Melayu masih ramai yang menghormati dan mahukan Raja-Raja, mungkin kerana masih menganggap bahawa Raja-Raja ini sebagai warisan yang perlu dipertahankan. Ramai yang menganggap, kalau tiada Raja, maka akan hancurlah umat Melayu didunia ini.
Kebangangan orang Melayu ini dieksploit sepenuhnya oleh cerdik pandai didalam Umno. Raja-Raja Melayu diberikan kemewahan sehingga mereka lupa daratan. Kehidupan keluarga diraja diselimuti kemewahan manakala tanggungjawab kepada rakyat hanyalah ketika upacara-upacara rasmi.
Rakyat terputus hubungan dengan keluarga diraja. Raja-raja tidak peduli kesusahan rakyat, manakala rakyat pula tidak tahu pembolotan kekayaan keluarga diraja.
Itu sebabnya, apabila jatuh seseorang anak raja itu, maka tidak ada sesiapa yang tahu nasibnya. Hari ini, ramai anak-anak raja yang dulunya hidup dengan kemewahan, tetapi sekarang terpaksa merempat. Jangan terkejut kalau ramai diantara anak-anak raja ini terpaksa bekerja sebagai pengawal keselamatan, setaraf dengan pendatang Myanmar atau Bangladesh.
Bagaimana Azlan Shah yang bukan berdarah Raja boleh menjadi Sultan, manakala anak-anak raja yang berdarah raja sudah tersingkir?
Evolusinya tetap sama dengan zaman dahulu. Kalau dulu, mereka yang bijak dengan ilmu kebatinan, berupaya menguasai alam ghaib, akan mampu menguasai manusia lain dengan perang dan strategi, hari ini mereka yang mampu menguasai ilmu perundangan dan boleh memanipulasi keadaan akan diangkat menjadi Raja.
Sesiapa pun boleh menjadi raja sekiranya mereka berilmu. Dan apabila berkuasa, seseorang itu boleh melakukan apa saja dengan kuasa yang ada. Kuasa hampir mutlak terhadap rakyat ini menjadikan Raja itu bersikap tamak, rakus dan kadangkalanya zalim terhadap rakyat sendiri


***Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/09/24/10843/

komen

misteri Sultan Perak yang sah.. (10)


Tertarik dengan dua komen dalam posting lalu tentang istiadat bersiaram di Beting Beras Basah.
Dalam komen pertama, berbunyi begini.
Untuk pengetahuan lu dan ramai lagi… isu bersiram nih “kununnya” telah dibuat di Beting Beras Basah oleh Azlan dimasa pertabalannyer sebenarnya ada kesilapan dari segi lokasi… namun lokasi upacara bersiram tersebut tidak dibuat dilokasi sebenar iaitu lokasi dimana Idris terdahulu melakukan upacara bersiram. Jarak lokasi adalah lebih dari 1 km dari tempat sepatutnya. Boleh disemak dengan penduduk kampung yang masih tinggal berhampiran denan kawasan lokasi siram beradat nih.”

Manakala komen kedua memberikan link yang mempunyai gambar. (disini)
Komen pertama mengatakan Istiadat bersiram di Beting Beras Basah dilakukan ditempat yang salah. Manakala gambar kedua hanya menyatakan “lawatan ke Beting Beras Basah”.
Sebenarnya, tiada siapa yang pasti apakah Raja Azlan Shah menjalani istiadat bersiram diBeting Beras Basah dengan “penuh adat istiadat.” Bagaimanakah satu istiadat yang cukup penting boleh tersilap lokasi? Ataupun “istiadat” yang dijalankan hanyalah untuk memberitahu bahawa memang benar Raja Azlan ke Beting Beras basah?  Maka atas sebab itulah Ku Ann mencabar Raja Azlan supaya sama-sama menjalani istiadat tersebut untuk membuktikan siapa yang benar.
Raja Ahmad Nasir menjalani ujian tersebut. Ku Ann juga menjalani ujian tersebut.
Assalamualaikum Rohku

Gerakan hatiku semasa melakukan pekerjaan baik pada hari ini
Assalamualaikum tok nenek moyangku yang empunya cerita dalam diriku
Bantulah dengan membawa doaku
Hari ini aku membersihkan diri aku dengan emmasukkan Darjat Kedaulatan tinggi atas kehendak Moyangku Radin Bagus atau Prabu Perwisaso Brawijaya

Aku mohon kehadiran Tok Pawang Beting Beras Basah bernama Datok Mahidin bin Mubin bin Datok Panglima Belantan Besi serta Ratu Laut selatan Bu ratu Mas Danang Sutawijaya atau Dewi Nawang Wulan, Bonda Puteri Aishah serta keturunanku yang lain bagi permintaan keturunan Majapahit yang akan dilakukan oleh Jin Pendaulat Istana iaitu Megat Chandin atas permintaan Ku Ann.

Assalamualaikum Tok Megat Chandin yang menjaga daulat istana, kehadiran Tok Megat jelmaan Buaya Putih menjadi pengiring cucu cicit kepada Radin Bagus dan Radin Fatah

Assalamualaikum tok megat Alang Di Laut, aku mohon kawalan Tok Megat sehinggan selesainya upacara mengikut Adat Istiadat Diraja berada dalam keadaan selamat

Aku juga memohon jika terdapat orang-orang yang mengikut sama dalam rombongan ini dengan niat yang tidak baik atau sebaliknya, ianya harus diturunkan petunjuk seperti hukuman setimpal sebagai menyedarkan diri mereka supaya penipuan tidak berlaku seperti dahulu mahu mengambil kesempatan atas sesuatu tujuan.

Ketika menjalani istiadat ini, satu bayangan tiba-tiba muncul dibelakang Ku Ann yang sedang bersedia untuk disiramkan. Perhatikan bayangan dibelakang Ku Ann.Siapakah makhluk itu?
Beranikah Raja Azlan atau Raja Nazrin menjalani istiadat ini bersama-sama Ku Ann dan Raja Ahmad Nasir?


***Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/09/21/10740/



komen

Friday, September 21, 2012

misteri Sultan Perak yang sah.. (9)


Siri kali ini akan cuba menjawab dua persoalan yang ditimbulkan oleh Malaysiacrisis.
KU Ann@Tengku Amran bukan mahu menuntut takhta Kesultanan Perak. Apa yang diminta hanyalah pengiktirafan bahawa beliau adalah waris Kesultanan Perak, malah apa yang diminta oleh Ku Ann hanyalah elaun dan pencen yang merupakan haknya. Dan untuk menuntuk hak itu, maka Ku Ann perlu membuktikan bahawa dia adalah waris sah Kesultanan Perak.
Dalam siri (8), Ku An telah membuktikan salasilah beliau dan juga membuktikan bahawa salasilah yang ada dalam simpanan istana telah diubah suai.
Kalau Darjah Kerabat dan gelaran diraja dijadikan ukuran sama ada seseorang itu benar-benar diiktiraf sebagai pewaris raja, maka Ku Ann juga memiliki Darjah Kerabat, malah berhak memakai gelaran “Yang diPertuan” yang dianugerahkan oleh Istana Pagar Ruyung.
Apa yang menarik dengan tulisan Malaysiacrisis ialah tentang keunikan sistem pewarisan Kesultanan Perak dan kami amat bersetuju dengan kenyataan tersebut. Oleh kerana begitu ramai yang menuntut hak dan mengaku kerabat, maka satu satu sistem piawaian perlu dicipta untuk memastikan seseorang itu benar-benar kerabat diraja.
Dalam setiap pertabalan Raja atau Sultan, seringkali kita membaca tentang “Pertabalan yang penuh dengan adat istiadat.”.
Adat istiadat ini pula sering dikaitkan dengan roh dan jin dan barangsiapa yang gagal memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh jin ni, maka dia akan gagal dalam proses pertabalan tersebut. Dalam proses pertabalan ini, Pawang Diraja memainkan peranan yang cukup luas.
Salah satu adat ketika pertabalan ialah mengunjungi Makam Tok Temong dan membaca ikrar untuk memerintah dengan adil dan saksama.
Tok Temong @ Puteri Badariah bt Alang Mohamad berasal dari Acheh, Sumatera memerintah Daerah Temong, Kuala Kangsar pada tahun 1577. Pada tahun 1595, Tok Temong menyerahkan kuasanya kepada Muzafar Shah berserta seniji Geliga Embun sebagai kebesaran negeri memandangkan Muzafar Shah adalah anak saudaranya. Tok Temong mangkat pada tahun 1663 dan disemadikan di Kampung Temong, Kuala Kangsar.
Sebagai salah satu adat istiadat yang perlu dilakukan, maka Raja Azlan Shah perlu menziarahi Makam Tok Temong tetapi apakah makam yang diziarahi semasa pertabalan itu makam Tok Temong ataupun makam orang lain?
Makam Tok Temong diketahui dan di akui oleh kerabat diraja dikawal oleh jin. Mereka yang bukan kerabat diraja tetapi mahu mengaku raja akan menerima musibah sekiranya cuba menipu dimakam Tok Temong.
Untuk mengelak daripada sesuatu kejadian yang memalukan berlaku, maka Azlan Shah telah mengadakan upacara tersebut ditempat lain yang bukan makam Tok Temong walaupun dikhabarkan kepada rakyat bahawa Azlan Shah telah pun menjalani adat istiadat tersebut.
Manakala Makam Tok Temong sebenarnya ialah seperti gambar dibawah.
Bagaimana pula dengan adat bersiram?

Dalam Malaysiacrisis ditunjukkan adat bersiram di pentas persada dilakukan dengan adat istiadat. Adat bersiram yang dimaksudkan oleh Ku Ann ialah adat bersiram di Beting Beras Basah,yang disempurnakan oleh Pawang Diaraja dipentas yang disediakan secara turun temurun, bukan diatas pentas yang yang dibuat seolah-olah untuk majlis keraian.
Akan disambung…..


***Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/09/19/misteri-sultan-azlan-shah-9/
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil