Followers

Tuesday, July 08, 2008

cendawan busut..

rasanya cukuplah kita asik cite pasal politik Malaysia ni ...

hari ni nak cerita pasal cendawan busut...
cendawan peberet aku ni.....korang penah tengok ke..??penah makan ke..??kalau sesape yang asal kampung tu mesti tak asing dengan cendawan ni..sekarang ni susah nak jumpa..selalunya bila musim hujan..pastu dirumah2 kita diserang sejenis serangga yang dikenali sebagai kelekatu..itu tandanya ada la rezeki nak makan cendawan busut ni..aku tak tau la kot2 ada nama lain pulak cendawan ni..tapi dari kecik sampailah dah jadi mak budak yg aku tau nama dia cendawan busut..sebab dia tumbuh di busut2 di dalam kebun2...




aku yang dok area kampong ni ,yang dikelilingi tumbuh2an ...rasa sgt bersyukur dikurniakan satu tumbuhan yg cukup sedap dan payah nak jumpa skang ni...jual pon takde tau....
ni la rupanye ....ni belom disiang lagi...penuh dgn tanah..

satu talam ko .... hubby aku angkut balik sampai licin kat kebun tu...1 pon tak tinggal wa cakap lu......(hakap gak laki aku tu..!!)



yang di atas ni dah siap diproses...lama tau nak nyudahkan...kira2 dekat 2 jam gak oooo

dah siap pon... setalam gak... masak pakai periuk besar lagi.... leh buat kenduri tau..
tapi harap maaf...gambar yang dah siap dimasak tak dapat nak bubuh.... pasal lepas masak je terus ngap...lupa nak snap...(terserlah kegelojohan ku...)
aku masak rebus jek...pastu dapat la jiran tetangga merasa sama...bak kata pepatah....org memberi kita merasa. . waow..dia punya rasa sehingga menjilat pinggan kau...

1 periuk besar tu mana larat nak ngabiskan....kang kembung cendawan lak satu famili....

komen

2 comments:

Mat Saman Kati said...

Ngape la tak hantor kat teman sikit. Meleleh air liur, yong.

Lagi satu, pernah makan tebu telur tak? Kat rumah teman ada banyak. Kot-kot tak pernah makan, datang le kalau nak merasa.

hani nasution a.k.a UmmiAnni said...

tebu telur..??heheh tak peronah dengor pun..mandang pon tak peronah,nak makan lagi la jauh...tunjuk la gambornye yoep weh..

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil