Followers

Saturday, May 30, 2009

bila tak bertanding BN berkelakuan lebih pelik..!!

esok 31hb Mei 2009...hari untuk warga Penanti membuang undi..pertandingan 4 penjuru diantara 1 wakil PKR dan 3 wakil Bebas ...PRK Penanti ni tak berapa hangat kalau nak dibandigkan dengan PRK2 yang lain...ini kerana juara bertahan tak ikut serta dalam pertandingan kali ini...

walaupun jaguh bertarung tak ikut bertanding tapi bayang dan kelibatnya tetap ada..dia tak bertanding tapi pentas ceramahnya berbunyi...dia tak bertanding tapi benderanya berkibar..pelikkan..kalau diikutkan jaguh ini tak percayakan kehebatan dia lagi..dia merasakan kejaguhannya sedang digugat..sejak akhir2 ini kekalahan demi kekalahan yang diperolehi..pingat dan anugerahnya sudah berpindah ke tangan orang lain...

maka untuk mengelak kekalahan yang seterusnya..si jaguh ini mengambil keputusan merehatkan diri..walaupun pengikutnya berkeyakinan boleh menang di pertandingan ini..penyokongnya sanggup bermatia2an ingin membantu si jaguh mendapat kemenangan..tetapi si jaguh tak yakin akan kebolehan penyokongnya..tidak yakin penyokongnya dapat mengembalikan maruhnya sebagai juara bertahan..maka hampalah penyokong2 si jaguh...dirasakan satu penghinaan kepada mereka apabila orang yang disanjung tak yakin kebolehan dan kehebatan mereka..

untuk mengambil hati penyokong2 si jaguh..si jaguh menawarkan untuk bersuka ria di luar daerah untuk mengelakkan sakit hati penyokongnya..para penyokong diberi percutian yang sangat istimewa..semuanya ditanggung oleh si jaguh..maka terjadilah kepelikkan yang berterusan..dulu bila hari membuang undi tiba..petugas PR sibuk menahan supaya tiada bas dari luar masuk ke kawasan pengundian..sekarang di Penanti petugas sibuk menahan bas dari keluar dari tempat pengundian..kan ke pelik tu..

bila BN tak bertanding..SPR juga kena penyakit ganjil..saat akhir arahan boleh bertukar2..tak sampai 6 jam lagi untuk membuang undi..SPR memberi arahan baru..SPR mengarahkan hanya khemah bersaiz 8 x 8 kaki sahaja boleh digunakan...SPR juga menarik balik peraturan supaya setiap kenderaan yang mengangkut pengundi ke pusat pembuangan undi tidak perlu lagi mengguna pelekat logo SPR...ini seolah-olah mahu menggalakkan gejala undi hantu semasa pilihan raya kecil Penanti esok ?membatal atau menarik-balik apa2 ketetapan dengan begitu mudah menunjukkan SPR yg tidak profesional..


"Jika mereka keluar (mengundi), ia seolah-olah mengkhianati parti,"


yang hairan..kenapa si jaguh sibuk2 nak mengatur keputusan pengudian esok..sedangkan si jaguh tidak turut serta dalam pertandingan..duk diam2 kat tepi sudah la..makin meluat orang tengok hang si jaguh oii..ni siap main ugut2 ni apa barang..kalau kalah pun bukan si jaguh yang kalah..apa nak risau..kalau menang pun bukan si jaguh juga yang dapat pingat..sebab si jaguh tidak bertanding lansung...jadi kenapa penyokong si jaguh risau...takut wang pertaruhan lenyap ke..?? apa nak risau..hangpa bukan masuk bertanding pun..!!

tak paham ummi aihh...
komen

No comments:

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil