Followers

Saturday, June 06, 2009

pimpinan iktiraf blogger...urusetia muktamar tak pandang langsung blogger...

Sumbangan media baru khususnya media siber termasuk portal berita dan blog memainkan peranan untuk menyediakan maklumat alternatif kepada rakyat yang selama ini di cengkam oleh media arus perdana yang dikuasai kerajaan UMNO BN telah berjaya mencelikkan rakyat sehingga memilih Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kecil yang diadakan selepas pilihanraya umum lalu, kata Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang.

Sebenarnya, walaupun tiada majlis penghargaan khusus untuk para blogger dan wartawan internet pada majlis muktamar pada tahun ini. Namun pengiktirafan yang diberikan oleh Presiden PAS itu telah lama ditunggu oleh para blogger sekalian yang telah bertungkus-lumus selama ini memperjuangkan kebenaran dan keadilan melalui alam siber membantu Pakatan Rakyat mencapai kemenangan. Moga-moga ibadah dan perjuangan kita ini dapat membantu kita berhadapan dengan ALLAH SWT di akhirat kelak.

betul lah pimpinan atas menghargai bloggers ni..tapi hakikatnya blogger tetap dipandang sebagai 'nobody'...kalau benar seperti yang TGHH sebut..blogger ini diiktiraf kenapa bila kita nak mintak pas media dari urusetia tak dilayan..

'' kami tak berikan pas media kepada blogger..hanya media perdana sahaja diberi pas media muktamar''..alasan mereka,"kalau beri kat sorang blogger nanti semua blogger nak.." susah sangat ke kalau berikan untuk 2 @ 3 orang blogger pas media..? blogger bukan nak mintak keistimewaan apa sangat..dapat masuk semasa PC pun dah cukup la...

kalau kita dengar ucapan dari perwkilan negeri Melaka disebut bagaimana media perdana ini mensensasikan akhbar mereka dengan memburukkan pimpinan PAS..tapi mereka2 ini juga la yang diiktiraf..blogger2 yang membawakan liputan yang benar tak diberi keistimewaan seperti media perdana..apa ni...
bila ummi tanya ada wifi ke? pakai password ke..?..."ha'ah ada password..hanya unit IT aje yang boleh guna line wifi ni..orang lain tak boleh.."hangin tol ummi bila dia jawab macam tu...tapi sebagai muslim kita telah ditarbiyyah supaya bersabar...takpa lah ummi tetap ucapkan terima kasih...bukan kebuluq sangat pun pasal ummi ada bawak broadband sendiri..cuma ummi saja tanya tapi jawapan memang menghanginkan hatiku...

ummi telah mengikuti 2 program besar oleh 2 parti..satu semasa Kongres PKR di tempat yang sama Stadium Melawati Shah Alam...dan yang terkini Muktamar Tahunan PAS ke 55...2 parti yang besar..ummi sebagai ahli PAS tapi tidak menjangka ini cara pengurusan PAS ..berbanding dengan PKR..kami blogger mendapat tempat bersama media perdana...memang ummi kecewa dengan pengurusan PAS..untuk mendapat pas media kami telah ditolak mentah2 apatah lagi untuk mendapat liputan di dalam sidang media ... kami memang tak dapat..nak mintak letak recorder pun tak kasi..hina sungguh blogger ni rupanya..

ummi tunjuk kad media yang ummi dapat dari kerajaan Pakatan Rakyat di Perak oleh DS Nizar sendiri..tapi tetap tak diiktiraf..

"akak ni ada pas media tapi pas yang bukan dari media perdana.."kata petugas

"ni pas dari kerajaan PR Perak ..DS Nizar yang iktiraf blogger sebagai media kerajaan PR"

"kami tak kisah siapa yang beri..Nizar ke siapa ke..tapi akak bukan dari mana2 yang boleh kami beri pas media"..aduiii hangat hati betul la dengar ayat tu...kalau nak bukak cerita dalam kain PAS ni memang banyak sungguh..tapi disebabkan sayangkan jemaah ummi tak sanggup nak bukak buruk parti sendiri..seperti bukak pekung di dada la pulak...

tapi ummi luahkan ketidakpuasan hati ummi kerana perkara in tak sepatutnya berlaku terhadap blogger jemaah sendiri..kerana pimpinan sendiri telah memberi pengiktirafan kepada blogger kerana sumber berita yang kita sampaikan tidak seperti media arus perdana yang bermuka2..

bak kata MSK sapa suruh gatai jadi blogger...sendiri tanggung la...kalau Topeng Perak pulak cakap..blogger ni dapat apa..dapat maki aje..kalau Cenangau kata pulak..blogger ni macam daun kari..untuk menyedapkan bau masakan hang buh la..masa nak makan hang kena tolak ketepi...

ummi mengharapkan agar perkara ini diberi ruang sedikit untuk dipertimbangkan..permintaan blogger tidaklah besar sangat..tidak minta dilayan seperti media perdana pun sekurang2nya beri sedikit ruang untuk kami blogger berdiri dibelakang para media perdana pun tak apalah..jangan dihalau terus jauh2..sebelum para blogger rasa bosan dengan layanan yang begini harap ada sedikit perubahan minda dalam pengurusan pada majlis besar yang akan datang..

wallahualam..
komen

Friday, June 05, 2009

Keputusan terkini Jawatankuasa PAS Pusat

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png

SENARAI KEPUTUSAN
JAWATANKUASA KERJA PAS PUSAT BAGI SESI 2009-2011

PENGERUSI TETAP (MTB)
Abu Kasim Bin Abdullah, Ustaz Haji


TIMBALAN PENGERUSI TETAP
Hussin Bin Haji Ismail, Haji


PRESIDEN (MTB)
Abdul Hadi Hj Awang , YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji


TIMBALAN PRESIDEN
Nasharudin Mat Isa, YB Ustaz Haji

NAIB PRESIDEN

Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato’ Ustaz(877)
Salahuddin Ayub, YB (824)
Mahfuz Omar, YB Dato' Haji (663)


AHLI JAWATANKUASA KERJA

Mohamad Nizar Jamaluddin, YAB Dato' Seri Ir (854)
Idris Haji Ahmad, Ustaz Haji (799)
Kamarudin Jaffar , YB Dato’ (769)
Azizan Abd Razak, YAB Dato’ Seri Ustaz (653)
Hasan Mohd Ali , YB Dato' Dr Hj (642)
Mohd Hatta Md Ramli, YB Dr. Haji (638)
Abdul Ghani Samsudin, Ustaz Haji(637)
Abu Bakar Chik, Dato’ Ustaz Haji (622)
Mohamed Hanipa Maidin, Sdr (619)
Amiruddin Hamzah, YB Dato' Ir. (606)
Lo’ Lo’ Haji Mohamad Ghazali, YB Dr. (589)
Ab Ghani Abdul Rahman, Ustaz Haji (584)
Dzulkefly Ahmad, YB Dr. (576)
Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, YB Dr. (530)
Hashim Jasin, YB Ustaz Haji (522)
Mazlan Aliman, Sdr (513)
Taib Azamudden Md Taib, YB Ustaz Haji (508)
Mujahid Yusof Rawa, YB Dr. (488)


PEMERIKSA KIRA-KIRA

Mohd Rashidi Bin Hassan
Musaniff Abd Rahman


Tahniah kepada Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat yg baru....YB Ustaz Haji Nasarudin Mat Isa telah dipilih memikul amanah sebagai Timbalan Presiden sekali lagi...harap PAS dapat dimantapkan dan akan menggerunkan BN dengan barisan pimpinan yang hebat dan mantap ..cukup sudah kekalutan yang cuba BN buat untuk mengkucar kacirkan PAS...namun tarbiyyah yang telah PAS beri tidak dapat menggugat pendirian ahli jemaah PAS..sori la UBN...ahli PAS bukan macam BN..
komen

Strategi untuk memantapkan perjuangan PAS dan ahli..




P
residen PAS membuat kesimpulan ucapan dasar Muktamar Tahunan Ke-55 pagi ini dengan menggariskan enam strategi, antara lain mahu menampilkan satu imej dan citra sebagai parti Islam yang sentiasa bersedia untuk berdepan dengan apa jua cabaran semasa dan mendatang.

Sehubungan itu, Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, PAS perlu menampilkan satu pendekatan imej yang bersifat 'usuliy' dari segi prinsip-prinsip perjuangan, 'mu’asirah' dari segi kepimpinan dan organisasi-jentera, 'istiqbaliy' dari segi persiapan dan kesediaan untuk menggempur senario perjuangan masa depan.

Selain itu, Ustaz Hadi yang menerajui PAS sejak 2002 berkata, beliau mahu semua peringkat ahli parti memperkukuhkan ukhuwwah, mahabbah dan persaudaraan dalam saf jemaah khususnya di peringkat kepimpinan serta aktivis parti sehingga ke seluruh akar umbi. "Arahan ini juga termasuk memperkukuhkan Kelab Penyokong PAS sehingga kebersamaan mereka dalam perjuangan PAS dapat terus diperkasakan," katanya.

"Sebagai intipati tindakan bagi para pendokong dan pimpinan PAS, maka izinkan untuk saya simpulkannya dan membuat seruan seperti berikut :

a) Saya menyeru kepada semua peringkat ahli parti untuk memperkukuhkan ukhuwwah, mahabbah dan persaudaraan dalam saf jamaah khususnya di peringkat kepimpinan serta aktivis parti sehingga ke seluruh akar-umbi supaya benar-benar menjadi –

Seperti yang dituntut Allah SWT dalam Surah As-Sofff ayat 4, terutamanya Majlis Syura Ulamak, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dewan-dewan, Badan Perhubungan PAS Negeri-negeri, Kawasan-kawasan dan Cawangan-cawangan. Arahan ini juga termasuk memperkukuhkan Kelab Penyokong PAS sehingga kebersamaan mereka dalam perjuangan PAS dapat terus diperkasakan.

b) Marilah kita mengurus kemenangan dan kelemahan kita dengan Islam, supaya Islam
yang kita perjuangkan itu mampu dilihat sebagai pemandu dalam segala bentuk amalan kita. Kita ingin memimpin perubahan dalam negara kita dengan Islam.

Semua petugas parti perlulah mencari formula dan ruang yang ada untuk menonjolkan kepimpinan Islam dalam segenap segi kehidupan dengan cara yang penuh hikmah dalam menangani harapan rakyat dari pelbagai kaum, agama dan budaya serta terus kekal dengan iltizam disiplin yang tinggi supaya tidak goyah oleh perancangan jahat musuh.

c) Marilah kita melaksanakan mesej dakwah secara muwajahah silmiyyah, dengan kita sedia berdialog, bermuzakarah dan berdebat dengan sesiapa sahaja demi merealisasikan tema Islam Memimpin Perubahan.

d) Marilah kita terus menerus memperkasakan parti dan mempersiapkan kepimpinan PAS, bagi menangani cabaran persaingan yang semakin sengit dari segi tuntutan intelektual dan mendepani permasalahan negara dalam konteks global. Para pimpinan ulamak PAS juga perlu berani berijtihad bagi menangani polemik-polemik baru dalam urusan perundangan dan kancah politik yang serba mencabar ini.

e) Marilah kita menampilkan satu imej dan citra PAS sebagai parti Islam yang sentiasa bersedia untuk berdepan dengan apa jua cabaran semasa dan mendatang dengan menampilkan satu pendekatan imej yang bersifat "Usuliy" dari segi prinsip-prinsip perjuangan, "Mu’asirah" dari segi kepimpinan dan organisasi-jentera, "Istiqbaliy" dari segi persiapan dan kesediaan untuk menggempur senario perjuangan masa depan.

f) Marilah kita mengeratkan persefahaman dan keserasian setiakawan dan kelancaran bekerja di semua peringkat dalam Pakatan Rakyat, sehingga benar-benar dapat menyerlahkan kredibiliti dan perpaduan Pakatan Rakyat khususnya di semua negeri negeri yang kita tadbir bagi bersiap sedia untuk menempah kejayaan yang lebih besar dalam PRU ke-13.

sumber kelab GB
komen

Ummi di booth GMI..!





Hari ini perasmian Muktamar PAS Pusat di Stadium Melawati Shah Alam..

Istimewa hari ini ummi melepak di booth Gerakan Mansuhkan ISA(GMI) bersama Kak Laila dan UmmuAsiah..cerita pasal perasmian dan perjalanan sidang muktamar anda boleh layari di sini


Pakcik ni tak tau nama..dia siap tinggalkan hasil karya dia kat banner ini..

adik2 yang sama turut memberi sokongan terhadap kempen membebaskan tahanan ISA

Fify dari Sabah juga tak mahu ketinggalan

wakil Dewan Pemuda PAS Serawak saudara Azeez..

ummi bersama UmmuAsiah..Kak Laila dan Perisik Rakyat..

banner yang menunggu cap tangan anda2 semua sebagai tanda sokongan..

Ketua DMP Pusat tidak ketinggalan menyumbang cap tangan..

komen

Thursday, June 04, 2009

Saf kepimpinan Dewan Muslimat PAS Pusat 2009-2011

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png




SENARAI KEPUTUSAN PIMPINAN
DEWAN MUSLIMAT PAS PUSAT BAGI SESI 2009-2011


PENGERUSI TETAP (154)
Nor Hashimah Deraman

TIMBALAN PENGERUSI TETAP (162)
Wan Hamidani Wan Ahmad

KETUA (136)
Nuridah Mohd Salleh, Ustazah


TIMBALAN KETUA (142)
Siti Zailah Mohd Yusoff, YB.


NAIB KETUA (MTB)
Mumtaz Md Nawi, YB.

AHLI JAWATANKUASA KERJA (23)

1. Wan Ubaidah Omar, YB.(196)
2. Halimah Ali, YB. Dr. (173)
3. Mastura Hj Mohamad (173)
4. Aiman Athirah Al Jundi (162)
5. Najihatussalehah Ahmad, Dr.(158)
6. Siti Mariah Mahmud, YB. Dr. (156)
7. Rosni Adam, Dr. (155)
8. Azizah Khatib Mat, Ustazah (147)
9. Salbiah Abd Wahab (147)
10. Nurul Huda Yusof Rawa (135)
11. Wardatul Jannah As Sofea (125)
12. Fatimah @ Zainab Ibrahim, To' Puan (122)


PEMERIKSA KIRA-KIRA (2)

1. Basmatul 'Uyun Yusof
2. Wan Hasna Wan Ismail


ummi

ada komen ka...?? .ada mata pandang..ada telinga dengar..ada mulut jaga..!! ada jari tulis la apa yang hangpa nak tulis..

wallahualam...




komen

Keputusan saf pimpinan Dewan Ulamak PAS..

Dewan Ulamak PAS Pusat yang telah mengadakan Muktamar tahunannya kali ke 48, di Dewan Utama, Muzium Negeri, Shah Alam, Selangor telah memilih kepimpinan barunya untuk sessi 2009-2011 seperti berikut yang diumumkan oleh Ketua JK Pemilihan Dewan Ulam' PAS Pusat Ustaz Daeng Sanusi Mariok

Jam lima petang sebentar tadi bertempat di Dewan Auditorium, Dewan Ulamak PAS Pusat bagi sessi 2009-2011 ialah :-


Pengerusi tetap - Ustaz Hamdan Mohamad (Menang tanpa bertanding)
Tim. Pengerusi Tetap - ustaz Abdul Manaf Othman(Menang tanpa bertanding)


Ketua - Dato' Hj Harun bin Taib.(Menang tanpa bertanding)
Timb. Ketua - Dato' Hj Ahmad Yaakob(Menang tanpa bertanding)
Naib Ketua - Dato' Dr. Mahfodz Mohamad (Menang tanpa bertanding)


Ahli Jawatankuasa Dewan

Dato' Husin Awang - 193 undi
Ustaz Abd Ghani Samsuddin -189 undi
Ustaz Nik mohamd Zawawi Salleh - 186 undi
Salleh sani Harun -160 undi
Ustaz Ab Bakar Abdullah - 153 undi
Ust Mohamadd Daud Iraqi - 153 undi
Ust Abdullah Abd Razak - 152 undi
Ust Hassan Mahmud - 143 undi
Ustaz Ismail Noh - 138 undi
Usta Mohd zin Abd rahman - 138 undi
YB Usraz Mohd Mustaffa - 131 undi
Ustaz Abdullah Hussin - 129 undi


Pemeriksa Kira-kira

Hj Ibrahim Omar - 188 undi
Mohd Noor Hj Din - 140 undi

sumber laman muktamar tahunan ke 55
komen

Ulamak disarankan mantapkan barisan pelapis..

KUALA LUMPUR - Ulamak diseru agar memiliki jati diri dengan kelengkapan yang mantap seperti ilmu menerusi tarbiyah dan kemahiran untuk menerajui kepimpinan dan perubahan alam parti dan negara.

Menurut Ketua Dewan ulamak PAS Pusat, Dato' Mohd daud Iraqi pada sesi penggulungan Muktamar Tahunan Dewan Ulamak PAS pusat kali ke-48.

"Ulamak biar ada jati diri dan ini perlu kepada tarbiyah dan kemahiran agar tidak diperlekehkan oleh mana-mana pihak," katanya.

Beliau mengakui bahawa kemampuan yang dimiliki ulamak adalah berbeza antara satu sama lain.

"Kemampuan ilmu yang dimiliki ulamak adalah tidak sama," ujarnya.


kenyataan diatas ummi sokong 100%..ini kerana kita lihat fenomena mutakhir in.. orang ramai terlalu mudah untuk meluahkan kata2 caci maki kepada ulamak2 di Malaysia..tak kira yang berada dalam parti politik ataupun yang tidak terlibat dengan kepartian...

ini sebenarnya menjadi kayu pengukur kepada tahap mentaliti rakyat Malaysia terhadap orang yang alim...bak pepatah orang yang jahil tidak kenal ornag yang alim..tetapi orang alim kenal akan orang yang jahil..gejala ini sebenarnya boleh menyebabkan generasi akan datang hilang rasa hormat pada orang yang membela agama..bagi mereka alim ulamak adalah sama seperti kebanyakkan orang..

jati diri ulamak perlu di tonjolkan supaya gejala memaki dan memperlekehkan ulamak tidak berterusan..kita tidak mahu di Malaysia ini penuh dengan golongan yang kurang ajar dan tidak menghormati alim ulamak..kerana golongan ulamak adalah pewaris nabi..walaupun ulamak tidak sehebat nabi dan para sahabatnya..tetapi mereka ini adalh penyambung kerja2 dakwah nabi untuk disampaikan kepada umat Islam di muka bumi ini..

kita juga mengharapkan pelapis ulamak dapat berdiri disamping dan bukan di belakang para ulamak yang berpengalaman... ini adalah kerana keseimbangan anatara penyatuan golongan ulamak muda dan berpengalaman menaikkan lagi martabat Dewan Ulamak..kerana cabaran masa kini mengharapkan penerima rakyat terhadap ulamak merentasi umur dan pendekatan..

wallahualam...

komen

Barisan Pimpinan Pemuda PAS Pusat yang baru..

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png


Pengerusi Jawatankuasa pemilihan, Ustaz Hasan Syukri telah mengumumkan senarai kepimpinan Pemuda PAS sesi 2009 - 2011. Keputusan adalah seperti yang berikut :

Ketua Pemuda : Ustaz Nasrudin Hj Hasan
Timbalan Ketua Pemuda : Ustaz Azman Shapawi
Naib Ketua Pemuda : Sdr Sabki Yusuf

Exco pemuda

1. Ust Riduan Md Nor
2. Ust Nik Mohd Abduh Nik Abd Aziz
3. YB Mohd Firdaus Jaafar
4. Ust Hj Mohd Nazri Chik
5. Sdr Suhaizan Kaiat
6. YB. Ust Nasir Zakaria
7. Ust Kamal Ashari
8. Sdr Kamaruzaman Mohamad
9. Sdr Khairul Faizi
10. Sdr Mohd Adram Musa
11. Abdullah Abd Karim
12. Dr Raja Ahmad Raja Iskandar


Tahniah kepada saf kepimpinan baru...

pimpinan Pemuda yang akan menerajui pemuda2 PAS khasnya dan pemuda Malaysia amnya di masa yang akan datang...mana muka pro-umno..mana satu muka pro-pakatan..?? walau apa pun istilah yang diberi..yang penting Pemuda harus berani ke depan walau apa pun isu atau krisis yang berlaku..geruhkan Pemuda BN dengan ciri2 Islamiyah sehingga mereka tidak mampu nak angkat muka kepada Pemuda PAS..

komen

Muktamar live dari 3 Dewan..

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png


SHAH ALAM, 4 Jun - Muktamar Muslimat kali ke-49 akan ditayangkan secara langsung dari Dewan Bankuet, MBSA. Orang ramai boleh menyaksikan perjalanan muktamar di laman-laman berikut:

Bagi Muktamar Ulama', siaran langsung boleh diikuti di laman-laman berikut:

Manakala bagi Muktamar Pemuda, siaran langsung boleh diikuti di laman-laman berikut:

komen

Selamat Bermuktamar !

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png




Selamat Bermuktamar !

Hari ini 3 dewan yang akan bermktamar..Dewan Ulamak..Dewan Pemuda..Dewan Muslimat..

Hari ini ummi akan menghadiri muktamar Dewan Muslimat

Istimewanya muktamar kali ini kerana ada pemilihan dan pertandingan..ummi sangat berharap agar pemilihan kali ini menampilkan wajah2 yang sedia berkhidmat dan mesra sesama saf pimpinan..ahli dan semua peringkat tidak kira bangsa dan agama..

Kematangan para perwakilan untuk memilih bakal pemimpin yang akan membawa Dewan Muslimat di mata dunia kerana tangan yang menghayunkan buaian mampu menggegarkn dunia

Aturcara muktamar
7.30 - perwakilan dan pemerhati mengambil tempat
8.30 - ketibaan tetamu & dif jemputan
9.00 - aluan pengerusi majlis
9.05 - bacaan ayat suci al-quran & terjemahan
9.10 - lagu negaraku & lagu rasmi PAS
9.20 - ucapan aluan penyelaras muktamar tahunan Dewan Muslimat PAS Pusat kali ke-49(Puan Hjh.Salbiah Ab Wahab)
9.30 - ucapan Tema Muktamar oleh Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat(Ustazah Hjh Nuridah Mohd Salleh)
10.45 - Ucapan perasmian oleh Timb.Presiden PAS(YB Ustaz Hj.Nasharudin Mat Isa)
11.45 - persembahan multimedia DMP Pusat
11.50 - penyampaian cenderahati
12.00 - taklimat pemilihan
12.30 - rehat
1.45 - perwakilan mengambik tempat
2.00 - dewan bersidang

SELAMAT BERMUKTAMAR

Perwakilan Perak

komen

Wednesday, June 03, 2009

Persiapan dewan untuk muslimat bermuktamar esok..

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png







SHAH ALAM, 3 Jun -
Suasana Dewan Banquet MBSA semakin rancak dengan kehadiran petugas-petugas dari seluruh pelusuk negeri. Walaupun menghampiri jam 12 malam semua petugas kelihatan bertungkus lumus dalam persiapan Muktamar Dewan Muslimat yang akan berlangsung esok pagi.


Penyiapkan pentas, dewan dan bilik gerakan teknologi maklumat. Tidak ketinggalan juga petugas-petugas dari Jabatan Teknologi Muslimat Pusat (JITM) dan Jabatan Teknologi Maklumat Negeri Kelantan (JITN Kelantan) sibuk menguruskan infrastruktur teknologi maklumat bagi memastikan kelancaran penyiaran secara langsung.



Selain itu, kelihatan Pn. Salbiah Yusof selaku setiausaha Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) sedang hebat berbincang dengan petugas JITN di pentas bagi menyusun strategi yang professional. Dianggarkan kehadiran seramai 500 hingga 800 orang perwakilan dan pemerhati dari Dewan Muslimat Negeri yang akan datang pada esok hari.


Muktamar kali 49 dijangkakan menjadi lebih hangat kerana ia diselitkan dengan upacara pemilihan ahli jawatankuasa DMPP yang baru. Jawatan Ketua dan Timbalan Ketua DMPP bakal dipertandingkan satu lawan satu iaitu Ustazah DR. Asiah Ali dan Ustazah Nuridah Mohd Salleh. Manakala Naib Ketua telah disandang secara menang tanpa bertanding oleh Senator Mumtaz Nawi.

sumber laman muktamar tahunan ke 55
komen

Tirai Muktamar Dewan Pemuda PAS kali ke-50 dibuka..

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png


GOMBAK, 3 Jun - Pemuda PAS mengembalikan nostalgia apabila mengadakan mengadakan muktamarnya di Markaz Tarbiyah PAS di Taman Melewar hari ini dan esok. Pada malam ini Muktamar Pemuda PAS akan dirasmikan oleh Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa. Selain itu, Ketua Pemuda PAS, Salahudin Ayub juga akan menyampaikan ucaptama beliau pada malam ini.

Muktamar Dewan Pemuda PAS kali ke-50 sudah membuka tirainya jam 8 malam tadi, Dewan Dato' Fadzil Noor di Taman Melewar kini dipenuhi para tetamu dan perwakilan Pemuda.


Muktamar kali ini yang bertemakan "Mempersada Perjuangan" dimulakan dengan perasmian pembukaan oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa disusuli dengan acara kemuncak ucaptama Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Salahuddin Ayub.


Hadir sama ialah, Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamaruddin Jaffar, Sasterawan Negara, A Samad Said, Ketua Penerangan PAS, Dato' Mahfuz Omar, Ketua Pemuda Nasional DAP, Loke Siew Fook, Presiden Abim, Yusri Mohammad; wakil Kelab Penyokong PAS, Vincent Lee, pemerhati dan petugas media.


Acara yang baru menghiasi suasana dewan sebentar tadi dengan alunan Sajak 'Dari Dinding Dewan' dari sasterawan tersohor Negara, Dato' A. Samad Said atau lebih mesra dikenali sebagai Pak Samad.

sumber laman muktamar tahunan ke 55


komen

Senarai calon Jawatankuasa Kerja PAS Pusat

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png


SENARAI CALON YANG AKAN BERTANDING

JAWATANKUASA KERJA PAS PUSAT BAGI SESI 2009-2011

PENGERUSI TETAP (MTB)

1. Abu Kasim Bin Abdullah, Ustaz Haji

TIMBALAN PENGERUSI TETAP (3)
1. Hussin Bin Haji Ismail, Haji
2. Ishak Bin Surin, Haji
3. Tengku Puji Bin Tengku Abd Hamid, Hj
PRESIDEN (MTB)

1. Abdul Hadi Hj Awang , YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji

TIMBALAN PRESIDEN (3)

1. Husam Musa, YB Dato’ Haji
2. Mohamad Sabu, Haji
3. Nasharudin Mat Isa, YB Ustaz Haji

NAIB PRESIDEN (5)

1. Mahfuz Omar, YB Dato' Haji
2. Mujahid Yusof Rawa , YB Dr.
3. Nik Mohd Amar Nik Abdullah, YB Dato' Ustaz ’
4. Salahuddin Ayub, YB
5. Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato’ Ustaz

AHLI JAWATANKUASA KERJA (54)

1. Ab Ghani Abdul Rahman, Ustaz Haji
2. Abdul Ghani Samsudin, Ustaz Haji
3. Abdul Halim Abdul Rahman, YB Dato’ Ustaz Haji
4. Abu Bakar Chik, Dato’ Ustaz Haji
5. Ahmad Sabki Yusof ,
6. Ahmad Rusli Ibrahim , YB Dato'
7. Aiman Athirah al-Jundi, Sdri
8. Amiruddin Hamzah, YB Dato' Ir.
9. Anuar Tan Abdullah, YB Dato’ Haji
10. Asmuni Awi, Haji
11. Azizah Khatib Mat, Ustazah Hajjah
12. Azizan Abd Razak, YAB Dato’ Seri Ustaz
13. Azman Shapawi Abd Rani, Ustaz
14. Dzulkefly Ahmad, YB Dr.
15. Halimah Ali, YB Dr. Hjh
16. Hamzah Abdullah , Hj
17. Hamzah Jaaffar, Dr
18. Hasan @ Abd Rahman Abd Razak, Ust
19. Hasan Mohd Ali , YB Dato' Dr Hj
20. Hashim Jasin, YB Ustaz Haji
21. Idris Haji Ahmad, Ustaz Haji
22. Iskandar Abdul Samad, YB Ir
23. Kamarudin Jaffar , YB Dato’
24. Khalid Abd Samad, YB
25. Khalil Idham Lim, YB Drs.
26. Lo’ Lo’ Haji Mohamad Ghazali, YB Dr.
27. Mahfodz Mohamed, Dato’ Dr. Haji
28. Mazlan Aliman, Sdr
29. Mariam Abdul Rashid, Hjh
30. Misbahul Munir Masduki,
31. Mohamad Taufek Abdul Ghani, YB
32. Mohamad Nizar Jamaluddin, YAB Dato' Seri Ir
33. Mohamad Noor Mohamad, Haji
34. Mohamed Hanipa Maidin, Sdr
35. Mohd Abdul Wahid Endut, YB Hj
36. Mohd Anuar Tahir, Hj
37. Mohd Apandi Mohamed, Hj
38. Mohd Hatta Md Ramli, YB Dr. Haji
39. Mujahid Yusof Rawa, YB Dr.
40. Mumtaz Md Nawi, YB
41. Nik Mohd Amar Nik Abdullah, YB Ustaz ’
42. Nik Muhammad Zawawi Salleh, Ustaz Haji
43. Omar Mohamed, YB Dato'
44. Osman Sabran, Dr.
45. Saari Sungib , YB
46. Shafie Abu Bakar, YB Dr
47. Siti Mariah Mahmud, YB Dr. Hajjah
48. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, YB Dr.
49. Taib Azamudden Md Taib, YB Ustaz Haji
50. Takiyuddin Hassan, YB Dato’
51. Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato’ Ustaz
52. Wan Abd Rahim Wan Abdullah, YB Dato'
53. Wan Hasrina Bt Wan Hassan, Hjh
54. Zulkefly Mohamad Omar, Hj

PEMERIKSA KIRA-KIRA (2)

1. Mohd Rashidi Bin Hassan
2. Musaniff Abd Rahman

sumber laman muktamar tahunan ke 55
komen

Senarai calon bertanding Dewan Pemuda PAS Pusat

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png


SENARAI CALON YANG AKAN BERTANDING

DEWAN PEMUDA PAS PUSAT BAGI SESI 2009-2011


PENGERUSI TETAP
(MTB)

1. Misbahul Munir Masduki, Ustaz

TIMBALAN PENGERUSI TETAP (MTB)

1. Aris Awang

KETUA (MTB)

1. Nasrudin Hassan, Ustaz

TIMBALAN KETUA (MTB)

1. Azman Shapawi Abd Rani, Ustaz

NAIB KETUA (MTB)

1. Ahmad Sabki Yusof

AHLI JAWATANKUASA KERJA DEWAN


1. Abdullah Abdul Karim
2. Adly Zahari
3. Ahmad Baihaki Atiqullah, YB Ustaz
4. Ahmad Izzat Shauki, YB Ustaz
5. Firdaus Masod
6. Herman Samsudeen
7. Kamal Ashaari, Ustaz
8. Kamaruzaman Mohamad
9. Khairul Faizi Ahmad Kamil
10. Mohd Adram Bin Musa
11. Mohd Firdaus Jaafar, YB
12. Mohd Nazri Chik Zain , Ustaz Hj
13. Mohd Sany Hamzan
14. Mohd Sufian Ibrahim
15. Nasir Zakaria,YB Ustaz
16. Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz, Ustaz
17. Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob
18. Riduan Mad Nor, Ustaz
19. Rosli Allani Abd Kadir, Dr
20. Suhaizan Kaiat
21. Wan Sukairi Wan Abdullah
22. Mohd Yusni Mat Piah
23. Zuraidin Abdullah


PEMERIKSA KIRA-KIRA

1. Jamel Saring
2. Muzammil Hafiz

sumber laman muktamar tahunan ke 55
komen

Al-Fatihah buat Puan Junainah



Baru 2 hari lepas ummi menziarahi Kak Junainah Abd.Aziz..hari ini jam 11 pagi 3hb Jun 2009 beliau telah menghembuskan nafasnya di Hospital Teluk Intan..

salam takziah dari kami Dewan Muslimat PAS Bagan Datoh buat keluarga Allahyarhamah...

Al-Fatihah...

komen

Dewan Muslimat akan bermuktamar esok..!!

http://muktamar55.pas.org.my/templates/themza_j15_07/images/green/logo.png


Esok 4hb Jun 2009..Dewan Muslimat akan bermuktamar..tahun ini adalah tahun pemilihan bagi Dewan Muslimat PAS..maka pertandingan akan berlaku..siapa yang akan terpilih mereka2 lah yang akan membawa perubahan dan memantapkan dewan muslimat...siapa sahaja yang diamanahkan kelak tidak kira golongan profesional ke tidak..yang pasti semuanya dibawah lembayung ulamak..

berikut adalah senarai calon yang akan bertanding untuk Dewan Muslimat PAS Pusat

SENARAI CALON YANG AKAN BERTANDING
DEWAN MUSLIMAT PAS PUSAT BAGI SESI 2009-2011

PENGERUSI TETAP (2)


1. Noraini Hussin
2. Nor Hashimah Deraman

TIMBALAN PENGERUSI TETAP (2)

1. Faizah Ismail
2. Wan Hamidani Wan Ahmad


KETUA (2)

1. Asiah Ali, Dr Ustazah
2. Nuridah Mohd Salleh, Ustazah

TIMBALAN KETUA (2)

1. Siti Zailah Mohd Yusoff, YB.
2. Wan Hasrina Wan Hassan, Hajjah

NAIB KETUA (MTB)

1. Mumtaz Md Nawi, YB.

AHLI JAWATANKUASA KERJA (23)

1. Aiman Athirah Al Jundi
2. Amizan Baharuddin
3. Azizah Khatib Mat, Ustazah
4. Fatimah Wan Teh
5. Fatimah @ Zainab Ibrahim, To' Puan
6. Halimah Ali, YB. Dr.
7. Khadijah Mahmud
8. Kintan Osman
9. Mastura Hj Mohamad
10. Madznah Talib
11. Najihatussalehah Ahmad, Dr.
12. Norhayati Bachok
13. Norhanim Ismail
14. Nurul Huda Yusof Rawa
15. Salamiah Mohd Nor
16. Rosiah Salleh, Ustazah
17. Rosni Adam, Dr.
18. Salbiah Abd Wahab
19. Siti Mariah Mahmud, YB. Dr.
20. Siti Mariam Othman
21. Wan Ubaidah Omar, YB.
22. Wardatul Jannah As Sofea
23. Zaroni Othman


PEMERIKSA KIRA-KIRA (2)

1. Basmatul 'Uyun Yusof
2. Wan Hasna Wan Ismail

sumber laman muktamar tahunan ke 55
komen

berita tertunggak..bencana ribut di Bagan Datoh..

Beberapa hari ini ummi menyibukkan diri dengan hal2 di kawasan ummi sehingga tak sempat nak pegang laptop..

Jumaat malam Sabtu yang lepas ribut telah melanda di kawasan Bagan Datoh..rasanya ada lagi di luar kawasan yang terlibat dengan angin kuat malam Sabtu lepas..akibatnya banyak kediaman yang mengalami kerosakan..lebih dari 250 aduan telah dibaut kepada pihak berkuasa untuk mendapatkan bantuan...

petang Isnin lepas ummi berkesempatan melawat ke tempat2 mangsa ribut bersama ustaz Misbah dan muslimat Bagan Datoh serta Pemuda Kawasan...bantuan ada yang telah diberi oleh kerajaan dalam bentuk bahan binaan dan khidmat baikpulih melalui khidmat tentera yang dibawa oleh Menteri Pertahanan..



Lorong Sungai Payung,Sungai Tiang Baruh..



sebahagian tentera yang membantu penduduk kampung yang mengalami kerosakkan yang teruk ditimpa pokok kelapa...



Pakcik sorang ni mengadu kepada kami dia dah banyak kali memohon bantuan untuk rumahanya.. dah bertahun2 tapi tak dapat layanan dari pihak yang dia sokong selama ni..apalagi BN la..pakcik ni penyokong kuat BN sampai dia dah bengang..sekarang dia kata dia taknak nyokong mana2..nak jadi BEBAS katanya...''mintak BN tak dapat..mintak PAS tak dapat..sekarang saya nak jadi BEBAS aje.."

ada yang menjawab.."PR baru perintah 11 bulan dah kena rampas pakcik..yang BN dah 50 tahun memerintah pun tak dapat nak tolong pakcik..apa lagi PR baru 11 bulan.."



kakak di atas ni nyaris ditmpa pokok kelapa..hanya tinggal 3 kaki saja dari badan dia pokok tu tumbang diatasnya..sekarang dia dalam keadaan trauma..kebetulan beliau adalah seorang pesakit yang tidak boleh bergerak...keluarganya memerlukan kerusi roda untuk membantu dia bergerak..

semalam ummi masuk semula ke tempat kakak ni tapi malang dia telah dibawa ke hospital kerana disahkan menghidap barah rahim yang sudah sampai peringkat ke 3..kami mengharapkan semoga kakak Junainah Abd.Aziz dapat menerima rawatan yang sepatutnya semoga cepat sembuh..




ini adalah magsa ribut yang mana pokok kekabu sebesar 3 pemeluk orang lelaki..kalau pemeluk ummi mau 4 atau 5 pemeluk...memang besar pokok kekabu yang menimpa rumah ini..kereta tuan rumah ini juga menjadi mangsa pokok kekabu ni...Alhamdulillah tiada seorang isi rumah ini yang cedera...



ini adalah warga India yang menetap di Sungai Tiang Baruh...nama adik ni Shanti berusia 17 tahun...atap dapurnya diterbangkan angin..isi rumah ini seramai 25 orang..rumah tak seberapa besar..tapi penghuninya cukup ramai..dari atuk nenek..pakcik makcik dan adik beradik Shanti semuanya duduk di satu bumbung..di kawasan ini penduduk India hanya ada 10 keluarga dianggarkan 100 orang berbangsa India yang menjadi warga Sungai Tiang Baruh..sudah lama katanya mereka memohon bantuan tetapi tidak mendapat layanan yang sewajarnya dari Ahli Parlimen Bagan Datoh...



Kak Rokiah atau nama glemernya Kak Bibah.. seorang ibu tunggal yang baru 4 bualn lepas kehilangan suami... mempunyai 9 orang anak...rumah kak Bibah ni pun terlibat dengan bencana ini...mata pencariannya hanya mematik kelapa...korang tau ke macamana kerja mematik kelapa ni..?? nak tau datang Bagan Datoh...



kakak ni sedang mematik kelapa di depan rumah dia..



warga Bagan Datoh sekarang ni dah biasa dengan kehadiran tentera2 khususnya di kawasan Rungkup...ini kerana Ahli Parlimen Bagan Datoh ni pegang Kementerian Pertahanan..maka inilah petugas2 dia yang diarah membantu penduduk tempatan membaiki rumah mangsa ribut ni....berbangga juga la warga Bagan Datoh..terima kasih la...itu memang kewajipan setiap ahli parlimen menjaga kebajikan rakyatnya..

kelmarin ummi dapat cerita kata Zambry MB Mahkamah datang jenguk tempat mangsa ribut ni..tapi jadi lain cerita la pulak..kalau di Lekir Zambry dihalau kaw..kaw..di Rungkup ni takda sapa layan dia..warga cina jangan cerita la..takmau bukak pintu..hambik kau..yang orang UBN pun bising pasal ajk UBN pun tak tau MB depa datang...haru lagu ni...mungkin dia takmau orang UBN Bagan Datoh tau dia tak dilayan oleh rakyat kot...ahak2 malu oo...rakyat tolak MB Mahkamah ..



ini adalah pusat operasi bencana alam kawasan Bagan Datoh..sojar2 yang ramai dalam tu..kira jadi penempatan sojar la ni..sapa2 nak mintak bantuan pi la jenguk2 kat pusat operasi tu..kebanyakan pokok2 yang menimpa rumah2 mangsa telah dibuang dengan bantuan Unit Amal dan tentera..







Banyak kerosakkan hartabenda yang memerlukan sumbangan anda yang murah hati untuk meringankan bebanan mangsa2..kebanyakan mangsa hanyalah pekebun kecil..

sumbangan anda boleh disalurkan ke akaun CIMB 0817-0000159-102 Pusat Khidmat Masyarakat DUN Rungkup atau hubungi Fauzi Hashim 0195954575

setiap sumbangan anda adalah amat bermakna kepada mangsa2 ribut ini...


komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil