Followers

Tuesday, August 12, 2008

JANGAN sentuh EMPAT perkara YANG SENSITIF

assalamualaikum.gif salam picture by elorange_360


JANGAN sentuh EMPAT perkara YANG SENSITIF
oleh ABN Nasution

1. Masalah agama


Masalah agama kalau hendak di bincangkan, maka bincanglah agama sendiri dan peraturannya, jangan bincangkan agama orang lain

ummi : sesuai sgt dengan Surah Al-Kafirun,maksud ayat 6 ''
Untukmu agamamu dan untukku agamaku!''

2. Masalah bangsa

Jangan memperlekeh bangsa orang lain, jika mahu bincang juga maka bincanglah nasib bangsa kamu sendiri, Tuhan jadikan setiap bangsa-bangsa supaya mengenali adat dan budaya masing-masing

ummi : disarankan mengenali adat budaya bangsa lain untuk kita faham dan menghormati sesama bangsa..tapi bukan mencampuri urusan satu2 bangsa itu.

3. Masalah bendera negara dan negeri

Jangan memperlekeh bendera-bendera yang menjadi kebanggaan setiap negeri dan negara kerana di sana ada yang mendaulatkannya

ummi : bendera merupakan lambang kepada semua..tak kira bangsa, ugama dan pahaman politik...tu sebab masa perang orang pegang bendera ni amat dijagai dan duduk di barisan depan sekali...kerana turunnya bendera bermakna tumbangnya sesebuah negara atau negeri..maka bila ada yg berkempen terbalikkan bendera ummi tak sokong,kerana ia merupakan lambang pada bumi yg kita duduk sekarang..tanpa bendera tu orang luar takkan kenal Malaysia...jalur gemilang bukan kepunyaan hak mutlak satu2 parti politik...tetapi hak semua rakyat Malaysia,ia merupakan lambang dan maruah rakyat Malaysia...so kena lah kita pelihara..takkan lah marahkan pemimpin bendera yg dicerca..wallahualam

4. Masalah badges(lambang/logo)

Jangan ganggu dan perlekeh badges yang di junjung atau di guna pakai oleh kumpulan-kumpulan tertentu kerana ia melambangkan kebanggaan yang di kaitkan dengan tugas-tugas mereka sanggup mati kerana itu.,contoh pasukan beruniform.

ummi : bab ini kalau mereka2 yg menjadi anggota2 beruniform..tak kira polis,askar,kastam atau mana2 unit2 beruniform dan institusi2 kerajaan...logo atau lambang ni sgt disanjung tinggi...dorang sanggup gaduh,bermati2an mempertahankan maruah logo tu..jadi tak heranlah Abg Bakaq a.k.a ~penarik beca ditahan kerana itu..kalau nak marah polis..marah saje individu itu tapi jangan pada lambangnya..kerana ia boleh dianggap menghina tapi bukan 'menghasut'....nak kira kalau nak tangkap pun tangkap la org yg ubahsuai logo tu..pasai apa,bukan Abg Bakaq yg buat pun..pastu kalau nak tangkap..ramai lagi yg patut ditangkap ,sebab ramai yg buh logo berkepala anjing tu kat blog2 dorang..termasuk la ummi sekali..hehehe.....begitu juga dengan jata2 negara dan negeri2,lambang2 kebesaran raja2 ..jadi harap kita semua perihati dan menghormati sesuatu lambang itu..kalau kita rakyat Malaysia sendiri menghina kepentingan2 negara kita..jgn pulak kita marah orang menghina hak kita...salah kita juga.(peringatan ini untuk diri ummi dan anda2 di luar sana juga)


Ke empat-empat perkara tersebut jika di perlekeh atau di ganggu atau di hina maka ia akan mengundang kecelakaan, adapun peristiwa yang berlaku dua tiga hari yang lalu, yang berkait dengan FORUM MASUK ISLAM yang mungkin akan mencetuskan huruhara maka semua pehak hendaklah melihat kelemahan masing-masing, umpamanya jika ada sesiapa dari kalangan yang bukan Islam yang mahu MASUK ISLAM maka peraturannya mestilah di ketatkan peraturannya KECUALI yang mahu MASUK ISLAM kerana melihat Islam itu benar indah dan baik, bukan kerana mahu MASUK ISLAM kerana cinta, hendak kahwin atau kerana politik, dan mereka yang sudah masuk Islam (mualaf) tentukan mereka itu mendapat bimbingan dengan secukupnya terutama soal akidah, bukan di biarkan mereka itu meraba-raba untuk mendapat kefahaman tentang Islam, kita dapat melihat dan mencontohi bagaimana azam pengembang-pengembang agama kristian yang gigih dan sanggup masuk hutan kerana mengembangkan kefahaman mereka dengan jayanya, akan tetapi bagi orang-orang islam belum lagi ada yang sanggup berbuat demikian

Orang-orang melayu yang beragama Islam dan menjunjung tinggi ISLAM pun belum tentu mereka itu faham tentang Islam itu apa yang sebenarnya, cuma yang mereka tahu mereka adalah Islam, akan tetapi mereka tidak memahami kehendak-kehendak Islam itu sendiri, dengan sikap demikian mereka mudah di perlekeh oleh orang yang bukan Islam kerana setiap orang yang bukan Islam akan meneliti pokok akidah Islam itu berasaskan kepada apa, dan apabila mereka memahami apakah ISLAM itu sebenarnya maka mereka menilai pegangan umat yang bernama ISLAM yang tidak menepati ISLAM yang sebenar maka itu adalah peluang bagi mereka memperlekeh ISLAM dan umatnya, dalam hal ini siapa yang hendak kita persalahkan? Cuma di sebabkan mereka adalah dari kalangan baka Islam maka mereka bersemangat untuk menunjukkan perasaan mereka sebagai seorang Islam, itu saja dan tidak lebih daripada itu, ini terbukti di dalam majlis peguam itu sendiri ramai yang beragama Islam akan tetapi mereka tidak langsung merasa apa-apa mereka itu menikus bagaikan tikus basah, kerana mereka sendiri sudah menjadi 'bad muslim', langsung tidak punya perasaan

Di akhir zaman ISLAM itu sendiri sudah banyak di ubah-ubah oleh manusia yang bernama Islam itu sendiri, sama seperti apa yang telah berlaku terhadap ahli-ahli kitab, mereka nak tunjukkan bahawa mereka adalah Islam yang bersemangat dan memperjuangkan ISLAM itu sendiri, seolah-olah mereka adalah pejuang ISLAM, namun mereka tidak menyedari Islam yang mereka perkenalkan itu sudah mirip kepada Yahudi dan Nasoro, kerana itu adalah di harapkan apabila kita hendak membincangkan soal Islam maka hendaklah di jemput orang yang bijak pandai tentang ISLAM, jangan ego,jangan bongkak, jangan sombong bodoh !!! dan jangan cuba cipta ISLAM yang baru

Apabila kita menepati ISLAM yang sebenar yang berasaskan Al-Quran dan Hadis maka itu adalah Islam yang benar, selain daripada itu semuanya bukan islam yang benar, malah ia adalah palsu, JANGAN NAK PERBODOHKAN orang lain, cukuplah diri sendiri yang bodoh..


Ummi : Islam adalah satu cara hidup yg sudah cukup sempurna...hayati dan amal sbaik2nya.Allah dah beri kita panduan tapi kita taknak gunapakai untuk kehidupan kita seharian...tu pasai gejala sosial yg berlaku di hari ini yang menjadi jaguannya adalah bangsa melayu yg berugama Islam..yg mendahului senarai teratas adalah bangsa ini juga..jadi dimana silap kita..??

wallahualam


komen

2 comments:

Harimau-Menaip said...

Janganlah tangkap...nasihat udah le. Educate itu lebih baik dari menghukum.

Kalau nak tangkap ummi, takpe kot....hehehehe.

~*♥ UmmiAnni :: HaniNasution♥*~ said...

ewah2 tok ghimau...tapi kata si pernarik beca buat macamana pun kalau dah ditakdirkan kena cekup..kena cekup juak la..takleh nak elak...so ummi redha je la....nak kata apa..

tapi apa2 hal pun ummi bagi tok ghimau can ambik peluang tu dulu hehehe

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil