Followers

Thursday, April 26, 2012

Perhatian kepada Facebooker dan blogger..kalau taknak kena tangkap baca artikel ini..!!


Aku bukan nak melawak atau saja-saja nak buat cerita sensasi. Aku pun mula-mula susah nak percaya, tapi bila seorang peguam yang menulis, dan selepas dibaca berulangkali..memang betul.
Evidence (Amendment) Bill 2012 adalah diantara beberapa Rang undang-undang yang diluluskan secara tergesa-gesa bersama-sama dengan Pindaan Akta Kesalahan Pilihanraya 1954. Semua orang bertumpu kepada undang-undang pilihanraya, tapi tak ramai yang memerhatikan undang-undang Evidence Bill 2012.
Aku nak terjemah depenuhnya dalam BM pun susah sikit sebab aku bukan loyar. Jadi, mana-mana yang aku rasa susah nak terjemah, hangpa terjemah la sendiri.
Oleh kerana Bn kaki temberang, maka undang-undang pun dipinda dengan penuh temberang. Akta Perhimpunan Aman sepatutnya dipanggil Akta Perhimpunan Haram. Tapi oleh kerana nak sedap didengar dan boleh mengelirukan orang ramai, maka ianya dipanggil Akta Perhimpunan Aman.
Begitu juga dalam Evidence (Amendment) Bill 2012. Kalau sekali dengar, seolah-olah untuk memudahkan pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap mereka yang menyalahgunakan internet, tapi bila dilihat secara lebih terperinci, ia juga boleh digunakan untuk memerangkap sesiapa saja.
Seksyen 114A diperkenalkan dalam Evidence Act 1950 untuk membuktikan mereka yang menyiarkan sesuatu dengan menggunakan nama samaran atau tanpa nama (anonymous).
Selalunya kita menggunakan nama samaran dalam internet ini. Tak kira sama ada blog atau facebook. Bukan setakat nama, malah gambar pun kita bubuh mana yang kita suka.
Dalam Seksyen 114A(1) yang baru diperkenalkan, ia menyebut, ” Seseorang itu yang menggunakan nama, gambar atau anma samaran dalam mana-mana penerbitan menggambarkan dirinya sebagai pemilik, pentadbir, editor atau sub-editor atau terlibat dalam mana-mana penerbitan dianggap telah menerbitkan sesuatu kandungan itu kecuali ianya dapat dibuktikan sebaliknya.” (Ayat asasl dalam Bahasa Inggeris dibawah).
(A person whose name, photograph or pseudonym appears on any publication depicting himself as the owner, host , administrator, editor or sub-editor, or who in any manner facilitates to publish or re-publish the publication is presumed to have published or re-published the contents of the publication unless the contrary is proved”.)
Dalam lain perkataan, kalau nama, gambar atau nama samaran kita digunakan dalam mana-mana penerbitan yang menggambarkan kita adalah orang yang dimaksudkan, maka kita dianggap telah menyiarkan kandungan tersebut. Sebagai contoh, kalau seseorang membuat sesuatu blog menggunakan nama kita, maka kita lah yang bertanggungjawab keculai kita boleh membuktikan sebaliknya. Kalau kita ada blog dan orang lain membuat komen, maka kita akan dianggap sebagai pemilik komen tersebut. Kalau ada orang lain komen dalam Facebook, maka kita juga kena bertanggungjawab terhadap komen tersebut.
Subseksyen (2) lagi teruk. Kalau sesuatu posting itu berasal dari akaun kita dengan mana-mana pembekal perkhidmatan macam Maxis, Celcom atau Digi, yang tu juga akan dianggap milik kita dan kita perlu dipertanggungjawabkan.
Contoh-contoh lain:
1. Kita pakai WiFi kat rumah sewa yang diduduki oleh ramai lagi kawan kita. Tapi kalau akaun WiFi tu milik kita. Maka kita akan dianggap pemilik sesuatu posting itu walaupun kawan kita yang tulis.
2. Kita pasang Wifi kat rumah, tapi ada jiran sebelah yang “curi” line kita…maka kita juga perlu bertanggungjawab terhadap apa yang jiran kita tulis, walaupun kita tak tau sebab IP kita punya.
3. Kalau la ada kawan kita datang kerumah dan tumpang broadband kita..yang tu juga kita kena bertanggungjawab.
Memang la..pindaan ini memudahkan kerja penguatkuasa sebab bukan mudah nak menjejak siapa yang menyalahgunakan internet walaupun bukan mustahil. Ramai yang dah kena cekup.
Secara keseluruhannya, pindaan ini bukan saja untuk memudahkan kerja penguatkuasa, tapi ia juga membuka ruang kepada penyalahgunaan kuasa. Pindaan baru ini memaksa mereka yang tidak bersalah membuktikan mereka bukan penyiar sesuatu posting itu. Kalau akaun kita kena hack dan orang lain menggunakannya..yang ni lagi teruk untuk kita membuktikan kita tak bersalah.
Apa yang jelas, prinsip “innocent until proven guilty” itu tak dipakai lagi. Sebaliknya seseorang itu akan didakwa bersalah kecuali dia dapat membuktikan dia tidak bersalah. Undang-undang di Malaysia dah terbalik.

selanjutnya di sini -->MediaPerak

2 comments:

Abu Syaukah said...

Hah cantek...kalau wifi tu milik kerajaan maknanya.....

ehem said...

Undang2 nk cari duit terkejut la tu.

translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil