Followers

Monday, July 07, 2008

borak2 pasal 6 Julai



semalam,aku di kolumpo...
aku , adik dan adik angkat aku dgn berkobar2nya kami naik bas menuju ke kolumpo..tujuannya nak gi join Himpunan Sejuta Rakyat...pasal masa BERSIH aritu aku bawak biras aku je..tak kasi tau adik aku yg berdua ni...dorang punya la marah kat aku..so yg himpunan ni awal2 dah kasi tau kat dorang...punya la semangat tiap2 ari tanya apa cite dgn program tu...persiapan jgn cite la..ngalahkan nak gi champing...kami bertolak dari perak 5hb lagi..tido kat rumah adik aku kat Sg.Penchala..malam kitaorang gi Uptown Damansara..saje jalan2 kasi duit kat orang...balik rumah dah kol 12 mlm..adik aku siap set jam kul 5.15am lagi...dalam hati aku giler tol bdak2 ni...aku cool je la..tapi dalam hati kahkahkah..... nak gelak depan dorang takut majuk lak...hehehe aku taknak lah bermuka2 lak..memang aku pun teruja gak..dlm kepala hotak ni terbayangkan suasana macam BERSIH aritu...ada trak FRU...ada acara tembak2 asap...ada acara siram2 ayor.....dalam pada itu duk bayangkan jugak...dalam stadium apa yg nak dibuat..??nak duduk dalam tu aje ke..??takde acara berarak ke..??takkan nak duk dalam tu dengar ceramah pulak kot..??ahhh...!! sampai sana nanti baru tau...sabar..sabar...senyum melerek aku masa letakkan kepala atas bantal..gamak2nya aku tido pun dalam keadaan tersenyum kot..hahaha

peserta paling awal bangun adik aku..pukul 5 dah bangun...dalam hati aku tak tido ke budak ni...rupa2nya memang betol la sangkaan aku...dia takleh tido hahaha...punya la berkobar2..dia la peserta pertama mandi dan bersiap...kemudian adik angkat aku lak...last sekali aku la..lepas solat semua kami sarapan..adik ipar aku lak anak dia ada sukan tadika...kalau tak mau join sama gak dia ni...takpe lain kali leh join ekk...dah siap2 timbul lak 1 problem..camne lak nak gi stadium..??dah la kami ni bukan biasa lepas ke kolumpo ni sendiri2..selalu ada je tukang bawak...tapi kalau dah nak rezeki tu..tak sangka adik aku ada balik...selalunya dia takde di rumah...so kitaorang bodek2 la mintak dia anta...lega la hati bdak berdua tu bila abang dorang mau antakan...

kami bertolak dari rumah tu pukul 10 pagi..itu pon dah hangat punggung budak berdua tu pasal dah lambat...takut jalan jem...takut polis block..macam2 la dorang risaukan...sampai je kat area stadium..aku jadi sikit pelik...apasal sunyi jek...??dalam hati celoteh gak..kot2 pasal ikut belakang kot..kami turun je dari kereta...kami terus beli pengikat kepala yg terjual di luar stadium...kat situ gak anggota Unit Amal sedang menerima taklimat ... bila kami melangkah masuk ke dalam stadium..mak aihhh.!!mana orang2 ni...??banyak tempat kosong...orang tak masuk lagi ke..??

jam 10.40 pagi orang makin ramai..tapi keadaan terlalu bertenang...aku dah mula tak suka suasana camni...rase macam gi stadium untuk dengar ceramah je gayanya...rope2nye,memang le weh oii...lepas sorang2 pimpinan berucap...diselang seli dengan nyanyian...sajak...tarian singa..gendang dari Hindraf....masa awal2 melabuhkan punggung di tengah2 padang...semangat la jugak..tapi makin lama makin menurun lak semangat aku..sebabnya asik duduk je kat tgh padang takde aktiviti lain...dalam banyak2 hiburan selingan..aku paling suka Dinsman dan Pyan Habib punya persembahan...

jam 1.00 tghari program berhenti rehat sehingga jam 2.00 ptg..so kami pun kuar cari bende makan utk mengisi perut..kami beli burger je..pasal makanan licin,nak jalan jauh2 malas la pulak..so burger pun burger la...kami makan di tepi kolam...sambil borak2..aku cakap kat adik2 aku ni..tak best la protes ni..pasal takde cam BERSIH aritu...tujuan kita nak bukak mata orang di luar sana tu tentang masalah rakyat sekarang ni... kalau duk kat dalam stadium jek...bila orang2 kat luar tu nak bukak mata..??lama2 dorang pun dah lali dgn keadaan sekarang ni..yg jadi mangsa orang2 yg tinggal kat luar bandar...yg pendapatan hanya cukup2 makan je... apa cite...??harga barang semua naik..pendapatan orang2 yg kerja kampung tetap jugak camtu...kesian tau...korang kebanyakkannya kerja makan gaji..tiap2 bulan dapat gaji..cuba bayangkan org kerja kampung ni kerja gaji harian..yg mengopek nyor mana ada gaji bulanan...yang kerja mencebak sawit...yg ke laut...bayangkan anak bini dorang camane..??nak mengisi barang dapor...anak nak belanja sekolah...nak bayar bil letrik,ayor..kesian wehh...!!bagi yg berkebun pulak...baja naik harga...racun naik harga...sekarang ni..kalau jual sawit setiap 1 tan kena pulak potong RM 50.00 giler betol sekarang ni...banyak yg tak logik dari logik....ntah la..dunia..dunia..

jam 1.45 ptg kami masuk semula ke dalam stadium...di tengah2 padang kaum muslimin sedang menyiapkan tempat untuk bersolat zohor...dan yg paling menyedihkan panorama di atas padang...penuh dgn sampah..!!takde sivik betol la kawan2 sedemontrasi aku ni...so kami pakat turun gi kutip sampah2 yg bertempiaran di atas padang...dalam pada mngutip tu mengomel jugak..nak kata yg datang ni budak2 semua dah tua2...takkan la nak buang sampah tak reti cari tong sampah..??mencemarkan betol..yg datang bukan saja orang tempatan..wartawan asing pun ada tau..takkan benda kecik camtu tak nampak...ish..ish..ish...bila sessi kedua bermula...sedihnya lah..tempat duduk yg sebelah pagi tadi penuh dah kosong...di padang pulak..di pinggir padang pun tak penuh...tapi disebabkan kemunculan Dinsman dan Pyan Habb lama kelamaan berisi tempat2 kosong tadi...orang makin ramai datang..kemudian abang Mat Sabu tiba...Azmin Ali datang...teruja betul aku nak dengar bebelan abg Mat sorang ni...tapi...nak kata apa..waktu makin mencemburui kami...kami terpaksa balik ke Perak sebelum malam...2 orang adik aku nak balik ke Ipoh...aku balik ke Bagan Datoh...nak tunggu abg Mat membebel tak dapat..huhuhu makanya kami pulang dengan sedikit perasaan terkilan..pasai adik aku dah tunggu kat luar nak angkut kami balik...sedih..sedih...kami meninggalkan stadium semasa Azmin Ali berucap...

oklah takat ni je lah aku larat nak membebel..jari dah penat...kat bawah ni disertakan gambar2 masa program Protes tu..harap bergumbiralah..!!




komen

No comments:

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil