Followers

Saturday, April 11, 2009

kenangan PRK Bukit Gantang

salam semua...

selesai sudah PRK Bukit Gantang..banyak kenangan.. banyak dugaan.. banyak tohmahan..itu yang dah kulalui sepanjang berada di Bukit Gantang...banyak juga kenalan baru yang dapat..banyak juga wajah2 baru yang muncul menjadi lakaran baru untuk dimuatkan dalam database kehidupanku..maaf la lambat update blog cikai ni..demam punya pasai la apa lagi...akak sesumpah aku pun demam jugak kabornya...Allah suruh rehat tu..tu tanda Allah sayang kat kita..

aku sebagai seorang muslimah yang punya banyak pantang larang bila berada dilapangan perjuangan..kerana aku sebagai isteri kepada seorang suami..ummi kepada 5 orang cahayamata...anak kepada mak dan abah...setiap langkahku harus memikul amanah iaitu menjaga maruah suami dan keluarga...maruah jemaah parti yang kunaungi...insyaAllah aku masih berpegangkuat dengan pantang larang..kalaupun aku terleka teman disisi sentiasa mengingatkan..ini jalan hidup aku..ini kemahuan aku..ini kepuasan bagi diri aku...aku berbangga dengan aturan Allah...punya suami yang memahami..punya anak yang sentiasa menyokong...punya keluarga yang sentiasa bersamaku...punya sahabat2 yang sedia berdiri disampingku...

aku ingin mengucapkan terima kasih kepadaMU ya Allah..belum tentu aku akan dapat pengalaman yang sebegini mahal tanpa izinMu...lebih2 lagi bila kemanangan yang KAU hadiahkan sebagai menambahkan kemanisan dalam sebuah perjuangan...walaupun perjuangan yang aku lalui tidak sehebat Masyitah(bukan Mashitah Islam Hadhari tau..) atau Sumayyah..terlalu sedikit dan terlalu kecil sumbanganku untuk Islam...namun peluang yang ada ini takkan kulepaskan...

aku akan hanya lakukan apa yang aku suka buat..PRK Bukit Gantang betul2 memakbulkan keinginan aku...aku diberi tugas ikut suka aku...tak ada tekanan tak ada paksaan...so aku kerja dengan senang hati bersama 2 lagi muslimah yang berani mati...kuang..kuang..kuang..kami tak besar(err tak besar ke..?)..dan kami tak kuat..bila bekerjasama semua jadi mudah..

Sesumpah


Ucapan setinggi2 terima kasihku untuk ketua HalWa Perak Kak Mizan kerana memberi kepercayaan kepada kami bertiga untuk menjayakan misi sebagai 'sesumpah'..satu pengalaman yang cukup berharga.. kena pulak gandingannya dengan Puan Leha dan Cik Puan Ana..the great 'sesumpah' of the year hahaha..keberanian korang memang aku salute..secara tak langsung aku jadi terover berani dari korang..muahahaa... apa2 pun team kita memang class beb...masuk lorong kecik..lorong besar...semua kita redah...satu team yang cukup mantop...

Iron lady of Trong



ni nak cerita tentang seorang hamba Allah yang betul aku kagum Kak Nah pangilan manjanya...hebat dan cukup lasak..meeting dari Trong ke Ayer Kuning hanya dengan motosikal aje...tak kira malam ke siang ke hujan ke panas ke...bila kena panggil untuk meeting di markaz induk dia pasti redah...bagi aku dia ni patut diberi pingat....malam sehari sebelum nak mengundi kakak kita ni jatuh motor dia pakat senyapkan dari kami...apa lagi bila akak sesumpahku tau.. mula la mulut dia bising mengalahkan murai...baik akak sesumpah mahupun Kak Nah ni..mulut depa memang tip top..sapa tak tahan mau nangis..tapi aku dah biasa hidup dikalangan mulut2 yang sekutu dgn depa ni maka aku tak terasa hati..sapa yang jenis cepat tersentap jangan duk dekat baik hangpa duk jauh2 sat lagi ada yang teghoyak...ada yang buat muncong pulak nanti..tak tau la bila nak jumpa dengan Kak Nah lagi...masa balik tak dan nak bermaaf2an.. yang penting berbaloi dengan kemnenangan yang Allah beri..tapi aku tau apa Kak Nah nak cakap bila kita menang.."menang lagi susah hang tau...sat lagi aku mengalahkan YB..semua duk cari aku..minta tu mintak ni..." tu la ayat dia..sabar no Kak Nah..

Terima Kasih

sepanjang PRK Bukit Gantang aku asik berulang dari Bagan Datoh ke Bukit Gantang macam aku pergi Teluk Intan aje .. setinggi2 ucapan terima kasih aku buat Kak Wan sebab menyediakan tempat tidor yg cukup selesa di Trong..ala2 homestay lagi...cukup dengan keselamtannya..pasal duk depan Balai Polis Trong...tapi sayang takde coverage untuk si berukband...maka aku dioffer bertapak di rumah Cik Puan Ana di Semanggol..tak jauh dari stesyen maya BloggerNetwork.. maka di Semanggol lah stesyen mayaku...terima kasih Ana pasal pinjamkan streamyx hang kat akak...dan paling berharga dia meminjamkan tenaga dan masa dia untuk menemani aku sepanjang aku bertugas di PRK ini...sampai anak dia pun dia export kat mak dia...terima kasih makcik tolong jagakan Musfirah...makanya Cik Puan Ana ni sudah dikenali di kalangan BlogNet...sebagai bodyguard aku dan teman setiaku...hehehe

kepada geng BlogNet...terima kasih sebab menaja makan malamku sepanjang di Bukit Gantang..tempat berkumpul kami selalu tak lain kat restoran Zambri..bukan Zambry MB Haram tu...restoran tu aku panggil restoran kanji arab...pasal kanji dia memang sedap walaupun aku tak pernah order kanji...cium bau dia aku dah agak memang sedap..dan di situ juga tempat pimpinan PR menjamu selera..aku jarang dapat bersama dan bergerak dengan geng BlogNet..maka time makan adalah time untuk kami bertukar cerita dan menyampaikan berita apa yang berlaku... disebabkan tugas aku di bukit gantang selain sebagai blogger aku juga petugas parti..itu pasal aku tak banyak buat posting..sebab sibuk dan bila balik ke Semanggol dah jauh malam..mata pun ngantuk badan pun penat...cerita memang banyak...tapi masa tak mengizinkan untuk aku menulis...bizi maa...

kepada tetamu BlogNet..ada yang tak sempat nak kenal dan tak sempat jumpa pun ada..terima kasih memberi sokongan kepada kami yang kerdil ini...memang banyak bantuan dah diberi kepada team BlogNet..mungkin tak dapat kami nak membalasnya..insyaAllah setiap yang disumbangkan akan memberi seribu keberkatan kepada perjunagan ini...demi keadilan..demi keamanan..demi kejayaan dunia dan akhirat...tapi paling manis dalam PRK ni bila Abg Pyanhabib sudi bersama kami di hari kemenangan DS Nizar..juga adik Annur(hari jadi Annur masa tu) dan kakak Anisa serta famili KulupSakah...


Annur(besday girl) dan umi(blogger aku OKU)

suasana menunggu keputusan

kepada pelayar BlogNet terima kasih kerana memberi sokongan anda semua...tanpa anda siapalah BlogNet..aku tak dapat nak buh nama2 yang terlibat secara langsung ke atau tidak dengan kehidupan aku di sepanjang PRK ni..yang pasti aku cukup2 berterima kasih atas sokongan dan perhatian anda terutama Kak Erah dalam lembutmu terselit ketegasan..terima kasih kerana sentiasa menjagaku dalam jauh..

Terima kasih juga kepada pengundi2 Bkit Gantang yang telah memilih DS Nizar sebagai wakil kalian...terima kasih kerana memberi kemenangan kepada PR...kerana anda membuatkan seluruh jentera dan penyokong PR tersenyum sehingga ke hari ini...Tahniah kepada warga Bukit Gantang kerana anda memiliki wakil rakyat yang cukup istimewa..

Takbirr..!!
komen

4 comments:

Aku oku! said...

70409 hadiah hari jadi adik (annur) yg paling bermakna. kenangan di bukit gantang abadi diingatan, terima kasih atas layanan dari ummi dan ana. jazakallah khairan khatira

Anonymous said...

SALAM KAK UMI,
SEPERTI KUKENAL FIRST PIC DALAM POST KALI INI.ITULAH U**KU.OUR FAMILY IS MUJAHID.SELAMAT BERJUANG MY U**.WE ARE VERY APPRICIATE WITH YOU.MAY ALLAH BLESS YOU AND JAMAAH.

Baginda Reformasi said...

salam penulis dan pembaca dan ummi..
nak minta penjelasan kiranya anda boleh memperjelaskan sedikit hal undang2 MALAYSIA... bukan nak ajak bergaduh.. hehehe

link yg terlibat:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/04/nik-aziz-bela-dap.html

Anonymous said...

Kak Nah ni.......... kalau dapat digandingkan
duduk semeja sebelah shahrizat... ..... mesti BEST.

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil