Followers

Saturday, April 25, 2009

selepas kemenangan..kenduri...selepas kenduri..???

2 hari lepas.. Kak Mizan ketua HalWa perak call ummi...tapi mintak mahap le..tepon teman kat dalam toto terselitnya...itupun bila Kak Leha tinggal pesan kat chatbox ummi..baru teman perasan...5 missedcall..hehehe ampun..pepagi teman kurang berkepit dengan henpon...ummi call Kak Leha apa ke hey nya macam dikejor SB je gayanya...

"hang pi mana la..Kak Mizan cari hang..kali ni hang buh henpon dalan bekas beras ka..??"

"hehe...henpon duk dalam toto la Kak Leha..awatnya..?"

"hang pi call Kak Mizan..tak tau dia nak apa.."

"orait..saya call dia "

berdebor gak bila Ketua HalWa Perak cari...mana tau ummi tersilap tulis ke kat blog ni pasal makan malam aritu...cuak gak..

"assalamualaikum Kak Mizan..ummi anni ni.."

"waalaikumsalam...laa...pagi2 hang pegi mana Kak Mizan call tak jawab..?"

"maaf le..henpon tersorok dalam toto..he he he"

"nape Kak Mizan..ada apa2 yang boleh saya tolong ke..?"

"gini..ummi boleh ke tulis kat blog pasal Bukit Gantang lepas kemenangan ni..Kak Mizan bila duk sorang2 ni macam2 yang Kak Mizan pikirkan...nak nulih blog akak tak reti..cakap akak pandai le.."

"Kak Mizan nak saya tulis apa..? "

"ko tau ummi..lepas kita menang kat Bukit Gantang ni akak lemas la dengan suasana kat sini..hari2 kenduri...sampai akak tak larat nak layan dah..bukan la akak tak suka depa buat kenduri tapi cukup la dah...ni kawasan buat kenduri..lepas tu MTD pulak buat kenduri..dah tu cawangan2 pulak buat...bagi akak setakat Kawasan dan MTD buat kenduri pun dah memadai la....sumbangan2 yang orang ramai bagi tu simpan dijadikan dana....mana tau DUN Perak dibubar sekurang2nya terisi juga dana kita...."

"betol..betol..betol...bila PRK berlaku banyak duit kita guna..sekarang masa untuk isi balik dana yang dah keluar.."

"bukan akak melarang orang nak buat kenduri kesyukuran...tapi kalau setakat makan ..kenyang pastu balik....apa salahnya bila kita buat kenduri..kenduri yang bermatlamat.."

"kenduri bermatlamat..? camne tu..?"

"sekarang orang dah mula buka mata pada Pakatan Rakyat..kenapa kita tak menafaatkan kenduri tu untuk menambah ahli...sambil makan2..kita bukak meja untuk mengisi borang ahli..tak kira PAS ke..PKR ke..DAP ke...ni datang makan..gosip2..pastu balik.."

"dah dekat 3 minggu kita menang...takkan tak puas lagi kenduri..seminggu cukupla..sekarang sepatutnya kita dah mula berkerja...ni sampai mesyuarat agung cawangan pun tak buat asik duk kira nak buat kenduri..."

"uikk...takkan sampai gitu kot,kak..."

"betol ummi... apa peranan kita untuk mengekalkan dan menjaga kemenangan ini...?takkan kita nak harap Hj Nizar sorang kot...ibarat kita telah dikurniakan sebidang tanah untuk diusahakan..kena la pakat sama2 gotong royong mengusahakan tanah tu..dan kita takmau usahakan tanah tu cara lama..kita kena guna kaedah baru untuk membuatkan tanah yang kita dapat tu memberi pulangan yang lumayan,cepat dan berpanjangan....kalau sorang dua yang usahakan lambat la baru dapat hasil dan tak hairan lambat laun tanah tu hanya akan ditumbuhi lalang akhirnya terbiar...tau2 orang lain pulak ambik alih tanah kita..masa tu kita nak kecoh pun tak guna.."

"abih tu kita kena mulakan dari mana..?"

"yang Kak Mizan nampak ada 3 perkara yang perlu kita ambik berat...pertama menjaga kemenangan yang macam akak cakap tadi...PAS Kawasan..Ulama..Pemuda dan Muslimat..Nisa' pun sama kena mula berkerja..bukan masanya kita nak honeymoon dengan kenduri kendara lagi...DUN Perak bila2 masa akan dibubar...daftar pemilih kita dah kena mula bukak dan semak...untuk yang belum berdaftar...kita usahakan untuk mereka pi mendaftar.."

"kedua sumber tenaga manusia...kita perlu ramai tenaga petugas..ini bila dipanggil program asik2 muka 2 3 kerat tu la..masalahnya sekarang pemuda takmau bagi zaujah depa keluar..alasan takut kena mark dengan orang atas...terikat aku janji la..kalau tak boleh duk kat anjung duk kat dapor pun jadi la...ni yang lebih menghairankan yang takde akujanji pulak lebih2 tak mau tunjuk muka...datang bila ada pilihanraya..kadang tak tau pun itu zaujah pimpinan kawasan...jumpa kat pasar malam selalu..tapi tang program tak penah nampak..pastu bila orang buat kerja depa pandai komplen aja..itu tak betul..ini tak sesuai..cakap boleh la..suruh buat semua pakat duk bucu.."

"depa bagi komitmen cara lain la tu..tenaga tak dapat nak sumbang..kot depa boleh sumbang dari handbag depa..."

"haa..yang tu kita memang perlukan sekarang...DANA...dana ni bukan setakat nak pilihanraya aje baru nak kutip...sepatutnya sepanjang masa...kenduri bagi akak dah cukup la tu...kalau ada yang beri sumbangan jadikan ia dana untuk parti...sekarang dana penting untuk menggerakkan parti..takkan time tu nak buang tut..tut..time tu baru nak buat jamban... berterabor nanti..."

"Kak Mizan ni tengah marah ke..? "

"bukan marah..geram aje..selalu masalah kita ni la..bukan akak tak paham masalah muslimat kita yang berkerjaya..tapi sekurang2nya mereka banyak kebolehan..ilmu depa tinggi boleh la sumbang sikit kat muslimat yang kurang ilmu...sumbangkan idea pada muslimat ni..yang akak nampak muslimat yang menjadi surirumah sepenuh masa yang dapat beri komitmen pada jemaah..tapi depa kurang ilmu dan idea..jadi nampak disitu antara kita perlu memerlukan...tapi ummi tulis kat blog..rayu pada suami2 mereka untuk beri keizinan untuk menginfakkan tenaga dan buah fikiran zaujah depa untuk memantapkan jentera muslimat..berikan semangat kat zaujah mereka untuk bersama2 muslimat.."

"depa bukan apa Kak Mizan..depa kata kalau zaujah depa aktif sangat takut keluarga depa nanti terabai..rumahtangga tak terurus.."

"habis akak ni takde rumahtangga ke..hang yang ke hulu ke hilir tu takde keluarga ke nak jaga...muslimat lain takde keluarga ke..? pimpinan muslimat kita takde rumahtangga ke..? di sinilah ujian pada rumahtangga kita...persefahaman dan tolak ansur dalam rumahtangga itu perlu...sumbangan untuk jemaah juga perlu..kita bukan nak rampas zaujah2 mereka...cuma pinjam aje..kerja dalam jemaah mana cukup sorang berdua...bila ramai kerja jadi ringan la sikit.."

uikk...jadi pakar motivasi rumah tangga boleh akak aku sorang ni...

"betol..betol..betol...dah habis ka luahan hati Kak Mizan..geram tu dah kurang ke..? " bukan apa..telinga dah hangat pasal henpon melekap kat telinga lama sangat..

"selagi depa tak bermuhasabah sesama jemaah...tak ada nak berubah..selagi tu Kak Mizan takleh hilang geram ni...hang tanya depa apa peranan depa nak mengekalkan kemenangan yang kita dapat ni...cukup ke dengan kenduri saja..? usahanya mana..? dekat 3 minggu dah ni..Kawasan.. Pemuda... Ulama..Muslimat...jangan nak tido lepas menang ni...Kak Mizan sebagai Ketua HalWa Perak nak seru pada semua muslimat Perak..bukan setakat kat Bukit Gantang aje..nak menang kena usaha..suami2 tolong beri izin dan beri semangat serta sokongan kat zaujah depa..."

"saya rasakan..mana2 kawasan pun masalahnya sama..tempat saya pun camtu jugak..tapi bukan semua yang takmau sokong zaujah depa keluar...tapi ada la segelintir la...tak tau la apa alasan depa..yang boleh beri komitmen pun yang hat dah sakit lutut..yang ada darah tinggi...kencing manis..yang remaja banyak yang pi keluar sambung blajar..yang muda terikat dengan kerja...makanya muka yang 2 3 kerat ni juga la yang keluar...orang pun dah jemu tengok kita..hehehe"

"kalau boleh biar la sejarah lama berulang kembali lahir dari sebelah sini...kita tau dulu Semanggol hebat dengan kebangkitan jemaah Islam sehingga timbul jolokkan 'Bahaya Dari Gunung'..kita nak mengimbau kembali tokoh2 hebat yang lahir dari Bukit Gantang kepada generasi sekarang...kalau kita nak nilaikan sebesar manakah sumbangan kita terhadap kemenangan di PRK yang lepas...sekarang misinya adalah untuk mengekalkan kemenangan ini...Kak Mizan mengharap sangat la kita dapat mula dari sekarang..hang tolong tuliskan dalam blog hang..akak nak tulis blog tak reti...bercakap akak pandai la.. "

"InsyaAllah...nanti saya tulis luahan hati Kak Mizan tu..."

"lagi satu..sekarang bukan masanya kita nak usik orang yang dah lemah...la ni depa lemah.. kita kena perkuatkan diri la..udah2 le kenduri tu..mulakan kerja sekarang...oklah cukup la takat tu dulu...nanti kalau ada yang buat Kak Mizan geram..akak call ummi lagi ye..."

"hehe ok jek..henpon sentiasa on untuk Kak Mizan..."

"on pun tapi tak hang sorok bawah tilam apa guna...jenuh orang call hang tak angkat."

"hehe tu terlupa nak buh atas meja..hehe"

"ok..Assalamualaikum.."

"waaliakumussalam.."

tu la perbualan ummi dengan Kak Mizan Ketua HalWa Perak yang bertungkus lumus semasa PRK Bukit Gantang lepas...tekanan dari macam2 pihak dia terima..selalu dia akan balik bermain dengan cucu dia untuk mengurangkan tekanan...ummi doakan semoga Kak Mizan jaga kesihatan..kerana kami masih memerlukan Kak Mizan untuk memimpin kami dalam kerja2 jemaah..terutama muslimat...pada para Muslimat dan Nisa'...sekarang lah masanya untuk kita meneruskan kerja dakwah dan berkhidmat kepada pengundi yang telah memberi mandat kepada PAS untuk membela nasib mereka...sambunglah konsep 3M yang dibawa semasa PRK lepas...Menerang..Menwan dan Memujuk...

wallahualam..
komen

1 comment:

M.H.A Hamzah said...

tu la...penat aku komen dlm blog BPN tau tak.hangpa syok ja wat kenduri.

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil