Followers

Saturday, December 06, 2008

menjawab soalan dari PerakBangkit...

Preamble Soalan 1
Sedarkah saudari Ummi bahawasanya apa yang telah diumumkan adik sedara MB Nizar, mat SiNgeh, bahawsanya sesungguhnya Kerajaan Negeri tiada memiliki bidangkuasa untuk mengalienasikan/mengurniakan Tanah RPT/Kg Baru Cina kepada tempoh Pegangan 999 Tahun adan Geran selama-lamanya berlandaskan KTN.

Soalan 1?
Apakah perasaan anda sebagai rakyat Perak yang menyokong tubi Kerajaan DAP Pakatan ditipu oleh mereka bak biawak hidup?


Jawapan 1..
Tiada istilah menyokong membabi buta disini...dan di sudut mana yg dikatakan tipu..?betol lah kerajaan negeri tiada bidangkuasa untuk mengurniakan tanah RPT/Kg.Baru 'yg baru' untuk dibuka...yg dikurniakan adalah hat yang sedia ada cuma tukar status dari pajakan kepada hak milik kekal...anda kena paham yg ini....

Kampung Baru paling ramai penduduk di Malaysia adalah di Perak. Ia didirikan di zaman darurat di mana kerajaan ketika itu membawa kaum Cina ke kampung baru bagi mencegah anasir komunis. Ada 134 kampung baru yang melibatkan 65 ribu keluarga. Dalam Kanun Tanah Negara Kampung Baru sudah tidak boleh dibuka lagi. Kalau kesemuanya diberikan hak milik kekal, ia hanya melibatkan tanah 5000 ekar sahaja yang mana 80% penduduk adalah kaum Cina.

Begitu juga Kampung Tersusun yng mempunyai hampir 75k keluarga di mana 70% penduduknya orang Melayu. Ia juga hanya melibatkan 7k ekar.


Kita tidak memberikan tambahan tanah tetapi kita hanya tukarkan daripada pajak kepada hak milik kekal. Kerajaan juga mendapat pendapatan RM330juta. Kalau dulu penduduk kampung baru ada pajakan 99 tahun dan kalau tanahnya disandar kepada bank mereka akan mendapat sedikit nilai sahaja. Sekarang kalau tanahnya jadi hak milik kekal bank akan berikan pinjaman maksima. Penduduk boleh gunakan wang tersebut untuk meningkatkan imej persekitaran rumah mereka.

Hakikatnya isu pemberian hak milik kepada Kampung Baru dan Kampung Tersusun ini adalah janji Barisan Nasional sejak dulu di setiap pilihanraya...kenapa semasa kuasa ditangan ianya tidak dikota sebagai yg dikata..apabila Perak dah tangan orang baru nak muncul sebagai hero rakyat..???


Preamble soalan 2
Tahukah Puan Ummi bahawasanya di Indonesia, Melayu itu tiada dikira sebagai bangsa. Bangsa di sana hanya satu iaitu Bangsa Indonesia. Bangsa Indonesia dalah Bangsa Perlembagaannya atau Bangsa Pancasila. Melayu di Indonesia hanya salah satu suku kaum sahaja. Sdr Hani sendiri pun (jika benar nama sdri Hani Nasution) adalah anak Mandailing. Dan di Indonesia, Mandailing itu bukanlah Melayu kerana Dalihan Natolu adat utama Mandailing tiada diamalkan oleh adat Melayu. Malah adat itu dikongsi sama dengan kaum Batak. Jadi, di sana Puan Hani tiada dikira sebagai Melayu.

Soalan 2
Adakah saudari sedar dan faham bahawa istilah Melayu di dalam Perlembagaan Negara tiada dimaksudkan sebagai Rumpun/Berdarah Melayu malah ianya lebih memberikan maksudnya sebagai Muslimin Warga Malaysia.

Jawapan 2....

Untuk pengetahuan Perakbangkit...sekarang ummi berpijak dibumi Malaysia yang perlembagaannya tidak sama dengan Indonesia dan ummi tak penah ambik tahu sgt pasal perlembagaan negara bukan tumpah darah ummi...sekadar menghidupkan nama keturunan ummi pada nama...maka anda pertikaikan suku bangsa ummi..ummi 'melayu mandailing' dan untuk pengetahuan anda ada perbezaan diantara Mandailing dan Batak...sama juga di sini ada Melayu Jawa..Melayu Banjar..Melayu Bugis dan sebagainya..Dalam gugusan “Melayu” itu sendiri boleh dipecahkan kepada beberapa puak-puak yang berbeza namun mereka disatukan atas nama “Melayu” kerana bertutur dalam bahasa yang sama.

apa maksud anda tiada Rumpun/Berdarah Melayu malah ianya lebih memberikan maksudnya sebagai 'Muslimin' Warga Malaysia..? anda menyatakan dalam perlembagaan negara.. melayu itu bermaksud 'muslim'(org Islam)..? actually muslim bukan 'muslimin'...'muslimin' bermaksud lelaki muslim...'muslimah' wanita muslim..istilah yg anda guna pun tak betol..harap maklum...

Di dalam perlembagaan Islam adalah sebagai ugama rasmi Malaysia...Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan. Perkataan Islam berasal dari perkataan Arab (aslama, yuslimu, islaman) yang bermaksud tunduk, patuh dan ia juga bermaksud selamat, sejahtera serta damai. Nama Islam itu sendiri adalah diberi oleh Allah Tuhan sekelian alam. Agama Islam adalah agama yang mentauhidkan Allah dan telah lama wujud sebermula dengan Nabi Adam a.s sehingga Nabi terakhir Nabi Muhammad s.a.w.

Perlembagaan Malaysia telah memberikan takrif yang jelas terhadap makna 'Orang Melayu'. Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan telah menakrifkan orang Melayu sebagai;

1. Seorang yang beragama Islam
2. Bertutur Bahasa Melayu
3. Mengamalkan Adat istiadat Melayu
4. Lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan atau di Singapura atau pada hari merdeka, dia bermastautin di Persekutuan atau di Singapura.
Jika seorang Melayu mahu mencampakkan salah satu dari perkara di atas, adakah perlu direntap juga status Melayunya?

Adakah orang Melayu yang murtad masih patut dikenali sebagai Melayu? Kerana tidak lagi cukup syarat untuk dikenali sebagai Melayu mengikut perlembagaan Malaysia...
kalau nak ikut perlembagaan..ummi cukup syarat sebagai 'orang melayu'..


Soalan 3
Dengan sejujurnya (buangkan Tahaluss Siyasi [Penghalalan Politik] dan/atau Taqiyyah [menurut Syi'ah]; adakah sdri percaya kepada Ngeh dan Nga dan DAP yang lainnya? Dalam erti kata lain, bukankah Nabi Asyidda' ke atas Kafirin. Siapakah yang Hani wajar turuti? Nabi atau Kafirin?


Jawapan 3...

soalan antara Nabi atau kafirin sebenarnya anda sudah ada jawapannya...sebagai seorang muslim tentulah Nabi wajib menjadi ikutan setiap dari kita yang sebagai orang Islam...

Anda tidak boleh gandingkan Nabi dgn kafir...sepatutnya kalau nak ummi memilih mestilah diantara kafir DAP dan kafir MCA...disini ummi buat perbandingan yg cukup simple...dua2nya adalah kumpulan yg sama bangsa (walaupun DAP ada bangsalain di dlmnya tapi majoritinya cina)..kita boleh mengatakan kedua2 ada mudharat..tapi diantara kedua2 itu ada satu yang kurang memudharatkan kita bila kita berkerjasama...maka kita akan pilih kumpulan yg kurang mudharat itu...

prinsip al-Tahaluf al-Siyasi, iaitu satu perjanjian politik. Perjanjian spt ini pernah dilakukan oleh Nabi s.a.w. sendiri di Madinah apabila org2 Yahudi bekerjasama dgn baginda dan org2 Islam utk mempertahankan Madinah drp sebarang musuh. Ini kerjasama baik, maka Islam tak melarangnya walaupun dgn org Yahudi. Kalau baginda s.a.w. tidak menggadaikan prinsip perjuangan Islam, begitu juga Pas.

wallahualam...harap jawapan ummi memuaskan hati Perakbangkit..maaf lambat menjawab..

Disini ummi berharap anda dapat menjawab soalan dari KulatLapok...

soalannya..

1. KENAPA SELEPAS PRU12, SETELAH 5 NEGERI TERKENA TSUNAMI DSAI, BARU NILAH SEMUANYA BANGSA MELAYU BARU PERASAN. BETUL2 AKU NAIK HERAN KATA SYED HAMDID ALBAR. ITU BARU BUNGANYA.... SOALANNYA..?? SEBENARNYA PULAU PINANG SUATU KETIKA DULU DIMENANGI KESEMUA KERUSI OLEH UMNO, TETAPI GERAKAN PULAK YG MEMERINTAH?? SIAPA GERAKAN TU.?? BANGSA MELAYU KE ?? KENAPA KORANG TAK SIBUK2 BUAT DEMONTRASI PASAL BUKAN PEMIMPIN MELAYU YANG MEMRINTAH?? BUKAN 5 TAHUN, MALAH UDAH BERPULUH2 TAHUN. MASIH KAH KAU INGAT? (KATA LAGU KOPRATASA)KENAPA DAN MENGAPA TAK LANYAK PEMIMPIN UMNO KETIKA ITU KERANA MEMBIARKAN PULAU PINANG DIPERINTAH OLEH PARTI BN YANG KALAH.??? KENAPA DAN MENGAPA ?? SILA BAGI ALASAN YANG KONGKRIT SEKONGKRIT JAMABATAN PULAU PINANG.?? KALAU TIDAK PUN PERAKBANGKIT YANG MENJAWAB..?? SESIAPAPUN BOLEH MENJAWAB..SILAKAN.
komen

Shah Rukh Khan the lagend...citt pooraahhhh..!!

http://thebollywoodzone.com/blog/images/2007/09/shah-rukh-khan1.jpg

10 hari pertama bulan Zulhijah adalah saat terbaik untuk mendekati diri kepada Allah SWT. Ketika ini lebih dua juta jemaah sedang berhimpun di Tanah Suci. Pada tanggal 8 Zulhijah (6 Disember), jemaah termasuk lebih 26,000 orang dari Malaysia termasuk orang Melaka akan bertolak ke Arafah.

Pada tanggal 9 Zulhijah (7 Disember), jemaah haji akan wukuf di Arafah. Wukuf adalah rukun haji. Tiada wukuf tiadalah haji. Wukuf atau Hari Arafah adalah sebaik-baik hari untuk seorang Muslim mendekatkan dirinya dengan Allah SWT.

Saiyidatina 'Aisyah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda mafhumnya: "Tidak ada hari yang lebih banyak Allah Taala memerdekaan hamba-Nya daripada api neraka selain daripada Hari Arafah (Hari Wukuf) dan sesungguhnya Allah Azzawajalla menghampiri (hamba-hamba-Nya) dan berbangga dengan mereka di kalangan para malaikat serta berfirman apa yang dikehendaki oleh mereka."

Tuan Guru berpesan bersungguh-sungguh; puasalah kamu pada Hari Wukuf kerana ganjarannya sangatlah besar. Jadi puasalah pada hari Ahad ini (7 Disember). Berdoalah banyak-banyak untuk keselamatan ibu bapa, saudara-mara dan kaum kerabat yang kini berada di Tanah Suci. Mereka sedang diuji Allah SWT di Padang Arafah, di Muzdalifah, di Mina dan tatkala melontar Jamrah.

Tetapi..... hari ini di Melaka bandar bersejarah tengah kepoh2 dan sibuk sangat2 untuk menyambut wira mereka yg akan ditabal sebagai Dato' atau Dato' Wira atau Dato' Kehormat Shah Rukh Khan.

Istiadat penganugerahan Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) kepada Shah Rukh akan disempurnakan oleh Yang di-Pertua Negeri, Tun Mohd Khalil Yaakob di Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh pada jam 10 pagi hari berkenaan.

Di majlis itu, Shah Rukh akan berpakaian baju Melayu serba hitam dan bersongkok - satu-satunya artis Bollywood yang diberi penghormatan memakai busana baju kebangsaan yang pasti akan ditonton di seluruh dunia.

ummi rasa heran ke kalau dia pakai busana melayu..?? ramai lagi warga asing yg pakai tak kecoh pon...!! yang ummi nak tau..bape banyak belanja yg dah ditabur untuk majlis ni..?? sapa yg untung dan sapa yg dapat menafaat..?? yang pasti rakyat akan melopong..yang syiok sgt kat SRK ni (ummi pon minat gak kat mamat ni..tapi lakonannya aje la....hehehe) akan sanggup berabis2 dan bersesak2 nak pi tgk dia...padahal belom tentu dapat tgk..bayang pon ntah dapat ntah tidak...hahaha buang karan jek...

kalau ummi.. tak kesior haku nak pi nyusahkan diri...ummi aje yg kenal dia..dia tak kenal ummi pon hahaha....

Berkorbanlah wahai saudara-saudaraku. Berkorbanlah untuk meninggalkan maksiat sebelum terlambat. Bumi Aceh sudah menerima bahananya pada 2004 dulu, apakah bumi Melaka atau orang Melaka boleh menghalang jika Allah SWT mahu mendatangkan ujian-Nya?

Insaflah, insaflah, insaflah wahai orang Melaka. Dengar dan turutilah cakap-cakap ustaz dan tuan guru yang mengajar di masjid-masjid di negeri kita itu! Semoga Allah selamatkan bumi Melaka, pemimpin dan rakyatnya! Amin.
komen

Tanah Runtuh di Bukit Antarabangsa

KUALA LUMPUR, 6 Dis (Bernama) -- Polis mengesahkan mangsa korban tanah runtuh di kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Klang dekat sini setakat ini ialah dua orang melibatkan seorang ibu dan anaknya.

Banglo yang tertimbus itu melibatkan lapan unit banglo di Taman Bukit Utama dan enam unit di Taman Bukit Mewah, demikian menurut jurucakap bomba dan penyelamat yang berada di tempat kejadian. bukit tinggi landslide 061208

Salah sebuah banglo terlibat ialah milik Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab.

Kejadian tanah runtuh itu telah mengakibatkan jalan utama ke kawasan perumahan terbabit terputus dan beratus orang terperangkap di Bukit Antarabangsa.

Menurut bomba dan penyelamat, tanah runtuh itu dipercayai berpunca daripada pergerakan air dalam tanah.
komen

'BERUK' lagi kah blogger..???

wahh...sekarang ni blogger2 sungguh laku macam pisang goreng panasss.....samapai ahli2 politik sibuk mencari dan sanggup beli blogger utk mendapat kemenangan dalam pemilihan nanti...

bukankah dulu blogger2 ni digelar sebagai 'BERUK'...
dulu blogger sebagai penjahanam negara..
dulu blogger sebagai pemecah perpaduan..
dulu semua blogger adalah pembohong..
dulu blogger dikata agen negara asing...

sekarang blogger jadi rebutan..
blogger dikejar oleh YB2..
blogger nak diupah oleh kerajaan..
blogger boleh menjatuhkan kerajaan dan menaikkan kerajaan..


dulu YB2(bukan semua YB) vs blogger ...
sekarang YB2 luv blogger...muahhahahaha

korang ingat lagi video klip di bawah ni...
mari kita imbas kembali..
zaassssss...!!
komen

Jemputan Majlis Ceramah Agama



Sya-reformis akan membuat cover story tentang majlis tersebut hari ini...
komen

Thursday, December 04, 2008

Di mana boleh cari ramai Melayu?

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu

Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemuilihan, dulu di Pudu

Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan chandu

Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu
Apa hobi orang Melayu

Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika, Metro pasal cerita hantu

Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pamiran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku

Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu masih nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu

Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat mereka di situ

Kenapa melayu jadi begitu
Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu

Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan senget atau siapa dia penghulu
Dan suka sangat dengan budaya ampu mengampu

Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
BOleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu

apa yg nak kita bangga dengan melayu
kalau inilah hasil dari zaman kemerdekaan dulu
bagaimana nak kita ubah sikap melayu
hanya diri kita yg boleh mengubahnya bukan orang lain

komen

Wednesday, December 03, 2008

'KETUANAN MELAYU ITU KETUANAN ISLAM'...????????

dekat 2 hari ummi takleh nak update apa kat blog ni...sebelom terputus dgn dunia maya aritu.. ummi ada menjenguk ke blog perakbangkit di tajuk artikel dia nak ganyang cina dan keling(keling ni utk india muslim..tak reti kot dia ni..) dan meninggalkan sedikit soalan tahap sekolah rendah untuk dia menjawab..tapi bagi ummi jawapannya banyak tak menepati dgn soalan dan ikut bahasa senang jawapan dia bnyak merapu ..maaf ye perakbangkit..

di bawah ni soalan dan jawapan perakbangkit...

soalan ummi utk perakbangkit

salam perak bangkit.. nak tanye sikit..


1.kenapa jawapannya skema aje..? sepatutnya jawapan anda kenalah dgn fakta dan hujah..

2.apa plan tindakan umno utk membangunkan melayu..? kerana selama 50 malaysia dibawah kuasa BN/Umno sepatutnya melayu dah menjadi pemegang utama ekonomi di Malaysia ni bukan bangsa asing..di mana silapnya..?

3.nampak gayanya BN kena buang parti cina dan india dlam BN...baru boleh ganyang cina dan india..bukan ke gitu ?

4.adakah hanya melayu sahaja sebagai orang muslim..? maka umat Islam yg berbangsa lain pun nak diganyang..? bagaimana pula dgn org melayu yg bukan Islam(murtad)..?

5.anda mengaku Islam dan sebagai hamba Allah..? anda mengaku sebagai umat Muhammad s.a.w..? tolong buka sirah nabi dan adab2 Rasulullah dengan bukan Islam..sejarah mengatakan ramai org kafir memeluk Islam kerana jatuh hati dgn 'akhlak' yg mulia ditujukkan oleh baginda..kenapa org yg mengaku mendaulatkan ugama taknak ikut apa yg disarankan oleh Allah dan Rasulnya..?

6.selama telah 50 thn Malaysia dibwah pemerintahan Umno/BN..kenapa rasuah tak dpt dibendung malah makin tenat sehingga merasakan rasuah itu bukan satu keslahan lagi...dah macam darah daging pulak..sehinggakan MP Pasir Salak siap nak 'rasuah yg halal'..ada rasuah yg halal atau haram ke..?

7.kenapa nak disalahkan MB2 PAS dan PKR kerana menjaga sgt cina dan india..bukankah itu hasil dari BN kerana bagi muka sgt kat depa...ikut sgt telunjuk cina india sehingga menyusahkan MB PAS dan PKR..jgn suka2 tuding jari..1 jari tunjuk kat org..4 jari pada diri sendiri..renung2kan lah..

kalau nak sngt mendaulatkan ugama kenalah balik pada Al-Quran dan Sunnah..kerana bangsa tidak akan hilang walaupun dia tidak dijaga..tapi ISLAM akan hilang kalau ia diabaikan... kalau anda Islam.. melayu tetap kekal sebagai melayu..kalau anda bukan sebagai Islam(murtad) bangsa anda tetap juga sebagai melayu..jadi mana yg patut dijaga..'MELAYU' atau 'ISLAM'..?

wallaualam..


jawapan perakbangkit untuk ummi...

Ummi Anni tidak adil kerana bertanya soalan seperti saya adalah pimpinan BN/UMNO yang kena jawab soalan Ummi Ani... sedangkan saya bukan pimpinan BN/UMNO itu... saya ajak berdebat tentang Fakta Perlembagaan bahawa Ketuanan Melayu itu adalah Ketuanan Islam, maknanya siapa tak bersetuju kita boleh berdebat.... Ummi telah tanya perkara yang diluar Isu, bagaimanapun saya cuba menjawabnya setakat termampu....

1.kenapa jawapannya skema aje..? sepatutnya jawapan anda kenalah dgn fakta dan hujah..

UmmiAnni.... perlukah saya jawab kepada SangKorok dgn jawapan intelektual.... kalau soalan bagus saya jawab dgn bagus..... SEBENARNYA SOALAN SATU NI TAKDER SOALAN PUN...

2.apa plan tindakan umno utk membangunkan melayu..? kerana selama 50 malaysia dibawah kuasa BN/Umno sepatutnya melayu dah menjadi pemegang utama ekonomi di Malaysia ni bukan bangsa asing..di mana silapnya..?

Plan tindakan UMNO membangunkan Melayu. Ummi tolong sahkan pada saya bahawa Ummi tak mendapat sedikitpun manfaat daripada plan Kerajaan (yang dipimpin UMNO) semasa UmmiAnni belajar Tadika, Sekolah Rendah, Sekolah Menengah, Universiti. UmmiAnni tak pernah mendapat apa-apa biasiswa atau danasiswa atau pinjaman pendidikan. UmmiAnni sembahyang di masjid dan surau yang bukan dibiayai oleh Kerajaan. UmmiAnni tidak menggunakan jalanraya yang dibina oleh Kerajaan. UmmiAnni membayar sendiri kos pendidikan, bayar yuran pengajian sepenuhnya, bayar upah Pensyarah dan bayar gaji guru sekolah, bayar segalanya. UmmiAnni rasa berapa banyyak cukai pendapatan yang Ummi Anni pernah keluarkan berbanding kemudahan yang Ummi terima percuma. Dalam soal kesihatan, berapa banyyak kos rawatan dan kesihatan yang Ummi Anni pernah dapat percuma. oooo Ummi layak dapat semua tu sebab ummi warganegara kan. Tak adakah faedah 153 yang Ummi pernah rasai? Tak adakah perizaban Pendidikan yang ummi pernah rasai. Dirasai oleh adik beradik Ummi, sedara mara ummi... (plan tindakan umno utk membangunkan melayu?) ...ummmi apakah plan tindakan pas dan pkr yang telah membangunkan rakyat malaysia. selama 18 tahun di kelantan? cuba huraikan.

kerana selama 50 malaysia dibawah kuasa BN/Umno sepatutnya melayu dah menjadi pemegang utama ekonomi di Malaysia ni bukan bangsa asing..di mana silapnya..?
Ummi tahu tak WAJIB ada 50% tanah rizab melayu, dan memang ada... Itu perlembagaan yang kata. 50% tanah rizab masih bertahan kerana politik selama ini dikuasai Melayu a.k.a UMNO. Pemegang Ekonomi Utama..... KLCC siapa punya, Dayabumi? Putrajaya, KLIA, Cyberjaya, Teknologi Park Malaysia, UM, UKM, UiTM, Mara, UIA, PKNP, PKNS... YADIM YPEIM ish banyak lagi.... SIAPA KUASAI EKONOMI MALAYSIA?....... Professional melayu.. Johor Corp? ....Siapa kuasai Ekonomi Melaysia.... Proton, UEM, DRB, Maybank, Tabung Haji.... Siapa kuasai Ekonomi Malaysia..... , Pos Malaysia, TNB, Telekom, Syarikat Air.... Siapa kuasai Ekonomi Malaysia... Petronas, Bukit Jalil... Litar F1 Sepang.... Siapa Kuasai ekonomi Malaysia...... BERNAS, FAMA, RISADA, FELDA, FELCRA..... sIAPA KUASAI eKONOMI mALAYSIA?????? iNGAT KERAJAAN BODOH KA? PLUS...??? HEHEHEHEHEH.... TAK CUKUP PAPERLAH NAK TULIS.....

3.nampak gayanya BN kena buang parti cina dan india dlam BN...baru boleh ganyang cina dan india..bukan ke gitu ?

Kita ganyang Cina Babi dan Keling Mabuk saja...kebanyyakannya ada dalam KPP PAS, PKR & DAP

4.adakah hanya melayu sahaja sebagai orang muslim..? maka umat Islam yg berbangsa lain pun nak diganyang..? bagaimana pula dgn org melayu yg bukan Islam(murtad)..?

Melayu itu Maksudnya Muslimin Warganegara Malaysia...... Tak kiralah bangsa dia apa, Cina ker, Siam ker, India ker.... asalkan Islam tu Melayu la.... Itu Perlembagaan yang kata....

5.anda mengaku Islam dan sebagai hamba Allah..? anda mengaku sebagai umat Muhammad s.a.w..? tolong buka sirah nabi dan adab2 Rasulullah dengan bukan Islam..sejarah mengatakan ramai org kafir memeluk Islam kerana jatuh hati dgn 'akhlak' yg mulia ditujukkan oleh baginda..kenapa org yg mengaku mendaulatkan ugama taknak ikut apa yg disarankan oleh Allah dan Rasulnya..?

Bukan Akhlaq sahaja... Org yang belum Islam menerima Islam kerana Ilmu..... Islam juga tersebar dengan Ilmu.... Ummar Khatab masuk Islam kerana dengar Qur'an kerana dengar Ilmu....

6.selama telah 50 thn Malaysia dibwah pemerintahan Umno/BN..kenapa rasuah tak dpt dibendung malah makin tenat sehingga merasakan rasuah itu bukan satu keslahan lagi...dah macam darah daging pulak..sehinggakan MP Pasir Salak siap nak 'rasuah yg halal'..ada rasuah yg halal atau haram ke..?

Kenapa saya kena jawab bagi pihak MP Pasir salak. saya kira tak adil utk saya dan awak. Ok, soal Rasuah.... Dala tempoh singkat Pakatan rakyat perintah... adakah mereka Bebas Rasuah... kalau Ummi Jawab Ya... tak der rasuah, maknanya Ummi dah basah kena kencing hancing pemimpin Pakatan Rakyat.....SAYA NAMPAK, SAYA LIHAT DAN SAYA TAHU ADA RASUAH.....

7.kenapa nak disalahkan MB2 PAS dan PKR kerana menjaga sgt cina dan india..bukankah itu hasil dari BN kerana bagi muka sgt kat depa...ikut sgt telunjuk cina india sehingga menyusahkan MB PAS dan PKR..jgn suka2 tuding jari..1 jari tunjuk kat org..4 jari pada diri sendiri..renung2kan lah.....

SOALAN TERLALU KABUR DAN TAK JELAS... yang JELAS dan PASTI IALAH... MB PAS , contohnya Nizar jaga sangat DAP... bukan jaga tetapi jadi hamba dan budak suruhan... contoh: tanah 1,000 ekar utk sekolah Cina... Mana boleh bagi menurut Perlembagaan ... Itu salah!!!!.. Kedua tanah 999 utk kampung baru... Mana boleh bagi ikut NLC... Itu salah....!!!!!! Kita biarkan mereka buat salah... kita tak perlu saman... sebab nanti bila mereka jatuh barulah kita bawa mereka ke Mahkamah... baru padan MB Nizar masuk jail.... Cakap kat dia... Ingatlah Hukum Roda... Jadi Beringat2 lah sikit okay...!!!!!!

kalau nak sngt mendaulatkan ugama kenalah balik pada Al-Quran dan Sunnah..kerana bangsa tidak akan hilang walaupun dia tidak dijaga..tapi ISLAM akan hilang kalau ia diabaikan... kalau anda Islam.. melayu tetap kekal sebagai melayu..kalau anda bukan sebagai Islam(murtad) bangsa anda tetap juga sebagai melayu..jadi mana yg patut dijaga..'MELAYU' atau 'ISLAM'..?

Ummi dalam perlembagaan; MELAYU maksudnya ISLAM.... Perkataan "Melayu" adalah Tahaluss Siyasi... Takkan ianya "Melayu" jika tiada "Islam" di dalam Ruh "Melayu" itu sendiri.....




yang menghairankan penyataan si perakbangkit bahawa 'KETUANAN MELAYU ITU KETUANAN ISLAM'...????????

lagi satu kalau ikut dari artikel ini sudah tahap mencetuskan perkauman...penulisnya patut kena tahan dibawah akta hasutan ni...

wallaualam..
komen

Hakmilik Selama-lamanya untuk RPT dan Kg. Baru di Perak....

IPOH, 2 Disember : Kerajaan Negeri Perak Pakatan rakyat hari ini mengumumkan mulai hari ini penghuni-penghuni Rancangan Perkampungan Tersusun (RPT) dan Kampung-kampung Baru di seluruh Negeri Perak boleh memohon untuk hakmilik selama-lamanya (In Perpetuity), demikian pengumuman dari Exco Kanan Kerajaan Negeri Perak ,YB Dato’ Ngeh Koo Ham dalam Sidang media di Bilik Media Bangunan Perak Darul Ridzuan pagi ini.

Permohonan hanya dapat dibuat sekarang kerana Kerajaan Negeri Perak telah mengambil masa beberapa Bulan yang lepas untuk menilai hartanah diseluruh 349 RPT dan 134 Kampung baru di seluruh Negeri Perak.

Beliau juga mengumumkan proses permohonan hak milik selama-lamanya ini telah dipersingkatkan kepada 4 proses sahaja dan dapat dikeluarkan dalam masa sehari sahaja jika perlu :

Jumlah Premium yang perlu dibayar adalah 20 % daripada perbezaan nilai tanah hakmilik selama-lamanya dan nilai tanah baki tempoh pajakan. Nilai tanah hendaklah menggunapakai Jadual Penilalain Tanah RPT dan Kg baru yang disediakan oleh jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) Negeri Perak

Beliau menafikan tohmahan yang sengaja diputar belit oleh sesetengah parti politik bahawa ia memihak kepada sesuatu kaum sahaja. RPT mempunyai 102,00 hakmilik dan 134 Kg Baru mempunyai lebih kurang 47,000 hakmilik. Kebanyakan RPT adalah orang Melayu dan Kg baru didiami orang-orang Cina. Orang India juga menghuni dikedua-dua pertempatan itu.

Dengan pemberiaan hakmilik itu meleyakkan penghuni-penghuni boleh mendapat pinjaman daripada institusi kewangan untuk membina semula kediaman atau kedai perniagaan yang usang. Kerajaan menjangkakan lebih kurang 20,000 rumah dan kedai perniagaan di RPT dan kg Baru dalam masa 5 tahun akan datang.

Kerajaan juga menggalakkan penghuni di RPT dan kg Baru untuk memohon untuk hakmilik selama-lamanya jika tempoh pajakan hakmilik mereka tamat kerana kadar premium yang dikenakan adalah lebih rendah daripada permohonan untuk pajakan 60 tahun atau 99 tahun. Ini disebabkan diskaun tidak diberikan lagi diberikan pada masa kini untuk permohonan pajakan 60 tahun atau 99 tahun. Jelas Dato’ Ngeh dalam sidang media itu.


ummi..,

dengan pengumaman ini..maka terkedulah seketika mereka2 yg membuat bermacam2 tohmahan kepada kerajaan PR di Perak.lainkali ikut perkembangan dan beri ruang sikit kat radio perakfm tu...baru la boleh paham apa kerajaan nak buat...ni MB nak cerita apa nak buat kat Perak takmo kasi..takmau dengar...last2 buat tohmahan yg bukan2..

sekarang bukan sahaja bangsa cina terjaga..bangsa melayu pon terpelihara..di bawah kerajaan PR insyaAllah..rakyat Perak akan terbela tak mengira bangsa..

wallahualam..

komen

Sunday, November 30, 2008

MB Perak kesukaan ramai..

*RALAT-gambar sebelum ini terpaksa ditukar untuk mengelak dimanipulasikan oleh pihak yg tak bertanggungjawab..*

malam tadi setelah selesai sessi malam tadi di Stadium Melawati Shah Alam ni...iaitu Ceramah Agung Tahunan oleh ketua umum dan pimpinan parti..ummi balik ke tempat penginapan bersama keluarga MSK..ummi godek2 kamera dan gambar2 yg dah di ambil semalam..dan kebetulan BikirPerak ada bersama dalam bilik ummi..dan banyak ganbar MB Perak Dato' Sri Ir Hj Nizar Jamaluddin...dalam banyak2 gambar MB kita yg ummi ambik ada satu yg menyentuh hati kami..dan gambar tersebut ummi rasa cukup eksklusif...




betapa terharu kami melihat prihatinnya MB kita ini...pemimpin yang tidak melupakan nilai2 kemanusiaan tidak mengira status...walaupun status yg sedang disandang sebagai Menteri Besar...tapi dengan sifat keprhatinannya yg tinggi dan siasah sebagai seorang muslim...akhlak pemimpin beginilah yg kita mahu untuk menerajui negeri Perak ini...bertuahnya rasa mempunyai ketua negeri yg berjiwa mulia dan berjiwa rakyat ini...

MB Perak Dato' Sri Ir Hj Nizar Jamaluddin menghadiri perasmian Kongres Nasional PKR sebagai jemputan khas.

Bersyukur kerana Allah mengurniakan hamba Allah ini sebagai Menteri Besar Perak Darul Ridzuan...
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil