Followers

Thursday, November 20, 2008

SAH..!! kak Ijat akan langgar kak Pidah..

http://mindamujahidin.files.wordpress.com/2008/08/shahrizat1wx3.jpg


Naib Ketua Wanita UMNO Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari Khamis mengumumkan akan bertanding jawatan Ketua Wanita UMNO Malaysia pada pemilihan parti itu Mac depan.

Keputusannya itu dimaklumkan melalui satu kenyataan yang dikeluarkan petang Khamis.

Berikut adalah kenyataan penuh pengumuman Shahrizat



KENYATAAN AKHBAR

DATO’ SRI SHAHRIZAT ABDUL JALIL

Naib Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia


Saya Shahrizat Abdul Jalil dengan ini mengesahkan bahawa saya menerima pencalonan dan sokongan untuk bertanding jawatan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia pada bulan Mac 2009.

Wanita UMNO mesti bersatu dalam mengukuhkan parti serta berani membawa perubahan dan pembaharuan.

Ikhlas.

SHAHRIZAT ABDUL JALIL
20 November 2008
bersamaan 22 Zulkaedah 1429


sumber Agendadaily

komen

Ikhlas kerajaan BN...!!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/thumb/1/1d/Fed_highway_ch1.jpg/300px-Fed_highway_ch1.jpg

"KUALA LUMPUR, 19 Nov (Hrkh) - Diskaun 10 peratus dengan tempoh tujuh jam bermula tengah malam hingga pagi keatas pengguna lebuhraya Utara- Selatan dan Elite membuktikan kerajaan BN memang tidak ikhlas untuk membantu meringankan bebanan rakyat."


ewah2...! BN nak tunjuk ikhlas membantu meringankan beban rakyat dgn diskaun tol..?? tempat ummi takde tol..camne nak rasakan keikhlasan kerajaan BN ni..?

cerdik betol kerajaan BN ni ye.. bagi diskaun time orang semua dok kat rumah..time dah nak tido...yg keluar malam pon kutu2 rayau..mat2 dan minah2 nightclub..! depa aje ke yg diiktiraf sebagai rakyat pada kerajaan BN ...?

yang pekebun2 kecil..nelayan2...pegawai2 awam...pekerja2 kilang..peniaga2 kecil ke besar ke...mereka2 ni bukan rakyat kerajaan BN ke..tak layakkah mereka merasa keikhlasan kerajaan BN ..?

Ummi tak guna lebuhraya tiap2 hari...ummi tak lalu pun tol tiap2 hari di waktu malam pulak tu...ummi nak merasai keikhlasan kerajaan BN...!!


komen

Wednesday, November 19, 2008

filem GAY pertama Malaysia..hampeh aje..!!


"Berahi tidak memiliki sempadan.."
ceh..!! jijik tol slogan cite ni..


Comolot..korang penah tgk cite pendek tajuk 'comolot' ni..? ummi baca kisah filem pendek ni kat blog matcomot ..

Ummi tak paham apa yg nak diketangahkan oleh Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) ni...? kehebatan jalan ceritanya kah..? kehebatan pengarahannya kah..? kehebatan cinta sejenisnya kah..? kekreatifannya kah..? kehenseman pelakonnya kah..? 

Kalau diperhatikan ada satu komen yg pelik lagi membina(membina kepada kejahilan)..

"
oleh 336225114
yalah tu, aku dah admit....negatif aje.,,positif komen takde ke?? perlu berfikiran luasla skit korang ne..salah ke diorang nak buat kelainan..?? aku pun org melayu gak dan aku admit mg terdapat babak yang 'tak sepatutnya' ditayangkan dalam film ne. sya seorang lelaki sejati dan tak rasa apa apapun.. anyway, film korang mg kreatif..tpi perlu tingkatkan kualiti lakonan skitlaa..

wei....this is just an acting scene..."

bagi ummi ni komen  bangang yg teramat..!! dah kepupusan idea nak buat cerita ke budak2 skarang ni..? korang rasa hebat sangat ke dah..?! cubalah buat filem yg berkualiti sikit.. yang ada unsur pengajaran...unsur teladan..unsur keinsafan..unsur yg elok2 la pendek kata..

dah lah masalah politik makin kucar-kacir..ni terbit lak pemikiran yg kucar-kacir dari generasi muda yg kita harap untuk menjadi pembela agama..bangsa dan negara..hampeh tol...!!


komen

Tuesday, November 18, 2008

lindungilah anak2 kita dari kerosakkan...

http://photos.friendster.com/photos/43/39/63899334/1_191859545m.jpg

Hari ini baru dapat betol2 menjelajah dunia maya ini dengan aman..hehehe apa taknya..bila start cuti sekolah ni terpaksa berebut pc dengan anak2..tu belum dengan si ayah anak2 lagi..aduii..

Hari ini blog yg mula2 sekali ummi terjah adalah blog Tok Ghimau dengan kisah pengkid dan komen2 dari puak2 yg bukan muslim tapi dok melalak2 sesuka hati sesedap rasa hina orang Islam khususnya melayu..kalau tok ghimau sanggup makan kaki dorang..ummi tumpang cili mulut dorang pun jadilah...

Lepas tu ummi terjah lak blog Mr.Kulatlapok..pun pasal pengkid jugak..tapi yang buat ummi tertarik dalam artikel tu...bila Pak Lah kata bertudung tu hanyalah sebagai 'pilihan' bukan wajib ..Pak Lah ni belajar ugama dengan sape ni..? rupa2nya inilah pahaman yg dipegangnya..betul lah kata2 orang... iman itu tak dapat diwarisi walaupun dari ayahnya seorang yg beriman..buktinya Pak Lah kita..kita kenal Pak Lah sebagai cucu seorang ulamak yang disegani..dia juga Perdana Menteri Malaysia..sepatutnya undang2 pemakaian tudung ini adalah menjadi tanggungjawab ketua negara untuk melaksanakannya..tapi bila dah Pak Lah kata pemakaian tudung hanya satu pilihan sahaja...tak hairanlah bila anak2 buah pun tak berat dengan hukum Allah..

Pastu ummi jelajah lagi dan terjumpa pulak kenyataan dari mufti Perlis yg mengatakan Sajak Kematian itu satu yg khurafat..yang ni ummi tak bape nak setuju dengan mufti sorang ni..kata pepatah melentur buluh biar dari rebung..kalau dah keras jadi buluh dah payah..bukan tak boleh dilentur bila dah jadi buluh..tapi banyak kerjanya kalau berbanding rebung senang nak dibentuk...kerana kita kena tanamkan dalam jiwa anak2..sebagai seorang muslim kita kena takutkan Allah..bukan takut pada 'hantu'... ini tidak dari kecik dah ditakutkan dgn hantu walaupun kita tak nafikan wujudnya makhluk ghaib ni..tapi kita lebih mendedahkan pada anak2 cerita2 seram...tu tak dikira khurafat ke wahai mufti..? apa faedahnya pada anak2..?

Pelik tapi benar..suasana sekarang memang banyak mengelirukan orang ramai...lebih2 lagi bila org Islam sendiri berfikiran sempit..yg benda baik dikatakan boleh merosakkan tapi benda yg terang2an tak elok diterima tanpa banyak soal..bagi ummi tak mendatangkan mudharat pulak video klip tu..sedikit sebanyak dapat membantu ummi menerangkan pada anak2 ummi apa yg sepaptutnya kita sebagai muslim patut utamakan dalam hidup kita..memang mereka takut tgk video klip tu tapi kita kena terangkan kenapa jenazah tu jadi macam tu..apa amalan dia buat semasa hayat dia..sekurang2nya ada rasa takut dalam hati dorang nak buat benda2 yg dilarang agama

kenapa rancangan yg ada dalam tv kita sekarang tidak kita pertikaikan.. contoh rancangan2 yg dimomokkan pada anak2 kita di kaca tv..

- kisah2 seram
- hiburan yg melaghakan
- rancangan gusti yg ganas2
- telenovela dari negara latin yg kita sedia maklum dgn pakaian yg seksi2
dan banyak lagi..kita tahu cerita2 macam ni memang takde faedah pun untuk proses pembentukan siasah anak2 kita..tapi tetap juga dibenarkan..kenapa mufti tak mainkan peranan dalam hal ini..?

memang kita tak nafikan ada rancangan ilmiah ditayangkan tapi kadang2 selalu ditayangkan di waktu yg tak sesuai..

adakah kita sudah dalam keadaan lali dengan masalah sosial mutakhir ini..? kita hanya mampu memandang dan tak mampu menegur..kenapa ? ummi setuju dengan pengharaman pengkid..tapi sepatutnya mak nyah pon kita kena isytiharkan juga pengharamannya..!!

Daripada Abu Hurairah RA, bersabda Nabi SAW;

“Empat golongan berada dalam kemurkaan Allah di pagi dan petang, iaitu lelaki yang menyerupai perempuan, perempuan yang menyerupai lelaki, mereka yang melakukan setubuh dengan binatang dan mereka yang melakukan setubuh sesame lelaki (homoseksual)”(Kanz Al-Ummal : 12/31 : hadis no : 43982.)



“Sesiapa yang melihat kemungkaran hendaklah diubah dengan tangannya, jika tidak berupaya hendaklah diubah dengan lisannya, dan jika tidak berupaya juga hendaklah diubah dengan hatinya dan yang sedemikian itu selemah-lemah iman.” (Hadis riwayat Muslim)

wallahualam..
komen

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

http://www.danielmahendra.com/wp-content/uploads/2008/04/surat-surat.gif

Mak.....
Terlalu bosan rasa duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.......
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu......
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi......
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran... ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter.....
Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak......
Kiter masih ingat lagi....
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak.....?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni...
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak....!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib....
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak.....
nak cakap dengan mak.....
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk univesiti....
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil