Followers

Saturday, May 30, 2009

bila tak bertanding BN berkelakuan lebih pelik..!!

esok 31hb Mei 2009...hari untuk warga Penanti membuang undi..pertandingan 4 penjuru diantara 1 wakil PKR dan 3 wakil Bebas ...PRK Penanti ni tak berapa hangat kalau nak dibandigkan dengan PRK2 yang lain...ini kerana juara bertahan tak ikut serta dalam pertandingan kali ini...

walaupun jaguh bertarung tak ikut bertanding tapi bayang dan kelibatnya tetap ada..dia tak bertanding tapi pentas ceramahnya berbunyi...dia tak bertanding tapi benderanya berkibar..pelikkan..kalau diikutkan jaguh ini tak percayakan kehebatan dia lagi..dia merasakan kejaguhannya sedang digugat..sejak akhir2 ini kekalahan demi kekalahan yang diperolehi..pingat dan anugerahnya sudah berpindah ke tangan orang lain...

maka untuk mengelak kekalahan yang seterusnya..si jaguh ini mengambil keputusan merehatkan diri..walaupun pengikutnya berkeyakinan boleh menang di pertandingan ini..penyokongnya sanggup bermatia2an ingin membantu si jaguh mendapat kemenangan..tetapi si jaguh tak yakin akan kebolehan penyokongnya..tidak yakin penyokongnya dapat mengembalikan maruhnya sebagai juara bertahan..maka hampalah penyokong2 si jaguh...dirasakan satu penghinaan kepada mereka apabila orang yang disanjung tak yakin kebolehan dan kehebatan mereka..

untuk mengambil hati penyokong2 si jaguh..si jaguh menawarkan untuk bersuka ria di luar daerah untuk mengelakkan sakit hati penyokongnya..para penyokong diberi percutian yang sangat istimewa..semuanya ditanggung oleh si jaguh..maka terjadilah kepelikkan yang berterusan..dulu bila hari membuang undi tiba..petugas PR sibuk menahan supaya tiada bas dari luar masuk ke kawasan pengundian..sekarang di Penanti petugas sibuk menahan bas dari keluar dari tempat pengundian..kan ke pelik tu..

bila BN tak bertanding..SPR juga kena penyakit ganjil..saat akhir arahan boleh bertukar2..tak sampai 6 jam lagi untuk membuang undi..SPR memberi arahan baru..SPR mengarahkan hanya khemah bersaiz 8 x 8 kaki sahaja boleh digunakan...SPR juga menarik balik peraturan supaya setiap kenderaan yang mengangkut pengundi ke pusat pembuangan undi tidak perlu lagi mengguna pelekat logo SPR...ini seolah-olah mahu menggalakkan gejala undi hantu semasa pilihan raya kecil Penanti esok ?membatal atau menarik-balik apa2 ketetapan dengan begitu mudah menunjukkan SPR yg tidak profesional..


"Jika mereka keluar (mengundi), ia seolah-olah mengkhianati parti,"


yang hairan..kenapa si jaguh sibuk2 nak mengatur keputusan pengudian esok..sedangkan si jaguh tidak turut serta dalam pertandingan..duk diam2 kat tepi sudah la..makin meluat orang tengok hang si jaguh oii..ni siap main ugut2 ni apa barang..kalau kalah pun bukan si jaguh yang kalah..apa nak risau..kalau menang pun bukan si jaguh juga yang dapat pingat..sebab si jaguh tidak bertanding lansung...jadi kenapa penyokong si jaguh risau...takut wang pertaruhan lenyap ke..?? apa nak risau..hangpa bukan masuk bertanding pun..!!

tak paham ummi aihh...
komen

Kenyataan ketua polis Perak yang melampau..



Mengapa ketua polis Perak perlu menyatakan senjata yang dijumpa nak dikaitkan dengan politik..dedahkan kalau benar ada parti politik yang terlibat..jangan sorok2..jangan nak menambahkan kerunsingan rakyat Perak..tugas polis menjaga keamanan rakyat Perak..

harap pihak polis bertanggungjawab dengan kenyataan itu..dan minta dibuat siasatan dengan segera..dedahkan parti politik mana yang terlibat sekiranya tuduhan itu benar..kita akan hukum mereka2 yang terbabit..rakyat tidak mahu punya pemimpin yang memegang senjata..

kalau nak komen pasal menteri pertahanan kita..bukan setakat yang baru ini..yang lama pun tak tau apa depa buat..bukan setakat senjata..dadah pun senang2 boleh lepas..tak tau la kerja depa pertahankan apa sebenarnya..sampai benda2 yang membahayakan rakyat Malaysia boleh lepas dengan senang..

kalau bab Zahid ni..mai masuk kampung kalau takde bala tentera dia mengiringi dia..bukan Zahid la namanya...gi 'layat' pun nak angkut bala tentera dia masuk kampung..kalaulah dia suruh bala tentera dia tolong angkat jenazah ke perkuburan ada jugak pekdahnya...atau dia takut kena baling kasut kot..tu pasal dia angkut bala tentera dia jadi perisai...di dunia takut kena bantai..balasan akhirat dia tak takut pulak..pelik..pelik..
komen

Friday, May 29, 2009

ini rupanya wajah Azilah..!!

sekian lama kita duk mengintai2 wajah si Azilah..hari ini kita dapat tengok wajah dia..

http://thecourtroom.stomp.com.sg/thecourtroom/images/MMM/6709312.jpg
http://sesamaislam.files.wordpress.com/2009/04/azilah-new.jpg
http://thestar.com.my/archives/2006/11/15/nation/n_azilah1511.jpg

Wajah Yang Terpampang Di METRO hari ini..



Azilah dah tayang muka..Sirul bila lagi...???

sumber gamabr kedahlanie
komen

Thursday, May 28, 2009

tragedi bangunan runtuh di Petaling Jaya

PETALING JAYA: Bahagian lama bangunan empat tingkat Pasaraya Jaya di Seksyen 14 di sini runtuh pada jam 4.50 petang tadi, mengakibatkan seorang pekerja binaan maut manakala enam lagi tertimbus.

Pasukan penyelamat kini bertungkus lumus mencari mangsa yang tertimbus dan sehingga jam 7 petang tadi mereka menemui satu mayat mangsa.

Kira-kira 30 pekerja binaan sedang bertugas meroboh bangunan terbabit apabila ia tiba-tiba runtuh di luar kawalan.

ANGGOTA polis berkawal berhampiran tapak bangunan Pasaraya Jaya di Seksyen 14, Petaling Jaya, yang runtuh di luar kawalan ketika sedang dirobohkan petang tadi, mengakibatkan seorang pekerja binaan maut dan enam lagi tertimbus.

KEADAAN runtuhan bangunan bekas Pasaraya Jaya ketika usaha mencari dan menyelamat mangsa dijalankan malam ini.

Anggota Bomba dan Penyelamat giat menjalankan operasi mencari dan menyelamat mangsa runtuhan, malam ini



Seorang daripada enam pekerja yang tertimbus di bawah runtuhan bangunan empat tingkat bekas Pasaraya Jaya di Seksyen 14 di sini cuba dihubungi majikannya menerusi telefon bimbit miliknya.

Berita Harian Online difahamkan, anggota Bomba dan Penyelamat sedang berusaha mengeluarkan mangsa berpandukan maklumat yang disampaikan.

Pasukan penyelamat cuba mengesan mangsa dengan menggunakan bantuan anjing pengesan dan kelengkapan berteknologi tinggi.

sumber BH
komen

disebalik episod 'mata lebam'

Datuk Mat Zain Ibrahim, pegawai polis yang mehyiasat kes mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim’s pada 1998, hari ini mendakwa terdapatnya perancangan peringkat tertinggi untuk merosakkan kredibilitinya menggunakan notis kebangkrapan sebelum sebutan dan perbicaraan beberapa kes termasuk kes sodomi Anwar pada bulan Juali nanti.

Laporan agensi berita negara Bernama semalam melaporkan bahawa Mat Zain telah diisytiharkan bankrap pada April 21 kerana gagal membayar hutang sejumlah RM250,000 dan telah diberikan notis pada Mei 26. Berita tersebut telah disiarkan oleh beberapa akhbar tempatan termasuk The Malaysian Insider yang melanggan perkhidmatan berita Bernama.

“Saya menyebut dengan pasti bahawa terdapat beberapa tangan yang cukup berkuasa tetapi tersembunyi yaang inginkan perkara tersebut berlaku. Sebabnya ialah untuk memusnahkan kredibilit dan /atau melumpuhkan keupayaan saya serte menghalang saya dari memberi bukti-bukti terhadap Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan kerana mereka-reka bukti di dalam kes mata lebam pada 1998 yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim,” kata Mat Zain di dalam satu kenyataannya.

Mat Zain, yang mengambil opsyen pencen awal pada 2001 sebagai Ketua CID KL, berkata dia percaya ntis kebangkrapan ada kaitan dengan rayuannya kepada Badan Penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) untuk membersihkan namanya selepas badan itu hanya membersihkan nama Gani dan Musa dari tuduhan memalsukan bukti yang diadukan oleh Anwar.

“Saya mempunyai sebab untuk mempercayai pihak pendakwaan telah menjangka lebih awal yang Anwar pasti akan membangkitkan sewaktunya kesnya dibicarakan mengenai isu pemalsuan bukti kes mata lebam. Bukti yang saya miliki menjadi penting di ketika itu. Justeru itu pilihan yang ada ialah memusnahkan kredibiliti saya.

“Sekalipun pendedahan (mengenai kebankrapan) mungkin menimbulkan keadaan tidak senang untuk saya dan keluarga saya, namun saya menerimanya sebagai satu hikmah dan ia akan hanya meningkatkan iltizam saya untuk mendedahkan hal yang sebenar terhadap episod mata lebam itu.

“Percayalah, bukan kes ini sahaja yang kedua-dua itu terlibat. Terdapat beberapa kes lain yang sama gemparnya. Kebenaran akan tetap terserlah,” kata Mat Zain.

Beliau mendakwa beliau menyiasat kes insiden mata lebam tanpa takut atau berpihak dan kenyataannya direkodkan sebanyak lima kali oleh pelapor kepada SPRM, Badan pencegah Rasuah(BPR) ketika Anwar membuat laporan pada Julai 1, 2008 bahawa Gani, Musa, Mat Zain dan Dr Abdul Rahman Yusof telah memalsukan laporan perubatan berhubung serangan berkenaan.

Tetapi Pengerusi SPRM Datuk Seri Ahmad Said Hamdan telah mengumumkan pada Mac 3 bahawa tiga ahli panel bebas telah menyemak kertas siasatan dan membersihkan Gani dan Musa dari prosiding salahlaku jenayah menyebabkan Mat Zain kemudian merayu keputusan berkenaan.

“Walau bagaimanapun, saya perlu nyatakan bahawa Perdana Menteri tidak pernah diberitahu tentang hal sebenar dan keseluruhan fakta berkenaan isu ini. Jika kebenaran diberitahu, saya yakin PM telah mengambil tindakan yang sepatunya,” tambah Mat Zain.

Beliau menyatakan bahawa beliau telah mengarahkan peguamnya untuk memeriksa hal kebankrapan yang diwarwarkan kerana beliau tidak pernah menerima sebarang notis berhubung dengan saman dari peniaga Yap Thoong Choan, 72, di Damansara Heights, yang difailkan pada Ogos 10, 2004, terhadap Mat Zain di Mahkamah Session Bandar Baru Bangi Sessions menyatakan baki RM250,000 pinjaman yang belum dibayar.

Dinyatakan di dalam dakwaan terhadap Mat Zain, 60, telah mengambil pinjaman RM500,000 melalui satu perjanjian yang ditandatangani oleh kedua-dua pihak pada Feb 22, 2002, dan bersetuju untuk menyelesaikannya pada atau sebelum Ogos 21, 2002.

Yap berkata setakat ini, Mat Zain telah membayar RM250,000 dari jumlah tersebut. Satu surat tuntutan telah dikeluarkan untuk baki RM250,000, pada Julai 14, 2004, telah dihantar kepada Mat Zain tetapi beliau gagal untuk membayarnya. Mahkamah Tinggi Shah Alam High pada April 21 tahun ini telah mengeluarkan notis kebankrapan ke atas Mat Zain memerintahnya untuk membayar RM250,000 dengan faedah dan kos, menjadikan jumlahnya RM288,824.92. Terjemahan bebas oleh GB

komen

Wednesday, May 27, 2009

Zahid takut dengan Husam ke..takut soalan dari Prof Agus...??

malam tadi rancangan Hujah sepatutnya dihadiri oleh Zahid Hamidi dan Husam Musa..tapi apakan daya oleh kerana 'keuzuran' Zahid Hamidi..(katakutan yang amat sangat telah menybabkan 'keuzuran' Zahid) maka Husam pun menarik diri kerana tak ada teman untuk berhujah..maka yang muncul adalah si Mat Kotak...

maka berhujahlah Mat Kotak sorang2 tanpa pihak lawan...tahniah kat Mat Kotak sebab misi dia masuk UMNO pasai nak benteras rasuah katanya..semoga cita2 Mat Kotak ni terlaksana..apa katanya UMNO telus sebab menubuhkan SPRM..?? citt porrahhh..

maka hari ini terpekik terlolonglah puak2 di sinun mengatakan 'tak jantan'nya Husam..ghope-ghopenya yang disangka 'jantan' itulah 'pondan'..tittle 'pondan' ni YB Hutan Melintang yang bagi semasa BN merampas Perak Februari lepas...banyaklah stori morinya mengenai si 'pondan'Bagan Datoh ni..lain kali kita cerita..

mari kita dengar penjelasan Husam Musa mengenai ketidakhadiran beliau di Program Hujah D9 malam tadi..lepas ni nak dengar jugak penjelasan dari Zahid pulak..apa kata dia ye...?

Malam tadi saya dijadualkan berdebat dengan Naib Presiden UMNO yang juga seorang menteri kanan kabinet Malaysia: Datuk Zahid Hamidi. Persoalan sekitar rasuah dan korupsi yang sangat relevan dengan ancaman negara masa kini.

Iklan mengenainya telah disiarkan berhari-hari oleh TV9 dan juga TV3. Saya telah menyatakan persetujuan saya menyertai debat ini selepas pegawai saya mengesahkan dengan pihak pengajur, Datuk Zahid confirm datang. Zahid, tegas saya, bukan orang lain.

Isu sepenting ini, jika kita serius, hendaklah dibincangkan dengan penyertaan pihak yang berautoriti, samada dalam parti mahu pun kerajaan. Itu sebab saya mensyaratkan tokoh seperti Datuk Zahid atau orang yang sepadan dengan beliau.

Jadualnya, 26 Mei, malam. 25 Mei, malam, TV3 mula menyiarkan iklan saya berdebat dengan Sdr Ezam, tanpa persetujuan saya terlebih dahulu. Pada hemat saya, penganjur langsung tidak profesional dan Datuk Zahid langsung tidak bertanggungjawab. Kalau Datuk Zahid menggantikan seseorang seperti Setiausaha Politik beliau, cukup untuk menunjukkan rasa hormat terhadap tanggungjawab beliau kepada masyarakat umum sebagai Menteri Kabinet.

Jika Zahid tak berkelapangan di saat akhir selepas berhari-hari iklan tersiar, saya mencadangkan kepada pengajur, ia diadakan pada tarikh lain Datuk Zahid berkelapangan.

Tengah hari semalam, saya telah meminta pegawai saya menyerahkan dengan serahan tangan satu surat meminta Datuk Zahid mengotakan janji beliau dan dapat hadhir seperti yang diiklankan.

Mengikut pembantu di pejabat Datuk Zahid, bos mereka ke luar negara! Saya rasa tak menasabah. Sebab itu, selepas sah Datuk Zahid tidak hadhir ketika program hampir dimulakan malam tadi, saya telah menalipon sendiri beliau. Datuk Zahid ada di Malaysia!

Saya meminta Datuk Zahid menetapkan satu tarikh baru bagi debat kami. Penganjur boleh menghubungi Datuk Zahid semula. Sebulan tak ada kosong, tiga emapat bulan lagi tidak menjadi masalah kepada saya.

Janganlah iklan berdegar-degar, tetapi tidak siapa ingin mengambil tanggungjawab dari gagalnya debat pada malam tadi. Tidak Zahid, tidak juga TV9?

Saya sudah berada di Sri Pentas malam tadi. Zahid tidak muncul.

Saya kesal, tapi saya bersedia menunggu untuk tarikh yang baru.
lorr..gitu ghopenya cerita dia ye...uisshhh..malunya teman jadi warga Bagan Datoh yang berwakil rakyatkan si 'pondan' macam ni...ishh..ngape le mike ni memalukan orang Bagan Datoh..teman dah berkobar2 duduk depan t.b malam tadi..alih2 keluar pulak Mat Kotak..hilang langsung selera teman nak ngadap kotak t.b teman...nyampah nebgok muka si Mat Kotak tu..

tapi teman rasa bukan Zahid takut dengan Husam aje... yang paling dia takut adalah soalan2 maut dari Prof Agus ni..hahaha..macam si Mat kotak malam tadi terkantoi dengan hal kotak2 nya..banyak pulak cengkadak kau mengalihkan kotak tu pada si Anuar pulak..

soalan cepumas dari Prof Agus

dr agus : ni sebenarnya sudah lama saya nanti-nantikan untuk tanya. mana perginya 6 kotak rasuah politik yang saudara katakan tu…?!!..

ezam: emmmm… huhuhu…. (terkantoi kat situ beb…)

kalau teman pun teman memang ternanti2 nak tanya soalan tu jugak..hehehe hambek ko Mat Kotak..
komen

Tuesday, May 26, 2009

BN berkempen di Penanti..?? gian ke beb..ahaks

http://perakexpress.com/www/wp-content/uploads/2009/05/dsc00159.jpg

Gambar ni korang tengok pelik ke tidak...??mesti tak pelikkan biasalah suasana pilihanraya kecil..mesti bendera2 parti akan berkibar di merata2 kawasan yang bertanding..tapi di PRK mana yang BN ada bertanding sekarang ni..?? heran jugak...gambar ni ummi ambik dari PerakExpress..

Malam tadi aku dapat tau…Umno juga sudah berkempen. Umno juga berceramah. Macam mana mereka dapat permit untuk berceramah sedangkan mereka tidak bertanding? Macam mana mereka boleh dibenarkan mengibarkan bendera kalau mereka tidak bertanding?..Pasal apa Umno nak sebok di Penanti kalau mereka tak bertanding? Mungkin menyesal pasal tak masuk bertanding?

Di Bukit Gantang…bendera PKR diperintahkan turun kerana yang bertanding ialah Pas. tapi di Penanti…bendera Umno bukan sahaja bebas berkibar..malah mereka juga boleh berceramah!! Bagi orang Penanti…Umno telah melakukan kesalahan…tapi bagi orang Perak…ia sudah menjadi kebiasaan. Kalau Umno melanggar undang-undang..bukan luar biasa.

Bukan takat gantung bendera dan berceramah…di Perak, Umno boleh heret Speaker dan merampas DUN, boleh tangkap orang pakai baju hitam dan hari ini menangkap orang berpuasa. Apa yang Umno tak buat? Kesalahan bagi kita…sudah jadi kebiasaan pada Umno.

baca seterusnya kat sini...cerita pasai Mak Minah pun ada..tapi kat banner2 calon bebas ni digelar sebagai Kak Min...manja la kononnya..ummi tak berapa nak seronok tulis pasal PRK Penanti ni..sebab seteru handalan tak ada..so tak berapa best sangat...hehehe

wallahualam..

http://perakexpress.com/www/wp-content/uploads/2009/05/dsc00156.jpg

komen

pasai apa Zambry MB mahkamah hangat hati..??!!



lorr..padan la MB Mahkamah ni melenting..tak baik TGNA kata dia macam tu aihh..patut TGNA kata dia MB pilihan BN ka..MB Haram ka..MB al-Kudeta ka..dia taklah hangat hati sangat...ni kata dia MB mahkamah..jatuh ayaq muka woii..malu..malu..!!

ambik hang Zambry..berani buat..berani tanggung la..kalau tak mau orang kata hang macam2..jangan buat onar...layan je la Zambry MB Mahkamah oii...bak kata TGNA..orang jadi MB dari undi rakyat..bukan MB dari undi mahkamah..
komen

Puasa Sunat, Solat Hajat & Mogok Lapar

Polis berkumpul untuk apa? Polis bernama Glen memaklumkan perhimpunan tidak ada permit, dia bagi amaran sila bersurai, kalau tidak kami akan bertinda


Nizar dikerumuni wartawan


Kehadiran DS Nizar mendapat perhatian rakan media



sidang Media

Hidup Pakatan Rakyat, RM 200, 000.00 didermakan untuk perjuangan
rakyat Perak, Bubarkan DUN!.

Jurutera bersara, EN.Koon Yew Yin menyumbang RM 200, 000.00
tanda sokongan kepada Pakatan Rakyat Perak.


Semua ahli dan penyokong seluruh Perak khususnya diseru berpuasa sunat dan solat hajat mulai hari ini selama tiga hari berturut-turut. Demikian ditegaskan oleh Pesuruhjaya PAS Perak dan juga turut ditegaskan oleh Dato' Seri Hj Nizar. Berpuasa dan Solat Hajat hendaklah diniatkan bagi memohon pertolongan kepada Allah swt supaya diberi ketabahan, kesabaran, kecekalan dan akhirnya kemenangan dalam menghadapi kemelut politik di negeri Perak..

Sebagai tanda protes rakyat dan pengaduan kepada Allah swt, Puasa Sunat, Solat Hajat & Mogok Lapar akan dilancarkan pada jam 10 pagi tadi di Medan Istana, Bandarraya Ipoh Raya. Pelancaran disempurnakan oleh Dato' Seri Ir Hj Nizar Jamaluddin...walaupun pelancaran program ini tidaklah grand sangat tapi dikhabarkan 14 orang juga la yang telah ditangkap...termasuk ahli parlimen Ipoh Barat..7 ADUN Pakatan Rakyat dan 6 orang awam..

mereka yang ditangkap antaranya ahli yang berhormat yang dalam perjalanan ke kereta masing-masing dan sedang bersiap untuk ke mahkamah Tinggi kerana Pakatan Rakyat ingin mengfailkan kes Ketua kampung dipecat yang pada awalnya direncanakan pada jam 11.00 pagi...pelik tak pelik depa ni...apa cerita penjenayah2 yang sekarang yang semakin ganas..takde nak pi tangkap ka..?

mat2 rempit yang meragut..mat2 pet yang dah mengganas sehingga dah meragut nyawa orang..takde nak pantau ke..?? bukan sorang dua aje yang buat keje jenayah ni ribu2 hangpa tau..rakyat dah rasa semakin tak tenteram dengan kadar jenayah sekarang..itu yang patut pihak berkuasa beri perhatian..bukan pada ahli parlimen atau ADUN2...

ada yang dok pertikaikan program ni macam komen seorang hamba Allah ni...ummi ambik komen dia ni dari komen blog Misbahul Munir

Blogger KINTARIAN said...

Puasa sunat politik...

ustaz yang menganjurnya:
Ustaz Ngeh dan sahibus samahah ustaz Nga

juadah berbuka puasa sunat politik:
biawak panggang dan katak bakar

Niat:
" sahaja aku puasa sunat politik, kerana nak kucar kacirkan orang islam dan ikut ustaz Ngeh"

Fadhilat puasa sunat politik:
supaya bubar DUN

Perkara sunat semasa puasa sunat politik:
buat havoc satu perak dan pecahkan kekuatan melayu islam


Syarat wajib puasa sunat politik:
*mestilah orang PAS , DAP, PKR
*mestilah mampu memberi kekeliruan pada orang islam secara keseluruhan

Apa nak jadi dengan nizar ?



Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi telah mengeluarkan fatwa bahawa mogok lapar yang bertujuan mendedahkan kezaliman dan kejahatan pemerintah bukan sahaja tidak haram bahkan dituntut oleh syarak dan menjadi kewajipan kepada semua umat Islam untuk memberikan sokongan padu kepada mereka !

Ikuti terjemahan fatwa beliau tersebut :
Ianya dipetik dari www.qaradawi.net :

Sebagai respon terhadap " Mogok Lapar" yang telah dilancarkan oleh Tahanan Palestin dalam Penjara Israel pada 15 Ogos 2004 maka Syeikh Dr. Yusuf Al-Qaradawi telah menyeru :

“ Mereka adalah pejuang keadilan! Mogok (lapar) adalah hak mereka yang telah diiktiraf yang bertujuan untuk membongkar segala bentuk kezaliman dan kejahatan yang dilakukan ke atas mereka ! Oleh itu menjadi kewajipan ke atas setiap orang Islam untuk memberikan sokongan padu kepada mereka mengikut kemampuan masing-masing samada secara sokongan aman, demontrasi atau sokongan moral termasuklah secara mogok lapar ! atau menghantar telegram dan mengeluarkan kenyataan rasmi untuk merasakan dan menzahirkan bahawa kita adalah senantiasa bersama-sama dengan mereka ! …”


sumber gambar dari CinaIslam
komen

Sunday, May 24, 2009

Zambry jadi MB ikut cara apa..?demokrasi tidak..Islam jauh sekali..

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan bahawa kesemua Menteri Besar yang dilantik di negeri-negeri adalah dengan mandat yang diberikan oleh rakyat.

Menurutnya, keputusan yang dibuat Mahkamah Rayuan semalam mengisytiharkan Dato’ Seri Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar adalah membuktikan bahawa ianya tidak berpandukan kepada mana-mana sistem iaitu Islam ataupun demokrasi.

“Kesemua Menteri Besar di Malaysia ini memegang jawatan ini kerana undi yang diberikan rakyat kepada kami, bukan keputusan mahkamah yang memutuskannya,” katanya pada satu sidang media selepas merasmikan sambutan jubli perak kepimpinan ulama di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar Gombak dekat sini.

Beliau juga mendakwa bahawa sekiranya kaedah ‘rampas kuasa’ yang dilakukan Umno-BN ke atas kerajaan Perak ‘dihalalkan’, maka ini bermakna ia mungkin akan dilaksanakan di negeri-negeri lain selepas ini.

“Selepas berjaya dibuat di Perak, maka ia akan dibuat di negeri-negeri lain pula selepas ini.

“Cara apakah ini? Islam pun tidak, demokrasi pun tidak,” tegasnya.

Malah menurutnya, Menteri Besar Perak sebelum ini, Dato’ Seri Mohd Nizar Jamaludin mengambil jalan yang betul dengan mengadap Sultan Perak untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Ditanya mengenai keputusan Mahkamah Rayuan semalam yang berpihak kepada BN, beliau menyifatkan parti itu sebagai satu gerombolan dan bukan sebuah parti politik.

“Umno sekarang bukan lagi sebuah parti politik sebaliknya ia sebuah gerombolan pemikiran sahaja,” katanya lagi.

Menjawab soalan pemberita mengenai kenyataan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib mengenai hasrat BN untuk bertanding di Manek Urai, pihaknya menyifatkan kenyataan tersebut mencerminkan parti itu sebuah parti bertaraf parti Bebas.

“Bila dia tidak mahu bertanding di Penanti, maka ia jadi taraf sebuah parti Bebas, tetapi selepas timbalan dia menyatakan bahawa dia akan bertanding di Manek Urai bermakna dia telah sedar akan taraf sebenar parti itu.

“Kenyataan yang dibuat Najib dan pemimpin BN sebelum itu membuktikan rendahnya moral dan maruah parti tersebut apatah lagi dengan keengganan mereka untuk bertanding di Penanti,” ujarnya lagi.

ramai puak2 nun..akan kata 'takkan tak bertanding di Penanti BN dianggap rendah moral dan maruah..?' BN bukan saja rendah moral bila tak bertanding..bila dia bertanding lagi tak bermoral dan bermaruah..itu hakikat yang tak boleh kita nafikan..yang akan menafikan fakta kehodohan BN adalah mereka2 yang memang memiliki kehodohan yang sama..

wallahualam..

komen

Ucaptama Pesuruhjaya PAS Perak

KECEMERLANGAN DAKWAH TERAS KEMENANGAN

MUQADDIMAH

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana sekali lagi kita dipertemukan di dalam konvensyen pada kali ini dalam suasana mahabbah dan ukhuwah meskipun berhadapan dengan kemelut politik negeri Perak yang berlarutan, namun semangat juang yang sedia ada meningkatkan kesedaran kita untuk memahami betapa pentingnya sifat istiqamah dan intima dalam perjuangan parti. Justeru itu dalam konvensyen pada kali ini saya mengajak semua ahli agar bermuhasabah dan berbincang untuk memperbaiki kelemahan, menyusun strategi, mengumpul kekuatan ke arah memajukan jemaah bagi kebaikan di dunia dan akhirat.

Pada kesempatan ini saya mengalu-alukan kehadiran tuan/puan dari seluruh negeri kawasan dan cawangan, pimpinan sayap parti serta mengalu-alukan juga wakil-wakil parti politik rakan Pakatan Rakyat, NGO serta orang perseorangan yang sudi hadir pada hari ini.

Saya juga mengucapkan syabas dan tahniah kepada jawatankuasa pengelola konvensyen ini terutama PAS Kawasan Teluk Intan yang menjadi tuan rumah dan bertungkus lumus bagi menjayakan konvensyen pada kali ini. Semoga keterlibatan tuan/puan akan lebih memberikan makna yang besar dalam usaha kita memantapkan perjuangan.

Konvensyen PAS Perak kali ke-14 ini diadakan ketika berlaku kemelut politik negeri Perak. Dalam konvensyen pada tahun lalu, kita berada dalam suasana menyambut kemenangan politik bersama dengan rakan-rakan dari Pakatan Rakyat, apabila PAS diberi mandat sebagai Menteri Besar Perak walaupun hanya memenangi 6 kerusi Dun. Ketika itu kita memperkatakan peranan pimpinan yang menduduki jawatan-jawatan EXCO, Ahli-Ahli Majlis Kerajaan Tempatan, Ahli-Ahli Lembaga dalam GLC, agar masing-masing membuktikan kemampuan dan berkebolehan mengangkat imej parti dan menampilkan kepimpinan dalam mendokong kerajaan Pakatan Rakyat. Bahkan di peringkat akar umbi juga, kita menggesa ahli-ahli yang terpilih menjadi ketua-ketua kampong supaya menjalankan tugas dengan penuh ikhlas memikul amanah masing-masing.

Hari ini kita berkonvensyen, ketika kerajaan pilihan rakyat telah dirampas oleh UMNO/BN dengan begitu rakus tanpa memperdulikan undang-undang dan perlembagaan. Namun disebalik peristiwa yang sangat mencabar itu, terdapat hikmah yang besar, kerana kita dapat menyaksikan bahawa sokongan dan dokongan rakan Pakatan Rakyat dari rakan non-muslim semakin mantap dan menyakinkan kerana mereka melihat Islam yang menjadi dasar perjuangan PAS memberikan jaminan atau saham semua rakyat dengan adil dan saksama. Ini bukan kerana slogan kita PAS untuk semua tetapi lebih daripada itu mereka mendapati bahwa ajaran Islam menjamin keadilan dan kebajikan untuk semua. Antara mereka sudah mula merujuk kepada nas-nas Al-Quran dan cuba memahaminya.

Namun dalam perkembangan positif di kalangan masyarakat non-muslim, kita seolah-olah tertanya-tanya mengapa orang Melayu masih belum membuat perubahan dalam pendirian politik mereka yang terus menyokong UMNO/BN. Mengapa mereka tidak mendokong perjuangan PAS.

Konvensyen pada kali ini akan memfokuskan kepada persoalan dakwah sesuai dengan tema KECEMERLANGAN DAKWAH TERAS KEMENANGAN, kerana kita melihat bahawa prospek dakwah banyak memberikan input serta buah yang berguna terhadap masa depan parti serta persepsi masyarakat terhadap PAS bahawa PAS bukan sahaja parti politik tetapi juga bekerja keras untuk dakwah, tarbiyah, pendidikan dan sebagainya.

Justeru Konvensyen ini diharapkan akan membahas serta menggariskan hala tuju, bagaimana kemenangan boleh dicapai apabila kita mampu meletakkan MISI DAKWAH sebagai agenda penting parti hingga mencapai kecemerlangan. Kita mestilah mempunyai keyakinan bahawa Kecemerlangan Dakwah itulah yang menjadi Teras kemenangan perjuangan bagi mendaulatkan Islam.

Kerajaan Pakatan Rakyat di Negeri Perak telah menyatakan 5 prinsip utama dalam mengemudi Kerajaan. Walaupun kerajaan Pakatan Rakyat telah dirampas oleh UMNO-BN, gerakerja kita untuk merealisasikan kerajaan yang ADIL, TELUS, BERKEBAJIKAN, BERINTEGRITI dan BERAMANAH terus menjadi Visi dan Misi kita dalam perjuangan seterusnya. Kita yakin Perak merupakan model utama bagi Kerajaan Pakatan Rakyat yang mantap dan berkesan. Bagi kita PAS Perak khususnya di kalangan aktivis PAS Perak pelbagai peringkat, ia merupakan pengalaman dakwah yang amat penting untuk menjaga kemenangan pada masa akan datang.


DAKWAH SATU PERJUANGAN

Dakwah adalah satu tanggungjawab dan amanah dari Allah SWT. Ia di antara sifat-sifat wajib bagi Rasul. Gerakerja dakwah perlu dilaksanakan dengan kesungguhan tanpa jemu, rasa bimbang atau takut celaan dari pencela. Pelarian dari tanggungjawab ini akan mengundang murka Allah SWT dan mengakibatkan turunnya bala Allah SWT. Dalam hal ini Nabi SAW memberi amaran keras kepada mereka yang tidak melaksanakannya samada secara kelompok atau individu, seperti mana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud “Apabila kamu melihat Umatku takut untuk berkata kepada orang zalim: Wahai orang zalim, maka telah diucapkan selamat tinggal untuk mereka”

Yang dimaksudkan dengan dakwah ialah panggilan ke jalan Allah. Allah SWT berfirman;

قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَالْمُشْرِكِينَ

“Katakanlah(Muhammad) ‘Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku, mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin,Mahasuci Allah,dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik”

(surah Yusuf 108 )

Dan yang dimaksudkan dengan ajakan ke jalan Allah ialah ke jalan agama Islam, agama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW:

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ

“Sesungguhnya agama (yang direhdai) di sisi Allah hanyalah Islam…”

(surah Ali Imran 19).

Islam merupakan objek dakwah dan Rasul sendiri merupakan unsur pertama dakwah. Rasullullah SAW telah menyampaikan Islam semenjak beliau diangkat menjadi rasul sampai akhir hayat baginda, baginda diutus untuk berdakwah.

مُّنِيراً وَدَاعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً .يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِيراً

“Hai Nabi! Kami mengutuskan engkau sebagai saksi atas umat dan untuk memberi khabar suka dan khabar takut. Dan untuk menyeru manusia kepada agama Allah dengan izin Nya, serta menjadi pelita yang menerangi.

(surah al-Ahzab: 45-46).

Nabi sebagai juru dakwah (daei) yang pertama, yang memanggil umat manusia ke jalan agama Islam dan dengan demikian rasul sebagai unsur dakwah yang ke dua. Umat Islam diajak atau diseru ke jalan Allah, baik orang Arab dan bukan Arab. Misi dakwah yang bersifat universal dan baginda diutus kepada umat manusia seluruhnya.

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيراً وَنَذِيراً وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

“Dan tiadalah Kami mengutusmu (wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai Rasul pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”.

(surah Saba’: 28)

Manusia yang diajak dan diseru ke dalam Islam merupakan unsur dakwah ke tiga. Rasulullah SAW menyampaikan dakwahnya menurut metoda dan melalui media yang diwahyukan, seperti yang dinyatakan dalam al-Quran dan Sunnah. Maka metoda dan media serta segala yang berkaitan dengan metoda dan media merupakan unsur dakwah yang ke empat. Dalam urusan tersebut dapat kita nyatakan bahawa dakwah mempunyai unsur, objek dakwah, juru dakwah (daei), penerima dakwah (mad’u), metoda (uslub) dan media (wasilah).

PAS : SEBUAH GERAKAN ISLAM

Gerakan Islam mestilah sebuah gerakan Islah yang menjurus kepada perjuang kepada interaksi sosial dan kesedaran seorang untuk membina kebaikan serta menonjolkan nilai Al-Quran dalam dirinya. Gerakan Islam bertanggungjawab untuk mengerah dan mengarahkan kader-kader atau aktivis berkemampuan untuk melibatkan diri dalam perjuangan. Gerakan Islam mesti muncul gerakan yang memberi fokus kepada masa depan umat memandu masyarakat ke arah Al-Quran. Gerakan Islam berperanan untuk menyelamatkan sesuatu bangsa dan negara. Allah telah menyebut dalam Al-Quran bahawa antara sebab kehancuran sesebuah negara apabila golongan mewah melakukan kerosakan secara berleluasa dan berada diluar batasan yang normal.

Firman Alllah:

وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً

“Dan jika kami hendak binasakan sesebuah negeri, maka kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu supaya mentaati Allah tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri tersebut, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya ketentuan kami, kemudian Kami hancurkan negeri ini sehancur-hancurnya”

(surah al-Isra: 16)

Sesebuah negara itu akan hancur sekiranya rakyat di negara itu tidak menahan kezaliman dan ketidakadilan yang dilakukan oleh golongan al-mutrafin. Hanya golongan Islah yang dapat menyelamatkan negara tersebut dari menerima ketentuan Ilahi.

Ayat-ayat di atas menjelaskan bahawa tugas gerakan Islam adalah penyelamat bangsa dan negara yang berada di dalam kemurkaan Ilahi akibat perbuatan Al-Mutrafin. Sekiranya Gerakan Islam tidak memainkan peranan sebagai juru Islah sudah pasti kita akan menerima ketentuan Ilahi.

Masa depan kerangka besar perjuangan PAS menuntut kita meneliti kesungguhan dan keberkesanan program dakwah dan tarbiyah untuk menuju kemenangan bergaya cemerlang di samping menilai kembali wasail dakwah dan tarbiyah yang perlu dijayakan. Imam syahid Syed Qutub RH pernah menjelaskan tentang perlunya tanzim yang kemas dan mantap agar kemenangan dapat dicapai dengan gemilang.

Agenda-agenda dakwah dan tarbiyah selepas ini perlu dimantapkan dan diperhebat sesuai dengan perubahan masa dan suasana. Justeru matlamat mega ini perlu dipopular dan ditafaqquhkan dengan penampilan skema dan modul terkini dan terangsang agar semua generasi masa kini memupuk semangat mesra dakwah. Sudah tentu acuan rabbani dan matlamat parti yang digariskan dalam perlembagaan parti itu dilaksanakan iaitu usaha-usaha mengajak dan menggalakkan badan-badan, pertubuhan dan orang perseorangan bagi mengenali dan memahami serta memperjuangkan konsep dan pandangan hidup Islam.

Kita sudah berjaya apabila kefahaman, budaya hidup serta syariat Islam telah berjaya difahami oleh kebanyakan masyarakat termasuk bukan Islam. Mereka berusaha untuk mendekati serta memahaminya dengan penuh tekun dan perihatin melalui pemerhatian pada watak pimpinan, ahli-ahli serta perbandingan mereka dengan corak hidup ahli-ahli yang tidak menyokong perjuangan Islam, penyusunan gerak kerja dakwah yang tersusun, istiqamah dan mentaati pemimpin menjadi bahan bukti keyakinan mereka. Walau bagaimana ia masih perlu diperkasakan lagi bagi mencapai kegemilangan.

PEMBINAAN BUDAYA DAKWAH

Seluruh ahli dan kepimpinan dituntut agar memiliki sifat mesra dakwah. Dakwah dan tarbiyah sering beriringan mempadu antara satu dengan yang lain.Kita perlu memikirkan formula dan wasail dakwah yang terbaik untuk menempa kecemerlangan kini mahu pun kemudian agar beriringan dengan kesucian dan kemurnian hati dan akal, mantap serta padu akidahnya. Kita perlu melahirkan generasi du’at (pendakwah) yang berusaha menarik manusia kepada kebaikan. Di saat UMNO/BN yang hilang integrity dan karam dengan slogan Islam hadhari PAS bangun dengan wajah-wajah baru dalam dakwah, menanggung rasa cintakan umat, menggalas beban dan sengsara, menyentak hati-hati yang ragu dengan pendekatan yang tak pernah terfikir kejayaannya. Tahaluf siasi yang dilaksanakan oleh pendekatan PAS membuka banyak pihak terutama ahli serta rakyat sendiri bagaimana keindahan dakwah boleh dinikmati oleh semua golongan asal saja kalimah diaplikasi dan dilaksanakan oleh orang yang keluar dari Madrasah Tarbiyah Rabbaniyah. Setiap ahli mesti merasai diri sebagai DAEI.

Sekurang-kurangnya ada bebarapa faktor yang melambatkan proses membudayakan dakwah:

  1. Dakwah bukan tugas semua orang dan ia hanya untuk orang tertentu dan yang memegang jawatan tertentu.
  2. Keporak-perandaan senario politik dan rendahnya mentaliti pemikiran masyarakat dalam mewajarkan mafhum dakwah.
  3. Terbatasnya thiqah serta curangnya mental dan fizikal dalam mewarnai dakwah terutama dakwah bilhal.
  4. Terperangkapnya sebahagian ulama dan pendakwah dengan rasa keegoan diri sehingga berada dalam gelanggang dakwah jumud, tertutup dan fardiyah sehingga membataskan ruang kerjasama dan bersepadu dalam arena dakwah kulliyyah.
  5. Kejumudan ahli-ahli dalam menangani gerakerja dakwah secara terancang malah ada yang terlepas pandang dengan hanya mengalihkan kepada isu politik semata-mata tanpa dihiraukan peluang dan ruang dakwah yang lebih terbuka.

MATLAMAT DAKWAH

Ahli hendaklah sentiasa prihatin dan sentiasa mempunyai fikrah dakwah (fikrah da’wiyah) dan berusaha bagi mencapai matlamat parti. Longgar dan lompang dalam mencapai hasrat parti akan mengikis keyakinan masyarakat terhadap jenama parti yang memang sudah terkenal sebagai parti dakwah. Keterlibatan beberapa individu dalam dakwah liar tidak harus dipandang ringan kerana ia akan menjejaskan imej parti. Kesepaduan antara matlamat dan wasilah perlu dipertemukan agar kedua-duanya dapat dihasilkan dengan tepat dan berjenama. Dalam hal ini dapat dipastikan bahawa di antara matlamat dakwah ialah:

  1. Meningkatkan kualiti daei serta pengurusan dakwah sesuai dengan keperluan zaman
  2. Memberi kafahaman Islam sebenar dalam semua aspek terutama dalam pembentukan minda rakyat
  3. Mengeratkan ukhuwah di kalangan masyarakat dan kaum di negara ini
  4. Memberi khidmat kebajikan di kalangan masyarakat Islam dan bukan Islam dalam menangani gejala sosial dan juga isu-isu nasional
  5. Memartabatkan Islam sebagai addin dan mampu menyelesaikan segala keperluan untuk semua yang berkaitan akidah, syariat dan akhlak

AKTIVIS GERAKAN DAN PENDAKWAH

Pendakwah yang berjaya mempunyai pemikiran yang boleh melihat dan membaca realiti sekelilingnya. Melihat kepada realiti perkembangan politik semasa khususnya di negeri Perak, petugas-petugas PAS mesti melihat semua pergerakan, aktiviti dan program mestilah mengarah kepada gerakan dakwah. Sheikh Jum’ah Amin Abdul Aziz telah menggariskan intipati penting sebagai gerakan dakwah dalam bukunya Fiqh Dakwah:

  1. Rabbaniyyah-bersumberkan dari wahyu Allah Ta’ala.
  2. Wasatiyyah-pendekatan Kesederhanan dan seimbang.
  3. Ijabiyyah-Positif dalam memandang alam, manusia dan kehidupan.
  4. Waqi’iyah-Memahami reality semasa.
  5. Akhlaqiyyah-menjaga adab, etika dan tatasusila sebagaimana akhlak Rasullullah SAW.
  6. Syumuliyyah-Pendekatan yang menyeluruh.
  7. Alamiyyah-Pendekatan global.
  8. Syuriyyah-syura sebagai sistem terpenting dalam membuat keputusan.
  9. Jihadiyyah-Melaksanakan tugas Dakwah dengan seluruh potensi dimanfaatkan secara maksima.
  10. Salafiyyah-Memastikan keaslian dan kemurnian Islam terpelihara dari penyimpangan.

Semua petugas dan aktivis PAS Perak, mestilah melihat secara menyeluruh bahawa pendekatan dakwah mestilah sentiasa diteruskan dan dipupuk walau apapun yang berlaku terhadap kegawatan politik yang berlaku. Dakwah perlu diangkat menjadi satu kerjaya yang profesional. Langkah awal yang perlu di ambil perhatian ialah dengan mengemukakan satu layanan perkhidmatan yang setaraf kepada tenaga muda yang terbaik untuk berkecimpung di arena dakwah secara bebas dan terjamin. Kalau kita bersikap ala-kadar terhadap segala pergerakan dan program kita maka kita tidak mampu untuk berkembang jauh dari masalah yang dihadapi.

DAKWAH YANG BERKESAN

Gerakan dakwah yang berkesan memerlukan komitmen daripada pimpinan-pimpinan dalam pelbagai peringkat. Tanggungjawab ini mestilah dipikul oleh semua pimpinan bagi memastikan terdapat kemajuan dan ketinggian untuk menjadi contoh terbaik kepada manusia keseluruhannya dalam menganjurkan kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Allah berfirman:

“Kamu telah dijadikan sebaik-baik umat kepada seluruh manusia untuk menganjurkan kebaikan dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah”

Setiap pendokong PAS, mestilah menjadi pemimpin dalam beragama dan menganjurkan nilai-nilai yang terpuji. Tugas kita mestilah mengajak manusia untuk melakukan kebaikan sehingga kebaikan-kebaikan dapat dibina. Untuk melaksanakannya kita petugas PAS, mestilah menunjukkan contoh yang terbaik dalam menegakkan keadilan, memelihara hak-hak asasi manusia dan sebagainya.

Telah di riwayatkan ketika Saad Ibn Abi Waqas menakluk Hems, sebuah Bandar di utara Syria, beliau telah mengutip jizyah daripada penduduk bukan beragama Islam. Apabila beliau diarahkan untuk bertugas di bandar lain, beliau telah memulangkan semula cukai yang dikutipnya dengan berkata:

“Kami telah memungut duit ini untuk melindungi anda, tetapi sekarang kami akan berpindah dan tidak dapat lagi melindungi anda semua, oleh itu kami memulangkan semula duit anda”. Lalu berkata penduduk beragama Kristian tersebut:

“Tidak pernah ada orang melayan kami sebaik ini sama ada orang Rom atau Parsi”. Kerana kagum dengan kemuliaan dan keadilan Islam, ramai mereka memeluk agama Islam. Itulah kesan keadilan dan kemuliaan Islam yang mampu menawan masyarakat bukan Islam dan akhirnya kebenaran dan kemuliaan Islam diakui oleh masyarakat.

Khalifah Umar Ibn Abdul Aziz adalah satu contoh yang terbaik sebagai contoh seorang negarawan yang adil. Semasa pemerintahannya kemiskinan dapat dihapuskan sehingga tidak ada orang miskin yang menerima zakat. Natijahnya ramai orang bukan Islam telah menganut Islam sehingga ada gabenornya mengadu kerana hasil jizyah berkurangan. Lalu Khalifah Umar mengutuskan kepada mereka surat yang mengatakan bahawa Allah telah mengutuskan Nabi Muhammad SAW kepada manusia sebagai petunjuk dan bukannya sebagai pemungut cukai.

Hakikatnya peranan umat Islam dalam dakwah adalah paling berkesan dalam menyebarkan syiar Islam. Allah telah mengingatkan kita bahawa sekiranya umat Islam seluruhnya meninggalkan atau berpaling daripada melakukan tugas dakwah ini, Allah akan mengantikannya dengan umat yang lain yang akan melaksanakannya dengan lebih baik. Bagi mencapai dakwah yang berkesan, umat Islam mesti membina niat untuk melakukan tugas yang terbaik dan berkhidmat menyeru yang baik dan mencegah kemungkaran. Sebagaimana yang ditekankan, bahawa setiap muslim lelaki atau wanita adalah bertanggungjawab untuk berdakwah mengikut kadar kemampuannya. Menjalankan dakwah adalah penting untuk menjaga keimanan seseorang dan mengelakkan diri daripada kekufuran.

REALITI POLITIK PERAK: PAS PERAK MISI DAHWAH DALAM SIASAH

Semua pendokong PAS Perak, malah secara umumnya PAS seluruh Malaysia serta penyokong-penyokong dari pelbagai peringkat telah melihat bagaimana kita telah berjaya menguruskan kemenangan kita. Hampir sebelas bulan kita bersama-sama Pakatan Rakyat telah memimpin Kerajaan Negeri Perak. Walaupun kita dirampas secara tidak demokratik oleh UMNO/BN, tetapi disebalik peristiwa tersebut terdapat hikmah yang besar yang tidak pernah kita lihat sebelum ini. Perak telah menjadi negeri yang pertama sebagai model Kerajaan Pakatan Rakyat yang diterajui PAS. Model kerajaan Pakatan Rakyat yang memberikan penekanan kepada keadilan dan kebajikan kepada rakyat keseluruhannya yang terdiri dari berbagai kaum.

Selama 11 bulan kita diamanahkan untuk memimpin Kerajaan Pakatan Rakyat, namun kesan dakwah yang kita laksanakan amat besar ertinya kepada perjuangan dan perkembangan Islam di Negara kita. Politik dan dakwah tidak boleh dipisahkan. Gerakan politik yang kita laksanakan selama ini merupakan salah satu misi dakwah kita. Di Perak kita telah berjaya melaksanakan tanggungjawab politik secara berkesan dan bertanggungjawab. Misi dakwah yang kita lakukan di dalam parti politik telah berjaya menyatukan rakyat di negeri Perak. Masyarakat bukan Islam yang selama ini dipesongkan pemahaman dan pemikiranya tentang Islam, telah berjaya kita yakinkan tentang kebenaran, keadilan dan kemuliaan Islam. Masyarakat bukan Islam tidak lagi takut untuk bersahabat dengan PAS yang membawa Visi dan Misi Islam. Malah mereka tidak segan silu untuk membela kebenaran dan keadilan Islam malah ia memberi motivasi kepada petugas-petugas dan aktivis kita untuk terus berjuang menegakkan Islam dalam gerakan kita. Ini salah satu keberkesanan kita dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab bagi melaksanakan tugas dakwah.

Kecenderungan rakyat bukan muslim kini sudah mula mencari keindahan syariat Islam dan dinamika perubahan. Apabila PAS mengutarakan slogan PAS Untuk Semua (PAS For All) ternyata ia merupakan satu slogan yang matang dan bersifat terbuka. Mereka melihat sepenuhnya akan kebenaran Islam menerusi kacamata politik. Mereka lebih yakin melihat menerusi teropong politik daripada minda lain. Kezaliman serta keangkuhan UMNO/BN di samping hilangnya integriti adalah punca perbandingan dibuat. Secara tidak disedari orang-orang bukan Islam sudah berjaya duduk semeja malah mendengar dan membaca ayat-ayat Allah. Inilah satu peluang memperkenalkan produk dakwah sepertimana yang diamalkan Nabi Muhammad SAW dalam siri dakwah baginda bergaul dengan bukan Islam, menziarahi musuh-musuh politik, kanak-kanak, orang tua, bersukan, bermujadalah dan sebagainya.

Dalam kontek minda politik hari ini sudah semestinya pendekatan politik dakwah akan memberikan kesan positif, berkualiti serta cepat, jauh mengatasi pendekatan yang tidak berjenama politik. Mengapa ini tidak dijelmakan secara yang lebih konprehensif dan sistematik agar persepsi politik kotor yang dipelopori oleh musuh-musuh kita sebelum ini dapat dipadamkan dengan satu struktur dan mekanisme baru dalam membina polisi dakwah yang luhur dan suci. Buta dakwah dan siasah secara bersepadu perlu ditangani jika tidak ia akan menghasilkan daei yang terpisah dari politik.

AGENDA MEMPERKASA URUSAN DAKWAH

  1. Membangun Tenaga Sumber

a) Pemimpin pelbagai peringkat, negeri, dewan, kawasan dan cawangan PAS.

b) Pemimpin NGO’s Islam pelbagai peringkat

c) Golongan profesional seperti guru, doktor, peguam dan lain-lain

d) Belia-belia aktivis Gerakan

e) Tokoh pimpinan masyarakat seperti Ketua Kampung, Pengerusi dan AJK dalam pelbagai persatuan dalam masyarakat.

f) Pimpinan masjid dan surau.

  1. Latihan Pendakwah Secara Sistematik

a) Sumber tenaga – diberi latihan sebagai Pendakwah.

b) Perkukuhkan program tarbiyyah

c) Memperkasakan peranan Ulama/Ulama Muda

d) Mengurus pimpinan muda dengan pelbagai latihan.

e) Membentuk kumpulan ulama yang berkemahiran dalam bermuzkarah/berbahas

f) Menggiatkan lagi program Usrah diperingkat kawasan dan cawangan (satu cawangan satu usrah)

  1. Program Ibadah

a) Penubuhan halaqah, zikir dan munajat di semua peringkat dewan-dewan dan kawasan serta cawangan

b) Penubuhan kumpulan-kumpulan sukarelawan mengajar mengaji Al-Quran dan ibadat solat terutama di peringkat pemuda dan muslimat

  1. Kelab Penyokong PAS

a) Perkasakan pelaksanaannya

b) Kemaskinikan organisasi

c) Latihan Peningkatan Kefahamanan

  1. Program Kebajikan Menyeluruh

a) Membela masyarakat miskin dan terpinggir

b) Membela anak yatim dan ibu tunggal

c) Mengurus bantuan pendidikan

d) Mentarbiyyah kelompok yang terpinggir

e) Memberikan khidmat pengurusan jenazah

  1. Program Pendidikan

a) Tafaquh fiddin untuk masyarakat

b) Kelas bimbingan/tuisyen

c) Motivasi

  1. Program Rekreasi dan Hiburan

a) Penubuhan kumpulan-kumpulan nasyid dan drama

b) Penubuhan Kelab Sukan dan Rekreasi di kalangan muda mudi

  1. Program Masyarakat bukan Islam

a) Dialog Pemimpin Masyarakat pelbagai peringkat

b) Program bersama dengan masyarakat bukan Islam

Usaha-usaha yang lebih praktikal perlu dilaksanakan bagi menyuburkan misi dakwah kita. Setiap aktiviti dan program yang ingin kita lakukan mestilah mempunyai matlamat yang jelas iaitu untuk mencapai misi dakwah.


MUHASABAH GERAKAN ISLAM : PAS

Setiap tahun kita mengadakan Konvensyen dan Muktamar, bagi melihat sejauh manakah keberkesanan gerakan dakwah kita. Amanah dakwah yang kita pikul ini perlu kita laksanakan dengan penuh iltizam. Sebagai pimpinan peringkat negeri mahupun peringkat dewan atau kawasan dan cawangan tidak harus mengenal erti kecewa, penat atau ingin bersara dalam perjuangan menegakkan risalah murni ini. Perjuangan ini adalah perjuangan sepanjang hayat dan bersifat jangka panjang. Perjuangan ini menuntut semua aktivis gerakan berjuang dengan penuh kesabaran kerana hasilnya perjuangan dakwah tidak boleh dinikmati dengan segera. Ada kalanya kita perolehi nikmat perjuangan semasa kita hidup dan ada kalanya nikmat perjuangan akan dirasai oleh generasi akan datang. Tugas kita hanyalah berdakwah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan hasilnya kita serahkan kepada Allah SWT.

PENUTUP

Kita berdoa agar kita akan terus mengukuhkan semangat yang tinggi dan dapat menghadapi cabaran dengan ikhlas, tabah dan tawakkal. Semoga aktivis kita dapat meneruskan budaya gerakan dakwah dengan penuh tanggungjawab dan penghayatan yang tinggi, maka insyaAllah ikatan hati dan ruh akan bertambah kuat dan ukhuwah di kalangan kita semakin mantap. InsyaAllah kita akan terus membina saf dan terus mengukuhkan Gerakan Islam PAS sebagai satu gerakan dakwah yang utama bagi menegakkan syariat dan syiar Islam. Kita telah menyakini dan menyedari bahawa kita berdakwah melalui politik dan yakin kita akan mendapat kemenangan.

Sekian, wabillahit taufiq wal hidayah.

Allahu Akhbar

Allahu Akhbar

Allahu akhbar

komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil