Followers

Tuesday, July 08, 2008

pada pendapat aku..



adakah angin puting beliung di stadium Kelana Jaya dah reda..?? aku jenguk2 ke sana...aku jengah2 ke sini..macam2 pandangan orang yang aku tgk.... macam2 luahan...ada yg marah..ada yg sokong...ada yg kutuk,maki bagai..kadang tu yg dimaki hamun bukan calang2 orang...pemimpin parti la..pemimpin komuniti la..orang yg banyk mengorbankan masa dan tenaga pada parti dan rakyat...walaupun tak hebat mana..walaupun tak besar mana sumbangan mereka..tapi kalau takde mereka2 ni..takkan la Mesia ni boleh jadi camnikan...nama pun manusia,tak lepas dari buat kesilapan..bukan senang kita nak kawal beribu2 kepala ni...ate camne..rambut je sama hitam..hati dan kepala hotak lain2..oppss...rambut pun dah tak semua sama warna...dah la warna rambut tak sama..warna kulit pun tak sama..bahasa pun tak sama...bangsa pun tak sama...abih camne..

cuba kalau kita la yg diamanahkan untuk megelola satu program tak usah la yg besar2 mcam Protes ni..kita ambik majlis cikai2 punye contoh majlis hi-tea pun cukup la...tgk la,korang mesti missed soru punye..nak kencing pun tak dan...tido hape lagi mau berbulan2 tak kenal bantal...panadol ntah berapa biji la dah ditelan..pendek kata waktu siang macam pendek aje..kalau sehari ada 36 jam..mau la 36 jam dia nak bekerja untuk majlis tu aje...pasal hasil mesti nak grand...nak yg terrrbaik..terrrhebat...terrrgemilang....kalau cacat sikit dah tentu orang bantai kita punye...so nak kata apa..nak puaskan hati orang ni bukan senang beb...last2 hati sendiri yg remuk...dah tentu kita harapkan kawan2 dan orang bawahan kita backup kita...takkan dalam seluruh majlis tu takde satu pun yg menafaat..takkan semuanya tak elok...biasa la lumrah manusia kalau yang elok orang tak kisah sangat..cuba kalau terkurang sikit itu la yg dia perasan...macam la pompuan lawa...cuba kalau ada sikit je parut kat muka dia..mana yg orang pandang..tentu parut tu kan..wajah dia yg lawa bak ratu cantik macamana pun orang tak nampak...bak kata pepatah.."kuman diseberang laut nampak...gajah kat batang hidung langsung tak nampak.."

dengan ikhlasnya saya suka pendapat seorang hamba Allah ni...>>>> rumah dia kat sini

tapi kalau nak kira pandangan aku...Protes semalam tu aku tak bape nak suka...pasal banyak yang lagha...laungan kebesaran Allah tak bape aku dengar...kerana laungan tu aku anggap keramat...bila dengar laungan takbir..naik semangat aku...bulu roma pun mengeremang...tu la aura kalimah "Allahu Akhbar..!!" dan memang jelas sangat Protes semalam tu menenggelamkan perjuangan kalimah tu..ntah la itu pendapat aku..orang lain aku tak tau..bijak pandai selalu sebut.."bila kita banyak cakap..banyak la kita buat silap"..kan baik ikuti contoh tuan guru Nik Aziz tak banyak cakap...tak banyak celoteh..tak banyak songeh...orang pun senang hati sejuk mata memandang...sejuk hati mendengar setiap tutur katanya..stiap perkataan yg diucap penuh dengan mesej..bukan cakap kosong je...

wallahualam...
komen

No comments:

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil