Followers

Friday, September 21, 2012

misteri Sultan Perak yang sah.. (8)



Sepuluh tahun lalu, sekiranya ada seorang pelajar yang mengatakan bahawa Malaysia tidak pernah dijajah, sudah pasti dia akan gagal dalam pepriksaan, tetapi sekarang orang yang mengatakan Malaysia tidak pernah dijajah diangkat sebagai Professor.

Sepuluh tahun lalu sekiranya ada yang mengatakan bahawa Hang Tuah tidak wujud, sudah pasti dia akan dianggap sebagai pengkhianat bangsa Melayu, tetapi sekarang  bila ada Professor yang mengatakan Hang Tuah tidak wujud, tidak ada siapa yang peduli.

Mungkin sepuluh tahun lagi, sesiapa yang mengatakan Altantuya dibunuh di Malaysia, sudah pasti orang akan mentertawakan mereka kerana bagaimana Altantuya boleh dibunuh sedangkan tidak ada rekod menunjukkan bahawa dia pernah memasuki Malaysia.  Dan bagaimanakah anak Altantuya mahu membuktikan bahawa ibunya memang pernah dibunuh disini?

Sudah pasti, anak Altantuya akan membuat laporan polis. Tetapi bagaimana kalau polis terus saja menolak laporan tersebut dan menganggap tindakan anak Altantuya itu ibarat tindakan orang gila? Dimana buktinya? Dimana kuburnya? Dimana rekodnya? Kebenaran bergantung kepada masa dan keadaan. Dan sejarah boleh diselewengkan untuk memastikan yang berkuasa terus berkuasa.

Satu perkara yang dipertikaikan oleh Malaysiacrisis ialah tentang Sultan Abdul Jalil dan salasilah Kesultanan Perak. Kami bukan mahu mengatakan bahawa Malaysiacrisis salah, tetapi cuma mahu mengetengahkan pendapat Tengku Amran.  Kebenaran hanya wujud apabila tidak ada sesiapa mempertikaikan “fakta” tersebut.  Tanpa media alternative, sudah pasti apa saja yang disiarkan didalam Utusan dan TV3 akan dianggap benar.

Berikut adalah petikan daripada sepucuk surat yang dihantar oleh Tengku Amran kepada Sultan Azlan Shah. Ada perkara yang kami sendiri tidak bersetuju, tetapi kami siarkan keseluruhan surat tersebut untuk penilaian pembaca dalam bentuk imej dibawah sekali.

“Saya juga ingin mengetahui mengapakah Tuanku meminda beberapa fakta keatas nama Datuk saya seperti menghilangkan nama asal yang sudah diketahui umum iaitu Sultan Abdul Jalil Nasirudin Mutaram Shah (Iskandar Muda) Mahkota Alam Ibni Almarhum Raja Ibrahim yang pernah menjadi pemerintah Negeri Perak dari tahun 1606 sehingga tahun 1636 selepas kepulangan Sultan Abdul Jalil Riayat Shah ke-4 ke Sumatera, demikian juga nama Sultan Abd. Jalil Karamatullah Shah dengan wajah yang serupa tidak ada kena mengena dengan nama orang yang tidak wujud ianya bertentangan dengan nama yang terdapat didalam Geneology of Perak Sultans.

Begitu juga dengan nama Almarhum Sultan Yusup Izuddin Shah disebut sebagai Putera kepada Datuk saya yang tidak ada kaitan langsung. Ianya tidak benar.

Almarhum Sultan Yusup adalah Putera kepada Almarhum Sultan Abdullah Muhammad Shah dari Melaka. Almarhum Sultan Abdul Jalil Nasirudin Mutaram Shah (Iskandar Muda) mempunyai anak seramai tujuh orang dengan permaisuri pertama iaitu Tengku Yong Safiah di Acheh, tiga daripada anak baginda telah dilarikan oleh Portugis dan akhirnya makam tujuh beradik telah dijumpai di Pahang dan seorang lagi puteranya bernama Tengku Muhamah Shah dengan permaisuri keduanya dari Perak iaitu Sharifah Malini yang masih belum terjumpa makamnya sekarang.

Pada tahun 1636 semasa baginda sedang bersembahyang di Masjid kota Lama Kanan serangan musuh berlaku, tiba-tiba baginda ghaib dan diketahui sudah berada di Pahang, suatu ketika baginda disedari berada di Perak menemui permaisuri keduanya yangsedang sarat mengandung oleh kerana baginda dipercayai mempunyai ilmu ghaib dan sebagainya, permaisuri baginda yakin pemergian Almarhum ke Pahang semula menemui dengan orang-orang kepercayaan baginda tidak diragui.

Pada penghujung tahun 1700 Baginda dilaporkan pulang ke Aceh tujuan meneruskan pemerintahan bagi menggantikan puteranya bernama Iskandar Ahmad atau Iskandar Tani yang dipercayai sudah turun ke Pahang mencari keluarganya yang lain. Apa yang diketahui selepas itu, makam tujuh saudara termasuklah makam Iskandar Tani telah diasingkan disuatu tempat berdekatan. Almarhum Sultan abdul Jalil (Iskandar Muda) disemadikan di Aceh pada tahun 1838.

Begitu juga disebutkan Almarhum Iskandar Ahmad atau Iskandar Tani adalah ayahanda sebenar Puan Khatijah Ahmad iaitu Bonda yang telah membesarkan Tuanku setelah keluarga di Raja Acheh yang melarikan diri ke Tanah Melayu untuk mengelakkan dari dibunuh oleh pihak Portugis ketika itu.

Dari penjelasan yang diketahui bahawa Tuanku telah pergi ke acheh secara senyap-senyap selepas ditabalkan menjadi Sultan ke 34 tujuan ingin mengetahui keturunan. Sebenarnya Tuanku telah tersilap langkah pergi ke acheh kerana Tuanku bukan dari keturunan sebelah sana. Almarhum Sultan Yusop Izuddin Shah adalah putera kepada Almarhum Sultan Abdullah Muhammad shah dari Melaka. Almarhumah Puan Khatijah Amad saja dari keturunan Acheh berpandukan salasilah yang tercatiti didalamnya. Tuanku telah mengelirukan seluruh rakyat Negeri Perak dengan memutarbelitkan setiap butiran dan fakta termasuklah diri Tuanku sendiri menjadi tidak betul. Oleh itu, kembalilah Tuanku kepada jalan yang benar. Allah jadikan umur manusia singkat dan panjang, yang hidup pasti akan mati jua.

Dalam salasilah Negeri Perak ada menyebut Sultan Perak ke 29 disebut Sultan Abdul Jalil Karahmatullah. Ianya bertentangan dengan orang yang tidak pernah wujud didunia yang boleh diucap Innalillahiwainnahirajiun. Datuk saya bernama Sultan Abdul Jalil Nasiruddin Mutaram Shah adalah sultan Perak ke 3. Wajahnya ada persamaan dengan orang disebut, Almarhum Sultan Nasiruddin Mutaram Shah telah menerajui Negeri Perak pada 1606 hingga 1636 selepas Sultan Abdul Jalil Riayat shah pulang ke Sumatera. Kemudian Baginda mangkat dan disemadikan disisi anak perempuannya bernama Puteri Reno Sumpur dipekarangan  perkuburan diraja Pagar Ruyung Sumatera pada tahun 1600, saya ada buktinya.

Dalam sejarah kedatangan Raja-Raja Melayu dari sumatera didapati pakar sejarah tidak mengetahui dengan lebih tepat kerana mereka mengetahui dan bertanya dengan orang-orang bawahan tidak menerusi dengan keturunan sebenar yang lebih tahu tentang sejarah, ini amat mengelirukan seluruh rakyat.

Demikian penejlasan ringkas saya yang dapat saya pertengahkan untuk maklumat Tuanku yang kurang tahu sejarah keturunan kita. Antara bonda saya dengan bonda Tuanku terikat sebagai saudara sepupu sebenar. Walaupun Tuanku seorang anak angkat yang menjadi kesayangan kepada Almarhummah (Poo).

Allah telah melenyapkan ingatan serta mengaburkan kedua belah mata Raja Mansur yang telah banyak membuat tohmahan dan pembohongan menerusi orang-orang tertentu kononnya saya bukan keturunan Raja. Salasilah Negeri Perak yang ada pada saya terlalu jauh bezanya dengan salasilah yang Tuanku cipta. Tujuan bagi mengabur mata rakyat kerana itu, Raja Mansur harus menanggung dosa-dosa yang dibuat oleh Tuanku. Bertaubatlah Tuanku. Allah itu maha besar, maha melihat, maha kuasa serta member petunjuk. Jangan mudah ikut hasutan syaitan.
Raja Mansur buat kali pertama telah menulis surat kepada saya sebelumbeliau menamatkan tempoh tugasnya pada penghujung Oktober 2008 dan secara tak langsung beliau telah meminta maaf diatas kesilapan beliau yang tak disengajakan.

Ini menunjukkan Raja Mansur selama ini ikut perintah dan terpaksa tunduk oleh kerana masih dalam perkhidmatan, apabila beliau tidak lagi berkhidmat dibawah naungan Tuanku, barulah saya faham dan dapat menilai setiap perbuatan yang terancang.

Tuanku telah dinobatkan sebagai Sultan buat bebrapa seketika sementara pewaris sebenar wujud, sumpah ikrar Tuanku semasa dimakam Tok temong membuat pengakuan bahawa Tuanku akan mengembalikan semula hak kepada anak cucu cicit Tok temong. Saya bukan mahu merampas takhta yang disandang, yang saya tuntut adalah ganjaran serta elaun bulanan serta faedah rawatan setiap kali saya sakit.

Saya mohon Raja Jaafar perlu diturunkan kerana melibatkan kes pembunuhan isteri keduanya dan juga menuntut kedua orang putera Tuanku perlu digugurkan mengikut Akta Tubuh Kerajaan Negeri Perak yang termaktub, mengapa ahli-Ahli Dewan Negara yang melantik mereka mengabaikan etika tersebut yang telah diluluskan oleh Raja-Raja dahulu disamping mengecualikan persyaratan yang tidak sepatutnya dibuat.

Salasilah Negeri Perak yang telah dikembalikan kepda saya oleh pihak tertentu pada bulan Mei 2007 setelah pengesahan dibuat menunjukkan nama saya dan nama bapa saya telah ditukar kepada nama Raja tujuan mahu diselarikan dengan nama-nama yang ada. Ianya menjadi suatu perubahan dengan menghapuskan nama Tengku sealiran dengan peninggalan warisan keturunan daripada Iskandar Muda atau Sultan Abdul Jalil Nasirudin Mutaram Shah terus kepada Sultan ke 18 iaitu Sultan Ahmadin Shah.

 
 
Dan bagi menjawab persoalan mengapakah Ku Ann menggunakan gelaran “Tengku” dan tidak menggunakan “Raja”, dibawah dilampirkan salasilah Kerabat Diraja Negeri Perak.
 


***Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/09/18/misteri-sultan-azlan-shah-8/


No comments:

translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil