Followers

Saturday, November 29, 2008

Kongres Nasional PKR dgn Harapan Baru...

hari ini ummi dapat menghadiri Kongres Nasional PKR di Stadium Melawati Shah Alam.....sebelah pagi tadi merupakan majlis perasmian Kongres Nasional Tahunan Ke-5 PKR...petang tadi berlangsung pembahasan usul ucapan dasar Presiden

Ucapan dasar telah dibentang oleh DS Wan Azizah...penuh dengan masej dan 'harapan baru' bagi mengorak langkah untuk merubah landskap politik Malaysia...untuk Sabah dan Serawak akan diagihkan pendapatan dari hasil minyak dan hasil bumi dan akan dikembalikan kepada negeri2 sekurang2nya 20%...

yang ummi paling bangga bila YB Kesavan memberi ucapan yg berapi2...dia ni YB Hutan Melintang.YB tempat ummi...ucapannya penuh dgn masej dan penuh semangat walaupun pendek aje...ucapan beliau mendapat sambutan hangat dari para perwakilan dan pemerhati..

orang kata gambar menceritakan segala2nya..mari sesama kita menghayati slideshow di bawah sempena hari Kongres Nasional PKR..


komen

Selamat Bertambah Tua.!!



Selamat ulangtahun yang ke-29
kepada
Malaysiabiz-Aloha2

kek di atas untuk anda istimewa
dari

UmmiAnni Blogspot..




komen

Friday, November 28, 2008

melayu wajib dalam satu jemaah...

http://nurazlina.files.wordpress.com/2008/03/full_resize.jpg


sumber AbnNasution

Dalam Al Quran menyatakan pada surah Al Insan ayat 1 yang bermaksud:

"Tidakkah telah berlalu kepada manusia di satu zaman dari masa yang beredar sedang (manusia) belum lagi wujud, zaman tersebut tiada satu bendapun yang dapat di sebut-sebut (mengapa orang mushrikin engkar? )

Ayat Al Quran di atas sebut zaman itu adalah zaman yang wujud hanya Allah, manusia belum lagi di cipta Tuhan, zaman ini di kenali sebagai zaman La Ta'ayun

Peringkat kedua di sebut oleh Allah dalam sebuah hadis qudsi yang bermaksud:

Aku ini adalah perbendaharaan yang tersembunyi, Aku suka supaya di kenali, lalu Aku jadikan makhluk supaya mereka mengenaliKu, zaman ini di kenali sebagai Ta'ayun Awal

Peringkat ketiga baru Allah jadikan makhluk yang nyata termasuklah planet yang tujuh termasuk bumi, peringkat ini di namakan Ta'ayun Sani dan seterusnya

Peringkat ke empat apabila Allah telah jadikan planet bumi maka Allah amanahkan kepada makhluk bangsa Jin menjadi khalifah lalu mereka membuat kerosakan, dan Allah memerintahkan Azazil dan bala tenteranya dari kalangan Malaikat memerangi makhluk perosak tersebut, lalu mereka kalah dan hilang kuasa, ketika mana planet bumi tiada yang mentadbir barulah Allah beritahu kepada Malaikat yang Dia nak jadikan manusia supaya menjadi khalifah kat bumi

Nah sekarang manusia dari keturunan Adan dan Hawa sudah berada di bumi sejak dari zaman Adam hinggalah ke hari ini, APAKAH YANG MANUSIA BUAT? Begitu ramainya manusia yang telah di cipta Allah di antaranya telah di musnahkan oleh Allah kerana mereka telah membuat kerosakkan, Apakah bumi sekarang sudah rosak? atau hampir rosak? Mengapa rosak? Siapa yang merosakkan?

Mari kita fokus di planet bumi, memang dah banyak rosak, siapakah yang merosakkannya? Apakah maksud rosak? Semua ini kita nilai terhadap bangsa kita yang kerdil ini, bangsa barat jangan cerita, tinggal kita saja lagi yang perlu kita tinjau iaitu bangsa MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM? (Yang asal usul awalnya daripada anak nabi Nuh yang berasal dari benua India)

Orang melayu bersifat lemah lembut tapi degil, ego, liat, bodoh sombong, perengus dan sangat sensitive, sikap melayu ini perlu di ubah daripada melayu kepada Islam mengikut acuan daripada Allah dan Rasul Allah dan Allah serta Rasulnya berkehendakkan demikian

ALLAH DAN RASULNYA MAHU APA KEPADA MANUSIA TERUTAMA MELAYU?

Dari Khuzaifah Ibn Yamani ra

" Du'atun 'ala abwaabi jahannam, man aja buhum ilaiha fazafuuhu fiiha, Qultu, sifhum lana, Qola: hum min jil daatina wa yatakallamuna bi al sinaatina, Qultu, fama ta ammaroni in adrookani zalik? Qola: tal zamu jama'atal muslimiina wa imamahum, Qultu, fi in lam yakun jama'atun wala imamun? Qola: Fa'tazil tilkal firoqi kullu ha, walau an ta'adh dho bi asli saja rotin hatta yad riikakal mau tu wa anta 'ala zalik

Maksudnya:

Ada penyeru-penyeru ke arah Neraka Jahannam, sesiapa yang menyahut seruan mereka, nescaya akan di campak bersama mereka ke Neraka Jahannam, lalu aku berkata: gambarkan kepada kami bagaimana keadaan mereka itu, "Sabda Rasullullah saw, mereka itu bewarna kulit yang sama dengan kulit kita dan bercakap dengan bahasa yang sama dengan bahasa kita, lalu aku bertanya lagi: Apakah perintah engkau jika sekiranya aku berada dalam keadaan itu?" maka Sabda Rasullullah saw "Engkau hendaklah bersama dengan jama'ah islam dan pemimpin mereka" aku bertanya lagi: "sekiranya tidak ada jama'ah islam dan pemimpin? Sabda Rasullullah saw: "engkau hendaklah memisahkan diri kamu dari jama'ah kumpulan tersebut walaupun engkau terpaksa memakan akar kayu atau engkau tetap dalam keadaan begitu (sesat)

Hadis ini sangat tegas dan suatu yang wajib di fikirkan oleh bangsa melayu kita pada hari ini, jika mereka hahu selamat sebagai seorang islam dan yang beragama dengan agama yang Allah turunkan, nampak macam tidak ada apa-apa yang harus di fikirkan, akan tetapi jika seseorang yang mengakui diri mereka sebagai seorang islam maka mereka tiada pilihan melainkan terpaksa, suka atau tidak suka mereka wajib berada di dalam jama'ah islam, melainkan mereka memilih jalan sendiri tanpa islam

Apa kata saudara kita yang masih berada di dalam UMNO? Adakah mahu menafikan arahan daripada Rasullullah ini? atau terus mahu menunjukkan sikap kita? Itulah sebabnya ada ulamak menyeru supaya melayu ini bersatu dalam haraki islam, tidak di katakan islam jika parti tidak berlandaskan Al Quran, Hadis, Ijmak ulamak dan qias, orang melayu kan ramai bersatulah kita kerana Allah dan RasulNya

Kita faham ramai penyeru-penyeru kepada jalam kebangsaan yang tidak menepati dasarnya dengan islam malah disanggah oleh islam sendiri, melainkan semangat kebangsaan tersebut di dasarkan dengan islam, yang susahnya nanti akan ada pula yang mengatakan fasal 3 perlembagaan yang mengatakan agama islam agama persekutuan tak cukup lagikah? MEMANG TAK CUKUP selagi tidak di dasarkan kepada Al Quran dan Hadis

Saya dengan rasa bertanggungjawab dan ikhlas sekiranya agama islam agama persekutuan sepertimana yang terdapat pada perlembagaan negara itu memasukkan Al Quran dan Hadis maka ada kemungkinan saya akan menyertai UMNO dan demikianlah juga dengan orang lain, ini tidak boleh di ragui lagi, dengannya melayu akan bersatu di bawah panji-panji islam, siapa mahu cabar! bukankah itu hak kita!

Kenangkanlah bahawa kita semakin hanyut di bawa arus kesesatan yang nyata, cuba fikirkan pula ayat yang tersangat terang dan nyata daripada Al Quran yang bermaksud " Berpegang teguhlah kamu kepada tali Allah jangan kamu bercerai berai ! nah sekarang sudah bercerai berai kerana apa? Tidak lain kerana kumpulan ini mahu islam dan kumpulan yang lain tak mahu islam akhirnya bercerai berai (Tafarroqu)

Cuba fikirkan apakah halangannya jika islam di laksanakan!
Cuba fikirkan apakah halangan jika melayu bersatu atas dasar islam

Kepada yang ada Al Quran di rumah cuba fikirkan ayat di bawah ini dan baca sendiri kemudian tanya diri sendiri:

Ayat 139 Surah Al Imran
Ayat 76 Surah An Nisa
Ayat 36 Surah Al Ahzab
Ayat 3 Al Maidah
Ayat 176 Al A'araf
Ayat 104 Al Khaf
Ayat 72 Al Israk
Ayat 72 Al Haj
Ayat 44 Al Maidah dan terlalu banyak ayat Allah yang memerangkap manusia yang bernama melayu fikirkanlah sudahkah kamu selamat?



komen

bersiap untuk pilihanraya kecil Kuala Terengganu..!!

Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Razali Ismail meninggal dunia di Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands kira-kira 6.30 petang tadi.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom ketika dihubungi Bernama hari ini.

razali ismailBeliau merupakan ahli parlimen Kuala Terengganu selama dua penggal berturut-turut.

Difahamkan Razali, 59, rebah ketika bermain badminton di institut itu.

Dalam pilihanraya umum Mac lalu, beliau menewaskan Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu dan calon bebas, Maimun Yusuf.

Razali menang dengan majoriti tipis 628 undi. Allahyarham mendapat 32,562 undi, manakala Mohamad memperolehi 31,934 undi.

Maimun, seorang nenek yang dipercayai calon paling tua, pula mendapat 685 undi.

Allahyarham menghadiri sesi permukiman dua hari bagi pemimpin Umno Terengganu di situ yang bermula hari ini.

Alimuddin berkata jenazah Allahyarham akan dibawa ke Hospital Bentong, Pahang.

Razali meninggalkan seorang isteri Datin Nooraini Lob Yusoff dan lima
anak.

Malaysiakini difahamkan, jenazah Allahyarham akan dibawa pulang ke kampungnya di Terengganu malam ini.

Susulan kematian beliau, pilihanraya kecil akan diadakan dalam tempoh 60 hari bagi kerusi parlimen Kuala Terengganu.


Al-Fatihah buat Allahyarham Datuk Razali Ismail dan takziah buat keluarga...

AL-FATIHAH..


http://lh6.ggpht.com/paspenang/SHMOcO1GSkI/AAAAAAAAAPQ/1ZSCb1St6Uo/msabu.jpg
Peluang buat Abg Mat...

[p6a.jpg]
Makcik Maimun..?????

komen

YB DATO’ HAJI TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN

Image


[tajuddin-keling.jpg]

Korang kenal ke siapa yg di atas tu..? kalau tak kenal meh sini ummi nak kabokan...

namanya YB DATO’ HAJI TAJUDDIN BIN ABDUL RAHMAN... AHLI PARLIMEN PASIR SALAK..
kenal ke..? tak kenal lagi...ok lah..dia ni juga dikenali sebagai YB kaki maki...yg lantang dalam dewan parlimen menghamburkan perkataan2 seperti 'BASTARD'...'KELING'...bla..bla..bla..

antara Gobalakrisnan dengan Tajuddin - perkataan yang kesat antaranya ‘awak minum berapa banyak todi’(mabuk), ahli Parlimen kurang ajar dan ‘awak ni gangster’...bla..bla..bla...

apa perasaan anda yg memberi undi padanya..? mewakili tempat anda..?

hmm....


komen

Selamat Berkongres..!!



Selamat berkongres kepada rakan2 dari
Parti Keadilan Rakyat(PKR)
dari
UmmiAnni Blogspot

Foto Saya

Laporan Kongres Wanita PKR secara langsung dari laman sya-reformis

komen

me'racau'..ter'acau' dan di'racau'...!!








Semalm 1 hari tenet tak berfungsi kat rumah ni..terpaksa menumpang rumah sebelah(rumah mak)...sehari 2 ni ummi nampak la angin kus-kus matcomot dan alhusseyn bertiup sepoi2 bahasa peghak kat dalam ni....kalau mula2 aritu ummi baca dalam racau si matcomot..ummi pon ada sikit hangin jugak...ada betolnya juga racau si comot...cara team PerakKini.com lebih macam nak bersaing..itu dari pandangan pertama dan pandangan kasar ummi lah...tapi tak mau ulas apa2 dulu..nak tgk perkembangan seterusnya...

bila ummi jalan2 ke rumah kengkawan yg lain...cenangau..manjung mari...masing2 dgn pandangan 'bersangka baik'... sedikit sebanyak meng'cool'kan sikit geram di hati...lebih2 lagi dari teguran dan peringatan Tuan Pengasas kita.....

"Alhamdulillah, para pemaya dah berebut-rebut nak buat kebaikan bersama kerajaan yang kita dokong PR. Allah tegaskan dalam Qur^an yang berarti: “Maka berlumba-lumbalah kamu berbuat kabaikan,”
Adat memulakan perlumbaan, biasalah tersinggung rakan di kiri dan tersentuh kawan di kanan.
Saya bercadang akan menemui beberapa bloggers wanita Islam untuk bertukar fikiran mengenai fungsi bloggers dari aspek yang saya kira sesuai untuk mereka. Kebanyakan mereka adalah students IPT dan bloggers belia.
Malah, saya bercadang untuk menemui Al-Husayn bersama PrimaMaya (saya belum bincang dengannya) kita. Nak bertukar fikiran mengenai program bloggers PAS. Kemudian, dengan bloggers PKR; dan seterusnya bloggers DAP.
Saya kira itu adalah antara fungsi pemaya PR atau BloggersNetwork@Perak.
Kita perlukan produksi maya yang menyeluruh, bukan produksi pertanian semata-mata. We have to PRODUCE suppoters @ voters.
Insya Allah."

untuk pengetahuan korang si matcomot ni dalam kategori cepat naik angin dan cepat cool...dalam program brainstorming oleh saudara Hj Baharom masa Cambah Fikiran minggu lepas ada disebut katogeri2 orang ni....kalau silap jgn marah ye matcomot..nanti kena jual...hehehe

BloggerNetwork@Perak mahupun PerakKini.com bertujuan untuk membantu kerajaan PR di Perak menjaga kebajikkan rakyat Perak... mungkin juga dengan andaian manjungmari ni ada betulnya...bagi ummi jangan disebabkan hal yg sedikit boleh merosakkan yang besar..kita dikelilingi serigala2 yg lapar.. hanya menunggu kealpaan mangsanya untuk dia menerkam...

so ini pendapat ummi...kalau ummi tak dapat nak bersuara masa perjumpaan di Shah Alam..dan ini hanya pendapat seorang wanita...

mintak semua AJK KAMAR dan Perakini.com bertemu dan menjelaskan halatuju BloggerNetwork@Perak dan Perakini.com ...rasanya masing2 tak jelas dengan misi dan visi kedua2 pihak..team Perakkini tak tau misi BloggerNetwork@Perak..begitu juga sebaliknya..yg kita semua tahu niatnya adalah SATU....membantu kerajaan PR di Perak melaksanakan Kerajaan Berkebajikkan...


Kalau ada kesilapan bahasa dan ayat harap maaf..!


"MEMAAFKAN ADALAH LEBIH MULIA DARI MENGHARAP KEMAAFAN "
YANG JAUH KITA RAPATKAN ..YANG RAPAT KITA SERASI2KAN...

WALLAHUALAM


komen

Wednesday, November 26, 2008

insiden yg tak patut berlaku...!!


"
KUALA LUMPUR 23 Nov. - Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) akan mengadakan siri jelajah ke seluruh negara bagi meminta pihak berkuasa mempertahankan kedaulatan agama Islam serta hak kaum Melayu dan bumiputera seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Jurucakapnya, Datuk Dr. Maamor Osman berkata, siri jelajah yang akan bermula bulan depan di Selangor sebelum diperluas ke seluruh negara itu, bertujuan menjamin kesejahteraan hubungan kaum dan keamanan di Malaysia.

Kata beliau, siri jelajah itu bertujuan mendapatkan persefahaman di antara semua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam bagi mengadakan resolusi dan memberi penjelasan kepada rakyat mengenai ancaman-ancaman tersebut.

''Selepas itu, memorandum dan resolusi yang terhasil akan dihantar kepada Perdana Menteri dan wakil Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong," katanya kepada pemberita selepas pelancaran siri jelajah itu di sini hari ini.

Dalam majlis itu, kira-kira 500 ahli gabungan Pewaris berarak dari Wisma Sejarah ke balai polis Jalan Tun Razak di sini, bagi membuat laporan polis meminta siasatan dijalankan ke atas lima perkara antaranya Hindraf dan penghinaan ke atas Islam.

Sementara itu. menjawab satu soalan, Maamor berkata, Sisters in Islam patut bermuhasabah diri sebelum membuat sebarang teguran ke atas perkara yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai isu pengkid.

''Ketetapan majlis itu mengikut lunas Islam, al-Quran serta hadis dan Allah sendiri melaknat golongan perempuan yang membawa perwatakan lelaki dan sebaliknya," tegasnya.

Laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris tempatan semalam menyebut, Pengurus Acara Sisters In Islam, Norhayati Kaprawi mendakwa, pengharaman pengkid dikhuatiri bersifat diskriminasi terhadap golongan perempuan beragama Islam di negara ini.
"

ummi - sokong la nilai murni dan usaha2 yg nak dibuat oleh PEWARIS ni untuk memberi kefahaman kepada yg tak paham dan degil2 tu......

cuma dalam artikel diatas ada satu yg depa tak sebut..mengenai ISA...PEWARIS ni menyokong ISA dikekalkan...tang ni ummi tak sokong...ISA patut dimansuhkan...

wallahualam...

di bawah ni adalah banner2 yg ada semasa program tu..
lantang sungguh ayat2nya...













Ini baru la pendekar nama nya. Mencium keris disusuli dengan deklamasi sajak perjuangan.



Ini pula Pendekar Melayu yang telah mendapat pengiktirafan dunia



Datuk Dr Mansor Osman, jurucakap Pewaris menyampaikan ucapan dan resolusi 18 perkara




Ini lah wanita yang menyebabkan kekecohan berlaku sebelum perarakan bermula. Mula2 nya wanita ini merungut kepada kami (jurufoto) yang berada diatas jejantas. Dia kata "Blardy unfair. When you alll Malays apply you get (permit la gamak nya) When the opposition apply they reject. Blardy racist". Kemudian dia turun dan pergi berdepan dengan budak2 yang sedang berkumpul untuk berarak. Berlaku lah jerit menjerit diantara mereka.

kata2 diatas dan berwarna merah tu adalah kata2 yg empunya gambor ni..
pasai dia yg ada kat situ dan dgr apa yg wanita ni cakap..betui ka tak betui..wallahualam..








polis mengiringi wanita tersebut untuk mengelakkan keadaan menjadi lagi panas...



Ketika diringi, wanita tersebut cuba melarikan diri



Paaannnng... kena penampar dari salah seorang peserta







Dan terus tersungkur






Polis kemudian cepat2 melarikan wanita tersebut menuju ke kereta beliau



kereta pulak depa sepak...



Ini lah rupa kereta wanita yang mencabar orang Melayu.




Kejadian kejar mengejar tersebut telah menyebabkan kesesakan lalulintas sepanjang kedua dua hala Jalan Tun Abdul Razak-


mana FRU...mana polis..? double standart betol la...kalau pro-pembangkang yang berdemo ramai atau sikit..belom org berlonggok hangpa dari mlm dah beratoq bersidai kat tepi jalan..dari jauh dah nama tank warna merah hangpa...alasan menjaga keamanan...


macamana pulak yg ni..? siap tampaq orang bagai..mana hangpa dok nyorok..? siap lalu lintas tergendala..apa hangpa buat..? apa pasal takda tangkapan yg dibuat...? pembangkang baru buat ceramah belum berarak lagi..dah kena cekop...alooo abg2 polis...mana yg dikatakan nak jaga keamanan tu..? perarakan yg aman hangpa kata tak aman...yg merbahayakan..hangpa biaqkan..dunia..dunia...!!

bukan nak nyokong wanita tu memaki hamun org melayu..kalau ummi ada sana dan dengar dia memaki hamun pun ummi mau hangat hati juga....sabar itukan separuh dari iman..itu kan tuntutan agama.....
tapi kita tak boleh la mengambil tindakan sendiri..Malaysia kan ada undang2..dan orang melayukan terkenal dengan adab dan sopan santun..mana pergi semua itu...??

dia baru maki2 belom sampai tahap mengancam melayu dan agama..dia cuma melepaskan rasa tak puas hati dia..cuma dia silap tempat ...apa2 pun kepada wanita itu..ini satu peringatan..makan boleh sebarang makan...cakap jgn sebarang cakap...kerana mulut..pipi jadi mangsa...




Dalam gambar2 di atas...korang nampak bape ramai polis dan FRU bersama tank merah depa..nampak ke..?? dah besarkan gambar pun ummi tak nampak..apasal ekk..?? intai gak..kot dekat bawah pokok ke...balik tiang ke..tak nampak jugak..hehe macam cari bende tersembunyi pulak...


mamat2 kat atas ni ada menampar orang ke sampai ditangkap..???
patut ka tak patut..habaq mai..!!

wallahualam


komen

Tuesday, November 25, 2008

rayuan bantuan untuk Unit Amal....

sumber Jabatan Amal Malaysia DPPP





Kuala Lumpur 24 Nov 2008 -
Ketua Pengarah Jabatan Amal Malaysia Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Jamsari Marsom (gambar) hari ini menyeru kepada semua pendokong gerakan Islam, ahli-ahli dari Pakatan Rakyat serta para dermawan agar dapat menghulurkan sumbangan kepada tabung dana 'Perihatin Amal Malaysia' bagi membantu beberapa anggota Unit Amal Malaysia yang ditahan dalam program ceramah sempena kempen himpunan anti ISA di Pandan Indah kelmarin.

Seruan yang dibuat melalui Setiausahanya, memohon orang ramai dapat membantu anggota Unit Amal yang ditahan itu agar dapat membuat persediaan sekiranya mereka dikenakan jaminan wang ketika menghadiri perbicaraan pada 8 & 9 Disember ini.

Selain daripada membantu meringankan bebanan anggota Unit Amal yang ditahan, tabung ini juga akan digunakan untuk membantu anggota Unit Amal yang ditimpa musibah, kesempitan hidup, menyambung pelajaran dan lain-lain lagi khusus untuk kebajikan anggota-anggota Unit Amal seluruh Malaysia.

Menurut Ustaz Jamsari lagi, satu program khas akan dirancang bagi melancarkan tabung dana ini dengan lebih meluas yang mana ianya akan dilancarkan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, YB Salahudin Ayub.

Bagi peringkat permulaan, semua Jabatan Amal negeri telah diarahkan untuk memohon sumbangan seminima RM 5.00 sebulan daripada anggota-anggota Unit Amal negeri masing-masing yang berkemampuan untuk mengisi tabung dana ini.


Sekiranya tuan/puan ingin menghulurkan sumbangan, sila masukkan kedalam akaun Jabatan Amal Malaysia DPPP seperti yang tertera di sebelah.

Setiap sumbangan tuan diharap dapat dimaklumkan melalui sms kepada :

1) Ustaz Jamsari Marsom : 013-4298130
2) Mohd Hafiz Musa : 019-9817327
3) Mohd Shahraini Abu Sahid : 017-8812996
komen

Monday, November 24, 2008

bagi paham dulu baru kenakan tindakan..

"ani..bila orang tua bersembang jangan suka menjampok..!! "

"nape tak boleh ..? ani nak tanya aje.. "

"berapa kali mak dah cakap...bila orang tua2 bersembang jangan melangut dan jangan menjampok...tak elok..! "

"nape pulak tak elok..ani cuma nak tanya..."

"ishh budak ni...kang kena pulak dengan tangan aku..tak paham2 cakap orang..!"

"macamana nak paham belum tanya dah kena marah.."


adakah suasana di atas akan berlaku kepada kebanyakkan pertubhan NGO yg 'tak paham'..? bagi yg dah paham tapi buat macam tak paham tu memang patut dikenakan tindakan..ummi sokong sesangat..tapi ummi lebih fokuskan pada yang tak tahu dan tak paham tapi lantang sangat bersuara..

pada pandangan ummi pihak berkuasa terutama Jabatan Penerangan Malaysia mesti memberi penerangan yg jelas..mengadakan forum2 dan dialog untuk menjelaskan kepada badan2 NGO..mengeluarkan makalah untuk sebaran awam..tak kira lah dalam isu apa sekali pun..yoga ke..pengkid ke..ISA ke..mak nyah ke..gay ke..lesbian ke..apa2 yang bersangkutan dgn larangan dan hukum yg telah Allah gariskan untuk hambaNya..maka perlulah diperjelaskan..kerana bukan nak kata..orang Islam sendiri ramai lagi yang tak paham...tu yg banyak suara2 shumbang terkeluar dari mulut orang Islam...

inilah akibatnya kalau hukum Islam diringan2kan..macam2 gejala yg terbit dan untuk membendungnya bukan semua orang nak terlibat..masing2 hanya memeluk tubuh dengan alasan..gasak le diaorang..bukan anak aku..bukan bangsa aku..puncanya adalah dari umat Islam juga memberi peluang mereka memperlekehkan Islam..

Kerajaan perlu bersikap tegas tentang fatwa2 yg telah dikeluarkan...kenapa fatwa dibuat..kenapa fatwa mengharamkan..kenapa fatwa kena dipatuhi oleh orang2 muslim..kenapa fatwa tidak boleh dipertikaikan oleh orang bukan Islam...

kalau tidak.. jadilah seperti sketsa diatas...dah la tak paham..nak tanya pun kena marah..so sampai bila2 la dorang tak paham dan sampai bila2 la dorang terus memprotes dan sampai bila2 la dorang akan sesuka hati sesedap rasa buat bising...bingit oo telinga hati pon asik panas aje...

mintak pihak2 yg berkenaan ambil berat tentang ini...

wallahualam..


KUALA LUMPUR 23 Nov. – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) mendesak kerajaan menggunakan peruntukan undang-undang di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah dan Kanun Keseksaan bagi bertindak ke atas pihak yang mempertikaikan institusi fatwa.

Presidennya, Zainul Rijal Abu Bakar berkata, tindakan itu penting bagi memelihara kesucian Islam berikutan banyak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan media secara terbuka mengeluarkan kenyataan dan laporan yang mencabar institusi berkenaan.

Oleh itu katanya, kerajaan perlu bertindak menggunakan undang-undang tersebut yang membenarkan tindakan diambil ke atas mereka yang beragama Islam mahupun bukan beragama Islam.

beberapa laporan akhbar antaranya memetik pandangan NGO dilihat seakan mencabar Majlis Fatwa Kebangsaan apabila meminta badan itu supaya memberi fokus kepada isu lain yang lebih serius dan bukannya yoga yang hanya satu jenis senaman.

Sebelum ini,dua NGO turut dilaporkan mempertikaikan secara terbuka fatwa pengharaman pengkid.

Sementara itu, Zainul Rijal berkata, di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah, sesiapa yang ingkar kepada fatwa yang diwartakan boleh dikenakan hukuman penjara maksimum tiga tahun dan denda RM5,000.

mengikut seksyen 298A Kanun Keseksaan pula iaitu kesalahan menghina agama, hukuman yang diperuntukkan ialah penjara tidak kurang dua tahun serta denda dan ini terpakai untuk bukan Islam.

‘‘Mencabar keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan adalah sama seperti menghina agama Islam kerana institusi fatwa mempunyai peranannya yang tersendiri dan diiktiraf syarak serta Perlembagaan Persekutuan.-utusan


komen

lagi buat rakyat benci pihak berkuasa...

Ingin tahu..apa itu ISA?


Kerajaan mengarahkan pihak berkuasa menghentikan Ceramah Perdana Anti-ISA dengan apa sahaja cara, menyaksikan ratusan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) turun dan menyuraikan perhimpunan di Padang Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dengan kekerasan.

Ceramah Perdana yang dihadiri pimpinan kanan Pakatan Rakyat dianjurkan oleh Gerakan Mansuhkan ISA dalam usaha menggesa kerajaan menghapuskan kezaliman dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Kekerasan ini membuka tirai baru dalam sejarah politik negara selepas Timbalan Perdana Menteri Najib Abdul Razak memenangi kerusi Presiden Umno baru-baru ini.

Setakat berita ini ditulis, tujuh petugas ditahan dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pandan Indah. Mereka adalah Kamaruzaman, Mohd Sani Hamzan, Saripuddin Mohd Yatim, Abdullah Rahman, Mohd Amir Ali Mohd Shah, Hafiz Zulkifli dan Azman Abdul Hamid.-Suara Keadilan

lagi berita di sini --> Malaysiakini


Kenapa perlu gunakan FRU untuk menyuraikan ceramah..? kalau kita bayangkan lah..bagaimana suasana majlis ceramah...orang ramai akan duduk dihadapan pentas tempat penceramah berceramah...ada yg berdiri ada yang bawa anak2..dalam suasana tenang mendengar ceramah dengan penuh khusyuk..rasanya belum ada majlis ceramah yg boleh mencetuskan suasana yg merbahayakan atau mengancam keselamatan ..melainkan pihak berkuasa yg memulakn dulu...

ishh..ishh..ishh udah2 ler tu mengganeh kat rakyat ... lebih baik mengganeh pada makhluk2 yg betul2 mengancam negara...

komen

Sunday, November 23, 2008

Lagu negeri Perak Darul Ridzuan yg makin dilupakan...



Kepada warga Perak..korang ingat ke lagu negeri Perak ni...penah dengor ke..? ummi bukan apa bukak cerita bab lagu negeri kebanggan ummi ni..pasalnye petang tadi ummi masuk le blog go-perak ...nak tau pasal apa ummi suka lepak kat blog tu..pasai ada lagu Perak Darul Ridzuan..

Lagu tu akan replay selagi kita tak keluar dari blog tu..sampai la anak2 ummi tegor..

"ummi ni asik dengar lagu tu aje...tak boring ke..?"

"best apa lagu ni..ko tau ke lagu apa ni..?"

"lagu apa..ntah lagu apa ntah.."

"korang tak penah dengor ke lagu ni kat sekolah..? tak penah nyanyi ke lagu ni..? ummi suka tol lagu ni...ni lagu negeri Perak la.."

"ntah tak penah dengar pon..bukan ke lagu Perak No 1 lagu negeri Perak..? "

"ummi dulu masa sekolah ni la lagu yg selalu nyanyi kat sekolah... lagu negeri Perak tau ..camni gayanye kena bubuh kat blog ni...rasanya generasi korang ni mesti tak penah dengor.."

"memang pon ..tak penah dengar pon.."

ishh...kesian rasanya pada budak2 sekarang..nak kata lagu tak sedap...rasanya lebih sedap dari lagu Negaraku..tapi apasal sekarang lagu ni dilupakan..?

mari kita dengar dan hayati lagu Negeri Perak Darul Ridzuan ni...I Luv Perak..!!


Perak Darul Ridzuan
Negeri indah permai
Penduduknya hidup aman damai
Dinaungi keadilan sultan

Kuala Kangsar Bandar Diraja
Iskandariah istana ternama
Tempat bersemayam Baginda Paduka Seri
Menjadi lambang tunggak negeri
Bukit Larut
Waktu malam... berkelipan
Udaranya sejuk nyaman menyegarkan
Indahnya ciptaan Tuhan

Di tengah samudera biru
Pulau Pangkor dengan pantai yang bersih
Tempat bersukaria tumpuan para pelancong
Pemandangan indah yang terbentang
Lihat padi menguning
Menambah seri Daerah Kerian
Di Hilir Perak
Nyiur melambai-lambai
Oh sungguh subur tanah airku

Kinta daerah tengah
Hasilnya bijih timah
Batu Gajah bandar yang bertuah
Tempat keputeraan seri sultan
Hulu Perak nun di utara
Kaya dengan sumber hasil hutannya
tersergam
Empangan tinggi menjulang
Segagah wira di perbatasan

Pasir Salak bersejarah dan berdarah
Dato Sagor Dato Maharajalela
Gugur pertahankan bangsa

SITC maktab tertua
Gedung ilmu bakti suluh budiman
Lahirkan cendekiawan
Pejuang bangsa negara
Kekal abadi sepanjang zaman

Perak makmur bahagia
Dengan sembilan daerah yang ada
Betapa indah tanah air tercinta
Sejahteralah Perak oh negeriku
Perak… Perak… oh negeriku.


Negeri_Perak_Darul_Ridzuan.mp3 -
komen

Konvensyen Teh Tarik yang mencipta sejarah.....

Alhamdulillah program semalam berjalan dengan lancar...seawal 6.30 pagi ummi dah bertolak dari rumah untuk menyertai satu program penerangan yg bertajuk Cambah Fikiran Isu-isu Semasa Bersama Jentera Penerangan Negeri Perak anjuran Penerangan Negeri Perak.

Sampai di Simpang Pulai ummi mengambil Sya-Reformis dan kebetulan PakKaramu pulak keluar dari tol Simpang Pulai tiba dari Kuala Lumpur lalu kami konvoi bersama menuju ke Bangunan Perak Darul Ridzuan...samapi aje ummi tak terus masuk tapi gi kat sebuah restoran..kita minum dulu..!! pasai kuar rumah tak makan apa2 lagi..tapi tak larat nak makan pun ..minum aje pasai teruja sangat nak jumpa blogawan2..tapi bukan ummi aje..sya-reformis pun sama..PakKaramu order tosey pun tak sentuh..tinggai gitu jek..hehehe

9 pagi kami pun gerak ke Dewan Serbaguna di Bangunan Perak D.R...masa tu dah nampak Abg Mat kat pintu jadi penyambut tetamu(utk blogger2 kot..) buat pendaftaran gitu gini..kami
masuk tengok banyak lagi tempat kosong...masa tu sedang berlangsung ucapan aluan oleh Ustaz Zulkifly Ibrahim..kemudian diikuti ucapan oleh YB Tai Sing Ng..


Pada jam 10 pagi Ucaptama dan Amanat Misi dan Visi Kerajaan Memperkasakan Kerajaan Pakatan Rakyat oleh Menteri Besar Perak dan merasmikan Program Cambah Fikiran Isu-isu Semasa Bersama Jentera Penerangan Negeri Perak...dan yang paling glamor(kononnya lah kan..) penyerahan pas MEDIA kepada blogger2 ...penyerahan kad media ini membuktikan bahawa perak adalah negeri pertama yang mengiktiraf para bloggers sepenuhnya.....bloggers juga dengan ikhlas hati akan berusaha berkerjasama memajukan negeri PERAK.


ni la rupa tagnya..

InsyaAllah,tapi dengan syarat kerajaan PR memberi sumber yg benar dan dgn fakta yg tepat..kalau ada kakitangan kerajaan yg membuat onar dan memburukkan imej kerajaan PR..sori kami nak cover2 ekk...masa tu jgn heran kalau PRU13 PR akan tumbang..kerana tangan yg menaip boleh menumbang atau menaikkan satu2 kerajaan..muahahaha(gelak nates jap..) tapi kami akan sedaya upaya akan mempertahankan kerajaan PR kerana kami akan pastikan BN tidak akan boleh bangun semula...!!

Program tersebut juga diisi dgn pembentangan visi oleh 2 orang tokoh En.Mohd.Azmi Presiden Teras dan Hj Baharom Perunding Lathan dan Kaunseling UIAM..sessi seterusnya forum dan diskusi bersama panel YB Kesavan,YB Ngeh Koo Ham dan YB Zainuddin Mohd Yusuf..majlis bersurai pada jam 5 ptg..kami blogger2 diberi kesempatan untuk menemuramah YB Zainuddin mengenai blogger di mata kerajaan PR..


jeng..jeng..jeng..tiba lah masa yg ditunggu2..iaitu KONVENSYEN TEH TARIK...nama je ada teh tarik..tapi tehnya 'hapah tak mandang'..(ayat MB...heheh)..no hal la tu..konvesyen ni dipengerusikan oleh PriMaya kita ..sapa lagi kalau tak Bro MatSamanKati kita...

seramai lebih 40 orang bloger dari Perak..Penang dan Selangor berkumpul dan buat pertama kali ummi tengok wajah2 blogawan yg selalu ummi bersua di alam maya...hensem2 belaka dan comel2 semuanya.. blogawan wanita termasuk ummi ada la 5 orang..tapi yg sorang tu dia mai masa time makan aje..hehehe mungkin dia turun dari Shah Alam langkah kanan kot...jgn marah no Caah..nanti kena jual..tapi walaupun bertemu sekejap aje..tapi rasa mesra sgt..


yang penting penubuhan Kerajaan Maya Rakyat(KAMAR) dan perlantikan ahli organisasi KAMAR telah selamat diwujudkan...dan tahniah pada mereka2 yg telah dilantik harap dapat memikul amanah dgn bertanggungjawab... nak tau apa objektif KAMAR...?baca kat sini -->KAMAR

Kami selesai berkonvensyen pada jam 6 ptg..dan mula bergerak ke Kluang Station Cafe tempat 2 org exco yg kena cekup tu..makanan dia memang cukup best..


sampai si Jordan(Acidburn) punya pinggan menggunung..bukan membukit lagi..tgk kat bawah ni la pinggan dia..lapar sangat kot..maklum la bila time hujan perut pun cepat aje lapornye..betol tak Jordan..??





Yang gambar di atas ni adalah buahtangan dari Siti Nurhana..oppsss silap..Al-Banjari(ABO) namanya Tapai Nurhana...hahaha tak tau la apa angau si ABO ni..tengah dia bentang usul pun nama Nurhana tak tinggai..mentang2 bik momma takde kat Mesia ni...walau apapun terima kasih daun keladi buat ABO nanti leh kasi lagi..hehehe

Kepada blogawan yg tak dapat hadir..insyaAllah kalau ada rezeki kita akan berjumpa satu hari nanti...Hijatpanjang sori tak kirimkan buahtangan buat hang..lupa nak kasi kat Aloha2..takpe ummi masih ada simpan untuk hang..jangan nangis tau..hehehe

Ucapan terima kasih ummi nak ucapkan kepada semua dan pertemuan kali ni memang happening tol..borak dengan Caah..BikirPerak..Luna dan Sya-reformis memang seronok..gelak sampai pipi ummi sakit oo..memang satu kenangan yang terindah..dan lupa lak kat si mamamat yg paling awai sampai..dengan sifat peramah dia memperkenalkan diri nasib baik ummi tak salah sangka..ummi ingatkan hang salah sorang yg kerja kat cafe tu..hahaha jangan marah ye ...

terima kasih kepada pihak yg berusaha untuk menjayakan Konvensyen Teh Tarik ni...salam ukhuwah kepada semua....
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil