Followers

Wednesday, November 05, 2008

Pemimpin Dalam Ungkapan Melayu



Baca Harakah hari ini terbaca satu artikel mengenai suasana politik negara masa ini seperti org demam kepialu...asik meracau2 dan kadang mengerang2....setengah panggil 'rayan'..ni kira dah tahap panas yang melampau..begitu juga dengan politik sekarang dah semakin panas..dah semakin kalut..

kalau kita tengok sidang parlimen hari ini dan semalam..dewan hangat dengan kerenah pemimpin yg bermacam ragam...kadang tengok dorang sungguh memalukan.. bertekak,menghina,memaki, terjerit2,takde tertib... boleh dikatakan akhlak yg ditunjuk tak boleh nak dijadikan contoh... apa yg generasi muda nak contohi kalau ini lah akhlak yg dipamerkan...dan kita tahu idola yg terbaik akhlaknya adalah Nabi Muhammad s.a.w

Di dalam sebuah buku terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka yang bertajuk "Pemimpin Dalam Ungkapan Melayu' tulisan Tenas Effendy ada memberitahu..siapakah pemimpin..?penulis menyatakan...'Yang didahulukan selangkah..Yang ditinggikan seranting...Yang dilebihkan serambut..Yang dimuliakan sekuku'..korang paham ke...? ummi tak bape nak paham...Penah kah kita jumpa pemimpin yg seperti ini..?

Pemimpin macamanakah yg anda nak pilih..? Adakah anda hendak pilih pemimpin yang berkeperibadian..contoh banyak tahunya..? banyak tahannya..? banyak bijaknya..? banyak pandainya..? banyak cerdiknya...? banyak arifnya..? mulia budinya..? banyak relanya..? banyak ikhlasny..? banyak taatnya..? mulia duduknya..? banyak sedarnya..atau banyak tidaknya..?

Buku ini juga menyatakan dalam bab Kepantangan Pemimpin...ada pemimpin yg bertabiat..'Mengejar pangkal mau menjilat...Mengejar harta mau melata...Mengejar kedudukan mau melendan..Mengejar paruh mau bergaduh....Dalam mesyuarat bantah membantah...Dalam berunding tuding menuding..Dalam helah cacat mencacat..Sesama keluarga laga melaga..Sesama kawan makan memakan..Sesama sahabat sebat menyebat..Sesama bangsa paksa memaksa'...

Di dalam buku Pemimpin Dalam Ungkapan Melayu juga disenaraikan jenis2 pemimpin..
  • Pemimpin Abu - bagaikan abu di atas tunggul...tegak goyang duduk pun tak betul
  • Pemimpin Acah - sebarang kerja terkacah-kacah..duduk resah tegak gelisah..ke sana mengacau kesini mengacah
  • Pemimpin Agak - hati bimbang dan banyak agak...kerja tak ada.. rancangan banyak..masa habis teragak2.
  • Pemimpin Agul - lakunya buruk..perangai tak betul..masyarakat dihasung rakyat diagul..hati berulat akal pun tumpul...bencana datang fitnah pun timbul.
  • Pemimpin Aib - pemimpin tidak beraib malu...fikiran menyalah hati berbulu..awak bodoh berlagak tahu...orang berlebih ia cemburu.
  • Pemimpin Ajun - kerja asik mengajun orang...ini tak boleh itu dilarang..jalan lurus ia melintang..negeri rosak takyat berhutang.
  • Pemimpin Alah - ke tengah ke tepi ianya kalah..hati kecil ilmu pon rendah..negeri rosak rakyat bantah...dijadikan induk rakyat berbantah.
  • Pemimpin Alat - lupa diri tak ingat rakyat...di mana untung di situ mendekat.
  • Pemimpin Alih - adat ditukar undang dialih..diberi nasihat ia berdalih..negeri rosak rakyat pon jerih.
  • Pemimpin Hampas - ialah pemimpin bagakan hamapas...manis terbuang sedapnya langkas..tidak dapat menjalankan tugas.
  • Pemimpin Ampu - suka mengampu..mengambil muka ia tak malu..penderita orang tak mahu tahu...kesenangan diri yang ia buru.
Pemimpin kesayangan anda mungkin ada tersenarai dalam salah satu jenis2 pemimpin di atas...kalau kita merujuk senario pemilihan umno ramai yang menawar diri untuk menjadi pemimpin..ia sangat lain daripada cara pemilihan pemimpin mengikut Islam...tapi sayang tak seorang pun mengikut cara Abu Bakar..Umar atau sahabat yang lain pada zaman sahabat Rasululah s.a.w

Dalam pada itu jangan pelik dalam ramai yang menawar diri..ada yang bersifat seperti dibawah ni...
  • Pemimpin Amuk - suka mengamuk..rakyat pun teruk..fikiran suntuk hati busuk..diberi formula ia mengutuk
  • Pemimpin Angguk - ke mana pon terangguk2..pendirian goyah akal suntuk..dalam negeri orang beramuk...dalam majlis orang ia mengutuk.
  • Pemimpin Angkuh - hati busuk akal tak senonoh...mana yg jernih menjadi keruh.
  • Pemimpin Antah - bagaikan antah di dalam beras..dengan rakyat tiada senafas.
  • Pemimpin Antan - menumbuk menindas kiri dan kanan.
  • Pemimpin Antuk - menjalankan tugas hatinya busuk...negeri rosak rakyatnya teruk.
  • Pemimpin Arang - berkata tidak memandang orang...mulut besar banyak temberang.
  • Pemimpin Asal - turun temurun ianya kekal..umpama kayu ia berpangkal..tuahnya ada maruah pun kebal
  • Pemimpin Asap - negeri yang terang menjadi gelap.
  • Pemimpin Badak - muka tebal kulit badak ke hulu membengkok ke hilir membengkak..ke laut menipu ke darat belagak.
Agak2 kita boleh cam tak pemimpin yg seperti di atas..?anda dapat kenal pasti pemimpin yg mana..?

Buku 'Pemimpin Dalam Ungkapan Melayu' ini boleh dijadikan panduan bagi ahli2 membuat pilihan dalam pemilihan parti ...lebih baik dikenal pasti siapakah yang layak menjadi pemimpin untuk menerajui sesuatu parti...bagi memastikan parti itu mendapat sokongan dari semua lapisan dan releven untuk semua...tak kira PAS,PKR,DAP,UMNO...sebab semua manusia itu sentiasa diuji...dan tahap keimannya juga tidak sama...selagi jiwa kita tidak ditanam dgn roh Islam..selagi kita tak letak Islam di tempat yg teratas...semua manusia kena bersiap sedia dgn segala macam godaan ...

Dalam Islam kuasa itu sebagai amanah...amanah yg Allah beri bukan untuk kita gunakan untuk kepentingan diri dan kroni2...kerana kuasa yg diberi adalah sekadar pinjaman dan bukan hak mutlak atau hak cipta terpelihara...

wallahualam...
komen

No comments:

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil