Kebanyakan syarikat-syarikat milik kerajaan merupakan lubuk bagi pemimpin Umno untuk membuat duit. Itu sebab mengapa ramai orang suka menjadi wakil rakyat BN atau pemimpin parti sebab ganjaran lumayan menunggu mereka dalam syarikat-syarikat milik kerajaan. (GLC).
Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) adalah salah satu daripada GLC yang sering digunakan untuk menyapu duit rakyat. Sejak penubuhannya MAs selalu kerugian sebab ianya digunakan untuk membantu ahli politik Umno. Bila rugi, duit rakyat digunakan untuk menampung kerugian.
Aku nak copy-paste sikit sejarah penerbangan Malaysia dari awal untuk anak-anak muda sebab sejarah MAS ini tak ada dalam buku teks sekolah.
Satu inisiatif untuk memulakan servis udara menghubungkan Pulau Pinang dan Singapura oleh Ocean Steamship Company, Liverpool, The Straits Steamship Company, Singapore dan Imperial Airways membawa kepada penubuhan Malayan Airways Limited atau MAL pada 12 Oktober 1937.
Pada 2 April 1947, servis pertama bermula dengan pesawat Airspeed Consul terbang dari Singapura ke Kuala Lumpur. Dalam masa 3 bulan sahaja, servis udara MAL berkembang meliputi Jakarta, Medan, Palembang dan Saigon.
British Overseas Airways Corporation (BOAC – sekarang British Airways), pelopor teknologi udara dan pemegang saham utama dalam MAL, kemudiannya membekalkan perkhidmatan teknikal seperti membaiki pesawat dan latihan. Kehadiran BOAC juga membolehkan MAL menjadi ahliIATA.
Bagi memenuhi keperluan serantau MAL membeli satu DC-3 yang mampu menampung 21 penumpang. Manakala, pada tahun 1958, MAL menambah pesawat mereka dengan memperoleh lima pesawat Beavear dan satu DC-4 Skymaster, dimana pesawat ini digunakan untuk penerbangan ke Hong Kong, destinasi pertama MAL di luar Asia Tenggara.
Proses perkembangan pesawat diteruskan pada tahun 1959 apabila MAL memasuki era jet dengan pembelian pesawat Vickers Viscount. Mnakala pada tahun 1960, satu Lokheed Super Constellation memasuki servis MAL, digunakan untuk sektor Asia.
Melalui pembelian satu Briston Britania, yang mampu menerbangkan 82 penumpang, membolehkan pengangkutan udara meju setapak dimana MAL memulakan penerbangan tanpa henti pertama diantara Kuala Lumpur dan Hong kong
Penubuhan Malaysia pada tahun 1963 membawa kepada penukaran nama Malayan Airways kepada Malaysian Airlines Limited (MAL). Dan sebagai penerbangan kebangsaan, MAL bertanggungjawab menghubungkan Malaysia Timur iaitu Sabah dan Sarawak dengan Malaysia barat iaitu Semenanjung Malaysia dan Singapura.
Melihatkan pentingnya integrasi diantara Borneo dan Semenanjung Malaysia, maka Borneo Airways bergabung dengan MAL pada tahun 1963 dan membeli 5 F27.
Pada tahun 1966, kerajaan Malaysia dan Singapura mejadi pemegang saham utama di dalam MAL, menyebabkan penukaran MAL kepada Malaysia-Sinapore Airlines atau MSA.
Tahun 1971 merupakan tahun yang cukup penting bagi MSA dimana pada tahun ini kerjasama diantara Malaysia dan Singapura berakhir. Perpecahan ini berikutan perbezaan pendapat di antara dua kerajaan. Singapura mahu menumpukan destinasi antarabangsa manakala Malaysia mahu menumpukan kepada perhubungan domestik. Ini menyaksikan lahirnya dua penerbangan, Sistem Penerbangan Malaysia bagi pihak Malaysia pada April tahun yang sama dan Singapore Airlines di pihak Singapura. (Wikipedia)
Itu sejarah awal Sistem Penerbangan Malaysia sebelum berpecah dengan Singapura. Selepas itu, Singapore Airlines(SIA) terus bergerak kedepan, manakala Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) asyik tersangkut-sangkut.
Setiap kali MAS mengalami kerugian, kerajaan akan menanggung kerugian tersebut. Setiap kali kerugian juga, maka Lembaga Pengarah MAS akan bertukar tangan, tapi akhirnya tetap juga rugi sebab campurtangan politik.
Banyak skandal yang melibatkan MAS sekarang ini tapi cuba ditutupkan oleh media kerajaan. Penggabungan MAS-Air Asia gagal. Apa tujuan penggabungan itu dibuat dan mengapa ia gagal.
Penggabungan MAS-Air Asia digagalkan oleh Mahathir. Mahathir tidak mahu MAS jatuh ketangan Tony Fernandez, sebaliknya mahukan anak-anaknya menguasai MAS. Dan untuk mengelakkan Tony mengambil tindakan terhadap kegagalan penggabungan MAS-Air Asia, maka mereka memfaraidkan keuntungan MAS.
Sekarang, Tony sudah tidak terlibat dengan MAS, dan MAS akan perlahan-lahan diambil alih oleh anak-anak Mahathir melalui San Miguel. Sementara itu, beberapa pakej penerbangan yang sebelumnya dikendalikan oleh MAS, sekarang diserahkan kepada Air Asia.
Tak lama lagi, MAS akan bangkrap dan akhirnya akan diambil alih oleh San Miguel. Kerajaan dah tak ada duit nak bail-out MAS. Tabung Haji dah kering. Duit KWSP pun dah susut sehinggakan kita nak keluar duit kena tunggu umur 60 tahun. Tony Fernandes akan membawa Air Asia lari ke Indonesia, manakala MAS yang dikuasai oleh San Miguel akan menguasai sistem penerbangan Malaysia.
Beberapa tindakan sedang dilakukan secara perlahan oleh Mahathir.
Awal Julai yang baru lalu, MAS telah menandatangani perjanjian untuk membeli minyak pesawat A380nya daripada Petron…sebuah syarikat milik San Miguel yang dikuasai oleh anak Mahathir. Petron pula sebelum ini telah mengambil alih Esso dari Esso(M).
Mengapa MAS tidak membeli minyak pesawatnya dari Petronas sebaliknya dari Petron? Sebab MAS mahu mengkayakan Petron. Sedikit demi sedikit, Petron akan menguasai MAS.
Logo dan warna MAS sekarang sudah ditukar supaya sejajar dengan warna rasmi San Miguel. Perhatikan evolusi logo MAS.
Dan perhatikan pula logo dan warna baru MAS terkini.
Mengapa warna dan logo MAS ditukar kepada warna biru muda? Apa persamaaan dengan warna rasmi San Miguel?
Pengendalian pesawat A380 sekarang sudah dikuasai oleh San Miguel, anak Mahathir. Apa pula habuan untuk Tony Fernandes?
*Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/07/22/konspirasi-membangkrapkan-mas-1/
No comments:
Post a Comment