Followers

Saturday, December 20, 2008

Wan Ahmad Farid Salleh calon BN..

kuala terengganu by election wan farid bn candidate 031208Timbalan Menteri Dalam Negeri, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Salleh diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan.

Wan Ahmad Farid, 46 - bekas peguam lulusan Universiti Thames Valley, London - merupakan anak jati Kuala Terengganu.

PAS pula akan mengumumkan calonnya esok. Antara nama yang disebut-sebut sebagai calon PAS ialah Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu; Ahli Dewan Undangan Negeri Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi; Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mustafa Ali; Timbalannya, Datuk Wan Mutalib Embong dan tokoh korporat, Mohd Khazani Abdullah.

Selain itu, Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) telah menyatakan minat untuk bertanding. Tiga orang lagi telah menyatakan minat mereka untuk bertanding sebagai calon bebas.

Mereka ialah Maimun Yusuf yang bertanding dalam pilihanraya umum lalu dan dua orang lagi ialah usahawan, Mohd Azlan Ismail dan Isma Airfath Hassanuddin dari Rantau Panjang, Kelantan.- Malaysiakini
komen

ke mana perginya wang Balkis..??

Jawatankuasa pilihan khas Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor kini sedang menyiasat pemborosan semua wakil rakyat BN sebanyak RM26.6 juta dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini.

jawatankuasa itu dianggotai lima lagi ahli DUN – Mohamed Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa), Saari Sungib (PAS-Hulu Kelang), Edward Lee Poh Lin (DAP-Bukit Gasing), Sulaiman Abdul Razak (BN-Permatang) dan Ismail Sani (BN-Dusun Tua). berita penuh di sini -->Malaysiakini
bm version selangor state expenditure 26 million gone in two months 161208

Menurut seorang anggota Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat), siasatan terhadap perbelanjaan besar ini antara dua kes yang dijalankan olehnya.

Satu lagi kes, yang sudah siap siasatan awal, melibatkan sumbangan jutaan ringgit kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis) yang disalurkan oleh enam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri sejak penubuhannya pada 1985.

Bekas ahli jawatankuasa (AJK) Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis) bersedia tampil secara sukarela memberi keterangan dalam siasatan awam berhubung jutaan ringgit dana badan tersebut.

Siasatan awam tersebut diadakan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, dijadualkan tahun depan.

Isu Balkis mencetuskan kontroversi apabila wang milik badan itu, dilapor dipindahkan ke satu akaun lain sebaik sahaja negeri itu jatuh ke tangan Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum 8 Mac lepas.

Yang dipertuanya Zaharah Kechik, yang juga isteri bekas menteri besar Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo , telah memanggil mesyuarat tergempar Balkis pada 11 Mac untuk membubarkannya dan menutup akaun sehari kemudian.

Wang yang berjumlah RM9.9 juta, disalurkan ke akaun lain sebelum diserahkan kepada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri (Bakti)

terdapat sumbangan yang perlu disiasat seperti peruntukan membeli pakaian, pakaian sukan dan "hadiah yang mahal-mahal".....siasatan itu dijangka diadakan awal tahun depan atau paling lewat sebelum pertengahan 2009.

ishh..ishh..ishh...banyak rupanya tuyul2 kat Selangor ye...
komen

Thursday, December 18, 2008

demi ketuanan melayu..adun2 UMNO Perak mesti masuk PAS...

hahaha...tgk entry ciberboron yg dikatakan di'tengin'kan dek PerakBangkit..ummi gelak tak sudah2...mana idaknye..ciberboron buat soklan sedap...bagi ummi la..tapi dah pasti bagi PerakBangkit dia terbakor...tu pasal di'tengin'kan mike..hahaha

meh sini kita tgok sape yg 'tengin' antara dema berdua ni....

cucu janggut merah said...

agak2nye sape la yg buleh kite harapkan untuk jadi kerajaan ye? nak bagi PR, cina pulak yg berkuase. nak bagi BN, lebih kurang itu juge.

PB punye pendapat cemane ye?

nak bagi pade selain BN & PR, tak ade pulak parti-parti lain yang buleh menang. penin .. penin!

Jawapan PB

Pertama, jangan penin dan kurangkan tengin.

Kedua, cuba buat anjakan paradigma di kotak pemikiran.

Ketiga, Masih ingat tak tawaran Bang Tajol dahulu?

PAS boleh lenyek DAP dan masih lagi jadi MB di Perak. Boleh begitu. Tapi PAS tak nak. Sebab apa tak nak? Dulu Perak diperintah oleh BN dan diterajui UMNO. Kini Perak diterajui DAP.

Nampak lagi ke tak?
Perak diterajui DAP. D.A.P.

Maknanya, sekarang arak, seks, judi dan babi akan bertambah beribu-ribu lemon. Dulu memang Cina dapat jugak kek tapi sekarang depa dapat beribu-ribu lagi kek. Macam-macam nak disapunya.

Itulah yang membuatkan Melayu lagi nak Marah! Hangin la satu badan tengok tingkah buruk DAP tu! Takkan inipun susah nak paham!

Boleh tak buang DAP. Jawapanya boleh! Sekarang pun boleh! Cara nak didik UMNO dan PAS ialah kedua-duanya mesti duduk dalam satu kerajaan. Boleh ker tak boleh? Sudah tentu boleh! Sekarang boleh! Sekarang dah logik!

Tapi PAS sombong! Dulu kenapa tak ajak? PRU lepas PAS mana ada kerusi camna nak ajak. 99 dulu? PAS pun tak nak.

Aku akan lebih respek Nik Aziz kalau dia nampak benda ni. Tapi sungguh kecewa aku, dia pun tengin sama. Memang dia ada sedikit kelebihan ilmu agama, tapi ilmu siasah taklah cekap sangat. Mufti Perak lagi bagus pandangan siasahnya.

Tak payah pun tunggu PRU13, Muslimin boleh jadi tuan. Boleh pun. Nizar boleh jadi MB. Dan Tajol boleh jadi Abang kpd Nizar menasihatinya? Kecewa aku sungguh-sungguh. Kenapa tak buat juga?

Rumusan aku satu saja. PAS terlalu sombong dan belagak nak mampus. Bukalah mata dan bukalah hati anda. Ubah cara pemikiran sikit. Jangan ingat bila orang tak suka PR tu semuanya UMNO belaka.

Nasihat kepada penyokong PR. Kuasa ini Allah yang punya.


Lepas tu aku pun gatal tangan menaip komen ini :

----------------------------------------------------------------------------------------------

agak2nye sape la yg buleh kite harapkan untuk jadi kerajaan ye? nak bagi PR, cina pulak yg berkuase. nak bagi BN, lebih kurang itu juge.

PB punye pendapat cemane ye?

nak bagi pade selain BN & PR, tak ade pulak parti-parti lain yang buleh menang. penin .. penin!

agak2 PB kalau menang balik BN pada PRU 13 nanti, buleh ke tak ade kandang babi di Perak ni. kalu tak silap teman, kandang babi yg bersepah sekarang ni pun, wujudnye pada masa kerajaan BN.

agak2 PB kalau kite dapat ngalahkan PR ni, buleh ke tak ade arak merate kedai. kalu tak silap teman, kedai arak merate2 sekarang ni, wujudnya masa zaman kite merintah dulu. cemane ye?

agak2 PB kalau kite dapat merintah balik, buleh ke kite ambik balik tanah beratus ribu ekar yang kite dah luluskan pada tokeh cine utk buat macam2 selame kite ade kuase dulu.

buleh ke gamaknye, kite tukorkan bandor dan pekan di perak kite ni, jadi kedai2nye milik orang melayu belake. teman teringin benor nak tengok kite orang melayu ni menguasai premis2 perniagaan.

bile teman tanye orang, tau le teman, rope2nye lebih kurang 90 persen kolam udang yg ade sekarang ni - cina yg punye. Bos2 UMNO kite le yg meluluskannye masa kite ade kuase dulu. rasuah tak rasuah teman tak tau le.

harap2 bile kite dapat merintah balik besok, dapat le kite melayu kan balik harte bende perak yang udoh kite beri pada cina sepanjang 50 tahun dulu.


penat dah dengar amno asik ngatakan yg PAS ni jadi tunggangan DAP...bukan penat apa pon yg lebihnya kesian nengokkan...dari start Perak ni ditangan PR tak sudah2 pihak amno canangkan benda yang sama ni..

org amno marah sgt bila MB Nizar yang diangkat oleh Sultan Perak ni dikatakan tak mejaga melayu..asik2 bela cina kata dema...betol ke..camane lak dengan amno/BN yg dah 50 tahun dibagi peluang memerintah..idak ke cina yang dibela..ada projek cari cina dulu...ada peluang cari cina dulu...pasalnye senang nak penuhkan poket...

kalau kita tgk kerusi di Perak ni..DAP 18..PKR 7 dan PAS 6..manakala amno 27..oppss BN bukan amno...BN ni terdiri UMNO.. MIC dan MCA..

amno kecoh2 sgt kat Perak ni kata PAS taknak kerjasama dgn amno apa ke hey nye...bukan taknak..tapi pengalaman telah mengajar supaya PAS lebih berhati2...tapi ummi nampak ada kesungguhan dalam usaha dema ni nak PAS dgn UMNO ni bersatu...BOLEH aje sape kata tak boleh...

dema kata PAS sombong tak mahu join amno..apa kata ummi sarankan UMNO lak join PAS..amno taknak PKR kan...so join jek PAS...mesti gempaknye masa tu...pasal dah tentu bila org melayu bersatu mesti org melayu lebih ramai dari kaum lain kan....masa tu kerusi exco kita rombak...exco melayu mesti lebih punya masa tu..

disebabkan di Perak ni unik sangat...so kita mintak amno Perak join PAS bersama2 MB Nizar berkerjasama memerintah Perak..tak payah kira sangat parti politik..kira kita sama2 melayu...so YB2 amno leh la mulakan langkah bersama PAS menerajui Perak ni..MB Nizar yang memperkenankannya pon ialah Sultan..bukan calang2 orang yang bagi kuasa kat Nizar ni...so sepatutnya amno la kena join PAS..bukan PAS patut join amno..

amacam agak2 ok tak saranan ummi ni...kalau ok kita mintak PerakBangkit buat usul ni pada pimpinan amno Perak...marilah wahai sahabat amno..berbondong2 lah kalian datang untuk join PAS memerintah Perak ni...negeri lain gasak pi la...kita start hat Perak dulu...amacam ada berani ke...jangan asik nak suruh PAS jek join amno...la ni try amno lak join PAS...gerenti melayu akan di atas...takkan ada istilah diperkudakan lagi selepas tu..

PAS sombong ye.. taknak bersama amno..tapi kita tau amno tak sombong..apa lagi amno la kena join PAS..sama kaedahnye macam orang yg mula nak memikat ..masing2 tunjuk ego...dah si lelaki sombong benor...tak salah kalau si ppuan ngorat dulu..ni tidak ..dari jauh terjeling2 terjenguk2..masing2 segan nak mulakan 1st step...ni yang dikatakan malu tapi mau...

moh le join PAS..!!!
komen

Wednesday, December 17, 2008

7 pilihan utk PPSMI..


TIMBALAN Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong (kanan), mempengerusikan Mesyuarat Terbuka Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dan Bahasa Inggeris di PICC, Putra Jaya, semalam. Hadir sama Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom. - Foto Izhari Ariffin

PUTRAJAYA(Berita Harian): Persidangan Meja Bulat Pengajaran dan Pembelajaran Sains serta Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) yang berakhir di sini semalam, merumuskan tujuh pilihan untuk dipertimbangkan kerajaan dalam membuat keputusan mengenai masa depan PPSMI.

Pilihan itu ialah:

  • Meneruskan PPSMI seperti sedia ada.

  • Menggunakan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di peringkat sekolah rendah tetapi meneruskan PPSMI di sekolah menengah.

  • Memulakan PPSMI dari Tahun Empat hingga sekolah menengah.

  • Menggunakan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di sekolah rendah dan digunakan sepenuhnya di sekolah menengah.

  • Penggunaan bahasa pengantar untuk Sains dan Matematik ditentukan oleh sekolah.

  • Penggunaan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di Tahun Satu hingga Tiga, diikuti dwibahasa pada Tahun Empat hingga Enam dan penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya di sekolah menengah, dan

  • Memansuhkan mata pelajaran Sains di Tahun Satu hingga Tiga, tetapi mengajar ilmu Sains dalam mata pelajaran lain.

    Pilihan itu dirumuskan selepas lima sesi Persidangan Meja Bulat PPSMI diadakan, yang disertai tokoh akademik, penyelidik, parti politik dan wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

    Pakar dari Lembaga Pentaksiran dan Kurikulum Victoria, Australia (VCAA), William Perrin, turut menyertai persidangan semalam.

  • Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong, pada sidang media selepas mempengerusikan persidangan itu, berkata laporan rumusan berkenaan akan dikemukakan kepada Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, secepat mungkin sebelum dibentang kepada Jemaah Menteri.

    "Ini penting supaya pelajar dapat memahami sepenuhnya konsep pembelajaran Sains dan Matematik, sekali gus meningkatkan kebolehan mereka berfikir dengan lebih kreatif dan inovatif.

    "Penggunaan bahasa Melayu sudah terbukti mampu melahirkan ramai golongan profesional dan saintis sebelum diperkenalkan PPSMI. Di negara maju, contohnya Jepun, Perancis dan Korea, mereka tetap boleh membangun walaupun menggunakan bahasa ibunda masing-masing," katanya kepada Berita Harian.

    Beliau berkata, pembelajaran dan pengajaran bahasa Inggeris pula boleh terus dipertingkatkan menerusi pendekatan lain, seperti penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), selain memantapkan penguasaan bahasa itu oleh tenaga pengajar.

    ummi..

    yang ini ummi sokong..dari yg merapu2 nak tambah subjek tarian dan drama tu..biar la diperelokkan yg dah sedia ada..jangan la tambahkan pening kepala para mak bapak...tak larat le asik telan panadol...bukan ummi la..kot2 orang lain..hehehe
    komen

    adakah kau kenal siapa dirimu..??


    sumber PakKaramu

    Assalamu'alaikum Wr,Wb

    ASAL USUL

    Asal tanah daripada air
    Asal air daripada angin
    Asal angin daripada api
    Asal api daripada satu rahsia

    Tanah yang tersenarai di atas asal usulnya berbentuk kandungan molikuk,atom, elektron, neitron, proton,nuclius (Jauharul fardhi) yang mengandungi Nur, ertinya Tanah nurani, Air nurani, Angin nurani dan Api nurul Adhom, empat anasir ini tidak dapat di pisah-pisahkan

    Setiap anasir di atas jangan kita bayangkan tanah yang dapat kita lihat sekarang, ia tidak berbentuk demikian, demikian juga api, angin dan air, demikian kekuasaan Allah menjadikan anasir tersebut untuk Dia menjadikan alam yang nyata ini, adapun jauhal fardhi tersebut di jadikan Tuhan sebelum planet yang ada sekarang di jadikan

    Apabila anasir di atas telah tersedia maka Allah memerintahkan kepada Nur Muhammad mengunjungi ke empat-empat anasir tersebut, mula-mula Nur Muhammad mengunjungi Tanah dan memberi salam, Nur Muhammad mendapati tanah bersikap tenang dan aman, ia tidak bersikap sombong dan bongkak, ia tidak menderhakai Allah, tidak meninggikan diri, tidak suka bantah-membantah, dia bersikap terbuka dalam semua perkara, suka berterus terang dan bertanggungjawab, tarafnya berhawakan muthmainnah (tenang)

    Kemudian Nur Muhammad mengunjungi Air dan memberikan salam, pada air ini Nur Muhammad mendapati sikap air ini suka menunjuk-nunjuk dan memanggakan diri sendiri, tidak suka di tegur tapi suka di puji, suka memuji diri sendiri, kadangkala ia suka menolong dan bertolak ansur namun ia suka pula melakukan penderaan, sikap ini adalah taraf berhawakan Al Lawamah

    Selepas Nur Muhammad mengunjungi air maka Nur Muhammad pergi pula mengunjungi Api, di dapati api bersikap tidak suka menolong, suka buat fitnah serta menginaya orang lain, selain itu ia memiliki sifat sombong dan bongkak dan tidak bersabar, suka menggelabah, tergesa-gesa, putus asa dan suka merangcang untuk cetuskan huruhara, sifat nafsu ini adalah berhawakan natiqah dan Ammarah

    Dan akhirnya Nur Muhammad di perintahkan mengunjungi Angin, Nur Muhammad mendapati angin bersikap tidak bertimbang rasa terhadap yang lain, dia bersikap gelojoh, tidak berfikir panjang, tidak suka mencari masalah punca sesuatu yang di anggap membuang masa, suka bercakap lepas dan tidak pedulikan akibat yang akan menimpa, suka kepada merosakkan kepentingan orang lain dan suka mengampu, hawa nafsunya bertaraf berhawakan Lawamah dan Natiqah

    Anasir yang di atas bererti setiap tanah, air, api dan angin mereka ini memiliki perangai masing-masing, sebagai fitrah yang Allah cipta untuk Dia menjadikan alam semesta ini dan Allah jadikan demikian adalah dengan hikmah yang tertentu, yang kita manusia menilainya dengan menggunakan akal, dan semua sikap ini telahpun di jadikan oleh Allah lebih awal terhadap Rohani, yang mana ia di lokasikan oleh Allah pada hawa nafsu, ini bererti apa yang ada pada Rohani maka ia ada pula kepada tanah,air,api dan angin.


    Sebagaimana kita maklum bahawa sifat hawa nafsu yang ada pada Rohani ada pula pada jasmai dan sifat anasir jasmani ada pula pada Rohani, sifat-sifat ini membolehkan Rohani tinggal dalam jasmani dan jasmani pula mampu menampung kehadiran Rohani, ini menunjukkan pada jasmani itu ada kesesuaian dengan Rohani jika tidak maka di antara satu dengan yang lainnya akan hancur terutama pada jasmani sebab itu di katakan bahawa pada jasmani itu ada alat seolah-olah cooling sistem untuknya berdaya tahan

    Daripada empat anasir (tanah, air, api dan angin) itulah Allah membentuk khalifah yang pertama iaitu nabi Adam a.s, setelah nabi Adam terbentuk sebagai patung yang berupa patung tembikar mala apabila cukup tempuh ia hendak di sempurnakan maka Allah meniupkan Rohani kedalam jasad Adam itu lalu Adampun bangun sebagai manisia yang sempurna yang tingginya 60 hasta bersamaan 90 kaki tinggi

    Setelah Adam hidup sebagai manusia yang biasa maka Adam di perintahkan oleh Allah berjalan-jalan dan memakan buah yang ada di dalam syurga Khuld, maka di syurga inilah Adam bertemu dengan Hawa sebaik dia terjaga dari tidur kerana keletihan, pertemuan ini membuahkan terjalinnya perhubungan di antara Adam dan Hawa dan akhirnya mereka menjadi suami isteri

    Adam dan Hawa di perintah turun kebumi bersama dengan Azazil yang telah melanggar perintah Allah kerana tidak mengindahkan larangan daripada Allah. Apabila Adam dan Hawa telah berada di bumi maka bermulalah sejarah pembiakan manusia di bumi, maka bermulalah sejarah asal kejadian manusia selepas Adam a.s yang anasir kejadiannya dari sari pati air benih yang di kandung oleh Adam dan juga Hawa sehingga ke hari ini, cerita ini adalah secara rengkas sahaja kerana untuk menceritakan asal usul kejadian manusia (secret of birth)

    1. Tetekala perasaan bapa di dalam pengetahuan Allah, benih manusia di namakan Nalnamah

    2. Tetekala rahsia turun ke ubun-ubun bapa, ia di namakan ghalib

    3. Tetekala rahsia benih hampir turun ke ubun-ubun bapa, benih bernama 'Asyuratullah

    4. Tetekala rahsia benih turun dan nyata di ubun-ubun bapa, maka ia di namakan Qiblatul awal

    5. Tetekala benih di dalam pengetahuan otak bapa, ia di namakan kun zun

    6. Tetekala rahsia benih berada ketahap dada bapa, ia bernama mamsakul hal

    7. Tetekala rahsia benih pada pusat bapa, ia di namakan idam-idaman, ketika ini bapa mengidam

    8. Tetekala rahsia benih berada pada pinggang bapa, benih bernama wadi

    9. Tetekala rahsia benih berada pada zakar bapa. ia bernama mani

    10. Tetekala bapa timbul berahi, benih di namakan junub

    11. Tetekala bapa melakukan persenyawaan dengan ibu, maka benih yang bakal menjadi manusia, maka benih yang tergantung pada hujung zakar itu di namakan tekah (alam) Tekah di kandung bapa selama 40 hari itu di namakan Tanafas

    12. Tetekala menitik air mani bapa kedalam rahim ibu yang mengandungi tekah, maka benih itu di namakan air zapitah, maksud firman Allah: Bukankah asalnya dari setitik mani yang di pancutkan ? Al Qiyamah 37

    13. Tetekala air benih bapa bercampur dengan air benih ibu (maknikam) ia di namakan wahdatul jama'ah (persenyawaan)

    14. Tetekala berpindah mani yang mengandungi tekah ke dalam rahim ibu, ia di namakan maknikam

    15. Tetekala benih (zigot) berada sehari di dalam rahim ibu, ia di namakan hayatullah

    16. Tetekala benih (zigot) berada 7 hari di dalam rahim ibu, ia bernama shuhud

    17. Tetekala benih berada selama 14 hari di dalam rahim ibu, ia bernama nuthfah

    18, Tetekala ia berada 30 hari di dalam rahim ibu atau masuk 31 hari, kita berupa c

    19. Tetekala ia berusia di antara sekitar 40 hari, ia masih bernama nuthfah

    20. Tetekala benih berada dalam kandungan ibu dari 40 hingga 80 hari, kandungan itu bernama 'alaqah, semasa itu nyawa bertasbih pada mata, ketika peringkat inilah ibu mula tahu ia sudah mengandung dan ia mula merasa mengidam, pada peringkat ini juga di kenali sebagai masa berkhalwat pada Allah dengan nama ma'ul hayat dan rupa kita sudah berbentuk sebagai macam manusia, masa itu ia berdoa dengan istilah mukholaqah (surah luqman ayat 14)

    21. Tetekala kita berada di dalam rahim ibu antara 81 hingga 119 hari kita di namakan Mokholaqah

    22. Apabila kita genap di dalam kandungan ibu 120 hari, maka kita di namakan Barzah (ertinya sidrah, jalan hidup)

    23. Apabila kita genap 160 hari dalam kandungan ibu maka kita di namakan Izaman

    24. Apabila kita genap 200 hari dalam kandungan ibu maka kita di namakan Lahman, (Al Mukmin ayat 14)

    25. Apabila kita berada di dalam kandungan ibu 240 hari, maka kita bernama shal-shal

    26. Apabila kita berada di dalam kandungan ibu 270 hari dan di lengkapkan uri,temuni, bali dan mentuban (tetuban) dan atas qudrat dan iradat Tuhan maka lahirlah ilmu awal daripada Tuhan iaitu ilmu La Illaha Illallah di dalam kandungan tersebut, dan apabila sudah mencukupi 9 bulan 10 hari mengikut adat maka kita di namakan tanafas, saat ini hanya menunggu untuk lahir sahaja kedunia ini dengan nama Ibnu Minassholihin

    27. Ketika kita sudah lahir maka kita boleh ketawa maka kita bernama Shomad

    28. Ketika kita sudah berjalan jatuh, maka kita bernama muhammad Yatim

    29. Ketika kita sudah mula bercakap maka nama kita Rahmat Allah

    30. Apabila kita sudah akhir baligh maka kita di amanahkan melaksanakan amanah Tuhan semasa di alam Roh dulu iaitu amanah La Illaha Illallah


    LURUTAN PERKEMBANGAN MANUSIA SELEPAS ADAM

    Di dalam Al Quran Allah berfirman yang bermaksud:

    " Tuhan jadikan kamu dari diri yang satu (Adam) Dia jadikan kamu berpasangan (lelaki & Perempuan) supaya kamu berasa aman, ketika ia di sentuh (isteri) maka mengandunglah ia, satu kandungan yang rengan, apabila kandungan telah berat, kedua-duanya berdo'a kepada Tuhan " (Al A'araf 187)

    Firman Allah di atas menceritakan bahawa apabila kita masih TEKAH (benih) di dada bapa, maka Tuhan berikan perasaan berahi yang sangat kepada ibu, maka bapa juga demikian, maka berahi itu adalah di sebabkan adanya Tekah, lalu berlakulah penyatuan ibu dan bapa (bersatu kita bersatu)

    Hasil bersatu kita bersatu itu maka berpindahlah tekah yang ada pada bapa kepada ibu dengan nama Nuthfah sebagai mana firman Allah yang bermaksud:

    " Isteri kamu itu adalah ladang kamu, oleh sebab itu datangilah ladang kamu sebagaimana yang kamu kehendaki" (Al Baqarah 223)

    ayat yang di atas jelas menerangkan bahawa isteri kita di ibaratkan ladang, dan suami sebagai Pak Tani, maka Pak Tanilah lah mencucuk tanam, bukannya isteri yang bercucuk tanam, maka tanamlah sebagaimana yang kamu kehendaki (mengikut adab) Dan Pak Tani kenalah pelihara ladangnya jangan sampai semak dan samun

    Kemudian Allah berfirman lagi yang bermaksud:

    " Bukankah asalnya ia setitik dari mani yang di pancutkan? (Al Qiyamah 37)

    Ayat yang di atas menceritakan bagaimana asal kejadian manusia dengan suami memancutkan benih kedalam rahim ibu? Dan ini harus kita sedar bahawa kejadian ini adalah untuk persediaan membentuk jasmani, iaitu membentuk rumah kepada Rohani (Rohani ceritanya ada pada ruang umarak Dagang)

    Kemudian Allah berfirman lagi yang bermaksud:

    " Kemudian Kami jadikan dia setitik mani yang di tempatkan di tempat yang terpelihara kokoh " (Al Mukmin 13)

    Ayat ini pula menceritakan bahawa benih bapa yang di pancutkan ke dalam rahim ibu yang bernama Nuthfah adalah terpelihara dari sebarang gangguan, dan Allah pula membentuknya dari satu peringkat ke satu peringkat (Embrioloji)

    Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

    "Mengapa kamu tidak mahu menghormati setinggi-tingginya kepada Allah, pada hal Dialah yang menjadikan kamu perengkat demi peringkat" (An Nur 13,14)

    Nuthfah yang berada di dalam kandungan ibu ia merupakan biji mata, itulah yang di namakan berkhalwat di sisi Allah swt (shuhudul kasrah fil Wahdah, suhudul wahdah fil kasrah) dan memohonlah ia kepada Allah supaya lengkap menjadi manusia iaitu rupa Adam yang awal (kholaqollahu adama 'ala shurotihi)

    Semasa kita masih di anggap benih dan melakukan khalwat di dalam sebutir telur dalam perut ibu, maka kita bernama marundik dan di sana kita mula belajar ilmu menghisap jari (tanda belajar menyusu dan makan) ertinya ada dua pelajaran yang kita perolehi semasa dalam kandungan ibu sebagai suatu fitrah hidup

    Semasa kita berusia 4 bulan 25 hari di dalam kandungan ibu maka datanglah Malaikat Jibril membawa sifat yang 13 iaitu sifat yang menggerakkan nyawa bagi pengabdian diri kepadaNya iaitu solat atau kerja buat ikrar dan ketentuan rezeki, ajal, tanah kubur dan bahagia atau celaka, maka takrif rezeki itu ialah anak-anak dan isteri-isteri atau suami yang di katakan jodoh pertemuan

    Ketika ini juga jasmani sudah cukup matang untuk Rohani di tiupkan kedalam jasad bayi dengan membawa ikrarnya semasa di alam Roh dulu iaitu kalimah la illaha illallah iaitu ilmu yang datang daripada Allah dan tiupan Rohani kedalam jasad itu di namakan salam zaman iaitu La Illaha Illallah, dan ketika ini juga kita sudah tidak lagi berpesenyawaan dengan nyawa ibu.


    Ingatan: Bab ini hanya untuk embriologi jasmani, pada Rohani klik Umarak Dagang

    Setelah kita lengkap di dalam perut Ibu dan sudah ada Rohani di tiupkan bersama-sama ilmu ikrar amanah, maka baru kita sedar bahawa kita dalam keadaan huru ALIF yang sempurna (Insan Kamil) Dan kita adalah ibarat cabang pengembang benih manusia yang akan terus berkembang, ketika ini kita bernama alam saghir atau alam Basyariyah

    Pada ketika ini baru kita faham bahawa diri kita terdiri daripada dua unsur iaitu unsur jasmani dan Rohani, jasmani alam saghir (alam kecil) dan Rohani alam Kabir (alam besar) inilah juga pegangan Dr Yusuf Al Qardawi yang di ambil dari Saidina Ali r.a (pandangan ulamak terkini) sia rujuk Khutbah Yusuf Qardawi

    Adapun alam kabir itu adalah alam diri yang lengkap dan tangga kita untuk mengenal diri dan mengenal Allah (Man 'arofa nafsahu faqod 'arofa Rabbahu) maksudnya "Barang siapa yang mengenal dirinya maka ia mengenal Tuhannya" di sini harus berhati-hati kerana Rohani itu terdiri dari dua istilah diri iaitu diri sebenar diri dan juga diri terperi. iaitu Ruhul Hayat dan Ruhul Yaqazah

    Setelah kita mengenal dan memahami Nafsahu (Ruhul hayat) maka terjawablah sudah pertanyaan Allah: "fal yan zuril insanu mimma khuliq" At Thaariq ayat 5

    Baru kita tahu bahawa kita adalah daripada Allah dan akan di kembalikan kepadaNya, (Inna lillahi wa inna ilaihi raji'uun) "daripada Allah kamu datang dan kepadaNya kamu akan di kembalikan" (iaitu Rohani)

    Adapun alam saghir itu adalah alam kecil iaitu alam jasmani, yang berasal dari: " Yakhruju min baini shulbi wat taroif" At Thariq ayat 7 , yang bermaksud: Yang keluar dari shulbi bapa dan Tha ro if ibu

    Adapun anak lelaki itu berasal dari ibu dan anak perempuan itu berasal daripada bapa, iaitu apabila telur ibu keluar (maknikam) menyambut Tekah terlebih dahulu maka anak itu akan jadi anak lelaki, dan jika Tekah (benih lelaki) keluar dahulu daripada bapa maka dapat anak perempuan

    Apapun nyawa Tekah itu sama ia seperti Roh iaitu tidak lelaki dan tidak perempuan, yang dapat di kenali hanya kepada jasmani sama ada lelaki ataupun perempuan pada jantinanya

    Perkembangan (embrio) melengkapkan anggota jasmani sebelum Rohani di tiupkan bermula dalam tempuh kandungan 4 bulan 10 hari iaitu perkembangan terjadinya telunjuk kanan pada jari kanan iaitu menunjukkan awal lahirnya ilmu La Illaha Illallah

    Semasa umur jasmani 4 bulan 11 hari zahirlah kepalanya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 12 hari maka zahirlah dua tangannya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 13 hari maka zahirlah dua kaki

    Semasa umur jasmani 4 bulan 14 hari maka zahirlah 360 tulang

    Semasa umur jasmani 4 bulan 15 hari maka zahirlah 248 sendi

    Semasa umur jasmani 4 bulan 16 hari maka zahirlah urat besarnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 17 hari maka zahir perkembangan dagingnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 18 hari maka zahir perkembangan kulitnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 19 hari maka bertambah rambutnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 20 hari maka bertambah kukunya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 21 hari maka berkembang hidungnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 22 hari maka berkembang mulutnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 23 hari maka di jadikan lidahnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 24 hari maka di jadikan dua telinga dan rongganya, rongga mulut dan duburnya

    Semasa umur jasmani 4 bulan 25 hari maka Rohani di tiupkan ke dalam jasad bayi (kita) peristiwa ini di sebut sebagai Salam Zaman, iaitu salam La Illaha Illallah sebagai ilmunya

    Apabila Rohani sudah berada di dalam tubuh bayi, maka bayipun mulalah bergerak kali pertama selepas ada sumber nyawa sendiri Roh sendiri, Akal sendiri dan nafsu sendiri, maka rahsia gerak itulah yang di namakan gerak dari La Illaha Illallah, maka si ibu dan bapapun jatuh kasih sayangnya, ERTINYA KASIH SAYANG KEDUA IBU DAN BAPA KEPADA KITA LAHIR SEJAK DARI KANDUNGAN IBU LAGI

    Selepas cukup tempuh matang kita di dalam kandungan ibu iaitu 9 bulan dan 10 hari maka dengan izin Tuhan lahirlah kita di dunia fana tempat kita bertugas sebagai khalifah Allah dengan di perdengarkan balik kalimah amanah tersebut dengan mengingatkan kita dengan maksud azan ataupun qamat

    Apakah janji kita di ingatkan ?

    Allahu Akbar
    Naik saksi aku bahawa tiada Tuhan melainkan Allah
    Naik saksi aku bahawa Muhammad itu pesuruh Allah
    Hidup itu beribadat atau marilah kita beribadat (mengabdikan diri pada Tuhan)
    Hidup menuju kepada kejayaan
    Allah yang Maha besar
    Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah (ertinya lillahi Ta'ala)

    Itulah kita di ingatkan kembali ikrar kita semasa di alam Roh dulu melalui azan atau qamat, bagaimana dengan kita ? sudah ingat ? atau sudah lupa ? Ertinya jalan hidup kita sering di ingatkan melalui laungan azan dan mempraktikkannya melalui solat menandakan kita akur atas seruan azan tersebut so bagaimana ? Dalam surah Al A'araf ayat 172 Allah menyatakan " Jangan ingat Kami lalai tentang hakikat tauhid itu dan jangan ingat kamu tidak di berikan peringatan"
    Al Quran pimpinan Ar Rahman muka surat 314
    komen

    Tuesday, December 16, 2008

    murid2..sekarang subjek menari..jom joget..!!

    KUALA LUMPUR: Beberapa mata pelajaran bersifat akademik di sekolah rendah akan digugurkan dan digantikan subjek baru yang memberi penekanan terhadap latihan amali selaras dengan transformasi sistem pendidikan yang akan dilaksanakan mulai 2010.

    Mata pelajaran baru yang akan diperkenalkan termasuk komunikasi dan subjek berteras kesenian, seperti drama serta tarian.

    Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata kementerian bagaimanapun belum memuktamadkan mata pelajaran yang akan digugurkan kerana kajian mengenainya masih dijalankan.

    "Ia akan dimuktamadkan tidak lama lagi. Langkah memperkenalkan subjek baru bersifat praktikal ini bertujuan menilai kebolehan pelajar secara lebih menyeluruh serta adil dan bukannya berdasarkan peperiksaan semata-mata.

    "Ia bagi menyamaratakan peluang antara pelajar bandar dan luar bandar mencapai kecemerlangan lebih seimbang, selain memastikan pelajar seronok mengikuti pembelajaran serta tidak dibebani pelajaran tidak perlu," katanya kepada Berita Harian, semalam.

    Beliau mengulas pengumuman Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein di Dewan Rakyat, Khamis lalu, mengenai transformasi pendidikan pada peringkat sekolah rendah yang bakal dirintis mulai 2010.

    Hishammuddin berkata, rombakan yang menjadi sebahagian agenda utama Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) itu akan diteliti pihak berkepakaran secara holistik dan antara aspek ditekankan ialah mengenai sejarah negara.

    "Objektif utama transformasi ini adalah bagi menghasilkan modal insan yang mempunyai lebih ketrampilan, daya saing dan keyakinan diri yang tinggi, di samping mampu menempatkan diri mereka dalam suasana dunia lebih mencabar nanti.

    "Oleh itu, penggunaan sistem penilaian berdasarkan Nilai Gred Purata Komulatif (CGPA) atau sistem pengumpulan mata seperti dilaksanakan institusi pengajian tinggi (IPT) akan diperkenalkan mulai 2010 dengan markah yang diperoleh murid dari Tahun Satu hingga Enam dikumpul dan dikira bagi menentukan pencapaian pelajar," katanya.



    waduhh..waduhh makin pusing deh sama kerajaan Malaysia ini...apain yang dipikirin oleh bapak2 kepala negara ini...kayaknya mau kasi rakyatnya pusing deh..ya ampuunn...

    kalaunya mau hasil modal insan yg lebih ketrampilan..daya saing..yakin diri apa dgn diadakan kelas2 begini..?? gimana dgn kelas ugamanya..nggak mau diteraskan untuk mengukuhkan keimanan dan mengentalkan akidah anak2 kita..?? bukankah sekarang ini moral anak2 sekarang ditahap yang membimbangkan ibu2 dan bapak2..??
    komen

    Memorandum dari Pengayuh JERIT untuk MB Perak..

    video

    Beberapa detik rakaman peristiwa sewaktu Pengayuh Perubahan (JERIT) singgah di bangunan Perak Darul Ridzuan untuk menyerahkan memorandum kepada YAB Menteri Besar Perak, Dato Seri Mohammad Nizar pagi 12 Disember 2008 yang lalu.- Al-Husseyn
    komen

    jangan hang dapat kasut macam Bush pulak Fairus ooiii..!!

    Setelah setengah dozen pegawainya meletak jawatan baru-baru ini, kini dua pegawai sukarelanya pula ikut serta, salah seorang ialah penasihat undang-undang peribadinya.

    Rosni Abdul Rashid dan seorang peguam yang enggan dikenali memberikan alasan yang sama - masalah sikap Fairus, membuatkan mereka menarik diri dari membantu Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang itu.

    Difahamkan kedua-dua mereka membantu Fairus secara sukarela sejak beberapa bulan lalu.

    Dengan perkembangan ini, sehingga kini telah lapan pegawai Fairus sama ada meletak jawatan atau menarik diri daripada bertugas dengan ‘pemimpin’ muda itu.

    Fairus, menurut sumber cuba memujuk kedua-duanya tetapi mereka menolak dengan baik.

    Bahkan jelas sumber itu lagi, Rosni telah dipujuk dengan janji untuk diberikan gaji bulanan.

    Sementara itu, pegawai khasnya Rezal Huzairi dan setiausaha akhbar Farid Wajdi telahpun memulakan cuti mereka bermula semalam-15 Disember.

    Kedua-dua mereka antara enam pegawai Fairus, membabitkan setiausaha sulit, setiausaha politik, pegawai akhbar dan pegawai khas telah meletakkan jawatan dalam tempoh sembilan bulan Pakatan Rakyat menerajui Pulau Pinang.

    Mereka memberikan alasan yang sama: "masalah sikap" pemimpin muda itu.

    Fairus didakwa tidak cekap mentadbir, sering lambat menghadiri program dan mesyuarat dan juga membatalkan di saat akhir, tidak mempunyai hubungan baik dengan pemimpin dalam Pakatan Rakyat dan mempunyai etika kerja yang berbeza.

    Malah seorang bekas pegawainya, yang enggan dikenali, meminta beliau meletakkan jawatan segera sebelum melakukan banyak kesilapan dan menjejaskan nama baik pemimpin PKR dan Pakatan di negeri itu.

    Dalam kenyataan balasnya kepada Malaysiakini, Fairus menyifatkan semua dakwaan itu bohong dan dibuat bertujuan merosakkan nama baik beliau kerana ada pihak cemburu terhadapnya.

    -Alahai... FAIRUS TKM 1 Penang !
    komen

    Monday, December 15, 2008

    kenangan yg tak boleh ku lupa...

    Pertama kali aku dilakukan begini...menggelegak juga jantungku...tidak pernah terlintas dibenak kepala hotakku bahawa pengalaman ngeri ini akan kutempuh.. MALU.. GERAM.. MENJATUHKAN MY WATER FACE...rasa nak tembak aje mamat tu...tapi aku kena tunjuk macho kat dunia bahawa aku hebat..walaupon dihina di depan org ramai...tapi aku masih boleh tersengih macam kerang busuk..aku mesti nampak macho...biar dunia lihat aku bukan manusia yang cepat melatah...sebagai kenangan aku abadikan kenangan ini di dalam video klip dibawah ini...lihatlah dunia..!! hebatnya aku..!!

    komen

    Sunday, December 14, 2008

    kereta oh..kereta..!!

    http://star-motoring.com/archives/2007/2/7/motornews/honda2.jpg

    The prices for the new 2008 Honda Accord are as follows:
    2008 Honda Accord 2.0 VTi - RM141,800.00
    2008 Honda Accord 2.4 VTi-L - RM171,800.00
    2008 Honda Accord 3.5 V6 - RM249.800.00

    But


    Toyota Camry 2.0E - RM 141,109
    Toyota Camry 2.0G - RM 151,246
    Toyota Camry 2.4L - RM 170,745

    HONDA CRV 2.0 litre i-VTEC - RM 147,800 OTR WITH INSURANCE

    dengan pakej jaminan dan servis yg bagus dan juga menjimatkan minyak...

    rasanye kalau dibandingkan dgn Perdana V6..??

    http://www.freewebs.com/sinaransuria/pperdana-black.jpg


    IPOH: Kerajaan Perak hari ini meluluskan pembelian 16 kereta Toyota Camry 2.4 sebagai kenderaan rasmi anggota Exco kerajaan negeri dan pegawai kanannya bagi menggantikan Proton Perdana V6 yang dianggap telah uzur.

    Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, berkata keputusan itu dibuat kerana kos membaiki serta menyelenggara Proton Perdana yang digunakan sekarang adalah tinggi disebabkan kenderaan itu sudah lama dan sering mengalami kerosakan.

    Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco hari ini, beliau berkata pembelian itu membabitkan perbelanjaan lebih RM2 juta.

    Pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) 13 November lalu, kerajaan negeri pimpinan Barisan Nasional (BN) sebelum ini dilaporkan membelanjakan RM1.3 juta bagi kos penyelenggaraan dan baik pulih kenderaan rasmi Menteri Besar serta Exco pada 2004 hingga Mac 2008-Perakdaily

    komen

    Royalti dah dipulangkan...umno perlu menang....!!

    Muahahaha... tergelak ummi bila tgk warta khas semalam...apa ceritanya..? ni laa...ceritanya mengenai wang royalti minyak...tu kan hak rakyat Terengganu yg dinafikan haknya semasa PAS memerintah negeri itu suatu masa dulu...

    kata Najib....
    "Kerajaan Pusat mengembalikan hak rakyat Terengganu dengan menyerahkan wang royalti kepada kerajaan negeri sebanyak RM408.6 juta. "Dengan itu, Kerajaan Terengganu sudah cukup pitih (duit) untuk melaksanakan pelbagai pembangunan yang dirancang selama ini," katanya. Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, Kabinet juga memutuskan pemberian wang ehsan akan dihentikan kerana Kerajaan Pusat menghormati perjanjian yang termaktub dengan Kerajaan Terengganu berhubung pembayaran royalti



    Najib dengan muka poyonya menayang-nayang cek berjumlah RM408,600,000 sambil berkata,”saya rasa seronok pegang cek ni..”. citt...Najib oiii…tu duit rakyat Terengganu. Hak rakyat Terengganu yang dah lama hangpa rompak.... Jangan seronok sangat...Jangan nak perasan anda dah berbakti untuk rakyat Ganu ye...

    tak malu betol la depa ni..terang2 depa bukak pekong depa..dulu depa rampas
    bila PAS memerintah 1999-2004, royalti minyak 5% yg sepatutnya hak kerajaan negeri ditarik balik oleh kerajaan federal.... lepas tu royalti 5% ini ditukar nama jadi wang ehsan, konon nak tunjuk yg royalti 5% tu sebenarnya bukan hak negeri tapi pemberian kerajaan pusat untuk negeri atas baik hati kerajaan pusat...la ni kata wang royalti tu hak rakyat Terengganu..pelik ke tak pelik..??

    Dalam RTM 1pulak.... beberapakali lintas langsung dibuat ke Kuala Nerus Terengganu tunjuk kejadian dan suasana banjir kat sana...tak silap satu jam sekali... mengalahkan liputan kat Bukit Antarabangsa lagi tu.... maklumlah nak pilihanrayakan...tiba-tiba je depa jadi terlebih baik dan terlebih cakna kat rakyat Terengganu ni...

    Nampak gaya BN tak belajar dari kekalahan dorang lagi rupanya...mereka ingat rakyat masih bodoh dan menelan segala-galanya apa yang mereka buat..
    aloooo tidoq lagi ka..??

    ummi rasa bukan ‘sikap baik’ dan ‘sikap ambilberat’ yang berjaya ditonjolkan oleh mereka....tapi yang mereka buat itu hanyalah mempamerkan lagi kebodohan mereka.... tabur janji melangit2.... memperalatkan jentera kerajaan... pentingkan diri dan ‘opportunist’ mereka. ...

    Ayuh rakyat Terengganu...!! jangan terpedaya oleh lawak ‘slapstick’ dan perangai ‘stereotype’ geng-geng BN ni..
    ..ada ummi terbaca mengenai slogan untuk PRK kali ini..ada cadangan nak guna perkataan 'A.B.U' maknaya 'Asal Bukan Umno'...'ABU' juga kita boleh anggap yg UMNO akan hancur lebur jadi 'ABU'..hehehe bukan pak ABU dlm cerita P.Ramlee yg dok suka ternganga
    je mulot dia...

    cikgu ros : Pak Abu...tutup mulutnya...nanti masuk langau....!!

    hahahaha...
    komen

    dari mane..


    translator..

    English French German Spain Italian Dutch

    Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
    by : BTF

    Fakta Perak

    Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
    • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
      5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
    • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
    • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
    • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
    • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
    • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
    • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
    • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
    • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
    • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
    • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
    • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
    • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
      Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
    • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

    Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil