Followers

Saturday, November 08, 2008

siapa Ivy Josiah persoal pasal fatwa dan cara hidup umat Islam..??



Fatwa untuk yoga ni khusus untuk umat Islam..yang bukan Islam nak kecoh2 apasal..Majlis Fatwa bukan larang hangpa amalkan yoga..ia lebih kepada orang Islam..

Islam ada peraturan dalam menjalani kehidupan ..bukan semua boleh langgar..dan bukan semua Allah larang...nanti jadi macam jalanraya yg takdak lampu isyarat semua pakai redah..yg langgar tu kira depa bingai tak sayang diri.. panduan(Al-Quran)dah kasi..tapi takmau pakai..sendiri tanggung..

orang Islam berpandukan Al-Quran untuk menjalankan kehidupan.. bila kita ingkar maknanya kita lawan kata Pencipta kita..bila kita lawan maknanya Allah akan hukum kita..bila kita tau salah tapi buat jugak..tu yang kata bingai dan tak sayang diri..

Tapi yg bukan Islam nak pandai2 tentukan apa org Islam boleh buat dgn tidak..hangpa sapa..?? hangpa kena tengok dan paham surah Al-Kafirun ayat akhir..



"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Katakanlah : “ Hai orang-orang kafir, aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak pernah ( pula ) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmulah agamamu, dan untukkulah, agamaku.“

Arabic text of ayah

la kum diinukum wa lii ya diin

To you, your religion, and to me, mine

The following is an excerpt of commentary on this ayah, from Syed Qutb:

Finally, the whole argument is summed up in the last verse, "You have your own religion, and I have mine", meaning that you (disbelievers) and I (Muhammad) are very far apart, without any bridge to connect us - a complete distinction and a precise, intelligible demarcation. Such an attitude was essential then in order to expose the fundamental discrepancies in the essence of the two beliefs and doctrines, in the source of the two concepts and in the nature of the two paths of monotheism and polytheism, faith and disbelief. Faith on the one hand, is the way of life which directs man and the whole world towards Allah alone and determines for him the source of his religious concept, laws, values, criteria, ethics and morals. That source is Allah and nobody else. Thus life proceeds for him accordingly, devoid of any form of polytheism which, on the other hand, represents another way of life entirely dissimilar to that of faith. The two never meet.

hangpa baca lagi kat sini...sini dan sini

Wallahualam..

12 comments:

Anonymous said...

ikut al-quraan... tidak terikut pun. sebab banyak sangat larangan...

Anonymous said...

erm. bukan banyak sangat larangan, kat Malaysia dah banyak sangat langgar.. pastu wat2 x nampak. bile dah biase buat banyak salah, x perasan mane yang betul dan mana yang salah.

this is wut Muslim in Malaysa do..

Lich said...

salam. hello, it so happens a coincidence that i wrote the same thing of what you feel on ivy josiah's statement.

honestly, i would urge the clerics to carefully study on the fatwa, if they agree on approving the fatwa, then they will need to explain so that not only the non-muslims would understand, even the muslims themselves would understand why it was fatwa-ed against the teachings of islam.

now people's argument is that yoga (of which they are currently practising) is only a form of exercise. but what they may not be aware of, the whole concept of yoga itself, from hinduism's perspective is a part of their belief. now that is the part which is really in the gray area, which the muslims themselves need to first understand before they jump up and claim, "hey, yoga is ok!".

what i am so sad is that, there are even muslims among us who do not try to understand what islam truly is. muslims should understand, islam is never against what is good for the ummah (muslims), as long as it is not clearly against the teachings of islam.

i'm sure there is a way around this. as a muslim, i just wanted people to be informed properly on why it was not proper for muslims to practice yoga.

Anonymous said...

Tiga perkara saya nak kemukakan mengenai isu ini:

1. Kawan-kawan Muslim yang dah lama buat yoga tak terpesong ke mana langsung pun keimanan mereka. Yang mufti-mufti ni nak main fatwa kiri-kanan nak haram tu haram ni apa hal dengan mereka?

2. Yang kau cakap "to your religion yours, mine is mine" tu, saya ingin tujukan satu soalan sahaja kepada saudari: Kalau begitu, kenapa di Malaysia dakwah Islam dibenarkan terhadap bukan Muslim, tapi dakwah bukan Islam atau apa-apa elemen bukan Islam tidak dibenarkan terhadap Muslim? Mana perginya prinsip kau yang "agama kau milik kau, agama ku milikku, usah masuk campur"? Kalau nak benar-benar adil ikut cakap kamu, mari kita hentikan mendakwah orang bukan Islam, dan mendakwah orang Islam. Awak setuju atau tidak?

3. Pasal kau cakap traffic light-traffic light ni, orang-orang lain yang buat yoga, kaum-kaum dan orang beragama yang lain tu, diorang keliru lalu songsang dan berlanggar-langgar dan hilang akal ke? Takde pun. Traffic light apa yang kau cerita ni? Jangan simplistik sangat tafsiran anda. Jangan ikut buta-buta saja sahutan orang-orang agama yang citer pasal "undang-undang agama tu macam traffic light". Pikir, guna akal!

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

salam tanpa nama dan fiqah..,

terima kasih sudi singgah dan beri pandangan..

ummi setuju dgn pandangan fiqah..dlm Islam bukan banyak sgt larangan..contoh kisah nabi Adam..semasa mereka di dlm syurga..tiada larangan di dalamnya kecuali 1 benda saja iaitu buah khuldi..tetapi kerana godaan syaitan Nabi Adam dan Hawa telah ingkar dan terkeluar dari syurga..

contoh yg senang...Allah tak larang kita minum apa saja air kecuali arak..tapi hambaNYa ingkar..!!
makanlah kita apa saja kecuali babi..ingkar jugak..!!
buatlah apa saja tapi jgn mensyirikkan Allah..ingkar juga..!!
Allah kata Islam itu mudah..tapi bukan bagi peluang kat kita mempermudahkan hukum Allah..

paham..? tak paham cari lagi ilmu Allah..

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

salam lich..

terima kasih sudi singgah..kebetulan yg tidak disengajakan..semuanya Allah yg aturkan..

saya setuju sgt pendapat lich..setiap kali nak keluarkan fatwa mestilah berserta dgn penjelasan yg semua org boleh terima..kpd bukn muslim dan khususnya muslim..memag ramai muslim yg hanya pada nam tidak pada amalan..hanya pada kulit dalmnya kosong..

ramai yg hanya MENGAJI tapi tidak MENGKAJI dan mendalami hukum Allah...dan apa yg dikata petanda2 akhir zaman itu sudah ketara Allah tunjukkan..tapi berapa ramai umat Islam yg sedar..?

wallahualam..

Lich said...

ummi, saya suka untuk menjawab komen hj kamaruddin taib (jika dia betul-betul haji)

haji,

1. saya sebenarnya tidak suka bercakap soal yoga ini. kerana pertama, ilmu saya kurang mendalam dalam hal yoga, walaupun saya tahu yoga ini ada bermacam-macam nama dan bentuk amalan. kedua, sebab sekarang ini majlis fatwa belum putuskan apa-apa lagi. ketiga, bagi saya mungkin ada sebabnya kerana jika dikaji daripada perspektif agama hindu, mungkin yoga adalah salah satu amalan agama itu. maka mungkin juga atas sebab itu maka para mufti kita takut akan berlaku kemudaratan kepada orang islam. mufti hanyalah orang yang menjalankan tanggungjawab, mereka perlu berbuat sesuatu bilamana mereka sedar, tidak nanti mereka akan dipertanggungjawabkan di akhirat. diharap haji paham daripada konteks itu. oleh itu, kerja mengeluarkan fatwa ini bukan kerja mudah. kajian perlu dibuat secara mendalam, terperinci, halus dan adil. islam sememangnya tidak mengharamkan riadah, yang islam haramkan adalah bilamana sesuatu itu akan timbulkan syirik kepada allah, samada kita sendiri sedar atau tidak.

2. dalam konteks "to you your religion, and to me mine" itu kita bercakap bukan pasal yoga. kita bercakap berkenaan seorang yang bukan islam, yang bukan ahli dalam bidang ilmu itu, bercakap tentang perkara yang dia sendiri bukan fasih atau ahli. saya sendiri tidak marah jika seorang yang bukan islam bercakap pasal islam, asalkan dia ahli dalam bidang yang dia cakapkan, justeru itu saya sebutkan bahawa John L. Esposito adalah antara orang bukan Islam, seorang profesor pengkaji Islam, yang saya kagum kerana dia boleh bercakap tentang Islam secara mendalam, dan apa yang dicakapkannya adalah adil. saya tidak kisah jika ivy josiah tahu apa yang dicakapkannya, apa yang saya harap adalah keadilan dalam percakapan itu. saya orang islam, mahukan keadilan daripada orang bukan islam dalam berkata-kata tentang islam. saya tak kisah jika dia nak cakap tentang apapun, asalkan perkara itu benar sepertimana yang islam katakan. masalahnya sekarang, ivy josiah tidak bersikap adil, di mana dia bercakap bukan daripada ilmu yang sebenarnya dia ada tentang hal itu. itu yang kita bangkang, itu yang saya bangkang. bukan saya bangkang perihal ivy josiah bercakap pasal islam, yang saya bangkang adalah perihal ivy josiah bercakap dalam bidang di mana dia bukan ahli dan bercakap tidak dengan ilmu.

dakwah islam kepada bukan islam ada dalam banyak rupa. keperibadian kita dan perawakan kita adalah juga rupa dakwah kepada bukan islam. perlu diingat, dahulu semasa Nabi SAW masih hidup, ada yang tertarik dengan islam kerana peribadi Nabi SAW itu sendiri. kelemahan kita sekarang adalah, kita sendiri tidak cukup berdakwah kepada golongan kita sendiri, justeru itu timbul golongan yang tidak faham akan agamanya sendiri. yang tidak bijak dalam berbahas dengan ulamak. yang lebih dahulu melenting, sedangkan islam menganjurkan umatnya berbincang, bertanya, selidik terlebih dahulu. umat islam bukan umat yang bodoh, maka kita perlu dengar dan tanya. bukan takat nganga sahaja dan terima. kita perlu berhujah secara bijak. itu melambangkan umat yang bertamadun.

3. yang traffic light ini, bagi saya hanya satu gambaran sahaja. haji sepatutnya lebih paham dalam apa yang cuba diterangkan oleh penulis blog ini.

sekiranya haji ini "genuine", sila sign up account sendiri. kerana terdapat cukup ramai penyamar dalam blog. jika haji seorang yang bertanggungjawab, zahirkanlah diri melalui account google sendiri. Islam bukan sempit dan Islam tidak menyempitkan. harap paham apa maksud saya.

deMahdali said...

Kalo tak silap, Kristian juga mengharamkan Yoga untuk penganutnya..Kenape xmo persoal?? Kesian Tuan Haji kite ne....8)

aloha2 said...

aku tak kisah sht pasal artikel nih mula2 pasal x play lg youtube nih.....bila aku play sj...tetiba menyirap darah tu....

nak komen pun jgan dok persoal....lu Ivy sapa nk persoal bab hukum hakam....tudung pun x pakai.....aku tak persoalnkan amalan dia...cuma yg aku benkek dia pakai logik ada 1 badan yg nak halang n nak atur wanita islam punya hal.....

lahanat betul....tapi takpa....aku yakin ketentuan Allah janji yang setimpal dia di akhirat nanti....

Mcm demahdali ckp betul....klau kristian haramkan pada penganut dia....lu orang buat bodoh sj....bila islam haram,lu nak jadi mcm hero/heroin plak.....khakkkk....ptuihhhhhhhh....

pantang betoi aku,jahil2 aku pun,aku pantang org dok persoal guna akal hukum logik dgn undang2 ALLAH....hanjing betol minah Ivy nih

azreen said...

umm..cube la bace ni lagi menirap..ntah cina pendatang or india mana la punye blog..

http://asylum60.blogspot.com/2008/10/fatwa-titis.html

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

memang hampehnya blog..suka2 dorang jek nak cakap apa pasal Islam ekk..tapi ada jugak yg bangang suka dgn tulisan macam tu..kalau dia kafir..dia kira dah jadi peyibuk...sampai dah selak kain org tu..!! MELAMPAU..!!

thanks for the info azreen

Lich said...

i don't do hitman's job. i reply when i see fit and appropriate. i don't like to end up in a quarrel like manner when in the end it shows how low your mentality is. and how immature you are.

what i do is educate people. what i said about ivy josiah is to warn her against talking unfairly about islam. if she has the knowledge, fine, talk all she want. but be fair and honest in talking about islam. i hv no qualm about it, for i know, islam only offers the truth. because the truth islam has comes from god almighty, god of abraham as, moses as, isa as, muhammad saw and all the prophets that came before muhammad saw.

if you want to reason and talk to me in an intelectual manner, of course i would love to hear your argument. as a muslim, we need to know about other religions as well, it is part of our job as dakwah to the non-muslims. how can you find the point of reference, if you know nothing of the other religions?

problem with muslims in malaysia, they only know about islam and they know nothing about christianity or other religion. if we hv knowledge about these other religions, it would be of help in us talking and relating with other people from the different religion.

a muslim needs to be smart when it comes to discussion, patient and knowledgeable enough.

translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil