Followers

Thursday, May 21, 2009

DUN Perak bubar atau tidak ??

angin sepoi2 bahasa jawa mengatakan bahawa puak UBN sekarang ini sudah memulakan tugas untuk menghadapi PRK..umno cawangan dah start meeting...kemas depa dah mula buat culaan...surat dari pihak atasan dah dapat suruh bersiap sedia untuk PRK..sumber mana ummi dapat tu takyah tanya sebab dah terang2an UBN sedang sibuk la ni...

PR buat apa...?? tido lagi ka...masih dalam mood honeymoon ka..? apa persediaan PR sekarang ini..perkembangan ini kita kena ambik kira..takkan nak tunggu keputusan mahkamah baru nak mula..takkan nak tunggu DS Nizar masuk pejabat baru nak mula..takkan nak tunggu DS Nizar mengadap sultan baru nak mula..takkan nak tunggu DS Nizar umum DUN dibubarkan baru nak mula...??

takmau lena lagi la...kita kena mula bukak bilik gerakan sekarang ni...cula mencula dah kena mulakan...kena semak yang mana belum mendaftar sebagai pengundi pergi daftar cepat sebagai pengundi..nak daftar mana ? pegi saja kat pejabat pos bawak ic.. SPR sentiasa membuka kaunternya di semua pejabat pos diseluruh Malaysia..

bila pilihanraya kecil berlaku kita memang meriah dengan petugas2 yang sukarela..tapi ummi nak kasi pandangan la sikit...berpandu dengan pengalaman yang ummi dapat dari PRK Bukit Gantang..petugas wanita/muslimah yang ummi nak tekankan disini...

selalu terjadi ketidakpuasan hati diantara petugas PAS dan PKR...kalau bab cula mencula memang ummi tabik la kat petugas PKR..sistem depa memang teratur..bukan nak kata petugas PAS ni tak bagus..cuma kurang bagus sikit dari PKR..mungkin mereka dapat dari pengalaman semasa mereka belum menjadi ahli PKR...sebab ummi pernah bersama petugas wanita PKR membuat laporan cula mencula ni...memang teratur dan kemas..petugas PAS kena cedok ilmu tu dari PKR..

Petugas PAS ummi lebih nampak sesuai sebagai perayu undi dan penerangan..mungkin kerana fikrah sebagai muslimah menjadikan mereka ni sejuk mata memandang..bukan nak kata petugas PKR panas mata orang memandang tetapi ketangkasan dan kelincahan petugas PKR membuatkan suasana kurang mesra alam...

kadangkala bukan nak kata pulak dari pengalaman yang berlaku di Bukit Gantang kita taknak terjadi lagi di tempat2 lain...rasanya titik keserasian antara2 petugas payah kita nak wujudkan kalau masing2 tidak mahu belajar dari kesilapan dan kekurangan masing2...kita sesama kita sebenarnya lengkap melengkapi...kita tidak boleh menjadi sempurna serba serbi tanpa bantuan dan sokongan antara kita..

sebenaryna faktor untuk kita bertugas bersama bukan susah sangat..ikut saja arahan ketua...dan beri kerjasama yang sebaik mungkin kepada ketua kita...kalau ada yang kurang sesuai dengan arahan yg diberi jangan dipendamkan....ajukan kemushkilan kita terus kepada ketua kita..kerana kita melihat tidak sama dengan ketua kita melihat..

kalau kita sebagai petugas skop pandangan kita berkisar pada tugasan yg diberi..kalau kita sebagai ketua skop pandangan kita lebih luas...ibarat 2 orang melihat di lain2 kedudukan.. seorang di atas tanah dan seorang berdiri di tempat yang tinggi ...pandangan di atas tanah hanya berkisar di sekeliling kita..atas kepala kit... kita tak nampak..

berbeza dengan orang yang berada di tempat yang tinggi..dia boleh melihat apa yang ada di atas kepala kita dan dibawah tempat kita berdiri maknanya skop pandangan dia lebih luas..tetapi mereka juga ada kelemahan..apa yang ada atas kepala dia...dia pun tak nampak...dan apa yang dia tengok dibawah tidak sejelas apa yang orang bawah nampak..

ummi nak tekankan disini pandangan kita berbeza dan kita perlukan bantuan orang lain walaupun kita duk diatas..

bila kita bertugas di satu2 daerah..kita kena tengok keadaan penempatan yang kita akan bertugas..ibarat kata pepatah..masuk kandang kambing mengembek...masuk kandang kanggaru melompat2...petugas kena ada sikap sabar dan istiqomah..versetail...sentiasa bersedia berubah mengikut keadaan..

bersedia dengan segala kemungkinan yang tak dijangka..sentiasa berlapang dada..dan kena ingat kita juga ada kelemahan..kita tidak akan jadi hebat tanpa teman2 disekekliling kita...tapi kalau dah tak boleh jugak nak bersama cari la kerja yang tak membabitkan orang lain..hang buat kerja sorang2..takda sapa nak tegur hang buat silap ke tidak...

kepada petugas luar kawasan..mintak tolong hormati pandangan dan arahan orang tempatan..kerana orang tempatan lebih mengenali budaya dan adab orang setempat..jangan hangpa mai bawak suasana tempat hang kat kampong orang..

juga peringatan kepada mereka2 yang bergelar YB2 pertolongan dan khidmat anda memang kami alu2kan..tetapi bila dah datang sebagai petugas status anda sebagai YB tidak berapa laku di tempat orang lain..

anda kena serasikan diri sebagai petugas luar maka menghormati ketua operasi adalah penting supaya tidak berlaku pertindihan arahan..lontaran idea YB2 adalah dialu2kan..tapi bukan lontaran arahan..kang petugas tak tau nak ikut arahan siapa..yang jadi mangsa nanti adalah petugas...

satu cadangan supaya mengadakan satu unit sebaran maklumat untuk menyampaikan maklumat dengan cepat dan tepat kepada petugas2...fungsinya seperti operater..dah serik rasanya bila kita ketandusan maklumat..tak tau nak hubungi siapa..dan bila tanya semua pakat tak tau..betul kita perlu juga menjaga rahsia pergerakkan kita..tapi kalau setakat maklumat bila nak adakan ceramah..bila nak pi ziarah takkan tu pon payah nak dapat kot...nak tolong promotekan calon pon takda maklumat macamana nak tolong...

harap segala kekurangan kita dapat atasi dengan bijak dan cepat..kita jangan nak kata PR menang disebabkan satu2 parti saje..sesama kita lengkap melengkapi..PR menang kerana ada PAS..PKR dan DAP..tanpa salah satu darinya PR takkan hebat seperti sekarang..masing2 ada kelebihan dan kekurangan...tiada yang hebat antara ketiga2nya...hebatnya PR kerana BN dah membosankan atau kata lain menjengkelkan..

harap sekiranya PRK berlaku di Perak..perkara2 yg diatas tidak akan berulang lagi..belajar dari kesilapan dan perbaiki untuk memperkasakan lagi PR..pasal UBN dah sibuk nak PAS bergabung dengan depa..ummi kata luka lama walaupun dah baik namun parutnya tetap kelihatan..parut itu untuk kita beringat selalu..jangan kamu masuk dalam satu lubang 2 kali..

wallahualam..
komen

3 comments:

Baginda Reformasi said...

hehehe kite pedajal BN dalam 5bulan dulu... hehehe kalau kate nizar menang nnt nizar buat keje cam biase dulu lam 5 bulan baru bubar dun... baru terkilan BN.... heheh dalam masa same speaker boleh campak zambry pungkoq keluar dewan... :)

ahmadzawawi.wordpress.com said...

UmmiAnni,

PR (terutama PKR) ni dah terlampau lemak. Mereka
selalu take for granted - bila sesak ramai Bloggers boleh tolong kempen.
Terima kasih diatas segalanya.

GOMO said...

SALAM UMMI...
EMMM BUBAR DUN TIDAK AKAN BERLAKU.
ATAS FAKTOR APA UNTUK MEMBUBARKAN DUN???

EMM NIZAR PUN TIDAK AKAN BUBARKAN DUN!!!

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil