Followers

Tuesday, March 03, 2009

UMNO/BN tak laku seduit..

Salah satu ayat yang selalu aku dengar dalam ucapan Nizar semasa siri Jelajah Perak ialah “…kalau ada lima duit atau sekupang rasa simpati pada Umno…tinggalkan la. Tinggalkan lah parti haram jadah tu.”

Mungkin kasar cakap Nizar..dan aku pun selama ini tak mau la sampai nak cakap macam tu. Tapi apa yang berlaku hari ini di pekarangan Bangunan SUK..baru aku dapat rasa, mengapa Nizar sanggup cakap macam tu.

Selepas mengalami sendiri apa yang terjadi..tok sah kata lima duit atau sekupang..kalau boleh Umno ni di flush dalam lubang jamban. Khaaaak ptui!

habis sehabisnya..pegawai tinggi kerajaan dijadikan barua…polis dijadikan barua…gangster pun dilayan lebih baik oleh Umno.

61

Sudah la ahli-ahli Dewan Undangan Negeri yang dipilih oleh rakyat dihalang dari memasuki Dewan Undangan Negeri…bila ada yang dipukul oleh gangster…polis buat tak reti. Tapi bila gangster ni minta tolong kat polis…polis boleh tolong depa pulak!!! Aku tak boleh nak bezakan yang mana satu gangster…yang mana satu polis.

Kalau ada sekupang dua rasa hormat aku pada polis selama ini…hari ini hilang rasa hormat aku pada depa. Kalau dulu aku rasa selamat bila tengok polis…sekarang aku rasa tak selamat. Tunggu masa saja kena belasah dengan depa.

Kalau dulu aku cukup meluat tengok parking attendan haram…sekarang ni aku tengok polis lebih teruk dari mat gian parking. Lebih teruk …bila depa bersekongkol dengan gangster untuk membelasah orang lain. Haram jadah Umno..sekupang pun aku tak hormat pada polis lagi.

32

Hari ini juga pertama kali aku mengikuti Sidang DUN dibawah pokok. Kalau dalam dewan..aku tak minat pasai kena pakai kasut dan kot. Tapi hari ini, aku bebas mencelah-celah ADUN-ADUN sambil pakai jeans dan selipar. Boleh hisap rokok lagi…Esok…aku nak balik kerumah…buat cerita kat anak-anak aku…bahawa aku pernah menghadiri satu-satunya sidang Dewan Undangan Negeri dibawah pokok. Dan aku pasti.. inilah satu-satunya sidang DUN dalam dunia yang dibuat dibawah pokok. Haram jadah punya Umno. Lima duit pun aku tak hormat pada depa lagi.

Empat puluh tahun dulu…P. Ramlee buat macam-macam cerita..masa tu kita gelak dengan cerita bodoh. Tapi hari ini..cerita-cerita ni jadi kenyataan dan Umno perlu dipersalahkan kerana membawa kita mundur kezaman P. Ramlee. Orang nak marah kat Umno…marah la. Sebab seduit pun aku tak hormat pada Umno lagi.

Ketika sidang DUN berlangsung dibawah pokok, Umno pula mempertikai keputusan Speaker di Mahkamah Tinggi. Nak lawan apa lagi? Bubarkan DUN dan kita bagi peluang kepada rakyat untuk membuat pilihan. Kalau BN naik…kita terima, kalau PR naik kita terima. Sekurang-kurangnya, rakyat diberi pilihan untuk memilih sapa yang depa mau. Hari tu mereka mengheret Sultan dan Mufti kedalam politik bobrok mereka…sehinggakan Sultan dan Mufti dihina…sekarang mereka cuba berlindung disebalik mahkamah. Kalau lepas ni orang marah kat mahkamah…salahkan Umno. Sebab Umno memang seduit pun dah tak guna.

Semua institusi yang ada diperkudakan oleh Umno untuk mengekalkan kuasa haram mereka. Bubarkan DUN..habis cerita.

(Dugong Darat sedang memuatnaik video ke Youtube. Dah siap nanti, aku bagi tau dan lepas tu..kalau ada seduit atau sekupang rasa simpati kepada Umno…buangkan la)

perakexpress

komen

2 comments:

TAIPINGMALI said...

sekarang mana ada orang guna lima duit atau sekupang lagi,,

semua main US dollar. Anwar bayar gaji kepada NGO dibawah pengawasan dia pun guna US dolar.

Saya mencadangkan Unit Amal Pas meningkatkan jumlah anggota seluruh negara untuk mengimbangi barua-barua yang disebut oleh puan tadi..

wasallam

Anonymous said...

UmmiAnni...bak kata pepatah melayu
Umno ni dah jadi "Kupang tembaga"
pi la mana pun dah tak laku..............
Muzium pun tak nak.

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil