Followers

Friday, October 30, 2009

jangan MIMPI nak perintah Malaysia...!!

DSAI tolong pastikan PR tidak ditewaskan lagi...PKR tolong jaga YB2 hangpa....tolong jangan buat kami penat..kami berusaha untuk mengekalkan kemenangan ..ada pulak pihak yang nak menghancurkan..

Bloggers PR tolong sedar diri..siapa musuh korang yang sepatutnya korang nak hentam...jangan bagi BN buat kerja mudah..kalau nak lepaskan geram cukup sekadarnya...kalau aku cakap pemusnah PR adalah orang PR sendiri..memang itu kenyataannya...

tak payah nak korek2 sejarah lama time ni..ini masa untuk mengukuhkan barisan PR..bukan nak bagi hancur lagi..

PAS tolong beri tumpuan kepada pimpinan yang bermasalah..tolong selesaikan segera..tolong jaga rahsia parti...

kepada jemaah sekarang adalah masa untuk mengatur jentera dan barisan ...kita nak pi berperang lagi..kisah orang yang kat atas biar orang atas yang uruskan..kita sapa nak bising2 bukan depa dapat dengar korang menceceh pun..penat la macamni asik lepas geram kat kedai kopi aja...

pi jaga pengundi2 tempat masing2..pasai depa yang akan bagi kemenangan kat PAS/PR masa pilihanraya nanti..

kalau keadaan macam ini berterusan..JANGAN MIMPI NAK TAWAN MALAYSIA...duk la hangpa di tahap ini..diantara anjing yang menyalak bukit dan orang yang guna cangkul nak runtuhkan bukit..mana yang akan dapat ratakan bukit..jangan buat kerja sia-sia..

nak jaga tepi kain orang boleh...tapi jangan sampai masuk dalam kain orang...takut2 kain sendiri berlobang kita tak perasan..!!


Tahniah kepada penyumbang2 kehancuran PR..
Takbirr...!!


komen

buruknya bila katak puru melompat..

http://photos.friendster.com/photos/group/62/03/593026/163993554857s.jpg 
Bicara tok_iskandar

Bijaknya TGNA, bila dia cakap Brahim ali macam sampah, Umno pun tak nak terima raja katak ni. Poyolah Brahim Ali nak bodek najib termasuk desak kes liwat anwar dipercepatkan.

Umno tentu tak nak jadi bodoh sangap bila benarkan Brahim Ali join umno. Kemudian, TGNA cadang PAS adakan EGM. Biarpun akhirnya jadi Mesyuarat Khas AJK PAS, tapi keputusan membawa PAS Selangor ke jawatankuasa tatatertib PAS membantutkan hasrat Najib untuk merampas Selangor.

Kali ini bukan sahaja Hassan Ali dipantau tapi kesemua Adun PAS Selangor. Sehari kemudian, musang berbulu ayam dikesan MB dan Badrul Hisham diminta letak jawatan Adun Pelabuhan Kelang. Menyalaklah mamat ni, dan isytihar keluar parti pasal kes liwat anwar.

Inilah Adun PKR paling teruk jika dibandingkan dengan ketiga katak PKR yang melompat. Sekurang-kurangnya mereka tidak mencemuh Anwar. Mungkin mentalnya juga bermasalah, kesemua mereka ini akan jadi liabaliti kepada Umno. Kita tengoklah nanti !
komen

Thursday, October 29, 2009

Kerajaan Perpaduan..dah campak ke Laut China Selatan...


KUALA LUMPUR, 29 Okt: PAS akan mengadakan satu seminar khas bagi membincangkan halatuju parti itu bagi menggantikann muktamar khas yang dicadangkan oleh Mursyidul Amnya.

Seminar yang bakal disertai oleh lebih 1000 perwakilan dari seluruh negara itu akan diadakan 7 Disember ini di Dewan Datuk Fadzil Noor, Markas Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar, Kuala Lumpur.

Antara yang akan dijemput memberikan pandangan nanti adalah Profesor Dr Abdul Aziz Bari.

Selain itu, mesyuarat khas itu juga mengambil ketetapan agar Lembaga Disiplin PAS yang dipimpin oleh Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyiasat semua dakwaan terhadap PAS Selangor.

Lembaga ini akan mencadangkan tindakan disiplin kepada mana-mana pihak yang didapati bersalah melanggar disiplin parti.

Dalam sidang media itu juga, Abdul Hadi memaklumkan, isu Kerajaan Perpaduan ditutup sepenuhnya dan tidak akan berbangkit lagi.

Turut serta dalam sidang media selepas mesyuarat berjalan mulai jam 9.00 malam hingga 1.00 pagi itu adalah Naib Presiden, Tuan Ibrahim Tuan Man, Salahudin Ayub, Mahfuz Omar dan Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali serta Ketua Pemuda, Nasrudin Hassan Tantawi
 
ummi..
 
Dengan keluarnya kenyataan ini..kita berharap isu UG bukan lagi menjadi kudis kepada PAS..sekiranya terkeluar lagi cerita pasal UG ini maka ianya adalah dari mulut2 busuk musuh PAS..walaupun dari dalam PAS/PR sendiri..dia adalah musuh PAS...titik...
 
PAS akan beriltizam untuk mengeratkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat dan menutup pintu kepada rundingan dengan Umno.

  
Alhamdulillah disini kita lihat bagaimana PAS menangani isu2 yang melanda dengan bermesyuarah..tidak hanya mendengar khabar angin untuk menjatuhkan satu2 hukum dan tanpa mengaibkan mana2 pihak..akhlak berjamaah yang dituntut Islam yang selama ini PAS bawa untuk melahirkan pemimpin yang diredhai Allah dan dihormati sesama makhluk..
 

komen

Wednesday, October 28, 2009

wartawan yang sudah siap menunggu..








     
Kredit terbanyak untuk saudara Panzer, wartawan dari Utara Online. LIVE dibawakan oleh beliau di sini.

 




komen

Mesyuarat Khas PAS...mukaddimah..






Kredit terbanyak untuk saudara Panzer, wartawan dari Utara Online. LIVE dibawakan oleh beliau di sini.
komen

rakaman yang kontrovasi Dr.Hassan bersama bloggers..

siang tadi kita tumpu ke Perak kerana berlangsungnya persidangan DUN Perak yang kita sudah boleh agak apa yang akan berlaku...kecoh dan tidak demokratik..apa lagi kita boleh ulas dah terbukti dan kita sama2 telah saksikan apa yang berlaku pada sidang DUN Perak..

malam ini tumpuan kepada Mesyuarat Khas PAS...pagi tadi ummi borak2 denga ZTopeng Perak mengenai adanya satu rakaman semasa bloggers dijemput dalam perjumpaan di rumah Dr.Hassan Ali..kata Topeng Perak wak kena releasekan rakaman tu untuk semua orang dengar tanpa diedit untuk dinilai oleh mereka yang terlibat dalam mesyuarat malam ini...kerana mungkin rakaman itu akan menjadi panduan untuk mereka membuat satu keputusan yang bijak untuk kebaikkan PAS kelak..korang boleh baca artikel dia di sini-->http://perisik-rakyat.com/2009/10/al-banjari-wajib-release-rakaman.html

Last call - Al-Banjari, aku harap rakaman tersebut dapat direleasekan SEGERA (tanpa editing) supaya semua pihak dapat menilai mereka-mereka yang dikatakan sebagai pro UG dan ini juga penting bagi mereka-mereka yang akan membuat keputusan malam ini dan sebarang perbuatan menyembunyikan maklumat penting, adalah SALAH disisi perjuangan (ini undang-undang baru..!).

Aku tak nak ada yang tepuk dahi sebab salah buat keputusan malam ni. bila dah tepuk dahi (alamak...kalau ana tau macam ni, x de la ana ambik keputusan macam tu tadi... masya-Allah...) maknanya "Nasik Dah Jadi Bubur"... "

korang jangan pulak ingat wak dengan TP gaduh lak...itula cara dema bergurau..gaduh adik beradik...

Ada betul juga apa yang TP cakapkan..kemudian ummi tanya wak dah bacakah apa yang ditulis oleh TP...lepas wak baca wak cakap tak boleh nak release sebab banyak rahsia yang berkaitan dengan PAS..ummi racun gak wak tu...rahsia apanya kalau perjumpaan tu orang umno pun ada...tapi wak tetap dengan pendirian dia untuk tidak dedahkan di khlayak ramai..maka ummi cakap baik serahkan rakaman tu kepada mereka2 yang terlibat dalam mesyuarat malam ini untuk menjaga air muka semua orang...

Cenangau ada juga beri ulasan mengenai rakaman Dr.Hassan bersama blogger di sini --> http://cenangau.blogspot.com/2009/10/hot-isi-rakaman-dialog-drhasan-ali.html...

Dia ulang banyak kali perkataan amanah tu dan aku yakin dengan dia dan pendekatan dia. Dan aku harap dia pegang sungguh dan jaga sungguh amanah tu macam yang dia kata. Dia siap kata, "kalau keadaan memaksa mungkin ana akan padam ja rakaman audio tu. "

harap penjelasan yang Cenangau buat boleh meredakan sedikit teka teki ini..memang ada baiknya rakaman itu tidak didedahkan kepada orang sembarangan..kerana walau apapun yang terdapat dalam rakaman itu ia boleh mempengaruhi keputusan mesyuarat malam ini...maka biarlah tuan punya rakaman itu bijak membuat pilihan..ummi sokong pendapat TP dan ummi sokong juga pendapat wak Al-Banjari...

semoga Allah memberi hidayah untuk melancarkan perjalanan PAS di muka bumi ini..kerana ramai yang sayangkan PAS akan mendoakan yang terbaik untuk PAS..

ummi ada tanya soalan pada wak.."kalau wak salah sorang ahli mesyuarat dengan info yang wak dapat dari rakaman tu wak akan buat keputusan apa..? "

wak jawab..."bla..bla..bla..." (biarlah rahsia antara ummi dengan wak..kerana ummi setuju dengan jawapan wak...kerana ummi pun berharap keputusannya seperti jawapan wak...hehehe)

komen

bila ADUN2 BN dalam ketakutan yang terlampau...

 
sidang dun perak  

komen

Sidang DUN Perak yang tak bertamadun...2

Pihak Polis mengarahkan Ustaz Noor Azli Musa
agar segera bangun dan bersurai selepas sahaja
beliau menunaikan solat hajat.
Ustaz Noor Azli menjadi Imam pada solat Hajat,turut
kelihatan PJ Pas Perak Ustaz Abu Bakar Hussin

Para pemimpin PR dikerumuni wartawan sewaktu
mereka keluar meninggalkan Dewan

Suasana kecoh apabila anggota polis meminta orang ramai
bersurai meninggalkan kawasan di luar SUK Perak.


Inilah Lambang "Kejakunan BN"..Mungkin itu yang dikatakan
oleh Sivakumar apabila menunjukkan cebisan jubah
speaker Dewan yang mampu di selamatkannya
setelah ditarik oleh bentara samseng didalam dewan.

Para Adun PR sedang melayan pertanyaan para
wartawan selepas sahaja selesai didang DUN
di bangunan DAP Perak.

Gambar : Ehsan Tommy PKR
komen

Sidang DUN Perak yang tak bertamadun...




Berikut adalah lintas langsung yang dibawa oleh Harakahdaily terhadap perjalanan sidang Dun yang diadakan di Bangunan SUK, Perak.
12.50 tgh: Ketika ini semua Adun Pakatan Rakyat sedang bermesyuarat di Wisma DAP. Dijangkakan satu lagi sidang media akan diadakan pada jam 1.30 petang nanti.
12.37 tgh: Sidang media tamat, semua beredar.
12.35 tgh: Dalam sidang media itu juga Sivakumar menceritakan bagaimana beliau hampir tidak dapat bernafas dan lemas akibat jubahnya direntap dengan ganas.
12.30 tgh: Sivakumar dan Adun Pakatan Rakyat sedang membuat sidang media di dalam perpustakaan di kompleks SUK. Beliau (Sivakumar) menunjukkan cebisan jubah speaker yang dirampas sehingga terkoyak kepada media.
12.15 tgh: Dalam pada itu, Sivakumar memberitahu usul untuk melantik Osman Abdul Rahman sebagai senator telah diluluskan dalam sidang mereka sebelum ini.
12.14 tgh: Sementara itu, sidang dewan BN sedang berlangsung di dalam dewan dengan usul untuk melantik Datuk Azian Osman sebagai senator di Dewan Negara.
11.55 pagi: Adun PR sedang memberikan sidang media di luar dewan dan memberikan penerangan terperinci situasi yang berlaku hari itu.
11.52 pagi: Sambil keluar dewan semua Adun Pakatan Rakyat melambai kepada Ganesan dan mengucapkan 'Selamat Hari Deepavali.'
11.49 pagi: Ganesan cuba mengumumkan bajet 2010 diluluskan. Sivakumar berdiri dan mengumumkan sidang telah ditangguhkan.Semua Adun Pakatan Rakyat telah keluar dewan.
11.45 pagi:Adun BN cuba mengusul untuk menerima dan membahaskan bajet tetapi ditenggelami dengan suara daripada adun-adun lain.
11.40 pagi: Mikrofon Adun Pakatan Rakyat telah ditutup tetapi tidak bagi Adun BN.
11.37 pagi: Zambry cuba berdiri untuk bercakap dan Adun PR melaungkan 'lanun' terhadapnya.
11.35 pagi: Seorang Adun BN menyuruh Ganesan menghukum adun-adun PR.
11.30 pagi: Kedua-dua sidang sedang berlangsung sekarang. Seorang adun PR kelihatan sedang membaca sesuatu tetapiu tidak jelas kedengaran akibat gangguan.
11.25 pagi: Ganesan menyambung kembali sidang. Adun Pakatan Rakyat menyerit menyatakan Ganesan 'Speaker Haram'. Ganesan membuka sidang untuk debat mengenai belanjawan.Sidang mula kecoh. Riiuh. Dentuman meja ke
dengaran. Suara adun mula tenggelam timbul.

11.15 pagi: Sidang dijangka bermula semula jam 11.20 pagi. Suasana di luar tenang.
11.11 pagi: Adun Pakatan Rakyat terima usul dan luluskannya. Sivakumar tangguhkan sidang sementara waktu, tiada sesiapa kecuali Adun Pakatan Rakyat yang mendengar sidang tersebut.
11.01 pagi: Ganesan telah menangguhkan sidang dun. Adun Titi Serong mengusulkan agar sidang dun dibubar. Kerajaan BN adalah haram dan wajar dikembalikan kepada rakyat. Ganesan terus tidak menghiraukan sidang yang berlangsung sebaliknya berbual dengan bekjas MB, Tajol Rosli.
10.57 pagi: Ganesan disuruh oleh Sivasubramaniam untuk meninggalkan tempat duduknya. Suis mikrofon telah ditutup. Kemudian Sivakumar memberitahu dewan kejadian yang berlaku diluar dewan tentang kekasaran yang dilakukan terhadapnya.
10.56 pagi: Ngeh menyokong usul Nizar. Adun BN sedang berborak sesama sendiri. Adun Pakatan Rakyat melaungkan "setuju". Sementara di luar SUK, polis kelihatan menyuraikan sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat yang berkumpul berhampiran sebuah restoran.
10.55 pagi: Ganesan kelihatan menguap dan tidak mengendahkan sidang yang dijalankan. Adun BN sedang bercakap sesama sendiri dan beberapa adun BN termasuk Zambry kelihatan meninggalkan dewan.
10.53 pagi: MB Pakatan Rakyat, DS Nizar bangun dan mengusulkan agar semua program PLKN dan 1 Malaysia dihentikan serta merta.
10.52 pagi: Sivakumar berkata beliau kini telah memulakan persidangan dan mengarahkan semua adun untuk bertakafur selama 1 minit untuk memperingati tragedi titi gantung di Kampar baru-baru ini.
10.45 pagi: Adun Buntong, A Sivasubramaniam bangun dan mengarahkan Ganesan untuk beredar kerana beliau merupakan speaker yang dilantik secara haram.
10.39 pagi: Adun Pakatan Rakyat memulakan persidangan dengan Adun Khalil Idham Lim membaca doa.Ganesan menyampuk dengan memberitahu sidang telah bermula.
10.38 pagi: Ganesan (Speaker BN) hanya duduk diam dan begitu juga dengan Adun BN.
10.37 pagi: Adun Pakatan Rakyat masuk ke dalam dewan dan melaungkan "Ketibaan Speaker Dewan". Sementara itu, DSP Glen memberikan masa 5 minit kepada penyokong PAS untuk beredar daripada kawasan SUK.
10.36 pagi: Helikopter masih kelihatan di udara.
10.35 pagi: Adun Pakatan Rakyat kelihatan di luar dewan persidangan dan mengecam Ganesan sebagai Speaker haram.
10.20 pagi: Kelihatan penyokong Pakatan Rakyat bukan beragama Islam berdiri berhampiran dengan penyokong PAS yang sedang bersolat hajat
untuk menunjukkkan solariditi mereka.
10.19 pagi: Keadaan di luar SUK kelihatan agak tenang walaupun kelihatan orang ramai sedang berkumpul untuk mengikuti kejadian yang berlaku ketika ini.
Kelihatan penyokong PAS sedang melakukan solat hajat berhampiran dengan pagar halangan di luar SUK.
10.09 pagi: Nizar dan Adun Pakatan Rakyat cuba masuk sekali lagi ke dalam dewan persidangan.Sivakumar kelihatan tanpa jubah Speakernya.
10.05 pagi: Dalam dewan kelihatan pengawal (betara) seramai 20 orang mengawal sekitar 'Speaker' Ganesan.
10.04 pagi: Persidangan bermula di dalam dewan dengan bacaan doa tanpa kehadiran adun Pakatan Rakyat.
10.00 pagi: Adun Pakatan beredar keluar daripada SUK. Beberapa adun dan Nizar kelihatan di lluar SUK. Nizar mendakwa mereka dihalang masuk ke dalam dewan.
9.57 pagi: Polis kelihatan menyerbu ke arah Sivakumar. Beberapa adun Pakatan Rakyat cuba menghalang daripada serbuan polis. Seorang SB dilihat merampas songkok Speaker. Jubah yang dipakai oleh Sivakumar juga cuba ditarik.
9.55 pagi: Keadaan di luar, adun pakatan rakyat dihalang dan dilambatkan oleh kawalan pihak polis.
9.55 pagi: Keadaan dalam dewan, Speaker BN Ganesan kelihatan sudah mengambil tempatnya begitu juga adun-adun BN.
9.50 pagi: Adun Pakatan diketuai Nizar terus bergerak ke arah pintu SUK.Sivakumar kelihatan memakai pakaian rasmi speaker.
9.45 pagi: Adun BN bersama Zambry Abdul Kadir telah berada dalam SUK.
9.40 pagi: Adun Pakatan Rakyat mula berarak menuju ke arah SUK bersama sekumpulan penyokong PAKATAN RAKYAT. Sivakumar dilindungi dan dikawal oleh para penyokong. Mereka kelihatan menuju ke arah 'Pokok Demokrasi' dan cuba masuk melalui kawasan tersebut. Polis hanya benarkan Adun-adun masuk.
9.35 pagi: Speaker Pakatan Rakyat, V Sivakumar kelihatan di Wisma DAP.
9.25 pagi: Kawasan koridor bangunan SUK dipenuhi polis dan media hanya dibenarkan masuk setelah diperiksa dengan ketat dan disahkan pas mereka.
9.15 pagi: Adun Ngeh, Thomas, L P Seah, B P Ong, Sivanesan, Idham, Ramli, M M Leong and K W Wong adalah antara Adun Pakatan Rakyat yang kelihatan berada di Wisma DAP.
9.05 pagi: Anggota polis (SB) kelihatan mengambil gambar secara rambang kawasan sekitar.
9.00 pagi: Helikopter polis kelihatan berlegar di atas bangunan dan kawasan SUK.
8.50 pagi:Ngeh dan Thomas kelihatan terpaksa bertikam lidah dengan polis kerana dihalang daripada memasuki kawasan yang telah dikepung (dihalang) polis. Namun akhirnya mereka dibenrakan masuk.
8.45 pagi: Kelihatan Adun Ngeh dan Thomas Su berada di luar bangunan. Wartawan mula kerumuni mereka untuk mendapatkan maklumat.
8.30 pagi:Bilangan anggota polis dikatakan lebih 400 orang kini.
8.20 pagi: Pagar kawat berduri makin banyak dipasang. Antaranya bangunan ibu pejabat DAP juga kelihatan dikawal ketat. Orang ramai (awam) dihalang daripada masuk kawasan sekitar.
7.55 pagi: Semakin banyak kenderaan polis kelihatan. Trak FRU mula kelihatan. Trak meriam air juga kelihatan di sekitar bangunan SUK.
7.52 pagi: Keseluruhan kawasan SUK dikawal dengan ketat. Lebih 40 anggota keselamatan berkawal di hadapan SUK dengan memakai vest hijau dan diapit 2 buah trak merah dan beberapa kenderaan serta van polis. Kumpulan wartawan berada di hadapan hadangan berkawat berduri.
7.15 pagi: 6 buah kenderaan polis termasuk 'Black Maria' digunakan sebagai perisai di hadapan pagar dan pusat 'check point'. Anggota polis berpakaian biasa (SB) kelihatan mula penuhi kawasan sekitar. Keadaan mula sibuk.
7.00 pagi: Lingkaran dawai berkawat telah dipasang di sekeliling Bangunan SUK Perak.

komen

Tuesday, October 27, 2009

Tragedi Program Perkhemahan 1 Malaysia...nak salahkan siapa..??

Al-fatihah buat yang terkorban...diharap kepada keluarga mangsa sabar dengan ujian Allah...
 

Program Perkhemahan 1 Malaysia murid-murid tahun 6 seluruh sekolah-sekolah di Lembah Kinta bermula dengan tragedi buruk. Program yang baru bermula petang semalam di di SK Kuala Dipang di kejutkan apabila jambatan gantung yang menghubungkan antara SK Kuala Dipang dengan tapak perkhemahan di seberang Sg. Kampar tiba-tiba runtuh kerana tidak mampu menanggung sejumlah pelajar yang agak ramai.

Pelajar-pelajar berpusu-pusu untuk makan malam di SK. Kuala Dipang setelah selesai acara yang diadakan di tapak perkheman. Bilangan pelajar yang melalui jambatan gantung terlalu ramai sehingga jambatan tersebut runtuh. Jumlah yang sebenar dihanyutkan sungai yang deras tidak pasti, tetapi menurut laporan polis 22 orang pelajar disyaki hanyut dan dikhuatiri lemas.

Seawal pagi tadi, saya bersama Pesuruhjaya PAS Perak, Ust. Abu Bakar Husein, Bendahari PAS negeri, Hj Abdul Rahim bergegas ke tempat kejadian selepas mendapat berita tersebut. Sukarelawan Yayasan Amal yang turut membantu mencari mangsa lemas menyambut ketibaan kami. Mereka sejak kejadian berlaku telah pun berada di situ dan bertugas secara bergilir-gilir. Khemah Unit Amal didirikan berhampiran tempat mencari mangsa. Semasa kunjungan ke tempat kejadian seorang mangsa yang mati lemas telah ditemui.

Kami sempat diberi taklimat dan maklumat ringkas oleh beberapa orang guru yang terlibat dalam program tersebut, antara yang sempat memberi maklumat juga Penghulu Gopeng. Secara ringkas dapat disimpulkan ia berpunca dari jambatan gantung yang dibina secara tergesa-gesa (katanya tak sampai sebulan siap), jambatan yang dibina tidak menepati struktur binaan yang kukuh, saya lihat sendiri bagaimana tiang jambatan gantung di sebelah SK. Kuala Dipang boleh terbongkar dan tercabut, filing binaan tidak kukuh, hanya beberapa meter sahaja tiang di tanam kemudian di simen begitu sahaja.

Sesiapa pun melihat walaupun bukan kontraktor atau mengetahui asas-asas berkaitan binaan, pun boleh pertikai binaan tersebut. Kita tidak bermaksud menuding jari kepada sesiapa, tapi apa yang kita mahu persoal berdasarkan maklumat yang diperolehi mengapa program yang melibat pelajar yang ramai (peserta hampir 300 orang) fasilitator yang dilantik cuba 11 orang sahaja, mengapa ketika kejadian berlaku kebanyakan guru berada di SK Kuala Dipang, hanya beberapa orang sahaja yang berada di tapak perkhemahan, bagaimana pula murid-murid yang begitu ramai dibiarkan berpusu-pusu menuju ke jambatan tanpa diawasi atau meniti jambatan secara berkumpulan, jambatan gantung yang dibina pula adakah sudah diperiksa dan diluluskan sebelum digunakan, dibina pula secara tergesa-gesa, dan banyak lagi.............

Kementerian Pendidikan dan Jabatan Pendidikan Perak wajar bertanggungjawab di atas insiden tersebut. Jabatan tersebut merupakan penganjur kepada program tersebut yang bukan sahaja diadakan di SK. Kuala Dipang bahkan di seluruh Perak atas nama Perkhemahan 1 Malaysia. Difahamkan program seumpama itu diadakan bertujuan menghabiskan peruntukan hampir 6 juta yang mesti dihabiskan pada tahun ini juga. Antara program yang bertujuan menghabiskan peruntukan tersebut ialah menganjurkan perkhemahan seumpama ini.

Akibatnya semua dibuat dan dibina dengan tergesa-gesa, jambatan gantung dibina dengan tergesa-gesa, yang penting bagi mereka siap dan boleh digunakan dalam tempoh terdekat, lalu jambatan tersebut dibina dengan tidak mengambil kira aspek-aspek keselamatan. Jambatan itu pula selepas siap terus sahaja digunakan oleh sejumlah pelajar yang ramai. Saya percaya sekiranya jambatan tersebut diperiksa dengan teliti aspek-aspek binaannya sudah pasti tidak akan diluluskan untuk digunakan.

PAS Perak ingin melahirkan rasa simpati terhadap keluarga-keluarga mangsa yang terlibat. Semuga mereka bersabar menghadapi ujian ini.

Kepada semua pihak yang terlibat dalam penganjuran ini, diharap insiden yang berlaku memberi kesedaran untuk masa akan datang mesti berhati-hati dan mengambil langkah keselamatan terlebih dahulu.











 
sumber misbahulmunir
komen

lagi artikel menjawab angan2 Gomo..

Artikel ini ummi ambil dari orang yang terlibat sendiri di dalam majlis perjumpaan bersama Dr.Hassan dan Ustaz Nasa...bukan dari sumber orang yang duk kat luar rumah Dr.Hassan ..apara Gomo..cittt

sepatutnya majlis perjumpaan ini adalah tertutup..maknanya tak perlulah nak diheboh2kan dalam blog..tapi bila Gomo dah buat kecoh makanya takkan kita nak diamkan..kita tak mahu jarum beracun umno terus-terusan mencucuk jantung2 ahli2 PR...

sumber al-brangi


Dari Kiri al-brangi, penolong editor al-banjari, Dato' Hassan, Roslan SMS dan Timb.Presiden Ustaz Nasha


Semalam 26 Oktober 2009, bertempat di rumah Persuruhjaya PAS Selangor, Dato' Hassan Ali diadakan pertemuan secara tak formal di antara bloggers dengan beliau.

Turut hadir ialah YB Timbalan Presiden Ustaz Nasarudin Mat Isa, Roslan SMS, Ustaz MRK albanjari penolong editor blog ABO dan beberapa blogger lain.

al-brangi bertolak dari Bangi kira-kira jam 5.30 petang. Keluar awal kerana nak mengelakkan 'jam' dan terlalu 'excited'. samb...

Terlalu 'excited' kerana tak disangka-sangka Sdr.Roslan SMS turut menjemput al-brangi. Pada mulanya terasa berat jugak nak pergi kerana perasaan rendah diri, apalah yang ada pada al-brangi nak berdialog dengan Persuruhjaya dan Timbalan Presiden.

Tetapi kerana memikirkan peluang untuk mendapatkan 'first-hand news', sementelah pulak PAS sedang dilanda segala fitnah dan mehnah. Maka digagahkan diri, al-brangi pergi jugak dan sesat larat kerana kurang biasa di tempat itu.

Sebelum pada itu beberapa SMS liar berterbangan di sana sini, kononnya Datuk Hassan akan buat kenyataan akhbar untuk keluar dari Pakatan Rakyat Selangor dan meneruskan projek UG. Alahai, tak habis-habis dengan fitnah.

Juga kelihatan sebuah kereta pemberita dari sebuah syarikat akhbar berada di depan rumah Datuk Hassan.

Majlis bermula lebih kurang jam 9.20 malam. Datok Hassan memulakan perbincangan dan diikuti Sdr. Roslan SMS dan Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasa.

Satu ilmu yang al-brangi perolehi dari perjumpaan itu ialah sifat AMANAH. Timbalan Presiden menekankan, peranan bloggers selaku penyebar maklumat, mestilah ada sifat amanah, ahli politik juga memikul amanah rakyat dan yang paling besar adalah semua umat Islam memikul amanah kepada Islam.

Isu Kerajaan Perpaduan (UG), SELCAT, Penjualan Arak, fitnah yang menimpa kepada TGHA, Ustaz Nasa, Dato' Hassan dan Dato' Mustafa Ali, kononnya mereka akan melompat kepada UMNO.

Isu UG adalah isu lapuk, sepatutnya sudah lama berkubur, kenapa ia dibangkitkan lagi. Setelah isu tersebut menemui 'ajal'nya dalam Muktamar di Ipoh, ia tidak pernah dibincang lagi samada secara formal atau tak formal. PAS Selangor tidak pernah bincang langsung pasal hal UG. Setelah TGHA melontarkan konsep UG dahulu, ia tidak pernah di'forum'kan, di'seminar'kan dan sebagainya tetapi mendapat penentangan yang amat dasyat. Baru lontaran konsep saja, dah timbul berbagai-bagai fitnah. PAS amat fobia dengan UMNO. (Ini al-brangi yang tambah)

PAS Selangor tidak pernah menentang penubuhan SELCAT kerana menurut kata Dato' Hassan, pada dasarnya ia tidak bertentangan langsung dengan prinsip PAS. Cuma cara anggota SELCAT meng'interrogate' pegawai-pegawai kanan dipertikai. Ketika ini al-brangi mengambil masa untuk mencurahkan 'perasaan'nya. al-brangi amat bersetuju dalam hal ini.

Mengenai penjualan arak, sepatutnya pada tahun 1995 sudah selesai, tetapi tak ada penguatkuasaan.

Ia menjadi isu kononnya nak jaga undi kaum india dan cina, kononnya undi merekalah yang memenangkan Pakatan Rakayat. (Ayat ini, al-brangi sendiri yang tambah. Kenapa sesetengah ahli PAS terlampau 'apologetic' tidak bertempat.)

Ustaz Nasa sambil berseloroh tapi serius meng'analogi'kan fitnah kepada TGHA nak masuk UMNO diibaratkan seperti memfitnahkan Mahathir masuk PAS.

Dato' Hassan dan Ustaz Nasa mengambil sikap berdiam diri dengan isu yang ter'hangat dipasaran' sekarang kerana terlalu hormat kepada TGNA dan tidak mahu media perdana mengeruhkan lagi suasana.

Saya amat yakin dengan riak air muka mereka berdua, tidak mungkin UMNO menjadi tempat 'landing' terakhir untuk TGHA, Ustaz Nasa, Dato' Hassan dan Mustaffa Ali.

Ustaz Nasa kata UMNO semacam tak boleh nak 'equate' dengan Islam dek kerana rasuah. Dalam konteks politik di Malayasia, hanya PAS sahaja yang boleh 'equate' dengan Islam. Dalam hati al-brangi terror jugak Ustaz ni ber'mathematics'.

Majlis tamat lebih kurang jam 11.00+ malam.

Sampai rumah jam 1.00 pagi kerana sesat.

Biar sesat jalan, jangan sesat Aqidah.


komen

apasal Gomo pulak yang terlebih perasan ni..??!!



Malam tadi ada satu majlis perjumpaan tertutup di antara bloggers dengan Dr,Hassan Ali dan Ustaz Nasa dikediaman Dr.Hassan..apakah tujuannya.. secara detail belum lagi diulas tetapi secara rakusnya blog umno kepunyaan Gomo telah mengulas dari kacamata pahaman umno...apa lagi tajuknya saja dah nampak kontrovasi..bukan apa tu nak kasi penyokong dan pendokong PAS jadi tambah keliru la..

'TERKINI- Sah Pas Akan Keluar Dari Pakatan Pembangkang'...tang mana artikel dia ..hangpa cari sendiri tak kuasa ummi nak promot lebih2..tetapi alhamdulillah Al-Banjari telahpun membalas provokkan si Gomo di sini -->http://politikbanjar.blogspot.com/2009/10/bongkar-artikel-gomo-yang-dipertikaikan.html...korang baca pelan2 dan nilaikan sendiri tetapi itu belum lagi dikupas dan dicerita sedetail-detailnya..kerana cerita mengenai perjumpaan tertutup malam tadi hanya akan dikeluarkan selepas Mesyuarat Khas Pimpinan Pusat pada hari Rabu esok la tu..

ummi juga nak sertakan salah satu komen dari blog al-banjari

Anonymous man said...
Astaghfirullah....sebab tulah saya tidak mempercayai kebanyakan drp bloggers. saya hadir dlm pertemuan semalam....memang sah blog GOMO menempah azab Allah bila melaporkan pendustaan dan fitnah. berkali-kali Ust nasa dan Dato Hasan mengatakan sudah tidak timbul isu UG atau Kerajaan Perpaduan...sudah tutup buku!!! mungkin diorang marah bila ust nasa sebut...UMNO tu sama dengan RASUAH!
October 27, 2009 10:51 AM




komen

Apa pandangan korang tentang politik Malaysia..??

Assalamualaikum...

hari ini ummi nak borak2 santai sambil2 nak tanya pendapat pembaca2 semua..

Apa yang korang rasa....korang tengok dan korang harap dari politik di Malaysia ni..?
Adakah korang rasa tercabar dengan keadaan politik sekarang ini..?
Apakah korang teruja terhadap suasana politik yang berlaku sekarang..?
Apa pandangan korang terhadap ahli2 politik yang ada di Malaysia ini..?
Adakah korang rasa tertipu dengan gelagat pemegang watak utama dalam pentas politik di Malaysia..?
Apakah perasaan korang terhadap politik Malaysia di saat ini..?? Marah..Keliru..Membosankan..Seronok...?
Demokrasikah politik di Malaysia di hari ini..??

Jawap..jangan tak jawap...!!




komen

Monday, October 26, 2009

AWAS dengan jarum beracun BN ...!!

Satu ketika dulu, kita ada Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden, ahli Jawatankuas Pusat dan Mursyidul Am sebagai jawatan tertinggi dalam PAS. suatu ketika kita amat menyayangi pemimpin kita. Memandang wajah mereka seolah2 kita terlihat pancaran cahaya dari ahli syurga.

Semakin lama, kita semakin teringin untuk menang, teringin untuk cepat2 memerintah Malaysia. Kita membuat analisis terhadap keputusan pilihanraya lepas. Beberapa tempat kita meletakkan calon, DAP juge letakkan calon. Jika dicampur jumlah undi kedua2 calon, kita boleh megalahkan BN. Oleh yang demikian kita bersetuju untuk berpakat dengan parti lain untuk menjatuhkan BN. Kita namakan dia tahalluf siasi. Kita yakinkan ahli bahawa tahalluf siasi dibolehkan. Yang sebenarnya tahalluf siasi adalah satu2nya jalan kalau kita nak menang pilihanraya menurut waqi' di Malaysia. Natijahnya kita dapat meyakinka mereka untuk mengundi kita dan kita berjaya memenangi beberapa negeri.

Keadaan ini menyebabkan BN tak senang duduk. Kita buat analisa dan BN juga buat analisa. Kemenangan bergaya ini adalah hasil dari masyarakat cyber. PR menyerang saraf menggunakan cyber. Masyarakat yang membaca internet terpengaruh untuk mengundi PR. Oleh yang demikian BN melancarkan sayap cyber mereka. Tidak hanya dengan melancarkan blog2 pro BN, mereka juga memasuki blog2 pro PR, tidak hanya sebagai pembangkang dalam blog berkenaan, tapi juga berlakon sebagai adik-beradik kita. Mereka cuba mencari kepercayaan penyokong2 PR, mencari simpati atau mungkin memberi simpati.

Bila ada peluang, mereka cuba meracuni golongan cyber. Ada peluang yang lebih besar mereka cuba memfitnah, mencucuk jarum, melaga-lagakan antara PR. Dan... of course! Mereka berjaya. Sesedap hati mereka mengutuk pimpinan kita dengan gaya bahasa yang sungguh biadap. Seorang lagi menyahut, dengan gaya bahasa yang sama, mengutuk sepuas-puasnya, memaki sepuas-puasnya. Saya tak pernah dengar TGHH dihina, dimaki, dicaci. Ahli PAS sejati tak pernah berbuat begitu. Tapi dengan berkat usaha yang tekun puak2 BN yang berjaya masuk ke blog2 PR ini, kata2 kesat terhadap pimpinan seolah2 sudah menjadi lumrah. Bila ada yang membela, orang yang membela berkenaan akan dikutuk pula sekeras-kerasnya.

TGNA juga pernah dihina, dicaci dimaki. Tapi Alhamdulillah, orang UMNO pun ada yang hormat dan sayang pada TGNA. Tapi bila tiba giliran TGHH, Ustaz Nasha dan Hassan Ali, yang membela juga akan dihukum. Betapa liciknya BN mencucuk jarum. Yang lebih senang dicucuk adalah mereka yang tidak mengenal PAS secara mendalam.

Kita mungkin terlupa akan tulisan seorang penulis terkenal bertajuk taik. Ada seorang insan yang nak membersihkan tong taik, maka dia terpaksa masuk ke tong taik berkenaan. Kita terlalu ingin meraih undi penyokong2 PKR & DAP, adakah kita perlu mengikut rentak tari mereka?


ummi...

artikel ini ummi ambil dari blog Muslimat Dengkil..banyak kebenaran disitu yang hampir ramai yang tak nampak.. kita seakan leka dan lupa akan tujuan utama perjuangan Pakatan Rakyat khususnya PAS..kata orang tua2..kalau kita tersesat jalan pulanglah ke pangkal jalan..kalau kita hilang pedoman..pulanglah kepada Al-Quran dan Hadis...

wallahua'lam....
komen

Menjelang Sidang DUN Perak...BN pasang perisai...!!

Kenyataan Media (25 Oktober 2009)

KESTABILAN POLITIK NEGERI PERAK PERLU DIKEMBALIKAN,DUN PERAK PERLU SEGERA DIBUBARKAN

Berikutan sidang DUN yang akan diadakan pada 28 Oktober 2009 ini, PAS Perak mendesak agar kestabilan perjalanan Dewan Undangan Negeri Perak berjalan dengan baik, perkara ini sangat penting kerana PAS Perak sangat menghormati pendirian rakyat yang telah membuang undi pada 8 Mac 2008 yang lalu dan hasil dari itu kerajaan Pakatan Rakyat diberi mandat untuk mentadbir Negeri Perak.
Berikutan surat panggilan yang telah dikeluarkan oleh YB V Sivakumar selaku Speaker Perak yang sah, untuk semua adun dari Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional bersidang pada 28/10/2009 ini. Maka PAS Perak mengharapkan agar perkara-perkara yang disebutkan diambil perhatian oleh pihak yang berkenaan:

Pertama : PAS Perak ingin menegaskan supaya pihak polis tidak campur tangan di dalam segala urusan sidang DUN yang akan dilakukan pada 28 Oktober ini. PAS Perak menegaskan agar insiden campurtangan pihak polis yang berlaku pada sidang DUN 3 Mac 2009, 7 Mei 2009 dan 2 September 2009 tidak berulang. Pada 3 persidangan yang lepas seluruh rakyat dapat melihat dengan jelas bahawa pihak polis telah menghalang adun Pakatan Rakyat untuk bersidang bahkan telah mengganggu ADUN dari Pakatan Rakyat menunaikan amanah rakyat untuk mereka bersidang.

PAS Perak, sangat bimbang sekiranya berlaku sebarang kekerasan dari pihak Polis terhadap ADUN Pakatan Rakyat untuk bersidang sepertimana yang berlaku pada sidang-sidang DUN yang lepas, oleh itu bagi PAS Perak perkara seperti ini tidak boleh berulang sama sekali.

Kedua
: PAS Perak menyeru agar pihak polis menjaga keselamatan ADUN Pakatan Rakyat daripada sebarang gangguan “samseng-samseng” yang tidak dikenali yang berkemungkinan akan muncul pada sidang dewan yang akan datang. PAS Perak melihat tindakan “samseng-samseng” yang tidak dikenali ini telah menimbulkan kekacauan pada sidang-sidang yang lalu harus dihalang daripada terus menimbulkan kekacauan. Tindakan mengheret Speaker YB V. Sivakumar pada sidang DUN yang lalu amat tidak bermoral dan melanggar etika kemanusiaan.

Sehubungan itu, kami amat berharap pihak polis dapat menghalang sebarang tindakan tidak bermoral yang mungkin dibuat oleh pihak “samseng-samseng” ini pada sidang DUN 28 Oktober ini.

Ketiga: Pimpinan PAS Perak juga bertegas agar pihak Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) supaya tidak campur tangan di dalam urusan sidang DUN. Selaku kakitangan kerajaan dan berada di bawah kuasa eksekutif, SUK Negeri tiada hak untuk campur tangan di dalam hal kuasa legislatif iaitu kuasa yang ada pada sidang DUN. Pimpinan PAS Perak amat kesal di atas tindakan SUK Negeri yang melanggar arahan Speaker YB V Sivakumar di dalam persidangan yang lepas sehingga mengakibatkan huru-hara di dalam persidangan dewan.

Keempat: Sehingga kini, mahkamah masih lagi belum memutuskan siapakah Menteri Besar Perak yang sah, dan keputusan ini masih dalam urusan mahkamah, dan Berdasarkan keputusan terbaru juga, mahkamah tinggi telah membenarkan speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar, dan enam lagi ADUN Pakatan Rakyat untuk mencabar keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang menyatakan tidak perlu mengadakan pilihan raya kecil bagi tiga kerusi DUN di Perak iaitu Behrang, Cangkat Jering Dan Jelapang.

Perkara ini semestinya akan menyebabkan kecelaruan bagi sidang DUN yang akan diadakan ini. Sehubungan itu, PAS Perak mendesak agar DUN Perak segera dibubarkan bagi mengembalikan semula hak rakyat memilih kerajaan yang sebenar untuk mentadbir Negeri Perak, Bagi PAS Perak ini adalah jalan yang terbaik bagi mengelakkan berbagai lagi insiden yang akan berlaku pada masa akan datang selagi mana DUN Perak tidak dibubarkan

Dengan ini saya, selaku Pesuruhjaya mewakili seluruh pimpinan PAS Perak, akan terus konsisten menggesa agar DUN Perak segera dibubarkan untuk kita sama-sama menyelesaikan masalah yang timbul akibat daripada rampasan kuasa oleh pihak Barisan Nasional. PAS Perak menggesa supaya kembalikan semula hak rakyat, berikan mandat kepada rakyat tentukan siapa kerajaan pilihan mereka.

“ ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN ”

A.F USTAZ ABU BAKAR HUSSAIN
Pesuruhjaya PAS,
Perak Darul Ridzuan 
 
 
ummi..
Betul apa yang PJ Perak Ustaz Abu Bakar nyatakan..ini berpandu kepada pergerakkan di SUK menyebabkan kebimbangan kita terhadap ketenteraman sidang DUN yanag akan diadakan pada 28hb nanti..banyak perkara yang pelik2 yang sedang disusun atur oleh Zambry al-kudeta bersama Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) bagi mengkucar kacirkan sidang DUN..

yang ummi herankan apa yang depa kalut sangat ni..takkan takut dengan ADUN PR kot...kata hangpa di pihak yang berkuasa dan benar..tapi apasal kalut pasang perisai bagai..ishh tak pham la...

komen

Sunday, October 25, 2009

Himpunan Muslimat ..1 Black Perak...

Semalam muslimat Perak berhimpun bagi menyemarakkan rasa kecewa muslimat PAS Perak terhadap pencabulan demokrasi di Perak oleh Barisan Nasional..atas rasa kecewa ini muslimat menzahirkan dengan memakai pakaian serba hitam dan satu deklarasi telah diwartakan di himpunan 'One Black' Perak.

Menurut pengarah program himpunan ini Dr.Najihatussalehah Ahmad, himpunan ini bertujuan menyuntik semangat kerja kepada muslimat agar bersiap sedia dengan kemungkinan berlakunya pembubaran DUN Perak.

"mungkin muslimat dilihat seperti berdiam diri dalam kemelut di Perak ini ,hakikatnya kami sungguh kecewa bila demokrasi di Perak ini dicabuli..kita mahu tegaskan bahawa muslimat telah bersedia untuk menghadapi pilihanraya bila-bila masa saja di Perak " , tegas beliau dalam wawancara ringkas bersama ummi dan Sya-Reformis.




One Black Perak..
DS Nizar sedang memakai lilit kepala...

Muslimat yang berpakaian serba hitam dengan lilitan kepala yang tertera tulisan 'BUBAR DUN' menampakkan kesepakatan dan kesdiaan muslimat untuk berhadapan dengan kemungkinan DUN dibubarkan.








komen

PAS..carik2 bulu ayam..

Apasal la sekarang emosi ahli2 PAS mudah terusik..ummi nampak bila ada saja komen pasal PAS..ramai yang melatah..kena kritik sikit dah naik tocang..bagi ummi komen dari Dr.Aziz Bari ni..sapa makan cili dia rasa pedas..pasal kalau dia mengata berapi2 kalau tak kena pada orangnya..takde sapa peduli...ummi tak rasa apa2 pun..sebab tak kena kat batang hidung ummi...mungkin sebab itu Ustaz Idris Ahmad melompat..

ummi suka bila kita selaku pimpinan dalam sesebuah parti punya tahap pemikiran yang tenang dan bernas..kena cerdik dalam menenangkan situasi dan mengawal isu2 yang menerjah dengan berhikmah..krisis pimpinan PAS kali ini mungkin nampak keruh tetapi insyaAllah akan selesai dengan cara yang berhemah..

kita selalu dengar orang berkata 'setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya'..adakah akan berlaku satu anjakan kepada parti PAS sedikit masa lagi..? yang pasti apa saja keputusan yang akan diputuskan adalah untuk pembaikkan pada PAS..seperti rumah lama bila dibaikpulih akan menjadikan satu tempat perlindungan yang lebih baik dan cantik...kita serahkan pimpinan membuat keputusan yang bijak..kena pastikan semua pihak berpuas hati..walaupun kita tahu untuk memenuhi kehendak semua pihak itu satu kerja yang mustahil..tetapi biarlah tidak sampai mengecewakan langsung ..

bagi ummi setiap antara kita ada peranan untuk memastikan PAS tidak bergelora dan tetap teguh lagi utuh..kepada pimpinan ambillah masa yang secukupnya untuk menjernihkan suasana..kerana kami telah dididik supaya bersabar..

kepada ahli kita harus yakin pimpinan yang telah kita angkat untuk memimpin adalah dari kalangan yang hebat antara yang terhebat...kepada pemerhati diluar PAS..walau dilhat PAS sekarang dalam keadaan sedikit kelam kabut yakinlah ianya hanyalah kocakan air yang kecil dan tidak sampai melimpah keluar dari takungannya...teristimewa kepada musuh2 PAS...jangan ada mimpi untuk melihat PAS akan hancur..kerana PAS berpegang kepada tali Allah dan Islam adalah panduan untuk PAS berpolitik..

kepada pengkritik2..jasa kritikan anda banyak mendewasakan perjuangan dan pejuang2 PAS...segala pandangan dan cadangan dilihat sebagai kasih sayang anda terhadap parti PAS..kepada blogwan isu krisis PAS kita ulas ala kadar kerana yang lebih penting kita tumpukan adalah musuh no 1 Pakatan Rakyat iaitu Barisan Nasional..jangan kita terlalu dibongkah sehingga kita hilang tujuan asal dan musuh kita yang nyata..kita tunggu dan biarkan mereka yang berkenaan untuk mengawal krisis dalaman PAS...






komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil