Followers

Thursday, December 11, 2008

MB Perak yg serba boleh dan mesra rakyat..

Pada Raya Qurban yg lepas..MB Perak kita juga melakukan ibadah qurban di 2 tempat di Masjid Kg Sitiawan, Pasir Panjang, Lumut dan Batu 15 Lekir...beliau telah menyembelih 3 ekor lembu pada hari tersebut....




Majlis tazkirah korban diperkarangan Masjid Kg. Sitiawan yg telah disampaikan oleh MB Perak .Turut bersama ialah Y.B Dato' Ngeh Koo Ham yang bersama-sama mendengar tazkirah dalam surau Bt 15, dan kemudian terus melaksanakan ibadah penyembelihan. Ini adalah pengalaman pertama Y.B Dato' Ngeh menyaksikan penyembelihan lembu....Y.B Ngeh turut melahirkan rasa 'takjub' beliau dengan keberanian MB menyembelih lembu sambil menyifatkan ia bukan boleh dilakukan oleh semua manusia kecuali yang betul-betul ada keberanian...psstt YB Tajol Rosli penah ke nyembelih lembu..takyah lembu la..kita kasi binatang yg kecik macam kambing...tak pon ayam..hehehe ada berani ke..penah ke..??

Ketua negeri yg macamana lagi yg kita nak..??

boleh baca lagi disini dan disini..

wallahualam...
komen

10 comments:

Fadzli Hashim said...

Tajol tau sembelih steak atas pinggan, lagi hebat!

http://cheahmad.blogspot.com/

Pengasas said...

Salam Ummi,
Dua gambar dah saya curi. Tengah cari idea nak tulis bila-bila. Curi gambar tak kan kena potong tangan kut?
Tahniah kerana masih melibat diri dalam ibadah qurban.
Wassalam.

Anonymous said...

dah beratus kali training kat rumah pun still berkerut dahi lagi masa nak sembelih lembu.

kesian,,setakat sembelih lembu pun dah diangkat pemimpin tu macam dah hebat sangat..adun kat tempat aku sunatkan orang tak kecoh pun..dah la melibatkan anu manusia..ni kalau setakat lembu apa la nak kepoh..kesian..

tharieq dhiyauddin said...

Salam,

Respek dengan MB Perak. Dalam pada itu tak perlulah nak mengata orang lain tak pandai sembelih..

A Mum of Three Mohd said...

Salam Ummi..

Itulah dia MB ku! Rasa bersyukur sangat dapat MB yang serba boleh ini. Semoga Allah bukakan mata semua orang akan anugerah Tuhan ini kepada kita. Perak terus maju di bawah Pakatan Rakyat!!!!! Insya Allah....

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

salam

che ahmad..

wah..wah..wah..dah mai yer..
betol gak potong steak lagi susah....hehehe

Pengasas

hehehe kalau curi dia takkan bagitau kat org..so takde la kena potong tangan..

tanpa nama

kerut dahi pasal matahari terik la..

bukan pasal dia sembelih dia hebat..tapi pasal dia serba boleh..adun anda tukang sunat orang kira hebat jugak..ummi tumpang berbangga utk anda..

tharieq dhiyauddin

bak kata YB Ngeh bukan semua org boleh melakukan cuma yg berani aje..

A Mum With 3 Mohd

semoga impian menjadi kenyataan..

Takbirrrr...!!

terima kasih kepada semua kerana sudi singgah dan meninggalkan komen..

kotak14 said...

salam umi

cuba suruh perakbangkit sembelih lembu mcm MB perak buat,sure dia lari nyorok kat belakang bontot tajul rosli.

gopengperak said...

xkan nak sembelih lembu beliakkan mata kot. bodoh betullah ko ni tanpa nama.

Anonymous said...

Memang serba boleh... bagi orang kapir pegang tanah sampai 999 tahun pun boleh sangat.

tak sampai 999 tahun, nak cari tanah tuk dirikan surau pun tak mampu nak beli atau dah tak dak tanah nak di pohon.

alamat buat upah korban je kat vietnam dan kampuchea.

perunding said...

hanya dengan mata iman mampu melihat kehebatan orang yg beriman.

silakan mereka nak kata apa2.

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil