Followers

Saturday, May 23, 2009

wawancara bersama DS Nizar selepas keputusan mahkamah

komen

Friday, May 22, 2009

siaran langsung dari mahkamah (tapi takde gambor le)

Perbicaraan kes Nizar vs Zambry dari Mahkamah Rayuan korang boleh ikuti secara langsung dari blog Al-Banjari...wak kata korang nak komen ke..nak tulis cerpen ke boleh kat situ...

yang laporan kat bawah ni ummi ambik dari blog TanKuda..

14:50 Penyokong DS Nizar mula berkumpul di Istana Kehakiman

14:55 Terdapat lebih kurang 500 orang Penyokong DS Nizar di perkarangan makamah

14:55 Orang awam tidak di benarkan masuk ke lobi makamah

14:56 Hanya pemberita dan wartawan yang terhad sahaja di benarkan masuk ke dalam lobi

14:57 Terdapat lebih ramai pegawai serta anggota polis berbanding semalam

15:06 Krew kami tidak di benarkan masuk menyebabkan maklumat di terima secara lambat

15:07 Kami akan memberi yang terbaik untuk anda

15:07 Suasana di sini bertukar daripada tenang ke riuh rendah


15:13 Penyokong-penyokong DS Nizar makin bertambah

15:14 Orang ramai mula membincangkan tentang keputusan yang bakal di bacakan oleh panel hakim

15:18 Terdapat Ramai petugas-petugas media asing yang berada disini

15:19 Lintas langsung kami agak terbantut kerana kami di larang masuk






15:25 Peguam Sulaiman Abdullah telah masuk ke dewan mahkamah

15:25 Cecil dan DPP Tun Majid Tun Hamzah dari pejabat Peguam Negara telah masuk ke mahkamah

15:28 Keadaan terkawal

15:42
Mahkamah Tinggi mengedarkan teks bertulis keputusan permohonan Nizar pada hari Isnin lepas bahawa Sultan tiada kuasa memecat MB. Tapiakhbar utama berbahasa Melayu menggelapkan berita

15:47
Semua panel hakim mahkamah rayuan diketuai Datuk Raus Mohd Shariff ambil tempat masing-masing untuk memulakan pembacaan kehakiman. BERDOALAH KITA SEMUA

15:46 Tidak kelihatan DS Nizar dan Zamry

15:48 Wartawatan-wartawan asing merungut kerana tidak di benarkan masuk


15:58 Nizar kalah 3- 0

15:59 Kemenangan berpihak kepada Zamry


rasanya tak hairan sangat bila keputusan Zambry yang menang...kalau kita lihat dari kehadiran tetamu yang mendengar perbicaraan ini kita boleh baca siapa yang menang..tapi macam yang ummi cakap pada posting yang sebelum ini di sini --> http://haninasution.blogspot.com/2009/05/tak-menang-kalah-le.html...maka kekalahan ini membuatkan martabat PR tinggi di mata dunia..bukan Malaysia saja..

selepas ini mungkin Zambry akan mengadap Sultan untuk mohon perkenan dibubarkan DUN Perak untuk menaikkan martabat UBN di mata rakyat..tapi nak cakap pon payah sekarang ini..di mata rakyat UBN itu seperti Israil..jijik untuk menyebut perkataan 'UBN'....UBN tidak dapat membersihkan namanya dalam sekelip mata..sekarang tugas mereka adalah menanam benci rakyat terhadap DS Nizar..isu derhaka akan terus dimainkan...isu diperkudakan DAP juga akan dimainkan...

apakah perancangan mereka akan berjaya...?? bagaimana pulak perancangan dari Allah..?
sama2 kita tungguuuu....!!

komen

tak menang ..kalah le..!!

Bersediakah anda menerima keputusan tak lama lagi...DS Nizar tidak akan ke mahkamah hari ini kerana program bertemu dengan rakyat Pasir Panjang tak kurang pentingnya untuk dipenuhi..

akan timbul andaian2 yang menyatakan DS Nizar akan kalah tu pasai dia tak pegi ke mahkamah..lantak la korang nak kata apa..sabar saja lah dan tunggu saja keputusan dibuat..tak payah nak pandai2 buat orang gabra..kalau DS Nizar menang kita ucapkan TAHNIAH...laksanakan tugas yang dah tergendala selama ini..

kalau Zambry menang ..TAHNIAH juga kita ucapkan..bagi yang kalah tak payah lagi la nak turun naik mahkamah..tunggu saja PRU13...bagi PR kalau kalah kami kalah bermaruah..

kalau menang itu memang sepatutnya..kalau Zambry menang..anda menang tapi dibenci rakyat apa gunanya...kalau kalah..itu sebagai peringatan jangan cuba2 rampas kuasa untuk berkuasa..kerana maruah anda akan diinjak2 di kaki rakyat..itu kira nasib baik..kalau tak nasib baik..kasut akan melayang kat muka hang..

apa2 pun kita tungguuuu...!!!
komen

Al-Fatihah..!!

Al-Fatihah buat arwah Haji Ismail Yaacob ADUN Manik Urai

[adun+manik.jpg]

Ucapan takziah kepada keluarga ADUN Manik Urai, Ismail Yaacob yang meninggal dunia kira-kira 5.55 subuh hari ini di hospital Kota Bharu.

Pengarah pilihanraya PAS Datuk Mustafa Ali dijadual mengadakan satu sidang media di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur jam 11 pagi ini.

Adun kawasan Dewan Undangan Negeri Manik Urai, Haji Ismail Yaacob, 60 (gambar) telah kembali kerahmatullah pada jam 5.55 pagi tadi di hospital Raja Perempuan Zainab II.
Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.
Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.Ismail yang lebih dikenali sebagai Paksu Mail antara Adun yang paling lama di Kelantan.Beliau memenangi Dun Manek Urai pada pilihan raya umum 1986. Sehingga sekarang beliau sudah lima penggal mewakili Dun berkenaan.

Bagaimanapun pada pilihan raya umum 2004, beliau tidak bertanding dan Dun Manek Urai diwakili Ustaz Zamzuri Mat Lazim.

Dengan kekosongan DUN ini pasti akan membawa laluan kepada satu lagi pilihanraya kecil setelah disahkan oleh pihak SPR nanti melalui makluman resmi dari Speaker DUN Kelantan.
Beliau memenagi DUN Manik Urai pada PRU 1986.. telah mewakili DUN tersebut selama 5 penggal.
Dengan kekosongan DUN ini pasti akan membawa laluan kepada satu lagi pilihanraya kecil setelah disahkan oleh pihak SPR nanti melalui makluman resmi dari Speaker DUN Kelantan.



Dengan kekosongan DUN ini pasti akan membawa laluan kepada satu lagi pilihanraya kecil setelah disahkan oleh pihak SPR nanti melalui makluman resmi dari Speaker DUN Ke
Dengan kekosongan DUN ini pasti akan membawa laluan kepada satu lagi pilihanraya kecil setelah disahkan oleh pihak SPR nanti melalui makluman rasmi dari Speaker DUN Kelantan.
komen

Thursday, May 21, 2009

DUN Perak bubar atau tidak ??

angin sepoi2 bahasa jawa mengatakan bahawa puak UBN sekarang ini sudah memulakan tugas untuk menghadapi PRK..umno cawangan dah start meeting...kemas depa dah mula buat culaan...surat dari pihak atasan dah dapat suruh bersiap sedia untuk PRK..sumber mana ummi dapat tu takyah tanya sebab dah terang2an UBN sedang sibuk la ni...

PR buat apa...?? tido lagi ka...masih dalam mood honeymoon ka..? apa persediaan PR sekarang ini..perkembangan ini kita kena ambik kira..takkan nak tunggu keputusan mahkamah baru nak mula..takkan nak tunggu DS Nizar masuk pejabat baru nak mula..takkan nak tunggu DS Nizar mengadap sultan baru nak mula..takkan nak tunggu DS Nizar umum DUN dibubarkan baru nak mula...??

takmau lena lagi la...kita kena mula bukak bilik gerakan sekarang ni...cula mencula dah kena mulakan...kena semak yang mana belum mendaftar sebagai pengundi pergi daftar cepat sebagai pengundi..nak daftar mana ? pegi saja kat pejabat pos bawak ic.. SPR sentiasa membuka kaunternya di semua pejabat pos diseluruh Malaysia..

bila pilihanraya kecil berlaku kita memang meriah dengan petugas2 yang sukarela..tapi ummi nak kasi pandangan la sikit...berpandu dengan pengalaman yang ummi dapat dari PRK Bukit Gantang..petugas wanita/muslimah yang ummi nak tekankan disini...

selalu terjadi ketidakpuasan hati diantara petugas PAS dan PKR...kalau bab cula mencula memang ummi tabik la kat petugas PKR..sistem depa memang teratur..bukan nak kata petugas PAS ni tak bagus..cuma kurang bagus sikit dari PKR..mungkin mereka dapat dari pengalaman semasa mereka belum menjadi ahli PKR...sebab ummi pernah bersama petugas wanita PKR membuat laporan cula mencula ni...memang teratur dan kemas..petugas PAS kena cedok ilmu tu dari PKR..

Petugas PAS ummi lebih nampak sesuai sebagai perayu undi dan penerangan..mungkin kerana fikrah sebagai muslimah menjadikan mereka ni sejuk mata memandang..bukan nak kata petugas PKR panas mata orang memandang tetapi ketangkasan dan kelincahan petugas PKR membuatkan suasana kurang mesra alam...

kadangkala bukan nak kata pulak dari pengalaman yang berlaku di Bukit Gantang kita taknak terjadi lagi di tempat2 lain...rasanya titik keserasian antara2 petugas payah kita nak wujudkan kalau masing2 tidak mahu belajar dari kesilapan dan kekurangan masing2...kita sesama kita sebenarnya lengkap melengkapi...kita tidak boleh menjadi sempurna serba serbi tanpa bantuan dan sokongan antara kita..

sebenaryna faktor untuk kita bertugas bersama bukan susah sangat..ikut saja arahan ketua...dan beri kerjasama yang sebaik mungkin kepada ketua kita...kalau ada yang kurang sesuai dengan arahan yg diberi jangan dipendamkan....ajukan kemushkilan kita terus kepada ketua kita..kerana kita melihat tidak sama dengan ketua kita melihat..

kalau kita sebagai petugas skop pandangan kita berkisar pada tugasan yg diberi..kalau kita sebagai ketua skop pandangan kita lebih luas...ibarat 2 orang melihat di lain2 kedudukan.. seorang di atas tanah dan seorang berdiri di tempat yang tinggi ...pandangan di atas tanah hanya berkisar di sekeliling kita..atas kepala kit... kita tak nampak..

berbeza dengan orang yang berada di tempat yang tinggi..dia boleh melihat apa yang ada di atas kepala kita dan dibawah tempat kita berdiri maknanya skop pandangan dia lebih luas..tetapi mereka juga ada kelemahan..apa yang ada atas kepala dia...dia pun tak nampak...dan apa yang dia tengok dibawah tidak sejelas apa yang orang bawah nampak..

ummi nak tekankan disini pandangan kita berbeza dan kita perlukan bantuan orang lain walaupun kita duk diatas..

bila kita bertugas di satu2 daerah..kita kena tengok keadaan penempatan yang kita akan bertugas..ibarat kata pepatah..masuk kandang kambing mengembek...masuk kandang kanggaru melompat2...petugas kena ada sikap sabar dan istiqomah..versetail...sentiasa bersedia berubah mengikut keadaan..

bersedia dengan segala kemungkinan yang tak dijangka..sentiasa berlapang dada..dan kena ingat kita juga ada kelemahan..kita tidak akan jadi hebat tanpa teman2 disekekliling kita...tapi kalau dah tak boleh jugak nak bersama cari la kerja yang tak membabitkan orang lain..hang buat kerja sorang2..takda sapa nak tegur hang buat silap ke tidak...

kepada petugas luar kawasan..mintak tolong hormati pandangan dan arahan orang tempatan..kerana orang tempatan lebih mengenali budaya dan adab orang setempat..jangan hangpa mai bawak suasana tempat hang kat kampong orang..

juga peringatan kepada mereka2 yang bergelar YB2 pertolongan dan khidmat anda memang kami alu2kan..tetapi bila dah datang sebagai petugas status anda sebagai YB tidak berapa laku di tempat orang lain..

anda kena serasikan diri sebagai petugas luar maka menghormati ketua operasi adalah penting supaya tidak berlaku pertindihan arahan..lontaran idea YB2 adalah dialu2kan..tapi bukan lontaran arahan..kang petugas tak tau nak ikut arahan siapa..yang jadi mangsa nanti adalah petugas...

satu cadangan supaya mengadakan satu unit sebaran maklumat untuk menyampaikan maklumat dengan cepat dan tepat kepada petugas2...fungsinya seperti operater..dah serik rasanya bila kita ketandusan maklumat..tak tau nak hubungi siapa..dan bila tanya semua pakat tak tau..betul kita perlu juga menjaga rahsia pergerakkan kita..tapi kalau setakat maklumat bila nak adakan ceramah..bila nak pi ziarah takkan tu pon payah nak dapat kot...nak tolong promotekan calon pon takda maklumat macamana nak tolong...

harap segala kekurangan kita dapat atasi dengan bijak dan cepat..kita jangan nak kata PR menang disebabkan satu2 parti saje..sesama kita lengkap melengkapi..PR menang kerana ada PAS..PKR dan DAP..tanpa salah satu darinya PR takkan hebat seperti sekarang..masing2 ada kelebihan dan kekurangan...tiada yang hebat antara ketiga2nya...hebatnya PR kerana BN dah membosankan atau kata lain menjengkelkan..

harap sekiranya PRK berlaku di Perak..perkara2 yg diatas tidak akan berulang lagi..belajar dari kesilapan dan perbaiki untuk memperkasakan lagi PR..pasal UBN dah sibuk nak PAS bergabung dengan depa..ummi kata luka lama walaupun dah baik namun parutnya tetap kelihatan..parut itu untuk kita beringat selalu..jangan kamu masuk dalam satu lubang 2 kali..

wallahualam..
komen

dari Mahkamah Rayuan selepas rehat..

sambungan perbicaraan diMahkamah Rayuan ni ummi ambik dari laporan secara live oleh blog TanKuda..makanya kalau nak tahu yang terkini korang kena la rajin2 refresh untuk berita yang terkini...dak pon gi la jenguk ke blog TanKuda..

terima kasih banyak2 TanKuda..pic kuda hang cantik la pulak...

13:30 Kelihatan Nizar, dan isteri sedang berjalan memasuki Bilik Bicara 3 Mahkamah Rayuan walaupun perbicaraan dijangka bersambung jam 2 petang.

14:00 Zambry masih tidak kelihatan.

14:15 Mahkamah Rayuan menyambung perbicaraan, Peguam Nizar, Sulaiman, memulakan hujah.

14:20 Sulaiman berhujah bahawa mengikut Perlembagaan Persekutuan, Raja-Raja tidak mempunyai kuasa untuk memecat Menteri Besar

14:36 Menurut satu sumber,Zamry kini berada di Teluk Intan

14:38 Sulaiman berhujah soal berapa bilangan kerusi DUN Perak yang dipegang BN tidak relevan dan apa yang penting adalah peruntukan yang dinyatakan Perkara 16 (6) Undang-Undang Tubuh Perak.

14:44 Peguam Negara yang menjadi pencela dan menjadi wakil UBN tidak kelihatan di kamar makamah

14:50 Penghujahan Peguam DS Nizar nampaknya lebih konsisten dan mempunyai fakta yang kukuh serta berlandaskan perlembagaan manakala hujah yang disampaikan oleh peguam Zamry hanya sekadar biasa(tidak relevan) dan merujuk kepada bilangan kerusi DUN Perak

14:58 Ketua Wanita PKR, Zuraida kelihatan memasuki Lobi Istana Kehakiman. Jumlah penyokong di luar kelihatan bertambah

15:05 Peguam DS Nizar masih lagi berhujah di kamar makamah

15:13 Penyokong DS Nizar di lihat semakin bertambah di perkarangan Makamah Rayuan,Putrajaya

15:39 Sulaiman masih membaca autoriti bagi kuatkan hujah untuk sangkal hujah Cecil dan Peguam Negara

15:52 Berikut adlah hujah-hujah Peguam Nizar,Sulaiman Abdullah

1) Sulaiman berhujah..sekiranya hujah Cecil dan Gani Patail diterima, Perdana Menteri boleh disingkir oleh YDP Agong kerana tidak mendapat sokongan daripada Ahli-Ahli Parlimen BN. "Sulaiman:" Sekiranya Sultan mempunyai kuasa untuk menyingkir, sekiranya ada, ia semestinya terletak dibawah Artikel 18...tapi tak ada! Tidak juga terdapat dimana-mana!"

2) Hanya satu sahaja cara untuk menyingkir Menteri Besar..iaitu dengan undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri

3) Tidak timbul persoalan Nizar perlu menghantar surat perletakan jawatan kerana undi tidak percaya tidak pernah dibuat

4) Kami bukan menyanggah kuasa DYMM Sultan. Tapi adalah tidak masuk akal untuk mengatakan Nizar sudah hilang kepercayaan dan terus menyuruhnya meletakkan jawatan
15:56 Cuaca di luar Makamah mulai mendung.Saya harapkan agar hujan rahmat akan turun bagi PR

16:12 Penguam Sulaiman mengemukakan hujah-hujah berikut:-

Sulaiman meminta para hakim supaya tidak terpengaruh dengan keputusan penghakiman yang lepas-lepas

Sulaiman berhujah Nizar menghadap Sultan Perak untuk memohon pembubaran DUN mengikut peruntukan Perkara 36 (c) Undang-Undang Tubuh Perak, bukan mengikut Perkara 16 (6) seperti yang dihujahkan Cecil

Apa yang difikirkan oleh Tuanku semasa pertemuan tersebut tidak penting. Apa yang difikirkan oleh Nizar itu yang relevan

16:19 Sulaiman selesai berhujah.Peguam Ranjit Singh pula mula berhujah bagi menyokong hujah-hujah yang dikemukan oleh Sulaiman.

16:30 Ranjit sudah selesai. Sekarang Cecil Abraham membuat penggulungan. Diluar mahkamah..penyokong kedua-dua pihak mula bergerak kearah Bilik Bicara 3

16:37 Wartawan dan krew TV masih menunggu di luar Bilik Bicara 3 untuk mendapatkan komen sebaik sahaja pihak yang terbabit keluar dari bilik perbicaraan Mahkamah Rayuan ini

16:39 Peguam Zambry, Cecil sedang membuat hujah balas.

16:47 Cecil berhujah..terdapat lebih dari satu cara untuk menyingkir Menteri Besar dan tidak semestinya hanya melalui undi tidak percaya.

16:52 Tun Majid Tun Hamzah pula mengambil tempat berhujah bagi pihak Zamry

17:00 Mahkamah Rayuan akan buat keputusan rayuan Zambry untuk ketepi keputusan Mahkamah Tinggi KL isytihar Nizar MB Perak yang sah pada 3.30 petang esok.

17:46 Nizar baru selesai mengadakan sidang akhbar di luar mahkamah. Antaranya beliau yakin keputusan hakim esok akan berpihak kepadanya


DS Nizar dan isteri dari Kompleks Kehakiman Putrajaya selepas Mahkamah Rayuan tangguhkan keputusan

18:51 Kami akan menyambung LIVE dari Putrajaya esok.Saya merayu anda semua supaya memohon kepada Allah agar DS Nizar menang kes ini

Aminn..


rajin2 la korang reload page ni ye...!!
komen

di sekitar Mahkamah Rayuan Putraja

hari ini merupakan hari paling penting buat rakyat Perak..bagi menentukan Perak punya MB yang boleh bertugas tanpa gangguan dari mana2 pihak...selama 3 bulan kebelakangan ini segala urusan yang membabitkan kerajaan negeri banyak yang tergendala akibat konflik di negeri ini..banyak urusan tertangguh..banyak urusan terhenti gara2 rampasan kuasa yang telah berlaku di Perak ini..Perak memang unik krisis ini membuat rakyat menjadi lebih matang dan cerdik menilai siapa pemimpin yang kami perlukan untuk kami...insyaAllah kalau diadakan pilihanraya tak kira RPK atau PRU...kami sudah bersedia untuk menghadapinya...

ummi sertakan rentetan situasi di mahkamah pagi tadi melalui laporan secara live dari TanKuda Blogspot..terima kasih atas usaha anda..


8:24 Ketika ini anggota polis masih belum kelihatan di sekitar kawasan Istana Kehakiman

8:59 Wakil Datuk Seri Mohammad Nizar bersama peguamnya sudah memasuki Mahkamah Rayuan bilik bicara 3.

9:07 Datuk Seri Nizar bersama isteri memasuki Mahkamah Rayuan bilik bicara 3

9:15 Peguam Negara memasuki bilik bicara 3 Mahkamah Rayuan

9:22 Penyokong Nizar hadir mengikuti perbicaraan. Keadaan terkawal ketika ini

9:24 Peguam Zambry memasuki Bilik Bicara 3 Mahkamah Rayuan

9:31 Zambry masih tidak kelihatan

9:32 Perbicaraan nizar lwn zambry sudah bermula

10:00 Peguam Zambry sedang kemukakan hujah mereka

10:15 Kelihatan Dr Hatta bersama penyokong Nizar menunggu di luar Bilik Bicara 3 Mahkamah Rayuan

10:17 Kedatangan penyokong Nizar semakin bertambah. Mereka berkumpul di lobi




Gambar DS Nizar masuk kamar Makamah Rayuan


10:34 Peguam BN masih berhujah


10:39 Suasana di lobi dan luar kawasan Istana Kehakiman tenang. Pihak polis menjalankan tugas mereka bagi mengawal keselamatan di sini



Gambar polis mengawal keadaan di sekitar lobi


Gambar Dr Hatta di perkarangan lobi makamah


Gambar penyokong DS Nizar menunggu di perkarangan kamar makamah


10:59 Kelihatan peguam Nizar, Sulaiman Abdullah keluar dari Bilik Bicara 3

11:10 Peguam Zambry, Datuk Cecil Abraham kemukakan hujah berdasarkan 24 alasan rayuan

11:11 Galeri awam Mahkamah Rayuan penuh sesak sehingga sesetengahnya duduk di lantai.

11:11 Kelihatan Adun-Adun Pakatan Rakyat sedang berbincang sesuatu di lobi Istana Kehakiman

11:17 Peguam Zambry, Cecil, berhujah alasan Hakim Mahkamah Tinggi bahawa Sultan Perak tidak mempunyai kuasa meminta Nizar kosongkan jawatan Menteri Besar adalah satu taksiran salah

11:30 Ketika ini ada dua kes dibicarakan di Mahkamah Rayuan. Difahamkan, ketika ini hakim hanya mendengar kes semakan Zambry mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi KL. Kes rayuan Nizar bagi mengenepikan rayuan penangguhan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi itu masih belum didengar hakim Mahkamah Rayuan

11:45 Keputusan Mahkamah Rayuan belum dapat dipastikan sama ada hari ini atau ditangguhkan kerana peguam Zambry masih berhujah.

11:50 Mahkamah ketika ini berehat selama 15 minit

Kelihatan Exco Kanan Perak Yb Ngeh Koh Ham dan Exco Yb Sivanesan di perkarangan makamah


11:59 Nizar dan isteri menuju ke kafeteria Istana Kehakiman untuk menjamu selera ketika mahkamah ditangguhkan.

12:00 Selepas rehat, Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail akan kemukakan hujah

12:06 Terdapat ramai pemberita antarabangsa datang untuk membuat liputan disini


DS Nizar keluar untuk makan semasa makamah berehat selama 15 minit

12:25 Mahkamah sambung semula dengar rayuan Zambry dan Peguam Negara mulakan hujah sebagai pencelah.

12:50 Di luar Istana Kehakiman pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi tempatan membawa kain rentang yang mahukan pembubaran DUN

12:54 Peguam Negara berhujah Nizar hilang majoriti sokongan Adun di Dewan Undangan Negeri Perak kerana Pakatan Rakyat cuma ada sokongan 27 Adun berbanding BN dengan 28 Adun kerana Speaker tidak boleh mengundi.
Justeru, Nizar perlu letak jawatan Menteri Besar Perak apabila hilang majoriti kerana kumpulan minoriti tidak boleh tubuh kerajaan dan bercanggah dengan sistem demokrasi

12:55 Keadaan masih tenang di dalam dan luar Mahkamah. Penyokong masih berkeliaran di sekitar lobi Istana Kehakiman

12:58 Lim Kit Siang dilihat memasuki Bilik Bicara 3 Mahkamah Rayuan

13:04 Peguam Negara tamat hujah dan mahkamah tangguh rehat hingga jam 2 petang

13:05 Mahkamah Rayuan menangguhkan perbicaraan dan akan disambung pada jam 2 petang nanti

komen

Tuesday, May 19, 2009

DS Zambry BUKAN Menteri Besar Perak..

Menurut laporan penghakiman setebal 78 mukasurat yang dikeluarkan media semalam kita sudah diperjelaskan bahawa Zambry tiada hak ke atas jawatan Menteri Besar Perak..walaupun mahkamah rayuan menangguhkan keputusan mahkamah tinggi..sebenarnya sudah terang bahawa Zambry bukan Menteri Besar Perak..maka perlantikkan yang dibuat ke atas Zambry tidak bermakna apa2..kerana perlantikkan hanya memenuhi kehendak BN untuk memerintah Perak..hakikatnya DS Nizar masih Menteri Besar yang SAH...!!

KUALA LUMPUR: Sultan Perak Sultan Azlan Shah tidak boleh memecat Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dari jawatannya kerana beliau (Menteri Besar) tidak memegang jawatan itu atas perkenan baginda.

Ini keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim bila beliau mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah pada 11 Mei

Dalam penghakiman 78 muka yang dikeluarkan kepada media semalam, Abdul Aziz berkata sebaik saja Menteri Besar dilantik, beliau dan majlis exconya bertanggungjawab kepada Dewan Undangan Negeri (DUN) dan tiada siapa lain.

Beliau berkata ini menurut fasal (2), (5), (6) dan (7) Artikel 16 Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

"Sebaik saja menteri besar dilantik, menteri besar mentadbir negeri menerusi Majlis Eksekutif dan menasihatkan Sultan mengenai hal ehwal negeri sebagaimana diperuntukkan di bawah Artikel 18 (1) Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

Hakim Abdul Aziz berkata Sultan bertindak atas nasihat kecuali dalam perkara di mana Undang-undang Tubuh Negeri Perak memperuntukkan bahawa Baginda boleh bertindak atas budibicara baginda semata-mata.

Beliau berkata berdasarkan peruntukan dalam Artikel 16, ia mensyaratkan bahawa dewan undangan adalah pihak yang menentukan sama ada ia menaruh keyakinan terhadap Menteri Besar selaku ketua majlis eksekutif menerusi undi tidak percaya terhadap Menteri Besar.

"Saya berpendapat bahawa pemecatan Menteri Besar oleh Baginda atau oleh sesiapa lain tidak sekali-kali dipertimbangkan di bawah Artikel 16 (6) Undang-undang Tubuh Negeri Perak," kata beliau.

Beliau berkata fasal 7 Artikel 16 undang-undang tubuh itu memperuntukkan bahawa kecuali Menteri Besar, anggota-anggota lain Majlis Eksekutif memegang jawatan atas perkenan Sultan dan mereka (anggota eksekutif) boleh dipecat dari jawatan oleh Sultan yang bertindak atas nasihat Menteri Besar.

Abdul Aziz berkata Sultan Perak telah menemui dan menginterbiu tiga anggota dewan negeri yang menjadi anggota bebas dan seorang lagi anggota dewan yang sebelumnya keluar dari Barisan Nasional (BN) tetapi kemudian menyertai semula parti itu dan mereka memberitahu Sultan tentang sokongan mereka kepada BN secara sukarela tanpa dipaksa oleh mana-mana pihak.

Abdul Aziz, bagaimanapun berkata, walaupun menerusi pertanyaan Sultan, Baginda berpendapat Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir mendapat sokongan majoriti anggota DUN, ini tidak bermakna Baginda boleh membuat keputusan bahawa Mohammad Nizar tidak lagi mendapat keyakinan majoriti dewan berkenaan.

Beliau berkata pendapat peribadi atau keputusan Sultan tidak relevan kepada maksud Artikel 16 (6) yang memperuntukkan bahawa "jika Menteri Besar tidak lagi mendapat keyakinan majoriti anggota dewan undangan, maka, kecuali atas permintaannya, Baginda membubarkan dewan, beliau dikehendaki mengemukakan peletakan jawatan majlis eksekutif".

Abdul Aziz mendengar prosiding semakan kehakiman yang dibawa oleh Mohammad Nizar, 52, memohon writ "quo warranto" dikeluarkan terhadap Zambry untuk memberi sebab atas asas apa atau kuasa apa beliau adalah menteri besar yang sah.

Abdul Aziz kemudian mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar yang sah selepas memutuskan bahawa beliau (Nizar) tidak pernah melepaskan jawatan menteri besar oleh kerana beliau tidak kehilangan keyakinan majoriti dewan undangan negeri.

Mohammad Nizar, dilantik sebagai Menteri Besar pada 17 Mac tahun lepas selepas pakatan DAP-PKR-PAS memenangi 31 kerusi dalam plihan raya umum ke 12.

Kedua-dua pihak, bagaimanapun, mempunyai 28 kerusi masing-masing, selepas tiga anggota dewan dari pakatan itu keluar parti untuk menjadi anggota bebas dan yang keempat melompat semula dari PKR kepada Umno.

Sultan kemudian meminta Mohammad Nizar meletak jawatan menteri besar dan Zambry mengangkat sumpah selepas mengisytiharkan bahawa Barisan Nasional mempunyai majoriti di dewan undangan negeri.

Mahkamah Rayuan, pada 12 Mei, membenarkan perintah penangguhan keputusan itu kepada Zambry dan menetapkan Khamis ini untuk mendengar bersama permohonan Mohammad Nizar mengetepikan perintah penangguhan.

Dalam penghakimannya, Hakim Abdul Aziz juga berkata beliau tidak meragui bahawa Sultan mempunyai budi bicara mutlak berhubung pelantikan Menteri Besar dan tidak memperkenan permintaan bagi pembubaran DUN.

"Saya tidak pernah meragui tentang pelaksanaan prerogatif diraja untuk melantik seorang Menteri Besar mengikut Artikel 16 (2) Undang-undang Tubuh Negeri Perak semata-mata berdasarkan pendapat peribadi Baginda.

"Dan bahawa Baginda boleh memilih apa carapun bagi memuaskan hati dan membuat keputusan sewajarnya tentang siapa yang mendapat keyakinan majoriti DUN hingga beliau boleh dilantik sebagai menteri besar untuk memimpin majlis eksekutif," katanya.

Abdul Aziz bagaimanapun berkata perkara yang sama tidak boleh dilakukan berhubung Artikel 16 (6) dalam memutuskan sama ada Menteri Besar tidak lagi mendapat keyakinan majoriti anggota dewan undangan. Mstar.
komen

betul ke BN taknak bertanding ni...?? macam tak caya aje..


aro 2009 Mei 19 05:33

Betui ke ni takmo bertanding? Saya baru balik dari Penang tadi, Sabtu hari tu saya ada lalu depan Bangunan UMNO Permatang Pauh.. Fuh meriah sekali dengan bendera nya, banner sana sini, ceramah politik oleh ustaz .. (apa nama saya lupa, tk pemes sgt..haha) yang paling besh tengok banner TEKUN, untuk menarik orang wat pinjaman.. antara nya ada lah sorang kawan saya ni , kena laks pak dia ada wat sket projek kambing area Penanti tu, nak try apply, dia kata pe kt saya tu? " Kawan aku ada pernah buat TEKUN nye loan, dia bayaq sekali je installment, pastu sampai skang tk bayaq dah, tkde kacau punya.. time camnie sure senang dapat.." haha.. ape nak kata..? aku senyum je la.. Duit rakyat tu digunakan.. Entahlah.. Nie pun saya rasa ada nanti yang tawar diri gak bertanding last minute ni samada gunakan BEBAS, Zahid Hamidi pun kata depa kt sana dh bersiap sedia, ayat je tue kt media takut kalah ar tue.. hahaha.. no komen la.. wakakaka.. Lupa nak habaq, 'kuarters' untuk Polis dah siap di bina dah kt pekan BM satu, lagi satu kt ape ntah nama tempat tue, fuh.. mcm ada expo, meriah..





pelik kalau BN tak mahu bertanding...umpama mimpi dalam mimpi lak....bila terbaca aro punya komen pagi ini..hati ummi berkata2...adakah pengumuman yang dibuat PM 1 Malaysia ni 1 gimik saja..? mintak sapa2 kat sana check2..kalau sungguh bagai yang dilaporkan oleh aro...kita kena bersiap sedia...pasai depa ni bila kata 'taknak'..maknanya 'nak' la tu..ummi rasa dia nak tengok reaksi orang ramai dulu bila dia kata 'tak akan' bertanding..bila dah dekat penamaan calon nanti..dia akan berkata..atas desakkan ahli BN dan penyokong BN..maka BN terpaksa letakkan calon di Penanti..

kepada jentera PR..bersiap sedia tak kira siapa lawan kita..kepada semua penyokong dan pendokong PR..jangan mudah terpedaya dengan mulut manis BN..ikut naluriku...BN akan bertanding di Penanti...

wallahualam..
komen

Monday, May 18, 2009

BERITA PELIK....BN taknak bertanding di Penanti..!!

apa nak kita katakan ye..? kita nak rasa seronok ke...rasa terkilan ke..? rasa pelik ke..??
tapi yang pasti BN tak berani..oppsss bukan tak berani..cuma BN tak bersedia lagi untuk menghadapi pilihanraya kecil...selama ini baru inilah pertama kali BN berkelakuan begini..adakah ini tanda2 buang tebiat..?? selalu orang yang berkelakuan buang tebiat ni dah nak dekat...........ntah la..tak berani nak sebut

keputusan untuk tidak bertanding di PRK Penanti diumumkan oleh Pi Em 1 Malaysia Najib Tun Razak sebentar tadi selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno..

BN 'TAK BERSEDIA' ..!! betul ke ni... BN 'TAK BERSEDIA' ..tapi mengikut tilikkan Nujum Pak Belang...kalau BN bertanding depa takkan menang...tu pasai depa kata depa tak bersedia sebenarnya ikut bahasa sopan santunnya..BN 'TAK BERANI'.. titik..!!

wallahualam..
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil