Followers

Sunday, April 15, 2012

belajar secara percuma atau secara berhutang..mana pilihan anda..??






Petang tadi para mahasiswa mengadakan perhimpunan menuntut hapuskan PTPTN..

untuk apa nak dihapuskan..??bukankah benda ni bantuan untuk para pelajar untuk meringankan beban mak bapak nak hantar anak pi sambung belajar kat IPTA..dah bagus la tu kerajaan  nak bantu..memang dasar orang tak penah nak bersyukur..

Kata-kata di atas ni memang akan kita dengar dari mereka yang tak tahu apa itu PTPTN..kenapa pelajar2 nak sangat dia dihapuskan..deme yang belajar mesti paham benar deritanya mak bapak deme nak ngantor deme nyambung belajar..tapi deme rasa bila ada PTPTN ni..deme lagi terseksa..bila dah habis je belajor..hutang dah menanti deme untuk deme selesaikan..dikatakanlah deme tak dapat kerja lepas habis belajar..tak ke mak bapak deme yang kena tanggung..itu kalau sorang yang ambik PTPTN..kalau dalam 1 keluarga 2 3 orang yang mengambil PTPTN..belum bekerja dah berhutang..

sepatutnya kerajaan sebagai bapak kepada pelajar2..ada ke patut anak nak belajar berhutang dengan bapak..tidakkah bapak memang bertanggungjawab menanggung pembelajaran anak2nya..? sepatutnya kerajaan beri biasiswa kepada mana2 pelajar yang nak menyambungkan pelajaran..bukan beri hutang kepada pelajar..ini namanya macam ALONG..

Antara belajar secara percuma tanpa PTPTN atau belajar dengan hutang menunggu selepas habis belajar..mana pilihan anak2 kita dan ibubapa..tentulah kita akan pilih belajar dengan percuma..

pikir-pikir lah..dan pilih-pilih lah mana yang terbaik untuk masa depan anak-anak generasi akan datang..jangan lahirkan generasi berhutang ..




Kalau tengok video ini akan terbit kata2..pelajar2 sekarang kurang ajar..biadap..tetapi kita kena kaji la..kenapa fenomena ini berlaku..kalau tidak kerana pelajar rasa tertindas..!!
komen

2 comments:

mountdweller said...

A'kum Ummi

Pak Din rasa manusia yang gila atau pun biul saja yang membantah penghapusan PTPTN nih!

Pak Din pun heran juga ibubapa yang sepatutnya menerima baik dan menyokong cadang ini tetapi malangnya ramai juga ibubapa yang sewel.

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

wsalam Pak Din

betol kata Pak Din..sekarang ni pulak ada menteri suruh pulangkan duit PTPTN yg budak2 dah dapat..tu saja nak bagi rakyat tertindas dan buat rakyat lagi marah..

sepatutnya kerajaan cubalah ambil hati rakyat sikit..untung bukan kat orang lain pun..bila rakyat senang hati..negara pun selamt..tenteram..

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil