Followers

Friday, March 27, 2009

berita tertunggak....

hari ini dah 27 Mac 2009..banyak cerita yang tak tulis lagi...sepanjang 4 hari di Bukit Gantang hari tu..tak banyak yang dapat nak tulis...start Rabu lepas ummi sampai ke Trong..terus lapor diri untuk bertugas...tapi tugas ummi ada 2..satu sebagai petugas parti dan satu lagi sebagai bloggers..sebagai petugas parti ummi bertugas di Trong..kalau blogger merata tempat ikut arahan..

Khamis ummi bergerak ke Pengkalan Hulu bersama BlogNet untuk mewawancara Pak Teh...misi adalah untuk mengetahui perkembangan permohonan tanah yang Pak Teh buat untuk sekolah pondoknya...kisah Pak Teh ni DS Nizar selalu sebut bila dia berceramah..maka hari khamis lepas ummi dan team BlogNet dapat berdepan sendiri dengan tuan punya cerita dan lihat sendiri persekitaran pondok Pak Teh...video rakamannya akan diterbitkan tak lama lagi...nak cerita apa yang Pak Teh cakap dan pesanan2 dia terhadap pemimpin dan rakyat..banyak sangat lebih baik tunggu video dia boleh dengar sendiri apa luahan hati dia...



Tanah luas terbentang dekat belakang sekolah tu lah yang sekarang dah jadi hak milik Pak Teh sampai bila-bila dengan bantuan Kerajaan Pakatan Rakyat... nak harap KERAjaan HadHari? sampai bila tak tau la dapat...


kebun yang diusahakan oleh pelajar pondok Pak Teh dan Pak Teh sendiri

dari Pengkalan Hulu kami bergerak ke Grik..kampung Rui untuk berjumpa dengan penduduk kampung baru yang telah menerima geran tanah hak milik kekal...bila lihat wajah2 mereka nampak kegembiraan mereka kerana selam ini kata mereka hidup sentiasa dalam kebimbangan..apa tak nya kata salah seorang penerima geran kekal tu..dulu sebelum dapat geran ni bila2 masa saja mereka boleh dihalau..itupun dah terdapat 3 perkampungan yang telah diambil dari penduduk alasan untuk pembangunan...

dulu tempoh pajakan tanah adalah 30thn..maka setiap 30thn mereka kena membuat permohonan baru....ada yang dah tinggal disana sejak mereka lahir sehinggalah dah beranak bercucu..tapi masih lagi hidup menumpang bak kata mereka.."mau mohon tanah sama kerajaan(BN) macam tunggu loteri...kalau ada nasib dapat..kalau takda kena mohon lagi...itu pun kita punya borang depa simpan dalam peti ais..takmau kasi rosak..lambat mau bikin..ini Nijar dia kasi hak kekal..hati pun banyak senang..tapi sekarang itu BN sudah kacau ..tak tau apa macam lagi banyak orang belum dapat.." masa tu sudah 11 orang yang dapat geran hak kekal..tapi masih ramai lagi permohonan mereka yang dalam proses..

Balik dari Grik ummi terus balik ke Trong...petugas muslimat masih lagi bertugas..mereka menghadiri majlis bacaan Yassin dan menziarah penduduk setempat...besan tuan rumah yang menjadi tempat penginapan ummi ada buat kenduri kesyukuran..maka sampai ke petang baru kawan2 ummi balik dari bertugas...malam pulak ada ceramah di Sg.Tinggi..penceramah Mat Sabu..dan dia satu tempat lagi di Bukit Chempedak...yang asalnya patut dibuat di Simpang tapi disebabkan gangguan polis maka terpaksa pindah ke Bukit Chempedak..penceramahnya DS Nizar dan DS Anwar Ibrahim...

Hari Jumaat..inilah hari yang kami terjumpa dengan risalah biadap menghina sultan dan mufti..korang boleh baca disini

Sabtu 21hb Mac 2009.... Muslimat..Nisa' dan PASTI telah mengadakan majlis sambutan hari wanita...sukaneka PASTI di 3 lokasi yang berasingan...Trong..Kuala Sepetang dan Changkat Jering...ummi sempat ke 2 lokasi saje..Kuala Sepetang ummi hantar Sya dan Zura sebagai wakil Sri Kandi PKR..ummi duk dalam kereta aje masa tu ..perut meragam sikit...kemudian kami bergerak ke Trong untuk meraikan program tersebut...







acara yang diadakan seperti pameran..membuat kek dan melelong kek...cabutan nombor bertuah..sukaneka anak2 PASTI..


kami dijemput juga untuk memenuhi undangan walimatul urus seorang penduduk tempatan...selamat pengantin baru buat kedua mempelai...



sebelah petang ada majlis Hi-tea di Simpang...kami gerak dari Trong menuju ke Changkat Jering..turun aje dari flyover dari jauh nampak satu kumpulan manusia yg berbaju kuning...kami kata takkan ada perhimpunan BERSIH pulak kat sini..barisan moto2 dah siap sedia diletakkan di jalan..mungkin ada perarakkan bermotor kot...anjuran BN...





[DSC05330.JPG]

majlis Hi-tea dan pelancaran jentera wanita PR dengan slogan 'Kita Bersaudara' 'We Are Brothers'...dikesempatan itu juga sambutan Hari Wanita dibuat dimana semua tetamu diberikan setangkai bunga setiap seorang..tetamu yg hadir dari berbilang kaum...diserikan pula dengan persembhan budaya 3 kaum..melayu ..india dan cina....

[DSC05426.JPG][singa.jpg]

selepas selesai majlis tu ummi terus ke rumah blogger yg baru..pasai ummi tak berapa boleh nak lepak kat tempat lama tu...sesuatu yang tak menyenagkan kat rumah blogger yg di Taiping tu...kemudian ummi balik ke Trong untuk siap2 balik ke Bagan Datoh...

InsyaAllah..ummi akan turun lagi Sabtu ni untuk penamaan calon pada hari Ahad nanti....

sekarang team ke-2 dari muslimat Bagan Datoh sedang bertugas di Trong...semalam laporan yang ummi terima mereka masuk ke Kg Baru..dari 9.00 hingga 11.30 pagi..rumusan yg dapat dibuat..rata2 pengundi yang berumur 40 thn ke bawah terang2 menyokong kita..40 thn keatas..masih dalam samar2..insyaAllah tak lama lagi terang la tu..pasal bulan akan bagi nampakkan cahayanya...

petang semalam mereka di program ke majlis minum petang bersama masyarakat cina bersama DS Nizar di Trong...

hari ini...petugas akan bergerak ke Kg Salak Baru..apa cerita tunggu depa balik...

wallahualam..
komen

1 comment:

Bikir Perak said...

SALAM ADIK UMMIANNI...

Akak pun kena bertugas dekat Trong nanti calling2 ok. Kalau ada masa boleh kita pekena mee udang Kuala Sepetang No! bukan projek mee segera you ? Kita ajak MSK dan adik Sya boleh! ok bye..jaga diri dan selamat bertugas no..!!!

dari mane..


translator..

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Fakta Perak

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.
  • 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.
    5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)
  • 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
  • Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).
  • 9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
  • Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.
  • Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.
  • 26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.
  • 300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.
  • Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.
  • 13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.
  • Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.
  • Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.
  • Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.
    Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)
  • Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Perberbelanjaan Pilhanraya Kecil