Followers

Wednesday, February 18, 2009

Unit Amal jasamu tak terbalas..salute ..!!

Dalam kita dok sebok-sebok dengan krisis politik disana-sini, aku dok perati ada satu Yayasan dalam Pakatan Rakyat yang aku nampak amat efektif dan paling kedepan sekali dalam setiap krisis baik politik mahupun sosial di Malaysia.

Sungguh, lama dah aku dok perati unit ni dan memang aku cukup-cukup respek dekat depa. baik masa demo, sessi ceramah, perhimpunan dengan permit atau tak dak permit semua petugas-petugas ni boleh dikatakan cukup efisisyen, teratur dan tersusun.

Sapa dalam ramai-ramai pro Reformasi atau pro Pakatan Rakyat atau pro Barisan Nasional yang tak pernah tengok geng-geng Baju Merah/Barret Merah... kalau hangpa nak tau, yang tu la Unit Yayasan Amal Parti Islam SeMalaysia.

Geng-geng ni aku cukup tabik... sepanjang aku dok ikut mana-mana aktiviti Pakatan Rakyat atau NGO, memang Unit Amal ni lah yang banyak dok bantu melancarkan semua perjalanan aktiviti.

Kalau dekat ceramah, tak kira yang besar, yang mega atau raksasa, memang hancoss kalau tak dak Unit Amal... (ni pandangan peribadi aku la...). paling ketara ialah traffic. depa ni cukup terlatih dalam bab lalu lintas. tak percaya hangpa tanya sahabat kita dari Unit Trafik PDRM.

Aku tengok dekat mana-mana perhimpunan kalau ada Unit Amal, polis trafik memang boleh dok rileks. tak payah pening kepala naak angkat tangan tiup wisel, libas kanan, libas kiri. dari jalan besar nak pi ke tempat perhimpunan, Unit Amal dah ada dah dan depa akan guide pengunjung arah mana nak pi.

Contoh paling ketara masa Perhimpunan Sejuta Rakyat dekat Stadium Kelana Jaya. yang ni ketara sangat nampak. belah pagi masa aku sampai, trafik cukup-cukup lancar. tengahari lepas Unit Amal tarik diri pasai tak setuju dengan salah satu program hari tu... terusss hancur lalulintas... jem bagai...

Tutup cerita yang tu... hangpa ingat dak Perhimpunan Sejuta Rakyat (BERSIH)? depa ni jugak la yang dok counter peserta perhimpunan supaya tak keluar dari kawasan liputan... cukup efisyen... mana yang nampak nak buat kecoh, terusss cekup bawak keluar dari kumpulan orang ramai. mana yang nampak lebih-lebih terusss depa reject. tu pasai perjalanan program cukup cantik...

Lepas habis perhimpunan, ada benda paling pelik berlaku... perhimpunan BERSIH betul-betul menepati moto BERSIH... nak cakap jumpa sampah sepanjang jalan? jangan harap la... rupa-rupanya depa pun ada jugak unit yang dok pantau bab kebersihan kawasan program. Majlis Bandaraya pun boleh goyang kaki. tak payah susah-susah nak kutip sampah.

Ni aku dok dekat Ipoh pun aku dok perati depa jugak... dari awal krisis politik aku tengok depa dah berkampung dah dekat Ipoh... rumah YB-YB semua depa jaga. lepas tu dekat rumah rasmi MB pun depa berkampung jugak sampai la ni.

Aku sempat jugak tanya sorang dua pasai Unit Amal ni berapa RM elaun PAS bayaq untuk depa buat kerja ni? rupanya tak dak elaun beb... ni betul-betul beramal... pergh... tabik spring dekat hangpa... sehari aku dok perati dekat kawasan rumah MB tak kurang dari 10 orang Unit Amal bertugas bergilir-gilir siang malam.

Yang bertugas pulak bukan datang dari Ipoh je... merata-rata ceruk depa datang... agak free tak dak kerja, sampai la depa...

Tahniah buat Yayasan Amal kerana berjaya mendidik dan melatih barisan sukarelawan Unit Amal dengan disiplin dan jati diri yang tinggi dan juga berjaya membawa nama Unit Amal sebagai satu unit sukarelawan yang tidak dapat ditandingi dari segi kelancaran dan juga keefisyenan jalan kerjanya.

Untuk petugas-petugas Unit Amal pulak, jasa hangpa terlalu banyak. harap satu hari nanti mereka-mereka ini tidak dipinggirkan kalau ada antara depa ni berada dalam kesempitan.

24 jam... tak dak gaji... oit... UMNO ada dak Unit macam ni..?

sumber perisikrakyat
komen

2 comments:

Nazaruddin said...

Assalamualaikum.. Saya juga ingin mengucapkan SYABAS kepada UNIT AMAL yang nampaknya begitu komited dan konsisten dalam berperanan membantu kelancaran gerak kerja parti. Saya memang TABIK kepada mereka semua termasuklah ketua-ketua dan jurulatih-jurulatih mereka. Daripada dok hantar budak-budak ke PLKN, lebih baik hantar dia orang tu ditarbiyyah bersama UNIT AMAL ni, INSYAALLAH akan dapat memberi natijah yang baik. Saya pun nak tahu jugak macam mana caranya nak menyertai UNIT AMAL ni. Harap UmmiAnni dapat membantu. Jangan dedah secara terlalu terperinci berkaitan latihan atau aktiviti unit ni sebab bimbang nanti akan disabotaj oleh pihak musuh (khususnya UMNO/BN).

anarqiyELLow said...

Saya juga bersetuju dengan pendapat anda.
Unit Amal cukup dedikasi dalam menjalankan tugas.

Syabas dan Tahniah.

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil