Followers

Friday, October 16, 2009

lagi pandangan ramai mengenai kekalahan PAS di Bagan Pinang...

komen 4.

Salam. Elok juga bermuhasabah selepas kekalahan. Ada hikmahnya tewas kerana sekurang - kurangnya semua pihak di dalam parti akan terus berkerja. Mudah - mudahan kita akan sedar dari lamunan. Wassalam. -BUDAK LARKIN.

komen 5.

Pandangan saya kekalahan PAS:

1. Rakyat masih boleh menerima UMNO.
2. Pakatan Rakyat gagal mematahkan serangan media dari UMNO.
3. Perjuangan mendapatkan keadilan bagi daftar pemilih belum tercapai.
4. DAP jangan mengeluarkan isu sensitif mengenai Agama Islam.
5. PAS mesti bijak dalam melaksanakan perkara yang melibatkan Agama Islam kerana orang Melayu Islam sendiri lemah dalam ilmu.
6. Pemimpin-pemimpin PR belum mendapat keserasian lagi dalam pakatan dan saling serang menyerang di dalam media.
8. Pakatan Rakyat mesti mempunyai satu medium supaya suara rakyat dapat disalurkan terus kepada pimpinan tertinggi PR dan bukannya rakyat bebas menggunakan blogger menghentam pemimpin sendiri.Akibatnya isu yang kecil menjadi barah kepada penyokong sendiri dan menjauhkan rakyat mendekati PR. - meriam buluh.

komen 6.

Salam,Sedikit komen membina untuk parti PAS:

1. Untuk next election (no matter which DUN/Parlimen) jgn mulakan provokasi terhadap parti lawan, tangani setiap provokasi pihak lawan dgn bijak dan berilmiah.

2. Seperti komen an.mohd, guna pakai strategi yang berlainan di setiap kawasan/negeri kubu kuat jentera pihak lawan (sekadar peringatan semula)

3. Hormati pihak lawan, lebih guna perang psikologi berbanding perang botol dan parang. Jentera pilihanraya di nasihatkan supaya lebih peka dengan isu provokasi pihak lawan tetapi bukan atasinya dengan provokasi semula atau peperangan. Tunjukkan sifat yang murni dan baik untuk pihak lawan berasa hormat sehingga pihak lawan berasa segan dan malu untuk terus berprovokasi. Seperti yang diamalkan oleh Rasullulah dalam berdakwah (Why not kita contohi baginda?)

4. Sememangnye pihak lawan sanggup buat apa sahaja untuk menang (fitnah & janji palsu) tetapi JANGAN SEKALI KALI SAMPAIKAN PADA MANA-MANA PENGUNDI TENTANG KEBURUKAN PIHAK LAWAN. Ape yang perlu disampaikan ialah cuma menyatakan harapan sokongan dari mereka dan akan melakukan yang terbaik samada dari segi pembangunan dan ekonomi kawasan terbabit. Pengundi kini semakin bijak. Pihak lawan fitnah kita atau berkata buruk tentang kita tetapi kita bersikap sebaliknya, Pengundi akan menilai siapa yang buruk sebenarnya (what comes around goes around). Berpolitik lah dengan jujur.

Apa yang baik sama-sama kita amalkan semoga mendapat keredhaaNya. - Gold Digger-KL.

komen 7.

Saudara,Antara punca kekalahan PAS di bagan Pinang adalah:-

1. PAS tidak membuat groundwork menyantuni hati rakyat disana.Program program kebajikan perlu dipergiatkan disana.Kekutan Hamas dan HIsbollah adalah disebabkan aktiviti aktiviti begitu.

2. Tiada teamwork.PAS dilihat bekerja sendirian dan kurang penglibatan dari komponen PR yg lain.Pasal apa? Adakah sebab ego?

3. Gagal menyampaikan mesej kepada rakyat.Malahan isu isu penting saprti kematian Teoh Beng Hock dan isu memijak kepala lembu oleh UMNO di Shah Alam pun tidak menarik perhatian rakyat tempatan.Perlu bua tkajian utk memahami stail pemikiran rakyat sana.Wallahualam. - rozlan abdullah.

komen 8.

As'kum,Saya saadin, asal kg Salor, Kota Bharu dan menetap di Kuala Lumpur.

Saya ingin melahirkan kekecewaan terhadap kekalahan untuk memenangi DUN Bagan Pinang. Kata orang takdir itu ditentukan oleh Allah SAW, namun begitu, setiap kejadian tentu ada sebab musababnya.

Terlintas di fikiran untuk berkongsi bersama dalam menterjemahkan situasi yang berlaku di Bagan Pinang. Dari pengamatan yang sayup sayup, Pemilihan DUN Bagan Pinang diibaratkan seperti pertempuran antara kuasa Negeri dan Pusat. Jarak antara Bagan Pinang dengan Putrajaya dekat sekali berbandingkan dengan Kelantan, yang mana kuasa PAS yang terdapat di Kelantan. Faktor kesedaran dalam pemikiran terhadap pengundi di Bagan Pinang telah awal awal lagi dipengaruhi oleh agen Barisan Nasional.

BN tak sepatutnya menang. Ungkapan ini telah terlintas difikiran saya selepas percalonan TS ISA di pilih untuk mengekalkan DUN Bagan Pinang. Faktor tersebut makin bertambah yakin selepas mantan PM Tun Dr Mahathir, tidak menyukai terhadap percalonan tersebut. Bagi saya, secara jujur berpendapat bahawa, setiap Ahli DUN atau Parlimen yang telah melakukan kesalahan seperti korupsi, sex, jenayah, pecah amanah dan lompat parti, TIDAK perlu memberi pengampunan jika disabitkan kesalahannya dan di jatuhkan hukuman.

Persepsi rakyat terhadap apa yang berlaku akan sedikit sebanyak mempengaruhi kepimpinan beliau kelak. Justeru itu, tiada pengampunan terhadap beliau, meski pun dalam ugama kita, ianya masih diberi peluang terhadap kesalahan yang dilakukan untuk bertaubat.

Punca kemenangan BN, antara yang saya fikirkan adalah:

1) Pengaruh MEDIA terhadap BN, yang sekali gus ianya berjaya menambat hati pengundi
2) Pengaruh TS ISA terhadap rakyat yang mengenalinya dari segi mengambil tahu permasalahan penduduk Bagan Pinang.
3) 35% pengundi pos, yang mana pada awal awal lagi ianya menjadi strategi BN untuk mendapatkan bonus kemenangan BN
4) Pengaruh turun padang yang dilakukan oleh BN dikalangan MT dan Menteri/Timbalan, sekali gus berjaya menambat hati pengundi.

Apabila rakyat dipengaruhi, segala apa boleh berlaku. Itulah yang terjadi di Bagan Piang. Soal betul atau fitnah tidak menjadi soal, asalkan ianya berjaya menambat hati pengundi. - saadin.

komen 9.

Salam,

1] Syabas dan taniah kepada semua pengundi2 dan penyokong Pas kerana kekalahan itu sebenarnya adalah kejayaan di dunia dan juga di akhirat.
2] Punca kekalahan Pas sebenarnya adalah bukan kerana faktor calon itu yang tidak dikenali, yang tidak bersih tapi bersih dari segi rasuah dan juga berpendidikkan.Ia nya berpunca daripada kejahilan penggundi2 itu sendiri yang tidak kenal mana kaca mana permata.
3] Punggundi yang menggundi Isa Samad telah jauh daripada rahmat Allah s.w.t.

Kesimpulannya, kekalahan Pas sebenarnya adalah kejahilan agama penggundi2 BN itu sendiri.Semoga Allah memberi segala taufik dan hidayah kepada penyokong2 BN semuanya. - Pas for All,ahmad syukri.

komen 10.

Assalamualaikum, sebenarnya sebelum pilihan raya bermula, saya sudah beranggap bahawa PAS akan kalah. Bukan saya mahu PAS kalah, tetapi dgn isu yang pihak PAS mainkan tak ubah seperti isu yang UMNO/BN mainkan di semua pilihan raya kecil sebelum bagan pinang. Saya membaca response dari pembaca dan saya bersetuju dengan pendapat Gold Digger-kl. bagi saya PAS kali ini:

- Menyerang Peribadi seseorang.
- Kurang mempromosi calon PAS di ONLINE sampai ramai yg tertanya-tanya siapa calon PAS tuh.
- PAS sepatutnya bersatu padu. Biarlah segala apa keputusan adalah sebulat suara dari semua negeri, Bukannya PAS kedah dgn kedahnya, kelantan dgn kelantannya, selangor dengan selangornya.
- Mungkin PAS dapat ketengahkan calon yang akedamik dan agama nya kuat. Orangnya perlulah fresh bukannya dari bekas mana-mana parti politik seperti di parlimen pasir mas.

sebenarnya banyak lagi yang saya fikirkan. tetapi saya rasa cukuplah setakat ini sahaja. mungkin lain kali saya akan meluahkannya lagi.sekian terima kasih. - m arif.

komen 11.

Tak mengapa kalah sekali sekala, bukankah kekalahan itu anak tangga pertama untuk menuju kejayaan. Jangan menjadi seperti Yahudi, langsung tidak boleh menerima kekalahan. Dah cukup 7 kemenangan yang ada sebelum ini, cuba lah bersyukur. Malah Nabi kita baru perang ke 3 dah kalah.. apatah kita dah 7 kali menang tak usah laa tamak seperti UMNO tu..!! - Azman Hashim.

komen 12.

Salam.saya cuma nak tambah satu sahaja.antara punca yang saya rasa paling utama kekalahan pas ialah kita kurang melibatkan Allah dalam prk ini dan juga prk2 atau pru kebelakangan ini.kita lebih tumpu kepada persiapan material dan fizikal sahaja.kalau setakat itu sahaja kita tidak jauh beza dengan amno.kita kena libatkan Allah,jangan dipinggirkan Dia.maksud saya Allah melihat tindakan kita betul2 hendakkan islam atau tidak.

Bukan sekadar ceramah,kempen,penerangan,tapi yang lebih penting,solat hajat,doa,munajat,zikir,tahajud,kehadiran kita ke masjid dan pelbagai amalan lagi yang menunjukkan kita ini benar2 hendakkan islam.bukan hanya melaungkan takbir,nak kepada islam,tetapi muka kita tak pernah nampak di masjid.hanya nampak di tempat ceramah sahaja.Kalau kita cuma mengatakan kita nak kepada Islam,tapi tindak tanduk kita menampakkan kita pun lebih kurang dengan orang amno,orang amno tak pi masjid,kita pun tak pi masjid,anak bini orang amno tak tutup aurat kita yang pas pun tak kisah juga,maka kita akan berdepan dengan banyak kekalahan lagi. - Mat Lah.

komen 13.

PAS perlu mengambil ikhtibar di atas kekalahan yang berlaku, selain itu suara di pihak bawahan perlu juga di ambil kira ini kerana bila berlakunya pilihanraya bukan sahaja pertandingan di antara PAS dan UMNO tetapi melibatkan Pakatan rakyat dan BN. Ahli-ahli PAS mungkin setia pada pemimpin atasan tetapi bagaimana pula dengan parti-parti lain yang ada di dalam PR, adakah calon yang dipilih sesuai ataupun tidak, popular ataupun tidak dan factor-faktor lain perlu di ambil kira oleh PAS khususnya dan PR amnya. Gerak kerja kempen perlu diperkemaskan lagi dan tidak tertumpu pada sesuatu isu sahaja sedangkan mungkin rakyat ingin mengetahui apa kebaikan atau kebajikan yang mereka perolehi sekranya mengundi PAS. Jadi sama-sama kita fikirkan dan terus berjuang memartabatkan bangsa dan agama Insyaallah. - Orang muda.

komen 14.

Elok sangatlah jika buat Post Mortem, tapi setahu sayalah... memang susah nak matikan Mat Isa, macam saya kata tempuhari.. samalah macam nak rampaih Kepala Bataih dari Pak Lah... memang tak boleh.. kerana otai-otai sana respect abis kat aruah Mat Bedui (Ahmad Badawi) dan memang pun patut di hormati... kerna Mat Bedui ini sekolah pondok... baca khutbah tak pernah ada teks di tangan.... mau jumaat atau pun raya... itu lah kekuatan Mat Bedui... oleh kerana sikap bapak dia maka anak pun di hormati macam bapak dia...

Samalah dengan Mat Isa, hangpa toksah duk kata apa lah... depa cuma nampak Mat Isa tu bagiuh, kerana orang kampong depa, kenduri kendara kampong dia tak pernah miss.. tu saja.. Kg Bgn Pinang duk macam tu dah 21 tahun aku di sini..., sama lah dgn Kg Baru Sirusa.... yg banyak tanah kena juai kat orang pendatang... last2 Kg Bgn Pinang dan Sirusa jadi hak milik orang pendatang... sama lah macam Kg Paya di PD..

Rasuah.. semua oghang tau, lani duk jaja.. kalau kat Bgn Pinang tak ada istilah RASUAH.......

Tu tak cerita lagi pasai genster depa... nak cakap pun malaih... bagi depa Subuh ka, zohor ka, maghrib ka, isya ka... sama saja.. tapi kalau raya gerenti ada. - Ayahcu.

komen 15.

PAS harus berubah. PAS dilihat tenggelam di dalam arus PAKATAN RAKYAT. PAS dilihat semakin jauh dari apa yang diperjuangkan. INGAT hanya ISLAM yang mengukuhkan PAS. Kembalilah memperjuangkan ISLAM tanpa kompromi baik dari kawan atau lawan. KEMPENLAH dengan Kekuatan PAS bukan Kelemahan org lain. - Lord.

komen 16.

Dalam kita bermuhasabah di atas kekalahan di Bagan Pinang, kita juga perlu menilai tahap penerimaan masyarakat terhadap Pakatan Rakyat terutamanya di negeri-negeri yang diterajui oleh PR. Saya nampak salah satu sebab yang menyumbang kepada kekalahan PAS ialah rakyat Bagan Pinang tidak dapat menjiwai idealogi PR. Saya juga risau, sekiranya masalah dalaman PR tidak ditangani dengan baik, ia akan menterbalikkan sokongan rakyat dari mengudi PR. Dakyah BN untuk memburukkan PR ternyata berjaya dengan bantuan media perdana, dan kita perlu lebih bijak dalam menangkis serangan mereka.InsyaAllah, Islam akan berjaya menakluki Malaysia suatu hari nanti. Amin. -Mohd Kamal Fikri.

komen 17.

Pada pendapat saya:-

i) Semua kerjasama (khasnya dihari penamaan calon dan hari mengundi) yang telah ditunjukan dalam PR adalah pada tahap yang baik dan perlu diteruskan.
ii) Undi POS perlu di perbaiki SPR dah perlu terus diperjuangkan agar UMNO (BN) khususnya tidak dapat diexplotasikan iii) Kita (PR) memerlukan cara untuk bersaing dengan kuasa yang dimiliki kerajaan (Polis, SPRM, SPR, TV1, TV2, TV3, Astro) dalam menangkis semua provokasi.
iv) Kemahiran berkomunikasi dikalangan petugas-petugas.
v) Provokasi UMNO dimulai dengan "sandiwara" abd. Azeez (Putera UMNO) hingga kepada hari membuang undi tu perlu ditangani...
vi) Mereka dah dapat mengimbangi "Blogger PR" dengan mengujudkan blogger upahan.. Kita mesti cari jalan lain pulak..
vii) Perbincangan mengenai pengagihan kerusi dalam menyesuaikan komponan PR yang bertanding selain memperkenalkan calon.. Calon PR dah terbukti terbaik.. (bebas sogokan). -Abdullah Abd Jamil.
komen

1 comment:

nel said...

Kekalahan bagi PAS adalah umpama 'makanan'.
Kemenangan bagi PAS adalah umpama 'sendawa'
Kedua-duanya disambut dengan ucapan Alhamdulillah

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil