Followers

Saturday, November 15, 2008

jom blajar english...!!

komen

1 TAMPARAN untuk 3 PERTANYAAN



Ada seorang pemuda yang lama sekolah di luar negeri, kembali ke tanah air.

Sesampainya di rumah ia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang
guru agama, kiyai atau siapa saja yang bisa menjawab 3 pertanyaannya.

Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut, seorang kiyai.

Pemuda : Anda siapa Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?
Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Kiyai : Saya akan mencoba sejauh kemampuan saya.

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:
1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud Tuhan kepada saya
2.Apakah yang dinamakan takdir
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba kyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.

Pemuda : (sambil menahan sakit) Kenapa anda marah kepada saya?
Kiyai : Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.
Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit.
Kiyai : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda : Ya!
Kiyai : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!

Pemuda : Saya tidak bisa.
Kiyai : Itulah jawaban pertanyaan pertama...kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Kiyai : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda : Tidak.

Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan dari
saya hari ini?
Pemuda : Tidak.

Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.

Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda..?
Pemuda : Kulit.

Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?
Pemuda : Kulit.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Sakit.

Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat
dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat
yang menyakitkan untuk syaitan.


komen

Friday, November 14, 2008

belanja kereta exco zaman BN di Perak ..jangan terkejut..!!

http://berita.perak.gov.my/apr04/lensa.12.jpg

Sidang DUN tadi ada dibentangkan tentang kos penyelanggaraan kereta-kereta EXCO semasa era BN dari tahun 2004 hingga Mac 2008.

padanla pihak pembangkang semua pakat keluar dewan tadi..sakit telinger rupanya..hahahah...kosong kerusi2 belah pihak pembangkang bila kamera tuju kat belah pembangkang..bukan takat hangat telinga..bontot pon hangat..hahaha

mari kita tengok betapa seronoknya depa perabih duit orang2 Perak selama depa memerintah Perak.....ni baru tang kereta..belom lagi yg lain2 punya kos lagi..

Padanla bila depa tak dapat pegang Perak ni..macam orang gila talak..melepas banyak projek noo...


Setiausaha Kerajaan negeri AFD 11 RM72, 777.12

Penasihat Undang-undang AFD 22 RM45,517.40

Pegawai Kewangan Negeri AFD 33 RM83,045.50

Speaker AFD 999 RM63,324.16

Dato Yik Phooi Hong AFQ 183 RM6,587.47

Dato Ho Chang Weng AFD 66 RM105, 783.99

Dato Ramly Zahary AFD 858 RM48,461.71

Dato G. Rajoo AFD 77 RM86, 925.14

Dato Chang Ko Youn AFD 55 RM86, 005.94

Dato Radzi Manan AFD 88 RM64,655.26

Dato Tan Chin Meng AFD 333 RM102,884.63

Dato Mohd. Saarani AFF 99 RM66, 921.04

Dato Mohd. Zaim AFD 99 RM103,896.03

Kapt. Najmudin AFB 64 RM27,658.60

Dato Siti Salmah AFF 33 RM89,259.40

Dato Zamry AFF 88 RM25,808.89

Jumlah: RM1,079,512.07

Bekas Menteri Besar, Dato Tajol Rosli Mercedes Benz ML 320 AEH 9 RM90,733.07. Tu tak termasuk sebuah lagi kereta Proton Perdana.

Jumlah penyelanggaraan kereta Bekas Menteri Besar sahaja berjumlah RM222,343.26.

Jumlah keseluruhan…RM1,301,855.33


fuhh....tak tercapai akalku...!!


komen

Thursday, November 13, 2008

yoga...memang patut diharamkan..!!

http://www.healthspablog.org/wp-content/uploads/2008/05/yoga_2.jpg

YOGA, satu istilah yang sinonim dengan gaya senaman tersendiri mutakhir ini. Jika dulu ia terbatas kepada kaum tertentu, kini pelbagai pihak cuba mengamalkannya kerana dikatakan mendapat ketenangan melalui senaman itu.

Faktor kesihatan dan ketenangan yang diperoleh melalui senaman yoga menyebabkan masyarakat berbilang agama termasuk umat Islam tertarik dan melakukan aktiviti terbabit. Tetapi apa sebenarnya yoga?

Kamus Dewan (Edisi Keempat) menyatakan yoga ialah sistem falsafah Hindu yang bertujuan menyatukan diri dengan tuhan dengan mengheningkan fikiran (seperti dengan bertafakur) melalui beberapa senaman gerak badan dan fikiran.

Ia juga membawa maksud senaman pelbagai cara untuk menenangkan fikiran, seperti bertafakur, terutama satu siri senaman gerak badan yang bertujuan mewujudkan keadaan badan dan fikiran yang sihat.

Menurut sebuah ensiklopedia, yoga merujuk kepada disiplin tradisional berkaitan fizikal dan mental yang berasal dari India; matlamat yang dicapai melalui disiplin ini; dan satu dari enam fahaman ortodoks (astika) dalam falsafah Hindu.

Istilah yoga dalam bahasa Sanskrit, berasal dari kata yuj, memberikan banyak makna seperti mengawal, menggalas dan menyatukan. Terjemahannya termasuk bergabung, bersatu, kesatuan, penghubung, jalan atau cara.

Pensyarah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Zakaria Stapa, berkata Yoga yang berasal daripada masyarakat Hindu, menggabungkan unsur keagamaan dan penyembuhan jiwa kerana percaya yoga boleh menyatukan mereka dengan tuhan.

Yoga dikatakan mempunyai beberapa cabang, antaranya Raja Yoga, Karma Yoga, Jnana Yoga, Bhakti Yoga dan Hatha Yoga.

Raja Yoga disusun dalam Sutra Yoga Patanjali dan dikenali sebagai yoga dalam konteks falsafah Hindu adalah sebahagian tradisi Samkhya.

Banyak teks Hindu membincangkan aspek yoga, termasuk Veda, Upanishad, Bhagavad Gita, Hatha Yoga Pradipika, Shiva Samhita dan pelbagai Tantra.

Di luar India, istilah yoga sering disamakan dengan Hatha Yoga dan gaya posisi tubuh (asana) atau suatu bentuk senaman. Seorang pengamal Yoga dipanggil Yogi (uniseks) atau Yogini (perempuan).

Senaman yoga yang diperkenalkan sekitar 3,300 Sebelum Masihi dikatakan dapat membantu melambatkan proses penuaan, mengurangkan risiko diabetes, darah tinggi, lelah dan penyakit berkaitan jantung.

Bagaimanapun, kebanyakan pergerakannya berdasarkan unsur dalam agama Hindu, dikhuatiri boleh memesongkan akidah bagi mereka beragama Islam yang mengamalkannya.

“Mengapa kita perlu mencari alternatif lain untuk bersenam dan ketenangan? Jika silap cara, yoga boleh memesongkan akidah kerana pergerakannya mengikut gaya dan tradisi agama Hindu,” kata Zakaria.

Ketika kebanyakan amalan mistik kuno secara samar-samar diisyaratkan dalam Veda, amalan pertapaan dirujuk dalam Brahmaas.

Rig Veda, teks Hindu paling awal menyatakan amalan terbabit. Pengawalan minda dan pernafasan dipercayai diamal sejak zaman Vedic (zaman Vedic ialah zaman dalam sejarah India sepanjang Veda, teks Hindu yang paling lama digubah).

Penulis popular mengenai yoga, Georg Feuerstein mempercayai yoga menjadi asas kepada upacara Vedic, khususnya untuk ratib zikir suci.

Dalam Upanishad, rujukan yang awal terhadap meditasi dibuat dalam Brihadaranyaka Upanishad, satu daripada Upanishad yang terawal.

Sumber naskhah utama bagi mengembangkan konsep yoga adalah pertengahan Upanishad, Mahabharata, termasuk Bhagavad Gita dan Sutra Yoga Patanjali.

Beberapa pengesahan ditemui di kawasan Peradaban Lembah Indus memaparkan gambaran dalam yoga atau meditasi seperti gaya posisi tubuh, ‘satu bentuk disiplin ritual, yang mencadangkan yoga’ iaitu titik kepada pemujaan Harappan kepada ‘disiplin ritual dan konsentrasi’, menurut ahli arkeologi Gregory Possehl.

Bhagavad Gita (Nyanyian Tuhan), menggunakan terma yoga dengan meluas dalam pelbagai cara. Sebagai sesuatu yang ditambah kepada seluruh bab (ch 6) mendedikasikan kepada amalan yoga tradisional, termasuk meditasi, ia memperkenalkan tiga jenis yoga yang menonjol, iaitu Karma yoga (yoga tindakan/aksi), Bhakti yoga (yoga pemujaan) dan Jnana yoga (yoga pengetahuan).

Madhusudana Sarasvati, seorang ahli falsafah India dalam tradisi Advaita Vedanta (aliran falsafah Hindu) membahagikan Gita kepada tiga seksyen, dengan enam bab pertama berkaitan Karma yoga, enam pertengahannya dengan Bhakti yoga dan enam yang terakhir dengan Jnana.

Pengkritik lain menyifatkan yoga yang berbeza pada setiap bab, dengan menggariskan lapan belas yoga berbeza.

Hatha Yoga adalah sistem yoga khusus digambarkan oleh Yogi Swatmarama, penyusun Hatha Yoga Pradipika pada kurun ke-15 India.

Hatha Yoga berbeza dari yoga Raja Patanjali kerana ia memfokus terhadap shatkarma (merujuk kepada amalan yoga membabitkan penyucian tubuh badan) penyucian fizikal badan sebagai peneraju kepada penyucian minda (ha) dan pernafasan (prana) atau tenaga yang penting (tha).

Dibandingkan dengan gaya posisi tubuh yang duduk atau berdiri, yoga Raja Patanjali, ia menandakan pembangunan gaya posisi tubuh sebagai gaya sepenuh badan yang kini menjadi popular.

Mufti Johor, Datuk Nooh Gadut, ketika mengkritik persoalan ini membabitkan umat Islam, berkata senaman yoga perlu diharamkan kerana bercanggah dengan akidah, syariat serta akhlak Islam dan wajib ditinggalkan individu yang sudah mengamalkannya.

Bahkan menurutnya, mereka yang terbabit dengan aktiviti itu perlu segera bertaubat kepada Allah kerana sudah melakukan perkara yang salah di sisi Islam.

“Bukan saja pengamal yoga, malah pengusaha pusat kecergasan yang beragama Islam juga perlu menghentikan perkhidmatan senaman ini kerana ia bercanggah dengan Islam dan boleh memesongkan akidah.

“Keputusan mengharamkan senaman ini juga tidak perlu dipertikaikan lagi kerana ia bertujuan menjaga kesucian agama dan akidah umat Islam,” katanya.

Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) ada mengeluarkan fatwa mengenai yoga, dengan mengklasifikasikannya sebagai perkara bidaah yang menyesatkan.

“Yoga adalah antara perkara bidaah yang digolongkan ke dalam bidaah dhalalah. la mengandungi unsur agama Hindu.

Segala perkara yang mengandungi unsur syirik dan boleh merosakkan kepercayaan (iktikad) seperti yang menganjurkan kepada persemadian kepada yang bukan mengingati Allah adalah dilarang dan hukumnyaharam.”-myMetro


ummi..,

kalau sayangkan Islam sebagai ad-din...jangan ada keraguan dengan pengharaman ini...

wallahualam
komen

`JUAL DIRI KERANA TERDESAK'..hasil Islam Hadhari Dr.Mashitah..

[mektah.jpg]

"Akhbar Berita Harian hari ini melaporkan bahawa Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) menyatakan bahawa dua ibu tunggal di Pulau Pinang terpaksa melacurkan diri kepada rakan sekerja, termasuk sanggup dibayar secara ansuran, bagi menyara anak mereka.

Berhubung kes di Pulau Pinang tersebut, seorang daripada mereka bekerja sebagai jaga dan mempunyai enam anak, manakala seorang lagi tukang cuci, terpaksa berbuat demikian kerana kesempitan hidup apabila bekas suami gagal memberi nafkah anak-anak, walaupun .Mahkamah Syariah mengeluarkan perintah berkenaan, sejak tiga tahun lalu.

Ketua Pengarah merangkap Ketua Hakim Syarie JKSM, Datuk Ibrahim Lembut, berkata berdasarkan maklumat diperoleh kelmarin, ibu tunggal enam anak itu terpaksa melacurkan dirinya selepas dua bulan diceraikan.



"Dia sudah tiga tahun diceraikan dan pada bulan kedua dia mula melacurkan diri kepada rakan sekerja, malah menerima bayaran secara ansuran kerana mahu menyara anaknya kerana gajinya sebagai jaga terlalu kecil.

"Seorang lagi ibu tunggal yang bekerja sebagai tukang cuci juga mengambil jalan sama bagi menyara beberapa anaknya,"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sebelum ini, kenyataan bekas Setiausaha Parlimen Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Dr. Mashitah Ibrahim mengenai isu ibu tunggal boleh melacur jika darurat dibidas Ustaz Ismail Noh (PAS Pasir Mas).Mungkin terpengaruh dengan kenyataan ustazah UMNO agaknya.


Dalam Metro keluaran 19 Jun 2005(sila buka halaman 38) ruangan `Anda Musykil, Dr Masitah Jawab' `JUAL DIRI KERANA TERDESAK' seperti berikut,


" Saya sering membaca kisah wanita (terutama ibu tunggal) yang terpaksa menjual dirti untuk membesarkan anak. Punca pendapatan ini secara terang adalah haram. Persoalannya, adakah kehidupan dan pendidikan anak yang membesar dengan wang begini akan mendapat keberkatan Allah? Adakah anak yang mengetahui pekerjaan ibunya tetapi masih menggunakan wang itu akan turut berdoasa? Dan bagaimana pula hukumnya jika wang itu digunakan untuk membayar zakat fitrah?"

Jawapan beliau seperti berikut:

"
" Hukum di dalam Islam berbeza mengikut keadaan seseorang. Mengikut istilah yang dipakai di sini, iaitu `terpaksa', membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan dilarang dan bukan dengan kehendak hatinya."

"Dia terdesak berbuat demikian demi menyelamatkan anak dan memberi makan."

"Perkara dilakukan dalam suasana dharurat terlepas daripada hukuman biasa."

"Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan dharurat ia dimaafkan'

"Di sini lah timbulnya tanggungjawab masyarakat untuk membantu. Orang terdesak dan dharurat tidak mungkin mampu membayar zakat fitrah, bahkan dia tergolong layak terima fitrah."

" Jika sampai ada lebihan, bererti dia sudah tidak dharurat."



ummi..,



Inilah dia hasil dari kenyataan Dr.Mashitah suatu masa dahulu...apa komen Dr.Mashitah dan tindakan beliau..??



komen

Wednesday, November 12, 2008

adakah sejarah akan berulang lagi..??

"Saya dibawa tiga anggota polis daripada Ibu Pejabat Polis Kelantan ke Kuala Lumpur. Perjalanan bermula jam 2 petang melalui Kuala Terengganu.

"Sepanjang perjalanan kami senyap tidak bercakap. Saya tahu polis hanya menjadi alat orang politik. Namun, terkejutnya apabila sampai di sebuah rumah banglo di Jalan Pekeliling, Kuala Lumpur ada empat lagi wakil rakyat PAS sudah berada di situ."

"Alangkah terkejutnya saya. Namun, kami senyap kerana tahu angkara siapa sebenarnya sehingga kami dibawa ke situ," kata bekas wakil rakyat Tanah Merah Timur, Che Omar Mohamad, 82 ketika ditemui di rumahnya baru-baru ini.

"Kami macam orang bisu tidak dapat bercakap di antara satu sama lain. SB (Cawangan Khas) polis yang berpakaian biasa ramai mengawal kami di bawah.

"Kalau hendak bercakap pun kena berbisik-bisik kerana SB sentiasa mengintai setiap gerak geri kami," kata Che Omar yang masih gagah biar pun usia sudah lanjut.

Menurut Che Omar sejak hari pertama dikurung di Jalan Pekeliling, beliau tidak diberitahu bagaimana empat lagi wakil rakyat dibawa ke rumah tersebut.

Mengimbau detik-detik ditahan sebelum dibawa ke Kuala Lumpur katanya, ketika itu beliau bersama wakil rakyat Parlimen Tanah Merah, Mustapa Ahmad mahu menunaikan solat Jumaat. Beliau ditahan anggota polis di tengah jalan.

Polis mengarahnya datang ke Balai Polis Tanah Merah.

Beliau hairan apa kesalahannya. Apabila sampai ke balai polis beliau diminta naik ke tingkat atas dan menemui seorang pegawai.

"Pegawai polis itu kata ada kaitan dengan kes pistol. Namun saya memberitahu polis saya ada lesen. Kemudian pegawai itu meminta saya menyerahkan pistol.

"Selepas itu saya dibawa pula ke Ibu Pejabat Polis Kota Bharu. Sebelum dibawa ke Kota Bharu saya minta balik ke rumah sekejap untuk memberitahu apa yang berlaku kepada isteri.

"Ketika saya sampai di Balai Polis Kota Bharu saya lihat ramai penyokong PAS berada di situ bagi memberi sokongan. Tidak lama kemudian saya dibawa turun dari pintu belakang dan terus dibawa ke Kuala Lumpur," katanya yang masih mengingati peristiwa yang memalukan Umno tersebut.

Che Omar berkata, biar pun segala makan minum disediakan pihak SB, namun beliau dan rakan-rakan rungsing memandangkan persidangan Dun Kelantan semakin hampir.

Ekoran itu beliau berpakat secara sulit, namun diketahui juga SB yang berkawal.

"Mereka meletakkan syarat, kalau hendak balik boleh tetapi mesti mengisytiharkan menyertai Umno. Ketika diaju syarat itu saya meminta diberi tempoh sehingga esok. Saya terima syarat itu hanya di mulut dan bukan di hati.

"Dan esoknya kami dibawa ke satu tempat dan membaca surat yang disediakan bagi menyatakan sanggup menyertai Umno di depan kamera televisyen. Saya orang yang pertama mambaca kenyataan itu," katanya.

Ekoran itu geger (heboh) ke seluruh negara lima wakil rakyat PAS Kelantan mengisytihar menyertai Umno.

Che Omar berkata, beliau dimaklumkan kerusi mereka di Dun Kelantan sudah dipindah ke barisan pembangkang selepas pengumuman dibuat.

Keesokan harinya beliau dan rakan-rakan dibawa pulang ke Kota Bharu dengan tiga kereta yang dipandu anggota polis.

"Apabila tiba di Kota Bharu pada hari itu persidangan Dun diadakan. Dan saya diberitahu Umno akan membawa usul tidak percaya kepada kerajaan PAS.

"Namun saya sudah berpakat dengan empat rakan untuk tidak keluar ke mana-mana termasuk pergi ke persidangan Dewan. Keadaan itu menyebabkan persidangan Dewan menjadi kelam kabut.

"Dua wakil Dato' Asri datang menemui kami dan membawa ke JKR 10, dan pada pagi yang sama PAS membuat surat sebaran mengatakan lima wakil rakyat terbabit tidak menyertai Umno.

"Ini menyebabkan undi tidak percaya yang mahu dibuat Umno bagi menjatuhkan kerajaan PAS tidak menjadi kenyataan," katanya.

Che Omar mewakili Tanah Merah Timur selama tiga penggal bermula 1964.-

Empat lagi wakil rakyat yang terbabit dengan episod 'culik' tersebut sudah lama meninggal dunia. Mereka ialah Adun Kota Bharu Timur, Haji Saufi Idris, Adun Tok Uban, Haji Abdullah Yusof, Adun Pasir Puteh Tenggara, Abdul Rahman Mohd Salleh dan Adun Tanah Merah Barat, Yusof Abdul Latif.

"Mungkin menjadi rahsia peribadi di kalangan mereka. Namun bagi saya ia tidak lagi menjadi rahsia kerana tindakan dilakukan Perikatan bagi menjatuhkan kerajaan PAS Kelantan begitu mengaibkan sekali," ujarnya.

Mungkinkah sejarah akan berulang lagi..tetapi kali ini di PERAK...?? ada perkhabaran yg diterima bahawa ada usaha dari pihak BN untuk menggagalkan sidang Dewan Undangan Negeri Perak pada hari Khamis ini(esok) dengan membeli/menculik/menghalang/merasuah ADUN-ADUN Pakatan Rakyat supaya mereka tidak dapat hadir untuk mengundi untuk meluluskan usul belanjawan yang telah dibentang...

Perlu di ingat Pakatan Rakyat mempunyai 31 ADUN. Tolak Speaker dan Timbalan Speaker..tinggal 29. Umno/BN hanya memerlukan dua orang ADUN yang tidak hadir semasa pengundian untuk menjadikan 29-27 yang memihak kepada Umno. Sekiranya ini terjadi, maka usul belanjawan akan ditolak kerana UMNO mengatasi kita.

sumber ni dapat dari pihak pembangkang di Perak ni...konon2nya sian kat kerajaan PR..depa pon kasi warning suruh jaga ADUN2 PR supaya tak hilang besok..takut sejarah berulang kembali...

semoga persidangan esok berjalan dengan lancar..

komen

kisah malam pertama...

Oleh ustad_poyo


Apabila menyebut malam pertama, pasti semua orang akan terbayang satu malam yang penuh dengan keindahan dan kenikmatan. Nikmat duniawi yang tiada tara! Ya, satu malam di mana pasangan pengantin baru yang sah bergelar suami isteri setelah diijab qabulkan akan bersatu, beradu serta berpadu zahir dan batin. Malam penuh bahagia! Terus-terang, sebagai seorang anak muda di usia 25 tahun kini yang masih bujang, persepsi malam pertama yang sering berlegar-legar di ruang minda ialah malam tersebut pastinya merupakan satu malam yang segalanya adalah menyeronokkan, indah-indah, asyik-asyik dan nikmat-nikmat belaka!

Tetapi, pernahkah terbayang dan terlintas di benak fikiran kita satu malam lain yang juga dinamakan malam pertama, namun ianya bukanlah malam pertama perkahwinan?


Pernahkah engkau melihat kuburan?
Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan?
Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat?
Pernahkah engkau membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur?
Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu?

Bukankah telah silih berganti engkau melihat teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan?


http://ultimatum21.files.wordpress.com/2008/08/kubur-matyie.jpg


Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur? Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan. Malam yang kerananya para ulama’ serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh. Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza.

“Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu. Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?”

Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai, dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran, dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai, tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita, lilin-lilin yang menerangi dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan, dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah.

Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur, segala-galanya amat menyedihkan, tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir. Itukah yang kita mahukan? Pastinya tidak bukan? Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi MALAM PERTAMA DI ALAM KUBUR!

Di dalam usahanya mempersiapkan diri menghadapi malam pertama tersebut, adalah diceritakan bahawa Rabi’ bin Khutsaim menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia mendapati hatinya keras, maka ia masuk ke liang kubur tersebut. Ia menganggap dirinya telah mati, lalu menyesal dan ingin kembali ke dunia, seraya membaca ayat:

“Ya Rabbku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu).” (Surah Al-Mu’minun, ayat 99-100)

Kemudian ia menjawab sendiri; “Kini engkau telah dikembalikan ke dunia wahai Rabi’..” Dan disebabkan hal tersebut, Rabi’ bin Khutsaim didapati pada hari-hari sesudahnya sentiasa dalam keadaan beribadah dan bertaqwa kepada Allah!

Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan hausnya di hari penyesalan? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api Neraka di Hari Kiamat nanti?

Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatnya. Oleh itu, carilah (kenikmatan) hidup yang tidak ada kematian di dalamnya. “Ya Allah, tolonglah kami ketika sakaratul maut!”-tranungkite

"

komen

sajak kematian yang kontrovasi....



video klip ni...dimanakah silapnya..?

Bukankah kita disarankan sentiasa mengingati mati untuk menambah ketaqwaan dan keimanan kita..

Tidak sesuaikah untuk tontonan anak2..?

Bagaimana pula cerita dan filem seram yg ditontonkan kepada anak2 ..?

Bagaimana pula cerita telenovela dari amerika latin boleh mendidik anak2 kita..?

bukankah cerita kematian ini ada di dalam Al-Quran..?

wallahualam


komen

Tuesday, November 11, 2008

oh..kak pidah..!!


(salam pon macam terpaksa jek hehehe..)



adakah ikhlas senyum dan tawamu..??
apa pula kata hatimu..??
kenapa kulihat ada yg tidak beres dengan lakonanmu..
namun demi menjaga maruah dan kesejahteraan parti
kau rela melakonkan watakmu dengan baik
walaupon janggal terlihat di mataku...

teman sekelilingmu menebarkan senyuman sampai ke telinga
sedangkan hatimu menangis meraung...
tidak ada seorang pon yg menghirau..
terdengar bnyak suara yg sumbang dibelakangmu
namun kau tenang menelannya..

tabahnya kau
dalam kesedihan kau masih mampu tersenyum..
dalam sedih kau masih bertaring..
kerusimu menjadi rebutan..
mungkin kerana empuknya kerusimu
sehingga penggantimu tak sabar2 nak memilikinya..

namun kau tetap tersenyum
tapi apa salahnya kalau kau menangis kan..
tangisanmu mungkin akan mendiamkan mereka
tapi yg kunampak tangisanmu seperti tak berharga
kau tetap didesak dan didesak..dan terus didesak..

apa kah tindakanmu..?
ikut saje permintaannya..?
makin kuatlah raunganmu kelak..
entahlah kak pidah...ikutkan aje lah...
maka namamu akan tercatat dlam sejarah umno..
mesti kau akan bangga..



komen

stupid fatwa...???

Tak tau nak kata apa dah bila tgk video klip ni..!!

komen

jadi ahli 'umno' tiket buat maksiat..???

sumber MSO



INI ada cerita satu cerita sedap! Cerita ini melengkapkan betapa buruk dan huduhnya parti Umno yang diasaskan oleh Datuk Onn Jaafar itu. Cerita ini datangnya dari Rantau Panjang Kelantan bumi kelahiran saya. Yang membawa cerita ini sahabat saya, yang baru tiba dari kampung beberapa jam lalu.

Menurut sahabat saya itu, cerita ini ada dimuatkan dalam akhbar harian bersaiz tabloid. Tidak pasti apakah ianya terdapat dalam edisi nasional atau hanya disiarkan pada eisi pantai timur saja. Saya tidak membaca akhbar berkenaan jadi tidak tahulah samada ia ada menyiarkan berita berkenaan atau tidak.

Tetapi kata kawan saya itu, edisi pantai timur ada menyiarkannya dan beliau ada membacanya.

Ceritanya bukan seperti apa yang berlaku di Seremban kelmarin, perwakilan bertumbuk dan sampai masuk wad kecemasan. Tetapi cerita ini lain versinya namun ia merupakan cerita yang kerap kedengaran berlaku dalam Umno dari dulu, kini dan mungkin selamanya. Nauzubilahhiminazalik!

Saya kenal dengan watak dalam cerita ini. Dan lokasi kejadian juga saya tahu malah sering melalui lokasi berkenaan kalau sesekali balik kampung menggunakan jalan berkenaan. Malahan sewaktu kawan itu bercerita saya terbayang akan tempat kejadian itu. Memang saya arif benar dengan lokasi itu.

Cerintanya begini; seorang wanita Umno telah ditangkap sedang berkhalwat dengan bekas ahlijawatankuasa Umno bahagian Rantau Panjang. Mereka dicekup ketika (katanya) sedang berasmara di dalam kebun getah. Tak terbayang bagaimana mereka boleh berasmara di tempat itu! Wanita Umno itu masih bersuami dan bekas ahli jawatankuasa Pemuda itu juga ada isteri dan merupakan seorang guru kanan sebuah sekolah di kawasan itu. (Biarlah saya tidak sebut nama kampung... malu orang kampung itu nanti).

Menurut kawan saya itu mereka sudah lama mengadakan hubungan sulit itu dan diintip oleh pasukan Pencegah Maksiat. Ketika pasukan Pencegah Maksiat itu mengepung pasangan itu mereka tidak menyedari dan terus dengan 'politik' mereka itu. Selepas pasukan itu memperkenalkan diri baru mereka sedar dan terkejut besar. Katanya si perempuan itu cepat-cepat menarik kain dan mengemaskan pakaiannya, selamba saja.

Kata kawan saya itu, pasangan itu kira berani juga. Kerana apabila pasukan Pencegah Maksiat memperkenalkan diri mereka juga turut memperkenalkan diri mereka. "Saya ahli jawatankuasa Pemuda Umno Rantau Panjang," kata si lelaki. "Saya ahli wanita Umno Rantau Panjang," ujar pula di perempuan engan bangga.

Mereka mengharap dan mengira apabila memperkenalkan diri mereka sebagai ahli Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Perkembar) alias Umno itu, pihak pencegah tidak akan mengambil apa-apa tindakan dan melepaskan mereka. Namun keahlian itu tidak dipedulikan oleh pasukan Pencegah Maksiat itu. Mereka akhirnya dibawa ke Pejabat Agama dan katanya ditahan sehari semalam dalam lokap.

Pemimpin Umno bahagian Rantau Panjang khabarnya ada menelefon pihak pencegah maksiat supaya melepaskan pasangan berkenaan tetapi tidak memberi apa-apa kesan. Pihak pencegah tetap dengan tugas dan tanggungjawabnya menahan dan mendakwa pasangan itu. Sybas diucapkan kerana menjalankan tugas yang diamanhakan.

Saya mengeluh panjang mendengar cerita itu. Malu rasanya, apa lagi keduanya sudah bersuami dan beristeri dan sudah ada anak. Anak mereka pula dikatakan berkasih dan bercinta antara satu sama lain. Apa lagi si jantan itu seorang guru. Tidak patut melakukan kerja keji begitu. Tetapi apa nak dikata jang itulah manusia yang kadang kala terbabas dan lupa daratan itu. Ada kalanya nafsu menguasi akal!

Bila saya balik kampung nanti tentu cerita ini akan didendangkan lagi dengan irama dan senikata serta dialog yang lebih menarik dan romantik lagi!



ummi..,

tak tau nak komen apa dah...sendiri pikir la...

wallahualam..
komen

ditahan ketika menyanyikan lagu Negaraku...

http://i132.photobucket.com/albums/q26/everquint/Bersih.jpg


KUALA LUMPUR, 11 Nov (Hrkh) - Jurucakap Sekretariat Bersih, Faisal Mustaffa mempertahankan dakwaan laporan bahawa 24 aktivis yang menyertai himpunan aman sempena ulang tahun Bersih ditahan ketika menyanyikan lagi Negaraku.

Beliau menegaskan demikian ketika mengulas penafian Ketua Polis Selangor, Dato' Khalid Abu Bakar menafikan bahawa pihak polis bertindak menyuraikan para ketika mereka sedang menyanyikan lagu Negaraku.

Khalid dalam satu laporan akhbar menyatakan "Itu adalah dakwaan mereka (peserta)," kata Khalid kepada pemberita di ibupejabat polis daerah Petaling Jaya.

Faisal yang kesal dengan penahanan itu berkata, himpunan yang diadakan di Petaling Jaya adalah secara aman.

Perlu ditekankan di sini bahawa orang ramai yang berhimpun bukan menyanyikan lagu Memula Moon atau Negarakuku, katanya.

Secara keseluruhannya, Ketua Polis Negeri telah bercakap bohong dan melalui kenyataannya kepada media semalam, dakwa Faisal.

Ia juga menunjukkan Ketua Polis tersebut tidak layak menjadi seorang yang berpangkat di dalam organisasi polis terutamanya di negeri di bawah jajahan takluk kerajaan Pakatan Rakyat, katanya lagi.

Dalam himpunan anjuran Bersih pada 9 November lalu, 24 peserta termasuk ahli Parlimen dan Adun ditahan ketika mereka mahu bersurai dan menyanyikan lagu Negaraku.

Turut ditahan ialah, anggota Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kampung Tunku, Lau Weng San serta kira-kira 22 orang lain Sementara ahli Parlimen Petaling Jaya Utara pula dikatakan dikasari dan ditolak masuk ke dalam Black Maria.


ummi..,

Secara aman ke tak ...dimata pihak berkuasa tetap tak aman...


wallahualam..

komen

Sunday, November 09, 2008

aku yg keliru ke.. tuan haji ni yg keliru..??

dalam posting ummi lepas dan bertajuk

siapa Ivy Josiah persoal pasal fatwa dan cara hidup umat Islam..?

ada satu komen yg buat ummi tertarik nak dijadikan posting...mungkin anda diluar sana ada jawapan yg lebih sesuai dengan pertanyaan tuan haji ni..

Hj. Kamaruddin Taib berkata...

Tiga perkara saya nak kemukakan mengenai isu ini:

1. Kawan-kawan Muslim yang dah lama buat yoga tak terpesong ke mana langsung pun keimanan mereka. Yang mufti-mufti ni nak main fatwa kiri-kanan nak haram tu haram ni apa hal dengan mereka?

2. Yang kau cakap "to your religion yours, mine is mine" tu, saya ingin tujukan satu soalan sahaja kepada saudari: Kalau begitu, kenapa di Malaysia dakwah Islam dibenarkan terhadap bukan Muslim, tapi dakwah bukan Islam atau apa-apa elemen bukan Islam tidak dibenarkan terhadap Muslim? Mana perginya prinsip kau yang "agama kau milik kau, agama ku milikku, usah masuk campur"? Kalau nak benar-benar adil ikut cakap kamu, mari kita hentikan mendakwah orang bukan Islam, dan mendakwah orang Islam. Awak setuju atau tidak?

3. Pasal kau cakap traffic light-traffic light ni, orang-orang lain yang buat yoga, kaum-kaum dan orang beragama yang lain tu, diorang keliru lalu songsang dan berlanggar-langgar dan hilang akal ke? Takde pun. Traffic light apa yang kau cerita ni? Jangan simplistik sangat tafsiran anda. Jangan ikut buta-buta saja sahutan orang-orang agama yang citer pasal "undang-undang agama tu macam traffic light". Pikir, guna akal!

salam tn Hj Kamaruddin Taib..

terima kasih sudi singgah dan beri buah fikiran tuan..

saya akan cuba menjawab kalau tak menepati harap maaf..



1. Kawan-kawan Muslim yang dah lama buat yoga tak terpesong ke mana langsung pun keimanan mereka. Yang mufti-mufti ni nak main fatwa kiri-kanan nak haram tu haram ni apa hal dengan mereka?

1.Fatwa belum dikeluarkan lagi dan sebab musababnya pun belum dijelaskan..hanya diberi bayangan sahaja..patutnya tuan berterima kasih kerana ada mufti untuk memperingatkan kita dari terleka atau dari terpesong akidah tanpa kita sedari..

Apa yg kita lihat kadang tak sama dengan orang lain lihat..mungkin mufti nampak ada part dlm yoga ni yg boleh menjejaskan akidah dan iman kita..kita tak tau tu sebab kita kena sabar dan tenang menunggu apa fatwa yg nak dikeluarkan..

Tn Haji ingat depa main haramkan sesuatu perkara suka2 ke..depa kena kaji,teliti dan kalau pun depa haramkan adalah kepada umat Islam...takda kena mengena dgn bukan muslim...ada cara lain lagi kalau nak riadah aihh...


seperti dalam surah Al-'Asr

1-Demi Masa!

2-Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -

3-Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

nampaknya tuan tidak bersyukur kerana adanya para ulamak dan mufti2 bagi membantu menjaga akidah umat Islam dan generasi akan dtg seperti anak cucu kita..



2. Yang kau cakap "to your religion yours, mine is mine" tu, saya ingin tujukan satu soalan sahaja kepada saudari: Kalau begitu, kenapa di Malaysia dakwah Islam dibenarkan terhadap bukan Muslim, tapi dakwah bukan Islam atau apa-apa elemen bukan Islam tidak dibenarkan terhadap Muslim? Mana perginya prinsip kau yang "agama kau milik kau, agama ku milikku, usah masuk campur"? Kalau nak benar-benar adil ikut cakap kamu, mari kita hentikan mendakwah orang bukan Islam, dan mendakwah orang Islam. Awak setuju atau tidak?


dakwah - perkenalkan/sebarkan Islam kpd non-muslim

islah - membaiki/memperbetulkan amalan/akhlaq org2 Islam kpd ajaran Islam yg sebenarnya


la kum diinukum wa lii ya diin'
(To you, your religion, and to me, mine)

saya nak tekankan ini ayat dari Allah yg terkandung dalam Al-Quran..bukan saya memandai cipta ayat ini..rasanya tuan haji mesti tahu rukun iman kan..

Rukun Iman ada enam (6) perkara :

(1) Beriman kepada ALLAH SWT
(2) Beriman kepada Malaikat
(3) Beriman kepada Kitab
(4) Beriman kepada Rasul
(5) Beriman kepada Hari Kiamat
(6) Beriman kepada Qada dan Qadar

cuba tengok rukun iman yg ke-3.. BERIMAN KEPADA KITAB..


kalau ikut hukum matematik..6 - 1 jawapan dia 5..tapi dalam akidah rukun iman 6 -1 jawapan dia o (kosong) maka kalau kita tak beriman pada sebaris ayat dalam Al-Quran..maknanya ..??

Keenam prinsip keimanan tersebut adalah rukun iman, maka tidak sempurna iman seseorang kecuali apabila ia mengimani seluruhnya menurut cara yang benar yang ditunjukan oleh al-Quran dan as-Sunnah, maka barangsiapa yang mengingkari satu saja dari rukun iman ini, maka ia telah kafir...ayat ni bukan saya yg kata..Allah yg kata tuan nak sanggah ke...??

adakah Malaysia melarang agama lain berdakwah..?? rasanya tak penah ada lagi larangan sebegitu terhadap ugama lain..so kenapa kita pulak nak hentikan dakwah kita..?

Allah tak larang ugama lain berdakwah dan dalam Islam juga takda paksaan..maksudnya Allah tak memaksa bukan Islam utk memeluk agama Islam tapi kalau dia hendak mempelajari Islam dan menjadi muslim ianya dialu-alukan dan mereka2 adalah insan yg terpilih menerima hidayah Allah..dan bila ianya telah menjadi muslim maka dia wajib mematuhi peraturan yg telah ditetapkan dalam Islam...

tuan sepertinya tak suka umat Islam di dunia ini bertambah..khususnya Malaysia ini..?? tuan tak khuatirkah pada angka2 umat Islam yg murtad... di Malaysia sahaja mencecah lebih 100 ribu..tuan haji tak takut ke dengan keadaan ini..?

sama juga kalau org Islam nak tahu mengenai ugama lain tiada halangan..tetapi kalau seorang muslim keluar dari Islam(murtad) maka dia kena berhadapan dengan peraturan dan hukuman yg telah termaktub dalam Al-Quran bagi org muslim....sama juga agama lain tentu ada hukuman pada mereka2 yg keluar agama mereka..

Orang bukan Islam tidak berhak mempersoalkan segala isi kandung agama Islam tetapi mereka boleh berdialog "Apa itu ISLAM"...(ni ayat dari Mr.Kulatlapok)

jadi apa yg tuan haji sarankan tu..saya tak setuju....!



3. Pasal kau cakap traffic light-traffic light ni, orang-orang lain yang buat yoga, kaum-kaum dan orang beragama yang lain tu, diorang keliru lalu songsang dan berlanggar-langgar dan hilang akal ke? Takde pun. Traffic light apa yang kau cerita ni? Jangan simplistik sangat tafsiran anda. Jangan ikut buta-buta saja sahutan orang-orang agama yang citer pasal "undang-undang agama tu macam traffic light". Pikir, guna akal!

rasanya tuan haji tak paham apa yg saya tulis..meh saya jelaskan..saya gunakan trafficlight sebagai contoh mudah standart sekolah rendah...kalau kita langgar peraturan.. ada saya kata hukum agama adalah seperti traffic light..?..jalanraya pun ada peraturan lalulintas tuan haji..

Apa lagi soal hidup..agama dan akidah kita ...apatah lagi kita ni sebagai hamba kepada Allah...dah tentula disertakan dengan peraturan2 yg Pencipta kita bagi kepada hambaNya seperti saya,tuan haji dan semua makhluk di dunia ni..iaitu Al-Quran..supaya hidup kita tak kacau bilau..takde la hentam kromo jek...

Orang2 agama ni adalah mereka2 yg terpilih sahaja yg menjadi ulamak ataupun mufti...bukan semua orang boleh jadi seperti mereka..seperti juga kejadian manusia..contohnya tuan haji sendiri..dalam berjuta2 sperma hanya satu yg berjaya menjadi janin dan menjadi tuan haji..maka tuan haji adalah oran yg istimewa kerana dikurniakan wujud dimuka bumi ini sebagai tuan haji..betol tak...

harap apa yg saya jawab ni dapat memuaskan hati tuan haji...kalau tersinggung harap maaf..sebab saya tak bape cerdik dalam bab ini..hanya ini sahaja tahap kemampuan saya..kalau nak lebih jelas..harap bertanya pada yg arif...

wallahualam...
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil