Followers

Saturday, April 18, 2009

SPR..bior le cerodik sikit kalo iye pon nak coverline UBN...

http://photos.friendster.com/photos/group/62/03/593026/163993554857s.jpg

-bicara tok iskandar

PENGERUSI Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof mengeluh panjang semalam. Bukan kerana penat atau bosan mengendalikan siri pilihan raya kecil yang sejak SPR diterajuinya 31 Disember lalu, sudah empat pilihan kecil diuruskan dan menyusul kelima, Dewan Undangan Negeri Penanti, Pulau Pinang.

"Undang-undang tetap perundangan tetapi sebagai rakyat, kita kena fikir kos yang tinggi untuk mengendalikan sesuatu pilihan raya yang tidak disebabkan faktor keperluan - meninggal dunia," katanya sambil memberitahu untuk kos pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu tempoh hari sahaja, SPR membelanjakan RM450,000 manakala Polis Diraja Malaysia (PDRM), RM16 juta.

Kerana itu, Abdul Aziz berkata, untuk persediaan menghadapi pilihan raya kecil DUN Penanti, SPR sedang memikirkan sesuatu.

Antara yang dipertimbang untuk dilaksanakan ialah mentiadakan pondok panas (untuk pengundi memeriksa nama dan saluran mengundi) pada hari pengundian serta menguatkuasakan larangan kempen selepas pukul 12 tengah malam sebelum pengundian keesokannya.

Untuk Parlimen Bukit Gantang pula, kos pengendalian SPR adalah RM700,000 sementara DUN Bukit Selambau dan Batang Air masing-masing RM500,000. Kos yang telah diperuntukkan kepada PDRM untuk langkah-langkah keselamatan di ketiga-tiga pilihan raya kecil itu dijangka meningkat lebih RM30 juta.

"Inilah kos ditanggung yang sepatutnya dibelanjakan untuk rakyat terutama dalam krisis ekonomi sekarang. Itu belum lagi risiko yang terpaksa dihadapi seperti kekecohan oleh penyokong parti-parti bertanding.


Rakyat dok perhati tingkah laku SPR semenjak dua menjak ni asyik sebelahkan UMNO-BN.Dulu masa PRK Parlimen Permatang Pauh,SPR adakan pengundian hari keja.Payahlah rakyat nak ngundi sampai kerajaan negeri Pulau Pinang isytiharkan cuti hari ngundi.

PRK Parlimen Kuala Terengganu pulak,penamaan calon hari keja tapi kehadiran penyokong PR tetap ramai bahkan semakin bertambah.

PRK di Parlimen Bukit Gantang,DUN Bukit Selambau dan Batang Ai pulak,SPR isytihar hari ngundi pada hari keja.

Rakyat dah buat andaian apa yang SPR buat untuk memenangkan UMNO.Tapi semuanya gagal sekarang keluar idea bodoh daripada SPR nak kurangkan jumlah penyokong.Tok rasalah kalau umno menang sure SPR tak kisah.

Sudah tiba masanya PR membawa ketidakadilan SPR ke pengetahuan dunia.SPR patut jadi badan yang diberikan amanah untuk uruskan pilihanraya bukan jadi lembaga penasihat atau boleh pilih pulak nak adakan pilihanraya atau tak macam yang berlaku kat changkat jering,behrang dan jelapang.SPR bukan mahkamah.

inilah yang menimbulkan kemarahan rakyat.puncanya umno takut kalah sampai gunakan spr sebagai talian hayat.itulah persepsi rakyat.kalau dah takut nak betanding,bagilah menang free.kata nak minta restu rakyat.pooodahhh!inilah cakap tak serupa bikin.

Kehadiran polis yang patut dikurangkan bukannya penyokong PR keraan mereka perabih duit rakyat dah cecah RM46 juta.penyokong PR pakai duit sendiri.

Eloklah MP PR bawak usul kat parlimen desak Pengerusi SPR ini letak jawatan pasal dah nampak pro UMNO.dulu dia ni KSU KDN.Polis dah sah bawah pengerusi SPR ni.

Tok serupalah dengan rakyat lain semakin meluat dengan tindak-tanduk SPR kebelakangan ni.Tok yakin semakin cepat jatuh UMNO-BN pasal SPR sendiri dah gagal berfungsi dengan baik.elok kita hantar sekor lembu kat pengerusi SPR ni macam AMK buat kat pengerusi SPRM dulu.
komen

Zambry boleh datang ke DUN..tapi TAK BOLEH ikut bersidang dalam SIDANG DUN PERAK..!!

Marilah kita mulakan dengan melihat apakah perintah-perintah yang dipohon oleh Zambry dan enam exconya di dalam saman yang mereka kemukakan ke atas Sivakumar di Mahkamah Tinggi dan kemudiannya didengar di Mahkamah Persekutuan.

Sebenarnya Zambry telah memohon sepuluh (10) perintah Mahkamah dan dari sepuluh perintah tersebut Mahkamah hanya membenarkan dua (2) perintah sahaja. Dua perintah yang dibenarkan oleh Mahkamah adalah seperti berikut:
  1. perintah membatalkan keputusan V. Sivakumar yang menggantung dan melarang Zambry hadir di Dun Perak selama 18 bulan.
  2. perintah membatalkan keputusan V. Sivakumar yang menggantung dan melarang enam exco Zambry untuk hadir di Dun Perak selama 12 bulan adalah terbatal dan tak sah.

lapan permohonan Zambry tidak dilulus Mahkamah..apa ke bendanya moh kita teliti...

  1. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan Sivakumar (defendan pertama di dalam kes tersebut) menggantung dan melarang Plaintif Pertama (Zambry) menghadiri pada sidang Dun selama 18 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.
  2. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa perbuatan Sivakumar menggantung dan melarang Zambry menghadiri sidang DUN selama 18 bulan adalah menyalahi undang-undang.
  3. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan Sivakumar menggantung dan melarang Plaintif ke-2 hingga Plaintif ke-7 (enam Exco) menghadiri sidang Dun selama 12 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.
  4. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa perbuatan Sivakumar menggantung dan melarang enam Exco menghadiri sidang Dun selama 12 bulan adalah menyalahi undang-undang.
  5. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa Zambry dan enam Exconya adalah berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua sidang Dun dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan mereka di dalamnya.
  6. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa Dun Perak adalah tidak terikat dengan keputusan Sivakumar menggantung dan melarang Zambry dan enam Exconya menghadiri sidang Dun Perak.
  7. Perintah untuk mengisytiharkan bahawa Dun Perak adalah tidak terikat dengan apa-apa arahan, perintah dan/atau petunjuk Sivakumar yang berbangkit daripada atau berhubung dengan keputusan Sivakumar yang bertarikh 18.2.2009.
  8. Perintah-perintah, perisytiharan dan/atau relif lain yang difikir suaimanfaat oleh Mahkamah.
dalam keputusan mahkamah di atas...yang ummi paham le kan...itu pun kalau ummi tak tersilap tafsir..sebab ummi bukan paham sangat bahasa2 mahkamah ni...

bahawasanya Zambri and the gang BOLEH hadir ke DUN PERAK..bila2 masa yang depa suka...depa nak pi siang ke..malam ke tak ada siapa boleh halang...TETAPI...Zambri and the gang TIDAK BOLEH...diulang sekali lagi...TIDAK BOLEH...MENGHADIRI dan MENGAMBIL BAHAGIAN dalam SIDANG DUN PERAK...

maknaya depa tak boleh turut serta dalam SIDANG DUN...nak datang DUN PERAK ..depa boleh saja datang...nak ikut bersidang...CANNOT..CANNOT..CANNOT..oooo

MAHKAMAH PERSEKUTUAN TIDAK MENGISyTIHARKAN APA YANG DI POHON OLEH MEREKA BAGI MEMBOLEHKAN MEREKA BERCAKAP DAN MENGUNDI ATAU MELAKUKAN AKTIVITI SEBAGAI SEORANG ADUN, MEREKA SAMALAH SEPERTI PEMERHATI SAJA

macam orang pi sekolah rendah...hang pi la tak ada sapa larang..tapi hang tak boleh masuk belajar ..pasai hangpa dah terlebih umoq nak masuk blajaq sekolah rendah..hehehe kena ke tak contoh yang ummi bagi pun tak tau..layan je laa....


JIKA DEMIKIAN HALNYA BOLEHLAH PR MELAKUKAN UNDI TIDAK PERCAYA KEPADA KERAJAAN BN ! ALAHAI KALAU ITU LAH YANG MENIMPA BN/UMNO MAKA PR BOLEH AMBIL BALIK KUASA KAT PERAK TU SECEPAT2NYA PADA 7HB MEI NI HEHEHE


komen

Friday, April 17, 2009

'Banner Rakyat' BlogNet semasa PRK Bukit Gantang...

Semasa PRK Bukit Gantang yang lepas ada satu acara BloggersNetwork@Perak yang ummi tak dapat join..Pelancaran Banner Rakyat untuk Pilihanraya Kecil P-059 oleh Dato' Seri Ir Nizar calon PAS bagi Pilihanraya Kecil P-059...walaupun cerita dah lepas ..ummi nak cerita juga kat blog ummi..geram pasal takdapat nak join..gambar pon cilok dari TP...

Banner berukuran 12x4 kaki yang mengambil gambar panorama ketika hari penamaan calon (29hb. Mac, 2009) ini adalah hasil dari sumbangan berbagai pihak.... gambar panorama hari penamaan calon adalah sumbangan ibnibrahim... rekaan Dugong Darat dan sumbangan adalah dari pihak yang tidak mahu dikenali.

Pihak BlogNet hanya menerima panggilan dari pihak pencetak mengatakan bahawa bayaran kepada pihak pencetak telah dibuat dan kami hanya perlu menghantar design banner untuk dicetak... terima kasih kepada semua dan oleh kerana itu kami namakan banner ini sebagai "Banner Rakyat".

Kesemua banner ada 10 helai dalam 4 bahasa...Bahasa Melayu..Inggeris...Cina dan Tamil...semasa PRK ianya telah ditandatangani oleh beberapa orang pimpinan PR... Banner Rakyat telah dilancarkan dengan rasminya oleh Dato' Seri Ir Nizar dengan menandatangani salah satu dari Banner Rakyat. korang boleh tengok Banner Rakyat yang ditandatangani oleh Dato' Seri Ir Nizar yang telah digantung di Restoran Zamri...tapi la ni tak tau la masih ada atau sudah diambil balik oleh BlogNet untuk disimpan...ummi simpan satu banner yang ditandatangan oleh YB Nuruk Izzah...







komen

Thursday, April 16, 2009

Speaker takde 'HAK' nak gantung mana2 ADUN BN

Mahkamah Persekutuan hari ini membatalkan penggantungan terhadap Menteri Besar BN Perak, Datuk Zambry Abd Kadir dan enam ahli exconya daripada menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Zambry dan enam exconya itu, sebelum ini memohon kepada Mahkamah Persekutuan untuk membatalkan keputusan Speaker DUN Perak, V Sivakumar yang menggantung mereka selepas BN menubuhkan kerajaan negeri di Perak Februari lalu tanpa pembubaran DUN.

Zambry digantung selama 18 bulan manakala enam exconya digantung selama setahun.

Mahkamah memutuskan hari ini bahawa tindakan Speaker itu adalah terbatal tidak sah kerana Sivakumar tidak mempunyai kuasa untuk berbuat demikian.

ummi : dengar sekelian makhluk...Speaker takde 'HAK' nak gantung mana2 ADUN BN...ADUN PR takpe...

Hakim Alauddin juga berkata di bawah Artikel 63 Perlembagaan Negeri Perak, mahkamah mempunyai kuasa menyelesaikan saman pemula difailkan oleh Zambry dan enam anggota exco di Mahkamah Tinggi Ipoh pada 2 Mac dengan tidak ada arahan mengenai kos, lapor Bernama.

Alauddin, yang bersidang bersama Hakim Besar Malaya Datuk Arifin Zakaria dan Datuk Nik Hashim Nik Ab Rahman, Datuk S Augustine Paul dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin, telah menangguhkan pendengaran selama 45 minit sebelum mencapai keputusan itu.

Zambry dan enam yang berkenaan - Zainol Fadzi Paharuddin, Datuk Ramly Zahari, Hamidah Osman, Datuk Saarani Mohamad, Mohd Zahir Abdul Khalid dan Dr Mah Hang Soon - membawa kes itu ke Mahkamah Persekutuan di bawah Artikel 44 Perlembagaan Negeri Perak bagi memohon perisytiharan bahawa penggantungan ke atas mereka itu oleh Sivakumar adalah tidak sah dan batal.

ummi : dengan ini diisytiharkan bahawa..kalau PR nak lawan BN bermakna anda kena berdepan dengan mahkamah..kerana mahkamah adalah senjata paling kuat BN...den ponah dongar orang koba...depa akan guna mahkamah untuk lepaskan diri..pasai mahkamah dikaki BN...sapa yang kata..puak2 UBN gak yang cakap..den iyo kan yo...

Peguam Sivakumar, Sulaiman Abdullah bila ditanya mengenai keputusan itu berkata speaker tidak bertujuan melanggar undang-undang dan perintah penggantungannya terhadap Zambry dan enam anggota exco itu adalah betul.

Bila ditanya mengenai apa akan terjadi dalam sidang dewan akan datang, Sulaiman berkata: "Kita tunggu dan lihat apa akan berlaku kerana Speaker masih ada si persidangan itu nanti".

Beliau berkata dalam kes ini tidak ada orang yang kalah atau menang oleh kerana semasa persidangan dewan, speaker masih mempunyai kuasa di dewan untuk mengendali prosiding.

Sulaiman menambah beliau akan menunggu arahan daripada Sivakumar sama ada akan memfail permohonan semakan terhadap keputusan itu.

ummi : jalan untuk keadilan belum tertutup lagi...Sivakumar masih berkuasa di dewan...kita lihat...siapa yang kena..!!
komen

mai che' mai..!!

mai che' mai ..mai pi Penang pulak...!!

Penanti dah menanti...tang penang ni ummi takleh la nak berulang macam ke Bukit Gantang...2 hari sekali berulang alik dari rumah...Penang ni kena telek dalam mangkuk Pak Belalang...bila hari yg sesuai pi intai Penanti ..

kepada BloggersNetwork@Penang...bersedia untuk berjuang...BloggersNetwork@Perak akan bersama2 menguburkan BN di Penanti...

Lawan Tetap Lawan...Pesta PRK bermula lagi...!!
komen

“Hilmi” Hubungi Saya Sebelum Kes Elizabeth Selesai

Mulanya saya tidak bercadang untuk mengonsgsikan kisah ini. Tetapi apabila kerajaan Selangor mengumumkan menawarkan semula jawatan Exco dan Adun Bukit Lanjan kepada Elizabeth Wong tengah hari tadi saya rasa perlu dipostingkan untuk kisah ini sebagai kenangan. Lagipun Elizabeth juga dilaporkan bersedia untuk kembali bertugas memegang jawatan Exco dan Adun Bukit Lanjan, mulai esok.

Kisahnya begini: Jam 1:13 pagi (malam tadi) saya menerima satu panggilan dari lelaki misteri. Dia tidak memperkenalkan namanya cuma memberi klu, “saya orang yang dicari orang seluruh Malaya waktu ini,” katanya mengejutkan saya.

Saya lantas menebaknya dengan berkata; Ini Hilmi Malik (foto) ke?, telah saya.

“Iya, abang kenal saya! Abang ingat tak saya kita pernah jumpa dan bercakap-cakap suatu masa dulu,” ceritanya mengembalikan ingatan saya. Timbul juga rasa ragu dalam diri siapakah pemanggil ini sebenarnya. Panggilan jam 2:00 atau 4:00 telah menjadi kebiasaan bagi saya.

“Dimana ya?, tanya saya ingin kepastian sambil terus berfikir mencari-cari sendiri. Timbul juga di kepala takut pemanggil itu menyamar dan mahu mengorek sesuatu dari saya. Selalunya tidak ada lain yang diingatkan, melainkan polis.

“Kita pernah berjumpa di Taman Melewar, lama dulu. Kita pernah bercakap dan abang berikan saya bisnes kad. Saya juga sering baca buku-buku abang. Ketika itu abang baru terbitkan buku Hitam Putih Darul Arqam. Saya bertanya abang mengenai buku berkenaan. Ingat?” tanyanya.

Saya tidak teringat langsung kenangan itu. Tetapi memang saya ada terbitkan buku yang disebutkan itu pada tahun 2004. Maknanya dia bertemu saya kira-kira lima tahun lalu.

“Di mana ni? Saya mahukan kepastian, ingat dia sudah berada di tanah air.

“Saya di Indonesia bang!’, jawab ikhlas.

Saya mahu tengok nombor telefon, tetapi kerana lampu ketika itu sudah tutup, jadi saya biarkan saja. Tenguk kemudian. Saya mempercayai kalau dia memanggil dari Indonesia.

“Hilmi” banyak hendak bercerita malam tadi tetapi agak gugup untuk memulakan di mana. Mulanya dia mengakui apa yang saya posting dalam blog sebelum kisah gambar bogel Elizabeth itu tersebar luas. Dalam posting itu saya mendedahkan secara samar yang Exco Selangor ada skandal.

“Saya mengakui apa yang abang tulis itu betul. Skandal itu melibatkan saya dengan Elizabethlah...” begitulah kira-kira tuturnya. “Tetapi apa yang sebenarnya berlaku banyak orang tidak tahu, bang,” katanya.

“Apa sebabnya yang berlaku?, tanya saya jadi semakin berminat dan yakin pemanggil itu adalah “Hilmi’.

“Inilah saya nak cerita yang sebenar kepada abang, biar abang tahu dan abang boleh tulis dalam blog,” dia memulakan bercerita. Malangnya percakapan tenggelam timbul, ada kalanya jelas ada kalanya tenggelam terus.

“Saya rasa bersalah atas apa yang berlaku sekarang ini, bang. Saya tidak tahu nak buat macam mana. Gambar yang dikatakan bogel itu sebenarnya saya tidak tahu gambar mana dan datang dari mana,” katanya.

“Sapa yang tangkap gambar itu?” tanya saya.

“Saya tidak tahu... tetapi.... (tenggelam), telefon saya hilang secara misteri. Mungkin gambar berkenaan ada dalam telefon saya,” jelasnya tanpa hujung pangkal.
Menurutnya beliau ada menceritakan perkara ini kepada beberapa pemimpin Keadilan. “Saya ada jelaskan kepada beberapa pemimpin Keadilan, dia kawan saya juga, kami selalu berhubung” ceritanya. Menurutnya kawannya itu memahami apa yang berlaku.

“Bila sebenarnya you berpisah dengan, Eli?” soal saya.

“Baru... bulan Februari saya masih lagi berhubung dengannya,” jelasnya.

“Kenapa you tidak balik?” acah saya.

“Saya tahu kalau saya balik saya akan ditangkap. Jadi untuk menjaga parti, kita sayang parti, kalau saya kena tangkap saya akan dibawa ke seluruh negara untuk mencerita perkara sebenarnya. Kalau ini berlaku parti akan cemar dan kotor,” kata “Hilmi” semacam bersimpati dengan nasib yang dialami oleh Keadilan dan Elizabeth Wong.

“Jadi apa yang you nak buat sekarang,” tanya saya. Sampai di sini telefon tiba-tiba putus. Saya menanti beberapa minit takut ada call balik. Tetapi tidak ada sampailah ke saat ini.

Saya tidak dapat memastikan apakah dia benar-benar Hilmi! Nombor telefon yang tertera di skrin telefon saya mempunyai sebelas digit dengan kod awalnya 015. Saya tidak pasti apakah 015 itu nombor dalam negara atau luar negara.

Daripada apa yang dapat saya rumuskan dari perbualan tengah malam itu, Hilmi semacam merasa bersalah dengan apa yang berlaku. Dia juga semacam kesal atas nasib yan dialami Elizabeth. Dia cuba membayangkan dia tidak bertanggungjawab menyebarkan gambar berkenaan dan ada pihak yang sengaja memerangkapkannya. Dia juga semacam buntu untuk menyelesaikan masalah yang ditanggungnya itu.

Bagaimana pun apa yang terus menjadi persoalan saya, sekiranya beliau tidak bersalah kenapa beliau harus melarikan diri dari buruan polis? Kalau benar yang bercakap semalam Hilmi saya merayu agar beliau menyerahkan diri dan usah berselindung lagi. Ke mana sdr hendak melarikan diri, dunia ini terlalu sempit bagi mereka yang dikejar bayang-bayang kesalahan! [wm.kl. 9:00 pm 16/04/09]

sumber MSO
komen

JKKK ditamatkan perkhidmatan..??

[scan0001.jpg]
sakit jiwa betul warga UBN ni ye...cuci dengan clorox pun belum tentu bersih hati depa ni...

dunia...dunia...!!
komen

Wednesday, April 15, 2009

Tok sami bersolat...pelik tapi benar..!!


ada sape2 boleh komen apasal 2 tok sami ni boleh ikut serta bersolat dengan jemaah yang lain..?? ada beza ke dengan Ngar Koh Meng yang baca ayat Al-Quran..

Alhamdulillah...dengar kisahnya sami tu sudah memelok islam. Dan ini tidak berlaku di masjid Putrajaya atau di surau JAKIM, tidak..tetapi berlaku di masjid sekolah2 pondok yang kerajaan BN cukup murka satu masa dulu...dengor kabo berlaku di PERAK...!!

Tok Mufti kata apa pulak..bukan sekadar baca ayat2 Allah, itu dah lebih kepada sujud kepada Allah...

gambar ummi cilok dari Al-banjari..
komen

Tuesday, April 14, 2009

depa bukan boikot..depa ada sidang akhbar..!!


Nak bersidang apa ke bendanya macam gini...Muhyidin kata 10 orang yang tak masuk sidang DUN belah pagi kata depa ada sidang akhbar maka itu depa tak masuk dewan..tapi belah petang pun depa tak masuk..nak kasi alasan apa pulak sekarang ni TPM oii...depa sakit tekak pasal banyak bercakap kat sidang akhbar belah pagi ke..??

kalau nak kelentong pun biar la cerdik..ngaku saje lah yang Terengganu dalam keadaan kritikal..orang kampung semua dah tau wehh...

cegahlah sebelum parah..
komen

Pesta PRK akan bermula...!!



Kedah...Perak...Terengganu ...Johor...Pulau Pinang....

bersediakah anda untuk menyertai PESTA....

iyeaaa....PESTA Pilihan Raya Kecil (PRK) kembali lagi....

JOM Pakat ke pesta PRK....!!!

bersedialah anda untuk meninggalkan keluarga...

bersedia untuk menghulurkan fulus untuk parti..

bersedia untuk menyumbang tenaga....

mai che mai...!! jom yoep/yong..!!
komen

nak buat undi tak percaya tak berani..boikot DUN pun jadilah....

[tganu_sms+3+web.jpg]

KUALA TERENGGANU, 14 April:
Politik Terengganu semakin panas hari ini, apabila hanya dua Adun BN yang menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri hari ini manakala 11 lagi tidak menyertainya.

11 Adun BN yang diketuai Rosol Wahid (Ajil) itu mengadakan sidang akhbar di Hotel Felda dan tidak menyertai sidang Dun yang berjalan pagi tadi.


Mereka mengadakan sidang akhbar itu jam 9.30 pagi selepas tiga dari mereka menerima ancaman bunuh melalui SMS.

Ketiga-tiga mereka adalah Datuk Rosol Wahid (Ajil), Zakaria Ariffin (Paka) dan Halim Jusoh (Pemaisuri).

Yang tinggal dalam Dun adalah Exco kerajaan negeri serta MB, Datuk Ahmad Said, dua Adun BN iaitu Hulu Besut (Nawi Mohamad) dan Kemasik (Rosli Othman) di samping Adun dari PAS.

Hanya seorang sahaja Adun BN dari 11 orang itu yang masuk ke Dun selepas selesai sidang media itu iaitu Wan Hakim Wan Mokhtar.

10 yang lain tidak menyertai sidang itu sehingga Dun berehat pada jam 12.30 tengahari tadi.

Semalam, Adun Batu Burok, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi dari PAS mencadangkan agar Dun dibubarkan untuk membolehkan pilihan raya semula diadakan.-siasah


Ummi...

Semakin hangat semakin tak masuk akal politik tanahair kita..sana nak bubar DUN...sini nak bubar DUN...sana nak buat undi tak percaya..sini nak buat undi tak caya...kan senang kalau PM baru ni bubar aje parlimen..buat PRU 13 gerenti semua selesai...sekali aje penatnya....Malaysia dah semakin kelam kabut..dengan masalah politik..masalah ekonomi..masalah moral..masalah pengangguran...macam2 masalah yang dah ada...harap pemerintah dapat menyelesaikan dengan segera..jangan asik nak perabih duit rakyat aje...
komen

Monday, April 13, 2009

fikir..fikirlah..!!

selepas PRK banyak cerita yang terbuku dimuntahkan keluar ...dari MSK di autopsy 1,2 dan 3..Perisik Rakyat..Mamamat...dan yang lain2 jugak...sebagai blogger memang itu yang kami hadapi tapi disebabkan kami ni jenis kering hati itu semua kami tolak tepi...kalau tak sanggup terkorban jangan berada di medan perjuangan...

sebagai petugas parti apa yang parti buat ada terselit sedikit kebenaran tindakan yang diambil..mungkin pengalaman mengajar kita..tetapi bila sikap keterlaluan menybabkan semua jadi mual...kerana apa yang diharapkan tidak seperti apa yang dapat..

PRK Bukit Gantang...

satu pengajaran buat PAS..PKR.. DAP...

banyak cakap..banyak kesilapan yang terserlah...
lebih baik senyap pandang diri di dalam diri..
muhasabah diri dari menuding sesama sendiri..
perjalanan perjuangan masih jauh...
yang lemah diperkuatkan..yang kurang diperbanyakkan..
yang buruk dipermolekkan..yang rosak diperbaiki..
yang keruh dijernihkan...yang terselindung ditonjolkan..
yang jauh didekatkan...yang dekat diserasi2kan..
yang pahit dimaniskan...yang tawar diberi rasa..
yang berat diringankan...yang susah disenangkan...
yang besar tak semestinya kuat...yang kecil tak semestinya lemah..
yang diatas tak semestinya hebat...yang dibawah tak semestinya tak berguna..
yang cerdik tak semestinya betul..yang bodoh tak semestinya salah..
yang diam tak semestinya bisu..yang tak melihat tak semestinya buta..

sesama muslim tegur menegur memang dituntut dalam Islam..bukan nak buka pekung didada..tapi untuk memperbaiki diri...kalau sesama kita tak boleh menegur dan ditegur ..apa guna kita mengaku sebagai saudara seIslam..??

renung2kan..dan selamat beramal...
wallahualam..
komen

wawancara bersama MP Bukit Gantang DS Nizar

PILIHAN RAYA Bukit Gantang ini dilihat begitu bermakna kerana ia boleh mencetuskan satu bentuk pemikiran yang berbeza bagi berdepan dengan pilihan raya lain. Ia juga mencetuskan tekanan dan kehendak rakyat Perak untuk dibubarkan Dun. Ahli Parlimen baru bagi Bukit Gantang, Dato’ Seri Ir Mohammad Nizar Jamaludin mengupas perkara ini kepada Intan Abdullahdi kediamannya di Kampung Sungai Rokam, Ipoh, sehari selepas dinobatkan sebagai pemenang pilihan raya kecil kawasan itu 7 April lalu.

Bagaimana Dato’ Seri melihat ‘mood’ pengundi Melayu dalam keputusan pilihan raya kali ini?

DATO’ SERI IR MOHAMAD NIZAR: Secara keseluruhannya, keputusan itu membayangkan bahawa rakyat Perak meletakkan kekecewaan mereka. Pada pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang ini rakyat telah memilih Pakatan Rakyat. Pada saat akhir tarikh penamaan calon memang ‘mood’nya itu adalah menyokong Pakatan Rakyat.

Tetapi pengundi Melayu ini mereka termakan juga dengan beberapa propaganda Umno-BN yang mencerminkan bahawa mereka ini payah lagi hendak berubah. Jadi saya nampak bahawa kami kena bekerja kuat untuk mengalihkan pandangan supaya kita dapat ubah persepsi mereka terhadap Pakatan rakyat ini.

Yang keduanya, ia juga mencerminkan kejumudan masyarakat di Bukit Gantang itu sendiri kerana ramai anggota masyarakat Melayu masih jumud dan tidak terbuka. Pemikiran lama masyarakat Melayu masih menebal.

Faktor yang menyebabkan keadaan ini akan dikaji. Antaranya termasuklah maklumat yang tidak sampai, masih dikongkong dengan pemikiran lama oleh pimpinan Umno, tidak dapat akses kepada maklumat yang betul. Ini menyebabkan mereka jumud dan tidak terbuka.

Tetapi pada masa yang sama, Pakatan Rakyat memperolehi sokongan yang luar biasa daripada masyarakat bukan Melayu. Apakah ini satu lonjakan?

Ini sememangnya telah dijangka pada peringkat awal kerana ‘mood’ orang Cina di seluruh negeri Perak dan ‘mood’ orang India ini mereka mahukan perubahan dan salah satu daripada manifestasi perubahan itu adalah dengan mengundi Pakatan Rakyat. Yang itu bukan hanya di Bukit Gantang, malah keseluruhannya.

Jadi, Bukit Gantang ini merupakan kemuncak apabila mereka memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat, yakni kepada PAS sendiri sepertimana dijangka pada peringkat awal lagi sokongan ini. Cumanya luar biasa ini dari segi sokongan itu memuncak itu oleh kerana ada faktor lain yang dicetuskan oleh pihak MCA, Gerakan pada saat akhir menyebabkan sokongan di dua dan tiga kawasan Cina menurun pada saat akhir.

Suasana kempen dan tekanan-tekanan ke atas Pakatan Rakyat bermula dari Februari sehingga kini. Adakah Dato’ Seri melihat pilihan raya ini merupakan satu episod politik jahat Umno-BN?

Saya melihat keputusan ini sebagai satu pungutan suara rakyat Malaysia umumnya dan Perak khususnya apabila kita tengok tragedi yang berlaku kepada negeri Perak setelah rampasan kuasa dibuat oleh Najib Razak sehinggalah kepada hari penamaan calon oleh kerana bukan kerana simpati namun sokongan itu tidak berbelah bahagi.

Puncanya kerana kezaliman, kerana mereka tidak boleh menerima hakikat. Kerajaan ini diambil begitu sahaja tanpa mengikut lunas-lunas perundangan. Jadi kita lihat mereka menterjemahkan kekecewaan itu dalam bentuk pilihan raya, pungutan suara itu sendiri.

Masyarakat Malaysia juga mengambil kesempatan ini untuk memberitahu kepada pimpinan Umno-BN bahawa pelantikan dan penurunan kuasa kepada Najib Razak itu tidak memenuhi kehendak dan aspirasi mereka yang mahu pimpinan yang bersih, cekap. Jadi, terdapat pelbagai tafsiran yang boleh kita duga dan timba daripada keputusan Bukit Gantang ini kerana ia mencerminkan dan mengeluarkan pelbagai isyarat kepada banyak institusi dan individu khususnya institusi politik.

Adakah ini bermakna kekalahan BN di ‘dua bukit’ merupakan petanda bahawa BN sudah tidak relevan?

Saya tidak tahu di Bukit Selambau, tetapi di Bukit Gantang ini, BN sama ada mereka tidak belajar atau tidak daripada kesalahan mereka itu, tetapi mereka telah mengulangi kesalahan mereka dengan mendera rakyat dan juga pengundi. Mereka mendera parti yang bertanding iaitu PAS dan juga mereka mendera saya sendiri sebagai calon.

Penderaan ini mereka buat beberapa kali sebelum ini, dan itulah yang menyebabkan kekalahan. Walaupun dahulunya mereka buat begitu juga tetapi oleh kerana dahulu suasananya berbeza kerana dan ‘timing’ untuk Bukit Gantang, jadi mereka laksanakan benda yang sama untuk Bukit Gantang dalam persekitaran yang berbeza dan juga dalam situasi yang berlainan, akibatnya apa yang dilakukan oleh mereka iaitu propaganda akhirnya memakan diri mereka sendiri.

Saya ingat mereka terlepas pandang apa yang berlaku pada hari ini adalah rakyat melihat kezaliman itu amat memuncak. Kezaliman ke atas Pakatan Rakyat khususnya kepada diri saya sendiri yakni penganiyaan itu, rakyat mungkin melahirkan pemberontakan ke atas kerajaan asal iaitu kerajaan Pakatan Rakyat. Semuanya itu diterjemahkan dan dimanifestasikan kepada keputusan pilihan raya ini.

Adakah Dato’ Seri merasakan diri sendiri sebagai mangsa kepada keadaan ini?

Sudah tentulah sebahagian besar daripada pengundi Cina, dan bukan Melayu, mereka melihat saya sebagai mangsa penderaan, penganiayaan pada kerakusan. Mereka ini bukan ahli DAP, kebanyakan mereka ini adalah ahli MCA dan pengundi atas pagar. Untuk itu mereka telah menterjemahkan sokongan mereka kepada bentuk undian setelah berlaku penganiayaan kepada Pakatan Rakyat, khususnya saya.

Bagaimana dengan misi pertama Dato’ Seri apabila melangkah ke Dewan Rakyat?

Selepas sesi angkat sumpah, maka kita akan buat persidangan. Tetapi kalau diberi peluang, sudah tentunya saya mahu mengucapkan syabas kepada semua pimpinan Pakatan Rakyat di peringkat Pusat, negeri dan bahagian khususnya di Bukit Gantang.

Keduanya juga saya ingin memberitahu kepada rakyat semua bahawa apa yang saya sebutkan tadi adalah natijah kepada semua itu. Yang ketiganya, hasil daripada kesemuanya ini menjurus kepada keputusan yang saya dan Pakatan Rakyat majukan di peringkat awal supaya pembubaran Dewan Undangan Negeri ini diadakan di peringkat awal.

Jadi, itu yang awal di peringkat saya kerana saya hendak menyelesaikan kemelut politik yang melanda di negeri Perak sekarang. Untuk itu, saya merasakan bahawa wajar bagi saya mengutarakan isu ini di Dewan Rakyat supaya masalah di negeri perak ini tidak berlarutan.

Kalau berlarutan macam mana?

Jika sekiranya perkara ini berlarutan, sudah tentulah krisis perlembagaan ini berkemungkinan perkara-perkara yang tidak baik berlaku yang menyebabkan kestabilan politik terjejas.

Sudah tentu agenda pertama ini memberikan keluhan supaya BN melihat apa yang saya lakukan itu suatu yang wajar dan apa yang mereka buat iaitu rampasan kuasa itu menafikan hak rakyat. Itu merupakan agenda asal yang saya hendak beri.

Kemudian kalau saya diberi peluang, saya ingin mengutarakan keresahan dan kekecewaan pengundi di Bukit Gantang khususnya kaum-kaum yang dipinggirkan dan miskin apabila kita lihat mereka cukup-cukup mundur. Saya mahu menegakkan bahawa mereka diberi perhatian daripada peringkat tertinggi sehinggalah ke bawah supaya Bukit Gantang ini dimasukkan sebagai satu senarai untuk diutamakan apa jua infrastruktur.

Nampaknya kenyataan Najib tidak akan ada “Projek Mee Segera” di Bukit Gantang suatu retorik politik?

Walaupun kita, Perdana Menteri kata beliau tidak akan melaksanakan projek-projek mi segera tetapi hakikatnya kita lihat kesemuanya itu masih dijalankan.

Keduanya, inilah satu-satunya tempat di Perak ini yang terdapat kawasan yang tidak ada bekalan air dan elektrik, jadi saya ingin menyuarakan perkara ini di dalam Parlimen. Bagaimana perkara ini boleh berlaku sedangkan kita menguar-uarkan bahawa negara kita maju, tiada orang miskin, tidak ada masalah pembangunan. Tiba-tiba selepas merdeka 51 tahun, masih lagi ada rakyat yang tidak boleh menikmati air, elektrik dan telefon. Ini keluhan rakyat yang kita rasakan ia perlu di ketengahkan.

Kes cabaran Dato’ Seri terhadap keabsahan Kabinet Dun Perak di bawah Zambry (Abdul Kadir, MB Perak), apa perkembangan?

Sudah tentu permohonan saya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, untuk dibuat kajian penghakiman atau ‘judicial review’. Setelah saya mengikuti proses pada lebih kurang sebulan yang mana ada satu pihak tertentu yang mahu menyingkirkan dan mahu memaksa saya dan peguam saya untuk mengubah semula kajian penghakiman itu dalam konteks seolah-olah saya ini bermasalah dengan institusi kesultanan walhal pada peringkat awal saya telah terangkan apabila saya memfailkan kes ini ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ke atas Zambry.

Ia tidak melibatkan mana-mana pihak, tetapi di peringkat Peguam Negara dan juga di peringkat peguam Zambry sendiri termasuk penasihat undang-undang negeri seolah-olah mereka mahu mempercayai bahawa saya ini terlibat dengan hal saman-menyaman ini. Padahal ia tidak benar dan saya menafikannya. Kes ini telah dibincangkan di peringkat Mahkamah Tinggi ditolak oleh satu hakim ke atas hakim-hakim lain dibawa ke Mahkamah Rayuan, dibawa ke Mahkamah Persekutuan. Keputusan semuanya adalah menyebelahi pihak saya.

Maknanya dia ada kes prima facie…

Ya! Apa yang saya buat ini adalah terkandung di dalam Perlembagaan. Jadi, keputusan di Mahkamah Persekutuan supaya dibenarkan perbicaraan ini berjalan di peringkat Mahkamah Tinggi merupakan satu penghormatan kepada Pakatan Rakyat dan penghormatan kepada saya.

Ini merupakan satu tamparan hebat kepada Zambry dan Umno-BN. Yang mahu mereka tunjukkan bahawa saya ini menyaman Tuanku melalui surat-surat yang mereka telah formatkan, soalan yang mereka telah buat melalui pejabat peguam negara itu adalah soalan-soalan yang tidak langsung dipertikaikan oleh kami.

Dan soalan itu sekiranya tidak dibincangkan di Mahkamah Persekutuan pun telah jelas jawapannya, iaitu bahawa Tuanku memang mempunyai kuasa untuk melantik menteri besar tetapi persoalannya yang ingin saya katakan ialah di manakah peruntukan dalam Perlembagaan itu yang membenarkan Zambry mengangkat sumpah sebagai menteri besar? Itu sahaja, saya hendak memohon pihak Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengisytiharkan pelantikan Zambry itu sebagai menteri besar tidak sah, itu sahaja.

Pilihan raya kecil Bukit Gantang adalah satu pilihan raya yang pelik, apabila perdana menteri, Ketua Pemuda Umno tidak turun berkempen dan memberikan semangat sedangkan pada masa yang sama, PM Abdullah sebagai perdana menteri yang bakal meninggalkan takhta pun tidak dipamerkan gambarnya. Apa sebenarnya yang sedang berlaku di dalam BN sekarang ini?

Apa yang kita lihat dalam Umno sekarang ini adalah perpecahan yang berlaku dalam Umno-BN sendiri. Apabila mereka baru sahaja menghabiskan Perhimpunan Agung mereka, perpecahan di kalangan mereka itu jelas kelihatan apabila mereka berdepan dengan Pakatan Rakyat di Bukit Gantang.

Yang keduanya, pemilihan calon itu sendiri tidak dipersetujui oleh satu pihak yang lain dan ketiganya kita lihat apabila ketiadaan Najib dan Khairy Jamaludin. Cuma Khairy muncul pada hari penamaan calon sahaja. Tetapi dalam kempen dan sebagainya kita tidak lihat kewujudan pemuda dalam jentera kempen.

Di semua peti undi yang saya dapat tinjau iaitu 38, yang mainkan peranan sepanjang kempen ini adalah jentera Puteri Umno sahaja. Puteri Umnolah yang saya lihat pergi dari rumah ke rumah, membentengi mana-mana pusat undi, di pusat-pusat gerakan mereka di pasar malam.

Tetapi daripada segi Pemuda Umno, Wanita, nampak seolah-olah tidak wujud kerana ini mencerminkan terdapat perpecahan antara Shahrizat Jalil dan Rafidah Aziz dalam Wanita. Dan Pemuda sudah tentulah antara Khairy dengan Mukhriz dan Khir Toyo. Presidennya tidak muncul langsung, hanya mengharapkan Puteri dan beberapa anak muda yang mereka ambil dari mana pun saya tidak tahu. Maknanya gerak kerja mereka memang mencerminkan perpecahan itu sendiri.

Dalam keadaan krisis kepimpinan di dalam BN, Dato’ Seri muncul di kalangan barisan pemimpin harapan bukan sahaja di Perak, malah di negara ini. PAS pula semakin popular dan indeks sokongan pula kian meningkat. Jika anak muda dan remaja mencari idola, mereka akan mencari seorang tokoh yang mempunyai ciri-ciri yang terdapat pada Dato’ Seri. Komen sikit.

Saya merasakan bahawa ini merupakan penghargaan dan penghormatan yang cukup tinggi kepada PAS kerana PAS memainkan peranan yang cukup penting dalam mengembangkan dakwah Islam. Tetapi disebabkan oleh hentakan dan juga propaganda daripada Umno, akhirnya apa sahaja yang hendak dibuat oleh PAS itu dikaburi oleh Umno sehingga diputar belitkan.

Apa yang saya terima apabila saya diberi amanah untuk menjadi Menteri Besar Perak saya cuba untuk menunjukan satu persepsi dan juga satu ‘appearance’ berkenaan pemimpin PAS ini dalam konteks yang lain.

Dan hasil daripada 10 bulan itu, pergerakan saya dalam mana-mana majlis bersama dengan pemimpin PAS yang lain cuma saya menyebutnya dalam konteks yang berbeza.

Mad’unya berbeza dan cara penyampaiannya juga berbeza. Alhamdulillah, inilah yang menimbulkan rasa keyakinan anak-anak muda di kalangan Melayu, Cina dan India mereka sanggup dan berkeupayaan untuk menukar undi mereka kepada PAS walaupun pada awalnya persepsi itu agak negatif.

Apakah ini kesan dari kepimpinan Dato’ Seri sewaktu menjadi MB Perak selama 10 bulan lalu?

Alhamdulillah 10 bulan itu kita dapat cerminkan satu bentuk pimpinan yang berbeza yang berkemampuan untuk memimpin masyarakat dan saya anggap ini satu ujian kepada saya sebenarnya untuk menyatupadukan rakyat di negeri perak ini di bawah satu bumbung yang mana kalau kita lihat keyakinan rakyat bukan Islam dan kebanyakan rakyat Melayu juga berkehendakkan pimpinan yang ada ciri-ciri dan unsur-unsur yang hak atau yang betul. Yang mana inilah satu spesies yang cukup sukar untuk dicari.

Jadi, apabila saya menonjolkan ciri yang ada di dalam PAS, sudah tentunya ia boleh diterima oleh naluri manusia tidak kisah sama ada orang itu Cina, India, Sikh atau Melayu, mereka akan menerimanya. Jadi, hasil daripada penjelmaan itulah menyebabkan mereka memberikan penghormatan kepada PAS. Saya hanya sekadar menjadi ejen atau pemandunya. Yang mereka lihat hari ini adalah vehicle untuk membawa rakyat untuk pergi ke arah yang jauh lebih elok dan lebih sempurna.

Secara kesimpulannya, apa yang berlaku di Bukit Gantang ini adalah cerminan daripada mereka yang mahu merubah pemikiran mereka untuk menyokong PAS dan mengambil saya sendiri, mengiktiraf saya sebagai pimpinan PAS yang mampu menyatukan ke kemuncak yang lebih cemerlang.

Adakah Dato’ Seri akan berbuat sesuatu untuk memulihkan sokongan Melayu kepada PAS?

Di Bukit Gantang sendiri terdapat peluang yang boleh saya gunakan untuk memberikan keyakinan orang Melayu kepada pimpinan PAS khususnya kepada saya dalam konteks kita hendak membersihkan apa sahaja maklumat yang hendak diputar-belitkan oleh Umno. Dalam hal ini PAS berkemampuan untuk menggunakan pendekatan yang sama dengan masyarakat Cina dan India.

Jadi, masyarakat Melayu ini hanyalah kita menggunakan jentera dalam PAS termasuklah lajnah-lajnah untuk diperluaskan lagi gerak kerja mereka dan diperbanyakkan frekuensi untuk bertemu mereka.

Kalau sekiranya menggunakan lajnah-lajnah dan dewan dalam PAS ini bermasalah maka terpaksa kita gunakan beberapa institusi lain dalam PAS seperti NGO, kelab penyokong PAS yang akhir-akhir ini banyak wujud. Inilah beberapa institusi yang boleh kita guna dan pelbagaikan dalam menyampaikan seruan yang baik kepada masyarakat Melayu.

Mesej kepada pengundi dan petugas Pakatan Rakyat?

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pengundi khususnya di Kuala Sepetang, changkat Jering dan Trong yang telah memberikan sokongan kepada pakatan rakyat yang mana saya wakili.

Kedua, saya bertanggungjawab untuk mengambil apa jua ‘feedback’ dan apa sahaja maklumat yang diperolehi daripada petugas dalam dan luar negeri yang telah bertemu dengan pengundi secara ‘direct’ dan tahu masalah mereka. saya memohon kepada mereka memajukan masalah-masalah ini.

Ketiga, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua petugas Pakatan Rakyat khususnya daripada PAS, DAP dan KeADILan seluruh negeri Perak dan seluruh Malaysia.

Yang mana PAS negeri-negeri ini telah berkampung di Air Kuning, dan sekarang mereka telah melaksanakan yang cukup baik daripada apa jua aspek pun khususnya dari Kelantan, Terengganu, dan semuanya. Mereka telah menyumbangkan wang ringgit, tenaga dan peralatan untuk memenangkan PAS.

Yang keempat, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak penulis blog (bloggers) dan pihak media sama ada media bebas, luaran dan dalaman yang membuat liputan yang baik berkenaan pilihan raya ini khususnya dalam menangkis serangan yang dibuat Umno-BN. Kita juga lihat dalam pilihan raya Bukit Gantang ini memberikan gambaran dalam janji PM pertamanya untuk membebaskan tahanan ISA ini dibuat dalam konteks pilihan raya di Bukit Gantang maka dalam konteks ini saya menyeru supaya hendaklah dimansuhkan ISA itu sendiri dan semua tahanan ISA dibebaskan tanpa ada syarat.

Seterusnya kita lihat, kalaulah sekiranya orang Melayu sebelum ini di Bukit Gantang isu yang dimainkan adalah boneka kepada DAP, memenuhi hasrat DAP, tetapi apa sahaja yang dibuat oleh Umno-BN dapat dinilai melalui apa yang disampaikan kepada satu sekolah Cina dengan memberikan RM1 juta tanpa sebarang sebab.

Yang ini kalau orang Melayu fikir-fikirkan, apa yang kami buat untuk membantu sekolah-sekolah agama rakyat dan orang miskin yang masih lagi ditafsirkan sebagai boneka, maka inilah yang berlaku apabila Muhyiddin Yasin pergi ke sekolah Cina Sin Min di Simpang dan menjanjikan RM1 juta meninggalkan sekolah-sekolah yang lain.

Apakah ertinya ini?

Kalau kita lihat, ini membonekakan diri mereka sendiri. Walaupun saya tidak menyatakan ini dalam konteks perkauman tetapi saya hendak menunjukkan bahawa Bukit Gantang ini mengetengahkan isu boneka, walhal mereka lah yang sebenarnya boneka sehingga sanggup memberikan sampai RM1 juta yang saya rasakan bahawa ini tidak adil kerana sepatutnya mereka hendaklah memberikan secara sama rata kepada sekolah-sekolah kebangsaan yang lain.

Dan akhir sekali saya mengharapkan kepada semua petugas yang berada di Bukit Gantang sendiri didokumentasikan dalam bentuk kertas kerja yang elok merupakan satu koordinasi kerja yang elok, yang ini perlu dibawa pengalaman Bukit Gantang ini ke peringkat yang lebih tinggi untuk dijadikan sebagai semangat dan pengalaman untuk berhadapan dengan pilihan raya umum yang akan datang.

Apa istimewanya pilihan raya kecil Bukit Gantang ini?

Pilihan raya Bukit Gantang ini dilihat begitu bermakna kerana ia boleh mencetuskan satu bentuk pemikiran yang berbeza bagi berdepan dengan pilihan raya lain. Ia juga mencetuskan tekanan dan kehendak rakyat Perak untuk dibubarkan Dun.

Sebab itu saya nyatakan bahawa ia sebagai satu ‘turning point’ untuk pendemokrasian pilihan raya secara terbuka juga untuk memberikan pelajaran baru kepada SPR, PDRM dan jabatan-jabatan kerajaan supaya mereka tidak mudah diperalatkan oleh Umno-BN.

Maka kalau diteruskan sehingga pilihan raya umum ke-13 sudah tentulah Pakatan Rakyat mempunyai peluang yang cukup elok. Kalaulah agensi kerajaan ini tahu mereka diperalatkan maka mereka tidak membenarkan diri mereka diperalatkan. Maka pada pilihan raya umum ke-13 atau pembubaran Dun Perak tidak lama lagi ia memberikan masa depan yang cukup baik kepada Pakatan Rakyat.

http://sanggahtoksago.blogspot.com

komen

siapa yang terhina sebenarnya...??

16-90

“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat ihsan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Dia mengajar kamu (dengan suruhan dan larangan-Nya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhi-Nya” [al-Nahl 16: 90]

Apabila Ahli Parlimen Taiping dan ADUN Pantai Remis daripada DAP dan beragama Kristian memetik firman Allah daripada al-Quran di atas untuk memberitahu hadirin tentang kedudukan KEADILAN dan BERLAKU IHSAN dari perspektif al-Quran, apakah ini suatu penghinaan terhadap Islam?

david_n_k_m

Nga Kor Ming salah menyebutnya? Betulkanlah sebutannya.

Bukankah kita kaya dengan guru tajwid di sana sini?

Betul sangatkah sebutan-sebutan ayat al-Quran oleh perwakilan-perwakilan parti yang Melayu dan Muslim itu? Betul sangatkah ucapan Datin-datin dan Puan Sri semasa menyebut ayat al-Quran dalam ucapan-ucapan perasmian mereka? Sepatutnya salah sebutan itu diiringi oleh usaha membetulkan sebutan, bukannya berbondong ke Balai Polis membuat laporan!

Sikap inilah yang menghairankan saya.

Terlalu defensif.

Masjid dikurung, Quran dibendung, yang lulus untuk kegunaan non Muslim hanyalah rumah-rumah terbuka pada hari perayaan Islam! Kemudian layakkah kita tertanya-tanya tentang punca Islam menjadi mandul di negara kita?

p3310016

Sila tanggalkan kasut anda di sini, dan ketahuilah di sini juga kawasan pencuri kasut! Banyak betul benda pelik di masjid-masjid kita

HINA ISLAM ATAU MUSLIM?

Soalan tadi belum berjawab. Apakah ketika seorang Ahli Parlimen beragama Kristian memetik ayat al-Quran tentang ADIL dan IHSAN sebagai asas seruannya untuk semua Muslim dan non-Muslim menolak KEZALIMAN, adalah suatu penghinaan terhadap Islam?

Saya yakin, jawapannya mudah.

Ia bukan penghinaan terhadap Islam.

Ia adalah PENGHINAAN terhadap MUSLIM. Iaitu Muslim yang mengaku Islam tetapi tidak beramal dengan Islam. Muslim yang sensitif dengan salah baca al-Quran, tetapi tidak sensitif dengan pembekuan al-Quran dari asas pemerintahan.

Nga Kor Ming ‘memang patut didakwa’.

Tetapi bukan dengan dakwaan menghina Islam.

Sebaliknya Nga Kor Ming patut didakwa kerana menghina ‘Muslim’. Muslim yang bermain-main dengan Islam. Permainan yang menjadi punca terhinanya Muslim itu sendiri, siang dan malam.

2_85

“… Patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian al-Kitab dan mengingkari sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari Qiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.” [al-Baqarah 2: 85]

hulagu_baghdad_1258

Jangan sampai Muslim di Malaysia jadi seperti kaum Abbasiyyin di Baghdad pada tahun 1253. Setelah nasihat-nasihat ulama’ Muslim tidak diendahkan, dan lekanya mereka dengan maksiat, akhirnya Hulagu Khan yang kafir itu ber’tazkirah’ di pintu kota Baghdad bersama bala tenteranya, “Aku adalah bencana yang dihantar oleh Tuhan kamu atas dosa yang kamu lakukan!”

Tatkala Muslim ditempelak oleh seorang kafir tentang agamanya sendiri, itulah saat-saat kehancuran mereka. Mahukah kamu beringat-ingat?

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 Ampang

komen

dimana salahnya bukan Islam baca petikan ayat Al-Quran..?

13 Rabiul Akhir 1430
9 April 2009

YB Encik Nga Kor Ming
EXCO Kerajaan Negeri Perak
Pejabat EXCO Negeri Perak
30000 Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.

Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera

Yang Berhormat,

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”

Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.

Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universiti, baik di IPTS atau IPTA.

Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.

* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *

TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS
komen

kalau DS Nizar 'derhaka'...kenapa Sultan 'menjemput' DS Nizar...??

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, beliau tidak menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah pada 19 April ini sebaliknya beliau diundang menghadiri majlis sambutan ulang tahun hari keputeraan baginda.

"Saya dijemput oleh Sultan menghadiri majlis (ulang tahun hari keputeraan)...seperti ahli-ahli politik lain (di Perak), saya dijemput, bukan (sesuatu yang) istimewa," kata beliau ketika dihubungi sebentar tadi.

Desas-desus sebelum ini menyebut beliau akan menghadap Sultan Azlan pada tarikh tersebut.

Pada 7 April lalu, Nizar memenangi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Bukit Gantang dengan menewaskan calon Barisan Nasional dan Bebas.

Bekas Menteri Besar itu juga Ahli Dewan Undangan Negeri Pasir Panjang.

Selepas memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang, yang dilihat oleh Pakatan Rakyat sebagai referendum rakyat berhubung isu krisis politik Perak, Nizar meminta diadakan pilihan raya baru negeri dengan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Sidang DUN bawah pokok awal Mac juga meluluskan usul sedemikian dan telah dipersembahkan untuk perkenan Sultan Perak.

sumber mstar online

dalam PRK Bukit Gantang isu 'derhaka' ni lah jadi mainan umno/bn... dengan 'jemputan' yang DS Nizar terima dari pihak istana membuktikan Sultan tidak murka kepada DS Nizar dan tiada penderhakaan yang telah berlaku... isu derhaka yang dimainkan oleh umno/bn adalah sebagai memancing undi orang melayu...kerana kelemahan orang melayu ialah isu raja dan bangsa...isu klasik dan tradisi dimainkan di Bukit Gantang..tapt yang penting DS Nizar akan memiliki kerusi di parlimen..itu lebih penting..insyaAllah selepas ini DS Nizar akan dapat menawan hati orang melayu di Bukit Gantang...masa tu umno/bn goda dengan apa sekali pun..orang melayu takkan pandnag hangpa dah...kerana dengan keperibadian DS Nizar ummi yakin orang melayu Bukit Gantang akan berdiri di belakang DS Nizar..InsyaAllah...
komen

3M TAK BERKESAN PADA ORANG MELAYU..??

'Nizar boneka cina derhaka pada sultan'..inilah istilah yang berjaya UBN gunakan di Bukit Gantang untuk meraih undi melayu...PR kena faham melayu cukup sensitif kalau isu raja dan bangsa ni dimainkan..isu-isu klasik dan tradisi..walaupun isu klasik dan tradisi itu bukan sesuatu yang bersifat dasar/fundamental yang menjamin masa depan... ia tidak lebih daripada sensitiviti kulit/luaran yang samar bagi mana-mana kaum...

Hari ini, pilihan raya kecil Bukit Gantang memperlihatkan keberkesanan kata-kata "boneka derhaka" yang seolah-olah menjadi wirid harian Umno itu. Ia seolah-olah sama hebat dengan kata-kata "Ganyang Malaysia" yang pernah digunakan Sukarno di zaman konfrontasi dahulu.. bagaimana berkesannya Sukarno bermain-main dengan emosi rakyat Indonesia dan menyatukan mereka dengan kata-kata "Ganyang Malaysia" sehingga mereka terlupa tekanan ekonomi yang menghimpit mereka waktu itu.. keberkesanan Umno mengapi-apikan sentimen perkauman di PRK Bukit Gantang... menyebabkan undi ornag melayu bertambah kepada umno ...Orang-orang Umno bijak memilih istilah yang laris dalam pasaran sentimen Melayu...

pertambahan undi orang melayu kepada umno ada beberapa faktor..

1. faktor beli jiwa rakyat dengan projek 'mee segera'

jalanraya pun masa nak PRK la depa buat

dapat anak ayam..baja..


2. faktor pengundi hantu..



apabila penumpang bas ditanya sama ada hendak pergi mengundi, mereka berkata "tidak tahu". dah tu depa datang nak buat apa...nak kata jadi petugas dak...


3.Faktor sogokkan dan gula2...

kami diberitahu mereka yang hidup belum mendapat geran tanah dijanjikan geran bila memberi undi kepada umno/bn..sehingga menggunakan pegawai tanah sebagai jaminan yang mereka akan mendapat geran tanah bulan Mei nanti..ini merupakan halwa telinga yang paling sedap untuk pengundi tempatan...



memang tak dinafikan umno/bn boleh berkokok kerana undi melayu depa banyak dapat..memang ketara kelemahan penerangan PAS untuk menawan hati pengundi..matlamat 3M hanya berjaya kepada pengundi bukan melayu...

[Kep-KSepetang.bmp]

[Kep-CJering.bmp]

[Kep-Trong.bmp]
komen

Sunday, April 12, 2009

public hearing hari terakhir

Sidang pendengaran awam yang diadakan oleh kerajaan Negeri Selangor benar-benar membuka mata dan fikiran sesiapa sahaja yang mendengar dan membaca akan segala penyelewengan yang boleh dilakukan oleh mereka yang memegang kuasa.

Dalam hal yang berlaku di Selangor, ianya mendedahkan bagaimana Khir Toyo yang menjadi Menteri Besar ketika itu dari tempoh tahun 2000-2008 telah menggunakan jutaan ringgit wang kerajaan negeri melalui anak syarikat negeri Selangor untuk meraikan dirinya dan keluarganya.
Pada masa yang sama ahli pengurusan syarikat juga turut merasa menumpang nikmatnya atas nama 'lawatan kerja atau lawatan teknikal'. Kemudiannya di dalam laporan tahunan letakkan saja selonggok sejumlah wang ke bahagian sumbangan tahunan BALKIS, atau pun sumbangan kewangan Amal Balkis. Senang bukan????
Untuk makluman juga Datin Khairiah telah diarahkan untuk bercuti selama sebulan bersama dengan Pengurus Kewangan PNSB lantaran penyiasatan yang sedang dilakukan berikutan pembelian unit apartment di Arab Saudi..Baca juga di sini mengenai pendedahan yang lebih menakutkan...keluar wang RM25 juta instead of RM8 juta yang diluluskan...semuanya semasa Khir Toyo menjadi Pengerusi PNSB dan Datin Khairiah sebagai CEOnya...Datin Khairiah mengakui dirinya sebagai akrab dengan Zaharah Kechik. Perbelanjaan yang banyak dibelanjakan ketika Datin Khairiah menjadi CEO...
Ikuti sesi soal jawab antara JK SELCAT dan CEO PNSB Datin Khairiah Abu Hassan. sambungan dari entry yang di bawah.
Dibawah adalah soal jawab untuk lawatan teknikal ke Jakarta bagi melawat perusahaan Batik di sana bagi direalisasikan di Selangor.
Soalan dari YB Saari: "Atas kedudukan apakah Khir Toyo di dalam lawatan tersebut, Menteri Besar ataupun Pengerusi PNSB?"
Datin Khairiah: "Pengerusi PNSB"
Soalan : " Adakah menjadi kelayakan membawa isteri jika libatkan Pengerusi?"
Datin Khairiah : "Boleh bawa isteri"
Soalan : "Ada procedure atau tidak tentang kelayakan siapa boleh ikut"
Datin Khairiah: "Tidak ada"
Soalan : "Jadi apakah ikut budibicara, boleh bawa anak2 dan pembantu rumah"
D.K : "tak pasti setakat mana"
YB Teng : "Apakah hasil dari lawatan tersebut"
D.K : "dah buat perancangan, sudah ada tanah untuk buat galeri tetapi terpaksa dibatalkan"

Susulan dari lawatan teknikal ke Morocco melalui London dari 17 hingga 24 Disember 2004. Lawatan ini jga singgah di Disneyland di PAris.

Perbelanjaan yang terlibat ialah sebanyak RM916,000.00 untuk dua lawatan.

diambil dari Malysiakini.

Lawatan pertama ialah kumpulan pasukan peninjau bagi meninjau tempat yang akan dilawati. Kos yang terlibat ialah RM366,000.00. Untuk ini YB Teng membuat komen "ini bukan lawatan masuk hutan yang mesti dihantar pasukan peninjau dulu untuk lihat selamat atau tidak..."

Kos untuk delegasi yang kedua pula ialah RM416,000.00. Rombongan ini juga telah singgah selama 4 hari di Dubai dan membelanjakan lagi sejumlah wang di sana. Bila ditanya kenapa singgah di Dubai, Datin Khairiah menjawab "transit" dan disambut dengan gelak ketawa dari semua yang hadir...transit sampai 4 hari!!!!.....

Sekali lagi Datin K memberi sebab lawatan ialah lawatan teknikal untuk melihat dan mempelajari tentang senibina bangunan di sana. Datin Khairiah turut serta dalam lawatan tersebut. Dia mengaku dirinya sebagai seorang Perancang Bandar bila ditanya jika lawatan teknikal mesti ada orang yang berkaitan yang turut serta seperti arkitek dan lain-lain.

Soalan : "Apakah tindakan susulan dari lawatan teknikal tersebut"

D.K : "ada dibincangkan tapi tak terlaksana"

Lawatan terkini dan mungkin yang terakhir ialah ke Honolulu dan Orlando Disneyland pada 23/12/07 hingga 1/1/2008. Rombongan ini diikuti bersama 6 orang Lembaga Pengurusan PNSB termasuk Datin Khairiah, Datin Paduka Norhayati Onn, Tn Haji Radin Mokhtar, Mohd Yusof Joned, Norizan Abu Bakar (HR) dan Pengurus Projek. Turut serta 3 orang anak-anak Menteri Besar serta seorang pembantu dan seorang anak Datin Khairiah.

Penginapan mereka di sana ialah di Walt Disney Dolphin Hotel. Penginapan untuk Khir Toyo, isteri dan anak-anak ialah di Suite Room dengan tiket penerbangan 1st Class.

Datin Khairiah menegaskan yang PNSB tidak membayar kos perjalanan anak-anak Khir Toyo walaupun tidak ada buktinya.

Kos penerbangan untuk Khir Toyo dan isteri ialah sebanyak RM 48,000.00 dan penginapan suite room RM110,000.00

Walaupun alasan mereka ke sana adalah lawatan teknikal untuk memahami konsep pembinaan Disneyland Orlando dan Disneyland Honolulu, namun mereka lansung tidak bertemu dan bermesyuarat dengan ahli pengurusan di kedua-dua Disneyland tersebut. Sebaliknya setiba mereka di sana mereka dijemput mesra oleh Kakitangan Tourism Selangor Sdn Bhd dan memasuki ke Disneyland dengan membeli tiket dan menggunakan khidmat Tour Guide sama seperti situasi orang yang pergi bercuti dan melancong.

Rombongan ini turut melawat Miami Beach dimana YB Azmin memberi komen "bahaya tu". Mereka juga melawat Kennedy Space Center, juga ke Pearl Harbour, China Town, Dinner Cruise dan Island Tour.

Alasan ke Disneyland ialah dengan harapan untuk membuat satu theme park di Bagan Lalang. Bila ditanya sudah adakah tapak tersebut dan berapa luas tanahnya, Datin Khairiah menjawap "sudah ada di Sepang Gold Coast dengan keluasan tanah 20 ekar"

YB Teng kata "kecil saja, kenapa susah-susah nak ke disneyland, pergi saja ke Genting Highland".

Datin Khairiah menyebut untuk setiap perjalanan Khir Toyo yang menetapkan tarikhnya yang kesemuanya trip ke Disneyland bertepatan dengan tarikh cuti sekolah dan peak season.

Satu lagi pendedahan ialah di dalam lawatan tersebut mereka juga telah membawa sejumlah USD30,000.00 yang menurut Datin Khairiah ianya dipegang oleh Pegawai Human Resource Puan Norizan Abu Bakar (beliau turut serta dalam sidang SELCAT duduk di sebelah Datin Khairiah).

Wang tersebut ialah untuk kegunaan perjalanan dan makan, walaupun pada hakikatnya seperti yang telah dibentangkan sudahpun termasuk dalam kos 'ground arrangement' mereka.

Pendedahan lain ialah mengenai perbelanjaan ke Hong Kong dan Tokyo pada tahun 2006 dengan perbelanjaan sebanyak RM88,388.00.

Bila ditanya Datin Khairiah menjawab lawatan kerja, bila ditanya berulang kali akhirnya Datin Khairiah terpaksa akur dengan menjawab "no specific program"...bermakna cuma lawatan leisure ke Disneyland dan shopping2 lagi.

Namun YB Haniza menarik perhatian Datin Khairiah tentang laporan kewangan tahunan PNSB, di mana letaknya jumlah tersebut. Datin Khairiah menjawab "tidak tahu" dia tidak terlibat.

YB Haniza bertanyakan adakah diletakkan jumlah yang dibelanjakan ke Hong Kong dan Tokyo di ruangan "sumbangan kewangan program2 amal BALKIS", kerana jumlah nya sama.

Akhirnya YB Teng berkata " Adakah Datin telah memberikan keterangan yang palsu untuk fakta diatas atau PNSB menganggap lawatan suka-suka ke Hong Kong sebagai program amal BALKIS?"

Datin menjawab "program amal BALKIS".

Maka Siasatan Awam yang dijalankan oleh SELCAT berakhir setakat ini sahaja. Laporannya akan dikeluarkan oleh JK SELCAT.

Ooooppss...ada satu lagi pendedahan yang juga melibatkan MAIS...didedahkan sendiri oleh CEO PNSB ini, lawatan untuk menyaksikan Moto Show di China sambil menemani DYMM Tuanku Sultan sebanyak RM88,000.00. Ikut jadual yang disertakan hanya breakfast, lunch, dinner and GOLF...

...juga beberapa kesilapan dalam pengeluaran bayaran untuk invoice perjalanan dan lawatan yang melibatkan jumlah sebanyak RM600,000.00 untuk invoice yang didapati pada awal tahun 2008 tetapi dibayar pada penghujung tahun 2008...nota di invoice bertulis "please arrange payment-21/12/08"

....issh... apakah akaun PNSB ini diaudit...banyak sangat silapnya.....

Berakhirlah sebuah episod kehidupan penuh dengan kemewahan atas wang rakyat yang dilalui oleh Khir Toyo dan isteri beserta beberapa orang lagi....juga pembayaran membuta tuli tanpa usul periksa dan soal siasat oleh anak syarikat kerajaan Negeri...jika dicampur kesemuanya entah berapa banyakkah yang telah dibelanjakan oleh mereka....sedangkan rakyat ada yang hanya mampu kais pagi makan pagi sahaja....Khir Toyo masih mahu mendabik dada kerana dia rasa dia masih selamat berada di bawah payung UMNO dan Barisan Nasional.

sumber UmmuAsiah
komen

public hearing hari ke-tujuh

YB Teng : "Setuju atau tidak jika saya mengatakan bahawa sebab mengapa dokumen yang diminta berkaitan dengan pembubaran BALKIS sebenarnya tak wujud sebab itu En Yunus tidak dapat membawanya"

En Yunus : " Tidak setuju"
YB Teng : "Setuju atau tidak jika saya katakan sebab mengapa dokumen itu tidak dapat dibawa ialah kerana ianya tidak lengkap"

En Yunus : "Tidak Setuju"

(untuk yang terlepas isu lepas baca di sini)

Begitulah keterangan yang diberikan oleh En Yunus Jamil Pengarah Pendaftaran Pertubuhan Negeri Selangor apabila diminta untuk mengemukakan segala dokumen penting dan wajib bagi proses pembubaran BALKIS yang didakwa berlaku pada satu mesyuarat Agong Khas Balkis pada 11/3/08, 3 hari selepas kerajaan BN Negeri Selangor tumbang.

Alasan En Yunus untuk tidak membawa dokumen tersebut ialah mendapat nasihat dan arah dari Pusat dan Penasihat Undang-Undang untuk tidak menyerahkan kepada JK SELCAT, sedangkan dokumen tersebut bukanlah dokumen rahsia.

Maka YB Teng menyebut bahawa tindakan dan hukuman di bawah s114 di bawah Akta Keterangan 1950 boleh dikenakan.

Masalahnya di sini ialah mengapa JPPNS tidak bersedia untuk menyerahkan dokumen tersebut sekiranya ada, mengapa pula mereka harus merujuk kepada Pusat dalam isu BALKIS. sedangkan ianya adalah sebuah NGO yang sama tarafnya dengan NGO lain di bawah akta pertubuhan.

Maka dengan mudah sahaja sesiapa yang mendengar dan mengikuti kes ini dapat membuat kesimpulan bahawa sebenarnya tidak berlaku proses pembubaran BALKIS yang sempurna seperti didakwa. Apatah lagi kenyataan yang menipu yang keluar dari mulut Khir Toyo dan isterinya yang mengatakan bahawa laporan kewangan BALKIS telah diaudit oleh juruaudit mereka sedangkan dinafikan oleh juruaudit tersebut.

JPPNS juga telah mendedahkan selepas disoal siasat bahawa akaun BALKIS tidak pernah diaudit selama 8 tahun!!

Sesi SELCAT bersambung dengan kehadiran Datin Khairiah CEO PNSB memberikan keterangan tentang segala perbelanjaan yang melibatkan BALKIS, Khir Toyo, Zaharah Kechik dan keluarganya.

Memang sungguh menakjubkan bagaimana ratusan ribu ringgit mencecah jutaan ringgit dibelanjakan untuk tujuan 'lawatan teknikal'...sedangkan apabila soalan-soalan diajukan dan jawapan diberi ternyata ianya hanyalah lawatan leisure...makan angin sahaja.

Perbelanjaan perjalanan Khir Toyo, isteri, anak dan Lembaga Pengurusan PNSB seperti di bawah:

1. Lawatan teknikal ke Jakarta dan Jogjakarta untuk melihat dan melawat ke kilang Batik.

a. Ahli rombongan 10 orang selama 5 hari termasuk: Khir Toyo, Zaharah Kechik, seorang anak, pembantu rumah dan lain-lain pegawai daerah, MBSA dan PNSB.

b. Kos keseluruhan lawatan ialah RM201,452.00, dengan kos tiket dan perjalanan untuk Khir Toyo dan isteri ialah RM37,965 dengan mengambil tiket 1st Class.

c. Kos lain ialah kos sewa kenderaan dengan rate RM1,500-RM2000 sehari untuk 5 hari.
Kos sewa polis untuk bantu dalam perjalanan yang sesak.
Bayaran untuk 'welcome traditional dancers' sebanyak RM1200.00

d. Bayaran kos penginapan Khir Toyo dan isteri di Grand Suite RM 3,800.00 semalam.

e. Bayaran kos penginapan anak Khir Toyo RM2,800.00 semalam

f. Perbelanjaan untuk pembantu rumah sahaja sebanyak RM8,700.00

Tujuan lawatan teknikal tersebut ialah untuk mempelajari teknik penghasilan Batik untuk dijalankan di Selangor dan menerajui industri Batik Selangor.

Namun bila ditanya samada projek tersebut berjaya dilaksanakan atau tidak selepas pulang...jawapannya standard..ada perbincangan tapi tak jalan akhirnya!!!.

Laporan berhenti setakat ini dahulu dan akan disambung dengan pendedahan yang lebih mengecewakan lagi...lawatan teknikal lagi ke Disneyland, Paris, Disneyland Honolulu, Morocco dan Dubai juga ke China......wah merata tempat dapat pergi...belanja keseluruhan RM1,700,000.00!!!!!...lawatan teknikal semuanya diadakan pada hujung tahun 18-24 diesember...bawa anak-anak...Lembagan Pengurusan PNSB pun sama ikut....wa......seronoknya....habislah duit rakyat!!!!!...sedih, kecewa....tak terkata.


sumber UmmuAsiah
komen

public hearing hari ke-enam

salam..

cerita public hearing terhenti sekerat jalan sebab ummi sesaje menyibukkan diri di Bukit Gantang..hari ini ummi cuba sambung cerita kesudahan public hearing tu dengan bantuan ummuasiah..sebabnya sumber memang dari awal ummi ambik dari blog ummuasiah...

siasatan awam diteruskan lagi dengan Pengarah Pendaftar Pertubuhan En Mohd Yunus Jamil menyambung memberi kenyataan kepada SELCAT.

Isunya masih bertumpu kepada kesahihan pembubaran BALKIS mengenai segala dokumen yang berkaitan dengan pembubaran BALKIS. Pengarah mendedahkan laporan BALKIS tidak diaudit semenjak tahun 2001 lagi. Persoalan apakah tindakan Pengarah apabila mengetahui laporan BALKIS tidak pernah diaudit, dan adakah dimaklumkan kepada Pejabat Pendaftaran Pertubuhan Pusat di Putrajaya mengenai hal itu.

Jawapan standard dari Pengarah sejak dari hari yang lepas ialah, selagi ahli BALKIS terima dan okay, dan bersetuju dengan laporan mereka, JPPN pun ok juga, dan lagi JPPN tak 'cukup tangan' untuk menangani semua urusan kerana ada lebih dari 13,000 buah pertubuhan dan tugas utama mereka ialah urusan pendaftaran sahaja.

Hari ini pengarah JPPN sepatutnya hadir dengan membawa segala dokumen yang berkaitan dengan isu pembubaran iaitu, minit mesyuarat, laporan kewangan, senarai ahli dan lain-lain lagi.

Tetapi sidang hari ini dimaklumkan oleh Pengarah JPPN ialah beliau telah mendapat nasihat dari Pusat bahawa segala dokumen tersebut tidak dibenarkan dibawa dan diserahkan kepada JK SELCAT. Ini juga atas nasihat Penasihat Undang-Undang (PUU) dari Pusat. Ini sebenarnya melanggar situasi biasa di mana segala dokumen berkenaan sesebuah pertubuhan adalah terbuka kepada orang awam.

YB Azmin menyoal balas "apakah kemungkinan sebenarnya lansung tidak ada notis yang sempurna untuk diadakan mesyuarat agong khas BALKIS 3 hari selepas tarikh peralihan kuasa antara BN kepada Pakatan Rakyat."

Untuk ini En Yunus menjawab "kena tanya BALKIS, dia orang yang buat mesyuarat tersebut."....tetapi dimaklumkan notis sudah dihantar kepada JPPNS.

Persoalan yang penting juga ialah kenapa JPPNS mesti dirujuk kepada PUU dan mesti ikut arahan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Pusat sedangkan menikut akta segala dokumen boleh diakses.

YB Edward membuat rumusan bahawa JPP Pusat juga telah membuat kesilapan dengan meluluskan permohonan pembubaran BALKIS walaupun permohonan mereka tidak lengkap dan tidak sah.

Memandangkan dokumen untuk BALKIS tidak boleh didapati berbanding pertubuhan lain maka persoalan yang timbul apakah situasi ini luarbiasa dan layanan kepada BALKIS adalah istimewa...jawapannya ialah tidak luarbiasa dan tidak istimewa.

Soalan lain yang ditanya ialah kenapa dalam kes BALKIS nak minta dokumen kena rujuk pada Pusat dan PUU...jawapan En Yunus ialah.."kenapa tak minta terus (dokumen) pada BALKIS saja"

En Yunus masih dengan sikap menidakkan semua persoalan dan berlepas tangan apabila dia menyebut mendapat arahan dari Pusat dan PUU, maka YB Teng telah mengarahkan En Yunus tetap harus membawa dokumen pada hari Rabu bila sidang diteruskan...En Yunus mengatakan bahawa dia masih tidak dapat membawa dokumen tersebut atas nasihat Pusat dan PUU. Maka untuk ini YB Teng menyebut "tidak mengapa, JK SELCAT akan memanggil Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Pusat dan Penasihat Undang-Undang mereka."

Sesi bersama JPPNS akan disambung lagi pada hari Rabu ini.

Sidang pada pagi tadi diteruskan dengan kehadiran Puan Sri Asbi Rohani Asnan isteri Tan Sri Muhammad Muhammad Taib bekas Menteri Besar Selangor....

Lebih banyak pendedahan dan lebih banyak putar belit.....namun....pekung di dada sudah terserlah.....

Jawapan terlepas pandang masih tetap menjadi jawapan mudah untuk menyelamatkan diri...

Puan Sri Asbi Rohani Asnan, isteri Tan Sri Muhammad Muhammad Taib, bekas Menteri Besar Selangor hadir menjadi saksi pada hari ke 6. Puan Sri Asbi memaklumkan yang beliau memegang jawatan sebagai YDP BALKIS dari tahun 1987-1997 selama 10 tahun. Apabila suaminya tidak menjadi MB maka secara automatik jawatan yang disandang jatuh kepada isteri MB Baru yang dilantik.
Puan Sri memaklumkan bahawa sebaik sahaja beliau tidak lagi menjadi YDP, beliau terus tidak lagi aktif dalam pertubuhan tersebut.

Puan Sri dipanggil menjadi saksi berkaitan isu pembubaran BALKIS yang dianggap tidak sah, dan tindakan Puan Sri yang menandatangani satu surat kepada pegawai MAIS iaitu Puan Hafizatul. Penanda tangan surat tersebut ditulis berjawatan YDP BALKIS dengan surat yang rasmi dari BALKIS. Surat yang dikeluarkan pada tarikh 16/4/08 sedangkan tarikh mesyuarat pembubaran BALKIS ialah pada 11/3/08.

Puan Sri ditanya samada beliau pernah disuruh untuk mengambil alih BALKIS, jawapan beliau adalah tidak.Puan Sri mengaku bertemu dengan Puan Hafizatul yang datang merayu untuk terus tinggal di Kompleks milik BALKIS. (baca di entry ini untuk isu Puan Hafizatul)
Puan Sri ditanya kenapakan dia merasakan yang Puan Hafizatul datang berjumpanya sedangkan beliau bukan YDP BALKIS, jawapnya ialah dia merasakan mungkin kerana suaminya ialah Ketua Perhubungan UMNO Selangor.
Puan Sri memaklumkan yang beliau lansung tidak merujuk kepada Zaharah Kechik mengenai isu di atas, dan Zaharah Kechik juga tidak pernah berbincang dengannya mengenai isu permohonan Puan Hafizatul. Beliau merasakan ianya hanya perlu dirujuk kepada Puan Jamaliah sebagai Pengurus Kompleks BALKIS.
Namun Puan Sri mempunyai keyakinan penuh bahawa sebab utama mengapa dia dirujuk dan dianggap sebagai YDP BALKIS adalah kerana beliau adalah isteri kepada Pengerusi UMNO Selangor dan beliau yakin Zaharah Kechik tidak akan berkecil hati kerana perkara tersebut tidak dirujuk kepadanya.
Puan Sri memaklumkan bahawa beliau bersetuju membantu dan menandatangani surat tersebut atas dasar kasihan dan perikemanusiaan.
Puan Sri ditanya mengapa Puan Sri tetap menandatangan surat dari BALKIS bertarikh 16/4/08 dengan jawatan YDP BALKIS tercatat di surat sedangkan pada hakikatnya BALKIS telah dibubarkan pada 11/3/08 dan menyebabkan Puan Sri Asbi juga menjadi seorang ahli yang tidak sah.
Jawapan mudah dan selamat yang diberikan oleh Puan Sri Asbi ialah " saya terlepas pandanglah"......
YB Azmin bertanyakan "bilakah Puan Sri sedar yang Puan Sri telah terlepas pandang".
Puan Sri: "Bila dihubungi untuk datang ke siasatan awam SELCAT baru sedar yang telah terlepas pandang"
Soalan dari YB Azmin: "Selepas 1997, apakah kedudukan Puan Sri di dalam BALKIS?"
Puan Sri: "keahlian biasa hinggalah dibubarkan"
YB Azmin: "Tahukah tentang pembubaran BALKIS"
Puan Sri : "Tarikh tak sure, dapat tahu, dengar-dengar saja tapi tak terlibat dalam proses pembubaran".
Soalan: "Sebagai ahli sepatutnya ada hak dalam pertubuhan, jadi apakah tidak terlibat dalam pembubaran kerana ada mesyuarat agong khas pembubaran BALKIS"
Puan Sri tetap berkata tidak tahu pasal pembubaran cuma dengar dan dapat tahu.
Puan Sri menyatakan beliau terlibat dalam mesyuarat tetapi tidak pasti bila tarikh mesyuarat tersebut.
Soalan: "Ingat tak apa jadi tarikh 8/3/08?"
Puan Sri: "Tak ingat"
Ketika ini peguam yang datang bersama dengan Puan Sri telah ditegur oleh YB Teng untuk jangan memberi apa-apa point untuk saksi memberikan jawapan. Berlaku sedikit soal jawab yang panas diantara peguam dan YB Teng.
Peguam Puan Sri cuba membantah soalan YB Teng tentang tarikh 8/3/08 yang dianggap beliau sebagai satu soalan yang sangat general dan Puan Sri juga sudah memberi jawapan tidak ingat.
Namun YB Teng menegur peguam dan Puan Sri juga dengan mengingatkan bahawa BALKIS ialah satu pertubuhan yang penting dan istimewa yang melibatkan sejumlah harta semasa dalm bentuk wang RM9.9 juta!!!.....seluruh dunia tahu..

Ianya melibatkan sebuah kerajaan negeri....jadi orang tak akan lupa...ianya juga melibatkan isteri ADUN, isteri senator, Tan Seri Tan seri, Dato' Dato' dan semua orang besar.
Azmin menambah lagi, sekiranya tarikh yang ditanya ialah 5/3/08 mungkin ianya umum tapi 8/3/08 adalah satu tarikh yang specific di mana telah berlaku perubahan kerajaan negeri....dan lagi mesyuarat agong pembubaran BALKIS telah diadakan 3 hari selepas tarikh 8/3/08, maka apakah Puan Sri tahu kenapa ianya hendak dibubarkan.
Jawapan Puan Sri: " Saya tak ada dalam komiti, so jangan tanya soalan itu pada saya, tanya saja pada komiti"
Puan Sri tetap mengatakan beliau tidak tahu dan tidak dimaklumkan mengapa BALKIS hendak dibubarkan dan beliau tidak tanya kenapa ianya dibubarkan. Beliau cuma hadir ke mesyuarat agong dan mengundi untuk dibubarkan kerana majority bersetuju dan tidak tanya dan tidak diberitahu kenapa....walaupun beliau tahu tentang wujudnya wang sejumlah RM9.9 juta dan beliau juga memaklumkan bahawa wang RM9.9 juta itu sudahpun disumbangkan ke pertubuhan 'yang serupa' dengan BALKIS.
Oleh kerana mesyuarat agong khas tersebut diadakan pada 11/3/08, 3 hari selepas tarikh PRU12 dan kemudiannya kerajaan UMNO BN tumbang, membawa makna surat notis yang dikeluarkan ialah pada satu tarikh sebelum PRU12 diadakan, Ini kerana mengikut undang2 pertubuhan notis mesyuarat mesti dikeluarkan 14 sebelum tarikh mesyuarat agong khas, maka ianya menjurus kepada tanggapan bahawa BALKIS sudah pun dapat tahu atau merasakan yang BN akan kalah di Selangor.
Puan Sri ditanya apakah BALKIS sudah tahu yang BN akan kalah. Puan Sri menjawab "Mungkin".
Puan Sri ditegur diatas sikapnya dan jawapannya yang banyak menjurus kepada tidak ingat, lupa dan terlepas pandang. Untuk ini Puan Sri menjawap..."ya lah DAH TUA"...disambut dengan deraian gelak ketawa dari semua yang hadir.
Puan Sri juga ditegur diatas jawapannya yang mengatakan bahawa beliau sudah tidak aktif, tidak ambil tahu tentang BALKIS hatta tidak kesah tentang pembubaran BALKIS dan tidak menjadi masalah untuknya untuk mengikut majority mengundi membubarkan BALKIS sedangkan beliau adalah bekas YDP BALKIS selama 10 tahun.
Puan Sri memaklumkan bahawa YDP iaitu Zaharah Kechik yang membangkitkan isu pembubaran tanpa memberikan alasan dan majoriti ahli 2/3 bersetuju.
YB Haniza bertanyakan apakah keputusan BALKIS dibubarkan adalah keputusan politik, jawab Puan Sri, "mungkin" dengan mendapat bantahan dari peguam atas soalan tersebut.
YB Saari bertanyakan soalan tentang prestasi BALKIS selama ini dan sepanjang Puan Sri menjadi YDP. Puan Sri memaklumkan bahawa prestasi BALKIS adalah baik dan terus meningkat setiap masa.
Puan Sri memaklumkan bahawa BALKIS adalah sebuah pertubuhan khas untuk isteri ADUN BN termasuk MIC dan MCA, Namun walaupun jika ADUN BN telah kalah isteri mereka tetap terus boleh menjadi ahli BALKIS. Ini bermakna BALKIS masih boleh wujud walaupun BN sudah kalah dan tidak perlu dibubarkan dengan tergesa-gesa, namun majority ahli BALKIS mahu ianya dibubarkan jika mengikut situasi yang ada di hadapan kita.
Ketika Puan Sri menjadi YDP, Puan Sri memaklumkan wang yang ada dalam akaun BALKIS ialah RM3-4 juta.
Akhir sekali sebelum sidang ditangguhkan dan Puan Sri dilepaskan dari menjadi saksi, Puan Sri diberi peluang untuk menjawap dengan benar dengan ingatan dari YB Teng bahawa "seluruh dunia mendengar dan melihat, jadi apakah Puan Sri hendak memberitahu pada dunia bahawa Puan Sri tidak tahu kenapa BALKIS dibubarkan?"
Jawapan ringkas Puan Sri: "Saya tidak tahu"
YB Teng mengucapkan terimakasih kepada Puan Sri Asbi yang sudi meluangkan masa untuk hadir menjadi saksi untuk mencari kebenaran tentang jutaan wang syarikat milik Kerajaan Negeri Selangor yang telah disalahgunakan. Juga kerana kerjasama dari Puan Sri pada Dewan berbanding dengan orang yang tidak mahu datang.
Saksi-saksi juga sentiasa diingatkam tentang akuan bersumpah mereka dan mereka boleh dijatuhkan hukuman di bawah Akta Dewan sekiranya memberi kenyataan yang tidak benar.
Sesi Pendengaran Awam ditangguh akan disambung pada jam 10pagi Rabu 1 April dengan sambungan keterangan dari JPPNS dan CEO PNSB Datin Khairiah.

Apakah akan terbongkar lagi...jumlah jutaan wang ringgit yang dibelanjakan oleh PNSB untuk tujuan yang tidak wajar dan membazir dan hanya untuk individu tertentu...semuanya mungkin akan terjawab keesokan harinya....

sumber UmmuAsiah
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil