Followers

Tuesday, May 05, 2009

Hakikat 'BOLEH' yang 'TAK BOLEH'..hampeh jek..



Hanya tinggal 1 hari lagi DUN Perak akan bersidang..maka ramai yang tak sabar nak mengetahui apa yang akan berlaku nanti..

dari awal kita telah diberi kata 2 yang pihak media TIDAK BOLEH masuk ikut serta dalam sidang itu nanti(dah start demokrasi dicabuli) tapi bila hari semakin hampir.. arahan memberi keizinan kepada pihak media dikeluarkan..maka diseru kepada sekelian para media termasuk bloggers untuk memohon pas media..korang nak tau apa yang menarik dalam proses nak dapatkan pas media untuk sidang DUN kali ni..? haa moh baca kisah acara mini marathon dalam proses memohon pas media..nilaikan sendiri betapa besar pengorbanan yang perlu dibuat untuk mendapatkn berita yang benar untuk dikhabarkan pada rakyat..

Jom layan...

sumber Ajijoi

Setelah membaca kenyataan Zambry didalam akhbar yang mengatakan pas media akan diberikan kepada semua pihak media termasuk blogger, saya pun ke pejabat SUK tengahari tadi untuk mendapatkan pas tersebut.

Sesampai di pejabat SUK, saya diarahkan ke Pejabat Speaker di tingkat 2. Di Pejabat Speaker, seorang kerani India mengatakan bahawa pengurusan pas media telah diambil alih oleh pihak Majlis Pentadbiran di tingkat yang sama.

Di pejabat Majlis Pentadbiran pula, saya disuruh ke tingkat 3 untuk ke pejabat keselamatan kerana pas media diuruskan disana.

Di tingkat 3, kerani di pejabat keselamatan mengatakan pengurusan pas media dibawah jagaan Pejabat Kewangan dan Korporat di tingkat 1. Pulakkk

Ketiak dah basah berpeluh, nafas pun dah mendengus menahan marah, ikutkan le juga naik lif turun ke tingkat 1 pula.

Di sana, kerani yang melayan saya menghulurkan sehelai borang untuk diisi beserta sekeping gambar terkini berukuran passport.

"Gambar saya tak bawa", kata saya.

"Encik isikan dulu borang ni dan lekatkan gambar encik, kemudian kembalikan semula borang ni hari ni juga" kata kerani tersebut.

"Hari ni juga?" tanya saya.

"Ya, sebab lusa (Rabu) kami akan keluarkan semua pas-pas media ni kepada yang memohon", jawab kerani tersebut kepada saya.

Kemudian, ayat tambahan kerani tersebut yang membuatkan saya hilang minat untuk terus mengisi borang tersebut "Tapi encik, walaupun pas media diberikan kepada pihak media, hari khamis nanti (7 Mei) siapapun tak boleh masuk ke dewan kerana telah penuh. Tiada tempat untuk media. Hari Khamis nanti ucapan pembukaan sidang dun oleh Sultan. Semua adun-adun akan hadir. Jadi, dewan akan penuh dan pihak media tidak dibenarkan masuk ke dalam dewan."

"Habis tu, bila boleh masuk untuk ikuti sidang dun?", tanya saya tak puas hati.

"Mulai hari Jumaat baru boleh masuk dewan" jawabnya selamba.

"Saya cuti cuma hari Khamis saja sebab nak ikuti sidang dun tu nanti", lemah saja bunyi balasan saya. "Kalau hari Jumaat dah tak best dah", sambung saya lagi.

"Takpe lah encik, encik isi dulu borang tu dan pulangkan pada saya sebelum jam lima hari ni", jawab kerani tu yang dah mula malas nak melayan saya.

Saya jeling jam ditangan, 2.25 petang. Tak payah le kalau macam ni, fikir saya sendirian.

Semasa tunggu lif untuk balik, datang la pulak orang yang paling saya tak nak jumpa dalam negeri Perak ni untuk tunggu lif jugak. Sambil sibuk bersembang dengan handphonenya, asyik menekan-nekan butang lif walaupun tau lif tu baru je tutup. Nak cepat agaknya. Ataupun dah terbiasa asyik nak mengarah aje, sampaikan lif pun dia nak arahkan buka cepat untuk dia masuk.

Saya yang memang dah panas hati sebab dibuat macam bola dari tingkat 1 ke tingkat 2 ke tingkat 3 balik ke tingkat 1. Tinggal berdua pulak depan lif dengan 'sidia'. Lagi terbakar perasaan ni. Kalau tak sabar, rasanya mau bagi sepenyepak dua kat mangkuk tu. Bukannya ada orang kat situ. Siapapun tak tau.

Elok habis bersembang handphone, dia mengerling kearah saya. Saya buat bodo je. Dia tegur saya dulu, nak kemana? tanyanya. Ambil borang, jawab saya nak tak nak. Borang apa? tanyanya lagi. Borang untuk pas media, jawab saya. Ohh...kat (melilau jari telunjuknya memusing-musing mencari arah) tingkat 2 kot, katanya sedikit blur. Dia pun tak tau rupanya, kata hati saya.

Malas nak naik satu lif dengan dia, saya pun buat-buat tanya dia. "Keluar ikut tingkat ni boleh ke?" "Boleh, terus ke bahagian depan sana" jawabnya sambil masuk kedalam lif yang dah mula terbuka pintunya.

Nasib baik le tak lama dengan 'sidia' disitu tadi. Kalau tak...

Tahu ke siapa 'sidia' yang saya maksudkan tu?

Mamak perosak negeri yang gambar kat sebelah tu lar...

Macam tu la rupa dia bersembang handphone dia tadi.

Bayangkan betapa kita dipermainkan apabila mengatakan pas media akan diberikan untuk membuat lapuran sidang dun 7 mei nanti. Rupa-rupanya, nak dapatkan borang pun kena pusing satu bangunan SUK.

Dah tu, media pun tak boleh masuk dewan pada 7 mei nanti. Hanya selepas 7 mei baru boleh masuk. Itupun kalau ada lagi sidang dun selepas 7 mei.

Kalau 7 mei tu nanti sidang dunnya cuma tuduh menuduh, dakwa mendakwa dan pecat memecat, ada ke lagi sidang dun hari kemudiannya.

Akhirnya, kita rakyat Perak cuma duduk berhimpun dipeti longkang bangunan SUK saja lah. Itupun kalau sihelmet merah tak halau.

Hanya Adun diizinkan masuk dewan undangan negeri - Perakdaily


komen

No comments:

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil