Followers

Friday, November 20, 2009

SPRM...anda tidak kebal...!!

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:07eINiX8UAgvdM:http://kinabalukini.files.wordpress.com/2009/04/logo-sprm.jpg
malam tadi ummi bersama famili berbuka di Bagan Datoh..makan di Jeti Bagan Datoh sambil mendengar Buletin tv3..salah satu berita adalah mengenai SPRM bila mana Mahkamah Tinggi telah memutuskan bahawa SPRM tiada hak untuk menyoal siasat saksi ikut suka depa..bila dengar berita tu..ummi dan hubby cakap 'padan muka' ingat beasr sangat ke nama SPRM sampai hak asasi orang lain tidak diumpamakan..walaupun nak jalankan tugas dengan bagus sekali pun..ingat2 la..orang lain pun ada kehidupan dorang sendiri..

harap SPRM akur dengan keputusan Mahkamah Tinggi..siasat waktu berkerja..bukan sampai ambil masa orang lain..kalau ikut dakwaan Boon Wah..dia dikasari ketika disoal siasat tak hairan perkara itu boleh berlaku..bila kita berkerja lebih masa stress akan berlaku terhadap saksi dan pegawai yang menyoal..akhirnya kestabilan emosi tak dapat dikawal..baran pun datang..akhirnya masalah lain pulak yang timbul..iaitu berlaku kekasaran..

saranan hakim itu betul dan sebaiknya dipatuhi kerana untuk mengelakkan situasi emosi yang tak terkawal kerana bebanan lebih masa ketika bertugas..takut matlamat soal siasat yang dilakukan tak menepati kehendak dan tujuan..akhirnya buat kerja yang sia-sia .. buang masa dan tenaga..hanya akan merugikan kedua2 belah pihak..

buat kerja biar berhemah supaya hasilnya berkualiti..
komen

4 comments:

Ayid said...

Polis dan SPRM ada waktu pejabat dan punch card. Tapi mereka lupa (para malaikat allah) sentiasa mengawasi kita sepanjang masa hingga ke akhir hayat

LanaBulu said...

Kalau depa juga terlibat dgn rasuah lagu mana pulak? nak report kat sapa? Depa juga manusia biasa..boleh cenderung kearah malaikat dan juga boleh cenderung menjadi 'BANJINGAN'..
nak cari sapa pulak??
Polis..?
Peguam negara??
Parlimen.?

is said...

Bila kes bertambah, dan kes tersadai banyak, salah kan sprm,polis la pulak ye.... ye lah, sebab nak siasat hanya waktu pejabat je. Kalau macam tu ,,, bebudak disekolah kalau yang bergaduh malam di asrama, kena tunggu pagi esok la ye...siasat kes. Sama je polis,sprm,sekolah pun. hak asasi manusia la katakan,,,,

GOMO said...

Apa yang Gomo ingin sampaikan di sini bukanlah cerita palsu atau pun rekaan, namun ianya memang benar telah terjadi. Gomo bukan hendak menceritakan akan Gambar Nik Ajis yang tergantung di dinding dinding rumah tapi menceritakan akan sebuah kisah Glamour yang Nik Ajis cari dalam memasyurkan dirinya. http://www.papagomo.com/2009/11/sayuti-omar-mso-pernah-ditawar-balak.html

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil