Oleh: MSK
Hujung tahun 2006, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah dipilih oleh Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) sebagai salah satu daripada tentera pengaman di Lebanon. Najib Razak sebagai Menteri Pertahanan dan Timbalan Perdana Menteri pada masa itu telah membuat pengumuman tersebut.
Beberapa orang pegawai daripada Perkhidmatan Sewa Khas dan Haji, Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) telah berusaha berusngguh-sungguh supaya MAS didaftarkan sebagai salah satu penyedia pengangkutan kepada UN. Mereka telah berusaha selama beberapa bulan dan sejumlah besar wang dibelanjakan untuk mendapatkan pengiktirafan daripada panel pemilh UN. Akhirnya, MAS telah berjaya didaftarkan sebagai penyedia pengangkutan untuk tentera pengaman, bekalan dan peralatan ke Lebanon dan balik ke Malaysia.
Kontrak untuk mengangkut tentera pengaman ini cukup lumayan. Bayaran sebanyak RM5 juta ringgit dibayar untuk setiap penerbangan dan sudah pasti membawa keuntungan yang cukup tinggi. MAS merupakan pengendali tunggal untuk penerbangan MALCON (Malaysian Contigent) sejak penerbangan pertama pada 22 Januari 2007. Kontrak ini juga merupakan batu loncatan bagi MAs untuk mendapatkan beberapa kontrak lagi yang melibatkan negara dunia ketiga. Malah, MAS turut membawa tentera pengaman Indonesia berulangalik ke Beirut pada Disember 2008. Menurut sumber, MAS juga mengangkut tentera pengaman Filipina ke Beirut.
Selama 5 tahun, MINDEF berpuashati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh MAS dan para auditor UN juga berpuashati apabila mengadakan pemeriksaan semasa penerbangan MALCON.
Atas sebab itu, pada 14 Disember 2011, MINDEF telah membuat satu pengumuman. Kementerian Pertahanan telah mengumumkan bahawa kontrak untuk mengangkut tentera pengaman MALCON-UNIFIL ini dilanjutkan dari 2012 ke 2014. Surat persetujuan telah diserahkan oleh Setiausaha MINDEF, Dato Sri Hj. Ismail Hj Ahmad kepada Ketua Perkhidmatan Sewa Khas dan Haji MAS, Encik Hisham Haron dan disaksikan oleh Menteri Pertahanan, Dato seri Ahmad Zahid Hamidi.. (disini)
Adalah difahamkan, penerbangan terakhir yang dibuat oleh MAS ialah sembilan bulan lalu.
Menurut sumber, mulai awal bulan Julai yang baru lalu, tentera pengaman MALCON-UNIFIL telah berangkat ke Beirut dengan menggunakan penerbangan Air Asia buat pertama kalinya. Bagaimana ini boleh berlaku sedangkan kontrak untuk mengangkut tentera pengaman MALCON berakhir pada tahun 2014?
Kalau benar, jelas terdapat satu konspirasi ataupun sabotaj yang dilakukan oleh pegawai-pegawai tinggi MAS.
Lembaga Pengarah MAS perlu menjelaskan bagaimana kontrak yang diperolehi oleh MAS boleh terlepas kepada Air Asia! Perlu diingat, Air Asia memerlukan beberapa bulan untuk memohon untuk didaftarkan sebagai penyedia pengangkutan untuk UN sebelum ia boleh mengendalikan penerbangan MALCON.
Lembaga Pengarah MAS juga perlu menjelaskan mengapa MAS mengurangkan beberapa penerbangan yang menguntungkan seperti Bandung, Surabaya, Dubai dan Sydney? MAS juga telah membuat pindaan kepada jadual penerbangan ke Hong Kong dan Beijing untuk memberi laluan kepada Air Asia dan sekarang memberikan kontrak yang cukup lumayan untuk mengangkut tentera pengaman MALCON-UNIFIL kepada Air Asia.
Jangan risau. Rakyat akan terus menanggung kerugian yang dialami oleh MAS, manakala semua keuntungan diberikan kepada kroni.
(Kredit kepada YB Wee Choo Keong)
*Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/07/23/konspirasi-membangkrapkan-mas-2/