Followers

Wednesday, August 06, 2008

Oh Permatang Pauh..sure heboohhhhh !!

Dikhabarkan bahawa UMNO ada 5 orang calon yg layak dicalonkan untuk menentang DS Anwar Ibrahim di Permatang Pauh..tetapi dalam satu masa yang sama mereka juga masih tercari-cari calonnya..sehingga mufti pun ditawarkan utk melawan DSAI..nampak sangat BN dah ketandusan bakal pemimpin yg menepati citarasa rakyat Malaysia...ini diakui sendiri orang dalaman UMNO seperti petikan di bawah..
"Bekas ketua Umno Permatang Pauh berkata bahagian itu menghadapi masalah untuk mendapatkan calon sesuai bagi mencabar Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pilihanraya kecil nanti.

"Umno bahagian ketandusan pemimpin yang boleh menjadi calon untuk menentang Anwar.

"Beberapa nama yang disebut menjadi calon, sebenarnya tidak mencapai standard untuk mencabar bekas timbalan perdana menteri itu," kata Datuk Ahmad Saad."

"Lebih 50 peratus katakan 'Tidak' pada Umno

Selain populariti Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang jatuh merudum lebih 50 peratus, hasil kajian Merdeka Centre baru-baru ini juga membuktikan 58 peratus responden menyatakan 'tidak' kepada Umno sebagai parti yang memenuhi aspirasi dan kehendak rakyat.

Kajian yang dibuat pada Julai lalu yang melibatkan sejumlah 1,030 rakyat Malaysia memaparkan populariti Abdullah pada November 2004 adalah dalam kedudukan 91 peratus iaitu merupakan rekod yang tertinggi tetapi jatuh kepada 61 peratus setelah sepenggal menjadi Perdana Menteri.

Lebih mengejutkan ianya terus menjunam kepada 53 peratus pada bulan April sejurus selepas 8 Mac dan yang terkini jatuh kepada 42 peratus."


kalau dah ada kajian yg mcam petikan di atas macamana UMNO nak memastikan majoriti DSAI berkurang..?nampak gayanya ummi takut BN hilang wang deposit jek...takpelah kita tunggu dan lihat...kadang2 kita merancang tapi Allah yg menentukan semuanya...kepada PR jgn terlalu berasa selesa dgn perkembangan sekarang..masih perlu berusaha mengekalkan kepercayaan rakyat kepada barisan Pakatan Rakyat...

Siapa calon-calon yang menawarkan diri untuk bertanding?
di bawah ni adalah calon yg menawarkan diri,apakah mereka2 ini menepati citarasa ramai..?atau tangkap muat saje...?

"
Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh - Abdul Jalil Abdul Majid
Calon 'Recycled' tewas pada pilihanraya umum lalu di DUN Penanti. Meletakkan Jalil sebagai calon samalah menghulurkan tengkuk kepada Anwar.

Exco Pemuda Umno Malaysia - Pirdaus Ismail
Imam 'Pencen' ini sudah dua kali tewas kepada Dato' Seri Wan Azizah, ramai berkeyakinan bahawa jika Pirdaus diletakkan sekali lagi menjadi calon, BN akan tewas dengan majoriti yang lebih besar kerana semua pengundi telah mengenali siapa Pirdaus sebenarnya. Peristiwa menyepak peti undi masih segar dalam ingatan mereka.

Bekas Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh - Ahmad Saad
Umno Bahagian sudah tentu tidak bersetuju dengan pencalonan Ahmad Saad yang juga merupakan penyokong kuat Anwar suatu ketika dahulu. Ahmad Saad sendiri seolah-olah tidak yakin untuk menentang Anwar. Beliau juga pernah tewas dalam pilihanraya umum.

Bekas Ketua Angkatan Muda KeADILan - Ezam Mohd Nor
Ditolak awal-awal lagi oleh Umno Bahagian dengan alasan beliau adalah orang luar dan calon payung terjun. Malah ada yang mencurigai kesetiaannya kepada Umno.

Mufti Kerajaan Negeri Perlis - Dr Mohd Asri Zainal Abidin
Anak tempatan. Tetapi beliau telah menolak tawaran Umno, malah kemungkinan besar Imam Hadhari sendiri tidak bersetuju dengan pencalonannya disebabkan Asri lantang mengkritik Imam Hadhari yang mengalungkan bunga di Tugu Negara sempena sambutan Hari Pahlawan.

Ketua Umno Bahagian Batu Kawan - Dr Ibrahim Saad
Juga bekas penyokong kuat Anwar. Namun rekodnya dalam politik juga kurang baik. Tewas di tangan Wan Azizah pada pilihanraya umum 1999."


Semua nama2 diatas macam tak berkemampuan nak jadi calon..ni yg dikatakan UMNO dah makin pupus orang2 yg berkaliber...yg tinggal mereka yg perasan cemerlang,gemilang dan terbilang....Sampai mufti pun masuk senarai ..? kenapa ..dah tak ada lagi kah orang yg layak bertanding dengan DSAI ni..?atau dah tau BN akan kalah...jadinya BN tak kisah sgt siapa yg akan dicalonkan...yang herannya kenapa dah tau BN susah nak menang buat apa beria2 nak berhabis-habisan menabur baja di kawasan yg kering kontang dan tandus...kan buang masa,tenaga dan belanja...lebih baik baja tu tak dibazirkan,berikan saja pada pekebun2 yg mengharapkan baja untuk tanaman mereka...

apasal boleh masuk bab baja dgn pekebun ni..?? bukan apa memandangkan sekarang barang untuk pekebun2 ni mahal2 dan kenaikannya sampai mencecah 100%...kesian kat pekebun2 kita...baiklah dibantu bagi meringankan beban mereka dan hasil tanaman pun boleh bertambah...ni duk bazirkan duit kat pentas WWF watpe...? pentas yg penuh dengan tipu muslihat..
ada juga dikhabarkan bahawa pilihanraya kecil ini akan menjadi sejarah kerana ianya akan menjadi pilihanraya yg paling kotor dan jijik...

Walau bagaimana pun mari lah kita sama2 berdoa supaya pilihanraya kecil ini berjalan dengan lancar dan aman.....janganlah sampai orang luar memandang Malaysia sebagai sebuah negara yg kucar-kacir..dah la Malaysia yg lebih besar dari Singapura ni orang tak mandang...nanti Malaysia dikenali orang sebagai negara yang terkenal dengan "pemerintahan yg haru-biru"..

wallahualam
komen

1 comment:

AnakMudaParlimenBatu said...

Memang heboh Ummi, dapat disimpulkan disini bahawa sememangnya permatang pauh penentu arah tuju pakatan rakyat, kalau tidak percaya sila ke blog saya....

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil