Followers

Thursday, January 01, 2009

Wahid Endot vs Wan Farid di KualaTerengganu...


PETALING JAYA:
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kerusi Wahaf Mempelam selama empat penggal, Mohd. Abdul Wahid Endot akan mewakili Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu bulan ini.

Beliau merupakan Ketua PAS Bahagian Kuala Terengganu dan juga Bendahari PAS Terengganu.

Pemilihan calon PAS itu, yang dilihat sebagai keputusan mengejut oleh banyak pihak diumumkan di Kuala Terengganu pukul 10.55 malam tadi oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Antara nama yang disebut mempunyai peluang cerah unutk menjadi calon PAS sebelum ini ialah Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Mustafa Ali atau Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Buruk, Dr. Syed Azman Syed Ahmad

Dengan itu, Ketua PAS Bahagian Kuala Terengganu itu dijangka menghadapi saingan calon Barisan Nasional (BN), Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh.

Hari penamaan calon bagi pilihanraya kecil Kuala Terengganu adalah pada 6 Januari ini dengan 11 hari berkempen.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian Razali, ahli Parlimen bahagian itu yang juga Timbalan Menteri Pelajaran ketika bermain badminton di Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands pada 28 November lalu.-mStar

komen

adakah anda sanggup boikot produk Israel..??




















Sehingga semalam jumlah yang maut ialah seramai 360 orang dan hampir 1700 orang cedera akibat kebiadapan Israel. Pada hari Sabtu lalu Israel melanggar ketetapan yang telah dibuat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dan dengan sengaja membunuh lebih 200 penduduk awam di Palestin.

3 jenis makanan segera ini dah jadi kegilaan umat Islam...sanggupkah anda boikot makanan kesukaan anda ini..demi umat Islam lain yang dibunuh dan diganyang oleh pengeluar produk ini..??

setiap sen yg anda gunakan utk membeli produk yahudi laknatullah ini...anda dikira penyumbang kepada kemusnahan umat Islam di Palestin...na'uzubillah...!!

ni lagi satu..ummi ciplak dari blog Tok Ghimau..


bagi yang suka sangat coke ni..sempena tahun baru..ubahlah kepada produk umat Islam...martabatkan barangan yg halal..

wallahualam

komen

selamat datang 2009

komen

Wednesday, December 31, 2008

pengundi cina Kuala Terengganu dihujani berjuta-juta RM...!!!

Image

Akibat takut kepada bayang sendiri Umno/BN terpaksa memulakan kempen awal dengan bakal calonnya, Wan Ahmad Farid bertukar menjadi sangat mesra rakyat dan 'friendly'.

Selain itu pagi-pagi lagi di Wan Ahmad Farid dilihat masuk ke kampung bertemu rakyat di kedai-kedai kopi dan bergerak dari rumah ke rumah bertemu orang kampung. Hebat betul calon BN ini memang bekerja kuat nampaknya untuk menang.

Beliau terpaksa berlakon dan bekerja keras bagi memastikan karier politiknya tidak terbantut andai beliau kalah di Kuala Terengganu. Kalau kalah jawatan Timbalan Menteri melayang dan yang pasti kedudukan sebagai senator akan dilepaskan lebih awal. Mahu tidak mahu beliau mesti menang.
Oleh kerana BN tidak yakin akan kemampuannya sendiri, BN terpaksa berkempen habis-habisan dari awal bermula sebaik sahaja Allahyarham Dato' Razali Ismail meninggal.

Bukan setakat lakonan ala aktor Bollywood, kini wang ringgit dan habuan mula melimpah-limpah datang ke Terengganu. Wang royalti berjumlah lebih dari RM400 juta sudahpun dikembalikan kepada negeri Terengganu oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap 'Santa Klaus' kempen pilihanraya terhebat, Najib Razak.

Pengundi Cina di Kuala Terengganu menerima RM300 seorang sebagai ang pow untuk memancing mereka mengundi BN.
Hari ini Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu, Dato' Haji Mustafa Ali pula memberitahu bahawa sejumlah RM6.1 juta akan diagihkan sebagai habuan untuk pengundi Cina di sana.

Pada 27 Disember 2008 lalu, kerajaan BN meluluskan peruntukkan sebanyak RM3.3 juta untuk Dewan Perhimpunan Perhubungan Cina Terengganu di Pulau Kambing dan RM2.8 juta lagi bagi menyiapkan dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Chung Hwa Wei Sin.

Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said dipetik sebagai berkata sekiranya BN menang cemerlang dalam pilihan raya nanti pihaknya memberi 'jaminan' memastikan lebih banyak pembangunan kepada masyarakat Cina di negeri ini.
Namun dilihat kepada riak-riak awal dan 'mood' pengundi Kuala Terengganu ramai pemerhati percaya BN tersilap taktik memperbodohkan rakyat dengan duit dan projek. Rakyat Kuala Terengganu merasa terhina dengan tindakan BN ini.
Insya Allah mereka akan bangkit menumbangkan BN di Kuala Terengganu dengan kekalahan yang memalukan.

sumber http://mutaligat.blogspot.com


ummi...

fuhh....murah rezeki sungguh pengundi cina di sana....macam mana dengan orang2 melayu..?? hangpa dapat apa..?? berapa juta pulak untuk pengundi melayu.. atau hanya dapat berjuta-juta tempias ayaq liuq..?
komen

Tuesday, December 30, 2008

PLKN tersungkur di kaki Diana...



" Untungnya menjadi artis....PLKN pun boleh dikecualikan. Jika anak saya atau anak anda ponteng PLKN...siaplah masuk lokap!!"


berita seorang pelakon cantik Diana Danielle Danny Beeson, 17 tahun telah tersenarai dalam 'panggilan' wajib menyertai Program Khidmat Negara (PLKN) terbayang di fikiran che'GuBard bahawa betapa program ini akan 'di naik taraf' dan bagaimana PLKN akan mempergunakan Diana untuk mempromosikan PLKN dan menghalalkan jutaan wang rakyat untuk terus dibazirkan lantas mampu menutup cerita kesedian keluarga kehilangan anak akibat kelemahan beberapa faktor PLKN.

Namun tekaan ini nyata meleset apabila Diana telah berjaya mengenepikan 'perintah wajib' untuk menyertai PLKN kerana kononya terikat dengan kontrak berlakon. Berita ini telah disahkan oleh Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil dalam satu kenyataan tersiar dalam media arus perdana. Dalam satu kenyataan berasingan pula pihak Majlis Latihan Khidmat Negara menyatakan tidak memilih kasih dan tidak ada yang akan terkecuali dari 'perintah wajib' menyertai kecuali dengan tiga alasan. Tiga alasan itu ialah bakal pelatih berada di institusi pengajian, sedang mengambil peperiksaan yang diiktiraf kerajaan dan mempunyai kesusahan luar biasa.

Berbeza pula dengan kisah Ahmad Hafizal Ahmad Fauzi, yang berasal dari Perlis pada 2005 telah dijatuhkan hukuman penjara kerana gagal menyertai PLKN. Majistret Wan Norzanuar Wan Ahmad telah menjatuhkan hukuman penjara 14 hari kepada beliau setelah beliau gagal membayar tawaran denda sebanyak RM 600 ekoran kemiskinan yang dialami oleh beliau dan keluarga. Beliau yang pada masa itu tidak mampu untuk mencari peguam bagi mewakilinya telah dibicarakan dengan menggunakan Akta 628 Seksyen 18(1) Akta Khidmat Negara 2003;

18. (1) Mana-mana orang yang tidak menghadirkan dirinya bagi latihan khidmat negara seperti yang dikehendaki supaya dibuat olehnya menurut kuasa pemberitahuan yang dikeluarkan oleh Majlis di bawah subseksyen 17(2) melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.

Dalam rayuan yang dikemukakan di mahkamah ketika itu , beliau, yang tinggal di Kampung Titi Serong, Jalan Kuala Perlis telah memaklumkan mahkamah bahawa beliau gagal hadir ke PLKN ekoran kesempitan hidup yang memaksa beliau bekerja dibendang untuk membantu menyara keluarga. Namun hakim tidak melayan hujah tersebut sebaliknya terus menjatuhkan hukuman.

Nampaknya berbeza dengan layanan JLKN terhadap Diana, seorang pelakon glamour. Pada 27 Disember 2008 jelas Pengarah JLKN dilaporkan mengatakan 'jabatan perlu melihat kepada kontrak - kontrak itu' maksudnya JLKN masih belum melihat kontrak tersebut sebaliknya Diana sudah tidak mendaftarkan diri.

Layanan 'antara dua darjat JLKN' ini amat dikecam.

Bagi che'GuBard bukan Diana sahaja tidak harus pergi tetapi semua anak Malaysia. Anak - anak Najib pergi tak PLKN....? Khabarnya bukan sahaja PLKN anak - anak Najib juga bersekolah di Sekolah Swasta......

dari blog chegubard.blogspot.com
komen

hancur kau ISRAEL LAKNATULLAH...!!!

"Saya akan bermain muzik hari ini dan merayakan apa yang dilakukan oleh tentera udara Israel".

Begitulah ucapan penuh biadap pegawai pertahanan awam entiti haram Israel bernama Ofer Shmerling..

wah..hangin betol ummi bila bukak bab ISRAEL haram jadah ni....kebinatangan ISRAEL ni mengalahkan binatang buas...memang bangsa yg dilaknat dan bangsat...geram betol..!! mendidih darah ummi bila sebut aje perkataan ISRAEL laknatullah ni...!!

bila di tv memaparkan kisah PALESTIN yg diganyang ISRAEL laknatullah ni..memang ummi tak penah nak tgk...bukan sebab apa...ummi tak sanggup tengok nyawa warga PALESTIN senang sangat direnggut...terutama kanak2 dan wanita...nak ditolong.. setakat mendoakan agar PALESTIN cepat2 bebas dari kezaliman yg berterusan dari zionis ISRAEL haram jadah tu...

Ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub untuk mengajak semua rakyat Malaysia membantah kekejaman dan sifat 'kebinatangan' Israel terhadap penduduk Palestin sekaligus memberi pengajaran kepada pengganas yang angkuh itu.

Intifadah tersebut akan diadakan hari ini (Selasa) di kedutaan Amerika 30 Disember, jam 11.00 pagi. Salahuddin mengajak semua rakyat Malaysia memastikan kehadiran mereka dalam perhimpunan Intifadah di hadapan kedutaan Amerika Syarikat di Jalan Tun Razak bagi membantah keganasan terburuk pengganas-pengganas Israel di Gaza sepanjang konflik Palestin-Israel sejak 1967.


http://inijalanku.files.wordpress.com/2008/05/ibu-4-anak-dibom2.jpg

http://i136.photobucket.com/albums/q168/fotokami/100306iraq.jpg

[palestin-terrorists-24.jpg]

http://www.palestinetoday.org/gallery/albums/AUGUST-2005/August_25_2005_attack_on_a_Palestinian_demonstrators_Photo_by_Nayef_Hashlamoun_001.jpg

http://creamstudents.com/images/palestinian.jpg

sekarang timbul pulak kisah wujudnya Freemason di Malaysia ...dikatakan ada kaitan dgn yahudi laknatullah....macamana perkara ni Malaysia boleh terlepas pandang..atau ada yang mengundang mereka ke mari..? bagaimana pulak dgn syarikat2 kepunyaan puak2 yahudi yg sudah bertapak disini...yang mana sebahagian hasilnya disumbangkan kepada yahudi laknatullah utk mengganyang umat Islam..!! hypersupermarket2 yang tumbuh bagaikan cendawan di bumi Malaysia ini yg belakang tabirnya yahudi laknatullah...kenapa dibiarkan subur di sini..? produk2 yang terhasil dari puak2 yahudi laknatullah ni dibiar bersepah di pasaran Malaysia..kenapa dibiarkan..??

#&*&)*@#&_&&*@#%^%(*#@ geram betol aku..!!

Desakan dan gesaan ini boleh dibaca di blog:





komen

Monday, December 29, 2008

hudud senjata umno/BN di Kuala Terengganu..berkesan ke..??

" "Permatang Pauh, isu utama BN ialah liwat dan sumpah. Kali ini Hudud jadi isu utama pilihan raya kecil Kuala Terengganu"

"Kuala Terengganu tidak boleh disamakan dengan Permatang Pauh," kata Datuk Seri Najib Tun Razak. Segalanya berbeza, kata bakal Presiden Umno itu sambil membayangkan bahawa BN akan menang mudah.

"Kita tidak mampu untuk kalah," ujar Najib. Angkuh sekali ungkapannya. Idris Jusoh, Shabery Cheek, bakal calon BN Wan Farid Wan Salleh serta lain-lain pemimpin BN senada mengulas; BN akan mempertahankan kerusi Kuala Terengganu dengan majoriti lebih besar.-Harakah "


hudud..hudud..hudud...!!

orang umno/BN paham ke apa itu hudud..? apakah hudud sesuai untuk BN jadikan senjata utk PRK di Kuala Terangganu nanti..? untuk siapa ditujukan isu hudud ini..? untuk orang Islam atau non-muslim...?

Kalau kita perhati komen dari seorang non-muslim di sini -->Forum BloggerNetwork@Malaysia kita akan tahu dimana silapnya dan siapa yang bertanggungjawab menyebabkan hudud itu nampak zalim dan tak sesuai digunapakai di Malaysia...

" by Jedyoong

Hi Ummi

Saya pun baru tahun ini atau tahun lepas baru tahu bahawa hudud adalah untuk umat Islam saja.
Bagi lebih kurang 20 tahun saya membaca akhbar Star, Utusan, dll, tidak pernah dibangkitkan perkara ni dan biasanya hudud digunakan untuk menakutkan org2 bkn Islam, khususnya org Cina.
Bagi org Cina yang mempertikaikan bahawa hukum hudud adalah "zalim", saya telah menulis satu pos mengenai hukum undang2 Cina kuno. Hukum bagi mencuri adalah memotong tangan juga.
Saya juga fahamkan bahawa hukum hudud ini sebenarnya bukan zalim tapi lebih "humane" dalam keadaan tertentu. Kawan saya menjelaskan bahawa jika seorang mencuri sebab kelaparan, dia tidak akan dipotong tangan tapi diberi bantuan.
Bagi saya, saya harap PAS ataupun siapa2 yg beragama Islam dapat menyebarkan fahaman Islam kepada org bkn Islam, terutamanya melalui media2 vernakular. "

Bukan saja non-muslim gerun dgn hukum hudud ni...orang Islam sendiri ramai yang tolak hudud disebabkan sikap tak bertanggungjawab pihak2 tertentu yang menampakkan hudud itu satu hukuman yang menggerunkan...


tapi sekarang kita lihat non-muslim sudah mula faham dan mula menerimanya...tapi kenapa umno/BN masih tak boleh nak terima dan paham dengan hukum hudud ini..? apa yang menyebabkan mereka takut untuk mengakui dan mengiktiraf hukum hudud ini..?? siapa dan apa yang menjadi batu penghalangnya..? sedangkan kuasa ada ditangan umno/BN..

ishh..ishh..ishh...siapa yang tolak hudud sebenarnya..??


komen

kerana politik..tiada yang mustahil...

Dr.Mohd Asri Zainul Abidin

kalau bab politik ni memang macam2 boleh jadi...dari yang elok boleh jadi tak elok..dari bermaruah jadi tak bermaruah..dari dihormati jadi dihina...dari molek jadi tergolek..pasal politik semua jadi hampeh....

kalau nak pilih jalan untuk berpolitik...pilih yang dapat memberi menfaat pada dunia dan akhirat...

wallahualam..

komen

azan sebagai panduan.....




sumber PakKaramu

Apabila Rohani telah di tempatkan di dalam jasad manusia semasa di dalam kandungan manusia maka apabila cukup tempuh, maka ia di lahirkan oleh seorang ibu kedunia yang fana ini iaitu tempat mempersembahkan lakunannya mengikut panduan yang di tentukan oleh Allah iaitu Al Quran sebagai HUDAN (Al Quran surah Al Baqarah ayat 2) dan di tambah lagi dengan petunjuk dari Rasul-rasul, ertinya setelah Allah jadikan kita maka Dia juga telah sediakan tempat kita di Planet bumi ini, kemudian Dia turunkan panduan iaitu Al Quran, tak cukup dengan Al Quran maka Dia utuskan pula Nabi dan Rasul, kemudia apabila nabi dan Rasul sudah tiada maka di iktiraf pula pewaris nabi dan Rasul, akan tetapi manusia terus juga sesat

MENGAPA ?

"Sebab ramai pendakwah yang menyeru manusia ke Neraka Jahannam, barangsiapa yang mengikuti mereka maka akan di lontarkan ke dalam Jahannam" (Al Hadis)

MARI KITA TINJAU SERUAN AZAN

Apabila kita di lahirkan kedunia maka kita di azankan atau di qamatkan, apa tujuan ? Supaya kita ingat akan janji kita kepada Allah semasa di alam Roh dulu yang mana kita mahu ber Tuhankan kepada Allah

Azan adalah amaran kepada kita supaya jangan lupa dengan janji, akan tetapi jarang para pendakwah yang mahu membuat liputan maksud azan itu sebagai asas dakwah, kita tidak tahu sebab apa, kepada pendakwah atau para ulamak tolong jawab

Apa maksud azan ?

Allah yang Maha besar, Allah yang Maha besar
Naik saksi aku bahawa tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah
Naik saksi aku bahawa Muhammad itu pesuruh Allah
Marilah kita bersembahyang, atau yang hidup wajib bersembahyang
Marilah kita menuju kejayaan atau hidup menuju kejayaan
Allah yang Maha besar,Allah yang Maha besar
Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah

Demikian maksud azan yang di kumandangkan setiap waktu masuknya masa untuk mengabdikan diri kepada Allah swt, dan keseluruhan maksud azan tersebut berkumpulnya ayat azan tersebut pada kalimah LA ILLAHA ILLALLAH (Tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah) Apa ertinya ? Ertinya LILLAHI TA'ALA (Semata-mata kerana Allah)

Apa maksud Lillahi Ta'ala ? Maksudnya segala kerja buat kita hendaklah ikhlas, percakapan kita hendaklah ikhlas, perancangan kita hendaklah ikhlas, segala-galanya hendaklah ikhlas, jika tidak maka tidak perlu melakukan ibadat, lagi lebih baik buat kerja syaitan kerana buat tak serupa dengan apa yang kita ikrarkan, sebab itu kita lihat ada orang yang sembahyang tapi tipu Tuhan, ada orang yang puasa tapi tipu Tuhan, ada orang yang mengucap tapi tipu Tuhan, ada orang yang pergi haji tapi tipu Tuhan, ada orang yang zakat tapi tipu Tuhan dan ada orang yang mentadbir negara tapi tipu Tuhan dan sebagainya

PERKARA KEDUA TENTANG LAUNGAN AZAN

Mengapa apabila azan melaungkan hayya 'alas sholah dan hayya 'alal falah maka kita kena jawab La haula wala quwwata illah billah ? (Tiada daya dan tiada upaya melainkan keupayaan Allah!) apa rahsianya ? jutaan manusia jenis islam ini yang tidak faham, apa yang mereka faham ikut saja apa yang orang lain sebut, pada hal maksud jawapan itu adalah berkait dengan akidah, mempelajari akidah supaya jangan menyekutukan Allah, akan tetapi jika dalam sembahyang masih menyekutukan Allah apa halnya ?

Sebenarnya banyak hal yang kita buat di planet dunia ini menyimpang dengan dasar matlamat azan LA ILLAHAA ILLALLAH sebagaimana ikrar kita semasa di alam ROH (buat tak serupa kikin) hari-hari tipu dan dusta, sebab itu wujud pengundi hantu, ujud amalan rasuah dan merasuah, ujud pijak tengkok bangsa sendiri, ujud tipu agama sendiri, ujud sistem mengikut akal sendiri, ujud perancangan jahat kerana mahukan untung yang haram dan sebagainya

Apakah ini yang kita ikrarkan di hadapan Allah semasa di alam Roh ? Apakah kita fikir apabila kita mengerjakan haji di Makkah Al Mukarramah maka dosa kita telah terampun walaupun di katakan sudah mendapat haji AKBAR ? Apakah kita sudah merasa selesa mengatakan labbaikallahumma labbaik maka kita sudah mendapat nikmat iman yang sebenar daripada Allah ? Semua ini kita jawablah sendiri
komen

salam Maal Hijrah buat semua....



dari ummi sekeluarga untuk semua pengunjung
UmmiAnni Blogspot.

"Dunia dan Akhirat itu umpama rumput dan padi...
tanam padi..rumput akan tumbuh jua...
tetapi..tanam rumput..takkan tertmbuh padi...

begitu jualah dunia dan akhirat...
kejar akhirat duniakan dapat bersama...
kejar dunia..hanya dapat dunia semata-mata..."

komen

Hudud untuk umat Islam...

KOTA BHARU 28 Dis. - Kelab Penyokong Pas Kebangsaan yang mempunyai lebih 10,000 ahli tidak akan menghalang hasrat parti itu melaksanakan hudud dan qisas di negara ini selagi ia tidak mengganggu cara hidup serta budaya masyarakat bukan Islam.

Bagaimanapun kelab penyokong itu tidak yakin Pas akan dapat melaksanakan hukum tersebut dan memerintah negara ini jika berdasarkan realiti politik pada masa sekarang.

Pengerusi kelab itu, Hu Pang Chaw berkata, pelaksanaan hukum hudud dan qisas sukar dikuatkuasakan dalam tempoh terdekat kerana memerlukan pindaan Perlembagaan sedangkan Pas pula tidak mempunyai jumlah kerusi yang mencukupi di Parlimen untuk berbuat demikian.

"Kita tidak membantah jika Pas mahu melaksanakan hudud dan qisas sekiranya pakatan pembangkang menguasai kerajaan pada masa akan datang, kita memahami bahawa hukum itu hanya dilaksanakan kepada mereka yang beragama Islam sahaja.

"Orang Cina sudah faham dalam soal Islam, mereka sudah faham ia hanya untuk orang Islam dan tidak melibatkan orang bukan Islam," katanya di sini hari ini.-Pemuda kaw.Gerik



ummi..

bab hudud bagi yg dah paham memang tak mengganggu kehidupan orang bukan Islam...yg tak paham ni lah yang dok melompat2...

yang menghairankan kita.. orang yg mengaku Islam pon tak paham2 akan hudud ni...siap boleh kata ada hudud PAS pulak...so tak heran la kalau bukan Islam seriau dengan hudud ni..dah orang Islam sendiri yang mencanangkan yg hudud itu hukum yang zalim...

yang pasti hudud untuk umat Islam...bukan untuk yang kafir...jadinya..pada yang tolak hudud maka anda tolak hukum Allah..bila tolak hukum Allah maka ...... sendiri pikir la..
komen

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil