Followers

Tuesday, August 18, 2009

apa dah jadi pada pihak keselamatan 1 Malaysia..??


YB Gobalakrishnan ditahan kerana mencetuskan kekecohan di kawasan pusat penamaan calon pagi ini...ye ke..? macam ada sebeb lain aje...

Menurut Ketua Polis Negeri Datuk Ayob Yaakob, dalam insiden jam 11.30 pagi itu, ahli Majlis Tertinggi PKR itu telah mencetuskan kekecohan apabila mengingkari arahan polis supaya tidak menggunakan alat pembesar suara untuk melaungkan kata-kata berunsur provokasi, lapor Bernama.

Katanya setelah Gobalakrishnan ingkar dengan amaran polis sebanyak dua kali, seorang anggota polis menahannya tetapi beliau dan penyokongnya kemudian melawan anggota polis dan menyebabkan berlaku kekecohan.

Kekecohan itu membabitkan kira-kira 50 penyokong pakatan pembangkang yang cuba merempuh kawalan polis di pusat penamaan calon itu.

"Bagaimanapun kekecohan dapat dikawal oleh pasukan polis dan Gobalakrishnan yang mendakwa tangan kirinya patah dalam pergelutan dengan polis itu dibawa ke Hospital Bukit Mertajam dengan sebuah ambulans," kata Ayob.

itu yang dikatakan berlaku..tapi kalau kita tengok rakaman video semasa kejadian ..macam tak selari saja apa yang dilaporkan..yang ummi nampak cara kasar pihak berkuasa semasa menahan..kesalahannya ummi rasa setakat amaran saja dah boleh settle...tak perlu sampai berlakunya penangkapan kerana dia adalah seorang wakil rakyat..rasanay dalam situasi yang begitu memang memerlukan pembesar suara untuk bercakap..ummi rasa bende ni ciput punya masalah la..cuma ada 2 3 orang punya gatai buat kontrovasi lepas tu pakat semua duk campurtangan..

kalau kita imbas balik tentang tatatertib penyokong PR semasa berkumpul ataupu adanya perhimpunan..tak kira penamaan calon..ceramah..berdemo..tak pernah lagi dalam sejarah pesertanya buat kecoh..selalunya setiap perhimpunan yang melibatkan PR dikecohkan oleh pihak lain..ini kerana ahli2 PR telah terdidik dengan sifat sabar dan patuh pada arahan pimpinan..maka masing2 tahu jaga akhlak dan keselamatan masing2..


kita lihat bila kehadiran polis yang begitu ramai adalah tujuan untuk mengawal keadaan..tetapi sejak mutakhir ini bidang tugas pihak keselamatan telah bertukar kepada pihak mencetus keadaan yang tak terkawal..apa sudah jadi ni...ni semua atas arahan sapa ni..orang besar 1 Malaysia ka..? jangan sampai rakyat hilang kepercayaan kepada pihak keselamatan...sekarang rakyat masih hormatkan pihak keselamatan tapi dalam 25% kot...atau pun kita up sikit jadi 35%..bakinya korang paham2 aje la..tu pun kasi peratus kesian saja sebab ada lagi ahli keselamatan yang baik hati dan bertimbang rasa...

kenapa pihak keselamatan kita ni terdiri dari mereka yang berhati batu..? sudah hilangkah rasa kesian belas terhadap sesama makhluk..? apakah ini tanda2 kiamat..?

meh ummi senaraikan tanda2 kiamat kecil..dulu penah juga ummi publishkan tanda2 kiamat kecil ni..ni ummi nak remind balik supaya kita tidak lupa....

Di antara tanda-tanda kiamat kecil adalah:


1. Diutusnya Rasulullah saw
Jabir r.a. berkata, ”Adalah Rasulullah saw. jika beliau khutbah memerah matanya, suaranya keras, dan penuh dengan semangat seperti panglima perang, beliau bersabda, ‘(Hati-hatilah) dengan pagi dan sore kalian.’ Beliau melanjutkan, ‘Aku diutus dan hari Kiamat seperti ini.’ Rasulullah saw. mengibaratkan seperti dua jarinya antara telunjuk dan jari tengah. (HR Muslim)


2. Disia-siakannya amanat
Jabir r.a. berkata, tatkala Nabi saw. berada dalam suatu majelis sedang berbicara dengan sahabat, maka datanglah orang Arab Badui dan berkata, “Kapan terjadi Kiamat ?” Rasulullah saw. terus melanjutkan pembicaraannya. Sebagian sahabat berkata, “Rasulullah saw. mendengar apa yang ditanyakan tetapi tidak menyukai apa yang ditanyakannya.” Berkata sebagian yang lain, “Rasul saw. tidak mendengar.” Setelah Rasulullah saw. menyelesaikan perkataannya, beliau bertanya, “Mana yang bertanya tentang Kiamat?” Berkata lelaki Badui itu, ”Saya, wahai Rasulullah saw.” Rasulullah saw. Berkata, “Jika amanah disia-siakan, maka tunggulah kiamat.” Bertanya, “Bagaimana menyia-nyiakannya?” Rasulullah saw. Menjawab, “Jika urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah kiamat.” (HR Bukhari)


3. Penggembala menjadi kaya
Rasulullah saw. ditanya oleh Jibril tentang tanda-tanda kiamat, lalu beliau menjawab, “Seorang budak melahirkan majikannya, dan engkau melihat orang-orang yang tidak beralas kaki, telanjang, dan miskin, penggembala binatang berlomba-lomba saling tinggi dalam bangunan.” (HR Muslim)


4. Sungai Efrat berubah menjadi emas
Dari Abu Hurairah ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak akan terjadi kiamat sampai Sungai Eufrat menghasilkan gunung emas, manusia berebutan tentangnya. Dan setiap seratus 100 terbunuh 99 orang. Dan setiap orang dari mereka berkata, ”Barangkali akulah yang selamat.” (Muttafaqun ‘alaihi)


5. Baitul Maqdis dikuasai umat
”Ada enam dari tanda-tanda kiamat: kematianku (Rasulullah saw.), dibukanya Baitul Maqdis, seorang lelaki diberi 1000 dinar, tapi dia membencinya, fitnah yang panasnya masuk pada setiap rumah muslim, kematian menjemput manusia seperti kematian pada kambing dan khianatnya bangsa Romawi, sampai 80 poin, dan setiap poin 12.000.” (HR Ahmad dan At-Tabrani dari Muadz).


6. Banyak terjadi pembunuhan
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tiada akan terjadi kiamat, sehingga banyak terjadi haraj.. Sahabat bertanya apa itu haraj, ya Rasulullah?” Rasulullah saw. Menjawab, “Haraj adalah pembunuhan, pembunuhan.” (HR Muslim)


7. Munculnya kaum Khawarij
Dari Ali ra. berkata, saya mendengar Rasulullah saw. bersabda, “Akan keluar di akhir zaman kelompok orang yang masih muda, bodoh, mereka mengatakan sesuatu dari firman Allah. Keimanan mereka hanya sampai di tenggorokan mereka. Mereka keluar dari agama seperti anak panah keluar dari busurnya. Di mana saja kamu jumpai, maka bunuhlah mereka. Siapa yang membunuhnya akan mendapat pahala di hari Kiamat.” (HR Bukhari).


8. Banyak polisi dan pembela kezhaliman
“Di akhir zaman banyak polisi di pagi hari melakukan sesuatu yang dimurkai Allah, dan di sore hari melakukan sesutu yang dibenci Allah. Hati-hatilah engkau jangan sampai menjadi teman mereka.” (HR At-Tabrani)


9. Perang antara Yahudi dan Umat Islam
Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak akan terjadi kiamat sehingga kaum muslimin berperang dengan yahudi. Maka kaum muslimin membunuh mereka sampai ada seorang yahudi bersembunyi di belakang batu-batuan dan pohon-pohonan. Dan berkatalah batu dan pohon, ‘Wahai muslim, wahai hamba Allah, ini yahudi di belakangku, kemari dan bunuhlah ia.’ Kecuali pohon Gharqad karena ia adalah pohon Yahudi.” (HR Muslim)


10. Dominannya Fitnah
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak akan terjadi kiamat, sampai dominannya fitnah, banyaknya dusta dan berdekatannya pasar.” (HR Ahmad).


11. Sedikitnya ilmu


12. Merebaknya perzinahan


13. Banyaknya kaum wanita
Dari Anas bin Malik ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda. “Sesungguhnya di antara tanda-tanda kiamat adalah ilmu diangkat, banyaknya kebodohan, banyaknya perzinahan, banyaknya orang yang minum khamr, sedikit kaum lelaki dan banyak kaum wanita, sampai pada 50 wanita hanya ada satu lelaki.” (HR Bukhari)


14. Bermewah-mewah dalam membangun masjid
Dari Anas ra. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Diantara tanda kiamat adalah bahwa manusia saling membanggakan dalam keindahan masjid.” (HR Ahmad, An-Nasa’i dan Ibnu Hibban)


15. Menyebarnya riba dan harta haram
Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Akan datang pada manusia suatu waktu, setiap orang tanpa kecuali akan makan riba, orang yang tidak makan langsung, pasti terkena debu-debunya.” (HR Abu Dawud, Ibnu Majah dan Al-Baihaqi)


Dari Abu Hurairah ra. berkata, Rasulullah saw. bersabda, “Akan datang pada manusia suatu saat di mana seseorang tidak peduli dari mana hartanya didapat, apakah dari yang halal atau yang haram.” (HR Ahmad dan Bukhari)





komen

16 comments:

movies said...

wow ????????

pria malaya said...

betul tu ummi...polis kt malaysia ni dah rasa mcm raja kat malaysia ni, yg sadisnya, dorang 'raja' pd penyokong n parti pembangkang sajaa, dgn umno..wahhhh terlalu dimanja2kan...

bukan nk nafi tugas polis ke apa..tapi jelas double standartnya...

kalau dikatakan tindakan yb gobala timbul prvkasi..kenapa tiada tindakan diambil pd penyokong umno yg membuat isyarat lucah diPRK permatang pauh aritu..jelas, bersepah2 gambar dan video menunjukkan penyokong umno itu sengaja memprovoke penyokong pembangkang...pulak tu buat depan polis..polis duk tengok je, tiada tindakan, nk tegur dorang pun tak berani...apa kes kan...

ntah la..pria xnak salahkan 100% pd polis..mungkin yg patut kita tuju kecaman dan kritikan kita ialah kpd pemimpin umno sendiri yg bertindak sbg 'pengarah' polis2 ini...

paslancau said...

puki lu....

adi360 said...

tk nampak pun guna pembesar suara

Anonymous said...

Orang umno dan konco-konconya memang biadap.Mereka merampas hak rakyat.Kerana perbuatan mereka orang yang tidak bersalah menerima musibahnya sama.Kanak-kanak adalah golongan yang menerima musibah ini.Mereka membiarkan golongan ini berada didalam situasi membimbangkan.

Ipoh Marley said...

hahaha sudah la klip dipotong dan diedit..mana tampar muka Polis..adakah anda telah menulis artikel yang menfitnah kerana menulis melalui klip yang telah diedit dan anda dgr x dia mengeluarkan kata2 menghina polis@anda memang berada ditempat kejadian??bila bercakap jgn la putar belit mcm Dajal Malaysia..xpa la semua mempunyai pendapat masing2..jd klu boleh saya ingin bertanya beberapa tuduhan harap anda menjawabnya

1`.BILA ADUN BN lompat parti ke PR, halal. Bila ADUN PR lompat parti ke BN, haram (di Perak).

2.*Bila Mufti Perak sokong Pas, dia ulama terbilang. Bila Mufti Perak tegur Pas, habis dimaki hamun.

3.Bila ADUN BN buat perbuatan tidak bermoral, kutuk habis-habisan. Bila ADUN PR yang buat disuruh berehat saja (Elizabeth Wong).

4.*Masa perintah Perak, cakap Raja Perak paling adil. Tapi bila dah hilang kuasa, tuduh Raja Perak macam-macam.

5.*Sebelum berkuasa, beria-ia hendak laksana hudud. Lepas dapat kuasa, cakap hudud tak wajib.

6.*Bila UMNO kata hudud sukar dilaksana, caci-maki-kafirkan habis- habisan. Bila DAP kata langkah mayat saya dahulu, Pas kata baiklah “Kami Dengar dan Taat”.

7.Bila kerajaan naikkan harga minyak, marah menggila, bila kerajaan turunkan harga minyak, cakap itu hanya muslihat politik.

8.Bila menang pilihan raya, itu namanya demokrasi. Bila kalah, ada pengundi hantu.

9.*Bila Kelantan mundur, salahkan Kerajaan Pusat. Bila negara maju, itu hasil sumbangan Anwar ke luar negara cari pelaburan tak langsung.

10.*Bila bersendirian bertakbir, sekarang bila berdua dengan DAP ber take beer! (di Selangor boleh jual arak di kawasan majoriti umat Islam)

11.Bila mulakan ceramah, baca bismillah puji nabi. Masa tengah ceramah, habis semua yang berbeza pandangan di maki-hamun.

12.*Bila orang UMNO baca al-Quran dituduh hipokrit, bila orang DAP baca al-Quran (di DUN Perak) dipuji melangit.

13.*Bila UMNO (parti orang Islam) ajak berdamai kata pergi jahanam, bila DAP ajak bersatu kata setuju (biarpun terpaksa gadai prinsip).

14.*Bila Beng Hock mati tuduh kerajaan zalim, bila kerajaan tubuh inkues pula kata kerajaan ada konspirasi.

15.*Kalau Anwar bersumpah dengan nama Allah, benarlah Anwar, tapi kalau Saiful Bukhari bersumpah, dustalah kata-katanya dan boleh dimaki hamun secukup-cukupnya.


16.*Bila UMNO tak laksana hudud disebabkan faktor ketidaksesuaian, Pas maki ramai-ramai. Tapi bila Azizan Razak kata hudud bukan keutamaan di Kedah, Pas kata itu ijtihad murni.

jadi dimana agama mana politiknya..tolong bezakan

daaksaytunk said...

salam...
si gobalat ni mmg pelakon filem tamil yang handal. dia dok provoke penyokong PR kat sana.. bodoh tak bertempat... polis nasihat takmau dgr..padam muka dia... blagak hero..berlakon depan kamera... konon2 pejuang rakyatla...tapi sebenarnya nak cari publisiti dan poket sendiri...

umngok said...

sedih aku melihat bangsaku yang bodoh piang...kalau dah hati bebal camtu la kata-katanya.

wahai saudara sebangsaku..korang kalau nak jadi bodoh..biar la bodoh sorang.

dunia dah melihat apa yang berlaku...apa yang berlaku hangpa pi tgk video yang ditayang dalam youtube..bukan dari satu kamera tapi 2/3 kamera..aku tak nampak 50 org penyokong yang ikut gobala..aku tak nampak gobala tampar sesiapa..hang buta ka apa..?

lain kali jgn butakan hati..baik hangpa butakan mata hangpa..

Ipoh Marley said...

UNTUK UMNOGOK..TLG TGK NI SBB AKU NI BUTA HATI!!!
http://www.youtube.com/watch?v=nqWVdlSXFdM

PAS TU KLU BOLEH JAWAB SEGALA TUDUHAN AKU BOLEH??

Ipoh Marley said...

APA MOTIF SI KELING NI NK KECOH2..PROSES PENAMAAN CALON PN DAH SELESAI..PA LG NK KECOH2..BALIK JE LA..HIDUP NI BUKAN SEMATA2 POLITIK..XSALAH MENJADI PEMBANGKANG TAPI BERADAB DAN BERLAWAN LA SECARA ANAK JANTAN JGN BUAT HURU HARA..SELAMA NI XPERNAH SEMUA ORANG HIDUP DGN AMAN DAN TENANG..

SILA LIHAT http://www.youtube.com/watch?v=asNTbvlK7Eo

BAGAIMANA SEORANG KETUA PEMBANGKANG MENEGUR KERAJAAN DI PARLIMEN..BERADAP WALAUPN XSEPENDAPAT..

TIADA SIAPA YANG LEBIH ISLAM DARI ORG LAIN YANG BERBEZA CUMALAH AMALAN SESEORG TU...

Anonymous said...

Cayalah Ipoh Marley..

Pembangkang ni cari salah orang je.. Diri sendiri x nampak..haha..

Ummi lepas nie klo kereta kene curi ke, umah dimasuki perompak ke, kene ragut ke.. xyah la sibuk2 buat report polis ye.. buat xtau je..

umngok said...

woii..kalau polis tak keroyok dia takkan polis tu ke tampar..kalau ko kat tempat si gobala tu pun ko mesti buat tindakan yang sama..

sudah la ko nak tutupkan tindakan yg polis buat kan..pigi dah,sebenarnya polis memang dah keterlaluan la ngok..

bodoh piang !!

umngok said...

woit anon yang takdak nama

ko cakap macam takde akai..lenkali kalau nak komen biaq akai tu penuh,jgn tgh akai kosong hang mai komen..tu komen budak tak sekolah hang tau,buang karan layan budak akai kosong.

Ipoh Marley said...

dunia dah melihat apa yang berlaku...apa yang berlaku hangpa pi tgk video yang ditayang dalam youtube..bukan dari satu kamera tapi 2/3 kamera..aku tak nampak 50 org penyokong yang ikut gobala..aku tak nampak gobala tampar sesiapa..hang buta ka apa..?

LIHAT LA BETAPA BANGANG NYE MAMAT NI..SUDAHLA NK SEMBOR ORG TP TIADA ASAS..PAS 2 KUAT PUTAR BELIT..NICKNAME PN MENCERMINKAN SIAPA ANDA..INGAT ADA ORG NK PERCAYA KA CKP ANG!!!


JAWAB JE DULU 16 TUDUHAN AKU TU BR CAKAP BENDA LAIN..KLU X DIAM JE LA..BG ORG LAIN JAWAB

umngok said...

1`.BILA ADUN BN lompat parti ke PR, halal. Bila ADUN PR lompat parti ke BN, haram (di Perak).

jwp : BN lompat dgn rela hati..PR lompat pasai BN beli..BN tak dpt perintah Perak rompak pemerintahn PR apa cite beb !!

2.*Bila Mufti Perak sokong Pas, dia ulama terbilang. Bila Mufti Perak tegur Pas, habis dimaki hamun.

jwp : mufti Perak sokong PAS tak kena bayar..mufti sokong BN dapat habuan,

3.Bila ADUN BN buat perbuatan tidak bermoral, kutuk habis-habisan. Bila ADUN PR yang buat disuruh berehat saja (Elizabeth Wong).

jwpn : ADUN BN tak bermoral sebab kebanyakan orang melayu(Islam),Eli Wong Islam ke..??

4.*Masa perintah Perak, cakap Raja Perak paling adil. Tapi bila dah hilang kuasa, tuduh Raja Perak macam-macam.

jwp : pasai raja buat kerja tak pakai akai..dah ada MB pi lantik MB haram jadah(perompak)

5.*Sebelum berkuasa, beria-ia hendak laksana hudud. Lepas dapat kuasa, cakap hudud tak wajib.

jwp : tak wajib bagi pemerintahan yg baru..akan diwajibkan sedikit masa lagi,jaga la hangpa !!

6.*Bila UMNO kata hudud sukar dilaksana, caci-maki-kafirkan habis- habisan. Bila DAP kata langkah mayat saya dahulu, Pas kata baiklah “Kami Dengar dan Taat”.

jwp : hang buat fitnah ka ni,bila dan siapa buat pengakuan macamtu habaq mai ?? memfitnah hukum dia sama mcm membunuh,darah pemfitnah halal ooo !!

7.Bila kerajaan naikkan harga minyak, marah menggila, bila kerajaan turunkan harga minyak, cakap itu hanya muslihat politik.

jwp : hang suka harga minyak mahai ka ?? harga barang pasai apa tak turun sama ??

8.Bila menang pilihan raya, itu namanya demokrasi. Bila kalah, ada pengundi hantu.

jwp : pasai apa setiap hari nak mengundi BN buat rombongan mai tmpat mengundi ?? berbas-bas tuu..

9.*Bila Kelantan mundur, salahkan Kerajaan Pusat. Bila negara maju, itu hasil sumbangan Anwar ke luar negara cari pelaburan tak langsung.

jwp :pulangkan royalti minyak Klantan !! PULANGKANNN !!!!

10.*Bila bersendirian bertakbir, sekarang bila berdua dengan DAP ber take beer! (di Selangor boleh jual arak di kawasan majoriti umat Islam)

jwp :tak cerita ka skrg sudah dikuatkuasakan pengharaman penjualan dan minum arak buat umat Islam ?? hang lena lama sgt dah !! negeri BN takmau ikut ka atau BN suka pada arak ??

11.Bila mulakan ceramah, baca bismillah puji nabi. Masa tengah ceramah, habis semua yang berbeza pandangan di maki-hamun.

jwp : maki pada yang zalim dibolehkan

12.*Bila orang UMNO baca al-Quran dituduh hipokrit, bila orang DAP baca al-Quran (di DUN Perak) dipuji melangit.

jwp :org umngok baca selalu tak habis,ambik ayat sekerat2 dah tu makna pn tak tau bikin malu saja

13.*Bila UMNO (parti orang Islam) ajak berdamai kata pergi jahanam, bila DAP ajak bersatu kata setuju (biarpun terpaksa gadai prinsip).

jwp :UMNO ngaku org Islam tapi tak mau ikut cara Islam apa cite beb !! DAP bukan Islam tapi dia hormat Islam,hangpa pemimpin pun kaki rasuah,bini depa pn dedah aurat.

14.*Bila Beng Hock mati tuduh kerajaan zalim, bila kerajaan tubuh inkues pula kata kerajaan ada konspirasi.

jwp : apa alasan kata TBH mati pasai putus cinta ?? bodoh piang

15.*Kalau Anwar bersumpah dengan nama Allah, benarlah Anwar, tapi kalau Saiful Bukhari bersumpah, dustalah kata-katanya dan boleh dimaki hamun secukup-cukupnya.

jwp : doktor kata sepoi tak kena liwat dia mati2 kata kena dia liwat.. tak ke bodoh


16.*Bila UMNO tak laksana hudud disebabkan faktor ketidaksesuaian, Pas maki ramai-ramai. Tapi bila Azizan Razak kata hudud bukan keutamaan di Kedah, Pas kata itu ijtihad murni.

jwp : jawapan sama dgn hat yg no 5

wasalam

Ipoh Marley said...

terima kasih kerana menjawab dgn ASAS-ASAS YANG KUKUH..

WASALAM

TIADA SIAPA DI MUKA BUMI NI YANG SEMPURNA JADI KLU ADA SESIAPA YANG TIDAK MENGAKU KESALAHANNYA MAKNANYA IA DARI GOLONGAN YANG TAKBUR..

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil