Followers

Wednesday, December 03, 2008

'KETUANAN MELAYU ITU KETUANAN ISLAM'...????????

dekat 2 hari ummi takleh nak update apa kat blog ni...sebelom terputus dgn dunia maya aritu.. ummi ada menjenguk ke blog perakbangkit di tajuk artikel dia nak ganyang cina dan keling(keling ni utk india muslim..tak reti kot dia ni..) dan meninggalkan sedikit soalan tahap sekolah rendah untuk dia menjawab..tapi bagi ummi jawapannya banyak tak menepati dgn soalan dan ikut bahasa senang jawapan dia bnyak merapu ..maaf ye perakbangkit..

di bawah ni soalan dan jawapan perakbangkit...

soalan ummi utk perakbangkit

salam perak bangkit.. nak tanye sikit..


1.kenapa jawapannya skema aje..? sepatutnya jawapan anda kenalah dgn fakta dan hujah..

2.apa plan tindakan umno utk membangunkan melayu..? kerana selama 50 malaysia dibawah kuasa BN/Umno sepatutnya melayu dah menjadi pemegang utama ekonomi di Malaysia ni bukan bangsa asing..di mana silapnya..?

3.nampak gayanya BN kena buang parti cina dan india dlam BN...baru boleh ganyang cina dan india..bukan ke gitu ?

4.adakah hanya melayu sahaja sebagai orang muslim..? maka umat Islam yg berbangsa lain pun nak diganyang..? bagaimana pula dgn org melayu yg bukan Islam(murtad)..?

5.anda mengaku Islam dan sebagai hamba Allah..? anda mengaku sebagai umat Muhammad s.a.w..? tolong buka sirah nabi dan adab2 Rasulullah dengan bukan Islam..sejarah mengatakan ramai org kafir memeluk Islam kerana jatuh hati dgn 'akhlak' yg mulia ditujukkan oleh baginda..kenapa org yg mengaku mendaulatkan ugama taknak ikut apa yg disarankan oleh Allah dan Rasulnya..?

6.selama telah 50 thn Malaysia dibwah pemerintahan Umno/BN..kenapa rasuah tak dpt dibendung malah makin tenat sehingga merasakan rasuah itu bukan satu keslahan lagi...dah macam darah daging pulak..sehinggakan MP Pasir Salak siap nak 'rasuah yg halal'..ada rasuah yg halal atau haram ke..?

7.kenapa nak disalahkan MB2 PAS dan PKR kerana menjaga sgt cina dan india..bukankah itu hasil dari BN kerana bagi muka sgt kat depa...ikut sgt telunjuk cina india sehingga menyusahkan MB PAS dan PKR..jgn suka2 tuding jari..1 jari tunjuk kat org..4 jari pada diri sendiri..renung2kan lah..

kalau nak sngt mendaulatkan ugama kenalah balik pada Al-Quran dan Sunnah..kerana bangsa tidak akan hilang walaupun dia tidak dijaga..tapi ISLAM akan hilang kalau ia diabaikan... kalau anda Islam.. melayu tetap kekal sebagai melayu..kalau anda bukan sebagai Islam(murtad) bangsa anda tetap juga sebagai melayu..jadi mana yg patut dijaga..'MELAYU' atau 'ISLAM'..?

wallaualam..


jawapan perakbangkit untuk ummi...

Ummi Anni tidak adil kerana bertanya soalan seperti saya adalah pimpinan BN/UMNO yang kena jawab soalan Ummi Ani... sedangkan saya bukan pimpinan BN/UMNO itu... saya ajak berdebat tentang Fakta Perlembagaan bahawa Ketuanan Melayu itu adalah Ketuanan Islam, maknanya siapa tak bersetuju kita boleh berdebat.... Ummi telah tanya perkara yang diluar Isu, bagaimanapun saya cuba menjawabnya setakat termampu....

1.kenapa jawapannya skema aje..? sepatutnya jawapan anda kenalah dgn fakta dan hujah..

UmmiAnni.... perlukah saya jawab kepada SangKorok dgn jawapan intelektual.... kalau soalan bagus saya jawab dgn bagus..... SEBENARNYA SOALAN SATU NI TAKDER SOALAN PUN...

2.apa plan tindakan umno utk membangunkan melayu..? kerana selama 50 malaysia dibawah kuasa BN/Umno sepatutnya melayu dah menjadi pemegang utama ekonomi di Malaysia ni bukan bangsa asing..di mana silapnya..?

Plan tindakan UMNO membangunkan Melayu. Ummi tolong sahkan pada saya bahawa Ummi tak mendapat sedikitpun manfaat daripada plan Kerajaan (yang dipimpin UMNO) semasa UmmiAnni belajar Tadika, Sekolah Rendah, Sekolah Menengah, Universiti. UmmiAnni tak pernah mendapat apa-apa biasiswa atau danasiswa atau pinjaman pendidikan. UmmiAnni sembahyang di masjid dan surau yang bukan dibiayai oleh Kerajaan. UmmiAnni tidak menggunakan jalanraya yang dibina oleh Kerajaan. UmmiAnni membayar sendiri kos pendidikan, bayar yuran pengajian sepenuhnya, bayar upah Pensyarah dan bayar gaji guru sekolah, bayar segalanya. UmmiAnni rasa berapa banyyak cukai pendapatan yang Ummi Anni pernah keluarkan berbanding kemudahan yang Ummi terima percuma. Dalam soal kesihatan, berapa banyyak kos rawatan dan kesihatan yang Ummi Anni pernah dapat percuma. oooo Ummi layak dapat semua tu sebab ummi warganegara kan. Tak adakah faedah 153 yang Ummi pernah rasai? Tak adakah perizaban Pendidikan yang ummi pernah rasai. Dirasai oleh adik beradik Ummi, sedara mara ummi... (plan tindakan umno utk membangunkan melayu?) ...ummmi apakah plan tindakan pas dan pkr yang telah membangunkan rakyat malaysia. selama 18 tahun di kelantan? cuba huraikan.

kerana selama 50 malaysia dibawah kuasa BN/Umno sepatutnya melayu dah menjadi pemegang utama ekonomi di Malaysia ni bukan bangsa asing..di mana silapnya..?
Ummi tahu tak WAJIB ada 50% tanah rizab melayu, dan memang ada... Itu perlembagaan yang kata. 50% tanah rizab masih bertahan kerana politik selama ini dikuasai Melayu a.k.a UMNO. Pemegang Ekonomi Utama..... KLCC siapa punya, Dayabumi? Putrajaya, KLIA, Cyberjaya, Teknologi Park Malaysia, UM, UKM, UiTM, Mara, UIA, PKNP, PKNS... YADIM YPEIM ish banyak lagi.... SIAPA KUASAI EKONOMI MALAYSIA?....... Professional melayu.. Johor Corp? ....Siapa kuasai Ekonomi Melaysia.... Proton, UEM, DRB, Maybank, Tabung Haji.... Siapa kuasai Ekonomi Malaysia..... , Pos Malaysia, TNB, Telekom, Syarikat Air.... Siapa kuasai Ekonomi Malaysia... Petronas, Bukit Jalil... Litar F1 Sepang.... Siapa Kuasai ekonomi Malaysia...... BERNAS, FAMA, RISADA, FELDA, FELCRA..... sIAPA KUASAI eKONOMI mALAYSIA?????? iNGAT KERAJAAN BODOH KA? PLUS...??? HEHEHEHEHEH.... TAK CUKUP PAPERLAH NAK TULIS.....

3.nampak gayanya BN kena buang parti cina dan india dlam BN...baru boleh ganyang cina dan india..bukan ke gitu ?

Kita ganyang Cina Babi dan Keling Mabuk saja...kebanyyakannya ada dalam KPP PAS, PKR & DAP

4.adakah hanya melayu sahaja sebagai orang muslim..? maka umat Islam yg berbangsa lain pun nak diganyang..? bagaimana pula dgn org melayu yg bukan Islam(murtad)..?

Melayu itu Maksudnya Muslimin Warganegara Malaysia...... Tak kiralah bangsa dia apa, Cina ker, Siam ker, India ker.... asalkan Islam tu Melayu la.... Itu Perlembagaan yang kata....

5.anda mengaku Islam dan sebagai hamba Allah..? anda mengaku sebagai umat Muhammad s.a.w..? tolong buka sirah nabi dan adab2 Rasulullah dengan bukan Islam..sejarah mengatakan ramai org kafir memeluk Islam kerana jatuh hati dgn 'akhlak' yg mulia ditujukkan oleh baginda..kenapa org yg mengaku mendaulatkan ugama taknak ikut apa yg disarankan oleh Allah dan Rasulnya..?

Bukan Akhlaq sahaja... Org yang belum Islam menerima Islam kerana Ilmu..... Islam juga tersebar dengan Ilmu.... Ummar Khatab masuk Islam kerana dengar Qur'an kerana dengar Ilmu....

6.selama telah 50 thn Malaysia dibwah pemerintahan Umno/BN..kenapa rasuah tak dpt dibendung malah makin tenat sehingga merasakan rasuah itu bukan satu keslahan lagi...dah macam darah daging pulak..sehinggakan MP Pasir Salak siap nak 'rasuah yg halal'..ada rasuah yg halal atau haram ke..?

Kenapa saya kena jawab bagi pihak MP Pasir salak. saya kira tak adil utk saya dan awak. Ok, soal Rasuah.... Dala tempoh singkat Pakatan rakyat perintah... adakah mereka Bebas Rasuah... kalau Ummi Jawab Ya... tak der rasuah, maknanya Ummi dah basah kena kencing hancing pemimpin Pakatan Rakyat.....SAYA NAMPAK, SAYA LIHAT DAN SAYA TAHU ADA RASUAH.....

7.kenapa nak disalahkan MB2 PAS dan PKR kerana menjaga sgt cina dan india..bukankah itu hasil dari BN kerana bagi muka sgt kat depa...ikut sgt telunjuk cina india sehingga menyusahkan MB PAS dan PKR..jgn suka2 tuding jari..1 jari tunjuk kat org..4 jari pada diri sendiri..renung2kan lah.....

SOALAN TERLALU KABUR DAN TAK JELAS... yang JELAS dan PASTI IALAH... MB PAS , contohnya Nizar jaga sangat DAP... bukan jaga tetapi jadi hamba dan budak suruhan... contoh: tanah 1,000 ekar utk sekolah Cina... Mana boleh bagi menurut Perlembagaan ... Itu salah!!!!.. Kedua tanah 999 utk kampung baru... Mana boleh bagi ikut NLC... Itu salah....!!!!!! Kita biarkan mereka buat salah... kita tak perlu saman... sebab nanti bila mereka jatuh barulah kita bawa mereka ke Mahkamah... baru padan MB Nizar masuk jail.... Cakap kat dia... Ingatlah Hukum Roda... Jadi Beringat2 lah sikit okay...!!!!!!

kalau nak sngt mendaulatkan ugama kenalah balik pada Al-Quran dan Sunnah..kerana bangsa tidak akan hilang walaupun dia tidak dijaga..tapi ISLAM akan hilang kalau ia diabaikan... kalau anda Islam.. melayu tetap kekal sebagai melayu..kalau anda bukan sebagai Islam(murtad) bangsa anda tetap juga sebagai melayu..jadi mana yg patut dijaga..'MELAYU' atau 'ISLAM'..?

Ummi dalam perlembagaan; MELAYU maksudnya ISLAM.... Perkataan "Melayu" adalah Tahaluss Siyasi... Takkan ianya "Melayu" jika tiada "Islam" di dalam Ruh "Melayu" itu sendiri.....




yang menghairankan penyataan si perakbangkit bahawa 'KETUANAN MELAYU ITU KETUANAN ISLAM'...????????

lagi satu kalau ikut dari artikel ini sudah tahap mencetuskan perkauman...penulisnya patut kena tahan dibawah akta hasutan ni...

wallaualam..
komen

8 comments:

that guy said...

hehehehe..mmg sah pening

sya said...

PENING-PENING DAN RASANYA DIA NI MEMANG TAK FAHAM BAHASA....SUSAH-SUSAH

Anonymous said...

tolonglah berhenti kata sekolah kerajaan, spital kerajaan, jalan kerajaan...wehh perakbangkit...tu semua duit rakyat lah...titik peluh rakyat bayar itu ini..cukai itu ini..patutnya mesti sebut sekolah rakyat, spital rakyat..jalan rakyat..kakitangan kerajaan pun dapat duit dari rakyat..woit..jgn jd bodoh la..

sya said...

woit perak bangkit duit semua rakyat kasi kalau rakyat takdak hang ingat kerajaan ada duit ka...

kulatlapok said...

salam UMMI.........

Markah yng boleh diberi dalam debat ini ialah:

1. Ummianni berjumlah - 100.
2. Perak Bangkit berjumlah - 0

Perak Bangkait kalah sebab jawapan yg merapu, tidak konkrit, tiada fakta yg tepat hanya berpegang kepada peerlembagaan yg dibuat oleh manusia. Hammpeeehhhhh........

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

salam semua..

harap2 kita boleh tahu isi fakta2 puak2 amno...hujah tak menepati...

ummi suka pada bidasan anon taliban..mr.kulatlapok dan orengna pada komen blog si perakbangkit..

tapi buat penat jek..kita hujah macamana pon cam gitu jugak le dema..macam tuang air kat daun keladi..

Hangpa Kata Hangpa Terar said...

Hangpa semua mau kena duduk dalam hutan...kawan dgn kera dengan berok..apa benda yg org buat semua salah apa hangpa ingat hangpa semua betoi ka..pi rahhhhh mabok

azreen said...

saya akan cuba beri definisi ketuanan melayu..

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil