Followers

Tuesday, March 31, 2009

bilik gerakan UMNO/BN sunyi sepi..

UMNO/BN Bukit Gantang bergolak lagi. ini bukan omongan kosong, tapi kenyataan. tak percaya, korang boleh buat survey sendiri dekat kawasan-kawsan sekitar Bukit Gantang. pi la ronda-ronda dekat semua markas-markas dan jugak bilik-bilik gerakan pilihanraya UMNO/BN. kalau nak cakap tak dak orang langsung, memang penipu, tapi kalau nak cakap ada orang, memang penipu kalau lebih dari 20 orang ada.

2 hari dah aku dok perati keadaan ni dan benda ni memang dari awal lagi aku dah agak dan dari awal jugak aku dah dapat info bahawa ada ahli UMNO yang bertindak memboikot 2 pilihanraya kecil yang diadakan serentak pada 7hb. April, 2009 kerana tidak berpuas hati dengan keputusan pemilihan pucuk pimpinan UMNO dalam PAU lepas.

Malam sebelum hari penamaan calon geng dari Kolumpo call bagitau awal-awal yang ramai geng-geng UMNO dari PAU yang sepatutnya bergerak terus dari PWTC ke Bukit Gantang dan Bukit Selambau mengambil keputusan untuk memboikot 2 Pilihanraya Kecil ni sebab tak puas hati.

Memula aku kurang percaya sebab kalau ikut sejarah, kalau 10 benda orang UMNO cakap, 20 tak betul. tapi bila sampai waktu Hari Pencalonan aku tengok penyokong UMNO/BN yang berkumpul sampai jam 8:00 pagi tak sampai 1000 orang dan majoriti yang ada hanya kaum India yang diangkut dengan bas, aku mula percaya depa memang boikot.

Masa hari pencalonan tu pulak, mungkin lepas habis ikhtiar, UMNO/BN terpaksa kumpul budak-budak PLKN (tak tau betul tidak) untuk meramaikan penyokong depa. tu pasai lambat sangat depa pi masuk padang. lepas depa kerah budak-budak PLKN pun angka penyokong depa masih lagi kecil berbanding penyokong Pakatan Rakyat.

Kalau nak nisbahkan, aku letak Pakatan Rakyat 10, UMNO/BN 1 - (10:1). nak percaya boleh, tak mau percaya pun aku tak kesah. tu pasai dalam TV ngan surat khabar tak keluar gambar penyokong UMNO/BN. depa dok tayang gambar calon je.

Kalau tayang gambar penyokong kang takut pulak kantoi bila mak bapak budak-budak PLKN tu nampak anak depa dipergunakan, tak kek mampuih..?

Ni dah masuk hari ke-2 kempen pilihanraya kecil P-059. markas-markas UMNO/BN lengang. majlis ceramah setakat kecil-kecilan (kelompok) je depa buat. semalam Ezam datang, ada la dalam 400-500 orang datang dok dengar Ezam melebong.

Dengar cerita Ezam nak pakuk DSAI, tapi macam tak dak kesan pun? silap strategi ka?

Hari ni aku tak ambik gambar markas UMNO/BN walaupun aku cakap nak snap gambar petang tadi. bukan apa, kalau aku snap pun, rasaa macam rugi bateri je. sebab suasananya sama je macam yang aku publish sebelum ni.

Kesian pun ada.

Dengar cerita bajet untuk pilihanraya pun tak sampai-sampai lagi. tu pasai tak dak orang. ni la bezanya petugas UMNO/BN dengan petugas Pakatan Rakyat. hangpa berkhidmat untuk RM, petugas Pakatan Rakyat berkhidmat untuk menang. tak sama perjuangan.

Hari ni pulak ada blogger jumpa bendera kempen UMNO berbucu bintang 6 (Star Of David)… ni memang tak sengaja ke memang sabotaj?

Kalau tak sengaja aku kira bohong. tak kan dalam ramai-ramai petugas tak dak sorang pun yang terfikir benda tu?

Samada tak terfikir, kurang pandai berfikir atau saja buat, aku tak tau.

http://perisik-rakyat.com

komen

No comments:

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil