Followers

Thursday, September 25, 2008

DEB untuk siapa sebenarnya...??

Orang-orang media cukup marah jika mereka diboikot atau ditempelak akibat sikap berat sebelah, penggelapan serta memutarbelitkan isu dalam melaporkan sesuatu peristiwa.

Sikap sebegini diambil bukan sahaja terhadap orang-orang politik atau Pertubukan Bukan Kerajaan (NGO) yang tidak menyebelahi Barisan Nasional, malah kalangan orang-orang Umno yang berbeza pendapat dengan kepimpinan yang ada, turut akan dimangsakan.

Namun itulah hakikat yang berlaku terhadap Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang mengadakan pertemuan dengan bloggers dan media di kediamannya di Jalan Langgak Golf, dekat sini 21 September lepas.

Asalnya pertemuan tersebut dianjurkan bertujuan untuk Ku Li mendengar pendapat para bloggers dalam isu-isu tertentu untuk diketengahkan. Bagaimanapun ia bertukar menjadi sidang akhbar akibat soalan bertalu-talu dari pihak media.

Dalam pertemuan yang berlangsung hampir dua jam isu, Ku Li yang berhasrat menentang Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, mengupas segala persoalan politik dan ekonomi serta isu-isu dalaman Umno.

Ku Li hanya bercakap beberapa minit sahaja apabila mempersoalkan usaha Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan cabaran yang dihadapinya untuk menubuhkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun media pro BN yang jelas menjadi alat pengampu Abdullah hanya menyiarkan pandangan Ku Li tentang Anwar, perbincangan topik-topik lain digelapkan.

DEB bukan untuk orang Melayu

Tengku Razaleigh juga diajukan persoalan mengenai sikap Anwar Ibrahim mengenai Dasar Ekonomi Baru, yang penulis sifatkan ianya sebagai 'hate question' iaitu bertujuan untuk 'membelasah' ketua pembangkang itu.

Dalam soalan itu Anwar cuba dirujuk sebagai orang yang bakal menggadaikan maruah bangsa Melayu kerana hubungan akrabnya dengan DAP dalam Pakatan Rakyat.

Apa yang mengejutkan penulis ialah jawapan Ku Li.

Menurutnya, beliau adalah antara pemimpin yang terlibat dengan usaha merangka DEB, bersama dengan Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang ketika itu berada dalam suatu suruhanjaya.

"DEB tidak dirangka untuk orang Melayu sahaja, ianya adalah untuk semua kaum," tegas Ku Li.

Katanya, selepas berlaku Peristiwa 13 Mei 1969, pemimpin-pemimpin parti yang memerintah dan pembangkang, bekerjasama dalam permuafakatan, bagi memberikan keadilan ekonomi untuk semua kaum.

Cumanya kata Ku Li, terdapat pemimpin tertentu yang menyalahgunakan DEB untuk kepentingan politik mereka dan kroni-kroni.

"Orang Umno sendiri pun ramai yang menentang DEB, bukan dari sudut dasarnya, tetapi perlaksanaannya, kerana mereka juga tidak memperoleh sesuatu darinya," kata beliau.

Bagi penulis, apa yang disebutkan Ku Li mengenai DEB ini amat mengejutkan! Selama ini seluruh rakyat Malaysia terutamanya orang-orang Melayu ditipu bulat-bulat oleh pemimpin Umno.

Mereka mengatakan DEB dirangka untuk membantu orang Melayu dan sesiapa yang menentangnya adalah pengkhianat Melayu.

Nah! Ramainya orang Melayu, termasuk barangkali yang berada dalam parti pembangkang, tertipu dengan retorika pemimpin Umno.

Apakah selama ini Umno benar-benar memperjuangkan Melayu tulen? Apakah Umno menjadi pelindung sebenar agama Islam?

Persoalan ini sebenarnya sudah ada jawapan. Hanya mereka yang tidak mempunyai kesedaran dan menyangka Umno masih kuat sahaja yang sering tertipu.

Semua ini membuktikan Abdullah, Umno dan BN sudah tidak lagi relevan pada rakyat dan menunggu dijatuhkan bila-bila masa sahaja.

(Artikel ini disiarkan dalam Harakah bilangan 1378 yang sedang berada di pasaran hari ini)_

ummi..,

artikel diatas tak semua ummi bubuh..untuk baca artikel penuh baca di sini -->Harakah

ummi bekenan pada isu DEB ni...sebab bila ada yg menentang DEB ni sampai jatuh hukum sebagai pengkhianat melayu...tapi hakikatnya..DEB bukan utk kita saje rupanya...

wallahualam..sendiri ada akai sendiri pikir.

1 comment:

Anonymous said...

DEB untuk rakyat dan negara. Jangan pula dikatakan untuk kaum tertentu.Apabila ditimbulkan kononnya DEB untuk kaum tertentu, celarulah jadinya.Untuk kerajaan Melayu, yang tentunya tidak menafikan hak kaum tertentu sebagai rakyatnya.Usah dilihat Melayu dari sudut kaum tetapi lihatlah dari sudut kenegaraan - negara bangsa.

translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil