Followers

Wednesday, July 30, 2008

bila punggok rindukan Bulan...

♪ ♫ ♪

Engkau laksana bulan
tinggi di atas kayangan
hatiku dah kau tawan
hidupku tak keruan!!!
♪ ♫ ♪

Eh! Eh! Eh! diam dulu!!! ada suara yang aku dengar!!!
Ye lah!!!
Ok, mari kita dengar!!!

Laaa!!! kesian dia!!!

Demikianlah luahan suara yang di dengar, demikianlah peristiwa yang berlaku buat masa kebelakangan ini, dan mengadu-ngadulah mereka-mereka yang terlibat untuk mendapatkan pandangan dan nasihat kalau-kalau ada orang TENGAH yang dapat mempertemukan keduanya kembali dan orang tengahpun di lantik

MASA YANG TELAH DI TETAPKAN
maka bertemulah mereka!!!

Assalamu'alaikum Wr,Wb
Mula-mula eloklah saya kenalkan diri saya, nama saya Abu Lah... rasanya semua kita dah kenal diri saya, jadi tak perlulah saya kenalkan diri saya ni dengan terperinci, baik!!! tujuan perjumpaan kita pada hari ni ialah untuk mendamaikan di antara PUNGGOK DAN BULAN yang mana mereka ni dah lama berpisah, jadi pada hari ni kita nak mereka berbaik-baik semula sebagaimana tuntutan agama kita, rasanya tak baik kita berbalah berterusan begitu kerana ia tidak akan membawa kepada kebaikkan, lagipun agama kita menuntut semua hambaNya berbaik-baik dan bermesra-mesra, supaya ada PERSEFAHAMAN, barulah hidup menjadi rukun dan damai

Ok...Emm!!! mari kita mulakan! siapa yang nak mulakan dulu?

Ok! Punggok hang mulakan dulu!!! sebab hang yang kata tak boleh tiduk malam kalau tak jumpa BULAN!

PUNGGOK: Assalamu'alaikum Wr,Wb Oh Bulan!!! Abang menyesal, abang menyesal ! jika dulu abang banyak bersabar tentu kita tidak berpisah sebegitu lama! rindu hati ni bukan kepalang! lihatlah badan abang ni dah mula kurus mengenangkan engkau wahai Bulan!!! abang sumpah! abang sumpah! Abang tak tahu nak cakap apa lagi.... hek!...hek!...hek!...masalahnya penyesalan ni lambat pula sampai!!! itulah masalahnya!!!

ABULAH: (orang tengah) Ehhh!!! nangis pulak budak ni, macam budak-budak! Haaa!!! hang BULAN lagu mana, tak kesian ka dengan PUNGGOK nih!!!

BULAN: Assalamu'alaikum semua!!! Saya rasa tak usah la kita main lagu,lagu! kita terus saja bincang! Abang!!! bukan saya tak kesian dengan abang!!! tapi saya lihat perangai abang ni tak berubah-ubah, tuu! Laa!!! dulu abang mengata saya macam-macam!!! lepas tu Abang tendang punggung saya!!! sakit tau tak banggg!!! saya cukup pantang tendang-tendang punggung ni! sampai sekarang terasa sakitnya! Abangpun tak mau insaf-insaf !!! saya lihat abang masih perangai lama juga, suka kacau kerja orang saya, suka buat sabotaj kerja orang-orang saya, jadi apa harapan Abang nak berbaik semula dengan saya? Dan apa sebenarnya niat Abang yang tersirat nak berbaik dengan saya

PUNGGOK: Wahai Bulan!!! niat Abang ni jujur!!! marilah kita bena balik mahligai kita yang telah roboh, Abangpun telah insaf sekarang! lagipun Abang kesian tengok Bulan yang di kelilingi oleh onak dan duri yang mengambil kesempatan untuk menjahanamkanmu sayanggg!!! dan mereka itu semuanya bukannya ikhlas, mereka hanya nak jadikan Bulan sebagai BONEKA jeee!!!

BULAN: Abang silap besar!!! mereka tu sebenarnya baik bang!!! mereka bagi kerjasama dengan Bulan dengan sepenuhnya!!! mereka tak tendang punggong bulan sebagaimana Abang buat pada Bulan dulu, cuma mereka tu usap-usap punggong bulan jeee!!! Iyee!!Bang mereka tu baikkk!!!

PUNGGOK: CISSS!!! mereka buat begitu pada Bulan? Sungguh kurang ajarrr!!! heh! heh! heh! @#%^& hm! hm! hm!!!...... berani mereka buat Bulan begitu? Siapa mereka itu??? cakap dengan Abang, biar Abang belasah mereka

PENGIKUT PUNGGOK DAN BULAN: Sabar! Sabar! Sabar!

BULAN: Ehhh!!! sejak bila Abang benar-benar mengambil tahu tentang Bulan haaa!!! dulu ada orang yang mengorat Bulan, Abang buat tak nampak jee!!! Abang kata mampus pergi la!!! dan macam-macam lagi Abang kata kat saya, kemudian tu Abang hantar orang buat sabotaj di rumah Bulan, macam-macam mereka buat kat Bulan sehinggakan Bulan terseksa dan menderita............ atas perbuatan Abang

PUNGGOK: Oh!!! Bulannn!!! jangan engkau bangkitkan semua itu Bulan! Abang dah Insaf ! insaf ! insaf ! tolonglah Bulan! Bulan ! tolonglah!!!

PENGIKUT PUNGGOK DAN BULAN: Kesian pulak aku tengok si Punggok tuuu !!!

BULAN: Kesian apa bende nyeee!!! dulu kamu tak merasa kesianpun bila Punggok buat kat aku macam-macam, malah kamu jadi batu api lagi!!! Beginilah bang!!!! saya bukan tak kesian kat Abang! sebenarnya saya telah terikat dengan janji ALLAH dan RASULNYA hendak hidup dan mati dengan peraturaNya sedangkan Abang masih lagi di takuk lama, lagi-lagi semangat bangsa, lagi lagi semangat bangsa, berdosa tau Bang!!! selagi Abang tidak mahu ikut peraturan Tuhan! Cuba Abang fikir baik-baik! kita ni Allah yang jadikan! bumi tempat kita berpijak nipun Allah yang jadikan! atas kasih sayangNya Tuhan tidak mahu kita susah-susah lalu dia turunkan peraturan untuk kita hidup di bumiNya, ertinya Bang segala-galanya di sediakan untuk kita, akan tetapi kita belakangkan peraturan itu, apa perasaan Abang jika peraturan kita pula tidak di ikuti oleh anak-anak kita, tentulah kita merasa kecewa dan marah dan Tuhan tu pun begitulah juga, takkanlah Abang tak boleh fahammm!!!

PUNGGOK: Abang ni bukannya apa Bulan, kita ni hidup dalam masyarakat majmuk, mereka tu merasa tidak sesuai dengan peraturan Tuhan kita, kerana itu Abang terpaksa mengikut kehendak mereka demi keamanan dan keharmonian

BULAN: Ooooo !!! begitu !!! jadi Abang takut kepada manusia dari takutkan kepada Allah ! Abang ingat Abang tak mati bertemu Allah ke? nanti apa Abang nak jawab jika Allah tanya "Mengapa kamu belakangkan peraturan Aku" Abang nak jawap apa? Sebenarnya Bang mereka merasa tidak sesuai dengan peraturan Tuhan kerana Abang telah memomokkan peraturan Tuhan dengan mereka, menyebabkan mereka itu takut dengan peraturan tu! itulah Abang! kerana kepentingan politik dan jawatan serta kebendaan Abang sanggup memutar belitkan hukum Tuhan ! berdosa tau Bang !!!

PUNGGOK: Ehhh!!! mana ada!!! itu kawan-kawan Abang bukan Abang!!!

BULAN: Sama lah tuuu!!! jika dah duduk dalam satu kumpulan, satu seleralah tuuu!!!

ABULAH: Jika terus begini bila nak habisnya................

BULAN: Pak Abulah... !!! saya tetap dengan pendirian saya, selagi Punggok tidak mahu berubah maka saya tetap dengan pendirian saya sampai mati dan jika Punggok rindukan saya pergilah hinggap mana-mana ranting kayu, serulah saya di situ di waktu bulan mengambang!!! Uk ! Uk ! Uk ! Uk ! guk ! guk ! geguguk ! guguk ! Hek !!!

PUNGGOK: Sampainya hatimu wahai Bulan..........!!!

♪ ♫ ♪
Oh bulan di mana kau berada
menyinari alamm..........bahgia
BULAN: Oh Punggok aku ada di sini..
Mendengar suaramu berbunyi
PUNGGOK: Oh!... rindu rasaaa.. hatiku...........
Kalau tak memandang wajahmu....
♪ ♫ ♪

BULAN: Duduk le di situ sampai pohon doghoyan tu patah........


jalan cerita oleh>>>>>ABNnasution
komen

No comments:

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil