Followers

Saturday, February 07, 2009

Najib...Perak...UMNO....

-tok iskandar

Kedengaran angin bertiup kencang ketiga ADUN Bebas berkira-kira hendak menyertai semula Pakatan Rakyat walaupun telah dinafikan dengan sekeras-kerasnya oleh perompak Demokrasi Perak @ Najib.

Jika ini berlaku,amarah Pak Lah terhadap najib akan sampai ke kemuncaknya setelah sebelum ini telah sampai ke pengetahuannya kem najib sedang bertindak memancung hulubalang-hulubalang Khairi iaitu Wan Farid dan Norza Zakaria.

Prestasi Najib sebagai pembantu kanan Pak Lah juga tidaklah membanggakan dengan pelan pemulihan ekonomi yang agak perlahan menyaksikan 10 ribu rakyat Malaysia kehilangan kerja ketika ini.

Apa yang Najib lakukan ialah membeli 3 ADUN Pakatan Rakyat di Perak untuk melompat parti untuk merampas kuasa pemerintahan negeri Perak

Sebagai jeneral UMNO di dalam PRU12,PRK Permatang Pauh dan PRK Kuala Terengganu,kekalahan hatrik tersebut lebih mengecewakan hati Pak Lah.

Kemelut politik di Perak sebenarnya akan menjerat najib.Ketika itu Pak Lah lepas tangan dan menyalahkan Najib sebagai kambing hitam.Percaturan politiknya akan mengakibatkannya kehilangan jawatan di dalam kabinet dan parti.Ringkasnya,habislah harapan aku nak jadi PM.

biasalah UMNO,dari dulu,kini dan mungkin selama-lamanya akal cetek...Matlamat yang dirancang dengan apa cara sekalipun mesti terlaksana sedangkan kesan atau impak kepada negara dan rakyat tidak diambil peduli.

Rampasan kuasa di Perak mengakibatkan pelabur asing mula hilang kepercayaan terhadap kerajaan UMNO-BN yang memerintah Malaysia.tidak berapa lama lagi dijangkakan akan berlaku kejatuhan di dalam BSKL dan peningkatan di dalam pengangguran.

itulah Najib....aku dah cakap,jangan percaya sangat dengan penasihat kau tu...lain kali belajar kat overseas biar sampai habis...jangan beli degree.

Dunia kini melihat najib seperti adik kembar tak seiras Mugabe yang menjadi lanun merompak demokrasi di Perak untuk kepentingan peribadi.

segala kebobrokan dan kebejatan najib kini boleh dilayari di wikipedia,kamus online tersohor di dunia.korang klik je nama Najib kat google atau klil wikipedia kat google.lepas tu taip nama najib.

Kiamat politik najib makin hampir dan khairi sedang mengintai peluang untuk membalas dendam.
Lain kali jangan gelojoh sangat,akibatnya kau hilang jawatan
komen

Enam sebab mengapa kita perlu bertahan......


Enam sebab mengapa kita perlu bertahan.

1. Tiada satu pun parti yang mempunyai majoriti mutlak untuk memerintah negeri Perak.

2. Sultan tidak sepatutnya diperdaya dengan permainan lompat ini dan terpaksa berhadapan dengan kerenah penubuhan kerajaan setiap kali tiga orang melompat keparti lain.

3. Keadaan masa kini adalah tidak stabil kerana tiada siapa yang dapat menghalang tiga ADUN daripada melompat keparti lain dimasa depan. Kredibiliti keempat-empat ADUN ini adalah rapuh dimana sekurang-kurangnya seorang daripada mereka telah melompat sebanyak dua kali dan kemampuan mereka untuk berpegang kepada janji yang dibuat kepada rakyat amat dicurigai.

4. Dalam keadaan ini, mandat baru dari rakyat merupakan satu-satunya pilihan yang ada. Untuk membentuk kerajaan dengan menggunakan Ahli Dewan Undangan Negeri yang bermasalah, dua daripadanya sedang menghadapi tuduhan rasuah yang didakwa oleh Barisan Nasional yang telah meminta supaya kedua-duanya digantung perkhidmatan menjadikan system demokrasi ini ditertawakan ramai.

5.Didalam keadaan biasa, Yang DiPertuan Agong tidak boleh menghalang permintaan untuk pembubaran Parlimen. Tanggungjawab Baginda hanyalah untuk mengesahkan.” Raja Azlan Shah…didalam bukunya yang bertaju, “Constitutional Monarchy, Rule of Law and Good Governance .”

6. Dalam Perkara 16/6, system Raja Berpelembagaan Malaysia, Sultan hanya ada kuasa melucutkan jawatan ahli Majlis Mesyuarat Negeri (EXCO) tapi tidak Menteri Besar. MB hanya boleh dilucutkan jawatan melalui pembubaran DUN, undi tidak percaya dalam sidang DUN ataupun Menteri Besar sendiri meletakkan jawatan.


http://bloggersnetworkmalaysia.com

komen

Himpunan Kembalikan Kerajaan Rakyat



Himpunan Kembalikan Kerajaan Rakyat

Tarikh : 8 Februari 2009 ( Ahad )

Masa : 9.00 malam

Tempat :Pusat Aktiviti Sosial, Chenderong Balai, Sungai Manik.

Penceramah:

Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Tuan Guru Hj. Hadi Awang

Sdr. Lim Kit Siang

komen

dari bilik media Bloggers Network.....



Ramai kami rakan-rakan bloggers yang berada di *** terharu (7 orang ajer pun), dan hampir menitiskan airmata apabila membaca komen sahabat kita di blog perakexpress dibawah. Kami tidak menagih wang ringgit dan material bagi meneruskan perjuangan ini, namun bila ada sahabat yang dapat membaca dan merasai getir susah payah kami para bloggers bekerja menyediakan material bagi menangkis hujah dan serangan saraf dari BN 24 jam sehari yang begitu mengila memutarbelitkan isu dan jangan terperanjat jika ada diantara bloggers-bloggers sukarela ini telah ;
  1. berkampung lebih dari 3 hari 3 malam, dimana siang dan malam seperti tiada jadual tidurnya semata-mata berusaha keras bagi merangka strategi-strategi khusus untuk menangkis serangan yang bertubi-tubi dari media kerajaan.
  2. Benar memang bloggers PR bukan seperti setengah bloggers yang diupah, segala perbelanjaan adalah dari poket sendiri, belanja petrol, tol, makan, dan sebagainya.
ikuti komenter sahabat kita ini;
terharu saya dgn semangat perjuangan bloggers semua..
tak tahu saya nak bagi sumbangan apa…nak tulis artikel tak reti
kesian saya kat bloggers ni,
nak photostat kena pakai duit.. buat CD pakai duit.. top up prepaid pakai duit.. minyak kereta pakai duit.. semua kena pakai duit
saya percaya semua pakai duit sendiri…
senang cerita mcm ni lah abg MSK…letak je lah no akaun BANK kat blog ni..
rasa2 saya ramai yg sudi nak hulur sepuluh dua… lebih2 lagi yg jauh dari perak ni

bukan apa…tadi tengah dok layan syahdu baca perjuangan blogger semua… anak saya yg kecik dok nyanyi lagu kartun wonderpets kat TV9

“wonderpets…wonderpets…kami datang membantu anda yg kesusahan…kami tak besar & kami tak kuat…yg penting kerjasama semua jadi mudah….
apa yg penting….kerjasama
apa yg penting…kerjasama”


Jika ada sesiapa yang mahu membantu sila dapatkan akaun bank di blog perakexpress di bawah :

http://bloggersnetworkmalaysia.com/?p=227

http://bloggersnetworkmalaysia.com/?p=261
komen

soalannya..KENAPA..??

Kenapa BN takut adakan pilihanraya...??
:Rabbit03:

Kenapa BN tak sabar nak memerintah di Perak..?? apa yang dikejar.. atau BN kena kejar 'hantu'..??
:Rabbit22:

Kenapa tak tunggu PRU13..??
:Rabbit55:


komen

Radio Pejuang Perak..sumber maklumat terkini..

Kami telah membuat satu blog khas tentang kenyataan-kenyataan dan rakaman-rakaman kepimpinan Pakatan Rakyat. Terima kasih Cenangau yang kini menjadi pengendali laman ini.

Sila layari: Radio Pejuang Perak

komen

kusangkakan gagah..rupanya .....

Kedudukan Kerajaan Negeri Perak yang dirampas secara kudeta oleh najib dan kuncu-kuncunya sebenarnya telah menghancurkan mandat rakyat yang telah ditentukan pada PR ke 12 pada 8 Mac tahun lepas.

Mandat rakyat itu yang akhirnya menggabungkan 3 parti yang tidak bersama dengan BN akhirnya melahirkan Barisan Rakyat yang akhirnya dipanggil Pakatan Rakyat (PR). Lahirnya PR di Perak adalah gambaran suatu senario politik baru kepada satu gabungan yang lebih padu dan terarah antara Parti PAS, DAP dan PKR.

Secara umum dan khusus kami Ahli-ahli Yang Berhormat yang mendokong Pakatan Rakyat di Perak masih berpegang teguh kepada ikrar dan hasrat rakyat yang akan menentukan jatuh bangun kerajaan yang kami dokong bersama ini.

Namun 3 ADUN yang berpaling tadah adalah sangat kami kesali. Secara peribadi saya tidak menolak mereka yang melompat ini ada agenda tersendiri sebagai sifatnya manusia yang ingin cepat senang dan kaya. Sogokan wang ringgit dan kedudukan menghantui kebanyakan kami dari musuh yang tidak bermaruah dan bertanggung jawab.

Tetapi jauh dari ini 3 yang melompat sebenarnya telah di perangkap dan di tekan sedemikan rupa dengan susutu konspirasi terancang dan teratur.

Sebelum berakhir tahun 2008, sebetulnya konspirasi itu telah dimaklumkan kepada saya. Percaya pun ada menolak tidak sama sekali pun tidak, saya memikirkan apalah lagi kerja jahat yang hendak mereka lakukan kepada Kerajaan Negeri Perak pakatan rakyat.

Selama 10 bulan kami menguasai Kerajaan Negeri Perak beberapa fasa dan usaha kudeta telah gagal walaupun dirancang sedemikian rupa. Isu dan persoalan yang diada-adakan dan isu 31 ogos serta usaha membeli ADUN PR adalah isu yang mewarnai Kerajaan pakatan Rakyat di Perak.

Sangat menyakitkan segala usaha yang dirancang dijawab oleh ADUN Bota , Nasharuddin Hshim yang berpaling tadah kepada Pakatan Rakyat dengan menyertai PKR pada 25 Januari.

Kegembiraan datangnya Nashruddin kepada PR disambut dengan baik dan tidak ada syak wasangka apa lagi dia sering mengatakan pada beberapa pertemuan bahawa dia tidak cari publisiti dan dia ikhlas datang ke PR.

Dalam satu sidang akhbar yang saya hadir sama, bila wartawan bertanya kepadanya adakah kemungkinan untuk kembali kepangkuan BN dia mengatakan "InsyaAllah tidak".

Malang sekali rupanya yang disebutkan oleh Nasharuddin sebenarnya "Insya Allah tidak...lama". disebut atau tidak itulah realitinya sehingga cuma 11 Nasaharuddin bersama PKR. dia pergi tanpa bagi salam malah dikaitkan juga dengan konspirasi yang mengandungi unsur-unsur paksaan dan tawaran tertentu.

Kerajaan kudeta Perak sebetulnya tida ada apa kekuatan kecuali berselindung di sebalik Istana dan putar belit media yang pada saya lebih mengundang kepada suasana yang lebih meruncing dan kusut.

Tidak ada langkah dan cara yang terbaik melainkan kembali kepada permohonan asal yang dikemukakan kepada DYMM Sultan Perak oleh YAB Menteri Besar Perak, Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin supaya dibubarkan DUN dan menyerahkan kepada rakyat untuk memilih siapakah yang akan jadi kerajaan.

Jika permohonan itu diperkenan suasana tegang seperti yang berlaku di Kuala Kangsar kelmarin pasti tidak akan berlaku.

Saya nafikan kenyataan Zamry Abdul Kadir yang menyatakan Kerajaan kudetanya kuat. Sebenarnya ianya sangat lemah kerana kuasa kerajaan hanya terletak kepada 3 ADUN lompat yang tidak bermaruah itu.

http://idhamlim.blogspot.com/
komen

MB masuk pejabat..semua laci KOSONG..!!

Kronologi pilu di SUK :

Menteri Besar, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin pergi ke pejabatnya seperti biasa pagi ini dan berada di situ selama kira-kira 45 minit sebelum beredar pulang ke kediaman rasminya. Nizar bersama barisan exconya tiba kira-kira jam 9.40 pagi dan mendapati pintu pagar utama bangunan SUK ditutup.



Beliau kelihatan meminta pengawal di situ membuka pintu tetapi pintu masih tidak dibuka.
Nizar kemudiannya, keluar dari keretanya dan menemui pengawal di situ dan sejurus kemudiannya pintu pagar utama kelihatan dibuka.

Berikutan itu, Nizar dan kesemua exco kerajaan negeri masuk berkereta sampai ke tingkat bawah bangunan Darul Ridzuan itu. Menteri besar kemudiannya menaiki lif ke pejabatnya dan diikuti dengan satu sidang akhbar di pejabatnya.Nizar memberitahu pemberita bahawa pejabatnya telah kosong dan barang-barangnya telah diambil tanpa notis dan tanpa kebenaran serta pengetahuannya.



Beliau berkata, sepatutnya mereka menghormati kuasa menteri besar kerana beliau masih memegang jawatan tersebut. Bagaimanapun, katanya, beliau tidak boleh mengadakan mesyuarat exco tanpa kebenaran Sultan.

“Saya meminta rakyat bertenang…,” katanya dalam sidang selama kira-kira 10 minit itu.

Sidang akhbar Nizar diganggu dua kali oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Abdul Rahman Hashim dan Ketua Polis Ipoh, Azisman Alias. Nizar juga enggan mengadakan pertemuan dengan Abdul Rahman dan kemudiannya beredar bersama yang lain ke kediaman rasminya di mana beliau dijangka mengadakan satu sidang akhbar. Semua wartawan keluar dari bangunan itu.



polis sedang berunding dengan ADUN dan mengarahkan para wartawan meninggalkan bangunan SUK..

Pada kira-kira jam 10.42 pagi, kelihatan kereta menteri dan semua kenderaan exco bergerak keluar dengan diringi oleh kereta polis. Berikut adalah rentetan peristiwa pagi tadi.

9.30 pagi: Anggota exco negeri Pakatan Rakyat berkumpul di kediaman Rasmi menteri besar.

9.40 pagi: Nizar, yang berpakaian Melayu berwarna hijau dan barisan exco tiba di bangunan SUK. Pada mulanya pintu ditutup, selepas menemui pengawal, mereka dibenarkan masuk.

Nizar terus ke pejabatnya tetapi mendapati ia telah dikosongkan.

10.15 pagi: Nizar dan anggota exco mengadakan sidang akhbar sebelum ianya diganggu oleh Abdul Rahman dan Azisman.

Abdul Rahman dengan kasar mengarahkan wartawan supaya meninggalkan bilik tersebut.

Exco kanan kerajaan negeri, Ngeh Koo Han kedengaran memberitahu Azisman supaya mematuhi prosedur.

10.20 pagi: Nizar dan anggota exco berkereta keluar dari pejabat SUK, balik ke kediaman rasminya.

10.45 pagi: Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Ahmad berkata polis telah mengawal pejabat SUK atas permintaan setiausaha kerajaan negeri. MKini


komen

tragedi KK Gate....suara rakyat..suara keramat...!!

Media arus perdana menjadikan isu Tragedi KK 'gate sebagai bom untuk meng'halal'kan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat harus disisihkan dari terus menerajui pemerintahan negeri Perak, fenomena biasa apabila isu ini diputarbelit oleh media massa tanpa ada sedikit pun rasa belas dalam memberi pertimbangan dan ruang lingkup cerita yang jelas kepada rakyat tentang apa yang sebenarnya telah berlaku.

Mengapa rakyat marah ? Mengapa rakyat marhaen menjadi aggresif ? Mengapa ribuan rakyat turun membanjiri masjid Sultan ? Jawapan lurusnya ialah rakyat Perak hanya mahukan menifestasi hasrat dan suara rakyat marhaen yang berduka akan konspirasi politik yang didalangi oleh Umno ini dapat diperbetulkan secara bermaruah.

Diperbetulkan dengan mengadakan pilihanraya dan DUN dibubarkan. Sedih dan pilu bila hasrat rakyat Perak itu diakhiri dengan kekecohan bilamana rakyat marhaen tidak dapat lagi mengawal emosi marah lantas tercetusnya Trajedi KK'gate. Mengapa ianya tercetus ? Ingin ditegaskan disini bahawa kemarahan rakyat itu bukanlah disebabkan oleh titah Sultan agar yang meminta YAB MB Perak meletakkan jawatan. Tidak !!

Tetapi kemarahan itu terbit dari hasrat rakyat yang merasakan mereka ditipu oleh konspirasi 'bacul' Umno. Malah pimpinan tertinggi PAS Negeri dan YAB Menteri Besar sendiri tidak mengizinkan sebarang perhimpunan diadakan, ini dapat dilihat dengan tiadanya pimpinan2 Negeri dan exco Negeri berada ketika perhimpunan itu berlangsung.

Bila kemarahan rakyat tidak dapat lagi dikawal, maka kekecohan pun berlaku, media massa khususnya meletakkan kesalahan tragedi yang berlaku itu TOTAL dibahu YAB Menteri Besar Ir. Nizar yang secara terang melabelkan beliau sebagai seorang yang derhaka dan aggresif mempergunakan rakyat negeri Perak. Bacul sungguh tuduhan itu bila menjadikan Tragedi KK' gate sebagai puncanya untuk menyerang YAB MB Besar, ini secara tidak langsung memberi imej yang buruk dan hodoh di mata rakyat. Hasilnya YAB MB Nizar menjadi mangsa dan imejnya tercalar teruk hasil dari dakyah songsang media yang tidak bertanggungjawab.

Hasrat rakyat jelas, mahukan pilihanraya. Ini kerana kerajaan baru yang ditubuhkan oleh Barisan Nasional itu didokongi oleh Adun BEBAS yang lemah, sebagai penentu majoriti dimana Adun - Adun berkenaan telah hilang wibawa dan integritinya. Orang-orang itu masih terikat dengan dakwaan rasuah dan bakal diheret ke mahkamah.

Pandangan ABO positif. Jika diberi pilihan untuk rakyat, pilihanraya itulah pengikatnya agar rakyat Perak yang bernaung dibawah Kerajaan Tuanku dapat menentukan corak kerajaan yang diinginkan secara lebih bermaruah. Berikanlah pilihan itu kembali kepada rakyat. Adakan pilihanraya, dan seandainya Pakatan Rakyat tewas, rakyat akur dan bentuklah kerajaan kepada yang menang. Sesungguhnya pendekatan ini lebih memberi ketenteraman kepada awam. Tetapi bukan dengan cara Umno bina sekarang menubuhkan kerajaan yang mengundang kemarahan rakyat. Berikanlah hak itu kepada rakyat biarlah rakyat yang menentukannya.

radenbanjar@ABO
al-Banjari Online


















komen

kongsi-kongsi pandangan...

MelayuISLAM.. FAKTA 1. Kalau Anwar kata lompat parti ok, semua PKR sokong, lompat-lompat, habis habis orang lompat keluar PKR, bukan ke BN, diaoarang cam orang gile

Anak Pure Perak
1. Masalah yg berlaku la ne, yg mlompat ke Bee End ne hilang... diculik... dibayar.... Tp yg lompat ke PR bkn PR yg trheggeh2 & kalu ada pun setakat

MelayuISLAM.. 2. dah camtu, menderhaka pulak ke sultan. Sultan suruh letak jawatan , tak nak pulak. Ingat tak masa si Nizar di lantik jadi MB, Sultan jugak yang perkenan

Anak Pure Perak sms or telepon... 2. Engko kena paham... tgk... cari... tanya kalu x tau... Undang2 Tubuh K'jaan Negeri, boleh ke sulatnmembentuk K'jaan baru tanpa ikut proses yang termaktub dlm perlembagaan

MelayuISLAM..
3. Dah kalah, buat tunjuk perasaan. Pastu kena sembur air, ambik gambar, masuk dalam blog. Oitt..orang buat rusuhan memang la kena sembur air..ni sama

Anak Pure Perak 3. Bila pulak PR kalah ???? Jgn la perasan hebat.. Tu sebab PR minta kat sultan supaya adakan election mcm ayam jantan... Baru tau siapa kalah/menang.

MelayuISLAM.. 4. yang ni paling penting, korang pergi buat bantahan la , rusuhan la, si Anwar Ibrahim relax je buat kenyataan akhbar dari office dia...apa ada hal..

Anak Pure Perak 4.Kalu DS Anwar ada kat tempat tu korang akan kata dia la master mind ajak brdemo.. Memang Bee End xda keja suka cari silap org.. Tgk la dlm berita tu

Anak Pure Perak keja Bee End ceritakan keburukan pemerintahan PR... Pada hal pikio le balik isu2 yg dbangkitkan adalah tinggalan k'jaan

MelayuISLAM.. 5. Karpal singh nak saman sultan. Yang ni korang fikirlah sendiri.Nanti kalau aku cakap, kata aku ni sokong melayu , bukan ISLAM, tapi , fikirkan la..

Anak Pure Perak 5. Masalahnya sekarang sultan dan melangkaui Perlembagaan.... PR bkn brtindak membuta tuli tp memperjuangkan HAK... Secara kebetulan karpal pakar
komen

Video Rakaman kenyataan dari MB berkenaan kronologi isu Menteri Besar





komen

FAKTA KRISIS PERLEMBAGAAN DI PERAK

YAB Dato' Seri Haji Mohamad Nizar Jamaludin menafikan laporan akhbar perdana dan TV1 berhubung ura-ura mengambil tindakan mahkamah terhadap DYMM Tuanku Sultan Perak. Laporan itu adalah fitnah dan pembohongan besar UMNO/BN untuk menyembunyikan pencabulan undang-undang yang mereka lakukan dalam rampasan kuasa di Perak.

Tindakan dari sudut undang-undang yang akan diambil ialah terhadap ADUN Pangkor, YB Dato' Dr. Zambry Abdul Kadir yang mengangkat sumpah sebagai MB di Istana Iskandariah petang tadi. Angkat sumpah tersebut bercanggah dengan perlembagaan kerana Dato' Seri Haji Nizar masih sah sebagai MB mengikut perkara 16(6) Undang-Undang Perlembagaan Negeri Perak.

Dato' Seri Haji Mohamad Nizar akan memohon perisytiharan mahkamah bahawa beliau adalah Menteri Besar negeri Perak yang sah mengikut peruntukan Undang-Undang Perlembagaan Negeri.

Perkara 16(6) memperuntukkan MB hanya boleh lucut jawatannya melalui 3 cara:
  1. Pembubaran DUN.
  2. Undi tidak percaya dalam sidang DUN.
  3. Meletak jawatan.
Perlantikan YB Dato' Dr. Zambry sebagai MB baru adalah tidak sah kerana YAB Dato' Seri Haji Mohamad Nizar masih tidak lucut jawatannya melalui mana-mana antara 3 cara yang diperuntukkan oleh undang-undang perlembagaan tersebut.

Merujuk kepada perenggan akhir Kenyataan Media Pejabat Tuanku Sultan petang 5 Februari yang menyatakan "Sekiranya YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK itu dianggap telah dikosongkan", Dato' Seri Haji Mohamad Nizar menegaskan bahawa ia tidak menepati mana-mana peruntukan Undang-Undang Perlembagaan berhubung 'lucut jawatan' Menteri Besar.

Menjawab soalan wartawan berhubung kedudukan sebenar Kerajaan Negeri Perak selepas majlis angkat sumpah Menteri Besar baru di Istana Iskandariah petang tadi, Dato' Seri Haji Mohamad Nizar mendesak UMNO supaya memberhentikan tindakan melanggar perlembagaan yang telah dan sedang mereka lakukan. "I'm still the legitimate Chief Minister of Perak. Hari ini Perak ada dua Menteri Besar. Saya sebagai Menteri Besar yang sah dan Dr. Zambry sebagai Menteri Besar haram" katanya.

Dato' Seri Haji Mohamad Nizar turut menyelar UMNO kerana takut berdepan dengan pembubaran DUN dan pilihanraya negeri untuk mendapat mandat muktamad dari rakyat. "UMNO dayus dan UMNO pondan kerana sanggup mengeksploit institusi Raja secara jahat untuk merampas kuasa diluar batas undang-undang dan perlembagaan."

Sementara itu Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang menegaskan himpunan membantah perlantikan Menteri Besar baru di Bukit Chandan selepas solat Jumaat petang tadi tiada kena mengena dengan Dato' Seri Haji Mohamad Nizar. Bantahan yang disuarakan itu adalah manifestasi hasrat dan suara rakyat yang kecewa dengan konspirasi politik yang dicetuskan oleh UMNO.

PAS Perak kesal dengan tindakan pasukan keselamatan yang bertindak melepaskan gas pemedih mata sehingga ke dalam kawasan Masjid Ubudiah yang akhirnya mencetuskan suasana kecoh berhampiran Istana Iskandariah.

FAKTA KRISIS PERLEMBAGAAN PERAK


TIADA MANA-MANA PARTI MEMILIKI MAJORITI NYATA.

BN – 28 KERUSI

PR – 28 KERUSI

BEBAS – 3 KERUSI
  • ADUN-ADUN LOMPAT ADA KEBARANGKALIAN TINGGI UNTUK MELOMPAT LAGI PADA BILA-BILA MASA. SULTAN TIDAK WAJAR DIPERMAINKAN DENGAN KEPERLUAN MELANTIK KERAJAAN BARU SETIAP KALI BERLAKU ADUN MELOMPAT.
  • KEADAAN POLITIK PERAK AKAN TERUS TIDAK STABIL KERANA TIADA SEBARANG JAMINAN ADUN-ADUN LOMPAT ITU BOLEH BERHENTI MELOMPAT. KREDIBILITI 4 ADUN LOMPAT ITU SANGAT BOLEH DIPERTIKAIKAN KERANA SALAH SEORANG DARIPADA MEREKA TELAH DUA KALI MELOMPAT MANAKALA KESEDIAAN MEREKA SEMUA UNTUK BERPEGANG PADA JANJI YANG DIBUAT KEPADA RAKYAT BOLEH DIPERTIKAIKAN. DUA DARIPADA ADUN LOMPAT ITU JUGA SEDANG MENGHADAPI TUDUHAN RASUAH DI MAHKAMAH DAN BN TELAH MENUNTUT AGAR MEREKA DIGANTUNG TUGAS SEMASA MEREKA MASIH BERSAMA PAKATAN RAKYAT.
  • DALAM KEADAAN INI, MANDAT BARU ADALAH SATU-SATUNYA PILIHAN YANG ADA. HAK MENENTUKAN KERAJAAN BARU PATUT DISERAHKAN KEMBALI KEPADA RAKYAT SEBAGAI MENJUNJUNG PRINSIP DEMOKRASI YANG TULEN. LANGKAH PALING TEPAT IALAH MEMBUBARKAN DUN UNTUK DIADAKAN PILIHANRAYA NEGERI PERAK.
BN TERUS MEMFITNAH DAN BERBOHONG

AKHBAR, TV DAN RADIO YANG DIKUASAI BN TERUS MEMFITNAH YAB DATO' SERI HJ. MOHAMAD NIZAR.
  • NIZAR INGKAR TITAH SULTAN
  • NIZAR DERHAKA
  • NIZAR SAMAN SULTAN
  • NIZAR ANJUR PERHIMPUNAN HARAM
Bagi isu YAB Dato' Seri Haji Mohamad Nizar tidak meletakkan jawatan setelah dititahkan oleh Tuanku Sultan, tindakan itu selaras dengan kehendak peruntukan Undang-Undang Perlembagaan Negeri. Oleh itu isu 'derhaka' tidak timbul bahkan sebenarnya YAB Dato' Seri menumpahkan sepenuh taat setia kepada Tuanku Sultan dengan cara menjunjung kedaulatan perlembagaan negeri yang dipayungi baginda.

- Isu 'saman Sultan' dicipta oleh UMNO dan dimainkan oleh media di bawah pengaruh BN secara jahat dan jijik. YAB Dato' Seri tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan tentang hasrat seperti itu atau apa-apa kenyataan yang boleh ditafsirkan sebagai bermaksud begitu. TIADA TINDAKAN UNDANG-UNDANG ATAU TINDAKAN MAHKAMAH YANG TELAH ATAU AKAN DIAMBIL OLEH YAB DATO' SERI HAJI MOHAMAD NIZAR ATAU PAKATAN RAKYAT TERHADAP DYMM PADUKA SERI SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH.


- RTM dan MEDIA PRIMA telah menggambarkan Dato Seri Haji Mohamad Nizar bertanggungjawab secara langsung terhadap perhimpunan-perhimpunan rakyat yang diadakan di beberapa tempat sejak dua tiga hari yang lalu. Dato' Seri digambarkan sebagai PENDERHAKA yang menghasut rakyat menentang Raja. Insiden di Masjid Ubudiah dan sekitar Bukit Chandan selepas Solat Jumaat 6 Februari menjelang majlis angkat sumpah kerajaan (tidak sah) BN Perak sebenarnya tercetus daripada rasa kecewa rakyat terhadap rampasan kuasa yang dilakukan oleh UMNO. YAB Dato' Seri Haji Mohamad Nizar tiada kena mengena dengan perhimpunan tersebut dan tidak pernah mengarahkan sesiapa pun untuk menghalang majlis angkat sumpah itu secara fizikal.


-jeritan minda politik malaysia
komen

Friday, February 06, 2009

sekitar 5hb Feb 2009



sidang akhbar selepas pulang mengadap Sultan......





selepas sidang akhbar...luar residensi Menteri Besar..




malam Munajat dan solat Hajat....





ucapan semangat oleh pimpinan PR .....






jalan masuk stadium yang ditutup...

komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil