Followers

Thursday, December 31, 2009

Pesta naik harga barang menyambut tahun 2010..2 kupang je laa..!!!

pesta naik harga barang...biasanya kalau satu barang asasi naik secara otomatik semua harga barang yang bersangkutan dengan penggunaannya akan turut sama naik..tetapi ada juga hamba Allah yang merasa bangga dengan kenaikkan harga 20 sen ini..sebab apa saja yang diumumkan oleh kerajaan BN(barang Naik) adalah baik belaka..baik untuk rakyat..menggalakkan penggunaan yang berlebihan maka rakyat akan berjimat cermat...secara tak langsung boleh menjaga kesihatan..cittt poodaahh..cakap sebelum terasa bahana kenaikkan harga..bila dah rasa tercekik baru nak kepoh..lambat arr...

Seperti kebiasaan..bila naik harga barang yang bising boleh setakat bising saja..harga tetap tidak akan turun..lama kelamaan rakyat jadi sudah serasi dengan sebarang kenaikkan harga..setakat berkokok dalam reban..takkan membangunkan orang yang tidur lena...bukan setakat gula..roti saja..semua barang makan akan naik sama.....Terima Kasih BN....

SELAMAT DATANG 2010.. dengan pesta naik harga barang...!!

HAPPY NEW YEAR......
Mulai pukul 12 tengah malam ini, harga runcit gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram iaitu RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak..
saborr je laa....

happy_new_year
A%20spoonful%20of%20Sugar%20Blog%20Size.jpg

komen

Monday, December 28, 2009

'kami desak PAS keluar PR'..siapakah 'kami2' itu..??

Hari ini berlangsung satu sejarah yang sangat memalukan PAS apabila beribu(ribu ke..?) dikata ahli PAS membuat demo di depan pejabat PAS Selangor bagi mendesak PAS keluar dari Pakatan Rakyat..kira2 20 ribu orang (oppss ribu kena buang sebab yang nampak 20 orang aje) membanjiri perkarangan pejabat Badan Perhubungan PAS negeri yang terletak di Pusat Perniagaan Worldwide di sini kira-kira pukul 11.30 pagi tadi.

Siapakah mereka yang berani ini...depa kata depa sebagai penyokong dan pengundi PAS..tapi Salahuddin kata tu bukan orang parti..lagipun mana ada gerakan sebegitu dalam PAS..tak caya korang baca kat sini ..Pemuda amno juga menafikan menjadi dalang kepada hamba2 Allah yang pi buat demo tu..korang boleh baca kat sini ...

pemuda amno kata..'Ini gerakan orang Pas, sama ada atas inisiatif sendiri atau digerakkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) menuntut Pas keluar dari PR.'

Naib Presiden PAS kata.."Saya tidak kenal pun mereka. Kumpulan itu bukan di bawah kita (PAS) dan ini semua fitnah," katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

ummi kata...memang sah bukan orang PAS..takde rupa orang PAS pun.. kalau depa ni bukan sapa2..apasal susah hati sangat PAS duk dalam Pakatan Rakyat ..setakat 20 orang saja yang nak PAS keluar PR adakah perlu kita ambil berat..? kalau dorang ni ahli PAS patut dikenakan tindakan displin..kalau bukan duk diam2 kat tepi jalan..peganglah kain rentang tu sampai tua...







apakah kehendak depa ni terhadap PAS Selangor..? moh kita baca sesama apa yang depa duk merapu hari ini...




KAMI BADAN BERTINDAK GERAKAN KESEDARAN PENYOKONG DAN PENGUNDI PAS SELANGOR (GKPPNS)

DENGAN INI MENDESAK, KEPIMPINAN PAS SELANGOR SUPAYA MENGKAJI SEMULA KERJASAMA DAN PERSEPEKATAN DALAM KERAJAAN NEGERI SELANGOR DI BAWAH PAKATAN RAKYAT BERLANDASKAN FAKTOR DAN PRINSIP DI BAWAH:-

1. PAS wajar menghentikan pakatan dengan DAP dan PKR yang jelas menolak Negara Islam.

2. PAS jangan merelakan diri menjadi boneka kepada DAP dan PKR.

3. PAS jangan sesekali menggadaikan maruah perjuangan demi agama dan bangsa hanya semata-mata untuk berkuasa.


4. PAS kekal sebagai Parti Islam dan tidak perlu bersekutu dengan kafir.

5. PAS sama sekali tidak relevan untuk berpakat dengan DAP.

6. PAS tidak perlu bergantung kepada parti lain utnuk berjuang dan perlu membina keyakinan rakyat terhadap PAS.

7. PAS bukan alat kepada parti lain.

8. PAS jangan membiarkan diri mereka diajar oleh rakyat sebagaimana yang berlaku kepada BN.

9. PAS perlu kembali ke pangkal jalan.

10. PAS perlu melaksanakan prinsip perjuangan yang telus berdasarkan perlembagaan dan mempertahankan hak Melayu dan Islam.

11. PAS mempunyai maruah sendiri.

12. PAS perlu realistik dalam menangani isu-isu sensitif yang melibatkan hak orang Melayu Islam dan bukannya mengikut kehendak Pakatan Rakyat yang jelas didominasi oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim.

13. Menyedari PAS sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam seharusnya mengambil iktibar dalam senario politik Perak dan jangan nanti dihukum oleh penyokong dan pengundi PAS Selangor.

GERAKAN KESEDARAN PENYOKONG DAN PENGUNDI PAS NEGERI SELANGOR

Dari apa yang terdapat dalam memorendum ni..jelas sungguh depa2 ni cukup..cukup..cukup menyanyangi PAS..tapi apasal ummi yang duk dalam PAS tak rasa nak suruh PAS keluar dari PR..hmm.

.korang macamana..??





komen

Saturday, December 19, 2009

tak tau nak buh tajuk apa..layan jek...!!

ummi tertarik dengan gambar2 dibawah ni...apa ceritanya korang boleh baca kat sini...
gambar2 yang menceritkan seribu maksud dan harapan..mungkin salah satunya akan menjadi kenyataan...mana kita tahukan..tiada yang mustahil dalam dunia sekarng ni...

Salam Maal Hijrah kepada semua pemngunjung blog UmmiAnni..





komen

Konvensyen Pakatan Rakyat..satu harapan..

 
SHAH ALAM, 18 Dis: Hari ini, semua pemimpin kanan PAS, PKR dan DAP akan berhimpun dalam Konvensyen Pertama Pakatan Rakyat di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Turut menyertai mereka adalah 1,500 perwakilan iaitu 500 bagi setiap parti-parti yang bergabung di bawah payung Pakatan Rakyat itu.

Perhimpunan sehari suntuk bermula jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang ini turut disertai oleh lebih 100 wakil  pelbagai jenis media dari suluruh dunia.

Majlis ini akan dipenuhi dengan ucapan dan pelancaran beberapa perkara penting yang mengikat ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat itu.

Pakatan Rakyat akan dibentangkan dalam konvensyen ini untuk dijadikan panduan dan asas ikatan antara ketiga-tiga parti ini.














Antara kandungannya adalah:
1) Hentikan politik perkauman dan diskriminasi dalam semua dasar kerajaan dan perundangan.

2) Kembalikan keutuhan Perlembagaan Persekutuan dan kedaulatan undang-undang.

3) Bangunkan sistem ekonomi yang benar-benar untuk rakyat

4) Kembalikan makna persekutuan dalam mempertahankan hak-hak negeri.

5) Hapuskan ISA dan undang-undang yang menekan rakyat.

6) Hentikan tahun-tahun tanpa pelaburan dan perancangan yang buruk dalam pendidikan, pengangkutan dan kesihatan.

7) Bangunkan agenda keselamatan sosial

8) Perkasakan hak demokratik dalam budaya dan kepelbagaian budaya dan sastera.

sumber harakah

ummi..

Semoga konvensyen ini dapat memantapkan lagi barisan Pakatan Rakyat..kerana kita lihat banyak peluang untuk PR memerintah telah berada ditangan tetapi terlepas begitu saja..bukan kerana PR tidak bersungguh2 tetapi Allah belum lagi mahu memberi PR berkuasa..bukan kerana PR tidak bagus tetapi Allah mahu PR menjadi pemerintah yang lebih bagus dan cukup bersedia..mantap..adil dan direstui rakyat..dan yang penting tidak membelakangkan Islam itu sendiri..

wallahua'lam..


komen

Tuesday, December 15, 2009

Hukum rejam sampai mati kepada penzina..kejamkah..??

Sekumpulan 'militan Islam' memaksa penduduk melihat mereka merejam seorang lelaki sehingga mati kerana berzina di Somalia, lapor sebuah akhbar semalam.


kenapa perkataan militan digunakan bila ada kumpulan yang menghukum pesalah dengan hukum Allah..mengikut syariat Islam..bukankah hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah adalah wajib hambanya patuhi..

pagi tadi TV1 dalam rancangan SPM..bahagian sekmen tajuk2 akhbar pengulasnya menyatakan hukuman rejam sampai mati yang dibuat di Somalia itu adalah kejam...bila orang pertikaikan hukum yang Allah buat samalah dia pertikaikan Allah..siapa kamu untuk pertikaikan Pencipta kamu..cakap ikut sedap mulut tak guna ilmu..tak guna akal..ummi rasa ramai yang boleh tentukan apakah hukumnya kepada hamba yang pertikaikan perintah2 Allah..tu pasallah umat Islam sekarang ini terima macam2 bala...buat perkara yang Allah larang...tolak yang mana Allah suruh..


Di Somalia hukum Allah dilaksanakan walaupun belum menyeluruh..di Malaysia yang mengaku sebagai negara Islam apa cerita...?




BEBERAPA orang merejam Mohamed sehingga dia mati.

baca laporan seterusnya di sini..



“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman” (An-Nur:2, al Quranul Karim)

 Pada zahir ayat ini menerangkan akan ketetapan hukuman keatas penzina –penzina iaitu 100 sebatan rotan tetapi telah ditetapkan di dalam Sunnah yang Qat’ie dan penzina yang belum berkahwin dan yang telah berkahwin. Adapun hukuman bagi penzina yang telah berkahwin ialah direjam dengan batu sehingga mati mengikut Sunnah secara lisan dan perbuatan. Telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas’ud Bahawasanya Nabi Muhammad salallahualaihi wasalam telah bersabda:

“Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali belarkunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengaja dan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam”



"Allah S.W.T telah memerintahkan sekumpulan daripada oraang-orang yang beriman untuk melakukan penyaksian ketika hukuman itu dijalankan adalah kerana untuk memberi peringatan, nasihat dan pengajaran".


untuk info yang lebih lengkap..baca aryikel dibawah ini...

Hikmah Perlaksanaan Hukum Hudud Menurut al Quran dan Sains 
komen

Konvesyen Blogger PAS...kenyataan yang keliru lagi mengelirukan..

Lama sungguh la ummi tak menulis kerana banyak urusan2 yang perlu diutamakan...alhamdulillah hari ini ummi dapat meluangkan sedikit masa untuk menulis..banyak juga isu2 dan cerita2 menarik yang berlaku dan seronok untuk diulas..tapi ummi terpaksa biarkan dan cukuplah ummi sebagai pembaca dan pemerhati saja..

tumpuan ummi sekarang adalah kepada perjumpaan bloggers pada 20hb Disember pada hari Ahad ini iaitu satu program yang cukup besar dan penting kepada penulis2 blog ..Konvensyen Bloggers PAS 2009..itu adalah nama program yang pada awalnya ummi dipahamkan khusus untuk bloggers yang bernaung dibawah bendera PAS..mungkin sebab nama program tu 'Konvensyen Blogger PAS' itu yang nampak seperti yang terlibat hanya blogger PAS sahaja tetapi kalau dilihat kenyataan seperti yang tercatat di sini...di sini..dan yang terkini seperti yang di sini ..ianya tidaklah khusus kepada blogger PAS sahaja...



Tarikh : 20 Disember 2009 (Ahad)
Tempat : Markaz Tarbiyyah PAS, Taman Melewar
Masa : 8.00 pagi-2.00 petang
Pendaftaran:RM10.00

Peserta

1. Blogger PAS dan Blogger penyokong PAS (atas jemputan dan daftar melalui email).
2. Ahli Jawatankuasa Penerangan Pas Pusat
3. Ketua dan Setiausaha Penerangan Dewan Ulamak, Dewan Pemuda, Dewan Muslimat Pas Pusat
4. Pengerusi IT Dewan Ulamak, Dewan Pemuda Pas Pusat, Dewan Muslimat Pas Pusat.
5. Ketua Penerangan dan Setiausah Penerangan negeri-negeri.
6. Pengerusi IT Negeri-negeri.
7.Ketua Penerangan dan Setiausaha Pas Kawasan-Kawasan
8. Ketua/Setiausaha Lajnah Penerangan Dewan Ulamak,Dewan Pemuda, Dewan Muslimat Negeri-Negeri
9.Ketua/Setiausaha Lajnah Penerangan Kawasan-Kawasan
(kenyataan ini dikeluarkan 19/11/2009)


Kenyataan terkini ..."Konvensyen Blogger turut dibuka kepada penyokong PAS"(kenyataan 14/12/2009)...tapi sebenarnya sama seperti kenyataan yang asal..takde berubah apa2 pun..kalau kita perhatikan peserta yang akan terlibat seperti senarai di atas memang sudah awal2 terbuka untuk semua penyokong PAS...jadi dimanakah tertutupnya dan apa pulak yang dibukanya..?

harap ketua penerangan tolong beri sedikit pencerahan terhadap kenyataan yang baru ini...sebab kalau ikut fahaman ummi tak ada perubahan apa2 pun...kenyataan macam ini boleh mengelirukan..mintak beri terang sikit kenyataan baru ini...

'Konvesyen Blogger PAS 2009' nama ini yang menyebabkan ada di antara blogawan bertegang urat jari mempertikaikan konvensyen yang dikatakan tak mesra Pakatan Rakyat..maka ada bloggers PAS cuba mempertahankan keputusan yang telah diputuskan oleh pimpinan bagi tujuan untuk menghargai sumbangan penulis2 blog yang dibawah payung PAS...kalau dah asalnya memang terbuka kepada semua penyokong PAS maka tak sepatutnyalah ada yang pertikaikan konvensyen ini..yang ummi nampak berlakunya salah faham terhadap kenyataan2 yang telah dibuat oleh Ketua Penenrangan PAS Pusat Ustaz Idris Ahmad..sebab ketua penerangan sendiri yang telah terkeliru dengan kenyataan dia sendiri..

ummi berharap setiap keyataan yang hendak dikeluarkan perlulah terang dan jelas dan janganlah mengelirukan...bukan apa penerimaan dan pemahaman seseorang itu berbeza2..kalau ikut pada mulanya konvensyen ini macam khusus kepada blogger yang berahli PAS saja...kemudian dibuka pula kepada penyokong PAS..sedangkan asalnya memang telah dibuka kepada penyokong PAS...mungkin orang hanya baca tajuk dan tak baca isi sampai habis maka berlakulah salah faham..

salah faham ini kalau tak diselesaikan memang akan jadi parah..siapa yang bertanggungjawab terhadap kekeliruan ini..?? tolong ambil sikap lebih bertanggungjawab untuk mengelakkan sengketa yang berpanjangan..jangan lepas tangan sebagai pemimpin kena intai anak2 buah kat bawah apa jadi bila kenyataan telah dikeluarkan..jangan selepas buat kenyataan tak pantau apa kesan kenyataan yang telah dikeluarkan...kerana antara kita saling lengkap melengkap..perlu memerlukan..maka semua kepimpinan perlu punya sikap prihatin dan peka dengan permaslahan yang nampak kecil tapi besar...

satu lagi yang membuat ummi kurang jelas..penyokong PAS itu apa katogerinya dan siapakah yang dikatakan penyokong PAS..di sini ummi lampirkan komen2 pembaca blog wak albanjari tentang ketrbukaan yang ingin dibuat pada konvensyen ini kelak..

ijoks2009 said...

Wak... tu yang aku bimbang klu konvensen blogger PAS ni dibuka kpd umum....kita tak tau niat dihati yg hadir tu....bila ramai yg pakat mai SB-SB Bkt Aman takan nak lepas peluang....sat lagi semua gambaq-gambaq blogger yg mai tu kena snap, percuma masuk dlm fail2 mereka....ana tak setuju klu konvensen ni dibuka kpd umum walaupun pada blogger PR. ini urusan rumah tangga PAS, bukan urusan depa, mcm mesyuarat khas parti la juga mana boleh bagai org luaq masuk kan? sat lagi yg mai tu bukan setakat PKR & DAP je, hat yg jenis tak berparti pun mai tumpang semangkuk....jenis umno jadian pun akan tumpang mai juga....apa cerita wak!!

Anonymous said...

saya setuju dgn ijoks2009

apasal mahu bagi Siput Babi (SB) "hadiah bonus" dengan mendedahkan blogger-blogger PAS kepada risiko di kemudian hari?

bukankah itu tidak bijaksana di dalam merancang tindakan?

Benar, kita hanya takut kepada Allah, tetapi di dalam perencanaan dan perlaksanaan strategi, biarlah gunak akal... afala tatafakkarun?

Anonymous said...

komen ini wa angkat dari blog Perisek Rakyat,

PAS mengambil tindakan bebal dgn penganjuran seminar blogger ini.

Ia mendedahkan blogger-blogger PAS dikenali oleh golongan yg anti-PAS terutama dari golongan Bukit Aman.

Difahami, ramai SB-SB akan menyamar sebagai blogger yang kononnya simpati kpd PAS akan menyertai seminar ini.

Tujuan mereka untuk mengenalpasti blogger-blogger PAS dan mudah bagi SB-SB ini nanti hendak melakukan kerja-kerja jahat mereka seperti mencekup, menggelidah dan sebagainya bila tiba waktunya.

Berhati-hati.



komen2 di atas adalah wajar diambil berat oleh pimpinan..kerana sebagai penulis blog kami juga perlu menjaga langkah2 keselamatan..kalau kami rasa konvensyen ini mendedahkan kami kepada bahaya baik kami duduk di rumah saja dari memberi peluang kepada musuh mengenali mangsanya secara terbuka dan percuma .. nampak gayanya kena pikir 2.. 3 kali ni...nak pi ke tak..hmmmm

wallahua'lam...
komen

Thursday, December 10, 2009

(Puisi Buatmu...Tok Guru)



Tuntutan Suatu Perjalanan
(Puisi Buatmu...Tok Guru)

Di mana pun kau berpijak
Ke mana pun hala tuju
Kau terikat pada satu janji
Pada khaliq penciptamu

Kau sampaikan seruan Illahi
Kebenaran mengiringi
Kau terdorong oleh amanah diri
Kau penyambung pewaris Nabi

Tuntutlah walau ke hujung dunia
Tuntutlah walau ke akhir nyawa
Ikrar mu hanya pada yang Esa
Selagi kau bernama manusia
Berpegang lah pada tali janji mu

Kepada ku ya Allah berilah hidayah
Kurniakan lah petunjuk rahmat Mu
Kau ciptakan kami dengan kemuliaan
Segalanya kami serahkan
Hanya lah pada kau yang SATU

https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=83b0cb7c7b&view=att&th=1254461f5978cf46&attid=0.2&disp=inline&realattid=f_g2n0y3ad&zwKau teruskan perjalanan
Mengharungi onak duri
Penuh tabah serta keyakinan diri
Walau rebah jasad ke bumi.....


komen

Tuesday, December 01, 2009

Ita janji tak buat lagi..Abah.. bagilah balik tangan Ita..!!

"Ita berjanji tak buat lagi..."

Sepasang suami isteri - seperti pasangan lain di kota-kota besar meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja.

Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun. Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain di luar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,l akaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya...kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, "Siapa punya kerja ni?"

Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya. Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan "Tak tahu... !"

"Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?" herdik siisteri lagi. bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata "Ita buat ayahhh.. cantik kan!" katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.

Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas si bapa masu ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.

Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah. Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anak bengkak. Pembantu rumah mengadu. "Sapukan minyak gamat tu!" balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. "Ita demam... " jawap pembantunya ringkas. "Bagi minum panadol tu," balas si ibu. Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. "Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap" kata majikannya itu. Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius.

Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu. "Tiada pilihan.." katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sudah terlalu teruk. "Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu.

Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan. Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua- dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya.

Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata.
"Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama." katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa. "Ita juga sayang Kak Narti.." katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

"Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi," katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraungdia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya ...

ummi..

' sayang anak sepenuh hati...sayang harta ala kadar cukup..harta takkan mendoakan kita bila sudah tiada di dunia..'
komen

Thursday, November 26, 2009

Al-Quran hanya untuk hantaran..



"Sayang, tengok nih. Cantiknya Al-Quran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk
kita buat hantaran" pekik Jamilah kepada Nabil..

"Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli
nih" balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal
satu lagi yang masih dicari-cari iaitu Al-Quran yang bakal dijadikan
hantaran.

"Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab" keluh Jamilah.

" Ala , awak bukan reti pun bahasa arab" jawab Nabil. Tergelak Jamilah.
Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

"Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat" tegur pakcik
berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang
pakcik dalam lingkungan 40-an.

"Oh, kami cari Al-Quran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid"
sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

"Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?" pakcik menyoal sambil
tersenyum.

"Aa... aa.. lama dah saya tak baca, pakcik" teragak-agak Nabil menjawab.
Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.

"Kalau gitu, tak perlu lah beli Al-Quran kalau sekadar hantaran. Kesian
ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik" tegur pakcik berhemah.

"Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak
baca la" tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.

"Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir Ar-Rahman. Ada tafsiran lagi"
cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

" Ala , besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi" senyum Jamilah
mengangkat bungkusan Al-Quran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

"Jangan lupa baca ya" pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan
tersebut.

"Sibuk je la pakcik tu" Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin 'terpukul' dengan kata-kata seorang
pakcik yang muncul secara tiba-tiba.!


Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah..
Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan.. Nabil
dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam
baru sahaja sampai.

"Assalamualaikum semua" ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta
merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli
keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri.
Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

"Inikah pengantin hari ini?" tegur selamba Ustaz Saad.

"Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz.." jawab Nabil mengigil.
Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai
buku 2 bulan lalu.

"Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan
kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin" cadang Ustaz Saad.
Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara
orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari
Khamis selepas maghrib.

Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi
dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.

"Ss.. su.. surah apa ustaz?" Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih
melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang
sebaliknya berlaku..

"Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa'd" kata ustaz Saad
sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat
mengikut sunnah nabi.
Surah Ar Rad


Surah Ar Ra'd

"Apa benda nih" detik hati Nabil.

"Bismillahirrahmaanirrahim..ALL..MAA.. RIII..!!" berlagu Nabil.

Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari
rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan.
Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam
wajahnya! . Jamila h entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.

"Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam AL-Quran. Adik Nabil, cara
bacanya seperti begini : A'uzubillahiminnassyaitaanirrajim...
Bismillahirrahmanirrahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.." kedengar suara
gemersik Ustaz Sa'ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak
lagi alunan irama ALQurannya.

Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya..

"Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu Al-Quran.
Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih
malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina AL-Quran. Beli ALQuran
kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup
bagi seorang muslim" tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang
cara penyampaian ustaz Sa'ad.


"Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah
ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap
sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya
sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku
kitab Al-Quran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti
dilaknat oleh Al-Quran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya
memanfaatkan Al-Quran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan
menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi
pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.." penutup Ustaz Sa'ad sudah
dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.

Hari semakin cepat berlalu.

Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi
hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap
hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar
sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa'ad
tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil..

read dis..

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'When a man ! dies and his
relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by
his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the
shroud and the chest of the deceased.

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang
lelaki
itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya,  berdiri lelaki
yang
betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki
itu
berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan
Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya
mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri
mengenai
ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,
Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya
seorang
diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah
tugasmu.. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia
dimasukkan ke dalam Syurga.'

Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an,
which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low
voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you
will
have no grief.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku
adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara
yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan
bimbang.
Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from
Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada
Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang
dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement,
before Allah, no other Interce! ssor wil l have a greater status than the
Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan,
di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran,
mahupun dari nabi atau malaikat.'

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:

'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'.

'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

May Allah bestow this favour on all of us.




komen

Wednesday, November 25, 2009

Baitulmal kena nafikan sekiranya tak benar...!!

180K untuk ubahsuai rumah MB Perak..?? 
bior betul yop..? 
mana cerekau duit banyak tu..?
apa...!!? dari baitulmal..??
bior bebenor yop..sohih ke cite tu..kalau tak betoi fitnah..
tapi kalau betol aje nye yang melampo..
Baitulmal kena menafikan kalau tak betol..
Baitulmal kena jelaskan bagi terang kalau betol..duit orang ramai tu yop..!!
rosak ke romah rasmi MB tu..?
aku tengok cantik lagi gagah romah tu..
perabot kat dalam tu pon ok lagi..cantik pulak tu..
nak kata ada tikus ke anai2 ke..
penjaga romah tu sentiasa jaga dan pastikan semuanya clear..

kita harap bebenor le kabor angin ni idok le betol...
mintak penjelasan dari pihak2 yang terbabit/tertuduh mengenai isu ini..



komen

Mahkamah Rayuan talian hayat BN..

Mahkamah Tinggi kata DUN Kota Seputeh kosong dan perlu diadakan PRK...tetapi selalunya Mahkamah Rayuan akan memberikan ruang untuk menangguhkan PRK..sama seperti kesnya di Perak..bila Mahkamah Tinggi kasi green light..Mahkamah Rayuan pulak kasi red light..kesudahannya senyap begitu saja..tangguh sampailah tiada tarikh yang muktamad..

Makanya..sama jugalah..pi mai pi mai tang tu jugak..



komen

Tuesday, November 24, 2009

Kerajaan BN Perak meng'anaktiri'kan SAR..

Bukan untuk mempertikaikan peruntukan kepada Sek. Persendirian Cina, memang sepatutnya kerajaan memberi peruntukan kepada setiap Sekolah-Sekolah di Malaysia tanpa mengira kaum.

Namun apa yang boleh dipertikaikan disini ,mengapa Kerajaan Negeri Perak yang kini dipegang oleh BN tidak bersikap adil dalam memberi peruntukan kepada semua sekolah-sekolah persendirian termasuk Sekolah Agama Rakyat(SAR).

Kita semua sedia maklum bahawa SAR ialah sebuah sekolah persendirian yang tidak mendapat bantuan walau satu sen pun daripada Kerajaan Negeri. Dikala PM melaungkan slogan 1 Malaysia Rakyat Di dahulukan mengapa SAR dipinggirkan.

Saya pernah diceritakan oleh ibu dan bapa yang yang menghantar anak-anak mereka ke SAR tentang bagaimana daifnya keadaan pembelajaran anak-anak mereka sehinggakan ibu dan bapa terpaksa menahan hiba melihat keadaan anak-anak mereka.

Semasa Kerajaan Pakatan Rakyat berkuasa di Perak, Kerajaan Negeri telah memberi peruntukan yang berbentuk 1 ribu hektar tanah untuk diusahakan dan hasilnya adalah menjadi hak sekolah masing-masing bagi menampung pembelanjaan sekolah masing-masing.Rata-rata dari mereka berterima kasih atas peruntukan yang diberikan kepada SAR dan Sek.Persendirian Cina. Namun pembangkang yang pada ketika itu adalah BN mempertikaikan pemberian tanah seluas 1Ribu Hektar kepada 26 SAR dan 9 buah Sek.

Mereka mempertikai mengapa jumlah yang sama diberi sedangkan SAR mempunyai lebih banyak Sekolah. Pada ketika itu Kerajaan Pakatan Rakyat telah memberikan jawapan yang sangat munasabah bahawa jumlah murid dikedua-dua Sek. Persendirian itu adalah sama iaitu setiap mereka mempunyai 6 ribu murid masing-masing. Jadi apa yang dilakukan Kerajaan Pakatan Rakyat itu adalah adil dan saksama.

Tapi adakah adil apa yang dilakukan Kerajaan Negeri Perak sekarang yang diterajui UMNO/BN memberikan sejumlah besar peruntukan sebanyak RM3.6 Juta kepada 9 buah Sek.Persendirian Cina tetapi tiada satu sen pun peruntukan diberikan kepada SAR. Tidakkah tindakan ini dilihat seperti UMNO/BN hendak meraih sokongan kaum Cina di Perak yang telah menolak BN pada PRU-12 yang lalu. Anda buatlah pernilaian sendiri....



Bukti-bukti kejayaan Kerajaan Pakatan rakyat berbanding UBN.
1)Kutipan Hasil Negeri perak bertambah kepada RM636 juta. Rakyat Perak yakin kerajaan PR akan menggunakan duit hasil cukai untuk kepentingan rakyat

2) Bajet kebajikan untuk rakyat.Perbelanjaan menurun pendapatan meningkat.

3) Pendapatan hasil sumber hutan selama 9 bulan sebanyak RM40 juta.

4) Meningkatkan martabat Sekolah Agama Rakyat peruntukan RM1.3 juta untuk SAR. RM4.09 juta untuk elaun penyelia dan guru KAFA dan Bantuan Perkapita pelajar-pelajar SAR. RM250,000 untuk elaun guru-guru tadika Islam.

5) Pelabur asing berminat melabur di Perak. Sebanyak RM3,130,017 Bilion pelaburan asing mampu dijana oleh PR dari Januari hingga Disember 2008. Petikan ucapan Dato, Chiang Jung Hsun, Pengusaha I-Con Food Ent Sdn.Bhd “Sekiranya Kerajaan PR Perak memerintah negeri ini setahun yang lalu maka telah banyak pelabur dating melabur disini lebih-lebih lagi dari Taiwan”

6) Beri Skim Takaful Kilafah.RM1,000 untuk menampung pengebumian warga emas berumur 65 tahun ke atas dari golongan miskin tanpa mengira agama,bangsa mahupun ideologi politik.

7) Beri dermasiswa sebanyak RM1,000 untuk seorng pelajar yang Berjaya ke IPTA. 20 meter padu air percuma kepada penduduk miskin yang berpendapatan RM750 sebulan.

8) 20 meter padu air percuma kepada penduduk miskin yang berpendapatan RM750 sebulan.

9) Amalkan perbelanjaan berhemah dan telus.Berjaya mengurangkan hutang kerajaan yang dibuat BN.

10) Kutipan zakat meningkat.Hanya 9bulan memerintah mampu mengumpul RM57 juta untuk manfaat rakyat.

11) Meluluskan tanah untuk Tanah Kampung Tersusun,Tanah kampong Baru,1000 hektar untuk Sekolah SAR dan SUWA, 45 hektar untuk Pondok Pak Teh.

Adakah UBN mampu bersaing dengan Pakatan Rakyat dalam mentadbir Negeri Perak,50 tahun lebih berlalu namun tidak mampu Kerajaan UBN menempa kejayaan sebesar Kerajaan Pakatan Rakyat walaupun hanya berkuasa seketika dan dirampas secara haram dan sehingga tertubuhnya 'Rejim Haram Kerajaan Negeri Perak UBN'.

sumber Na'im Nik'mat

ummi..

dimanakah suara2 yang lantang dulu bila memfitnah Kerjaan PR Perak ketika memberi tanah kepada sekolah cina dan melindungi fakta berkenaan pemberian tanah kepada SAR...awat tak bising woii..
komen

SPR cuba guna akai buat kerja...

Mahu tak mahu..SPR kena akur dengan keputusan Mahkamah Tinggi...tak guna ditangguh2..DUN Kota Seputeh perlu diadakan pilihanraya kecil bagi mengisi kerusi yang sudah nyata kosong..

SPR sepatutnya tidak melebihi bidang kuasanya untuk menyanggah keputusan Speaker..walaupun kerusi  Kota Seputeh tidak akan menjejaskan kerajaan PAS di Kedah namun setiap keputusan adalah penting untuk menjaga demokrasi berperlembagaan di Malaysia ini..cukup di Perak SPR mencetuskan keadaan yang tidak sihat dalam sistem demikrasi..

sepatutnya SPR menjadikan Perak sebagai contoh untuk tidak melakukan kesilapan demi kesilapan..tetapi SPR tetap tidak mahu belajar sama seperti UBN..jangan sampai rakyat bosan dengan karenah yang SPR lakukan..bila rakyat sudah hilang kepercayaan terhadap SPR... tak hairan nanti periuk nasi anda akan hilang juga...

Ingat..kuasa rakyat boleh merubahkan apa saja..

wallahua'lam..

komen

Sunday, November 22, 2009

Selamat ulangtahun BloggersNetwork..


Untitled-2.png picture by UmmiAnni                                                         Sejak jun 2008 ummi mula menulis di blogspot ini dengan jasa blogger Nasa yang mana blognya bernama Tak Gedebe..inilah hamba allah yang menjebakkan ummi dalam dunia Blogspot...sebelum ini ummi hanya bermain2 di yahoo 360 bersama kawan2 chatter..blog yang hanya berkisarkan cerita kehidupan penulis dan aktiviti penulis membuatkan ummi cepat jemu dan ketandusan idea untuk menulis..dan di tapak lama juga ummi mengalami macam2 karenah di alam maya..kalau bab gaduh sesama blogger itu dah biasa sangat..kena pulak chatter yang panas baran dan kaki maki..siapa musuh siap la korang kena maki berbakul2..terinagat satu slogan "tak maki tak geng" ...hahaha what a sweet memory..tu belum campur dengan komenter2 yang punya geng sendiri..maka antara pengomen pun ikut sama terkena angin perang saudara..jangan kata ummi tak pernah terlibat dengan pergaduhan di alam maya..pernah..kena fitnah pun pernah..so ummi belajar dari sana dan ummi bawa diri ummi ke blogspot dengan cara yang serba baru...


banyak kenangan manis dan pahit semasa bergelar chatter dan penulis blog yahoo 360...dan banyak juga ilmu dan tunjuk ajar yang ummi dapat semasa terlibat dalam komuniti chatter..ramai yang ummi kenal dari berbagai latar belakang dan ideologi..kita cuba mengenali kawan2 dari segi karektor dan perangai orang melalui perbualan yang tidak bersuara..hanya melalui tulisan mereka..ada yang berterus terang ..ada yang hipokrit..bagi ummi dunia maya mahupun realiti..ianya tetap sama..cumanya kita kena pandai menjaga diri kita dan tahu apa tujuan kita...bagi ummi menjadi diri kita sendiri adalah lebih baik dari kita berselindung disebalik nama dan karektor yang dibuat2...forum2 ni ummi tak layan sangat..bukan pasal apa..sebab tak berapa nak pandai..

ummi mula mengenali dunia blogspot bila ummi terjebak dalam blog dunia politik..blog yang mula ummi masuk selepas Tak Gedebe..blog Harimau Menaip..Kulatlapok..KudaKepang ..Melayuangkat..nilah blog2 yang ummi suka baca bila mula2 masuk komuniti blogspot...kemudian ummi jumpa blog MatSamanKati..PerisikRakyat.. Al-Banjari ..PenarikBeca..Pak Sheikh Teluk Intan dgn laptopnya..Des/Berani membuat Pilihan...walaupun mereka berlainan ideologi dan pahaman tetapi kerharmonian tetap wujud ketika itu...saling menghormati pahaman politik masing2..tidak sampai ke tahap menghina sesama blogawan..tetapi itu sudah tidak wujud sekarang..rasa hormat sudah hilang..kata2 kesat juga sudah berleluasa digunakan untuk meluahkan isi hati dan pandnagan..ummi jadi tidak selesa dengan kewujudan blog2 yang menggunakan kata2 kesat terhadap pemimpin tak kira dia sari parti mana..sudah hilang nilai ketimuran yang kaya dengan sopan santun dan akhlak muslim di dalam penulis blog sekarang..sedihnya...

blog2 berkisarkan realiti kehidupan masyarakat Malaysia bersama isu2 semasa yang berlaku disekeliling kita ini membuatkan ummi jatuh hati dengan dunia penulisan politik..walaupun ummi tak pandai sangat dalam penulisan..ummi suka baca penulisan MSK..Hussien Lempoyang..al-Banjari gaya yang bersahaja tapi bermesej...ummi tak pandai menulis dengan gaya bercerita seperti mereka tapi atas motivasi MSK yang suka memberi semangat dengan kata2 ini.."ummi menulis ikut saja cara ummi..tak perlu nak ikut cara orang lain..bila ada yang membaca maknanya apa yang ummi tulis orang paham dan suka.." rangsangan inilah yang buat ummi terus menulis ikut apa yang ummi mampu..



Semasa penamaan calon DSAI di Permatang Pauh adalah permulaan ummi mengenali blogger2 yang ummi selalu berhubung hanya melalui blog..selepas penamaan calon..MSK buat satu pertemuan sulung dengan PerisikRakyat..Zul Aloha..Hijat Panjang..Zul Mamak..MatComot..CheguBard..Jordan..Uncle Zorro..Bro Haris..masa tu al-banjari hanya kirim muffin..orangnya tak ada..ummi bersama Sya-Reformis yang ketika itu belum lagi terlibat dengan parti mahupun blog...borak2 bersama mereka2 yang dah otai membuatkan ummi dan sya lebih bersemngat untuk bergerak sebagai blogger dengan tujuan yang satu iaitu untuk memastikan pemerintahan yang adil saja bertapak dibumi Malaysia ini..boleh baca artikel tu disini-->http://haninasution.blogspot.com/2008/08/sehari-di-permatang-pauh.html



Bila proses berkempen di PRK Permatang Pauh bermula ummi terlibat secara tak langsung sebagai blogger dan petugas parti...dari situ kami menggunakan blog untuk menyampaikan berita terkini dan benar dari kacamata blogger...sehingga kemenangan berpihak kepada DSAI walaupun ketika itu blog belum sangat dikenali sebagai media alternatif secara besar2an...tetapi jasanya tetap ada bagi menyumbang kepada kemenangan DSAI..


setelah selesai PRK Permatang Pauh..MSK mula bercerita mengenai Kerajaan Maya yang mana idea Dr.Wahab cuba direalisasikan...maka pada tarikh ini..22hb November 2008 tertubuhlah KAMAR di bertempat dewan bangunan SUK ..cukup bersejarah kerana di hari tersebut juga para bloggers mendapat pengiktirafan dengan pemberian kad media dari kerajaan Pakatan Rakyat sebagai wakil lidah kerajaan Pakatan Rakyat..dengan permulaan itu kami bergerak sebagai satu team yang cukup kukuh dan mantap..malah mesra sebagai satu keluarga yang besar..

Semasa Konvensyen Teh Tarik kali pertama ini ummi mula kenal Al-Banjari ..Cenangau.. Mamamat... Cyberboron.. ManjungMai..Luna..BikirPerak..CYS..Dugong..TBO..Sam Ahmad..Dr.Wahab.. Caah..Ahmad Zawawi..Sulaimanja..ramai lagi yang ada kat gambar bawah ni..maaf tak tulis semua..masa ni ada yang ummi dah jumpa kali kedua..satu kenangan yang tak dapat dilupakan..ummi dapat keluarga besar..bukan setakat bloggernya saja..malah mengeanli keluarga blogger itu sendiri..isteri/suami dan anak2 mereka sekali..walau tak semua..kami mesra seperti abang dan adik..kami saling lengkap-melangkapi.. tapi itu setahun yang dulu..

bila berlaku PRK2 yang berderet2 kami semakin diuji..kesefahaman mula diuji..tahap kesabaran juga diuji..lama kelamaan semua jadi lesu..ada yang bawa diri..ada yang jauh hati..ada yang kecewa..dugaan demi dugaan..sehingga krisis dalam parti membuatkan lagi sesama bloggers mencari jalan keluar bergerak sendiri atau mencari tapak baru..maka BloggersNetwork sepi begitu saja..tak tahu apa sudahnya..tapi ummi masih tetap setia pada BloggersNetwork..kerana di sini ummi mula bertapak dan punya keluarga besar...tak kira orang kata apa..ummi tetap pertahankan BloggersNetwork..seperti di artikel Luna di sini...

http://3.bp.blogspot.com/_-2W2fZU250A/SwhzKpkWUrI/AAAAAAAAAiY/BfLNGUMiHVE/s1600/konvensyenTehTarik+019.jpg







Sedih menyambut ulangtahun BloggersNetwork hari ini..tak ada sambutan apa2 pun..sedihnya huhu...adad antara kami mula menjauhkan diri..antara kami mula tidak sefahaman hanya kerana tidak sependapat dengan krisis2 yang berlaku dalam parti..rambut sama hitam tapi hati lain2..tetapi kalau toleransi sesama kita tinggi..insyaAllah semua akan jadi damai...ummi rindu akan keluarga besar BloggersNetwork..rindu akan silaturrahim sesama BloggersNetwork..apakah tidak akan wujud lagi kemesraan keluarga besar ini..? sayu hati melihat wajah2 keluarga besar ummi ini..apakah tiada ruang untuk maaf memaafi sesama kita..kerasnya hati2 keluarga ummi ini..semasa memulakan BloggersNetwork dari kosong..sama2 susah kita mengembling buah fikiran untuk merealisasikan KAMAR..tapi setelah berjaya lain pulak yang jadi..betullah bila dikatakan kesenangan itu adalah ujian..bila susah kita bersama2..bila dah diberi keselesaan masing2 bawa diri..ada yang kena sisih..

Krisis politik memang banyak mempengaruhi kehidupan manusia..kerana politik tidak akan terpisah dari kehidupan kita sehari2an..politik adalah pengaturan urusan rakyat dengan perintah dan larangan...ramai yang kata politik tidak boleh dicampur adukkan dengan agama..tetapi sebenarnya politik dan agama harus berjalan selari..kerana politik membentuk siasah diri..

akhir kalam..kepada mereka yang pernah berkeluarga dengan BloggersNetwork..tak kira @Perak ke..@Penang ke..@Kelantan ke..@Selangor ke...ummi mengucapkan Selamat Ulangtahun yang Pertama..harapa akan ada tahun yang kedua dan seterusnya... mungkin juga ummi ada tersalah kata dan perilaku yang ummi tak sengajakan..ummi mohon maaf kepada semua ..mungkin luahan ini ada yang tak suka..ada yang rasa terhina..mohon ampun maaf..

ummi berharap sangat kalau KAMAR dapat diteruskan kesinambungannya kerana Pakatan Rakyat masih perlukan khidmat BloggersNetwork untuk menjaga kemenangan yang ada dan mencari kemenangan di negeri yang belum kita tawan..maka dimanakah kesudahan BloggersNetwork..? harap2 tidak menjadi sejarah..bak kata Luna.."cuba la untuk minta maaf..itu je...kan lebih manis..."

wallahua'alam..









komen

Saturday, November 21, 2009

perang maya...? apa nak buat..?


`
Dan kalau ada dua golongan dari mereka yang beriman itu berperang hendaklah kamu damaikan antara keduanya! Tapi kalau yang satu melanggar perjanjian terhadap yang lain, hendaklah yang melanggar perjanjian itu kamu perangi sampai surut kembali pada perintah Allah. Kalau dia telah surut, damaikanlah antara keduanya menurut keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil; sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil.` al-Hujurat 9

`Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.` al-Hujurat 10.


Ayat 'perangi sampai surut kembali pada perintah Allah' inilah yang kita cuba laksanakan..baik berparti mahupun kehidupan sehari2 kita...

memerangi umno kerana umno tidak berusaha untuk melaksanakan perintah Allah..memerangi pemaya di alam maya kerana ramai yang sudah jauh dari akhlak seorang muslim ketika meluahkan isi hati dan pandangan diri..

wallahua'lam
komen

Friday, November 20, 2009

SPRM...anda tidak kebal...!!

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:07eINiX8UAgvdM:http://kinabalukini.files.wordpress.com/2009/04/logo-sprm.jpg
malam tadi ummi bersama famili berbuka di Bagan Datoh..makan di Jeti Bagan Datoh sambil mendengar Buletin tv3..salah satu berita adalah mengenai SPRM bila mana Mahkamah Tinggi telah memutuskan bahawa SPRM tiada hak untuk menyoal siasat saksi ikut suka depa..bila dengar berita tu..ummi dan hubby cakap 'padan muka' ingat beasr sangat ke nama SPRM sampai hak asasi orang lain tidak diumpamakan..walaupun nak jalankan tugas dengan bagus sekali pun..ingat2 la..orang lain pun ada kehidupan dorang sendiri..

harap SPRM akur dengan keputusan Mahkamah Tinggi..siasat waktu berkerja..bukan sampai ambil masa orang lain..kalau ikut dakwaan Boon Wah..dia dikasari ketika disoal siasat tak hairan perkara itu boleh berlaku..bila kita berkerja lebih masa stress akan berlaku terhadap saksi dan pegawai yang menyoal..akhirnya kestabilan emosi tak dapat dikawal..baran pun datang..akhirnya masalah lain pulak yang timbul..iaitu berlaku kekasaran..

saranan hakim itu betul dan sebaiknya dipatuhi kerana untuk mengelakkan situasi emosi yang tak terkawal kerana bebanan lebih masa ketika bertugas..takut matlamat soal siasat yang dilakukan tak menepati kehendak dan tujuan..akhirnya buat kerja yang sia-sia .. buang masa dan tenaga..hanya akan merugikan kedua2 belah pihak..

buat kerja biar berhemah supaya hasilnya berkualiti..
komen

Wednesday, November 18, 2009

Zambry 'lahirkan' PPA setelah 9 bulan 'mengandung'...

setelah 9 bulan BN 'mengandung'  Zambry 'melahirkan' Pejabat Pemasaran Arak di Perak..

Tahniah..Yam Seng..!!


Sebuah bangunan baru yang dibina beberapa bulan lalu di Jalan Sultan Azlan Shah Selatan iaitu jalan yang menuju ke Kg Sg Rapat dan juga Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah, Ipoh kini akan dibuka sebagai Pejabat Pemasaran Arak Perak untuk jenama arak popular Guiness Anchor.



Di harapkan semoga kawasan majoriti Melayu yang berhampiran iaitu Kg Sg Rapat dibebaskan segera daripada pengaruh penjualan arak yang menjadi ibu kepada segala maksiat.


Penduduk Melayu di Kg Sg Rapat, Kg Rapat Jaya dan Kg Rapat Jaya Tambahan yang terletak hanya dibelakang pejabat pemasaran arak ini menggunakan laluan dihadapan pejabat tersebut setiap hari untuk ke pusat bandar.


Semoga pejabat pemasaran arak ini dapat dipindahkan jauh daripada kawasan penduduk yang majoritinya Melayu beragama Islam.


Pihak berkuasa tempatan perlu bertindak segera dan lebih peka kepada sensitiviti umat Islam yang berhampiran.


komen

look..but don't touch..!!






di mana maruah anak2 gadis ini..di hujung lensa kamera..??
apakah perasaan anda sekiranya saudara perempuan kita dijadikan bahan tontonan awam begini..?
tidakkah pihak penganjur berasa tidak bermaruah kerana menggunakan anak gadis ini sebagai pelaris program anda..?
tolong siasat di manakah program ini berlaku dan penganjurnya siapa..?
tidak adakah badan2 yang boleh lakukan tindakkan terhadap gejala yang tidak sihat ini..?
mana jabatan agama Islam tempatan..tidakkah anda tahu akan wujudnya aktiviti begini..?


Ya Allah..lindungi saudara perempuan kami dari tergelincir ke penyakit sosial yang semakin menakutkan ini..

QS an Nur 24:31 “Katakanlah kepada orang2 beriman perempuan supaya mereka merendahkan pemandangannya dan menjaga kehormatnanya, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasannya, kecuali apa yang biasa lahir daripadanya, dan hendaklah mereka tutup kudungnya kelehernya. Janganlah mereka perlihatkan perhiasan, kecuali kepada suaminya, bapanya, anaknya, anak suaminya, saudaranya, anak saudaranya yang lelaki, anak saudaranya yang perempuan, perempuan muslimat, hamba sahayanya, orang2 yang mengikutnya diantara lelaki, yang tiada berhajat (syahwat) kepada perempuan atau kanak2 yang belum ingin melihat aurat perempuan. Janganlah mereka berjalan sambil menggoncangkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (gelang kaki). Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah , hai orang2 yng beriman agar kamu mendapat kemenangan”

sumber http://fajridil.blogspot.com/





komen

Tuesday, November 17, 2009

SPR buat lawak...



Pilihan raya baru akan diadakan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Kota Siputeh di Kedah selepas kerusi berkenaan diisytihar kosong oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin memutuskan bahawa kerusi itu kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.
Berikutan keputusan Mahkamah Tinggi itu, Abu Hassan akan dihalang daripada menghadiri persidangan DUN esok.

Dalam keputusannya, Hakim Alizatul menegaskan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

ummi..,

SPR buat kerja tak pakai akai...suka buat kerja sia-sia kerana nak menjaga kepentingan BN..sekarang ini kita lihat SPR cuba mengatasi kuasa Speaker..seperti yang berlaku di Perak..bila SPR dah buat kerja bukan dalam bidang kuasa SPR maka berlakulah kecelaruan dalam sistem pentadbiran..kesilapan yanag sama juga mahu dilakukan di Kedah..tetapi keputusan mahkamah membuktikan SPR TIDAK BOLEH mengatasi kuasa Speaker...tugas SPR adalah melaksanakan tuntutan Speaker dan bukan pertikaikan keputusan Speaker..

tak sudah2 SPR buat lawak...cukup2lah di Perak SPR buat hal..jangan nak tambah lagi..kalau dah terang kerusi itu patut dikosongkan..sediakan sajalah pilihanraya untuk mencari ganti..jangan nak buat kerja yang membuang masa..kenapa bila kes sudah jelas diputuskan oleh mahkamah ada kekosongan..kenapa masih perlu meminta nasihat peguam negara..? kenapa semasa kes di Perak tidak pulak SPR mahu rujuk nasihat peguam negara..pandai2 kata 3 kerusi katak itu tak perlu dikosongkan...lawak apa yang SPR nak tunjuk ni..?

Kalau mengikut keputusan PRU12 yang lepas..kemenangan BN adalah sangat tipis..penyusutan majoriti BN menunjukkan tahap kritikal BN untuk mengekalkan kerusi DUN Kota Seputeh..mungkin juga dengan prestasi BN sekarang yang semakin ditolak rakyat..maka PM1 Malaysia menyatakan tidak akan diadakan pilihanraya kecil kecuali kerusi itu dikosongkan kerana kematian..tetapi bagaimana BN hendak menidakkan sistem demokrasi yang dijunjung selama ini..? takkan bila rasa diri boleh menang ikut perlembagaan..bila rasa kalah..buang semua dalam tong sampah..ni hampeh namanya..

apa2 pun..DUN Kota Seputeh telah disahkan kosong oleh mahkamah...


komen

Sunday, November 15, 2009

Pak Karamu selamat berangkat


Pada Jumaat 13hb Nov yang lepas ummi dan keluarga telah pergi menghantar abah ummi PakKaramu untuk menunaikan ibadah haji buat kali ke 2..kali ini abah pergi bersama anak muridnya..MakKaramu tinggal..

Semoga ibadahnya diterima Allah dan peroleh haji yang mabrur..selamat pergi dan kembali untuk meneruskan perjuangan..

komen

Thursday, November 12, 2009

kerajaan BN adalah penindas rakyat...

Kerajaan Selangor pimpinan Pakatan Rakyat hari ini mendedahkan dokumen satu daripada tiga projek - kendalian syarikat milik bekas Exco Kerajaan Negeri dari Umno, yang menyebabkan lebih 3,400 pembeli rumah dan 383 pemilik tanah asal teraniaya.

Dua lagi projek dijangka didedahkan akhir minggu ini dan awal minggu depan.

Perkara itu didedahkan oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini.

Dokumen rumah terbengkalai itu yang didedahkan hari ini membabitkan projek perumahan Bandar Alam Perdana, yang dikategorikan sebagai rahsia oleh kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) sebelum ini di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Ia juga mendedahkan bagaimana pemilik tanah pertanian dipujuk untuk menandatangani perjanjian pindah milik tanah untuk dijadikan kawasan komersial dengan bayaran RM360,000 termasuk sebuah rumah bernilai RM180,000.

Projek itu bermula tahun 2000 dan sepatutnya selesai dibina pada 2003.

Bagaimanapun ia diisytiharkan terbengkalai tiga tahun yang lalu, kata Khalid.

Ketika mengumumkan pendedahan itu di sini, Khalid berharap langkah ini akan membolehkan pembeli-pembeli rumah dan pemilik asal tanah berkenaan boleh mengambil tindakan perundangan untuk mendapatkan semula wang mereka.

Khalid mendedahkan maklumat itu berdasarkan bidang kuasanya sebagai Menteri Besar Selangor yang diperuntukkan oleh Seksyen 2(C) OSA.

Semalam ketika membentangkan Bajet 2010 Selangor, Khalid berkata, kerajaan negeri akan mendedahkan mulai hari ini tiga dokumen berkaitan projek pembangunan di negeri itu yang didakwa telah menguntungkan syarikat-syarikat tertentu bawah pentadbiran BN.

Pendedahan tersebut bertujuan mengurangkan kejadian rasuah dan penyalahgunaan peruntukan serta memberi pendedahan kepada masyarakat mengenai kelebihan berkaitan kebebasan maklumat, jelas beliau.

Hari ini Khalid menjelaskan, pemilik tanah berkenaan yang merupakan penduduk miskin pada asalnya telah diberikan 1.3 hektar (tiga ekar) tanah pertanian setiap seorang untuk diusahakan dengan kelapa sawit di bawah Pelan Revolusi Hijau oleh bekas Menteri Besar Datuk Hormat Rafei pada 1973.

Menurut beliau, pemilik-pemilik terbabit telah menyerahkan tanah mereka untuk dimajukan sebagai projek perumahan Bandar Alam Perdana.

Seramai 383 petani terbabit telah dijanjikan untuk dibayar RM360,000 termasuk sebuah rumah manakala seramai 3,436 pembeli pula tidak mendapat rumah yang dijanjikan.

Kesemua mereka tidak mendapat bayaran dan rumah yang dijanjikan.

Dokumen-dokumen yang telah diklasifikasikan semula termasuk disenaraikan nama-nama ahli politik, kakitangan awam, mangsa projek dan personaliti-personaliti lain yang terbabit akan dimuatkan dalam laman web kerajaan negeri esok.

Salinan bercetak juga boleh diperoleh di sekretariat kerajaan negeri dan pejabat-pejabat daerah.

sumber themalaysianinsider.com

ummi...

macam ini rupanya UBN buat kerja ekk...perkara ini tak hairan boleh berlaku bila UBN sudah terlalu lama memerintah ...kerana itu penindasan demi penindasan terhadap rakyat terus berlaku..mungkin dahulu rakyat tidak dibela kerana suara2 mereka dibisukan oleh penindas2 yang berkerja untuk UBN...

hari ini bila kuasa tiada ditangan mereka..maka kejahtan mereka telah dibongkarkan...dan inilah rupa sebenar pemerintahan UBN selama mereka berkuasa..ramai rakyat yang menjadi mangsa kerakusan tamak haloba mereka..apakah mereka ini masih layak diangkat menjadi pemimpin rakyat...TIDAK sama sekali..

Sekarang mereka harus membayar setiap titis keringat rakyat...setiap titis air mata rakyat..kita berharap kerajaan baru PR dapat membantu menagih hutang2 rakyat terhadap pemimpin yang telah merampas hak mereka.

wallahualam

komen

Thursday, November 05, 2009

tangguh dan tangguh lagi..

tangguh lagiii...bila nak selesai daaa..

UBN jangan seronok..kita semua tahu semua ini untuk buat orang2 PR putus asa dan menyerah...sori beb ..!! orang2 PR bukan jenis cepat mengalah...lantak pi la korang nak tangguh berapa tahun pun..keadilan tetap akan dituntut sehingga hak rakyat dikembalikan kepada rakyat...

TAKBIR..!!

LAWAN TETAP LAWAN ..!!
komen

harap2 ada 1 MB yang SAH di Perak hari ini...

 Hari ini adalah hari yang dinanti2kan oleh rakyat Perak..mahkamah persekutuan akan bersidang untuk memutuskan Menteri Besar Perak yang sah...kemelut ini telah berlarutan sehingga hari ini bila pada bulan Februari 2009 lepas UBN membuat kerja giler dengan merampas kerajaan PR Perak dengan alasan 3 ADUN PR keluar parti dan menyokong BN...

Apakah harapan kami rakyat Perak kepada keputusan mahkamah itu nanti..? satu saja.. biar Perak ada 1 sahaja menteri besar yang benar2 SAH...

kita dah bercakap mengikut fakta yang ada di dalam peruntukan perlembagaan tubuh negeri..mengikut undang2 dan macam jenis fakta kita sudah kemukakan...tetapi kalau mahkamah dah setkan keputusannya awal2 tak guna juga bercakap sampai berbuih mulut pun...buang masa saja..

rakyat Perak terus-terusan dikecewakan lagi dan lagi..dan lagi...!!

UBN kata zambry MB depa yg SAH..walaupun BN kalah dalam PRU12...PR tetap dengan pendirian DS Nizar MB yang SAH..sebab dilantik setelah memenangi Perak secara JANTAN di PRU12..tetapi semua itu hanya akan dikuatkan dengan keputusan mahkamah..kalau mahkamah menjunjung undang2..terang2 kita tahu keputusan akan berpihak kepada PR...tapi kalau mahkamah dah rabun..keputusan berpihak kepada BN..

dibawah ini adalah kenyataan Dewan Pemuda PAS Perak(DPPN Pk)..

NIZAR LAWAN ZAMBRY: HANYA ARTIKEL 72 SEBAGAI BUKTI

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) yakin Artikel 72
Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan kesahihan sebarang
prosiding di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) di mana-mana
negeri tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana mahkamah adalah
bukti yang kukuh tentang kedudukan Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar
Jamaluddin sebagai Menteri Besar yang sebenar dan sah di sisi
Undang-Undang kerana penggugurannya telah di buat di luar DUN
Perak.

Mahkamah Persekutuan yang akan mendengar rayuan Mohammad
Nizar pada 5 November ini mesti berpandukan kepada Artikel 72 ini
kerana hanya keputusan yang dibuat melalui usul dan undian tidak
percaya sahaja kepada Menteri Besar di dalam DUN Perak akan
melucutkan jawatan tersebut. Perkara yang mesti ditekankan adalah
keputusan yang mesti diluluskan di dalam DUN dan bukannya di luar
bidang kuasa DUN itu sendiri.

DPPN Pk amat berkeyakinan bahawa Hakim-Hakim yang akan
diberikan mandat untuk membuat keputusan bagi rakyat Perak
seluruhnya akan membuat satu keputusan yang adil demi demokrasi
di dalam Negara kita yang dicintai ini. Akan menjadi satu sejarah
yang akan rakyat dan dunia akan melihat keputusan yang akan di
buat oleh Hakim-Hakim tersebut kelak.

Jesteru, DPPN Pk meminta seluruh rakyat yang cintaikan demokrasi
supaya bermunajat kepada Tuhan demi keputusan yang terbaik
untuk rakyat Perak. Untuk yang beragama Islam, DPPN Pk meminta
supaya menunaikan Solat Hajat dan Berpuasa Sunat untuk kita
sama-sama memastikan keputusan berpihak kepada kebenaran dan
keadilan.

DR. RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Sumber: http://dppperak.blogspot.com
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil