Followers

Monday, July 23, 2012

Konspirasi membangkrapkan MAS (2)


Oleh: MSK
Hujung tahun 2006, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah dipilih oleh Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) sebagai salah satu daripada tentera pengaman di Lebanon. Najib Razak sebagai Menteri Pertahanan dan Timbalan Perdana Menteri pada masa itu telah membuat pengumuman tersebut.
Beberapa orang pegawai daripada Perkhidmatan Sewa Khas dan Haji, Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) telah berusaha berusngguh-sungguh supaya MAS didaftarkan sebagai salah satu penyedia pengangkutan kepada UN. Mereka telah berusaha selama beberapa bulan dan sejumlah besar wang dibelanjakan untuk mendapatkan pengiktirafan daripada panel pemilh UN. Akhirnya, MAS telah berjaya didaftarkan sebagai penyedia pengangkutan untuk tentera pengaman, bekalan dan peralatan ke Lebanon dan balik ke Malaysia.
Kontrak untuk mengangkut tentera pengaman ini cukup lumayan. Bayaran sebanyak RM5 juta ringgit dibayar untuk setiap penerbangan dan sudah pasti membawa keuntungan yang cukup tinggi. MAS merupakan pengendali tunggal untuk penerbangan MALCON (Malaysian Contigent) sejak penerbangan pertama pada 22 Januari 2007. Kontrak ini juga merupakan batu loncatan bagi MAs untuk mendapatkan beberapa kontrak lagi yang melibatkan negara dunia ketiga. Malah, MAS turut membawa tentera pengaman Indonesia berulangalik ke Beirut pada Disember 2008. Menurut sumber, MAS juga mengangkut tentera pengaman Filipina ke Beirut.
Selama 5 tahun, MINDEF berpuashati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh MAS dan para auditor UN juga berpuashati apabila mengadakan pemeriksaan semasa penerbangan MALCON.
Atas sebab itu, pada 14 Disember 2011, MINDEF telah membuat satu pengumuman. Kementerian Pertahanan telah mengumumkan bahawa kontrak untuk mengangkut tentera pengaman MALCON-UNIFIL ini dilanjutkan dari 2012 ke 2014. Surat persetujuan telah diserahkan oleh Setiausaha MINDEF, Dato Sri Hj. Ismail Hj Ahmad kepada Ketua Perkhidmatan Sewa Khas dan Haji MAS, Encik Hisham Haron dan disaksikan oleh Menteri Pertahanan, Dato seri Ahmad Zahid Hamidi.. (disini)
Adalah difahamkan, penerbangan terakhir yang dibuat oleh MAS ialah sembilan bulan lalu.
Menurut sumber, mulai awal bulan Julai yang baru lalu, tentera pengaman MALCON-UNIFIL telah berangkat ke Beirut dengan menggunakan penerbangan Air Asia buat pertama kalinya. Bagaimana ini boleh berlaku sedangkan kontrak untuk mengangkut tentera pengaman MALCON berakhir pada tahun 2014?
Kalau benar, jelas terdapat satu konspirasi ataupun sabotaj yang dilakukan oleh pegawai-pegawai tinggi MAS.
Lembaga Pengarah MAS perlu menjelaskan bagaimana kontrak yang diperolehi oleh MAS boleh terlepas kepada Air Asia! Perlu diingat, Air Asia memerlukan beberapa bulan untuk memohon untuk didaftarkan sebagai penyedia pengangkutan untuk UN sebelum ia boleh mengendalikan penerbangan MALCON.
Lembaga Pengarah MAS juga perlu menjelaskan mengapa MAS mengurangkan beberapa penerbangan yang menguntungkan seperti Bandung, Surabaya, Dubai dan Sydney? MAS juga telah membuat pindaan kepada jadual penerbangan ke Hong Kong dan Beijing untuk memberi laluan kepada Air Asia dan sekarang memberikan kontrak yang cukup lumayan untuk mengangkut tentera pengaman MALCON-UNIFIL kepada Air Asia.
Jangan risau. Rakyat akan terus menanggung kerugian yang dialami oleh MAS, manakala semua keuntungan diberikan kepada kroni.
(Kredit kepada YB Wee Choo Keong)
*Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/07/23/konspirasi-membangkrapkan-mas-2/

Konspirasi membangkrapkan MAS (1)

Oleh MSK

Kebanyakan syarikat-syarikat milik kerajaan merupakan lubuk bagi pemimpin Umno untuk membuat duit. Itu sebab mengapa ramai orang suka menjadi wakil rakyat BN atau pemimpin parti sebab ganjaran lumayan menunggu mereka dalam syarikat-syarikat milik kerajaan. (GLC).
Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) adalah salah satu daripada GLC yang sering digunakan untuk menyapu duit rakyat. Sejak penubuhannya MAs selalu kerugian sebab ianya digunakan untuk membantu ahli politik Umno. Bila rugi, duit rakyat digunakan untuk menampung kerugian.
Aku nak copy-paste sikit sejarah penerbangan Malaysia dari awal untuk anak-anak muda sebab sejarah MAS ini tak ada dalam buku teks sekolah.
Satu inisiatif untuk memulakan servis udara menghubungkan Pulau Pinang dan Singapura oleh Ocean Steamship Company, Liverpool, The Straits Steamship Company, Singapore dan Imperial Airways membawa kepada penubuhan Malayan Airways Limited atau MAL pada 12 Oktober 1937.
Pada 2 April 1947, servis pertama bermula dengan pesawat Airspeed Consul terbang dari Singapura ke Kuala Lumpur. Dalam masa 3 bulan sahaja, servis udara MAL berkembang meliputi Jakarta, Medan, Palembang dan Saigon.
British Overseas Airways Corporation (BOAC – sekarang British Airways), pelopor teknologi udara dan pemegang saham utama dalam MAL, kemudiannya membekalkan perkhidmatan teknikal seperti membaiki pesawat dan latihan. Kehadiran BOAC juga membolehkan MAL menjadi ahliIATA.
Bagi memenuhi keperluan serantau MAL membeli satu DC-3 yang mampu menampung 21 penumpang. Manakala, pada tahun 1958, MAL menambah pesawat mereka dengan memperoleh lima pesawat Beavear dan satu DC-4 Skymaster, dimana pesawat ini digunakan untuk penerbangan ke Hong Kong, destinasi pertama MAL di luar Asia Tenggara.
Proses perkembangan pesawat diteruskan pada tahun 1959 apabila MAL memasuki era jet dengan pembelian pesawat Vickers Viscount. Mnakala pada tahun 1960, satu Lokheed Super Constellation memasuki servis MAL, digunakan untuk sektor Asia.
Melalui pembelian satu Briston Britania, yang mampu menerbangkan 82 penumpang, membolehkan pengangkutan udara meju setapak dimana MAL memulakan penerbangan tanpa henti pertama diantara Kuala Lumpur dan Hong kong
Penubuhan Malaysia pada tahun 1963 membawa kepada penukaran nama Malayan Airways kepada Malaysian Airlines Limited (MAL). Dan sebagai penerbangan kebangsaan, MAL bertanggungjawab menghubungkan Malaysia Timur iaitu Sabah dan Sarawak dengan Malaysia barat iaitu Semenanjung Malaysia dan Singapura.
Melihatkan pentingnya integrasi diantara Borneo dan Semenanjung Malaysia, maka Borneo Airways bergabung dengan MAL pada tahun 1963 dan membeli 5 F27.
Pada tahun 1966, kerajaan Malaysia dan Singapura mejadi pemegang saham utama di dalam MAL, menyebabkan penukaran MAL kepada Malaysia-Sinapore Airlines atau MSA. 
Tahun 1971 merupakan tahun yang cukup penting bagi MSA dimana pada tahun ini kerjasama diantara Malaysia dan Singapura berakhir. Perpecahan ini berikutan perbezaan pendapat di antara dua kerajaan. Singapura mahu menumpukan destinasi antarabangsa manakala Malaysia mahu menumpukan kepada perhubungan domestik. Ini menyaksikan lahirnya dua penerbangan, Sistem Penerbangan Malaysia bagi pihak Malaysia pada April tahun yang sama dan Singapore Airlines di pihak Singapura. (Wikipedia)
Itu sejarah awal Sistem Penerbangan Malaysia sebelum berpecah dengan Singapura. Selepas itu, Singapore Airlines(SIA) terus bergerak kedepan, manakala Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) asyik tersangkut-sangkut.
Setiap kali MAS mengalami kerugian, kerajaan akan menanggung kerugian tersebut. Setiap kali kerugian juga, maka Lembaga Pengarah MAS akan bertukar tangan, tapi akhirnya tetap juga rugi sebab campurtangan politik.
Banyak skandal yang melibatkan MAS sekarang ini tapi cuba ditutupkan oleh media kerajaan. Penggabungan MAS-Air Asia gagal. Apa tujuan penggabungan itu dibuat dan mengapa ia gagal.
Penggabungan MAS-Air Asia digagalkan oleh Mahathir. Mahathir tidak mahu MAS jatuh ketangan Tony Fernandez, sebaliknya mahukan anak-anaknya menguasai MAS. Dan untuk mengelakkan Tony mengambil tindakan terhadap kegagalan penggabungan MAS-Air Asia, maka mereka memfaraidkan keuntungan MAS.
Sekarang, Tony sudah tidak terlibat dengan MAS, dan MAS akan perlahan-lahan diambil alih oleh anak-anak Mahathir melalui San Miguel. Sementara itu, beberapa pakej penerbangan yang sebelumnya dikendalikan oleh MAS, sekarang diserahkan kepada Air Asia.
Tak lama lagi, MAS akan bangkrap dan akhirnya akan diambil alih oleh San Miguel. Kerajaan dah tak ada duit nak bail-out MAS. Tabung Haji dah kering. Duit KWSP pun dah susut sehinggakan kita nak keluar duit kena tunggu umur 60 tahun. Tony Fernandes akan membawa Air Asia lari ke Indonesia, manakala MAS yang dikuasai oleh San Miguel akan  menguasai sistem penerbangan Malaysia.
Beberapa tindakan sedang dilakukan secara perlahan oleh Mahathir.
Awal Julai yang baru lalu, MAS telah menandatangani perjanjian untuk membeli minyak pesawat A380nya daripada Petron…sebuah syarikat milik San Miguel yang dikuasai oleh anak Mahathir. Petron pula sebelum ini telah mengambil alih Esso dari Esso(M).
Mengapa MAS tidak membeli minyak pesawatnya dari Petronas sebaliknya dari Petron? Sebab MAS mahu mengkayakan Petron. Sedikit demi sedikit, Petron akan menguasai MAS.
Logo dan warna MAS sekarang sudah ditukar supaya sejajar dengan warna rasmi San Miguel. Perhatikan evolusi logo MAS.
Dan perhatikan pula logo dan warna baru MAS terkini.
Mengapa warna dan logo MAS ditukar kepada warna biru muda? Apa persamaaan dengan warna rasmi San Miguel?

Pengendalian pesawat A380 sekarang sudah dikuasai oleh San Miguel, anak Mahathir. Apa pula habuan untuk Tony Fernandes?

akibat haruan(UMNUU) makan anak(rakyat melayu Pulau Pinang)..

Setelah UMNO yang diperkudakan GERAKAN dalam memerintah Pulau Pinang gagal mempertahankan kuasanya selepas PRU12 lalu, media tunggangan UMNO sering memainkan isu kononnya Melayu Pulau Pinang kini terpinggir.

Tujuannya tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menakutkan Melayu Pulau Pinang yang mereka jangkakan sebodoh penyokong-penyokong UMNO Pulau Pinang.

Menurut pemimpin UMNO yang kenyataan mereka disiarkan oleh media tunggangan UMNO/BN, setelah DAP/PR berkuasa di Pulau Pinang, Melayu terpinggir dan tersingkir dari Pulau tersebut.

Adakah benar dakwaan mereka itu?? 

Pada 31 Januari 2012, seramai 31 orang Melayu pemilik tanah warisan (tanah melayu), di Kampung Terang Balik Pulau, Pulau Pinang, telah menjual tanah mereka kepada Maison Heights Sdn Bhd (849163-W) dengan harga RM8,563,983.12.


Ini berlaku apabila tanah milik mereka telah dijual kepada oleh mereka sendiri kepada Maison Heights Sdn. Bhd. Pada harga RM8.563 Juta.

Tanah mereka telah dibeli pada harga RM21 setiap kaki persegi dan tanah tersebut kemudiannya telah dijual semula dengan harga RM33 setiap kaki persegi oleh Maison Height kepada Kay Pride Sdn. Bhd.


Transaksi ini telah memberikan keuntungan mencecah RM5Juta dalam masa yang singkat kepada Maison Height Sdn. Bhd.

Menariknya dalam hal ini Masion Height Sdn. Bhd. yang menjadi agen atau orang tengah transaksi tersebut dikuasai oleh Pemimpin UMNO sendiri.

Dalam melaungkan isu kononnya angkara DAP/PR, Bangsa Melayu di Pulau Pinang mula tersingkir dan terpinggir dari Pulau Pinang mereka sendiri yang menjadi barua dalam menyebabkan hal tersebut berlaku.

Masion Height Sdn. Bhd. (849163-W) didaftarkan pada 06 Mac 2009 dan dialamatkan di 56-I, 3rd Floor Perak Plaza, Perak Road, Georgetown, Pulau Pinang.


Pengarah Syarikat tersebut ialah Dato Musa Bin Haji Sheikh Fadzir dari Bukit Mertajam dan Dato Omar Bin Haji Faudzar dari Gelugor.


Dato Musa Bin Haji Sheikh Fadzir  merupakan Timbalan Pengerusi UMNO Pulau Pinang dan juga Ketua UMNO Bahagian Bukit Mertajam.

Manakala Dato Omar Bin Haji Faudzar pula ialah Ketua UMNO Bahagian Bukit Gelugor yang juga Pengarah Pilihanraya BN Pulau Pinang.

Perkataan ‘haram jadah’ sangat sesuai buat mereka kerana bijak bermuka-muka atau bersikap ‘Hipokrit’ , dalam media ditunggang UMNO mereka membela nasib Melayu di Pulau Pinang kononnya tapi hakikat sebenar merekalah yang menyebabkan Melayu tersingkir dari Pulau Pinang.

Tapi nak disalahkan mereka 100% pun tak patut.. sebab dalam perniagaan ini mesti ada pembeli dan penjual kalau tak mana boleh dikatakan perniagaan..

Jadi punca Melayu terpinggir dan tersingkir dari tanah mereka di Pulau Pinang ini bukanlah kerana dihalau dari Pulau Pinang seperti yang Pemimpin dan juga Pencacai UMNO sering suarakan.

Tetapi sikap tamak haloba yang wujud dalam diri pemilik tanah dan keinginan mereka untuk menjual tanah mereka membuak-buak setelah diperbodohkan oleh Pemimpin UMNO yang ada..

Dengan fakta ini terbukti bahawa selama ini Pimpinan UMNO Pulau Pinang yang 'menghalau' orang Melayu keluar dari Pulau Pinang.

Baca juga kisah 1072 Peniaga Melayu yang mendakwa ditipu  Dato Musa di (SharpShooter )


sumber http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2012/07/pemimpin-umno-pulau-pinang-halau-melayu.html

translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil